text_structure.xml 23.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dzień dobry. Rozpoczynamy kolejne posiedzenie Komisji „Przyjazne Państwo”. W tym posiedzeniu rozpatrzymy odpowiedź na dezyderat nr 18 i projekt dezyderatu nr 20. Pani minister, jak rozumiem, przedstawi odpowiedź na dezyderat nr 18 w sprawie określenia wymogu uniemożliwiającego zmienianie podczas jednej tury konkursowej wytycznych dla wnioskodawców apelujących o środki Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">W taki razie witam panią minister i od razu prosiłbym o krótkie zreferowanie tej odpowiedzi, którą otrzymaliśmy od państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoHannaJahns">Dziękuję, panie przewodniczący. Dzień dobry. Dziękujemy za dezyderat i za zaproszenie. Przekazaliśmy państwu odpowiedź za pośrednictwem pana marszałka Komorowskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoHannaJahns">Pojawiają się dwie kwestie. Kwestia pierwsza dotyczy, oczywiście, tego, czy powinniśmy zmieniać wytyczne w kontekście prowadzonych naborów i konkursów. Absolutnie zgadzamy się z tym, że takie zmiany, jeśli w ogóle powinny być dokonywane, to na pewno nie w trakcie trwania konkursu. Nie należy przede wszystkim zaburzać sytuacji, stanu faktycznego i zastanowić się, czy zmiany są korzystne dla beneficjenta czy nie. Zgadzamy się z tym i nie będziemy wprowadzać takich zmian, które rzutowałyby na zmianę stanu rzeczy w stosunku do beneficjenta. Jeśli zmiany mogłyby być wprowadzone, to – jak piszemy w naszej odpowiedzi – tylko wtedy, kiedy miałyby charakter czysto techniczny i nie pogarszałyby tego stanu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoHannaJahns">Drugą kwestią jest kwestia wiążącej interpretacji. Wyjaśniamy, że chcielibyśmy mieć, oczywiście, możliwość wydawania wiążących interpretacji. Jednak szereg kwestii, na które zwracamy uwagę podczas posiedzeń Komisji „Przyjazny Państwo” i na które zwracali uwagę eksperci przygotowujący analizę aktów prawnych i wytycznych, nie dotyczy bezpośrednio prawa stosowanego czy tworzonego przez Ministra Rozwoju Regionalnego. Bardzo dobrym przykładem jest VAT. To, czy ktoś jest objęty stawką taką, a nie inną, absolutnie nie zależy od ministra. Jako odbiorcy i beneficjenci tego prawa musimy je stosować w takiej czy innej mierze.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoHannaJahns">Kolejną rzeczą, którą wyjaśniamy, jest fakt, że pewne kwestie dotyczące wydatkowania z natury i z prawa unijnego nie są dookreślone. Tak np. jest z kwalifikowalnością. Nie możemy do końca określić tego, co mogłoby lub nie mogłoby być kwalifikowalne. Dzieje się to w formie best practices. Dokładamy wszelkich starań, żeby wyjaśniać kwestie dotyczące kwalifikowalności. Przede wszystkim, jeśli pojawią się nowe kwestie, dotyczące wydatków, które uznamy za kwalifikowane, przekażemy je do publicznej wiadomości. Jeśli pojawią się pewne kwestie interpretacyjne, również postaramy się je ogłosić, aby beneficjenci jasno wiedzieli, co mogą, a czego nie. Myślę, że to w skrócie tyle. Przepraszam bardzo, będę musiała uciec z Komisji, ale zostanie pan dyrektor Radosław Antoszek, który – jeśli będą jeszcze jakieś pytania, to postara się na nie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuRegionalnegoHannaJahns">Jeśli jednak mogę, to dodam jedną rzecz, która dla państwa jest ważna i interesująca. Pani minister Elżbieta Bieńkowska zadecydowała o powołaniu zespołu do spraw uproszczeń, który będzie się starał przeanalizować wytyczne. Chodzi o wytyczne, które tutaj były szeroko dyskutowane. Do pracy w tym zespole zaprosimy beneficjentów, czyli przedsiębiorców i samorządy. Są to bowiem dwie główne grupy beneficjentów, które zgłaszają nam problemy. Dokonaliśmy już analizy wytycznych w sprawie kontroli i sprawozdawczości. Postaramy się, aby jakieś wnioski z analizy tych dwu grup wytycznych pojawiły się pod koniec września. Oczywiście, jeśli jest to możliwe i jeśli prowadzona przez nasz zespół analiza będzie pokazywała, że pewne ustawy czy akty prawne innych resortów powinny być zmienione, że inicjatywa zmiany prawa jest konieczna, to natychmiast poinformujemy o tym Komisję. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękujemy za tę informację. Bardzo proszę, czy członkowie Komisji mają jakieś pytania do odpowiedzi na dezyderat? Jestem skłonny ją przyjąć. Z naszego punktu widzenia odpowiedź jest zadowalająca. Czy są inne wnioski? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">W takim razie, kto jest za przyjęciem odpowiedzi na dezyderat? Proszę o podniesienie ręki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Jednogłośnie za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Odpowiedź na dezyderat została przyjęta. Dziękujemy państwu. W takim razie sprawa jest zakończona.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Przechodzimy do następnego punktu, którym jest rozpatrzenie projektu dezyderatu nr 20.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Jeszcze jedno pytanie, czy ta odpowiedź jest albo będzie zamieszczona na stronie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Tak. Jest już zamieszczona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Są dwa projekty dezyderatu nr 20. Poproszę najpierw panią poseł Zdanowską, a potem pana posła Abramowicza o przedstawienie treści tych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Czy jest na sali przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Nie ma, tak? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełHannaZdanowska">Jeśli można, to powiem, że przeczytałam obydwa projektów. Projekt posła Abramowicza jest jednak zdecydowanie szerszy i bardziej dogłębny. Proponowałabym, żeby procedować projekt posła Abramowicza. Mój projekt potraktował przedmiot troszeczkę lżej, w sensie bardziej ogólnie. Pisałam swój projekt dużo wcześniej, zanim było drugie spotkanie. Tutaj są konkrety i myślę, że w tej sytuacji powinniśmy przyjąć bardziej konkretny projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję za tę sugestię. To kolejny dowód, że opozycja jest traktowana, przynajmniej w naszej Komisji, traktowana z należnym szacunkiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełPawełPoncyljusz">Z przyjaźnią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Pan poseł Abramowicz. Bardzo proszę o zreferowanie swojego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Nasze doświadczenia, które są zawarte w projekcie dezyderatu, były zdobywane w rozmowach z konkretnymi obywatelami, z przedsiębiorcami, których dotyczy problem. Najpierw odbyło się spotkanie w Łodzi, później dwukrotnie dyskusje odbywały się tutaj, na posiedzeniu Komisji. Ostatnio było spotkanie wyjazdowe w Koroszczynie i Terespolu, na którym mogliśmy naocznie przekonać się o tym, jak funkcjonuje granica po wejściu Polski do strefy Schengen.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Po wnikliwym wysłuchaniu opisu sytuacji, ale także wniosków obywateli, nasuwają się takie oto postulaty. Istnieje problem z oblężeniem konsulatów polskich na Białorusi i na Ukrainie. Sytuacja jest dość skomplikowana, bo bardzo długo się czeka, są patologie związane z tym, że jest kolejka. W związku z tym problemom mogą zaradzić dwie zmiany, które MSWiA mogłoby wprowadzić.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełAdamAbramowicz">Po pierwsze, MSWiA mogłoby położyć większy nacisk na wizy krajowe. Chodzi o to, żeby wydawać więcej wiz krajowych niż wiz schengeńskich, chyba, że obywatel Białorusi czy Ukrainy zechce mieć wizę schengeńską, najczęściej jednak zależy mu na tym, żeby wjechać do Polski. Wiza krajowa jest długoterminowa – ważna minimum rok, gdy wiza schengeńska jest ważna 3 miesiące. Wydawanie wiz o dłuższym terminie spowoduje odblokowanie konsulatów. Jest to jak najbardziej słuszne i postulowane bezpośrednio na tych spotkaniach.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełAdamAbramowicz">Drugą sprawą jest wprowadzenie możliwości składania wniosków wizowych drogą elektroniczną. W dezyderacie podane są przykłady krajów, które stosują takie rozwiązanie. Powoduje ono, że nie ma kolejek przed konsulatami. Większość spraw jest załatwiana przez Internet, co ogranicza wszelkie patologie związane z kolejką, czyli np. próby pobierania jakichś opłat oraz ułatwia to obywatelowi dostęp do konsulatu. Są to dwa postulaty, które spowodują, że konsulaty będą miały ułatwioną pracę.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełAdamAbramowicz">Trzeci, konkretny postulat dotyczy obniżenia ceny wizy. Dokonałbym autopoprawki w tekście, jeśli członkowie Komisja chcieliby ja przyjąć, ewentualnie przedyskutować. Skoncentrowałem się na obniżce ceny za wizę krajową tylko dla obywateli Białorusi. Jednak po przemyśleniu sprawy wydaje mi się, że jest to problem także obywateli Ukrainy. Proponowałbym włączyć obywateli i Ukrainy, i Białorusi. Mam doświadczenie w próbie walki o obniżenie ceny wizy schengeńskiej, w oparciu nawet o interwencje w Komisji Europejskiej i u europarlamentarzystów. Okazuje się, że obniżenie ceny wizy schengeńskiej nie jest proste i najprawdopodobniej będzie to albo długotrwałe, albo w ogóle niemożliwe. Za to decyzję o cenie wizy krajowej podejmuje polski rząd. Obniżenie ceny jest jak najbardziej realne. Jeśli polski rząd podejdzie do problemu w taki sposób, w jaki myślimy o sprawie, to może to zrobić w bardzo krótkim czasie. Myślę, że warto zaapelować o przemyślenie obniżenia ceny wizy krajowej. Wprowadziłbym tylko poprawkę, żeby dołączyć obywateli Ukrainy. Na zasadzie, żeby nie robić wyjątku, nie wiem, czy także nie dołączyć obywateli Rosji. Proponowałbym dyskusję. Ukraińców trzeba uwzględnić, biorąc pod uwagę sytuację gospodarczą, przelicznik hrywny na złotówkę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Pani poseł Zdanowska, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełHannaZdanowska">Jeśli można, to przychylając się do wszystkich postulatów, dodałabym jeszcze dwie rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełHannaZdanowska">Po pierwsze, należałoby ujednolicić i wskazać jasne, kompletne procedury przyznawania wiz, łącznie ze wskazaniem, jakie dokumenty są potrzebne. Niejasna jest cała procedura pozyskania wizy. Przekonaliśmy się, że w zależności od konsulatu różne jest zapotrzebowanie na dokumenty konieczne do wydania wizy. Jeżeli można dodałabym, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Ujednolicenie procedur wydawania wiz krajowych, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełHannaZdanowska">Tak, ujednolicenie i jasne wskazanie, co ma zawierać wniosek. Chodzi o literalne wyszczególnienie, jakie dokumenty powinien zawierać wniosek, bo tego nie ma. Przekonaliśmy się, że czego innego żąda się w Moskwie, a czego innego w Mińsku, prawda?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełHannaZdanowska">Druga rzecz to kwestia, o której rozmawialiśmy. Należy rozważyć możliwość rozszerzenia liczby placówek konsularnych, które wydawałyby dokumenty w tych miejscach, w których jest nasilenie problemu, większa liczba Polaków.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełHannaZdanowska">Mam jeszcze uwagę redakcyjną. Jeśli chodzi o tytuł, to dałabym „W sprawie zmniejszenia opłat za wizy krajowe dla obywateli Republiki Białorusi, Republiki Ukrainy i Federacji Rosyjskiej”, a nie „państw spoza strefy Schengen”.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełHannaZdanowska">Mam też pytanie, gdzie kierujemy dezyderat. Do Ministra Spraw Zagranicznych, czy do premiera? Poruszamy tematy, które po części dotyczą Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz turystyki, czyli Ministra Sportu i Turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dobrze. Proszę państwa, w takim razie poddałbym pod głosowanie poszczególne punkty tekstu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Projekt posła Abramowicza dotyczy zmiany w zakresie opłaty, „tak, aby opłata wynosiła dla obywateli Białorusi i Ukrainy” – pytanie, czy także dla obywateli Rosji – „nie więcej niż 5 euro”. Skłaniam się do tego, by dopisać „i Rosji”. Nie ma żadnego powodu, żeby ich pomijać i byłoby „obywateli Białorusi, Ukrainy i Rosji”.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Jednogłośnie za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kolejna propozycja pani poseł Zdanowskiej dotyczy dopisania jeszcze dwu postulatów: ujednolicenia procedur dotyczących wniosków wizowych i wyszczególnienia liczby dokumentów, jakie wniosek powinien zawierać. Skłaniam się do tego, że dołożenie takiego wniosku na sens.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Jednogłośnie za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Teraz wniosek o rozszerzenie liczby…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">…placówek konsularnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Rozszerzenie liczby placówek konsularnych albo zwiększenie liczby osób zatrudnionych w placówkach konsularnych. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Jednogłośnie za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję bardzo. Zmieniamy nazwę dezyderatu na dezyderat „w sprawie zmniejszenia opłat za wizy krajowe dla obywateli Białorusi, Ukrainy i Rosji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełHannaZdanowska">Przepraszam, nie wiem, czy można jeszcze? Dezyderat nie tyle w sprawie zmniejszenia opłat, ale ogólnie zmiany procedur przyznawania wiz, bo nie dotyczy tylko zmiany kosztów wizy, ale również pozostałych elementów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dezyderat „w sprawie uproszczenia i ułatwienia procedur związanych z wydawaniem wniosków wizowych oraz zmniejszenia opłat za wizy krajowe dla obywateli Białorusi, Ukrainy i Rosji”. Tak? Może tak być? Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem takiego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Ostatnia sprawa. Czy kierujemy dezyderat do Ministra Spraw zagranicznych, czy do Prezesa Rady Ministrów? Jakie są sugestie? Pan poseł Abramowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Jeszcze wniosek, o którym pan przewodniczący polecił mi pamiętać. Chodzi zlikwidowanie 300 czy 200 litrów, nie pamiętam dokładnie. Jest ograniczenie wywozu paliwa. Nie mogłem tego umieścić w naszym dezyderacie, ponieważ kierowałem go do Ministra Spraw Zagranicznych. Jeśli skierujemy dezyderat do premiera, to możemy ten wniosek dopisać. Był on racjonalnie uzasadniany i pamiętam, że postanowiliśmy, żeby to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Pan poseł Sekuła, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proponuję, żeby jednak tego wątku nie umieszczać w tym dezyderacie. Sprawa paliwa i nielegalnego przewozu paliwa jest bardzo poważnym problemem kryminalno-podatkowym. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła na ten temat dwie ciekawe kontrole. Są też kontrole, które dokonywał Urząd Kontroli Skarbowej. Boję się więc, że jeżeli umieścimy ten postulat w dezyderacie, to przede wszystkim zostanie on zaatakowany. Zmniejszy to siłę oddziaływania naszego dezyderatu. Proponuję nie umieszczać tego wątku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Pan poseł Abramowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Akurat kolegi Sekuły nie było z nami na tym spotkaniu, ale jest to prawo, które jest natychmiast omijane. Jaki jest problem? Problem jest taki, że wszyscy jadą w przez Koroszczyn, a wracają przez Litwę. W związku z tym jest nieproporcjonalny ruch na drodze przez Dolinę Rospudy. Nie ma to uzasadnienia. Powiem tylko, że taki wniosek pojawił się także podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Ministerstwo Gospodarki nie było mu przeciwne, bo podobno pracuje nad tym, żeby zapis znieść. Kuriozalnie zapis został wprowadzony na wniosek firm transportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełMirosławSekuła">To może w osobnym dezyderacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Rzeczywiście. Proponuję, żebyśmy przygotowali oddzielny dezyderat, dotyczący tej kwestii i skierujmy go do Ministerstwa… Zaraz, do kogo moglibyśmy go skierować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełMirosławSekuła">Do Ministerstwa Finansów, bo to dotyczy podatku VAT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Nie. Z jakiej ustawy wynika to ograniczenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Minister Gospodarki. Na sali siedzi przedstawicielka tego ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełMirosławSekuła">Minister Gospodarki i Minister Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dobrze. Napiszemy nowy dezyderat. Skończmy tylko ten temat. Dokonaliśmy wszystkich zmian i w tej sytuacji, po przegłosowaniu poprawek w tekście dezyderatu, poddałbym pod głosowanie wniosek o przyjęcie go. Do kogo skierujemy dezyderat? Do Ministra Spraw Zagranicznych, czy do premiera?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełHannaZdanowska">Do premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Do premiera, tak? Czyli wpiszę „do Prezesa Rady Ministrów”.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Proszę bardzo, kto jest za przyjęciem takiego dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Jednogłośnie za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję bardzo. Teraz jeszcze jedna uchwała na koniec czyli upoważnienie pana posła Abramowicza do przygotowania projektu dezyderatu nr 21 skierowanego do Ministra Gospodarki i Ministra Finansów w sprawie ograniczenia limitu ilości paliwa wwożonego do Polski ze strony … właściwie bez względu, z której strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Dezyderat powinien być skierowany do premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Do premiera też?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Tak. Premier przekaże dezyderat obydwu ministrom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Czyli do premiera. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem wniosku o przygotowanie projektu dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Jednogłośnie za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś wnioski? Nie ma. Jutro się widzimy o 8.15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">W 301 A.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Na tym kończę posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>