text_structure.xml 5.36 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Bogdana Zdrojewskiego (nr SPS-024-39/05), skierowane do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Archeologiczne badania ratownicze w obrębie inwestycji budowy autostrad są prowadzone od 1996 r. Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami (ustawa z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury, ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych) obowiązek realizacji ochrony dziedzictwa archeologicznego spoczywał na Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad. Minister Kultury i Sztuki, by usprawnić egzekwowanie obowiązku wykonywania ratowniczych badań archeologicznych, powołał Ośrodek Ratowniczych Badań Archeologicznych (zarządzenie z dnia 25.09.1995 r. nr 40).</p>
        <p xml:id="div-3">Ta nowa narodowa instytucja kultury organizowała i koordynowała wykonanie prac związanych z ochroną dziedzictwa kulturowego zagrożonego rozwojem infrastruktury drogowej (jej zadania zostały określone w porozumieniu z dnia 22 stycznia 1996 r. między Prezesem Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad oraz Dyrektorem Ośrodka Ratowniczych Badań Archeologicznych). W ramach współpracy ABiEA i ORBA opracowano Ogólnopolski program ratowniczych badań archeologicznych w obrębie inwestycji budowy autostrad. Program określił zakresy działań konserwatorskich, etapy niezbędnych badań oraz zasady doboru wykonawców badań. Głównymi wykonawcami (zleceniobiorcami) są odtąd instytucje bądź sformalizowane grupy środowiskowe posiadające odpowiednie doświadczenie oraz zaplecze kadrowo-techniczne gwarantujące rzetelne wykonanie prac. Podwykonawcami natomiast mogą być firmy prywatne działające na rzecz głównego zleceniobiorcy i pod jego nadzorem.</p>
        <p xml:id="div-4">W 2002 r. obowiązki ABiEA przejęte zostały przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. ORBA (zarządzeniem Ministra Kultury z dnia 21.08.2002 r. nr 51) przekształcony został w Ośrodek Ochrony Dziedzictwa Archeologicznego. Z powodu zmian instytucjonalnych potrzebna była nowa regulacja. 9 stycznia 2003 r. podpisano nowe porozumienie pomiędzy Dyrektorem Generalnym DKiA i Dyrektorem OODA. Uściśliło ono zasady współpracy, rozszerzając ją na wszystkie inwestycje drogowe. Główne zasady realizacji Ogólnopolskiego programu ratowniczych badań archeologicznych, w tym tryb wyłaniania wykonawców badań ratowniczych, pozostały niezmienione. Ośrodek, na wniosek GDDKiA i po konsultacji z nią, zgłasza konkretną kandydaturę instytucji - głównego wykonawcy prac badawczych. Jeśli dana instytucja zostanie zaakceptowana, przeprowadzane są negocjacje cenowe. Przyjęcie takiego trybu postępowania podyktowane było koniecznością uproszczenia procedur przetargowych i dostosowania harmonogramu badań archeologicznych do rytmu działań inwestycyjnych. Wynika to bezpośrednio z opinii wydanej przez Urząd Zamówień Publicznych (pismo nr UZP/DP/O-JCH/11598/04 z dnia 23.04.2004 r.), według której badania archeologiczne są, w myśl art. 4 pkt 3 lit. e prawa zamówień publicznych, wyłączone z konieczności stosowania przepisów ww. ustawy.</p>
        <p xml:id="div-5">Odnośnie do kwestii szczegółowych wspomnianych w zapytaniu Pana Posła Bogdana Zdrojewskiego uprzejmie informuję, że:</p>
        <p xml:id="div-6">1. Archeologiczne badania rozpoznawcze na trasie planowanej budowy obwodnicy Wrocławia zostały zakończone w pierwszej połowie 2005 r. Ich wykonawcą, zgodnie ze wskazaniem przez OODA (pismo nr OODA/1649/2004 z dnia 13.10.2004 r.), został Instytut Archeologii i Etnologii PAN o. we Wrocławiu. Instytut, według opinii OODA, posiada odpowiednie zaplecze naukowe i konserwatorskie do wykonywania tego typu prac. Na marginesie należy przy tym zauważyć, iż w myśl porozumienia zawartego między IAiE PAN o. we Wrocławiu i Instytutem Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego przedmiotowe rozpoznanie wykonywały obydwie ww. instytucje.</p>
        <p xml:id="div-7">2. Zgodnie z przyjętymi założeniami realizacji Ogólnopolskiego programu ratowniczych badań archeologicznych wykonawca archeologicznych badań rozpoznawczych może być na późniejszym etapie także wykonawcą badań wykopaliskowych. Podstawowym kryterium, podobnie jak we wszystkich przypadkach, jest posiadanie odpowiedniego zaplecza naukowego i kadrowego, odpowiednie doświadczenie i znajomość regionalnej specyfiki archeologicznej substancji zabytkowej, jak również rzetelne wywiązanie się z dotychczasowych umów na wykonawstwo ratowniczych badań archeologicznych.</p>
        <p xml:id="div-8">3. W świetle przytoczonej wyżej opinii Urzędu Zamówień Publicznych przyjęty tryb wyłaniania wykonawców ratowniczych badań archeologicznych jest zgodny z obowiązującymi przepisami.</p>
        <p xml:id="div-9">Z wyrazami głębokiego szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Tomasz Merta</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 20 grudnia 2005 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>