text_structure.xml
18.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Ponieważ bardzo zależy nam na czasie, chociażby z tego powodu, że pan poseł Orzechowski powinien być obecny na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, bo jest przecież koreferentem naszej Komisji, otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Panie pośle, proszę o wygłoszenie koreferatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, przygotowałem projekt opinii Komisji Zdrowia w sprawie wykonania budżetu państwa za 2009 r. w częściach budżetowych: 46 – Zdrowie, 66 – Rzecznik Praw Pacjenta, 83 – Rezerwy celowe, 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 851 – Ochrona zdrowia oraz programów wieloletnich i proponuję opinię pozytywną. Przejdę teraz do krótkiego uzasadnienia i zreferowania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Budżet państwa w 2009 r. był realizowany w warunkach globalnego kryzysu finansowego, który wywołał recesję w zasadzie we wszystkich krajach europejskich, a w Polsce doprowadził do spowolnienia gospodarczego. To zdeterminowało poziom planu wydatków i wykonania na poziomie zbliżonym do roku 2008, ale jednak wyższym niż w roku 2007.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAndrzejOrzechowski">W trakcie roku budżetowego – jak pamiętamy – była dokonana nowelizacja budżetu. Dotyczy to także obszaru zdrowia. Na wstępie powiem, że w strukturze wydatków budżetu państwa wydatki w części 46 wyniosły 1,6% – tyle w strukturze wydatków było wydatków w części 46 – a w części 66, czyli Rzecznika Praw Pacjenta, jest to zaledwie 0,0002%.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Dochody w części 46 wyniosły 168.000 tys. zł i były wyższe od planu o 3,8% i zdecydowanie wyższe – o 20.000 tys. zł, a więc o niespełna 14% – od dochodów roku 2008. W porównaniu z latami ubiegłymi, nastąpiła istotna poprawa planowania dochodów w tej części budżetu. Przypominam, że zwracałem na to uwagę w koreferatach w latach poprzednich, jeśli chodzi o planowanie dochodów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Natomiast wydatki w tej części budżetowej wyniosły 4.700.000 tys. zł, to jest 98,5% planu. Była to wysokość porównywalna z wydatkami 2008 r., ale wyższa od wydatków z roku 2007. Najwyższy udział miały wydatki w dziale 851 – Ochrona zdrowia – 3.300.000 tys. zł. Największe pozycje w tym dziale to: Inspekcja Sanitarna – 833.000 tys. zł, programy polityki zdrowotnej – 14.623 tys. zł, pozostała działalność – 534.000 tys. zł, świadczenia wysokospecjalistyczne – 399.000 tys. zł, szpitale kliniczne – 269.000 tys. zł, ratownictwo medyczne – 213 tys. zł i składki na ubezpieczenia zdrowotne dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia – 198.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na ratownictwo medyczne, gdzie wydatki bieżące stanowiły zaledwie 31,5%, a majątkowe 68,5%. Jest to efekt realizowane programu wymiany śmigłowców w latach 2005–2010. Wreszcie zakupiono pierwsze śmigłowce za 144.000 tys. zł, a w bieżącym roku kupowane są następne śmigłowce. Przy okazji dodam, że w całej części 46 wydatki bieżące stanowią 83% – oczywiście w 2009 r. – a wydatki majątkowe 17%. Można więc powiedzieć, że wydatki majątkowe mają relatywnie wysoki udział. Wśród inwestycji największy udział miały zadania budowlane. Realizowano 60 zadań budowlanych o wartości 292.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Przeciętne zatrudnienie w części 46 – Zdrowie wyniosło w 2009 r. 19.718 etatów. Łącznie wydatki na wynagrodzenia wyniosły 724.500 tys. zł. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, wyniosło 3062 zł i w relacji do 2008 r. wzrosło o 3%. Wykonanie budżetu stanowi istotny postęp w porównaniu z 2008 r., a także z rokiem 2007 i latami poprzednimi.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Jeśli chodzi o część 66, Rzecznik Praw Pacjenta nie planował ani nie realizował dochodów budżetu państwa, wydatki zaś wyniosły 661 tys. zł, przy czym na płace i pochodne 432 tys. zł, a na wydatki rzeczowe 229 tys. zł. Odnośnie do budżetu Rzecznika Praw Pacjenta może należałoby nadmienić, że wśród uwag Najwyższej Izby Kontroli jest taka, która dotyczy finansowania z części 46 wydatków dotyczących Rzecznika Praw Pacjenta w okresie od maja – jeśli sobie przypominam – do września 2009 r. Rzeczywiście od strony formalnej jest to uchybienie, bo nastąpiła zmiana i te wydatki powinny być finansowane od maja z części 66. Jednak zmiany tej dokonano jesienią – we wrześniu albo w październiku – i od tego czasu wydatki Rzecznika Praw Pacjenta są realizowane z części 66, a nie 46.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Rezerwa ogólna. Z rezerwy ogólnej przyznano Ministrowi Zdrowia środki w wysokości 16.700 tys. zł, w tym największe pozycje to: 12.000 tys. zł na realizację programu wieloletniego „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia” i 2500 tys. zł na walkę z pandemią grypy wywołanej wirusem AH1N1. Natomiast wśród rezerw celowych największą pozycją była rezerwa na ratownictwo medyczne, zespoły ratownictwa medycznego i centra powiadamiania ratunkowego. Uruchomiono na ten cel 1.700.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Jeśli chodzi o budżety wojewodów, czyli część 85 i dział 851 – Ochrona zdrowia, dochody w budżetach wojewodów wykonano na poziomie 10.700 tys. zł wobec planu 8300 tys. zł. Natomiast wydatki po zmianach wyniosły 2.900.000 tys. zł, a plan wykonano prawie w 100-procentach.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Największe grupy wydatków w budżetach wojewodów w ochronie zdrowia to dotacje i subwencje skierowane głównie na Państwowe Ratownictwo Medyczne i składki na ubezpieczenia zdrowotne. Łącznie te wydatki stanowiły 2.600.000 tys. zł. Pozostałe wydatki w budżetach wojewodów to wydatki bieżące jednostek budżetowych – 73.000 tys. zł i wydatki majątkowe – 280.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Programy wieloletnie. Ministerstwo Zdrowia realizowało 5 programów wieloletnich. Są to programy dotyczące: wymiany śmigłowców w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w latach 2005–2010, wzmocnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, polskiego sztucznego serca, wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia oraz zwalczania chorób nowotworowych – narodowy program. Programy te były zasadne i potrzebne. Realizowano je prawidłowo, chociaż trzeba powiedzieć, że w opinii Biura Analiz Sejmowych są uwagi dotyczące głównie dwóch programów.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Po pierwsze, że program „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” był realizowany bez podstawy prawnej. I taki jest stan faktyczny od samego początku realizacji tego programu wieloletniego. Trzeba jednak powiedzieć, że w roku 2009 pojawiła się wreszcie podstawa prawna do tego, żeby ten program mógł być w sensie formalno-prawnym realizowany.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Druga kwestia, to nieprawidłowość dotycząca programu „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”, czyli finansowanie bez środków zaplanowanych na ten cel. Trzeba dodać, że w trakcie trwania roku budżetowego cel ten został zasilony właśnie z rezerw budżetowych – z rezerwy ogólnej i rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Na zakończenie powiem, że nawet Najwyższa Izba Kontroli podkreśla, że pomimo nieprawidłowości w części 46 wystąpiło wiele pozytywnych zdarzeń mających istotny wpływ na realizację budżetu. Między innymi z tego powodu rekomenduję Wysokiej Komisji przyjęcie opinii pozytywnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję, pani pośle. Czy ktoś z państwa chciałby się odnieść do koreferatu pana posła Orzechowskiego? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym przystąpimy do przyjęcia opinii dla Komisji Finansów Publicznych. Opinia dotyczy części budżetowej 46 – Zdrowie, części budżetowej 66 – Rzecznik Praw Pacjenta, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie poz. 13, 70 i 73, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 851 – Ochrona zdrowia oraz programów wieloletnich w układzie zadaniowym.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Komisja Zdrowia opiniuje pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2009 r. w zakresie tych części oraz rezerw i budżetów wojewodów. Jeśli ktoś z państwa jest za przyjęciem takiej formy wyrażenia pozytywnej opinii, proszę o podniesienie ręki. Proszę o policzenie głosów. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja przy 12 głosach za, 7 przeciw i 3 wstrzymujących się przyjęła pozytywną opinię z wykonania budżetu państwa za rok 2009. Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy 1 pkt dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">W 2 pkt przewidziane jest rozpatrzenie sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2009 r. w zakresie działania Komisji Zdrowia. Jest obecny przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, pan dyrektor Rejnus. Proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ten krótki dokument, który państwo otrzymali, jest załącznikiem do wielkiego sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli. Powiem o najważniejszych zdarzeniach w Departamencie Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Zatrudnienie w departamencie na dzień 31 grudnia wynosiło 51 osób, 46 pracowników wykonujących i nadzorujących czynności kontrolne, w tym 4 osoby kierownictwa – ja i trzech zastępców. Powiem, że w trakcie roku doszło do zmiany dwóch dyrektorów, którzy odeszli na emeryturę, między innymi pan Janusz Tarniewski, który najczęściej był gościem państwa Komisji. Na jego miejsce, po przeprowadzeniu postępowania konkursowego, prezes powołał pana Piotra Wasilewskiego, który siedzi tu obok mnie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Departament przeprowadził w 2009 r. łącznie 48 kontroli jednostkowych, 34 kontrole planowane i 14 kontroli doraźnych, w tym 14 związanych z zakresem „zdrowie”. To pozornie jest niewiele, chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, że jeśli chodzi o kontrole koordynowane, jest to zwykle 50 jednostek, albo więcej, z całej Polski, jest przygotowanie programu, opiniowanie wystąpień i wreszcie przygotowanie zbiorczej informacji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości finansowe lub sprawozdawcze skutki nieprawidłowości na ogólną kwotę 413.000 tys. zł, w tym zdecydowaną większość – 400.000 tys. zł – stanowiły kwoty wydatkowane z naruszeniem prawa. Nieprawidłowości w 92% dotyczyły działu „zdrowie”, pozostałe dotyczyły działów „praca” i „zabezpieczenie społeczne”.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">To nie dotyczy Komisji, ale chcemy się pochwalić, że korzyści finansowe w wyniku działalności Najwyższej Izby Kontroli wyniosły 121.000 tys. zł. Są to odsetki z lokat bankowych uzyskanych w wyniku realizacji wniosku pokontrolnego NIK dotyczącego podjęcia przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej inicjatywy, która umożliwia tworzenie lokat bankowych z nadwyżek finansowych Funduszu Pracy. Dwa lata temu był taki wniosek, była nowelizacja ustawy, środki zostały złożone na lokaty i Fundusz Pracy wzbogacił się o 21.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">W roku sprawozdawczym opracowano 15 informacji o wynikach kontroli, przy czym 7 dotyczyło wykonania budżetu państwa. Najważniejsze informacje zostały przekazane Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałkom Sejmu i Senatu oraz Prezesowi Rady ministrów oraz właściwym komisjom sejmowym.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">W zakresie zdrowia informacje o wynikach kontroli planowych dotyczyły między innymi: wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia w 2007 r., z uwzględnieniem kosztów związanych z zawieraniem umów na świadczenia zdrowotne, wykorzystania specjalistycznej aparatury medycznej w latach 2006–2008 oraz realizacji wybranych zadań „Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych w latach 2006–2008”. Ponadto w ostatnich dniach otrzymali państwo także informację z zeszłego roku o funkcjonowaniu zakładów opiekuńczo-leczniczych.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Przedstawiciele departamentu uczestniczyli w 150 posiedzeniach komisji sejmowych, w tym prawie we wszystkich posiedzeniach Komisji Zdrowia w okresie sprawozdawczym.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Wyniki kontroli planowanych w zakresie zdrowia, przeprowadzonych przez departament, były omawiane na posiedzeniach komisji sejmowych. W zeszłym roku, 23 czerwca, omawialiśmy analizę wykonania budżetu państwa w zakresie części 46 – Zdrowie, ponadto komisja do Spraw Kontroli Państwowej rozpatrzyła 8 stycznia informację o wynikach kontroli finansowania dostępności leczenia kardiologicznego z uwzględnieniem realizacji POLKARD-u, a 18 listopada Komisja do Spraw Kontroli Państwowej rozpatrzyła informację o wynikach kontroli wybranych zagadnień „Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych”.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">W tej chwili są prowadzone dwie kontrole z zakresu zdrowia, to jest kontrola planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia, a także kontrola organizacji i finansowania przeszczepu narządów. W III i IV kwartale planujemy kontrolę przekształceń własnościowych w służbie zdrowia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Czy ktoś z pań i panów posłów oraz zaproszonych gości chciałby się odnieść do tego krótkiego sprawozdania dotyczącego działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie współpracy z Komisją Zdrowia? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">W związku z tym proponuje przyjąć opinię Komisji nr 32 o treści: „Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2010 r. rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2009 r. (druk nr 3157) w zakresie działania Komisji i nie wnosi uwag ani wniosków”.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Czy ktoś jest przeciwnego zdania? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym stwierdzam, że Wysoka Komisja przyjęła opinię w tej treści. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Pozostał nam do zrealizowania 3 pkt porządku dziennego. Chodzi o przyjęcie tematów do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Proszę państwa, zgłosili państwo poprzez sekretariat Komisji następujące propozycje tematów kontroli Najwyższej Izby Kontroli na rok 2011: kontrola płatności za nadwykonania; kontrola stanu sanitarnego placówek lecznictwa; kontrola świadczeń stomatologicznych młodzieży szkolnej finansowanych z Narodowego Funduszu Zdrowia; zakres i efektywność informatyzacji w ochronie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem jej wykorzystania w zarządzaniu systemem w ochronie zdrowia; analiza, kontrola, forma zatrudnienia pracowników w ochronie zdrowia z uwzględnieniem grup zawodowych i skali zawierania umów cywilnoprawnych mających znamiona umów o pracę; efektywność realizacji programu wieloletniego „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Czy ktoś z państwa wnosi jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, takie stanowisko Komisji dotyczące planu kontrolnego Najwyższej Izby Kontroli Komisja Zdrowia przyjmie.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tematy kontroli Najwyższej Izby Kontroli w 2011 i przekazuje Komisji do Spraw Kontroli Państwowej nasze postulaty kontrolne.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczącyposełBolesławPiecha">Dziękuję gościom i państwu posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>