text_structure.xml
4.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przekazuję następującą odpowiedź na pytania pana posła Jana Łopaty, przekazane przy piśmie z dnia 14 grudnia 2005 r. (znak: SPS-024-115/05) w sprawie apelu Międzynarodowej Koalicji dla Ochrony Polskiej Wsi o wprowadzenie zakazu importu do Polski genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73:</p>
<p xml:id="div-2">1. Czy Rząd RP podziela obawy Międzynarodowej Koalicji dla Ochrony Polskiej Wsi odnośnie dozagrożenia wynikającego z zezwolenia Komisji Europejskiej na import genetycznie zmodyfikowanego rzepaku GT73?</p>
<p xml:id="div-3">Strona polska od początku wyrażała negatywne stanowisko w sprawie dopuszczenia do obrotu rzepaku GT73. Podczas posiedzenia Komitetu Regulacyjnego Komisji Europejskiej do spraw zamierzonego uwalniania organizmów genetycznie zmodyfikowanych do środowiska w dniu 16 czerwca 2004 r. Polska głosowała przeciw projektowi decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej wprowadzenia do obrotu produktu, jakim jest rzepak zmodyfikowany genetycznie (Brassica napus L., linia GT73). W kolejnym głosowaniu w dniu 23 czerwca 2004 r. Polska podtrzymała swój sprzeciw, a następnie wyraziła negatywne stanowisko w sprawie wprowadzenia do obrotu omawianego rzepaku na spotkaniu Rady Ministrów ds. Środowiska w dniu 14 października 2004 r.</p>
<p xml:id="div-4">Resort rolnictwa zwrócił uwagę na fakt, że wobec dopuszczenia do obrotu ziarna rzepaku możliwe jest pojawienie się nielegalnych upraw tej rośliny.</p>
<p xml:id="div-5">2. Czy i jakie działania podjął lub zamierza podjąć Rząd RP w związku z wydaniem ww. pozwolenia przez Komisję Europejską?</p>
<p xml:id="div-6">Uprzejmie informuję, iż w prawie wspólnotowym istnieją jedynie dwie możliwości wprowadzenia zakazów użytkowania danego produktu GMO, a mianowicie po wydaniu zezwolenia na wprowadzenie do obrotu produktu GMO lub po zarejestrowaniu odmiany we Wspólnotowym Katalogu państwo członkowskie na swoim terytorium ma możliwość wprowadzenia tymczasowego zakazu obrotu produktem GMO (na podstawie art. 23 Dyrektywy 2001/18) lub wprowadzenia tymczasowego zakazu uprawy odmian roślin genetycznie zmodyfikowanych (na podstawie art. 16.2 Dyrektywy 2002/53). Jednakże dodać należy, iż wprowadzenie takich zakazów jest możliwe jedynie po spełnieniu niżej określonych warunków:</p>
<p xml:id="div-7">1) w przypadku tymczasowego ograniczenia lub zakazu wprowadzania do obrotu (stosowania lub sprzedaży na swoim terytorium) produktu GMO państwo członkowskie, chcące wprowadzić zakaz, powinno wykazać, że GMO zastosowany w danym produkcie zagraża zdrowiu człowieka lub środowisku. Państwo członkowskie musi przygotować dokumentację oceny zagrożenia, opracowaną wedle ściśle określonych zasad, o których mowa w Dyrektywie 2001/18 w sprawie zamierzonego uwalniania GMO do środowiska. Ocena zagrożenia musi być przygotowana na podstawie wyników własnych badań naukowych, które określają wpływ danego GMO na zdrowie ludzi i na środowisko;</p>
<p xml:id="div-8">2) w przypadku czasowego zakazu uprawy odmian roślin genetycznie zmodyfikowanych, które znajdują się we Wspólnym Katalogu, państwo członkowskie powinno wykazać, że: uprawa danej odmiany może być szkodliwa dla innych odmian lub gatunków albo dana odmiana nie nadaje się do uprawy w żadnej części terytorium państwa członkowskiego ze względu na okres dojrzewania lub że odmiana stwarza zagrożenie dla zdrowia ludzkiego lub dla środowiska.</p>
<p xml:id="div-9">Niestety, w obecnej chwili Polska nie posiada wyników badań własnych, które umożliwiłyby wnioskowanie do Komisji Europejskiej o wprowadzenie czasowego zakazu stosowania na terytorium Polski rzepaku GT73.</p>
<p xml:id="div-10">Jedynym uzasadnieniem wyrażenia zgody na prowadzenie badań z roślinami transgenicznymi jest wykorzystanie ich wyników w ubieganiu się w Komisji Europejskiej o wprowadzenie zakazu lub ograniczenia ich uprawy na terenie Polski.</p>
<p xml:id="div-11">Istnieje jednak możliwość niewprowadzania do obrotu produktu GMO, wymaga to jednak odpowiednich inicjatyw ze strony społeczeństwa lub organizacji producenckich. Te inicjatywy mogą być także wspierane przez polski Rząd.</p>
<p xml:id="div-12">Minister</p>
<p xml:id="div-13">Krzysztof Jurgiel</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 5 stycznia 2006 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>