text_structure.xml 29 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. Na dzisiejszym posiedzeniu mamy do rozpatrzenia trzy sprawy. Punkt pierwszy to rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3932), punkt drugi – rozpatrzenie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy (druk nr 3858) i punkt trzeci – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 2367).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy ktoś z Senatu jest obecny na dzisiejszym posiedzeniu? Rozumiem, że pana senatora nie będzie. W związku z tym chciałbym państwa poinformować, że do ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, dotyczącej zapisu windykacyjnego, Senat w swojej mądrości zgłosił 9 poprawek. Chciałbym teraz poprosić stronę rządową, żeby się wypowiedziała na ich temat. Bardzo proszę, panie dyrektorze, żeby pan łaskawie do każdego z punktów… Proszę? Panie ministrze? Bardzo przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościGrzegorzWałejko">To od dzisiaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Od dzisiaj? Gratuluję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Dziękuję, Panie przewodniczący, żeby nie zabierać dużo czasu. Uważamy, że wszystkie poprawki, które zostały przedstawione przez Senat, zasługują na uwzględnienie. W większości mają one charakter porządkujący, redakcyjno-legislacyjny. W jednym przypadku, w którym zastępuje się zwrot „właściwy organ władzy państwowej” wyrazami „właściwy organ władzy publicznej”, jest to poprawka merytoryczna, którą także należy uwzględnić. Była to nowelizacja punktowa, a być może te pojęcia należy uporządkować całościowo, w innym trybie. Wnosimy o przyjęcie wszystkich poprawek zaproponowanych przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Dobrze, przechodzimy w takim razie do poprawki nr 1, panie ministrze. Użyliśmy dwukrotnie wyrazów „spadkodawca jest zobowiązany”. Jest propozycja Senatu, żeby w tych dwóch przypadkach zastąpić je słowami „spadkodawca był zobowiązany”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">W tych dwóch przypadkach jest taka propozycja, są to poprawki redakcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">W poprawce nr 2, do tego samego artykuły, sformułowanie „przedmiot majątkowy obciążony użytkowaniem lub służebnością” zastępuję się wyrazami „przedmiot majątkowy, który miał być obciążony użytkowaniem lub służebnością”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">To także należy przyjąć. Mamy sytuację, w której brak jest skutku, a więc następstwo czasu jest zgodne z propozycją Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czyli po prostu „miał być”? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">W poprawce nr 3, po wyrazach „w tytule III” trzeba dodać „w dziale III”, ponieważ nie użyliśmy tego sformułowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Tak, to jest oczywiste.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">To też jest poprawka legislacyjna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Tak, zdecydowanie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">W poprawce nr 4 skreśla się art. 1 pkt 11. Dlaczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">To jest to, o czym wcześniej mówiłem. Chodzi o skreślenie terminu, który należy uporządkować, ale nie w tym przypadku i nie w tym akcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Nie w tym akcie? Nie bardzo rozumiem, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#GłównyspecjalistawDepartamencieLegislacyjnoPrawnymMSPiotrPełczyński">Chodzi o punktowość tej zmiany. W innych miejscach w Kodeksie cywilnym również używa się wyrazów „organ władzy publicznej”, np. określa się w dosyć podobnym zakresie kompetencje organu władzy publicznej, gdy chodzi o wykonanie polecenia w przypadku darowizny. Oczywiście, trudno zestawić te dwie instytucje, bo jedna dotyczy prawa spadkowego, a druga prawa zobowiązań. Tym niemniej, mógłby powstać dysonans i mogłoby to być źródłem wątpliwości interpretacyjnych, dlaczego w jednym przypadku żądać wykonania polecenia może organ władzy publicznej, a w innym przypadku organ władzy państwowej. Taka właśnie dyskusja odbyła się na ten temat w Senacie, uznaliśmy słuszność argumentacji, że takie modyfikowanie terminologii nie do końca jest właściwie. Wymagałoby to po prostu szerszej analizy i całościowego załatwienia przy okazji innej nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czyli po prostu skreślamy to drugie sformułowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#GłównyspecjalistawMSPiotrPełczyński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Pozostawiamy obecne brzmienie, a „organ władzy publicznej” eliminujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#GłównyspecjalistawMSPiotrPełczyński">Tak, czyli nadal będzie to w kompetencji organu władzy państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Rozumiem. Przechodzimy do poprawki nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Tutaj mamy tylko dodanie przecinka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">To też jest poprawka redakcyjna. Teraz poprawka nr 6 – skreśla się wyrazy „wprowadza się następujące zmiany”. Rozumiem, że to też jest poprawka legislacyjna, ponieważ w zdaniu wstępnym jest „wprowadza się następujące zmiany”, a potem i tak mamy „otrzymuje brzmienie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Tak, to jest podwojenie tego, co ma wystąpić w zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#GłównyspecjalistawMSPiotrPełczyński">Wiąże się to z techniką prawodawczą. Nie używa się tego rodzaju sformułowań przy takich zmianach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka nr 7 jest tej samej natury. Poprawka nr 8 dotyczy art. 3 pkt. 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Charakter tej zmiany jest taki sam, jak w poprawce nr 3, chodzi o dalsze doprecyzowanie miejsca regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">„3) w księdze drugiej w tytule II w rozdziale IV”, a przed wyrazami „w księdze drugiej” dodaje się wyrazy „w części pierwszej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#GłównyspecjalistawMSPiotrPełczyński">Ewidentnie jest to w obszarze części pierwszej k.p.c.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">W części pierwsze w księdze drugiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#GłównyspecjalistawMSPiotrPełczyński">Tak, w części pierwszej w księdze drugiej. Jest to też istotne dookreślenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przechodzimy do poprawki nr 9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">To także dodanie przecinka, aby zachować prawidłowość językową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Dobrze, dziękuję. Otwieram w takim razie dyskusję na ten temat. Czy ktoś chce zabrać głos na temat tych poprawek? Nie ma chętnych. Przystępujemy do głosowania w kolejności zgłoszonych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Proszę państwa, kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 4?</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 5?</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.13" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 7?</u>
          <u xml:id="u-34.14" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.15" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 8?</u>
          <u xml:id="u-34.16" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.17" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-34.18" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Poprawka jednogłośnie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-34.19" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Dziękuję. Bardzo proszę, panie mecenasie, jak proponowałby pan pogrupować te poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, uważamy, że nad wszystkimi poprawkami, poza poprawką nr 4, można głosować łącznie. Tak zaproponujemy w sprawozdaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czyli od poprawni nr 1 do nr 3 i od nr 5 do nr 9 głosujemy łącznie, jako jedną poprawkę, a nr 4 odrębnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorŁukaszNykiel">Tak jest, bo to jest jedyna poprawka merytoryczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Dziękuję serdecznie. Proszę państwa, byłem sprawozdawcą tego projektu. Jeżeli państwo pozwolicie, to kontynuowałbym tę rolę. Jest zgoda. Dziękuję. Opinia ministra spraw zagranicznych już jest.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przechodzimy do punktu drugiego – rozpatrzenie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny skarbowy. Proszę państwa, po pierwszym czytaniu projektu ustawy na posiedzeniu Sejmu, pozwoliłem sobie przedstawić państwu, jako Komisji, rozpatrzenie tego projektu bez kierowania go do podkomisji, ponieważ wychodzę z założenia, że jest to tak niewielka poprawka. Poza tym, jest to poprawka wykonująca wyrok TK, ponieważ stwierdził on niekonstytucyjność przepisu art. 119 § 3 k.k.s. Jak państwo zapewne doskonale wiecie, dotyczy to roszczeń z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Art. 119 stanowi o tzw. pozycji interwenienta w postępowaniu karno-skarbowym. Ten interwenient, jako osoba trzecia ma prawo w toku procesu…</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Chodzi o to, że jeśli istnieje w postępowaniu możliwość orzeczenia przepadku przedmiotów służących popełnieniu przestępstwa czy pochodzących z przestępstwa, a te przedmioty stanowią własność osoby trzeciej, to ta osoba może zgłosić swój udział w postępowaniu karno-skarbowym w charakterze interwenienta.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Są jednak sytuacje, kiedy ta osoba, bez własnej winy, nie uczestniczy w postępowaniu: nie była prawidłowo zawiadomiona, nie wiedziała o tym, nie ponosi w tym zakresie winy. Wtedy § 3 stanowi, że możemy dochodzić roszczenia z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia się. Przy czym, w ocenie TK terminy na to zostały zbyt krótko zakreślone.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Jeżeli mówimy o roszczeniu z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia się, to zgodnie z Kodeksem cywilnym, terminy dla roszczeń z tego tytułu wynoszą lat 10. Natomiast tutaj ten termin wynosił 2 lata. Dlatego w projekcie stanowimy, że należy wytoczyć powództwo w terminie 3 miesięcy od daty powzięcia wiadomości, ale nie później niż w ciągu 10 lat od czasu, gdy zapadł w tej sprawie wyrok prawomocny. Taka jest propozycja.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Uznałem, że nie ma sensu, żebyśmy to kierowali do podkomisji i debatowali nad tym projektem, bo jest on oczywisty. Dla czystości sprawy zapytam jednak stronę rządową, co strona rządowa uważa na ten temat. Panie ministrze, co sądzicie państwo o tym projekcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Oczywiście, ten projekt jest potrzebny. Całkowicie zgadzamy się z tą zmianą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy w trakcie przygotowywania tego projektu, jeszcze na etapie prac senackich, strona rządowa się wypowiadała?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#NaczelnikWydziałuPrawaKarnegoDepartamentuLegislacyjnoPrawnegoMSMarcinKowal">Tak, strona rządowa wypowiadała się na ten temat. Minister sprawiedliwości przygotował, dla potrzeb Komisji senackiej opinię o tym projekcie. Przygotowywane jest również stanowisko rządu. Jest ono w tej chwili na etapie uzgodnień międzyresortowych i jest oczywiście pozytywne, w pełni popiera tę zmianę. Ostateczna wersja tego projektu, który jest objęty inicjatywą senacką, została wypracowana przy udziale MS.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#NaczelnikWydziałuPrawaKarnegoDepartamentuLegislacyjnoPrawnegoMSMarcinKowal">Chciałbym jednak zwrócić uwagę na pewną niezręczność w uzasadnieniu tego projektu, która odnosi się akurat do MS. W punkcie 4 uzasadnienia, dotyczącym konsultacji wskazano, iż w czasie drugiego czytania uwzględniono propozycję MS, aby 10-letni termin przedawnienia zamienić na 10-letni termin zawity. Nie chodzi o termin zawity, ale o termin prekluzyjny. Termin zawity to termin procesowy. Tak, że tylko i wyłącznie na to chcielibyśmy zwrócić uwagę, że jest tutaj niezręczność w uzasadnieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Tak, ale w czasie wystąpień przed Sejmem mówiliśmy o tym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#NaczelnikwydziałuMSMarcinKowal">Projekt jest w pełni popierany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Pytam Biuro Legislacyjne dla porządku, czy macie państwo uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#LegislatorTomaszCzech">Jedna drobna uwaga, jeśli chodzi o sformułowanie „nie później jednak niż przed upływem 10 lat od dnia uprawomocnienia się tego orzeczenia”. Proponujemy zastąpić je wyrazami „nie później jednak niż przed upływem 10 lat od daty uprawomocnienia się tego orzeczenia”. To, co prawda, jest nieprawidłowe językowo, ale k.k.s. posługuje się takim właśnie sformułowaniem i dlatego proponujemy taką zmianę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Dobrze. Przystępujemy do procedowania. Czy do tytułu projektu ustawy są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy do art. 1 zdanie wstępne są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przyjęliśmy zdanie wstępne art. 1.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy do zmiany art. 119 § 3 k.k.s. w wersji zaproponowanej z poprawką – „od daty”, a nie „od dnia” – są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przyjęliśmy zmianę art. 119 § 3.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy do art. 2 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przyjęliśmy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-46.8" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przegłosujemy w takim razie cały projekt. Kto jest za przyjęciem projektu w całości?</u>
          <u xml:id="u-46.9" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Stwierdzam, ze jednogłośnie przyjęliśmy Kodeks. 7 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-46.10" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Wyznaczamy 2-dniowy termin dla MSZ na wydane opinii. Proponuję posła Wojciecha Wilka jako posła sprawozdawcę. Dobrze, świetnie.</u>
          <u xml:id="u-46.11" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przechodzimy do punktu trzeciego. Jest to rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego. Poproszę pana przewodniczącego podkomisji Witolda Pahla, który przedstawi nam efekt prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełWitoldPahl">Celem ustawy jest poszerzenie zakresu i katalogu form podawania do publicznej wiadomości ogłoszeń o licytacji komorniczej. Podkomisja uznała, że, zgodnie z celem projektowanej ustawy, najbardziej skuteczną formą będzie podawanie takich informacji na stronie internetowej Krajowej Rady Komorniczej. W związku z tym, ujawniła się bezprzedmiotowość procedowania nad pkt 2, bo przy tym zakresie skuteczności powiadamiania uznaliśmy, że ten punkt będzie bezprzedmiotowy. W związku z tym, że obowiązek nałożony na KRK wymagać będzie przygotowań, vacatio legis uległo wydłużeniu z 30 dni do 3 miesięcy. To wszystko, dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Pojawił się nam pan senator wnioskodawca. Ten projekt był komisyjny? Panie senatorze, pańskie dwa projekty już omówiliśmy i przyjęliśmy. Wszystkie pańskie poprawki zostały przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SenatorPiotrZientarski">Znakomicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Proszę państwa, otwieram dyskusję nad tym projektem ustawy o zmianie ustawy –Kodeks postępowania cywilnego. Bardzo proszę, pan poseł Grzegorz Karpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełGrzegorzKarpiński">Mam pytanie do pana ministra. Czy w tej regulacji tylko uzupełniamy przepis o to, że zamieszcza się obwieszczenie na stronie internetowej KRK. Po pierwsze, chciałem się zapytać, czy Rada jest na to przygotowana? Po drugie, czy nie powinniśmy zawrzeć jakichś innych przepisów zobowiązujących prezesów sądów do przekazywania tych obwieszczeń w odpowiednim terminie? Czy to wystarczy, żeby osiągnąć cel projektowany w ustawie, żeby informacje o obwieszczeniach pojawiały się w większej liczbie publikatorów, niż do tej pory?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Tak, właśnie tutaj jest problem. Chcę zwrócić uwagę, że została tutaj dokładnie powielona propozycja, jaką Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego zamieściła w projekcie rządowym. Różnica jest tylko taka, że my przewidujemy 6-miesięczny termin wejścia w życie ustawy od dni ogłoszenia, aby dać komornikom czas na przygotowanie się. Myślę, że to należy zmienić.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Co do pytania pana posła, to obwieszczenia dotyczące licytacji będą zamieszczane nie przez sądy, tylko przez komorników, ponieważ to komornicy są na tym etapie postępowania egzekucyjnego – można powiedzieć – jego „gospodarzami”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy odpowiedź pana ministra satysfakcjonuje pana posła? Czy jeszcze są jakieś pytanie? Bardzo proszę, słucham pana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#CzłonekKrajowejRadyKomorniczejRafałWojtyna">Jak rozumiem, pierwsze proponowane zmiany dotyczyły uzupełnienia treści art. 955 i 956 o zamieszczenie obwieszczeń na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Tak, ale podkomisja tego nie przyjęła i zamieniła Biuletyn Informacji Publicznej na stronę internetową KRK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#CzłonekKRKRafałWojtyna">Rozumiem, bo my też proponowalibyśmy kiedyś te zmiany. Natomiast wchodziła jeszcze w rachubę kwestia technicznego przygotowania do zamieszczania tych obwieszczeń na stronie internetowej i opłat z tym związanych. Do tej pory wszystkie obwieszczenia, czy to w prasie, czy na stronach internetowych firm, które zajmują się w sposób profesjonalny tego rodzaju działalnością, były informacjami odpłatnymi. Co do kwestii obsługi strony internetowej, to na obecnym etapie KRK nie jest przygotowana do prowadzenia tego rodzaju działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Proszę pana, chciałbym przypomnieć – pan zapewne o tym wie – że KRK zaskarżyła do TK sprawę prowadzenia archiwum i kosztów z tym związanych. Trybunał odpowiedział wam jednoznacznie, że to jest wasz problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#CzłonekKRKRafałWojtyna">Tak, tylko że TK wypowiedział się, że jest to zgodne z konstytucją. Natomiast kwestia ustalenia opłaty za przechowanie jest kwestią otwartą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">To jest kwestia otwarta w tym sensie, że i tak przerzucicie to potem na dłużników. Tak samo tutaj – pan to wrzuci w wydatki egzekucyjne, prawda?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#CzłonekKRKRafałWojtyna">Tak, ale w wydatkach egzekucyjnych nie mamy w tej chwili możliwości obciążania dłużnika kosztem przechowywania akt, czy też kosztem umieszczania informacji na stronie KRK, ponieważ w art. 39 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, w katalogu wydatków egzekucji nie mamy takich pozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Chciałbym prosić o pomoc pana ministra. Czy istnieje jakaś możliwość rozwiązania tej kwestii przy ewentualnej nowelizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Oczywiście, jest to rzecz do dyskusji. Natomiast jeszcze raz chcę podkreślić, że w projekcie rządowym jest dokładnie taki sam przepis. Jak pamiętam, nie było takiego problemu zgłaszanego prze KRK – nie do tego projektu, ale do projektu rządowego, który już niedługo będzie przyjęty przez Radę Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Tak to jest, problemy zaczynają się dopiero po uchwaleniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PodsekretarzstanuwMSGrzegorzWałejko">Nie widzę tutaj problemu. Oczywiście, proponujemy 6-miesięczny termin wejścia w życie – rozumiem, że jest to najdłuższy możliwy termin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Dobrze. Czy są jeszcze jakieś uwagi w tej sprawie? Dziękuję, wobec tego przystępujmy do procedowania. Czy do tytułu ustawy są jakieś zastrzeżenia? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy do art. 1 zdanie wstępne są uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przyjęliśmy zdanie wstępne art. 1.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy do zmiany art. 955 § 1 są jakieś uwagi? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Czy do art. 2 są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełWitoldPahl">Zgłaszam poprawkę co do vacatio legis – „po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Dobrze. Podkomisja zaproponowała 3-miesięczny okres vacatio legis, natomiast pan poseł proponuje przychylić się do propozycji MS, aby ten okres wydłużyć do 6 miesięcy. Kto z państwa posłów jest za 6-miesięcznym okresem? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Stwierdzam, że jednogłośnie przyjęliśmy poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Przegłosujemy całą zmianę. Kto jest za przyjęciem nowelizacji przepisów zaproponowanych w projekcie? Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Stwierdzam, że jednogłośnie przyjęliśmy projekt. 7 głosów za.</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Proponuję na posła sprawozdawcę pana posła Pahla. Czy są jakieś inne kandydatury? Nie ma. Dziękuję. Pan poseł się zgadza? Tak, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-67.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Wyznaczamy 2-dniowy termin dla MSZ na wydanie opinii.</u>
          <u xml:id="u-67.6" who="#PrzewodniczącyposełJerzyKozdroń">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>