text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Informuję, że marszałek Sejmu skierował do naszych Komisji projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie powyższego projektu. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Poproszę panią poseł Beatę Małecką-Liberę o przedstawienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Tak się składa, że jestem reprezentantem Komisji Zdrowia, a proponowana nowelizacja ustawy dotyczy problematyki zdrowia publicznego. Myślę, że to dobre gremium, aby powiedzieć, że problematyka zdrowia publicznego znajduje się na styku działalności edukacyjnej, samorządowej, zdrowotnej oraz wielu innych. Problematyka zdrowia publicznego to nowy obszar, o którym w najbliższym czasie będzie w parlamencie wiele debat, ponieważ zdrowie publiczne jest jednym z priorytetów naszej prezydencji w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełBeataMałeckaLibera">To jest temat, który dotychczas był pomijany, pozostawał na boku. Profilaktyka nie cieszyła się największym zainteresowaniem. Wiele emocji wzbudzały propozycje rozwiązań organizacyjnych i finansowych związanych ze świadczeniami zdrowotnymi, natomiast promocja zdrowia i profilaktyka nie były w centrum debaty. Sytuacja stopniowo ulega zmianie. Na temat rozwiązywania problemów zdrowia publicznego mówimy coraz głośniej i coraz częściej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Jednym z tego typu problemów jest kwestia alkoholizmu i uzależnienia młodzieży, ale także wychowywania młodzieży i dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym. Proponowana przez grupę posłów, których jestem reprezentantem, nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (druk nr 4590) przewiduje rozszerzenie możliwości wyboru przez samorząd działalności w zakresie profilaktyki w stosunku do dzieci i młodzieży, w związku z problemem alkoholowym w rodzinie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Dotychczasowa ustawa nakłada obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i z rozwiązywaniem problemów alkoholowych na samorządy, jednak dotychczas nie ma możliwości, aby samorządy gminne prowadziły profilaktykę w szkołach publicznych, głównie wśród dzieci i młodzieży z rodzin uzależnionych. Nowelizacja daje taką możliwość wyboru.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Chciałabym państwu pokrótce przybliżyć, o jakim problemie mówimy. Otóż okazuje się, że mamy około 1,5 mln dzieci zagrożonych problemem alkoholowym. Są to głównie dzieci w małych środowiskach, małych samorządach. Jak wygląda tam profilaktyka w szkołach? Otóż zadanie z zakresu profilaktyki jest finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, ale tylko wtedy, kiedy pielęgniarka obejmuje swoją opieką ponad 1100 dzieci. Dotyczy to dużych szkół w dużych miastach. W małych szkołach, gdzie dzieci jest około 300–400, nie ma możliwości zakontraktowania usług pielęgniarskich tego typu. Co się wówczas dzieje? Pielęgniarka zapewnia opiekę dzieciom, ale w mniejszym wymiarze godzin. Z reguły pojawia się raz w tygodniu. Wiadomo, że profilaktyka i promocja zdrowia nie może być realizowana w sposób prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Poprzez nowelizację chcielibyśmy doprowadzić do tego, aby samorząd miał prawo wyboru. Nie narzucamy dodatkowego zadania, tylko skłaniamy samorząd do rozeznania sytuacji w swoich szkołach i wyboru, na co będzie wolał wydać środki, które i tak wydaje na profilaktykę związaną z przeciwdziałaniem alkoholizmowi. Wpływy z tzw. kapslowego w skali kraju to ponad 700 mln zł. Mówimy zatem o znaczących środkach. Te pieniądze z reguły są rozdysponowywane w szkołach na organizowanie festynów i imprez profilaktycznych, rozpowszechnianie plakatów, ulotek, organizowanie wycieczek.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Pojawia się pytanie, czy profilaktyka związana z uzależnieniem będzie bardziej efektywna, jeśli w danej szkole będzie mogła działać codziennie pielęgniarka, której jednym z obowiązków będzie przeciwdziałanie alkoholizmowi i prowadzenie edukacji oraz profilaktyki wśród dzieci, czy też skoncentrujemy się na dotychczasowej działalności, a więc organizowaniu festynów, rozpowszechnianiu plakatów, ulotek itd. Pozostawiamy decyzję w tej sprawie w gestii samorządów. Wydaje nam się, że większy efekt uzyskamy wówczas, kiedy mały samorząd będzie mógł podjąć decyzję, aby wspomóc finansowo etat pielęgniarki i zatrudnić ją w danej szkole.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Z punktu widzenia zdrowia publicznego jest to kierunek jak najbardziej pożądany. Bardzo się cieszę, że mam możliwość przedstawienia tej nowelizacji na wspólnym posiedzeniu Komisji i udziału w debacie nad tym problemem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Sądzę, że brakuje jeszcze Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Za chwilę przystąpimy do dyskusji. Chciałbym zapytać o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAndrzejWłodarczyk">Wprawdzie w tej chwili nie ma jeszcze oficjalnego stanowiska rządu, ponieważ projekt grupy posłów dopiero niedawno otrzymał numer druku sejmowego, uważamy jednak, że inicjatywa jest godna uwagi i poparcia. Pragnę wyrazić ubolewanie, że w tej kadencji nie uda się zakończyć prac nad ustawą o zdrowiu publicznym, która zawiera szereg rozwiązań kompatybilnych z projektem nowelizacji dyskutowanym w dniu dzisiejszym. Gdyby państwo znali zapisy ustawy o zdrowiu publicznym, prawdopodobnie rozwiałoby to szereg wątpliwości, również tych związanych z finansowaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Poproszę pana dyrektora Krzysztofa Brzózkę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorPaństwowejAgencjiRozwiązywaniaProblemówAlkoholowychKrzysztofBrzózka">Obecność pielęgniarek w środowisku szkolnym jest ważna, biorąc pod uwagę możliwość analizy sytuacji w rodzinach, z których wywodzą się dzieci mające problemy z nauką, zarówno analizy zachowań, postępów w nauce, jak i problemu przemocy w rodzinie. Ten problem jest najłatwiejszy do identyfikacji nawet na poziomie szkoły, jeśli nie przez samych psychologów szkolnych, to we współpracy z pielęgniarką. Z naszego punktu widzenia jest to oczywiste.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#DyrektorPaństwowejAgencjiRozwiązywaniaProblemówAlkoholowychKrzysztofBrzózka">Jeśli chodzi o projekt ustawy, chciałbym zwrócić uwagę na aspekt, który w naszym przekonaniu dawałby dodatkowe możliwości działania czy wsparcia finansowego zatrudniania pielęgniarek. Otóż jest tak, że w strukturach samorządowych nie wszystkie pieniądze z tzw. korkowego są wydawane na rozwiązywanie problemów alkoholowych. Według danych z Ministerstwa Finansów około 80 mln zł, poza budżetem, o którym mówiła pani poseł, to środki, które nie są przeznaczane na rozwiązywanie problemów alkoholowych. Gdyby okazało się, że przy okazji nowelizacji można by wprowadzić zapis o konieczności przeznaczenia pieniędzy wydawanych poza systemem na określony cel czy zarachowaniu pieniędzy niewydajnych w danym roku na rok następny, byłaby szansa, aby dodatkowo wspomóc system. Oczywiście dotyczyłoby to również wspomożenia działań podejmowanych przez pielęgniarki szkolne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyRębek">Mam wątpliwości, czy dysponujemy kadrą odpowiednio przygotowaną do pełnienia tej roli. Pielęgniarka w szkole na pewno będzie bardzo przydatna, ale nie jestem do końca przekonany, czy każda sprosta tym wyzwaniom. Chciałbym wysłuchać opinii przedstawiciela Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Sądzę, że akurat ta instytucja może nam najwięcej doradzić.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJerzyRębek">Bez wsparcia z budżetu państwa w celu przeszkolenia kadr, czego jestem gorącym zwolennikiem, samorządy mogą sobie nie poradzić z realizacją tego zadania. Kiedy będą odpowiednie kadry, sądzę, że wiele samorządów wygeneruje nawet dodatkowe środki na ten cel, bo problem istnieje i nie można go nie dostrzegać.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJerzyRębek">Poproszę o odniesienie się pani poseł wnioskodawcy do propozycji przedstawionych przez PARPA.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Pan poseł Ostrowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełArturOstrowski">Idea nowelizacji jest jak najbardziej słuszna. Chciałbym jednak zapytać pana przewodniczącego o pewna kwestię. Otóż Klub Poselski SLD zgłosił projekt ustawy, który zakładał przywrócenie gabinetów pielęgniarskich, w tym opieki stomatologicznej w szkołach. Do tej pory nie doczekaliśmy się rozpoczęcia prac nad projektem. Jakie są realne szanse, że projekt ustawy, którego pierwsze czytanie odbywamy dziś, zostanie przyjęty przez Sejm? Moim zdaniem są one równe zeru.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełArturOstrowski">Dlaczego niektóre projekty ustaw trafiają pod obrady Komisji, a niektóre pozostają w szufladzie?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Pozwolę sobie od razu odpowiedzieć panu posłowi. Prowadzimy pierwsze czytanie, ponieważ marszałek Sejmu skierował ten projekt do Komisji. Wyprzedzająco powiem, że po zakończeniu pierwszego czytania, zgłoszę wniosek o zawieszenie dalszych prac. Sądzę, że ustawa wymaga głębszych analiz i nie byłoby szans na uchwalenie jej w tej kadencji. Ponadto ustawa o zdrowiu publicznym, która powinna być równolegle rozpatrywana, również w tej kadencji nie zostanie uchwalona.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Pani poseł Małecka-Libera, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Spróbuje odpowiedzieć na kilka pytań, a także odniosę się do kwestii ustawy o zdrowiu publicznym. Rzeczywiście jest to ustawa – matka, która – mam nadzieję – w najbliższych miesiącach ujrzy światło dzienne. Od kilku lat zabiegamy o to, żeby współpraca między resortami w obszarze zdrowia publicznego była regulowana w drodze ustawy. Być może, panie przewodniczący, przedkładany projekt nowelizacji jest nieco przedwczesny w związku z brakiem ustawy o zdrowiu publicznym, jednak problem jest bardzo ważny, dlatego sygnalizujemy potrzebę zmian w zatrudnieniu pielęgniarek.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Czy mamy odpowiednie kadry? Cóż, możemy mówić, że pielęgniarki są słabo opłacane i chcemy doprowadzić do tego, aby m.in. przez pomoc samorządu miały nieco wyższe wynagrodzenie i były bardziej zainteresowane tą problematyką. Możemy również stwierdzić, że pielęgniarek jest za mało i nic nie da się z tym zrobić. Osobiście uważam, że każde pokazywanie problemu i poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań w zakresie profilaktyki w patologicznych rodzinach, wśród dzieci zagrożonych jest ogromnie ważne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Pojawia się pytanie – co jest bardziej efektywne, czy działalność dotychczas prowadzona przez samorządy, czy decyzja samorządów o przeznaczeniu środków m.in. na zatrudnienie pielęgniarek. Mam świadomość, że na dzisiejszym posiedzeniu nie rozwiążemy tego dylematu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Jeśli chodzi o propozycję PARPA dotyczącą dodatkowych 80 mln zł, oczywiście jestem za tym rozwiązaniem. Być może trzeba projekt nowelizacji rozszerzyć o jeszcze jeden dodatkowy artykuł, aby móc kwotę 80 mln zł zagospodarować na działania profilaktyczne.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Uważam, że kierunek zmian jest potrzebny. Fakt, że procedujemy w trybie pilnym, jest związany z tym, że rozpoczyna się nowy rok szkolny i te problemy z pewnością po raz kolejny się pojawią.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Pan minister, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMZAndrzejWłodarczyk">Zacznę od odpowiedzi na pytanie pierwszego z posłów. Pan Krzysztof Brzózka jest dyrektorem PARPA. Ta Agencja wypowiadała się pozytywnie o projekcie. Nawiązując do ustawy o zdrowiu publicznym, chciałbym poinformować pana posła z SLD, że ustawa przewiduje zarówno powrót pielęgniarek do szkół, jak i lekarzy pediatrów oraz lekarzy stomatologów. Dla najuboższych gmin przewidujemy dodatkowe środki pomocowe na profilaktykę i promocję ochrony zdrowia. W proponowanym stanowisku rządu, które nie zostało jeszcze przyjęte przez Radę Ministrów, jest propozycja, aby środki w wysokości 80 mln zł z tzw. korkowego, o których mówiła pani poseł Małecka-Libera, mogły być zagospodarowane na zwalczanie problemów alkoholowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji, zatem stwierdzam zakończenie pierwszego czytania ustawy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, zgłaszam wniosek o zawieszenie dalszego rozpatrywania projektu. Pozwolą państwo, że pokrótce uzasadnię ten wniosek. Otóż otrzymaliśmy opinię Unii Metropolii Polskich, która zwraca uwagę, że nałożenie dodatkowych obowiązków na samorządy wiąże się z potrzebą przeznaczenia określonych środków na ten cel. Unia kwestionuje w pewnym sensie możliwość wprowadzenia obecnie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Istotne są również argumenty przytoczone przez panią poseł, to znaczy – brak ustawy o zdrowiu publicznym, a także propozycja zgłoszona przez dyrektora PARPA, dotycząca rozszerzenia zakresu nowelizacji. To powoduje, że musielibyśmy nieco dłużej pracować nad projektem, a praktycznie nie mamy takich możliwości. Nie widzę potrzeby powoływania podkomisji, bo i tak nie byłaby ona w stanie zakończyć prac.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Uznając potrzebę i celowość ustawy, proponuję jednak, abyśmy zawiesili prace. Sejm przyszłej kadencji będzie musiał poświęcić tej sprawie więcej uwagi.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Pani poseł Małecka-Libera, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Tak się składa, że projekt nowelizacji rzeczywiście wyprzedził prace nad ustawą o zdrowiu publicznym. Nie zgadzam się jednak ze stanowiskiem Unii Metropolii Polskich, ponieważ proponowana nowelizacja nie wymusza dodatkowych działań i nie nakłada dodatkowego zadania, tylko stwarza możliwość wyboru. To samorząd będzie decydował, na co będzie wydatkował środki. Polemizuję zatem z tą opinią i nie uważam, aby był to trafny argument. Większość środków wydatkowanych przez samorządy na profilaktykę przeznaczona była na imprezy profilaktyczne, ulotki, lokalne kampanie medialne. Pojawiają się obawy, czy tego typu działania są efektywne. Sądzę, że przeznaczenie tych środków na opłatę pielęgniarek działających w szkołach miałoby większy sens.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Zapis w ustawie o zdrowiu publicznym o dodatkowych pieniądzach dla gmin biedniejszych, które mogłyby spożytkować środki na profilaktykę, wydaje się jak najbardziej pożądany.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Nie ustosunkowywałem się do opinii Unii Metropolii Polskich, a jedynie stwierdziłem, że taka opinia wpłynęła.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Pani poseł Kochan, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Mam wątpliwości co do słuszności wniosku o zawieszenie prac. Wzmacniam wątpliwości pani poseł Małeckiej-Libery. To nie jest kwestia ustawy o zdrowiu publicznym. Chodzi o stworzenie możliwości finansowania opieki pielęgniarskiej i prowadzenia działań profilaktycznych z tzw. kapslowego. Nie wymaga to dodatkowych środków ani dodatkowych przepisów prawa. Nowelizacja rozszerza katalog możliwych do podjęcia działań.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełMagdalenaKochan">Mam wątpliwość, czy wniosek o odłożenie drugiego i trzeciego czytania jest zasadny. Wstrzymam się zatem od głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy w sprawie tego wniosku są jeszcze wypowiedzi? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Biorąc pod uwagę to, że pani poseł Kochan wstrzyma się od głosowania, chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tego wniosku? Podkreślam, że zgłosiłem ten wniosek tylko i wyłącznie z tego powodu, że nie widzę możliwości zakończenia prac nad projektem ustawy w bieżącej kadencji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Pani poseł Kopaczewska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełDomicelaKopaczewska">Rozumiem, że nie zdążymy zakończyć prac nad ustawą, ale chciałabym przyłączyć się do głosu pani poseł Małeckiej-Libery. Rzeczywiście chodzi o poszerzenie katalogu zadań realizowanych w ramach określonego celu. Uzasadnienie, że realizacja tego zadania będzie wymagać dodatkowych środków, nie może być argumentem przeciw tej nowelizacji i argumentem za zawieszeniem prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Te uwagi zostały zaprotokołowane. Niestety, nie możemy uzyskać odpowiedzi Unii Metropolii Polskich, ponieważ jej przedstawiciele nie są dziś obecni.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Czy są jeszcze wypowiedzi w sprawie wniosku o zawieszenie dalszych prac? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Rozumiem, że nie ma sprzeciwu wobec tego wniosku. Pani poseł Kochan wstrzymuje się od głosowania. Widzę jednak, że jest sprzeciw. Wobec tego poddaję pod głosowanie wniosek o zawieszenie prac nad ustawą z druku nr 4590.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Kto z państwa posłów opowiada się za tym wnioskiem? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosowania?</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Stwierdzam, że przy 10 głosach za, 2 przeciwnych i 7 wstrzymujących się Komisje przyjęły wniosek.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejSmirnow">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Informuję, że protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach Komisji. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>