text_structure.xml
14.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Witam na naszym posiedzeniu pana ministra Plocke. Rząd jest reprezentowany, więc możemy zaczynać.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Porządek dzienny: pierwsze czytanie polskiego projektu ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego. Poproszę pana posła Żmijana o zwięzłe przedstawienie projektu ustawy w imieniu wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Dziękuję. Panie przewodniczący, wysoka Komisjo. W imieniu klubu parlamentarnego PO mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławŻmijan">Cała idea tego projektu zmierza do tego, że chcemy zasadniczo uprościć, a przede wszystkim skrócić, czas przygotowania inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego. Projekt ten w zasadniczej mierze opiera się na ustawie (specustawie) o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji na drogach publicznych, która już z powodzeniem funkcjonuje kilka lat. Oczywiście, ze względu na specyfikę lotnisk projekt opiera się na ustawie – Prawo lotnicze.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławŻmijan">Docelowo dobrze byłoby osiągnąć specjalne uregulowania w ogóle w obszarze inwestycji liniowych. Myślę, że w przyszłości do tego…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Zapraszamy pana ministra i oczywiście witamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Witamy pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Żmijan rozpoczął uzasadnianie tego bardzo ważnego projektu i prosimy o kontynuowanie. Witam również pana prezesa. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Jak już powiedziałem, docelowo zasadne byłoby osiągnięcie specjalnych uregulowań w postaci ustawy dotyczących inwestycji liniowych. Jak już podkreśliłem, kilka lat funkcjonuje specustawa dotycząca inwestycji drogowych. W trakcie prac w Sejmie jest specustawa dotycząca inwestycji na kolei. W tej chwili proponujemy państwu specustawę dotyczącą lotnisk użytku publicznego, ale pozostają jeszcze inne inwestycje, z którymi jest problem, tzn. przesył energii, przesył gazu, przesył ciepła. Jestem przekonany, że w określonym czasie pojawi się (bo jest taka potrzeba) projekt specustawy, dotyczący szeroko rozumianych inwestycji liniowych i wszystkiego w zakresie infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełStanisławŻmijan">Co konkretnie ta ustawa wnosi nowego? Nie ma tu jakichś nadzwyczajnych rozwiązań, zasadniczo posługuje się pojęciem zezwolenia na realizację inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego – podobnie jak w zakresie inwestycji na drogach publicznych. Taka decyzja zastępuje obowiązujące dotychczas w prawie budowlanym decyzje o lokalizacji inwestycji i decyzje o pozwoleniu na budowę, a także wywołuje takie skutki, że zatwierdza podział nieruchomości przeznaczonych właśnie pod taką inwestycję w liniach ograniczających. Z mocy prawa nieruchomości przechodzą na rzecz Skarbu Państwa albo na rzecz samorządu terytorialnego, który występuje z taką inicjatywą.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełStanisławŻmijan">Ta ustawa usuwa władztwo ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, usuwa władztwo ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Skraca cały proces do 3 miesięcy. W określonym, krótkim czasie 30 dni decyzję w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji lotnisk wydawałby wojewoda na wniosek zakładającego lotnisko. Jest to pojęcie z ustawy – Prawo lotnicze.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełStanisławŻmijan">Ustawa określa zasady pozyskiwania gruntów, nieruchomości na rzecz tych inwestycji, określa zasady i sposoby wypłacania odszkodowania za przejmowane nieruchomości. Premiowane jest udostępnienie nieruchomości (jak w specustawie drogowej) w określonym terminie, czyli w terminie wskazanym. Jest określony sposób powiadamiania zainteresowanych. Jest wypłacane odszkodowanie nie tylko za własność, prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, ale także za inne ograniczone prawa rzeczowe – łącznie z hipoteką.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełStanisławŻmijan">Jak powiedziałem rozwiązania są sprawdzone w specustawie drogowej. Jestem głęboko przekonany, że to w znaczącym stopniu przyczyni się do rozwoju lotnisk regionalnych w naszym kraju, czyli będzie impulsem do rozwoju regionów, a także, co jest bardzo ważne, w znaczącym stopniu umożliwi przede wszystkim samorządom sięganie po środki unijne na ten cel. W tym gronie nie musimy się przekonywać, że w perspektywie finansowej 2007–2013 mamy do dyspozycji duże środki finansowe w zakresie infrastruktury i to byłby również dobry instrument do pozyskiwania tych środków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Rozpoczynamy dyskusję w trakcie pierwszego czytania. Myślę, że będzie dobrze, jeżeli poprosimy o wypowiedź pana ministra Jarmuziewicza. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Cóż mogę powiedzieć? Z zadowoleniem i z radością witam taki kierunek. W ostatnich kilku miesiącach zmierzyliśmy się z bardzo trudną ustawą o gruntach Agencji Mienia Wojskowego i zobaczyliśmy, jak mocno samorządowcy są zainteresowani inicjatywami lotniskowymi. Zapewne w najbliższym czasie będziemy mieli kilka, nie chcę mówić kilkanaście, ale na pewno kilka inicjatyw powołania kilku nowych w sieci lotnisk w Polsce. Jeżeli powstałyby bardziej sprzyjające warunki legislacyjne, to nic lepszego nie może spotkać tych samorządowców. Po prostu chcę państwa zapewnić, że ta ustawa nie jest teorią, która może kiedyś w przyszłości będzie miała zastosowanie, tylko jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniu samorządów, które już w tej chwili autentycznie aplikują o to, żeby ulokować u siebie lotniska.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Powtarzam – w czasie prac nad ustawą o gruntach Agencji Mienia Wojskowego było mnóstwo zapytań samorządowców, co sygnalizuje, że państwa krok (rozumiem, że to jest projekt komisyjny), zmierza w jak najlepszym kierunku.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyTadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, rząd będzie „kibicował” temu, żeby państwu się udało.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Dodam tylko, że z tej ustawy mogą również korzystać istniejące lotniska, czyli przebudowa i rozbudowa. Jest to bardzo ważne uregulowanie również w tym aspekcie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan poseł Kowalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełBogusławKowalski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze. Wydaje się, że intencja tej ustawy jest bardzo szlachetna i myślę, że co do tego nie ma sporu. Jak zwykle przy dobrych pomysłach kłopoty się pojawiają z wkomponowaniem tych pomysłów w rzeczywistość prawną. Patrząc na załączone opinie prawne już „na pierwszy rzut oka” widzimy poważny kłopot polegający na tym, czy przepisy, które proponują wnioskodawcy w tej ustawie, są zgodne z prawem UE – w szczególności problem pomocy publicznej i ewentualnie notyfikacji tej pomocy. Rozumiem, że to będzie weryfikowane w trakcie dalszych prac. Na etapie pierwszego czytania chciałbym zapytać o stanowisko posłów, o to, co zamierzają z tym zrobić? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Myślę, że każdy z nas otrzymał projekt ustawy. Mam nadzieję, że został on dokładnie przeczytany. Jak powiedział pan poseł Kowalski, są tu pewne wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Aby formalności stało się zadość, składam wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej, która usunie te wątpliwości w czasie swoich prac. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Panie pośle, dziękuję za to pytanie. Na etapie złożenia wniosku do laski marszałkowskiej prawnicy Marszałka, BAS zwróciło uwagę na problem, który poruszył pan poseł Kowalski. Aby uniknąć tego zagrożenia, już na etapie składania tego projektu ustawy w imieniu wnioskodawców złożyłem poprawkę, która usuwa ten mankament. Jest opinia, że nie ma takiego zagrożenia. Ja tę opinię mam przy sobie, ale myślę, że wszyscy państwo powinni ją otrzymać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze zgłoszenia? Proszę bardzo – pan poseł Racki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJózefRacki">Jest to jeden z pierwszych projektów ustaw poselskich, który jest chyba najlepszy z tych, nad którymi pracowaliśmy. Zawiera elementy, nad którymi będziemy dyskutować. Myślę, że podkomisja zwróci uwagę na to, na co wskazał pan poseł Kowalski. To nie jest taka uwaga, której nie da się usunąć w trakcie prac legislacyjnych. Dobrze, że ten projekt ustawy oparty jest na wcześniej przygotowywanej ustawie. Jednocześnie w naszej Komisji pracujemy nad specustawą dotyczącą kolei. Akurat te 3 ustawy „zazębiają się”. Jak powiedział poseł Żmijan, w przyszłości rzeczywiście trzeba będzie się zastanowić nad wspólną jedną ustawą, bo pewne elementy są wspólne, a pewne elementy są rozbite, ale jest to kwestia przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Pan poseł Litwiński – proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełArkadiuszLitwiński">Dziękuję. Myślę, że w tej chwili nie ma co mnożyć wypowiedzi na ten temat. Po prostu chciałem dać znać panu przewodniczącemu, że gdyby była taka możliwość, to chętnie bym pracował w tej podkomisji. To tylko tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, pan poseł Czesak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełEdwardCzesak">Panie przewodniczący, chciałem zwrócić uwagę na to, co powiedział pan przewodniczący Żmijan odnośnie do szerszej perspektywy, dotyczącej infrastruktury liniowej i projektów ustaw, które kompleksowo mają rozwiązać ten problem. Nie wiem, czy te prace są koordynowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego? Czy w tych pracach jest jakaś korelacja z pracami Ministerstwa Infrastruktury? W ostatnim okresie do Komisji Infrastruktury spływają różne ustawy z Komisji „Przyjazne Państwo”. Później z mównicy sejmowej ze strony MI są zapowiedzi, że na ukończeniu są już projekty rządowe, a potem się okazuje, że nie uzyskują one akceptacji w uzgodnieniach międzyresortowych i „kuchennymi drzwiami” próbuje się forsować projekty ustaw, zgłaszane w sposób niechlujny przez Komisję „Przyjazne Państwo”. Panie przewodniczący, chciałbym zwrócić uwagę na to, aby podczas prac nad każdym projektem ustawy jednak starać się uwzględnić wszystkie działania w innych resortach. Jest takie opracowanie, zlecone przez MRR, które właśnie odnosi się do tej kwestii. Jest tam taki szczególny zapis i projekt, aby stworzyć tzw. korytarze infrastrukturalne. Jest to szczególnie ważne teraz, kiedy intensywność budowy dróg i autostrad umożliwia skuteczne rozwiązanie tego problemu – w pasie przebiegu i gruntach wydzielonych i pozyskanych pod budowę tych dróg. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Myślę, że w pracach podkomisji wypowiedź pana posła Czesaka również będzie uwzględniona.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Jeżeli nie będzie kolejnych zgłoszeń, to zgodnie ze złożonym wnioskiem przystąpimy do podjęcia decyzji co do powołania podkomisji nadzwyczajnej. Rozumiem, że nie ma zgłoszeń. Rozumiem, że jest akceptacja całej Komisji wobec tej propozycji. Proszę bardzo. Ze strony PO będą to posłowie: Litwiński, Żmijan, Kania, posłowie: Żaczek, Kowalski ze strony PiS, pan poseł Racki ze strony PSL i poseł Zbigniew Matuszczak – Lewica. Mamy pełny skład podkomisji – tradycyjnie siedmioosobowy. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu, jest pełna akceptacja.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy dzisiejsze posiedzenie. Poproszę podkomisję o podejście do stołu prezydialnego w celu ukonstytuowania się. Dziękuję panom ministrom, dziękuję wszystkim naszym gościom.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>