text_structure.xml 9.99 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam wszystkich przybyłych. Serdecznie witam pana ministra Jana Borkowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, oraz pana ministra Macieja Grabowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Porządek posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji sporządzonego w Paryżu dnia 27 maja 2010 r. Protokołu zmieniającego Konwencję o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, sporządzoną w Strasburgu dnia 25 stycznia 1988 r. (druk nr 3751). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przystępujemy do realizacji porządku obrad. Marszałek Sejmu w dniu 4 stycznia 2011 r. skierował rządowy projekt ustawy z druku nr 3751 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Bardzo proszę przedstawicieli rządu o uzasadnienie projektu ustawy. W pierwszej kolejności głos zabierze pan minister Jan Borkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Stosownie do roli Ministerstwa Spraw Zagranicznych w procesie ratyfikacji umów międzynarodowych, chciałbym powiedzieć o dwóch kwestiach: po pierwsze, jak się ma przedkładany dziś Protokół do Konwencji, a więc do dokumentu podstawowego, po drugie, uzasadnię tryb ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanBorkowski">Konwencja o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych została sporządzona w 1988 r. pod auspicjami Rady Europy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przepraszam, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Poproszę państwa posłów o umożliwienie panu ministrowi przedstawienia uzasadnienia. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Konwencja została sporządzona w 1988 r. pod auspicjami Rady Europy oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Przez Polskę była ratyfikowana w 1997 r. i weszła w życie w stosunku do naszego państwa 1 października 1998 r. Trzeba podkreślić, że to był zupełnie inny czas, inny etap, jeśli chodzi o rozwiązywanie problemów podatkowych. Był to okres poprzedzający dynamiczny rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie udostępniania informacji podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">W ciągu ostatniej dekady wypracowane zostały na forum OECD międzynarodowe standardy odnoszące się do przejrzystości i zwiększania zakresu wymiany informacji podatkowych, w tym szczególnie informacji bankowych. Ponadto, istotnego znaczenia nabrała konieczność szerokiego otwarcia Konwencji dla wszystkich państw, w tym rozwijających się, w celu zwiększenia kręgu państw stosujących wypracowane standardy pozyskiwania i wymiany informacji podatkowych. W związku z tym niezbędna stała się potrzeba wprowadzenia odpowiednich zmian do Konwencji. Te zmiany zawiera Protokół, który jest przedmiotem ratyfikacji. Inicjatywa opracowania Protokołu zmieniającego Konwencję została podjęta w pierwszej połowie 2009 r. Mamy zatem do czynienia z dokumentem zupełnie nowym.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Kilka zdań w kwestii trybu ratyfikacji. Jak wszyscy państwo wiedzą, sprawy podatkowe są regulowane ustawowo. Zgodnie z Konstytucją RP, a także ustawą o umowach międzynarodowych, wyczerpuje to znamiona art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP. Związanie się Polski Protokołem winno nastąpić w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMSZJanBorkowski">Wnoszę o przyjęcie przedkładanego przez rząd projektu ustawy ratyfikacyjnej z druku nr 3751.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Poproszę o zabranie głosu pana ministra Macieja Grabowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMaciejGrabowski">Polityczna potrzeba stworzenia Konwencji i Protokołu wynikała z tego, że stosunki handlowe i wymiana inwestycji między państwami znacznie się rozwinęły. To zrodziło potrzebę zasięgania informacji podatkowych między krajami. Dlaczego w 2009 r. rozpoczęto prace nad protokołem? Kraje najbogatsze zdały sobie sprawę, że ich podatnicy mają często dochody w innych krajach, które nie są stronami Konwencji. Tak narodził się pomysł, by rozszerzyć stosowanie Konwencji również na inne kraje. Oczywiście, nie jest to jedyne działanie, które obecnie jest podejmowane, żeby ograniczyć unikanie opodatkowania. Podejmowane są liczne działania, w które wpisuje się ten Protokół, głównie na forum OECD. Nowością jest, że te działania obejmują również inne kraje.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMaciejGrabowski">Polska ma sieć umów bilateralnych, które umożliwiają uzyskiwanie informacji o naszych podatnikach w innych krajach, oczywiście, na zasadach wzajemności. Konwencja wiąże grupę krajów, co ułatwia działanie i przyspiesza proces dotarcia do informacji podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMaciejGrabowski">Protokół wprowadza zmiany do czterech artykułów Konwencji, między innymi do art. 4, 21, 22. Następuje istotna zmiana, polegająca na bardziej elastycznym podejściu w odniesieniu do rodzaju i zakresu danych pozwalających na identyfikację osoby. Strona wnioskująca może zwrócić się z wnioskiem do innego państwa, dysponując np. rachunkiem bankowym danej osoby. Polska stosuje na zasadzie wzajemności standardy wymiany informacji podatkowych.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMaciejGrabowski">Konwencja była otwarta dla krajów OECD i Rady Europy. Protokół natomiast otwiera Konwencję na inne kraje, które chciałyby do niej przystąpić. To jest zasadnicza różnica. Protokół uzależnia zaproszenie innych krajów do przystąpienia do Konwencji od decyzji stron tej umowy podjętej w drodze konsensu. W zasadzie wszystkim stronom Konwencji zależy na tym, żeby było jak najwięcej krajów, które są wiarygodne i na zasadach dobrowolności chcą się wymieniać informacjami podatkowymi.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMaciejGrabowski">Protokół wprowadza także zmiany o charakterze proceduralnym, porządkującym. Dodam, że wejdzie on w życie po 3 miesiącach od momentu, w którym co najmniej 5 państw, które są stronami Konwencji, wyrazi zgodę na związanie się Protokołem. Przewidujemy, że może to nastąpić w połowie bieżącego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Dziękuję, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi wnioskodawcy. Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych, zatem stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przechodzimy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie tytułu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag, zatem stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Poddaję pod głosowanie całość projektu ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Stwierdzam, że Komisje przyjęły projekt ustawy przy 26 głosach „za”, braku głosów przeciwnych i 4 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą został pan poseł Stanisław Witaszczyk.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji posła sprawozdawcy panu posłowi Witaszczykowi? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że pan poseł został wybrany na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącyposełPawełArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>