text_structure.xml
25 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Witam panie i panów posłów, panów ministrów z zespołem oraz zaproszonych gości. Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia, którego tematem jest powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rządowych projektów ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Państwo otrzymali porządek obrad z jednym punktem, ale punkty będą dwa. Prezydium Komisji, po rozmowie z legislatorami sejmowymi oraz po ustaleniach z prawnikami z Departamentu Prawnego Ministerstwa Zdrowia, postanowiło zaproponować powołanie dwóch podkomisji. W związku z tym nastąpi zmiana porządku obrad. W pkt 1 będzie powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rządowych projektów ustaw: o działalności leczniczej – druk nr 3489, o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw – druk nr 3488, o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty – druk nr 3487 oraz o systemie informacji w ochronie zdrowia – druk nr 3485. W pkt 2 będzie powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rządowego projektu ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych – druk nr 3491.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Przed przystąpieniem do powoływania podkomisji – kluby już delegowały swoich przedstawicieli powiem więc, jaki ma być skład tych podkomisji, żeby ich prace przebiegały w miarę sprawnie – zapytam, czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekBalicki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Muszę wyrazić niepokój związany z proponowanym trybem prac, bo z tego wynika, że te projekty ustaw nie są przygotowane w takim stopniu, żeby je prawidłowo procedować, tak jak było przy innych okazjach. Prawidłowym postępowaniem – konsultowałem się z legislatorami sejmowymi w tej sprawie – powinno być najpierw przyjęcie ustawy o działalności leczniczej i opublikowanie jej w Dzienniku Ustaw, a dopiero później procedowanie nad pozostałymi ustawami, które odnoszą się do ustawy o działalności leczniczej. W przypadku ustawy refundacyjnej rzeczywiście nie ma kolizji, ale i tak będziemy w trudnej sytuacji, jeśli na koniec naszych prac zostaną przyjęte poprawki, które będą powodować, że jedna ustawa będzie się różnić od drugie, tak jak było w przypadku pierwszego pakietu, kiedy część ustaw została zawetowana przez pana prezydenta i później też był kłopot. Zatem ten tryb prac wcale nie zabezpiecza nas przed problemami pod koniec drogi legislacyjnej. Poddałbym więc pod rozwagę, żeby najpierw przyjąć ustawę o działalności leczniczej, a dopiero potem pozostałe trzy ustawy. Można równoległe pracować nad ustawą refundacyjną. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrezesZarząduFederacjiPacjentówPolskichStanisławMaćkowiak">Stanisław Maćkowiak – Federacja Pacjentów Polskich. Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, chciałbym wnieść o zwołanie wysłuchania publicznego dotyczącego ustawy refundacyjnej, z uwagi na to, że na stronach internetowych jest zawieszona inna wersja projektu niż ten, który był konsultowany przez stronę społeczną. Mam więc serdeczną prośbę do pań i panów posłów o przejęcie tego wniosku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTomaszLatos">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ja przejmę ten wniosek, bo rzeczywiście w ostatnim czasie wiele środowisk zgłaszało postulat, żeby w sprawie tej ustawy odbyło się wysłuchanie publiczne. Ustawa rzeczywiście jest niezwykle ważna, trudna i została w ostatnim czasie zmieniona przez rząd. Dlatego postulat wysłuchania publicznego wdaje się jak najbardziej słuszny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam pytanie do pana ministra. W nawiązaniu do wypowiedzi pana ministra Balickiego proszę, żeby rząd uszczegółowił albo sprecyzował formę i metodę tych prac, bo rzeczywiście ustawa o działalności leczniczej jest nie tylko sztandarowa i priorytetowa, ale będzie implikować różne rozwiązania i konsekwencje legislacyjne w innych ustawach. Pan minister, rząd, powinni przekonać nas do tego rodzaju procedowania, bo albo z jednej strony bardzo wam się spieszy, albo z drugiej strony chcecie to rozmydlić, pomieszczać te ustawy. Wiadomo, że będziemy nad nimi procedować i na koniec wszystko poprawiać, każda ustawa będzie zahaczać o następną ustawę. Nie wiem, dlaczego została wybrana właśnie taka forma i ten rodzaj procedowania nad tymi ustawami. Proszę nas przekonać, przedstawić racjonalne przesłanki, argumentację odnośnie do procedowania w ten sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Przypominam, że został zgłoszony wniosek formalny dotyczący wysłuchania publicznego. Przepraszam, ale nie udzielę głosu przedstawicielom rządu, ponieważ ustawa jest naszą własnością i to my będziemy z nią robić to, co należy. Odwołam się do wczorajszych słów pana ministra Szulca, który wobec licznie zgromadzonych dziennikarzy oświadczył, iż wierzy, że teraz posłowie zrobią porządek z tymi ustawami, które zgłosił rząd – przywołuję z pamięci, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Chciałbym się odnieść do tych dwóch podnoszonych kwestii. Przede wszystkim stawiam wniosek przeciwny, jeśli chodzi o wysłuchanie publiczne, a to z tego względu, że osobom, które były na wysłuchaniu publicznym w dniu 10 grudnia br., pozostał po nim pewnego rodzaju niesmak. Uważam, że podkomisja, która będzie specjalnie powołana do rozpatrzenia tej ustawy, będzie mieć na to czas, będzie pracować merytorycznie i słuchać wszystkich argumentów za i przeciw. Nikt nie będzie jej popędzał – jak przed chwilą powiedział pan poseł – i nikt nie będzie niczego rozmydlał. Dlatego jest propozycja powołania drugiej podkomisji, aby można było się nad nią głęboko pochylić i rozwiać wszystkie wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Natomiast jeśli chodzi o sposób procedowania, chciałabym częściowo odpowiedzieć panu posłowi Balickiemu na jego wątpliwości. Otóż, prezydium Komisji spotkało się z legislatorami Sejmu i Ministerstw Zdrowia. Długo rozmawialiśmy nad sposobem procedowania i uznaliśmy, że najlepszą, najbardziej bezpieczną opcją dla tych projektów ustaw jest procedowanie po kolei czterech ustaw, nie zamykając sprawozdania podkomisji dotyczącego projektu ustawy o działalności leczniczej i rozpoczynając pracę nad następną ustawą. Naprawdę długo na ten temat rozmawialiśmy. Mam nadzieję, że to, co zostało wypracowane, zaowocuje tym, że wszystkie te ustawy będą pozytywnie rozpatrzone i zamknięte. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze, będziemy polemizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJakubSzulc">Dziękuję, panie przewodniczący za udzielenie głosu. Prosiłbym, żeby nie przywoływać moich wypowiedzi wyrwanych z kontekstu. To po pierwsze, ale nie o tym chciałbym mówić.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJakubSzulc">Są dwie sprawy. Odnośnie do sposobu procedowania, Wysoka Komisjo, kilkukrotnie spotykaliśmy się z przedstawicielami Biura Legislacyjnego i z prezydium Komisji na okoliczność przyjęcia odpowiedniej formuły procedowania. Wspieram to, co powiedziała pani przewodnicząca Małecka-Libera, że uznaliśmy, iż taki sposób procedowania, ze względu na bezpieczeństwo i pewność, że niczego nie pogubi się po drodze, będzie najlepszy. Nie ma to nic wspólnego z czasem, z tym, czy te projekty będą procedowane wolniej lub szybciej. W moim przekonaniu, Wysoka Komisjo, to przewodniczący podkomisji będzie decydować o tempie prac nad poszczególnymi projektami, a nie rząd.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJakubSzulc">Natomiast jeśli chodzi o zgłoszony i przejęty przez pana posła wniosek o wysłuchanie publiczne, niestety, po ostatnim, piątkowym wysłuchaniu publicznym – zaznaczam, że pierwszy raz miałem okazję uczestniczyć w wysłuchaniu publicznym – jestem zdania, z całym szacunkiem dla tej formy możliwości dowiedzenia się czegoś więcej o projektach, że ona nie wnosi niczego nowego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaJakubSzulc">Odnośnie do tego, o czym mówił pan prezes Maćkowiak, że projekt ustawy, który został skierowany do Sejmu, jest inny niż ten, który został zgłoszony do konsultacji społecznych, to właśnie na tym polegają konsultacje społeczne – podczas konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekty się zmieniają. Zatem nic dziwnego, że w toku uzgodnień ten projekt został zmieniony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Jeszcze zabierze głos pan poseł Balicki, potem pan poseł Hoc i przystąpimy do sformułowania wniosku, głosowani i dalszych prac.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekBalicki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, nie chcę wstrzymywać dalszych prac, ale warto podkreślić, żebyśmy wszyscy mieli tego świadomość, że to jest wyjątkowy i dotąd niespotykany sposób pracy nad ustawami. Zwykle kiedy rząd kieruje projekty ustaw do Sejmu, przynajmniej teoretycznie, nadają się one od razu do przyjęcia i do wprowadzenia do obrotu prawnego. Ten pakiet ustaw nie może być przyjęty, ponieważ te ustawy są wzajemnie sprzeczne. Natomiast zaproponowany tryb pracy wcale nie eliminuje wszystkich niebezpieczeństw, chociaż częściowo łagodzi problemy. Miejmy więc świadomość tego, że na koniec możemy spotkać się z wieloma problemami, z powodu których nie naprawimy systemu opieki zdrowotnej tak, jakbyśmy chcieli, a później ci, którzy będą stosować te przepisy w praktyce, też będą mieć problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Podzielam w pełni to stanowisko. Proszę, pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełCzesławHoc">Mam krótkie pytanie do przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Czy ten sposób procedowania nad tymi projektami jest dobry i zgodny z dobrą praktyką legislacyjną? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorBogdanCichy">My popieramy tę propozycję, którą zgłosił pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Informuję, że za chwilę ogłoszę 3 minuty przerwy. Przypominam, że musi wpłynąć sformalizowany wniosek pisemny. Zgodnie z art. 70a regulaminu Sejmu, we wniosku musi być podany temat wysłuchania – jakiej ustawy dotyczy – proponowany termin – nie krócej niż 14 dni od podjęcia uchwały – miejsce i godzina.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Ogłaszam 3-minutową przerwę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę o zajmowanie miejsc, za chwilę będziemy głosować.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Na moje ręce wpłynął wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego, zgodnie z art. 70a regulaminu Sejmu, odnośnie projektu ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, zawarty w druku nr 3491. Proponuje się, aby wysłuchanie publiczne odbyło się w dniu 4 stycznia 2011 r. o godzinie 11.00 w Sali Kolumnowej, w gmachu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Wniosek spełnia wszystkie kryteria zawarte w regulaminie Sejmu, w związku z tym przystępujemy do głosowania. Będziemy głosować ręcznie. Proszę panie z sekretariatu o policzenie głosów.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Kto jest za przyjęciem wniosku o przeprowadzenie wysłuchania publicznego? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja, przy 10 głosach za, 18 przeciw i 1 wstrzymującym się, odrzuciła wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego, zgodnie z art. 70a regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">W związku z tym przystępujemy do dalszej procedury – zmiany planu pracy naszego dzisiejszego posiedzenia. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja modyfikuje porządek dzienny, w którym będą dwa punkty: pkt 1 – powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rządowych projektów ustaw o działalności leczniczej, o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw, o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz o systemie informacji w ochronie zdrowia, a także pkt 2 – powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rządowego projektu ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja będzie dzisiaj realizować taki porządek.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Przystępujemy do realizacji pkt 1 – powołania podkomisji nadzwyczajnej do rządowych projektów ustaw, tych, które wcześniej wymieniłem.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proponujemy, żeby skład podkomisji był 11-osobowy – 5 przedstawicieli Platformy Obywatelskiej, 3 przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości i po 1 przedstawicielu Polskiego Stronnictwa Ludowego, Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Czy ktoś ma inne zdanie w tej materii? Nie. W takim razie proszę o zgłaszanie kandydatur do pracy w podkomisji. Mam już propozycję dotyczącą składu podkomisji, którą przeczytam.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Kandydaci Platformy Obywatelskiej – pani poseł Beata Małecka-Libera, pan poseł Jarosław Katulski, pan poseł Grzegorz Sztolcman, pan poseł Damian Raczkowski i pan poseł Maciej Orzechowski. Czy państwo posłowie wyrażają zgodę na udział w pracach podkomisji? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Ze strony Prawa i Sprawiedliwości zgłoszono kandydatury pana posła Czesława Hoca, pana posła Tomasza Latosa i moją, Bolesława Piechy. Czy są inne propozycje? Nie ma. Rozumiem, że panowie wyrażają zgodę. Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Ze strony Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłoszono kandydaturę pana posła Aleksandra Soplińskiego. Ze strony Sojuszu Lewicy Demokratycznej jest kandydatura pana posła Marka Balickiego, a ze strony Polska Jest Najważniejsza, kandydatura pana posła Andrzeja Sośnierza.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny powołaniu podkomisji w tym składzie?</u>
<u xml:id="u-19.16" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rządowych projektów ustaw. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną. Po skończeniu obrad proszę członków podkomisji o podejście do stołu prezydialnego w celu jej ukonstytuowania.</u>
<u xml:id="u-19.17" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Pkt 2 porządku dziennego dotyczy powołania podkomisji nadzwyczajnej do rządowego projektu ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.</u>
<u xml:id="u-19.18" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proponujemy 7-osobowy skład podkomisji – 3 osoby z Platformy Obywatelskiej, 2 z Prawa i Sprawiedliwości i po 1 osobie z Polskiego Stronnictwa Ludowego, Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Polska Jest Najważniejsza. Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.19" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Mam listę zgłoszonych kandydatów. Ze strony Platformy Obywatelskiej – pan poseł Andrzej Orzechowski, pani poseł Janina Okrągły i pan poseł Jerzy Ziętek. Czy są inne propozycje? Nie ma. Rozumiem, że państwo posłowie wyrażają zgodę na udział w pracach podkomisji? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.20" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Ze strony Prawa i Sprawiedliwości zgłoszono kandydatury pana posła Lecha Sprawki i moją, Bolesława Piechy. Panie pośle, czy wyraża pan zgodę. Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.21" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Ze strony Polskiego Stronnictwa Ludowego zgłoszono kandydaturę pana posła Aleksandra Soplińskiego. Ze strony Sojuszu Lewicy Demokratycznej ponownie jest kandydatura pana posła Marka Balickiego, a ze strony Polska Jest Najważniejsza, kandydatura pana posła Andrzeja Sośnierza. Ale to jest 8 osób.</u>
<u xml:id="u-19.22" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Ogłaszam minutę przerwy.</u>
<u xml:id="u-19.23" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-19.24" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Zwiększymy skład podkomisji o jedną osobę, żeby starać się w tej trudnej sytuacji utrzymać parytety. Co prawda będzie nadreprezentacja Platformy Obywatelskiej, ale ułamki w tym zakresie są bardzo skomplikowane z powodu dużej rozpiętości liczebności klubów. W związku z tym jest propozycja, żeby członkiem podkomisji refundacyjnej był jeszcze pan poseł Czesław Czechyra. Rozumiem, że pan wyraża zgodę.</u>
<u xml:id="u-19.25" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Reasumując, dodatkowo ze strony Platformy Obywatelskiej został zgłoszony pan poseł Czechyra. Zatem podkomisja będzie 9-osobowa.</u>
<u xml:id="u-19.26" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną w przedstawionym składzie. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.27" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">W ramach wolnych wniosków zgłaszają się jeszcze panowie posłowie Tomasz Latos i Marek Balicki. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełTomaszLatos">Mam jeszcze krótką sprawę. Powołaliśmy dzisiaj dwie podkomisje, przypominam, że od dwóch lat jest jeszcze jedna podkomisja, która do tej pory nie pracuje. Skoro zmieniamy prawo w ochronie zdrowia, to warto postawić to pytanie – co z ustawą o innych zawodach medycznych? W moim przekonaniu, jest to sprawa kompromitująca stronę rządową.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełTomaszLatos">Czekaliśmy cierpliwie na drugą ustawę rządową. Podobno jest, a podkomisja jak nie pracowała, tak nie pracuje. Prosiłbym, panie przewodniczący, o zrobienie porządku z tą sprawą, zwłaszcza, że mam obowiązek wobec klubu, jako przedstawiciel wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Jest tutaj pan przewodniczący Raczkowski. Proszę do niego kierować ten apel, bo to przewodniczący podkomisji organizuje pracę podkomisji, łącznie z ustaleniem harmonogramu spotkań. Rozumiem, że pan poseł to usłyszał i odniesie się do tego, może już po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Pan poseł Balicki, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarekBalicki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chcę się zwrócić z wnioskiem do Ministerstwa Zdrowia o przedstawienie na pierwszym posiedzeniu podkomisji do spraw ustawy o działalności leczniczej informacji dotyczącej wyników finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w roku 2009, a także wyników finansowych za rok 2009 z działalności spółek kapitałowych, w których jednostki samorządu terytorialnego posiadają udziały. Chodzi mi nie o wyniki zadłużenia, tylko o wyniki finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Jest obowiązek prawny ogłoszenia tego typu raportów w stosownych organach sądowych. Tak, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej musi zgłaszać swój bilans, tak samo jak spółka.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Panie ministrze, czy jest możliwe jak najszybsze przygotowanie tego typu zbiorczego raportu?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMarekBalicki">Ja rozumiem, że jest on przygotowany, bo projekt wniósł rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Pan chyba żartuje, panie pośle. Spytamy pana ministra, czy jest gotowy…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMZJakubSzulc">Czy mogę, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszą bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMZJakubSzulc">Już odpowiadam. Obowiązek jest, ale właśnie w zakresie przedstawiania poziomu zadłużenia, a nie wyniku finansowego. Natomiast my takie dane posiadamy – tak jak powiedział pan poseł Balicki, rząd jest do tego przygotowany – i na najbliższe posiedzenie podkomisji dostarczymy dane za rok 2009 i zapewne – tak przypuszczam – cząstkowe dane za rok 2010, aczkolwiek są to dane jeszcze niepotwierdzone przez audytorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Z tego, co wiem, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej musiały mieć robiony audyt. Audyt finansowy był bezwzględnym warunkiem ustawowym. Sądzę, że nie jest dokumentem tajnym. Spółki prawa handlowego również przedstawiają swoje bilanse w formie określonej ustawowo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że rząd przyjął to zadanie do jak najszybszej realizacji.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>