text_structure.xml
5.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów w załączeniu przekazuję odpowiedź na zapytanie Pani poseł Jadwigi Zakrzewskiej z dnia 6 grudnia 2005 r. w sprawie wykonywania przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 ze zm.) w zakresie zatrudnienia osoby wyłonionej w konkursie na stanowisko Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli w Ministerstwie Zdrowia.</p>
<p xml:id="div-2">Uchwałą z dnia 17 czerwca 2004 r. zespół przeprowadzający konkurs na stanowisko Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli w Ministerstwie Zdrowia wskazał Pana Stanisława Kusaka jako najlepszego kandydata do objęcia tego stanowiska. Uwzględniając rozstrzygnięcie zespołu konkursowego, pismem z dnia 8 września 2004 r., znak: DZK-418-217/904/MZ, Szef Służby Cywilnej poinformował Pana Sławomira Waszczyńskiego, ówczesnego dyrektora generalnego Ministerstwa Zdrowia, o wyniku konkursu oraz o tym, iż zgodnie z art. 48 ust. 3 w zw. z art. 144 ustawy o służbie cywilnej z Panem Stanisławem Kusakiem powinna zostać zawarta umowa o pracę na czas określony do 3 lat. W piśmie tym zawarta była również prośba o poinformowanie Pana Stanisława Kusaka o terminie i trybie zawarcia umowy o pracę oraz niezwłoczne przekazanie do Urzędu Służby Cywilnej kopii tej umowy o pracę. Do dnia dzisiejszego Szef Służby Cywilnej nie został powiadomiony o przyczynach niezatrudnienia Pana Stanisława Kusaka na stanowisku Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli w Ministerstwie Zdrowia. W załączeniu korespondencja w przedmiotowej sprawie.*)</p>
<p xml:id="div-3">W myśl przepisów ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 ze zm.) konkurs na wyższe stanowisko w służbie cywilnej jest prowadzoną przez Szefa Służby Cywilnej w imieniu pracodawcy procedurą rekrutacyjną na stanowisko kierownicze w urzędzie administracji rządowej, której wynikiem jest obsadzenie stanowiska w drodze przeniesienia na nie osoby zatrudnionej w służbie cywilnej lub w drodze nawiązania stosunku pracy z osobą spoza korpusu służby cywilnej.</p>
<p xml:id="div-4">Zatrudnienie osoby niebędącej członkiem korpusu służby cywilnej, tj. pracownikiem lub urzędnikiem służby cywilnej, o których mowa w art. 3 ustawy o służbie cywilnej, następuje na zasadach określonych w art. 48 ust. 3 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem z osobą niebędącą członkiem korpusu służby cywilnej, wyłonioną w drodze konkursu na stanowisko dyrektora departamentu (komórki równorzędnej) w urzędzie administracji rządowej, umowę o pracę na czas określony do lat trzech zawiera dyrektor generalny tego urzędu. Obowiązujące przepisy nie określają terminu, w jakim powinno dojść do nawiązania stosunku pracy z osobą wyłonioną w drodze konkursu na wyższe stanowisko w służbie cywilnej wydaje się jednak, że powinno to nastąpić w możliwie krótkim czasie po zakończeniu postępowania konkursowego, chociaż ustalenie konkretnego terminu zależy od woli stron przyszłego stosunku pracy. Ponadto, w świetle ww. przepisu, kompetencja do zawarcia umowy o pracę z osobą niebędącą członkiem korpusu służby cywilnej, która ma być zatrudniona na wyższym stanowisku w służbie cywilnej przysługuje wyłącznie dyrektorowi generalnemu urzędu, a zatem to dyrektor generalny urzędu ustala w imieniu pracodawcy warunki zatrudnienia z tą osobą, dokonując tego w granicach określonych cytowanym przepisem. W sytuacji wskazanej w tym przepisie Szef Służby Cywilnej nie ma możliwości wpływania na wolę umawiających się stron i to zarówno w zakresie dotyczącym zgody na nawiązanie stosunku pracy na wyższym stanowisku w służbie cywilnej jak i odnoszącym się do ukształtowania treści tego stosunku. Należy bowiem zauważyć, że w świetle przepisów art. 20 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o służbie cywilnej jednym z ustawowych zadań dyrektora generalnego urzędu jest dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w urzędzie, w tym także czynności wynikających z nawiązania stosunku pracy. Szef Służby Cywilnej nie został upoważniony do nadzorowania wykonywania tych zadań przez dyrektora generalnego urzędu. Warto jedynie dodać, że w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej dyrektor generalny urzędu będącego ministerstwem podlega bezpośrednio właściwemu ministrowi.</p>
<p xml:id="div-5">Ze względu na charakter prawny czynności związanych z obsadzeniem wyższego stanowiska w służbie cywilnej na podstawie art. 48 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej ocena zasadności niezatrudnienia na takim stanowisku osoby wyłonionej w drodze konkursu, przeprowadzonego zgodnie z przepisami ustawy, może nastąpić wyłącznie w postępowaniu sądowym. W przypadku odmowy nawiązania stosunku pracy na podstawie art. 48 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej, osobie wyłonionej w drodze konkursu na dane wyższe stanowisko w służbie cywilnej przysługuje bowiem prawo dochodzenia swoich roszczeń przed sądem pracy, który jest jedynym organem uprawnionym do rozstrzygnięcia zaistniałego sporu. Zgodnie z art. 264 § 3 Kodeksu pracy, w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej, żądanie nawiązania umowy o pracę wnosi się do sądu pracy w ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o odmowie przyjęcia do pracy.</p>
<p xml:id="div-6">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-7">Szef Służby Cywilnej</p>
<p xml:id="div-8">Jan Pastwa</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 30 grudnia 2005 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>