text_structure.xml
15.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Dzisiejszy porządek obrad obejmuje rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty Komisji: dezyderat nr 9 w sprawie uproszczenia obowiązków w zakresie ewidencji sprzedaży przy pomocy kas fiskalnych, dezyderat nr 11 w sprawie publikowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i nr 12 w sprawie niezbędnych warunków do prowadzenia zajęć dydaktycznych na studiach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Czy do porządku obrad są uwagi członków Komisji? Nie ma uwag. Porządek obrad uważam za przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Sprawa pierwsza – dezyderat nr 9 w sprawie uproszczenia obowiązków w zakresie ewidencji sprzedaży przy pomocy kas fiskalnych. Otrzymaliśmy odpowiedź Ministra Finansów na nasz dezyderat. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Czy pan dyrektor chciałby dodać parę słów do tej odpowiedzi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZcadyrektoraDepartamentuPodatkówDochodowychwMinisterstwieFinansówDariuszNiestrzębski">Dziękuję panie przewodniczący. Chciałbym na wstępie przeprosić państwa, ponieważ pani minister nie mogła przybyć na to posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZcadyrektoraDepartamentuPodatkówDochodowychwMinisterstwieFinansówDariuszNiestrzębski">Uzupełniając odpowiedź na piśmie chciałem zauważyć, że gdyby zrezygnować z zestawień dobowych a wprowadzić jedno miesięczne, okazałoby się, że podatnicy mieliby wyższe przychody, ponieważ rozliczenia miesięczne nie uwzględniają korekt i zwrotów i stąd większe przychody, podczas gdy rozliczenia dokonywane każdego dnia muszą obejmować także te korekty i zwroty. Z tego właśnie wynika nasza odpowiedź na dezyderat Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Dziękuję za dodatkowe wyjaśnienie. Z odpowiedzi na dezyderat wynika, że Ministerstwo Finansów w tym zakresie nie zamierza dokonywać zmian, ponieważ uważa, że dobowe zestawienia sprzedaży stanowią po prostu spójną całość z innymi zasadami. Czy ktoś z członków Komisji chce się na ten temat wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Bardzo proszę, pan poseł Abramowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Nie wiem, czy akurat tutaj jest miejsce na tą moją wypowiedź, ale przeanalizowałem nowe rozporządzenie Ministerstwa Finansów dotyczące warunków technicznych, które muszą spełniać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Nie pamiętam, czy już to przyjmowaliśmy podczas obrad Komisji? Pamiętam, że rozpatrywaliśmy odpowiedź na nasz dezyderat w tej sprawie i uznaliśmy go za niezadowalający. Czy była też mowa o rozporządzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Nie, rozpatrywaliśmy tylko odpowiedź Ministerstwa Finansów na nasz dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Wiem, że Ministerstwo Finansów wystąpiło do Komisji, mam to pismo, z projektem nowego rozporządzenia. Ono się wiąże trochę z naszym dezyderatem, ale czy my dziś będziemy rozpatrywali także rozporządzenie, czy będziemy je omawiali oddzielnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzKomisjiJolantaOstrowska">Ten projekt rozporządzenia, zgodnie z decyzją prezydium Komisji został przesłany do strony społecznej i czekamy na opinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Dopiero, kiedy będziemy mieli te opinie, wtedy zajmiemy się tym projektem, albo też nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Rozumiem, że czekamy i na razie nie rozpatrujemy projektu rozporządzenia. Powiem tylko, że przeanalizowałem ten projekt i uważam, że jest to projekt, który nie tylko, że nie załatwia problemów, które zgłaszaliśmy w dezyderatach, ale wręcz idzie wstecz, ponieważ nakłada na podatników dodatkowe obowiązki, w tym nakłada sankcje za to, że paragony kas fiskalnych są nieczytelne po pewnym czasie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełAdamAbramowicz">Nie chcę używać mocnych słów, ale to rozporządzenie idzie w tym samym kierunku, który został zarysowany w pierwszej odpowiedzi na dezyderat Komisji, czyli, jeżeli jest problem z odczytem paragonów, to, drodzy podatnicy, kupcie sobie lepszy papier. W rozporządzeniu jest jeszcze lepiej. Jeżeli będą wam te paragony blaknąć i stawać się nieczytelne, to my was ukarzemy, ponieważ wpisaliśmy wam w obowiązki zapisywania paragonów tak, aby one zachowały czytelność.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełAdamAbramowicz">Druga sprawa – zostały nałożone dodatkowe obowiązki dotyczące przechowywania modułów i skanów przez 5 lat, czego nie było w poprzednim rozporządzeniu, ponieważ był obowiązek zachowania ich przez 3 miesiące.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełAdamAbramowicz">Jest też propozycja nowego typu kasy z ogromnymi wymaganiami dotyczącymi jej technicznych warunków. To spowoduje, że kasa będzie bardzo droga, a więc, żadna mała ani nawet średnia firma tych kas używać nie będzie.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełAdamAbramowicz">Nie mówiąc już o tym, że obecnie podatnicy eksploatują jakieś kasy, na które ponieśli duże nakłady i nikt nie będzie kupował nowej kasy tylko po to, żeby załatwić problem rolek. W związku z tym, sądzę, że opinie przedsiębiorców dotyczące tego rozporządzenia, będą druzgocące.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Trochę wyszliśmy, panie pośle, poza zakres porządku obrad, ale bardzo dobrze, że pan o tym przypomina. Wrócimy do tego rozporządzenia i do dyskusji, czy ono czyni zadość naszym dezyderatom. Przypominam, że zawsze mamy tę drogę, o której mówiliśmy na początku, a mianowicie, jeżeli dezyderaty okażą się nieskuteczne, możemy dokonać takich zmian ustawowych, które wykluczą możliwość regulowania tych spraw przez Ministra Finansów. Jeżeli uznamy, że jego działalność w tej kwestii jest wysoce niezadowalająca. Bardzo proszę, pan poseł Abramowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAdamAbramowicz">Ostatnie zdanie, panie przewodniczący. Z analizy projektu rozporządzenia wynika, że powinniśmy iść w kierunku, który pan kiedyś proponował, czyli znieść całkowicie obowiązek przechowywania danych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełAdamAbramowicz">To załatwiłoby problem wszystkich podatników, a jest to ogromna rzesza, dla których jest to szczególnie uciążliwe, zwłaszcza, że obecnie służby kontrolne Ministerstwa Finansów nie korzystają ze swoich uprawnień i nie przeprowadzają kontroli tych paragonów, ponieważ jest to technicznie niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełAdamAbramowicz">Proponuję znieść ten obowiązek jednym zapisem i sprawa byłaby załatwiona. Zapewne spadnie to na barki naszej Komisji, ponieważ Ministerstwo Finansów zdecydowanie nie chce uznać naszych argumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Dziękuję. Sadzę, że wrócimy jeszcze do tej dyskusji, kiedy będziemy mieli opinie dotyczące projektu nowego rozporządzenia Ministra Finansów, a teraz sadzę, że należy uznać, że jest to odpowiedź na nasz dezyderat, chociaż nie załatwia sprawy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Proponuję, abyśmy poczekali na dyskusję, którą de facto, pan poseł Abramowicz dzisiaj rozpoczął, a więc, na dyskusję o całościowych regulacjach zawartych w nowym projekcie rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">W związku z tym, proponuję, abyśmy dziś przyjęli tę odpowiedź na dezyderat i pozostawili całość do rozstrzygnięcia w toku dyskusji po konsultacjach społecznych projektu rozporządzenia. Jeżeli nikt z członków Komisji nie jest przeciwny takiemu rozwiązaniu, to taką decyzję podejmujemy. Nikt nie jest przeciwny. Dziękuję przedstawicielowi Ministra Finansów.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Przystępujemy do drugiej sprawy, a mianowicie, do odpowiedzi na dezyderat nr 11 w sprawie publikowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Czy jest na sali przedstawiciel ministra spraw wewnętrznych i administracji?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Nie ma. W związku z tym przedstawię krótko sprawę. Po naszym dezyderacie Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawdził, czy są publikowane, w pełnej wersji, również w drodze elektronicznej plany zagospodarowania przestrzennego i stwierdza, że teraz są już publikowane.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Nie odnosi się do odpowiedzi na dezyderat, czy wcześniej ten obowiązek był w pełni wykonywany, tylko informuje nas, że z nadesłanych informacji wynika, że powszechną praktyką jest publikowanie w dziennikach urzędowych, planów zagospodarowania przestrzennego w pełnej wersji, zawierającej zarówno część tekstową jak i graficzną. W oficjalnych organach promulgacyjnych oraz za pośrednictwem mediów elektronicznych. Wymienia również niektóre urzędy wojewódzkie, w których również te akty są publikowane na stronach internetowych Urzędów Wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">W końcowej części tej krótkiej odpowiedzi minister zapewnia nas, że wojewodowie dopilnowują, aby uchwała zawierała załącznik graficzny. Otwieram dyskusję Na ten temat. Czy ktoś z państwa chce się na ten temat wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Nie ma wątpliwości. Uważam, że ten nasz dezyderat był jednak bardzo potrzebny i swoją rolę spełnił, ponieważ Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, co najmniej przypomniał wszystkim wojewodom o ich obowiązkach w tym zakresie i jeżeli rzeczywiście jest tak, że wszystkie plany zagospodarowania przestrzennego są również w formie elektronicznej publikowane w całości, to oczekiwany skutek został osiągnięty.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">W związku z tym, proponuję przyjąć tę odpowiedź na dezyderat. Czy ktoś jest przeciwny takiemu rozwiązaniu? Nie, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 11.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Przechodzimy do sprawy trzeciej – odpowiedź Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na dezyderat Komisji nr 12 w sprawie niezbędnych warunków do prowadzenia zajęć dydaktycznych na studiach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Czy jest przedstawiciel Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego? Jest, bardzo proszę o komentarz do tej odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Uwaga Komisji zbiegła się z naszymi pracami, jakie podjęliśmy w kwestii nowelizacji rozporządzenia i zostało ono już, po konsultacjach społecznych, podpisane. Nowelizacja polega na tym, że uchylono ten paragraf, który uzależniał możliwość prowadzenia zajęć na odległość od uprawnień naukowych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Uzasadniliśmy tę zmianę tym, że uprawnienia dydaktyczne w zasadzie uzależnione są od uprawnień naukowych. Jest to, więc, powtarzanie jednego warunku, co podważa wcześniejszą decyzję dotyczącą nadania uprawnień dydaktycznych. Zniesiono również rozróżnienie możliwej liczby godzin realizowanych w trybie nauczania na odległość w krajach europejskich i pozaeuropejskich.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoGrażynaPrawelskaSkrzypek">Nie wiem, czy państwo otrzymali to rozporządzenie. Jak powiedziałam, jest ono po konsultacjach społecznych i jest już podpisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Dziękuję pani minister, Prosiłbym o dostarczenie do naszej Komisji tego projektu rozporządzenie. Chcielibyśmy, chociaż sprawdzić, czy w zakresie, który obejmuje nas dezyderat, spełnia ono nasze oczekiwania. Bardzo proszę, pani poseł Zdanowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełHannaZdanowska">W nowelizowanym rozporządzeniu, jak wynika z odpowiedzi na nasz dezyderat, ograniczyliście państwo liczbę zajęć dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość do 60% ogólnej liczby godzin zajęć dydaktycznych. O ile pamiętam, było do 80%?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMNiSWGrażynaPrawelskaSkrzypek">Tylko w tych uczelniach, które posiadają uprawnienia habilitacyjne. Po prostu, uśredniliśmy tę liczbę. Dyskutowaliśmy nad tym, ponieważ było to od 40 do 80%. Przyjęliśmy, uśredniając, 60%. Taki był konsensus, zresztą w opiniach również nie było jednoznacznego stanowiska, a komisja habilitacyjna, której w ogóle nie za bardzo się to podobało, poparła tę propozycję. Generalni, chodziło nam o znalezienie kompromisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Dziękuję. Proszę jednak o dostarczenie Komisji projektu rozporządzenia obojętnie czy drogą elektroniczną czy w formie papierowej. Chodzi o to, żeby każdy z posłów miał możliwość zapoznania się z nim i stwierdzenia, na przykład, że jest bardzo zadowolony, albo też, ze nie jest zadowolony.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Czy ktoś jeszcze z członków Komisji chce się wypowiedzieć na ten temat?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Jeżeli nie, proponuję przyjęcie odpowiedzi na ten dezyderat. Czy ktoś z członków Komisji jest przeciwny temu?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełMirosławSekuła">Nikt. Dziękuję. Stwierdzam, że przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat. Dziękuję serdecznie pani minister. Stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>