text_structure.xml 23 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Witam państwa, otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo”. Dziś porządek obrad przewiduje dwa punkty; rozpatrzenie wniosku w sprawie nowelizacji ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oznaczonego wo_KB∕A-348 oraz rozpatrzenie inicjatywy ustawodawczej w sprawie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznaczonego wo_KB∕B-203. Czy są uwagi lub propozycje do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Jeżeli nie będę widział sprzeciwu lub uwag uznam, że porządek obrad został przez Komisję przyjęty. Nie widzę, w związku z tym przystępujemy do realizacji punktu pierwszego porządku obrad dotyczącego akt stanu cywilnego. Pani Grażyno, kto reprezentuje ten projekt?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzKomisjiGrażynaKućmierowska">Projekt reprezentuje i przedstawia nasz konsultant pan Konrad Borowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Panie mecenasie, uprzejmie proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, projektowane rozwiązanie sprowadza się do możliwości fakultatywnego opisywania w pisemnym zgłoszeniu urodzenia dziecka danych, które niejednokrotnie obecnie są niemożliwe do wpisania w karcie przez zakład opieki zdrowotnej ze względu na to, że ciąża jest bardzo wczesna i poronienie następuje na tak wczesnym etapie, że są problemy z ustaleniem danych, czyli płci, ciężaru i długości dziecka.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Projekt tak naprawdę opiera się na kanwie wielu monitów środowiska lekarskiego zakładów opieki zdrowotnej, które borykają się z problemem wypełnienia tego dokumentu właśnie w związku z niemożnością, w poszczególnych stanach faktycznych, określenia tych danych w postaci płci, ciężaru i długości dziecka.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Tak naprawdę, to rozwiązanie sprowadza się do możliwości wpisania tych danych, jeżeli w określonych okolicznościach są one możliwe do ustalenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Dziękuję bardzo. Sądzę, że projekt jest rozsądny. Bardzo często mamy przepisy, które są, być może, dobrze skrojone, ale nie są rozsądne, nie dają możliwości racjonalnego zachowania się w trudnej do określenia sytuacji. Proszę bardzo, otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">Dagmara Korbasińska, Departament Matki i Dziecka Ministerstwa Zdrowia. Jest to faktycznie poważny problem, ponieważ zakłady opieki zdrowotnej częstokroć to samo zjawisko, które jest medycznym zjawiskiem poronienia, z punktu widzenia ustawy o aktach stanu cywilnego nie istnieje, bo nie ma tam takiego zdarzenia jak poronienie. Jest albo urodzenie żywe albo urodzenie martwe.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">W przypadku urodzenia martwego, przy bardzo krótkotrwałej ciąży zakłady opieki zdrowotnej nie są w stanie tego określić i faktycznie nie wypełniają tego dokumentu. Jest tylko pytanie, co się dzieje, jeżeli zakład opieki zdrowotnej pominie wypełnienie tego. Czy to oznacza, że urząd stanu cywilnego może nie wystawić aktu stanu cywilnego?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">W tej chwili jest tak, że zakład opieki zdrowotnej tego nie wypełnia i wobec tego akt stanu cywilnego nie jest wystawiany. Natomiast, jeżeli wpiszemy tam, i będzie to prawidłowo wypełnione, dane bez określenia płci dziecka, to ani waga ani długość dziecka nie rozstrzyga o możliwości wystawienia aktu cywilnego, rozstrzyga o tym określenie płci dziecka, nie będzie możliwości wystawienia aktu cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">Jest to bardzo duży problem, bo w wielu badaniach wykonywanych przez tych rodziców, którym zależy na uzyskaniu tego aktu cywilnego, płci nie da się po prostu określić i w tym momencie jest to bardzo duży problem, bo akta stanu cywilnego powinny stwierdzać pewien stan faktyczny.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">Tymczasem, przy bardzo krótko trwającej ciąży, nie jesteśmy w stanie określić płci dziecka. Poprzednio była stosowana zasada, że każda ciąża zakończona przed 22 tygodniem bądź martwym urodzeniem dziecka poniżej 500 gramów była traktowana jako poronienie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">Problem zaczął się w momencie, gdy nasza medycyna zrobiła taki postęp, że rodzą nam się żywe dzieci poniżej 22 tygodnia trwania ciąży i poniżej 500 gramów. W tym momencie zaczął się problem i kiedyś stosowane naturalne rozróżnienie pomiędzy poronieniem a urodzeniem martwym nie mogło być stosowane.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">Tym samym pojawił się również problem braku możliwości określenia płci i jednocześnie również zróżnicowania uprawnień rodziców w związku z tym, czy oni uzyskają akt stanu cywilnego czy nie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#DyrektorDepartamentuMatkiiDzieckaMinisterstwaZdrowiaDagmaraKorbasińska">Minister zdrowia w tym zakresie pojął współpracę z ministrem spraw wewnętrznych i administracji odpowiedzialnym za realizację przepisów ustawy o aktach stanu cywilnego i w dużej nowelizacji, a tak naprawdę w nowej ustawie o aktach stanu cywilnego ta sprawa ma być rozstrzygnięta w ten sposób, że akt stanu cywilnego wystawia się wtedy, kiedy na podstawie podstawowego badania można stwierdzić płeć dziecka, czyli bez przeprowadzenia badań genetycznych szczątków po poronieniu, bo często w tych szczątkach nie zachowują się komórki dziecka, komórki płodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Dziękuję bardzo. Pani użyła dobrego sformułowania, natomiast cała reszta to było odniesienie do polskiej specyfiki. To nie jest zarzut, bo chodzi tu o specyficzne podchodzenie do tworzenia prawa.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Pani użyła pojęcia stan faktyczny w takim kontekście, że świadectwo zgonu powinno określać stan faktyczny. Tak, stan faktyczny, a więc płeć dziecka lub płodu. Jeżeli niemożliwe jest określenie płci i taki jest stan faktyczny, zupełnie nie rozumiem, dlaczego akt zgonu może być wydany tylko i wyłącznie wtedy, kiedy możliwe jest określenie płci.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Z tego właśnie względu już na początku powiedziałem, że ten projekt idzie w kierunku tworzenia prawa rozsądnego, a nie ślepego, które ma prawo widzieć także stany faktyczne, które często są nie do określenia.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Mówiąc pół żartem pół serio rozumiem, że w akcie zgonu, w tym miejscu, gdzie należy wpisać rodzaj płci, powinna być wpisana trzecia wersja. Po prostu, brak możliwości określenia płci i na tym koniec.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Rozumiem, że de facto dla kwestii istotnych, pozostawiam kwestie moralne, osobiste, rodzinne, z zakresu uczuć itd. związanych formalnie z aktem zgonu, a więc także z kwestiami spadkobrania i różnymi innymi kwestiami, sprawa uprawnień związanych z płcią osoby zmarłej jest delikatnie mówiąc wtórna, żeby nie powiedzieć nieistotna.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Nie chcę pogłębiać tego wątku tylko chcę pokazać kierunek. Jak czegoś nie można w rzeczywistości określić, sprawdzić, udowodnić, to prawo ma to zrozumieć i uznać, a nie nakazywać, że koniecznie trzeba to udowodnić. Wtedy łatwiej będzie nam żyć i prawo też będzie łatwiej tworzone.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Oczywiście, pani informacja jest bardzo istotna dla dalszego tworzenia przepisów, jeżeli się na to zdecydujemy, ponieważ, być może, w kontekście tego wystąpienia, a także tego, o czym mówię, trzeba by było zmienić nie tylko art. 40 ust. 3 pkt 7, ale także inny lub inne przepisy, aby nowe pojęcie „brak możliwości określenia płci” mogło zaistnieć także prawnie. Aby w dokumencie była dodatkowa rubryka lub też możliwość innego wypełnienia istniejącej rubryki.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Nie można wychodzić z założenia, że martwo urodzone dziecko, mówiąc w dużym skrócie, człowiek, który umarł, ale jego płci nie można określić, żyje dalej. Żyje nadal tylko dlatego, że zgodnie z literą prawa nie można określić jego płci, a więc nie można wydać aktu zgonu, a jak nie można wydać aktu zgonu, to oznacza to, że on żyje w ramach przepisów prawa a nie faktów.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Sądzę, że w tym kierunku trzeba pójść. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Czy Biuro Legislacyjne ma jakieś uwagi albo swoją opinię? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorSławomirOsuch">Zgadzamy się z wywodem pana przewodniczącego, że wymaga to zmiany jeszcze w innych przepisach, chociażby nawet w obrębie art. 40 mamy wątpliwości. Trzeba dokonać zmiany także w ust. 2, gdzie mamy przepis, który mówi, że do aktu urodzenia wpisuje się nazwisko, imię lub imiona i płeć dziecka, a przecież pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka wystawia się właśnie pod kątem sporządzenia aktu urodzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Czy pan mecenas chciałby coś jeszcze dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Problem polega na tym, że już w obecnie obowiązującym stanie prawnym obowiązek wystawienia takiego dokumentu, o którym mowa w art. 40 ust. 3 prawa o aktach stanu cywilnego spoczywa na zakładzie opieki zdrowotnej i jego lekarzach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">W praktyce problem obowiązku podania tych trzech danych, które są wymienione w punkcie 7, czyli płci, ciężaru i długości dziecka często jest rozwiązywany, zwłaszcza, jeżeli chodzi o płeć, na takiej zasadzie, że pyta się rodziców: a co, państwa zdaniem, to było?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Sądzę, że nie można dopuszczać do takiej sytuacji, żeby zarówno rodzice jak i lekarze działali obok ustawy a nie w ramach ustawy. Stąd jest ta propozycja nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Być może rzeczywiście, trafnym rozwiązaniem byłoby to, co powiedział pan przewodniczący, aby wprowadzić, jeszcze w ramach konsekwencji, do danych dotyczących urodzenia takiego rozwiązania, że po prostu, płci nie było można ustalić lub też rozwiązania, które proponował pan mecenas, żeby uzupełnić te dane.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Z pewnością jednak nie można kontynuować takiego stanu, jaki jest obecnie, bo powoduje on wiele problemów w życiu codziennym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Dziękuję. Proponuję, aby skierować projekt do zaopiniowania zgodnie z naszymi procedurami, ale po rozszerzeniu tego projektu o konieczne ze względu na wnioskodawców systemowe rozwiązania, aby pojawiło się to określenie, że brak możliwości ustalenia płci.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Przepis ten trzeba rozszerzyć na inne przepisy tej ustawy, które nawiązują do niej, aby ta nowa instytucja braku możliwości ustalenia płci, czy tak ma się to nazywać czy inaczej, mogła zaistnieć. Wtedy będziemy mieli rozwiązanie systemowe, które osiągnie ten cel.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Jeżeli nie będę widział innej propozycji uznam, że Komisja przyjęła tę propozycję. Nie widzę, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Przechodzimy do kolejnego punktu, do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Znak projektu odczytałem już przedstawiając porządek obrad. Rozumiem, że projekt przedstawi pan mecenas Borowicz, który reprezentuje wnioskodawców, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Może nie tyle reprezentuję, co przedstawię projekt. Otóż, panie przewodniczący, nie chciałbym powielać omawiania treści tego projektu, ponieważ było to już zrobione podczas poprzedniego posiedzenia Komisji, natomiast chciałbym zwrócić uwagę na niektóre kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Proszę przypomnieć w skrócie cel tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Tu jest szereg zmian. Są tu zmiany natury stricte legislacyjnej, czyli likwidacją pustych odwołań do nieistniejących przepisów. Są zmiany, które regulują kwestie ustalania różnic kursowych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Generalnie, to, co jest przedmiotem państwa dzisiejszej dyskusji, jest to wynik pierwotnego projektu z uwzględnieniem uwag, które zgłosiło Ministerstwo Finansów podczas poprzedniego posiedzenia Komisji. Tak naprawdę, tylko tyle mogę powiedzieć od siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Rozumiem, że Ministerstwo Finansów jest dziś również reprezentowane, proszę więc o przedstawienie państwa stanowiska do projektu, który uwzględnia zgłoszone przez państwa uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPodatkówDochodowychMinisterstwaFinansówJarosławSzatański">Jarosław Szatański, Ministerstwo Finansów. Projekt rzeczywiście uwzględnia te uwagi i w tym momencie zgadzam się z panem mecenasem, że nie ma potrzeby omawiania tego, co było omówione podczas poprzedniego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuPodatkówDochodowychMinisterstwaFinansówJarosławSzatański">Chciałem tylko zwrócić uwagę na jedną kwestię, która wynikła z tego, że projekt był omawiany jakiś czas temu a obecnie zmienił się stan prawny i zbędny jest już pkt 2 w art. 1 projektu, bo został on już uwzględniony w nowelizacji zawartej w druku nr 3583 obecnie procedowanym w Sejmie po powrocie z Senatu. Wczoraj zostały przyjęte poprawki Senatu do tego projektu i uwzględnia on już tę zmianę. Projekt ten został dziś uchwalony i zawiera, co po raz kolejny podkreślam, tę zmianę, która w tym projekcie jest w art. 1 pkt 2. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorHannaMagdalińska">Hanna Magdalińska, Biuro Legislacyjne. Prosiłabym wnioskodawców lub osoby, które reprezentują ten projekt w imieniu wnioskodawców, o wypowiedzenie się na temat daty wejścia w życie tej ustawy, bo w tym projekcie jest data 1 stycznia 2011 roku, która to data jest datą kompletnie nierealną. Prosiłabym o wypowiedź, czy ta ustawa ma wejść w życie zgodnie z początkiem roku podatkowego czy w trakcie roku podatkowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Rozumiem, że ta data była wpisana w projekcie pierwotnym, teraz nie jest realna. Te przepisy nie są, jak rozumiem, przepisami, które mają tę szczególność, że muszą wejść w życie w określonym terminie. One mogą wejść w życie w ciągu roku. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFJarosławSzatański">Zgodnie z regułami prawa podatkowego przepisy prawa podatkowego powinny wchodzić w życie z początkiem roku podatkowego i dlatego sugerowalibyśmy, aby te przepisy, ponieważ termin 1 stycznia 2011 roku jest nierealny, weszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Ale, o jakich przepisach pan mówi. O przepisach w ogóle czy o tych przepisach, które są tutaj zawarte?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMFJarosławSzatański">Tak, mówię o tych przepisach, które są w druku B-203.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Rozumiem, że chodzi o to przede wszystkim ze względu na kwestie ustalania różnic kursowych, czy tak? Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KonsultantKomisjiKonradBorowicz">Jeżeli mogę wziąć udział w tej dyskusji, sądzę, że w zasadzie ten projekt jest dla podatników neutralny, jeśli nie korzystny. Jest tu tylko ewentualnie kwestia dyskusji nad art. 1 pkt 3, czyli zmianą w art. 17 ust. 3 ustawy o podatku od osób prawnych i konsekwencja tego rozwiązania w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak naprawdę, nie jestem w stanie ocenić czy to ma charakter negatywny dla podatników, bo jeżeli tak, to rzeczywiście, trzeba by było w tym zakresie dać dłuższe vacatio legis. Natomiast, jeśli chodzi o pozostałe przepisy sądzę, że nie ma takiej potrzeby, żeby to koniecznie wchodziło z początkiem roku podatkowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Mam wrażenie, że się nie rozumiemy. Oczywiście, nie chcę się tu mądrzyć, jeśli chodzi o kwestie prawne, ale niewątpliwie jedyna generalna gilotyna czasowa to jest ta, że nie wolno zmieniać przepisów podatkowych w ciągu roku podatkowego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Jest to określone na koniec listopada danego roku, czyli po 30 listopada danego roku każdą zmianę można zrobić, bo dotyczy ona następnego roku. Oczywiście, nie roku kalendarzowego tylko roku podatkowego.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Natomiast, nie wykluczam, bo nie mam wiedzy pogłębionej, jeżeli chodzi o system podatkowy, że niektóre instytucje dotyczące finansów, na przykład przeliczania wartości kursowych, i dlatego o to zapytałem, mogą wchodzić tylko w określonym czasie, bo później jest już problem taki, że w ciągu jednego roku przelicza się kurs na bazie poprzednich przepisów, a w następnych miesiącach tego samego roku według nowych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Mogę podejrzewać, ale nie mam żadnej wiedzy i pewności, że mogą być takie regulacje, ale to żaden problem. Nie musimy tego rozstrzygać teraz i tutaj, bo musimy mieć w tym względzie stuprocentową pewność.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Jeśli nie ma takich przepisów, które uniemożliwiają wprowadzanie zmian dotyczących obliczania różnic kursowych, to trzeba dać racjonalne vacatio legis, a więc nie krótsze niż 14 dni i nie dłuższe niż trzy miesiące, bo dla mnie takie vacatio legis jest racjonalne, i to wszystko.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Poprosimy o opinię na ten temat. Jeśli są przepisy, które obligują, aby tego rodzaju zmiany wchodziły w dniu rozpoczęcia roku obrachunkowego, to trzeba zastosować takie rozwiązanie, jeśli chodzi o ten ostatni artykuł. Jeżeli jednak takiej obligacji nie ma, to nie ma co czekać do 1 stycznia 2012 roku. Sprawdzimy to. Czy to jest jedyna wątpliwość, ta data wejścia w życie czy jeszcze są jakieś inne wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorHannaMagdalińska">W sumie te uwagi, które w swojej opinii zamieściliśmy, są mniej istotne, bo jest to zmiana kolejności artykułów, zmiana kolejności w tytule, ale nie są to istotne usterki legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Dziękuję bardzo. Proponowałbym skierować ten projekt do zaopiniowania formalnego, ale bardziej dlatego, że trzeba rozstrzygnąć kwestię art. 3 niż żeby powielać opinie. Pod kątem tej opinii poprawimy datę wejścia w życie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Jeżeli okaże się, że nie ma zakazu wprowadzenia tych zmian w trakcie roku podatkowego proponuję, aby vacatio legis było pomiędzy 14 dni a 90 dni, czyli racjonalne vacatio legis, aby wszyscy mogli się przygotować do tych zmian i podatnik i urząd resortu finansów. I wtedy, już jako komisyjna inicjatywa ustawodawcza, projekt ten skierowalibyśmy do procedury.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyposełAdamSzejnfeld">Jeżeli nie będę widział innych głosów uznam, że wniosek został przyjęty. Nie widzę, uważam, że Komisja przyjęła wniosek. Dziękuję uprzejmie. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>