text_structure.xml 71 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKopacz">Otwieram kolejne dziś posiedzenie Komisji Zdrowia. Zgodnie z porządkiem dziennym, w pkt I. zaopiniujemy projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2007, a w pkt II. projekt planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008. W pkt III. miało się odbyć zaopiniowanie poselskiego wniosku o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra zdrowia Zbigniewa Religi. Jako wnioskodawca chciałabym państwa prosić o umożliwienie mi wycofania tego wniosku. Pan minister Zbigniew Religa jest w tej chwili na urlopie. Wydaje mi się, że w tej chwili jest dużo ważnych spraw, które musimy dość szybko realizować, a poza tym będzie bardziej elegancko, jeśli o pewnych sprawach będziemy mówić w obecności osoby zainteresowanej. W związku z tym pozwolę sobie umieścić ten punkt w porządku posiedzenia Komisji podczas następnego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełEwaKopacz">Czy jest sprzeciw wobec tak zaproponowanego porządku dziennego posiedzenia Komisji? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełEwaKopacz">Przystępujemy do realizacji pkt 1. – zaopiniowania projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2007. Proszę panią prezes Narodowego Funduszu Zdrowia o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">Obecnie obowiązujący plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2007 był zatwierdzony 30 sierpnia ubiegłego roku, a w tym roku był już zmieniany dwukrotnie. Zmiana zatwierdzona 23 maja 2007 roku...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełEwaKopacz">Przepraszam, pani prezes, że przerywam. Mam jeszcze jedną uwagę techniczną. Pozwoliliśmy sobie zamówić dla państwa kawę, soki i ciasteczka, ponieważ będziemy dzisiaj pracować bardzo długo. Muszą być państwo przygotowani do tego, że po zakończeniu tego posiedzenia wracamy do omawiania projektu „ustawy podwyżkowej”.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełEwaKopacz">Jeszcze raz przepraszam, pani prezes i oddaję pani głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">W prezentowanym projekcie zakres zmiany obejmuje zwiększenie składki należnej brutto, zwiększenie planowanego odpisu aktualizującego składkę należną i w związku z tym zwiększenie planowanych kosztów poboru i ewidencjonowania składek, zwiększenie planowanych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej oraz przesunięcie części planowanej rezerwy na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych, planu Centrali Funduszu do planu oddziałów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">Przesłanką proponowanej zmiany jest uzgodnienie z Ministerstwem Finansów prognozy przychodów na lata 2008–2010, opartej na zaktualizowanych wskaźnikach makroekonomicznych. Te wskaźniki zastosowaliśmy również do obliczenia prognozy przychodów w roku bieżącym. Ponadto, w związku z ustawą z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, spodziewamy się zwiększenia wpływów do Funduszu ze względu na obniżenie składki rentowej. I tak, szacowane zwiększenie składki należnej brutto, która w tym roku powinna wpłynąć do Funduszu, w stosunku do tej, która była zapisana w planie finansowym, wynosi 1.517.711 tys. zł. W związku z tym o tyle będziemy zwiększać tę pozycję w planie. Jednocześnie proponujemy zwiększenie pozycji kosztowej „Planowany odpis aktualizujący składkę należną w stosunku do ZUS”. Ten odpis liczymy jako 2% wielkości planu. Ponieważ w tym przypadku dotyczy to połowy roku, kwota wynosi 367.302 tys. zł. W związku z tym, że składki będą wyższe, musimy założyć większe koszty poboru i ewidencjonowania składek przez ZUS. One wyliczane są na poziomie 0,2% zidentyfikowanej składki z ZUS-u. Ponieważ identyfikacja składek jest na poziomie 90%, od zwiększonej kwoty przychodów będzie to kwota 2071 tys. zł. Zatem kwotę przychodów pomniejszamy o dwie pozycje kosztowe.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">Różnicę w wysokości 1.148.388 tys. zł przeznaczamy w całości na świadczenia opieki zdrowotnej w oddziałach wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia. Stanowi to wzrost o 2,91%. Środki te zostały podzielone pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie zgodnie z obowiązującym algorytmem i każda kwota przypadająca na poszczególne oddziały została wspólnie z dyrektorami oddziałów rozdzielona na poszczególne rodzaje świadczeń opieki zdrowotnej. Przedstawiamy to w projekcie zmiany planu finansowego Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">Największe kwotowo zwiększenie dotyczy lecznictwa stacjonarnego – o 738.000 tys. zł, co stanowi 64% kwoty zwiększenia. W lecznictwie stacjonarnym jest to 4,18%. Ta zmiana udziału procentowego wynika stąd, że lecznictwo stacjonarne wynosi prawie 45% kosztów świadczeń w ogóle. Te środki zamierzamy wykorzystać przede wszystkim na zwiększenie finansowania chemioterapii, programów terapeutycznych – świadczeń, w odniesieniu do których zgłaszane są przez świadczeniodawców największe potrzeby. Myślę więc, że kwota 738.000 tys. zł pozwoli na renegocjację najpilniejszych kontraktów.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">W pozostałych rodzajach świadczeń również będą przeznaczone środki na renegocjację kontraktów, poprawkę dostępności do świadczeń. I tak, 120.000 tys. zł zostaje przeznaczone na zwiększenie planu kosztów świadczeń w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, 60.000 tys. zł w rehabilitacji, 27.000 tys. zł w zaopatrzeniu w sprzęt ortopedyczny – to jest największy wzrost, bo o 5,3%, a 51.000 tys. zł w świadczeniach odrębnych i kontraktowanych. Grupa świadczeń odrębnie kontraktowanych to przede wszystkim zabiegi hemodializoterapii, ale też zabiegi endowaskularne, dializoterapia otrzewnowa, badania genetyczne. Na te rodzaje świadczeń zgłaszali zapotrzebowanie świadczeniodawcy, co to znalazło odzwierciedlenie w zmianach planów proponowanych przez oddziały wojewódzkie. Proponujemy zwiększenie nakładów na stomatologię o 52.000 tys. zł. Wynika to z tego, że już w tej chwili planujemy od IV kwartału zrobić zmianę w katalogu świadczeń i zgodnie z sugestiami dokonać przeszacowania punktowego świadczeń, które – jak wynika z naszego doświadczenia – były wycenione za nisko i często kwota, którą dostawali świadczeniodawcy od Narodowego Funduszu Zdrowia, nie pokrywała faktycznie ponoszonych kosztów.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">Zmiany, które omówiłam, dotyczą przewidywanego zwiększenia wpływów, zmiany przychodów.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZastępcaprezesaNarodowegoFunduszuZdrowiaDorotaPuka">Pozostaje do omówienia jeszcze jedna zmiana, którą proponujemy – przesunięcie środków w zakresie rezerwy na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych. W planie Narodowego Funduszu Zdrowia była to kwota 208.024 tys. zł. Połowa tej kwoty była już podzielona w poprzedniej zmianie planu, przy czym wtedy przyjęliśmy taki próg, że dzielone to było według wielkości niepokrytych rezerw przez oddziały, a ponieważ sądy w różny podchodzą do roszczeń zakładów opieki zdrowotnej – w niektórych województwach sądy częściej orzekają na rzecz Funduszu, a w innych na rzecz świadczeniodawców – więc te kwoty różnie są dzielone. Tam, gdzie brakuje środków, oddziały wojewódzkie muszą przesuwać środki z pozycji planu, która jest przeznaczona na świadczenia opieki zdrowotnej. Dlatego sądzimy, że lepszym rozwiązaniem będzie podzielenie tej kwoty według tego samego klucza jak kwotę na świadczenia, czyli algorytmem. Zatem podzieliliśmy kwotę pierwotną 208.024 tys. zł zgodnie z algorytmem i odjęliśmy te wartości, które już oddziały dostały w ramach poprzedniego planu, a reszta stanowi jakby zwiększenie planu każdego z oddziałów. Na tym w zasadzie opiera się zmiana planu finansowego, którą w tej chwili przedkładamy, prosząc o jej pozytywne zaopiniowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAleksanderSopliński">Pani prezes, patrząc na podane liczby, zwróciłem uwagę na pewną wartość. Jeżeli chodzi o planowany odpis aktualizujący składkę należną w stosunku do ZUS-u, dynamika wzrostu wynosi 1887,62%. Czy byłaby pani uprzejma wyjaśnić, czym jest spowodowana tak duża dynamika wzrostu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrezesZarząduGłównegoOgólnopolskiejIzbySpecjalistycznegoZaopatrzeniaMedycznegoPiotrKulerski">Pani prezes, na początku przeczytam fragmenty dwóch pism. Pierwsze, Fundacji Gajusz – Hospicjum Domowe dla Dzieci Ziemi Łódzkiej, skierowane do Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, dotyczy pacjenta – nazwiska nie wymieniam. Chodzi o trzyletnie dziecko z rozpoznaniem deficyt liazy adenylobursztynianowej, padaczka lekooporna, opóźnienie rozwoju psychoruchowego.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrezesZarząduGłównegoOgólnopolskiejIzbySpecjalistycznegoZaopatrzeniaMedycznegoPiotrKulerski">Czytam: „Ponownie zwracamy się z uprzejmą prośbą o przyspieszenie procedury refundacji dotyczącej dziecięcego wózka inwalidzkiego dla naszego pacjenta”. Odpowiedź: „Zlecenie na przedmiot ortopedyczny – czas oczekiwania do 5 miesięcy od daty zarejestrowania zlecenie w Łódzkim Oddziale Wojewódzkim NFZ”. Pięć miesięcy, pani prezes. W efekcie to dziecko dostało wózek po dwóch miesiącach.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrezesZarząduGłównegoOgólnopolskiejIzbySpecjalistycznegoZaopatrzeniaMedycznegoPiotrKulerski">Czy przy pięciomiesięcznej kolejce kwota 943 tys. zł, które państwo w tej chwili przeznaczają na zaopatrzenie ortopedyczne w oddziale łódzkim – w innych oddziałach też jest problem, na przykład w małopolskim i świętokrzyskim – wystarczy, żeby nie było takich sytuacji jak ta, którą przed chwilą przedstawiłem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie ma chętnych. Oddaję głos pani prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Zacznę od odpisu aktualizującego składkę należną. Ten duży wzrost wynika z tego, że w tym roku, w poprzednich zmianach planu finansowego, praktycznie zmniejszyliśmy ten odpis w całości. Odpis aktualizujący składkę należną liczony jest w wysokości 2% przychodów. Jest to jakby bufor zabezpieczający sytuację finansową wtedy, gdyby składka nie spływała tak jak została zaplanowana. Ponieważ w pierwszych miesiącach tego roku obserwowaliśmy wzrost wpływu składki miesięcznie w stosunku do planu, w poprzednich zmianach planu finansowego najpierw proponowaliśmy zmniejszenie o połowę, a potem zaproponowaliśmy zmniejszenie, w wyniku którego zostało tylko 20.000 tys. zł. Zatem już w tym roku z 700.000 tys. zł zmniejszyliśmy do 20.000 tys. zł, a ponieważ tę dynamikę, którą tu przedstawiamy, odnosimy właśnie do ostatniej zmiany planu finansowego, jest ona taka duża. Gdybyśmy to odnieśli do pierwotnego planu, byłaby to zmiana kilkuprocentowa, dlatego że w tej chwili na nowo szacując przychody ponownie chcemy stworzyć ten bufor bezpieczeństwa, czyli zostawić 300.000 tys. zł jako zabezpieczenie prawidłowego wpływu składek w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAleksanderSopliński">Pani prezes, proszę podać w liczbach, ile zarabia ZUS na tym, że pobiera składki na Narodowy Funduszu Zdrowia. Chodzi mi o wielkości pieniężne. Wiem, że jest to 0,5%. Jaka jest to kwota?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Koszty poboru i ewidencjonowania składek w planie to kwota 72.732 tys. zł, natomiast po zmianie, jeśli wpływ ze składek będzie wyższy, będzie to kwota 74.803 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłasza. W związku z tym pani prezes będzie kontynuować wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jestem jeszcze winna odpowiedź na pytanie dotyczące przedmiotów ortopedycznych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jak już mówiłam prezentując zmianę planu finansowego – mając świadomość tego, że w niektórych oddziałach są problemy z dostępem do kolejki do przedmiotów ortopedycznych – w tym zakresie wzrost jest stosunkowo duży, bo 5,3%. Natomiast na ten wzrost składają się propozycje przedstawione przez dyrektorów poszczególnych oddziałów. Oddział łódzki zaproponował wzrost 2,7%. To akurat dyrektor oddziału jest za to odpowiedzialny – ma pieniądze i wie, jakie są jego największe potrzeby. Ponieważ akurat w oddziale łódzkim jest dużo problemów związanych ze szpitalami, czyli z realizacją „ustawy 203” i nadwykonaniami – ponieważ orzecznictwo sądowe w województwie łódzkim przeważnie działa na niekorzyść Narodowego Funduszu Zdrowia – w tym oddziale możliwości przeznaczenia środków są nieco ograniczone z uwagi na to, że dużo środków przekazano na ugody ze świadczeniodawcami, które były podpisywane od końca ubiegłego roku, i grożące dalej postępowania sądowe. Jednak, zgodnie z naszymi sugestiami, wzrost nakładów na środki ortopedyczne został zaproponowany – jak już powiedziałam – w wysokości 2,74% w stosunku do tego, co jest. To na pewno nie rozwiąże wszystkich problemów od razu, ale chcemy to robić sukcesywnie. Mamy również nadzieję, że w przyszłym roku uda się wyrównać te dysproporcje pomiędzy oddziałami, przynajmniej w niektórych zakresach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie ma chętnych.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Musimy zaopiniować zmianę planu finansowego. Jest propozycja brzmienia naszej opinii. Przeczytam ją: „Komisja Zdrowia do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2007. Opinia uchwalona na posiedzeniu w dniu 23 sierpnia 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 23 sierpnia 2007 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 12 lipca 2007 r. dotyczący projektu zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2007. Komisja Zdrowia, zgodnie z art. 121 ust. 1 pkt 2 i art. 124 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje projekt zmiany planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2007 przedstawiony we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś zgłasza uwagi do tak brzmiącej opinii? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zaproponowany projekt opinii. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła ten projekt opinii.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Pkt 1 porządku dziennego został wyczerpany. Przechodzimy do realizacji pkt 2. – zaopiniowanie projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008. Pani prezes, oddaję pani głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Projekt planu finansowego na rok 2008 został przygotowany zgodnie z wytycznymi art. 118 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej i przedstawiony do zaopiniowania Komisji Zdrowia, Komisji Finansów Publicznych oraz Radzie Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Zaplanowane przychody i koszty – jest to najważniejsza informacja – zostały zaplanowane na poziomie 48.480.699 tys. zł. Na kwotę ogólną przychodów składają się: składki na ubezpieczenie zdrowotne, przychody wynikające z przepisów o koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego, przepisy z tytułu realizacji zadań zleconych, dotacja z budżetu na wykonywanie świadczeń na rzecz osób nieubezpieczonych, ale podlegających kryterium dochodowemu określonemu w ustawie o pomocy społecznej, dotacja z budżetu państwa na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego oraz pozostałe przychody i przychody finansowe. Przychody, które zostały zaprezentowane w tym projekcie planu finansowego, zostały uzgodnione z Ministerstwem Finansów w prognozie przychodów na lata 2008–2010 na podstawie wskaźników z Ministerstwa Finansów, z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Największą część przychodów stanowi składka należna brutto. Ta składka na rok 2008 zaplanowana jest w wysokości 46.391.272 tys. zł, z czego 42.794.194 to przychody z ZUS-u, a 3.597.078 przychody z KRUS-u. W stosunku do roku bieżącego wzrost wynosi 15,7%, przy czym 14,8% wzrost składki z ZUS-u, a 26,5% wzrost składki z KRUS-u. Wzrost, który przedstawiliśmy uwzględnia zmiany wynikające ze zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych ustaw, czyli obniżenie składki rentowej, które również wpływ na zwiększenie przychodów Narodowego Funduszu Zdrowia. Dynamika przychodów z ZUS-u wynosi 14% w stosunku do planu obecnego. Wielkościowo jest to ponad 4.000.000 tys. zł w stosunku do prognozowanego wykonania roku 2007.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, czyli z ZUS-u i KRUS-u, stanowią 95,7% planowanych przychodów na 2008 r. W tym projekcie planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia zaplanowano również przychody ze składek z lat ubiegłych. Zostały one zaplanowane na poziomie 200.000 tys. zł. Ich realizacja w 2006 r. wynosiła 228.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Pozycja dotycząca przychodów wynikających z przepisów o koordynacji uwzględnia przychody wynikające z rozliczeń z krajami członkowskimi Unii Europejskiej – Europejskiego Obszaru Gospodarczego za świadczenia zdrowotne zrealizowane na terenie Polski na rzecz osób uprawnionych, czyli świadczenia w Polsce na rzecz osób będących obywatelami Unii Europejskiej. Ta wielkość została oszacowana na podstawie doświadczeń roku 2005 i 2006, przy czym wzięliśmy także pod uwagę to, że w związku z rozszerzeniem Unii Europejskiej być może będzie więcej osób tutaj leczonych, założyliśmy więc wzrost o 12% w stosunku do planu obecnego, który wynosi 25.000 tys. zł. W sumie wpływy z tego tytułu szacujemy na 28.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jeśli chodzi o dotacje z budżetu państwa na świadczenia realizowane na rzecz osób nieubezpieczonych, które z tytułu niskich dochodów kwalifikują się pod działanie opieki społecznej, te przychody oszacowaliśmy również na podstawie wykonania w latach poprzednich na poziomie 15.000 tys. zł. W ubiegłym roku – 2006 – w wyniku ostatecznego rozliczenia z budżetem uzyskaliśmy 11.000 tys. zł, natomiast od stycznia do czerwca w tym roku było to 6200 tys. zł. Widać więc, że jest to tendencja wzrostowa. Tę tendencję również uwzględniliśmy przy konstruowaniu projektu planu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Kolejna dotacja z budżetu, która była w tym roku i będzie również w przyszłym, zaplanowana jest na razie na tym samym poziomie – 1.145.844 tys. zł. Jest to dotacja na realizację zadań zespołów ratownictwa medycznego, czyli te świadczenia, których koszty zostały w tym roku wyłączone z finansowania przez Fundusz. Na te świadczenia dostajemy dotację z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Kolejną pozycją przychodową są pozostałe przychody. W poprzednich latach w tej pozycji były składki z lat ubiegłych. W tej chwili składki z lat ubiegłych stanowią odrębną pozycję, natomiast znaczącą wartość pozostałych przychodów, które szacujemy na 680.102 tys. zł. To są środki, które zaplanowane zostały jako przekazane z zakładów ubezpieczeń i Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w wyniku wejścia tak zwanej ustawy OC, która zobowiązywać będzie zakłady ubezpieczeń do przekazywania 12% środków do Narodowego Funduszu Zdrowia. My to szacujemy na 677.900 tys. zł. W pozycji pozostałych przychodów, oprócz tej zasadniczej kwoty, planujemy również 2200 tys. zł jako przychody ze sprzedaży towarów i materiałów – głównie chodzi o druki recept – które sprzedajemy świadczeniodawcom i świadczeniobiorcom.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Ostatnią pozycją przychodową są przychody finansowe. Zostały one oszacowane na poziomie 20.481 tys. zł. W tym roku plan przewidywał 15.790 tys. zł. Wynika to z tego, że rezerwy: ogólne, na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych, na koszty świadczeń zdrowotnych oraz refundacji cen leków wynikających z przepisów o koordynacji, są odkładane na bieżąco na kontach. Przychody te wynikają z przechowywania tych pieniędzy i odsetek z tego tytułu. Ta wartość na 2008 r. wynosi 20.481 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Tej samej wysokości przychodów, czyli 48.480.699 tys. zł, odpowiada plan po stronie kosztowej. Na koszty Narodowego Funduszu Zdrowia składają się: planowany odpis aktualizujący składkę należną, koszty poboru i ewidencjonowania składek, koszty realizacji zadań, czyli obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną, koszty świadczeń opieki zdrowotnej, koszty programów polityki zdrowotnej realizowanych na zlecenie oraz koszty realizacji zadań zespołów ratownictwa medycznego. Oprócz tego plan uwzględnia koszty administracyjne, pozostałe koszty i koszty finansowe.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Planowany odpis aktualizujący składkę należną – pierwsza pozycja kosztowa – wynosi 2%. W tym planie jest to kwota 855.884 tys. zł. Oczywiście też jest ona odniesiona do planu na 2007 r., który w momencie sporządzania projektu planu finansowego wynosił 20.547 tys. zł. Dlatego dynamika przedstawiona w materiałach wynosi 4000%, co jednak nie znaczy, że nagle w tym roku następuje taki gwałtowny wzrost odpisu aktualizującego składkę. Jak wcześniej wyjaśniałam, wynika to z tego, że w trakcie kolejnych zmian planu finansowego ten odpis zmniejszaliśmy. Planowany odpis aktualizujący składkę należną dotyczy głównie składek z ZUS-u, dlatego, że jeśli chodzi o składki z KRUS-u, ponieważ są to składki gwarantowane przez budżet państwa ta pozycja tutaj nie występuje. Zatem całość odpisu aktualizującego składkę należną dotyczy składek z ZUS-u.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Koszty poboru i ewidencjonowania składek – jak już mówiłam przy omawianiu zmian planu finansowego – stanowią 0,2% zidentyfikowanych składek, czyli takich, które są przypisane do ubezpieczonego. W związku z tym w planie na 2008 r. ta pozycja wynosi 828.683 tys. zł. Koszty poboru i ewidencjonowania składek oddzielnie są liczone dla ZUS-u i oddzielnie dla KRUS-u. Koszt składek ZUS-u wynosi 75.489 tys. zł, a koszt poboru i ewidencjonowania składek przez KRUS wynosi 7.194 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Największą grupę kosztową stanowią koszty realizacji zadań, do których należy obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną oraz koszty świadczeń opieki zdrowotnej. Obowiązkowy odpis na rezerwę ogólną wynosi 484.807 tys. zł, natomiast na koszty świadczeń opieki zdrowotnej planujemy przeznaczyć 45.999.313 tys. zł, to jest 94,8% kosztów Funduszu w całym projekcie planu finansowego. Na te koszty składają się koszty świadczeń finansowanych ze środków własnych Narodowego Funduszu Zdrowia, czyli zarówno koszty świadczeń Centrali jak i oddziałów wojewódzkich, koszty programów polityki zdrowotnej realizowanych na zlecenie i koszty realizacji zadań zespołu ratownictwa medycznego – to jest ta pozycja, na którą otrzymujemy dotację z budżetu.</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jeśli chodzi o koszty świadczeń finansowanych ze środków własnych Funduszu, to ta pozycja zamyka się kwotą 44.853.469 tys. zł. Jest to wzrost w stosunku do roku bieżącego o 13,5%. Ta kwota nie obejmuje – zarówno w roku 2007 jak i w roku 2008 – kosztów ratownictwa medycznego finansowanego z budżetu państwa. Z kwoty 44.853.469 tys. zł 1.000.000 tys. zł to zaplanowane koszty świadczeń zdrowotnych w Centrali Funduszu. Ta pozycja składa się z dwóch części. Stosunkowo duży wzrost wynika z tego, że w 2007 r. były to tylko koszty świadczeń związanych z przepisami o koordynacji, czyli te koszty, które ponosimy za leczenie naszych ubezpieczonych poza granicami kraju i koszty, które nasi świadczeniodawcy ponoszą na leczenie obcokrajowców. W planie tego roku jest to kwota 307.300 tys. zł. Dla porównania powiem, że w ubiegłym roku koszty te zamknęły się kwotą 61.000 tys. zł. Natomiast w pozycji „Koszty świadczeń opieki zdrowotnej w Centrali Funduszu” w przyszłym roku będzie jeszcze jedna pozycja – skutki finansowania świadczeń zdrowotnych udzielonych w następstwie zdarzeń związanych z ruchem pojazdów mechanicznych. Tak jak po stronie przychodowej było to 678.000 tys. zł, tak samo po stronie kosztowej jest zaplanowana kwota w tej samej wysokości. Jest to w planie Centrali Funduszu. Te środki będą uruchamiane wówczas, gdy oddziały będą zgłaszać zapotrzebowanie – będą dysponować fakturami za leczenie osób, które podlegają zwrotowi kosztów. Zatem tu na razie tworzymy rezerwę na poziomie Centrali. Będziemy to sukcesywnie przekazywać do oddziałów, kiedy ofiary wypadków będą leczone przez świadczeniodawców. Tak więc 678.000 tys. zł plus 323.000 tys. zł wynikające z przepisów o koordynacji stanowią o kwocie 1.000.000 tys. zł, która jest ujęta w planie jako koszty świadczeń opieki zdrowotnej Centrali Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Koszty świadczeń opieki zdrowotnej oddziałów są zaplanowane na przyszły rok w kwocie 43.852.567 tys. zł, co stanowi wzrost o 11,8%. Ta kwota nie obejmuje ratownictwa medycznego. Do tych 43.852567 tys. zł dojdzie jeszcze kwota 1.145.000 na świadczenia ratownictwa medycznego, którą otrzymamy z budżetu państwa. Kwota 43.852.567 tys. zł została rozdzielona zgodnie z obowiązującym algorytmem pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie. Dyrektorzy oddziałów na bazie tej kwoty przygotowali projekt planu finansowego każdego oddziału odrębnie. Te projekty były zatwierdzane przez rady poszczególnych oddziałów i przesłane do nas. Na tej podstawie my sporządziliśmy zbiorczy projekt planu finansowego, przy czym przekazując dyrektorom oddziałów informacje o wielkości środków, którymi będą dysponować w przyszłym roku na świadczenia opieki zdrowotnej, przedstawiliśmy również pewne wytyczne, które należało wziąć pod uwagę, przedstawiające kierunki zmian w zakresie kontraktowania świadczeń na rok przyszły. Pozwolę sobie je przedstawić, bo wydaje mi się, że mają duży wpływ na planowanie środków.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jeśli chodzi o podstawową opiekę zdrowotną, planowane jest rozszerzenie zadań lekarza rodzinnego o realizację niektórych programów zdrowotnych. Między innymi w podstawowej opieki zdrowotnej powinny być realizowane programy: profilaktyki chorób układu krążenia – etap podstawowy, profilaktyki gruźlicy, profilaktyki chorób odtytoniowych – etap podstawowy, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. W zakresie podstawowej opieki zdrowotnej planowane jest również wprowadzenie nowej alternatywnej formy finansowania świadczeń opieki pielęgniarskiej oraz nowych zasad, również traktowanych jako alternatywne, dla nocnej i świątecznej pomocy medycznej. Planuje się też wprowadzenie nowej formy transportu sanitarnego dla transportu powyżej 120 km – chodzi o to, żeby świadczeniodawcy nie unikali zleceń w sytuacjach, kiedy są one konieczne dla pacjenta.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jeśli chodzi o ambulatoryjną opiekę specjalistyczną, również wprowadziliśmy kilka zmian. Między innymi założyliśmy, że dążymy do wyrównania dostępności do świadczeń. Dyrektorzy dostali szczegółowe informacje o tym, jaki jest dostęp do poszczególnych rodzajów świadczeń w województwach. Zgodnie z tymi wytycznymi, w oddziałach, gdzie dostęp do świadczeń odbiega od średniej przyjętej dla całego Funduszu i innych oddziałów, mieli spróbować dostosować się do tego i zwiększyć nakłady na te rodzaje świadczeń. Również w zakresie ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej będą realizowane programy profilaktyczne, między innymi program wczesnej diagnostyki jaskry, profilaktyki raka szyjki macicy i pogłębione etapy programu profilaktyki przewlekłej obturacyjnej choroby płuc i profilaktyki gruźlicy.</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jeśli chodzi o pozostałe rodzaje świadczeń, planujemy duży wzrost na lecznictwo stomatologiczne. Jak już mówiłam, chcemy to zapoczątkować w IV kwartale tego roku i kontynuować w roku przyszłym. Między innymi ma być przeszacowana wartość niektórych procedur, które były za nisko wycenione. Generalnie chcemy, żeby każdy z lekarzy wykonywał świadczenia w określonym wymiarze czasu pracy i do tego miał dostosowaną liczbę punktów, żeby to nie była fikcja, tylko żeby faktycznie, jeśli będzie umowa z Funduszem, kontrakt był realizowany w określonej wielkości. Stąd zwiększenie nakładów na lecznictwo stomatologiczne. Natomiast jeśli chodzi o lecznictwo uzdrowiskowe, dążyliśmy do tego, żeby nakłady na ten cel wynosiły 1,2% kosztów przeznaczonych na świadczenia opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Na str. 33 materiału, który państwu przedłożyliśmy, na wykresie zostały przedstawione zmiany nakładów na poszczególne rodzaje świadczeń opieki zdrowotnej. W każdym rodzaju świadczeń widać wzrost, z wyjątkiem profilaktyki. Od razu wyjaśnię, że to wynika z tego, że realizacja programów profilaktycznych w znacznej mierze została przeniesiona do podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistycznej opieki ambulatoryjnej. To jest właśnie powód spadku nakładów na profilaktykę. To jednak nie świadczy o tym, że Fundusz nie chce w tym kierunku działać. Po prostu liczymy na to, że przeniesienie profilaktyki do podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistki spowoduje, że udział pacjentów w tym zakresie będzie bardziej dynamiczny, a skuteczność tych działań będzie większa.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Na kolejnej stronie przedstawiona jest struktura kosztów świadczeń planowanych na 2008 r. Największą pozycję – 44% – stanowi lecznictwo szpitalne, 17% – refundacja cen leków, 12,2% – podstawowa opieka zdrowotna, 8,4% – ambulatoryjna opieka specjalistyczna, 4,5% – stomatologia, 4,3% – opieka psychiatryczna, 3% – rehabilitacja, 2,6% – świadczenia odrębnie kontraktowane, 1,8% – opieka długoterminowa, 1,26 – zaopatrzenie w sprzęt ortopedyczny, 1,14% – lecznictwo uzdrowiskowe, 0,27% – profilaktyka. Jak już mówiłam, do tego dochodzić będą koszty ewentualnych programów profilaktyki zdrowotnej zrealizowanych na zlecenie. Ponieważ w tej chwili nie mamy jeszcze podpisanej żadnej umowy na 2008 r. z Ministerstwem Zdrowia w tym zakresie, na razie w planie w tej pozycji jest zero, ale to nie znaczy, że takie programy nie będą realizowane. Poza tym są jeszcze koszty realizacji zadań ratownictwa medycznego – 1.145.000 tys. zł. Na tym zakończę omawianie kosztów świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Koszty administracyjne to kwota 526.801 tys. zł. Na pozostałe koszty w kwocie 501.211 tys. zł składają się koszty wydawania i otrzymania kart ubezpieczeniowych, rezerwy na zobowiązania wynikające z postępowań sądowych i inne rezerwy. W tej pozycji zaplanowane zostały ewentualne wydatki związane z rozwojem systemu rejestru usług medycznych w roku przyszłym i koszty finansowe, głównie odsetki, za zwłokę w spłacie zobowiązań, wynikające z wyroków sądowych w kwocie 30.000 tys. zł. Na tym zakończę przedstawianie projektu planu finansowego Funduszu na 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Pani prezes, uważnie wysłuchałam tego, co pani powiedziała, wnikliwie przestudiowałam materiały i w związku z tym mam kilka krótkich pytań. Proszę o konkretne odpowiedzi na te pytania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Pierwsze pytanie jest następujące. Jak mamy przyjąć ten projekt planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008, skoro w pozycji „Koszty programów polityki zdrowotnej” brak jest danych, ponieważ Ministerstwo Zdrowia – z tego, co rozumiem – nie przedstawiło państwu danych o realizacji tegorocznych programów, jak i planu na rok następny? Pamiętam, że gdy w zeszłym roku uchwalaliśmy podobny plan, już wtedy wiele emocji i znaków zapytania wywoływały kwoty zaplanowane na programy zdrowotne. Wszyscy wiemy, że jest problem z realizowaniem programów zdrowotnych w takiej wysokości. Okazuje się, że tutaj nie ma odpowiedzi na związane z tym pytania i nie ma zaplanowanej kwoty. Jak więc możemy przyjąć taki plan rzeczowo-finansowy, skoro przychody i koszty w sumie nam się nie bilansują?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Wsłuchałam się również w to, co pani prezes powiedziała na temat kosztów administracji. Być może dla państwa nie jest to aż tak istotne, bo nie są to aż tak duże kwoty jak na świadczenia zdrowotne – tu się zgadzam – niemniej jednak uważam, że Narodowy Fundusz Zdrowia to nie jest administracja, tylko płatnik. Natomiast patrząc na to, jak na przestrzeni dwóch lat wzrastają koszty administracji – a wzrosły o 40% – przyzna pani prezes, że można mieć duże wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosełBeataMałeckaLibera">W tym zakresie zadam dwa konkretne pytania. Proszę o wyjaśnienie. Przede wszystkim interesują mnie usługi obce. Dlaczego w tej pozycji koszty na usługi tak wzrosły? Państwo wskazują na to, że zwiększeniu uległa ilość usług telekomunikacji, poczty, wzrósł koszt utrzymania i rozwoju systemu informatycznego, opłat czynszowych, dozoru mienia, sprzątania pomieszczeń. Ja czegoś nie rozumiem. Sama byłam dyrektorem i robiłam takie plany rzeczowo-finansowe. Zawsze było tak, że jeżeli w usługach obcych, czyli zleceniach na zewnątrz, kwoty wzrastały, to malały w wynagrodzeniach, a u państwa w wynagrodzeniach również wzrastają, i to w sposób znaczny. Nie będę się odnosić do tego, o ile wzrastają, bo to pewnie nie jeden z moich kolegów posłów podniesie, natomiast bardzo proszę o wyjaśnienie, czym są dodatki stażowe w wysokości 1% podstawy wynagrodzenia. Ja wiem, co to jest dodatek stażowy i wiem, że każdy, kto odpowiedni okres przepracuje, ma taki dodatek. Bardziej mnie interesuje wyjaśnienie, dla kogo one są przeznaczone. Tutaj są one przeznaczone dla pracowników biur Pełnomocnika Rządu do Spraw Organizacji Kas Chorych, Biura Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej, itd.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Ogólnie mówiąc, przypatrując się stronie kosztowej, jesteśmy bardzo zaniepokojeni tym, że przez ostatnie dwa lata państwo znacznie te koszty podwyższyli. A przecież pamiętam jak wiele było zapewnień o tym, że za czasów tego rządu będzie maleć administracja. W związku z tym proszę o odpowiedź dokładnie na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełTadeuszPlawgo">Znamienny jest wzrost składek zdrowotnych, czyli wzrost nakładów w świadczeniach o 13,5%. Są to kwoty niebagatelne. Chciałbym zwrócić uwagę na rozwarstwienie nakładów w poszczególnych oddziałach, zgodnie z planem Narodowego Funduszu Zdrowia. Mówiąc o rozwarstwieniu mam na myśli nasilające się zróżnicowanie między oddziałami. Proszę zauważyć, że średni wzrost dynamiki nakładów na świadczenia opieki zdrowotnej między poszczególnymi oddziałami wynosi blisko 12%, z czego różnica między najniższymi nakładami a najwyższymi kształtuje się w przedziale od 7,5% – najniżej opłacany oddział – do 14% – najwyżej opłacany oddział. Jeszcze w ubiegłym roku te kwoty były inne, a różnica zawierała się w przedziale od 8% do 10,5%, przy średniej 9,5%. Świadczy to o tym, że oddziały kwotowo najniżej wyposażane mają drastycznie mniejszą moc finansowania świadczeń opieki zdrowotnej w stosunku do innych oddziałów. Uważam, że tak duże zróżnicowanie, w którym 10 oddziałów finansowanych jest powyżej średniej, a kilka zdecydowanie poniżej średniej – rzędu 3–4% – jest nieuzasadnione. A w związku z tym, że mówimy o planie Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008, który może ulec zmianie – zgodnie z tym, że przyjęliśmy ustawę dotyczącą finansowania świadczeń zdrowotnych i pewne współczynniki, wskaźniki, algorytmy, będą inaczej liczone – mam nadzieję, że we wszystkich sprawach regulujących te nakłady będzie uwzględnione to, że to rozwarstwienie – według mnie – jest nieuzasadnione. To jest pierwszy temat, który chciałem poruszyć.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełTadeuszPlawgo">Drugi temat wiąże się z kwestią techniczną. Na ratownictwo medyczne z budżetu państwa przeznaczona jest kwota 1.145.000 tys. zł. Jest to ta sama kwota, co w ubiegłym roku. W związku z tym, że są duże dodatkowe nakłady – dynamika wzrostu nakładów na świadczenia zdrowotne wynosi 13,5% – ta dynamika nie będzie obejmować sektora ratownictwa medycznego, czyli zespołów. Jest więc dysproporcja niedofinansowania tego zakresu, tylko z tego powodu, że jest to finansowanie budżetowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Panie pośle, pieniądze na ratownictwo medyczne idą z budżetu państwa, a do Narodowego Funduszu Zdrowia ogólnie trafiają pieniądze ze składek. Dynamika przyrostu składek jest większa niż finansowania z budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełTadeuszPlawgo">Tak, i ja właśnie mówię o konsekwencjach tego. Jest to niesprawiedliwe z punktu widzenia sektora ratownictwa medycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełAleksanderSopliński">Chciałbym nawiązać do ostatniej wypowiedzi pana posła, a także do wystąpienia pani poseł Beaty Małeckiej-Libery. Chodzi mi przede wszystkim o ratownictwo medyczne. Doskonale pamiętamy, że budżet państwa gwarantował na ratownictwo medyczne 1.200.000 tys. zł. Proszę zauważyć, że tutaj do tej kwoty brakuje 65.000 tys. zł. Po prostu nie ma wzrostu dynamiki środków na ratownictwo medyczne na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełAleksanderSopliński">Jeżeli chodzi o system informatyczny, na jednym z naszych spotkań pan prezes powiedział, że system informatyczny w Narodowym Funduszu Zdrowia działa niewłaściwie. Dlatego mam pytanie, jak obecnie działa ten system? I jeżeli działa niewłaściwie, to jakie są potrzebne nakłady budżetowe, żeby działał właściwie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełAleksanderSopliński">Następne pytanie. Pan prezes Andrzej Sośnierz powiedział, że od stycznia 2008 r. każdy ubezpieczony będzie zaopatrzony w elektroniczną kartę identyfikującą. W związku z tym pytam, na jakim etapie zaawansowania jest ta praca i czy 1 stycznia 2008 r. każdy ubezpieczony otrzyma taki identyfikator?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełRafałMuchacki">Pozwolę sobie uzupełnić to, co powiedziała pani poseł Beata Małecka-Libera. Koszty administracyjne – wzrost 40%. Jest to niewiarygodna sprawa. I to od roku 2006 – analizuję te dwa lata, gdy byliśmy w Sejmie. Na każdym kroku, jeśli chodzi o zużycie materiałów, energii, wzrost jest zdecydowanie większy. Podana argumentacja dotyczy zużycia materiałów związanych z utrzymaniem i rozwojem systemu informatycznego – nawiązuję również do pytania pana posła Aleksandra Soplińskiego – wyposażenia i paliwa samochodowego, zużycia energii, usług obcych – już o tym pani poseł mówiła. Informatyka dubluje się zarówno w materiałach i energii, jak i w usługach obcych. Jest to dla mnie usprawiedliwienie nieprzekonujące.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełRafałMuchacki">To samo dotyczy wynagrodzeń. Proszę zauważyć, że wzrost wynagrodzeń – a mówimy o wynagrodzeniach dla pielęgniarek i położnych oraz lekarzy – w ciągu tych dwóch lat – jeśli dobrze doczytuję tabelki – to jest 60.000 tys. zł, czyli ponad 30%. W każdej tabelce są wzrosty, na przykład amortyzacja – 100%. Proszę powiedzieć, z czego wynika tak nieprawdopodobny wzrost w kosztach administracyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełCzesławHoc">Zanim zadam pytania, nawiążę do wypowiedzi moich przedmówców. Chciałbym zaapelować o powściągliwość, jeśli chodzi o wzrost kosztów wynagrodzeń, bo musimy wiedzieć, jak to wygląda w praktyce. A praktyka jest taka, że lekarze nie chcą pracować w Narodowym Funduszu Zdrowia, w oddziałach, bo są tam niskie pensje. Poza tym można powiedzieć, że dział kontroli i nadzoru pod względem merytorycznym nie istnieje, ponieważ lekarze nie chcą tam pracować z uwagi na niskie uposażenie. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełCzesławHoc">Po drugie, rzeczywiście po czterech czy po pięciu latach pracy tracą prawo wykonywania zawodu. A po trzecie, poza tym nie mogą pracować w żadnej innej instytucji. Proszę zwrócić uwagę na to, że lekarze pracujący w Narodowym Funduszu Zdrowia nie mogą mieć dodatkowego źródło utrzymania, jak inni pracownicy, czy lekarze pracujący poza Funduszem. Zatem zwracam uwagę na to, że wzrosty kosztów nie są wynikiem chciejstwa samego w sobie, tylko włącza się to w poprawkę nadzoru i odpowiedniego gospodarowania tymi środkami.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełCzesławHoc">Zadane pytania dotyczące profilaktycznych programów zdrowotnych były bardzo ważne. Natomiast ja prosiłbym o wyjaśnienie mi wskaźnika migracji. Jest to ważne, jeśli chodzi o województwo zachodniopomorskie, gdzie wydawałoby się przyjeżdża bardzo dużo kuracjuszy, również z zagranicy, bo znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie. Wskaźnik migracji dotyczący tego województwa wynosi 0,05% – najniższy ze wszystkich województw. Proszę o wyjaśnienie, jak to się oblicza albo jak to wytłumaczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Pan poseł już zadawał pytania. Proszę o niepowtarzanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełRafałMuchacki">Pani przewodnicząca, chodzi mi o to, że jeżeli zadaję pytanie przedstawicielowi Narodowego Funduszu Zdrowia, a odpowiada mi na nie pan poseł Czesław Hoc, to chyba jest to nie w porządku. Lekarze w szpitalach też mało zarabiają, a od 1999 r. zapisane są możliwości...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Panie pośle, proszę przerwać. Czeka nas jeszcze dzisiaj długa praca nad ustawą. Bardzo proszę skupić się nad tematem tego posiedzenia Komisji. Nikt panu posłowi nie przerywał, kiedy się pan wypowiadał. Proszę o zadawania konkretnych pytań dotyczących projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełBeataMałeckaLibera">Mam bardzo konkretne pytanie. Czy na sali jest reprezentant Ministerstwa Zdrowia, i czy usłyszał w ministerstwie, dlaczego nie zostały dostarczone materiały do tego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Na sali są obecni przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia. Myślę, że wszystko słyszeli, chyba uszów nie mają zapchanych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie ma chętnych. W takim razie proszę panią prezes o odniesienie się do pytań zadanych w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Zacznę od odpowiedzi na pytanie zadane przez panią poseł Beatę Małecką-Liberę w sprawie braku danych na temat programów profilaktycznych finansowanych z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Nie jest jeszcze uchwalona ustawa budżetowa na rok przyszły, w związku z tym nie mamy danych i informacji, które moglibyśmy wprowadzić do planu i które miałyby pokrycie w rzeczywistości, co oczywiście wcale nie znaczy, że te programy nie będą realizowane. Jeśli taka decyzja zostanie podjęta i w budżecie państwa będą środki na realizację programów profilaktycznych, to w odpowiedniej zmianie planu finansowego zmienimy zarówno stronę przychodową jak i stronę kosztową. To nie będzie tak, że będziemy tylko wyłączać i dodawać coś po stronie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej, jeśli pojawi się dotacja. Ta dotacja w tej chwili w planie jest równa zero, ale to nie znaczy, że w trakcie roku się nie pojawi.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Chciałabym państwu przypomnieć, że również w tegorocznej pierwszej zmianie planu finansowego – w 2007 r. – zmienialiśmy pozycję przychodów z tytułu dotacji z budżetu i jednocześnie kosztów programów profilaktycznych, bo decyzja o tym, że będą przeniesione środki z poprzedniego roku i programy profilaktyczne będą realizowane przez Fundusz a finansowane z budżetu, została podjęta pod koniec roku, czyli już po zatwierdzeniu planu finansowego. Zatem przy pierwszej zmianie planu finansowego pojawiły się one zarówno po stronie przychodowej jak i po stronie kosztowej.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Przyznam szczerze, że bardzo trudno jest mi odnieść się do zarzutu dotyczącego wysokości kosztów administracyjnych. Narodowy Fundusz Zdrowia przeznacza 1% swoich wydatków na koszty administracyjne. Chyba nie ma takiej instytucji w Europie i na świecie, która by przeznaczała niższe kwoty. Chciałabym państwa zapewnić, że po to, aby instytucja działała i funkcjonowała prawidłowo, musi mieć do tego ludzi, sprzęt, a obecnie jeszcze oprogramowanie komputerowe, bo przy takiej ilości zdarzeń, jakie my rejestrujemy, informacji uzyskiwanych od świadczeniodawców, zarządzania tymi danymi, odpowiedniego wykorzystywania tych danych, przekazywania środków finansowych świadczeniodawcom nie da się zrobić bez udziału fachowych pracowników i – jak powiedziałam – odpowiedniego wyposażenia w sprzęt komputerowy i środków do tego, żeby odpowiednio realizować zadania.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Wzrost nakładów na wydatki administracyjne w tym roku wynosi 16%. Zatem nie wiem, skąd się tam pojawił wzrost o około 50%. W każdym razie należy mieć na uwadze to, że wzrost kosztów na wydatki administracyjne w roku przyszłym w stosunku do tego roku jest szacowany na poziomie 16%, więc nie jest to wielkość, jaką państwo przytaczali. Proszę jednak zauważyć, że jeżeli rzeczywiście na przestrzeni lat zanotowany był większy wzrost kosztów administracyjnych, to w ciągu tych lat jednocześnie przybywało zadań, które realizował Fundusz. Od 2004 r. jesteśmy w Unii Europejskiej. Chociażby samo rozliczanie z państwami Europejskiego Obszaru Gospodarczego wymaga, aby to robili odpowiedni pracownicy, którzy merytorycznie sprawdzają wnioski. To nie wygląda w ten sposób, że gdy dostajemy fakturę, to bezkrytycznie płacimy. W interesie nas wszystkich, ubezpieczonych, leży to, aby te środki wydawać w sposób celowy i racjonalny, czyli każdą wydaną złotówkę należy przedtem sprawdzić, czy jej przekazanie jest zasadne. Do tego celu potrzebny jest program rozliczeniowy, który obsługuje rozliczenia, między innymi z krajami Unii Europejskiej. To jest jeden z przykładów na to, dlaczego musi być rozwijany system informatyczny. System w tym zakresie rozwijany był w roku bieżącym, i będzie również rozwijany w roku przyszłym. My nie możemy opierać się tylko na tym, co w tej chwili posiadamy, bo zmieniające się warunki zewnętrzne wymuszają na nas to, żebyśmy się do nich dostosowali. Od października będzie obowiązywać ustawa, która wprowadza inny sposób rozliczeń z wypadków komunikacyjnych. To również będzie się wiązać z tym, że będą musiały być osoby, które będą analizować dane policji, będą się tym zajmować. Nie jest tak, że gdy jakieś zadanie zostaje na Fundusz nałożone, to musimy sobie poradzić w tym samym zakresie i przy udziale tych samych ludzi. Jednak po to, żeby każde zadanie profesjonalnie realizować, trzeba mieć do tego odpowiedni zasób osób i sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">W tej chwili o wynagrodzeniach mówić nie będę, bo fundusz wynagrodzeń wzrasta o 9%. Natomiast wyjaśniam, że jeżeli chodzi o dodatki stażowe, dotyczą one pracowników, którzy są w tej chwili zatrudnieni w Narodowym Funduszu Zdrowia, a kiedyś pracowali zarówno w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Organizacji Kas Chorych oraz Branżowej Kasie Chorych i kasach chorych. Chodzi po prostu o to, że ci pracownicy, którzy wcześniej byli zatrudnieni w systemie organizacji kas chorych, na zasadzie ciągłości mają liczony dodatek za wysługę lat. Ten dodatek wynosi 1% rocznie, czyli wiadomo, że dla starszych pracowników – bo wiadomo, że co roku staż się zwiększa – ten dodatek będzie rósł. Nie jest to nic nowego. Zostało to wprowadzone kiedyś w układzie zbiorowym Funduszu i nadal obowiązuje. Jest to konsekwencja wcześniej nabytych uprawnień pracowników.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Dość sporą pozycją, która chyba najbardziej wzrosła w kosztach administracyjnych – bo o 52% – są koszty amortyzacji. Planujemy w tym roku zakupy dotyczące głównie sprzętu komputerowego, ponieważ zarówno sprzęt w oddziałach jak i w Centrali jest zużyty. Nie chciałabym powiedzieć, że niewydolnym, ale jeżeli serwery pracują na maksymalnym obciążeniu, to znaczy, że już nie pracują bezpiecznie, bo w każdej chwili może nastąpić zakłócenie, czy przerwa w pracy, które wynikają z tego, że sprzęt komputerowy, którym dysponujemy jest starszy i nie o tych parametrach, które są wymagane. W związku z tym w tym roku planujemy i na przyszły rok, ze środków inwestycyjnych – w tym planie tego nie widać – planujemy doposażenie w sprzęt komputerowy, serwery, zarówno w oddziałach jak i w Centrali. Jak powiedziałam, ma to służyć poprawie przetwarzania, czyli jakości pracy, a także poprawie bezpieczeństwu informacji. My musimy dbać o to, żeby informacje, którymi dysponujemy i które przetwarzamy, nie wydostawały się na zewnątrz. Zatem odpowiednie zabezpieczenie jest niezbędne. W Narodowym Funduszu Zdrowia została opracowana i przyjęta przez Radę Narodowego Funduszu Zdrowia strategia informatyzacji. Zgodnie z tą strategią pewne działania są przewidziane do realizacji już w tym roku. Dlatego mając na uwadze zakupy, które będziemy w tym roku realizować, w przyszłym roku od nowych zakupów już odliczyliśmy fundusz amortyzacyjny, bo akurat 52% wzrost – najwyższy w wydatkach administracyjnych – wynika z tego, że zamierzamy zrealizować doposażenie w sprzęt informatyczny, zgodnie z opracowaną strategią. Tyle, jeżeli chodzi o wydatki administracyjne.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jeszcze raz dodam, że absolutnie nie zgadzam się z zarzutem, że koszty, które przewidujemy na wydatki administracyjne są duże. Przeciwnie – cały czas na bieżąco odczuwamy problemy wynikające z braku odpowiedniej kadry i niemożności zapłacenia tej kadrze, którą pozyskamy, w taki sposób, aby była usatysfakcjonowana i nie było zagrożenia, że będzie się przenosić gdzieś indziej.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jak powiedziałam, rozwój systemu informatycznego jest niezbędny. Co roku modernizujemy programy, jeśli chodzi o procedurę konkursową. W tej chwili realizowane jest duże zadanie w zakresie rozwoju portalu dla świadczeniodawców. Na to też są przeznaczane środki z wydatków administracyjnych – w usługach obcych. Mamy podpisaną umowę z firmami, które realizują wszelkie zmiany w zakresie dostosowania systemu komputerowego do naszych nowych potrzeb, a także do wymagań zmieniającego się prawa.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Było jeszcze pytanie dotyczące zróżnicowania nakładów pomiędzy oddziałami. Wyjaśnię, bo rzeczywiście wzrost nakładów w poszczególnych oddziałach jest różny. Teoretycznie powinien być taki sam, bo jeśli dzielimy środki tym samym algorytmem, to przyrost powinien być taki sam. Jednak należy wziąć pod uwagę to, że w ubiegłym roku, kiedy teoretycznie stosowano ten sam algorytm, z tego podziału algorytmem były wyłączone środki: na podwyżki – ponad 4.500.000 tys., na ratownictwo medyczne – 1.145.000 tys. zł. W „ustawie podwyżkowej” był zapis, że 6% wzrostu kosztów na leki należy wyłączyć z podziału algorytmem i 4,5% na zaopatrzenie ortopedyczne. Dodatkowy warunek w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych mówi o tym, że plan finansowy oddziału na rok następny nie może być niższy niż na rok bieżący. W związku z tym, po zastosowaniu tych wszystkich wymogów okazało się, że niektóre oddziały musiały dostać do tego jakby wyrównanie, żeby ich budżet nie był niższy niż w roku 2006. Dlatego algorytm w ubiegłym roku działał w bardzo ograniczonym zakresie. To spowodowało, że jeśli w tym roku do projektu planu finansowego, który przygotowaliśmy, stosujemy na razie algorytm pełny – bo nie robiliśmy żadnych odliczeń i nie wyłączaliśmy żadnych środków do podziału tego algorytmu – po nałożeniu tych dwóch wielkości, czyli korygowanego podziału ubiegłego roku i obecnego, taka jest nierównomierność. Oznacza to, że w oddziałach, gdzie jest stosunkowo niski wzrost, to jakby więcej środków ten oddział dostał już w tym roku, czyli dostał więcej niż by wynikało z zastosowania czystego algorytmu.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Jeśli chodzi o ratownictwo medyczne, na razie w planie założyliśmy kwotę, która została przekazana przez Ministerstwo Finansów. Minister zdrowia skierował do ministra finansów wniosek o zwiększenie tej kwoty. Jeśli w budżecie zostanie zaplanowana wyższa kwota, nastąpi korekta planu finansowego. W tym roku rzeczywiście w budżecie było 1.200.000 tys. zł na ratownictwo medyczne, ale z tego dla Narodowego Funduszu Zdrowia tylko 1.145.000 tys. zł. Pozostała kwota była przeznaczona na tworzenie centrów powiadamiania ratowniczego.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Na pytanie dotyczące funkcjonowania systemu informatycznego odpowiem następująco. Jak już mówiłam, system informatyczny jest niezbędny. My cały czas w codziennej pracy natykamy się na wiele problemów, które stwarza nam to, że ten system nie działa jeszcze tak jak byśmy chcieli. Poza tym od tego roku system został wprowadzony w sprawozdawczości między oddziałami a świadczeniodawcami. To też powodowało pewne zaburzenia zarówno w sprawozdawczości między świadczeniodawcami a oddziałami i oddziałami a Centralą. Z tymi problemami się zmagamy. Mamy jeszcze dużo innych założeń dotyczących tego systemu – potrzeb, które widzimy i które chcielibyśmy, żeby ten system realizował. Dlatego z pewnością nie można powiedzieć, że system spełnia nasze oczekiwania. Zresztą chyba nigdy tak nie będzie, bo gdy instytucja się rozwija, to cały czas powstają nowe zadania, a przed nami stają nowe wyzwania dotyczące oprogramowania i tego, co chcemy zrobić, jeśli chodzi o naszą pracę i instytucji współpracujących, bo większość naszych działa i rozwoju systemu informatycznego jest nakierowana na współpracę ze świadczeniodawcami. Te zmiany nie mają służyć wyłącznie ustawieniu pracy Funduszowi, ale obu stronom.</u>
          <u xml:id="u-29.12" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Karty ubezpieczenia, o których pan prezes Andrzej Sośnierz wielokrotnie mówił, będą wprowadzane, ale to nie znaczy, że wejdą w styczniu 2008 r. To będzie proces, który będzie realizowany w roku 2008 i zapewne jeszcze w 2009. W tej chwili przygotowujemy się logistycznie, planując wszelkie działania, które mają być podejmowane. Myślę, że w przyszłym roku będziemy je już mogli realizować. Tak jak mówiłam, w pozycji pozostałych kosztów jest zaplanowana rezerwa na rozpoczęcie działań związanych z tym systemem, czyli głównie na zakup kart. Na pewno to nie będzie przebiegać tak, że 1 stycznia każdy otrzyma kartę, bo chociażby sam fakt rozdania kart to proces, który pewnie będzie trwać miesiącami. Jednak generalnie prowadzimy działania w tym kierunku, żeby od przyszłego roku zakup, personalizacja i rozdawanie kart były realizowane.</u>
          <u xml:id="u-29.13" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Było jeszcze pytanie dotyczące wskaźnika migracji. Jeśli chodzi o oddział zachodniopomorski, udział migracji wynosi 0,05%. Jest to migracja ujemna, co oznacza, że więcej świadczeniobiorców wyjeżdża się leczyć niż do tego oddziału przejeżdża. Natomiast ten wskaźnik nie jest duży. Są oddziały, gdzie wypływ pacjentów jest znacznie większy. Na przykład, jeśli chodzi o oddział podkarpacki, migracja jest prawie dziesięciokrotnie większa, bo wynosi 0,5%. Dane, które przedstawiamy, pochodzą z naszego systemu informatycznego i sprawozdawczości przedkładanej przez świadczeniodawców, zatem trudno uzasadniać, czy są one dobre czy złe. Takie dane uzyskaliśmy na podstawie świadczeń sprawozdanych przez zakłady opieki zdrowotnej do oddziałów Funduszu i z tego, co Centrala otrzymała z oddziałów Funduszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy to wszystko, pani prezes?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Chyba tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełWojciechPicheta">Ja dosłuchałem się pewnej niespójności w wypowiedzi pani prezes. Odnoszę wrażenie, że pani podpierała się argumentacją, że musi być odpowiedni sprzęt, wyszkolone kadry, a w tej chwili tej kadry nie ma, ponieważ zarobki nie są wystarczająco zachęcające. W związku z tym nakłady na koszty administracyjne niewspółmiernie poszły do góry. Dlatego pytam – skoro faktycznie tych pracowników nie ma, a dzisiaj w kosztach wynagrodzeń planowanych na rok 2008 jest wzrost o 60.000 tys. zł, to najprawdopodobniej pójdzie to na wzrost wynagrodzeń tych pracowników, którzy już pracują. Skoro nie ma nowych. Ewentualnie państwo zabezpieczają dodatkowe wakaty i świetne zarobki, żeby przyciągnąć pracowników.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełWojciechPicheta">Biorąc pod uwagę to, że w stosunku do roku 2006 w 2007 r. te nakłady wzrosły o około 10%, sumując to można wnioskować, że pracownicy Narodowego Funduszu Zdrowia uzyskają średnio podwyżkę na poziomie około 40%.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PosełWojciechPicheta">Teraz argumentacja, która też do mnie nie przemawia, ponieważ wprowadzenie kart rejestru usług medycznych, identyfikującej karty pacjenta – moim zdaniem – powinno być poprzedzone przygotowaniem placówek ochrony zdrowia do tego, żeby mogły realizować wprowadzenie tych identyfikatorów, ponieważ to będzie kolejna zmiana, narzucona przez Narodowy Fundusz Zdrowia, który jest monopolistą, obligująca do tego, żeby zakłady opieki zdrowotnej uzbroiły się w sieć komputerową, czytniki, itd. Zatem znowu dyrektorzy, kierownictwo placówek ochrony zdrowia będą mieć problem, skąd wziąć na to pieniądze. Wiadomo, że Fundusz nie zapłaci, bo Fundusz płaci za świadczenia. I znowu zamknie się błędne koło, że z pieniędzy, które naprawdę płacone są na świadczenia, dyrektorzy będą musieli wygenerować dodatkowe środki, żeby spełnić wymóg wprowadzenia tych kart. Wiem, jak było w województwie śląskim. A argumentacja, w obliczu strajków pracowników ochrony zdrowia, którzy domagają się podwyżek – zresztą obiecanych 45%, czyli dodatkowych 15% do 30% – jest nieuczciwa w ramach solidarnego państwa, które państwo obiecywali, ponieważ w Narodowym Funduszu Zdrowia wzrost wynagrodzeń będzie zrealizowany na poziomie około 40%, natomiast dla pracowników placówek ochrony zdrowia takiego wzrostu nie zauważyłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WiceprzewodniczącyKrajowegoSekretariatuOchronyZdrowiaNSZZSolidarnośćZdzisławSkwarek">Chcielibyśmy krótko odnieść się w tej sprawie i życzyć, żeby Narodowy Fundusz Zdrowia zrealizował plan na 2008 r. tak w zakresie przychodów, jak i wydatków, żeby świadczeniodawcy mogli jak najszybciej przystąpić do kontraktowania świadczeń na 2008 r. W związku z tym pod adresem Narodowego Funduszu Zdrowia kierujemy prośbę, aby rozważyć docelowo kilkuletnie umowy ze świadczeniodawcami, żeby przystępować do konkursów nie co roku, przynajmniej w zakresie świadczeń głównych. Chodzi o to, żeby umowy ze świadczeniodawcami, którzy mają najistotniejsze kontrakty, zawierane były na okres minimum trzech lat, co gwarantowałoby zakładom i ich pracownikom pewną stabilność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie ma chętnych. Oddaję głos pani prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Prosiłabym o umożliwienie mi sprostowania, ponieważ usłyszałam, że w Funduszu ma być podwyżka płac w wysokości 40%. Nie wynika to z żadnego zapisu projektu planu finansowego. Na str. 38 wyjaśniliśmy, że 9% wzrost środków na wynagrodzenia wynika ze wzrostu płac na poziomie prognozowanego wskaźnika inflacji, a to jest 2,3%, a nie 40%. Do tego dochodzą dodatki stażowe, o których już wcześniej mówiłam. Chcielibyśmy bardzo, żeby o 40% wzrosły wynagrodzenia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełWojciechPicheta">Pani przewodnicząca, ad vocem...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Panie pośle, ale proszę nie robić „wycieczek politycznych”. Nie mamy kampanii wyborczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełWojciechPicheta">Oczywiście, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełWojciechPicheta">Ja tylko posłużyłem się liczbami, które są zapisane na str. 38...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Ale może je pan poseł źle odczytał...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełWojciechPicheta">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, wykonanie w 2006 r. wyniosło 188.761 tys. zł, a plan na 2008 r. wynosi 248.757 tys. zł, a to jest wzrost o 60.000 tys. zł. Łatwo przeliczyć, że jest to wzrost o około 30%. Posiłkowałem się jeszcze wzrostem w stosunku do roku 2006 w stosunku do roku obecnego, a jest to łącznie około 40%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">W jednej z pierwszych zmian planu finansowego w tym roku wnosiliśmy o to zwiększenie zatrudnienia argumentując koniecznością wzmocnienia pionów medycznych i informatycznych. Taka zmiana była przedstawiana i dyskutowana na posiedzeniu Komisji. Ponieważ uzyskaliśmy w tym zakresie akceptację zarówno Komisji, jak i zmiana planu została zatwierdzona przez Ministrów Zdrowia i Finansów, konsekwencją zwiększenia zatrudnienia w Narodowym Funduszu Zdrowia jest między innymi to, że zwiększony plan zatrudnienia bierzemy pod uwagę w przyszłym roku. Poza tym ta zmiana planu w tym roku dotyczyła trzech kwartałów, natomiast w przyszłym roku ma ona przełożenie na cały rok. Dlatego, jeżeli chodzi o kwoty, nie jest to przełożenie 1:1. To nie jest tak, że cała kwota zostaje przeznaczona na wzrost wynagrodzeń. Jak powiedziałam, zależało i zależy nam bardzo na tym, żeby pozyskiwać nową kadrę, głównie lekarzy i informatyków, bo z tymi kadrami mamy największy problem. Nie powiedziałam, że tej kadry nie mamy. Mamy kadrę, i to dobrą, jednak ważne jest to, aby dobrą kadrę utrzymać, a jeśli będziemy pozyskiwać nowych pracowników, to takich, którzy będą reprezentować sobą odpowiedni poziom.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#ZastępcaprezesaNFZDorotaPuka">Chciałabym jeszcze odnieść się do pytania dotyczącego rejestru usług medycznych i obciążenia świadczeniodawców. Myślę, że nie będzie tak, że z dnia na dzień każdy będzie musiał zakupić wielkie ilości sprzętu. Dopiero w tej chwili opracowujemy plan wdrażania tego. Czekamy na rozporządzenie ministra zdrowia. Zakładamy, że jest to proces przynajmniej dwuletni. Będzie to też zależało również od tego, jak będą przygotowani świadczeniodawcy. Na Śląsku – wbrew pozorom – przeszło to bez problemów, mimo że w tym czasie, gdy to było wprowadzane, jeszcze nie wszyscy świadczeniodawcy dysponowali komputerami. Teraz chyba większość świadczeniodawców posiada komputery – wymiana informacji między świadczeniodawcami a oddziałami Funduszu jest prowadzona drogą elektroniczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłasza. Przechodzimy do zaopiniowania projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Mam przygotowaną propozycję opinii Komisji, którą teraz państwu przeczytam.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">„Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 23 sierpnia 2007 r. rozpatrzyła wniosek Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 9 sierpnia 2007 r. dotyczący projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008. Komisja Zdrowia, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pozytywnie opiniuje projekt planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008 przedstawiony we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwny przyjęciu takiej opinii? Tak. W takim razie musimy głosować.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem projektu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008?</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Stwierdzam, że Komisja, przy 8 głosach za, 5 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, pozytywnie zaopiniowała projekt planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2008.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#PrzewodniczącaposełMałgorzataStryjska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>