text_structure.xml
49.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma zgłoszeń, zatem stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Przystępujemy do realizacji pkt I obejmującego przesłuchanie kandydatów na ambasadorów. Dla przypomnienia informuję, że proces kwalifikowania kandydata na stanowisko ambasadora przedstawia się następująco. Po pierwsze, następuje uzgodnienie kandydata proponowanego przez ministra spraw zagranicznych z premierem i prezydentem. Ministerstwo Spraw Zagranicznych występuje do państwa przyjmującego o agrément. Otrzymanie agrément ze strony państwa przyjmującego pozwala MSZ na wystąpienie do prezydenta z formalnym wnioskiem o nominację ambasadora.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Formalnie Sejm nie uczestniczy w procedurze mianowania ambasadorów, zaś fakt występowania przez ministra do sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych o zaopiniowanie kandydata wynika z obyczaju i nie jest usankcjonowane żadną regulacją prawną.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pani Joanny Hofman, która jest kandydatem na ambasadora RP w Republice Finlandii.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">Przepraszam za spóźnienie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">Pani Joanna Hofman urodziła się 12 sierpnia 1967 r. w Mrągowie. W 1990 r. ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną na Wydziale Aktorskim. Uzyskała tam tytuł magistra sztuki. Po ukończeniu studiów pracowała w swoim zawodzie. W 1999 r. pani Joanna Hofman ukończyła Uniwersytet Warszawski. Uzyskała tytuł magistra stosunków międzynarodowych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">W tym samym roku ukończyła Podyplomowe Studium Bezpieczeństwa Narodowego na Uniwersytecie Warszawskim.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">Siedem lat temu rozpoczęła współpracę z miesięcznikiem „Unia&Polska”. W 2002 r. rozpoczęła pracę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych jako szef zespołu ds. kontaktów z diasporą żydowską. Na to stanowisko została wyłoniona w drodze konkursu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">W 2002 r. ukończyła też szkolenia w zakresie: sztuki negocjacji, sztuki komunikacji, zarządzania strategicznego w administracji w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. W 2005 r. pani Joanna Hofman ukończyła Podyplomowe Studium Bezpieczeństwa Narodowego w Akademii Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">W 2002 r. została zaproszona przez Departament Stanu USA do udziału w International Visitor Program.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">W latach 2005–2007 była delegowana do wykonywania obowiązków służbowych w randze radcy w wydziale politycznym ambasady RP w Waszyngtonie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">Pani Joanna Hofman jest dobrze przygotowana do pełnienia wysokich funkcji dyplomatycznych. To przygotowanie jest wielostronne i odpowiada specyfice Finlandii. Z jednej strony jest to nowe wyzwanie, z drugiej – stwarza możliwość wykorzystania dotychczasowych doświadczeń w działalności na polu kulturalnym, ale również w sferze bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">Wszechstronność przygotowania i łatwość adaptowania do nowych tematów to główne atuty kandydatki, które pozwalają mi z najwyższym przekonaniem rekomendować Komisji udzielenie jej poparcia. Myślę, że poparcie Komisji, mimo że usankcjonowane tylko zwyczajowo, ma zawsze bardzo duże znaczenie. Jeśli różne środowiska polityczne dają kredyt zaufania ambasadorowi w jego bardzo trudnej pracy, jest to wielkie wsparcie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">Apeluję o to i podkreślam wielką wartość poparcia ze strony Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełKowal">Pani Joanna Hofman jest mężatką, a wakacje spędza w górach i czyta książki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Proszę panią Joannę Hofman o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Zanim zaprezentuję najistotniejsze filary mojej wizji konkretnej i merytorycznej pracy na placówce w Helsinkach, pragnę przedstawić państwu własny pogląd o postrzeganiu misji ambasadora w nowoczesnej dyplomacji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Uważam, że czysto urzędnicze traktowanie tej funkcji jest dziś niewystarczające. Nieodzownym uzupełnieniem podstawowych zadań ambasadora jest implementacja atutów z dziedziny menedżeringu, takich jak: dynamizm, innowacyjność i kreatywność.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Placówka dyplomatyczna może zyskać dzięki temu cechy, które stanowią o postrzeganiu kraju. Za absolutnie oczywistą uważam konieczność realizowania polityki rządu, a wyżej wymienione cechy mają pomóc w skutecznym jej realizowaniu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Swoje zadania na placówce będę realizować w czterech podstawowych obszarach. Pierwszy z nich to stosunki bilateralne. Można z całą pewnością stwierdzić, że stosunki między Polską i Finlandią są dobre, choć poziom wzajemnej wymiany handlowej nie odpowiada ambicjom obu państw.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Dobre przykłady inwestycji fińskich w Polsce stanowią asumpt do zdecydowanie większej aktywności biznesu fińskiego w naszym kraju. Dynamicznie rozwijająca się polska gospodarka i olbrzymi „apetyt” na wysokie technologie stanowić mogą zachętę dla fińskich firm, również w kontekście EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Finowie cieszą się opinią solidnego i transparentnego partnera biznesowego i tym bardziej są mile widziani w naszym kraju. Zadaniem ambasadora jest w takim świetle przedstawić atuty Polski.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Dobrym przykładem wzajemnej woli poszerzania współpracy byłoby np. uruchomienie linii promowej Gdańsk – Helsinki. Powinno to być jednym z pierwszych zadań dla nowego ambasadora, bowiem jakiś czas temu nasi partnerzy sygnalizowali chęć współpracy w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Drugim zasadniczym filarem współpracy polsko-fińskiej jest działalność obu państw w ramach Unii Europejskiej. Wśród wielu aspektów realnych i potencjalnych pól współpracy chciałabym zaakcentować dwa. Po pierwsze, traktat konstytucyjny. W tej kwestii istniały pewne rozbieżności. Finowie prezentowali zachowawcze stanowisko. Parlament fiński w 2006 r. ratyfikował traktat konstytucyjny. Ze strony Polski były pewne wahania i poprawki.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">W tej kwestii ważne jest, aby ambasador RP efektywnie informował stronę fińską o stanowisku Polski i uzyskał co najmniej zrozumienie, jeśli nie akceptację, dla polskich inicjatyw i wniosków.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Kolejna sprawa, o której chciałabym wspomnieć, to stosunki Unia – Rosja. Specyfika stosunków fińsko-sowieckich i fińsko-rosyjskich skłania ku tezie, że doświadczenia fińskie i znajomość Rosji może pomóc w rozwiązywaniu zaistniałych i ewentualnych przyszłych konfliktów z Rosją na forum europejskim.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Polsko-fińska współpraca w ramach Unii Europejskiej w kontekście unijnej polityki wobec Rosji z natury rzeczy powinna być intensyfikowana również przy aktywnej pracy polskiej ambasady.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Trzecim filarem wspólnej działalności jest współpraca regionalna, np. w Radzie Państw Morza Bałtyckiego. Solidarny wysiłek państw regionu bałtyckiego może przynieść wykreowanie nowego, dynamicznego obszaru wzrostu gospodarczego, promieniującego na całą Europę.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Intensyfikacja współpracy stoi oczywiście w opozycji do wąsko rozumianego interesu narodowego poszczególnych państw. Ambasador w Helsinkach powinien wpływać na jak najlepszy stosunek Finlandii do Polski i inicjatyw w regionie, najlepiej wspólnych i wzajemnie korzystnych, a także do kooperacji z Grupą Wyszehradzką.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Kolejnym, bardzo istotnym filarem, który zawiera wszystkie wcześniej wymienione tematy współpracy, to szeroko rozumiane bezpieczeństwo Polski. Wyzwaniem dla ambasadora jest bardzo uważne wpisane swojej aktywności w linię polityczną rządu, przede wszystkim w aspekcie bezpieczeństwa energetycznego.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Właśnie bezpieczeństwo energetyczne stanowi wspólny mianownik wcześniej wymienionej współpracy – bilateralnej, unijnej i regionalnej. Stosunek Finów do budowy Gazociągu Północnego jest różny od polskiego. Finlandia nie sprzeciwia się powstaniu Gazociągu Północnego, jednak pod warunkiem, że jego budowa nie zaszkodzi sytuacji ekologicznej.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Finlandia jest również zainteresowana importem gazu właśnie tą drogą. Wydaje się, że szczególne wyczulenie Finlandii w kwestiach ekologicznych może stać się platformą do zbliżenia z polskimi interesami.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Projekt gazociągu AMBER, za którym optuje Polska, stanowić może alternatywne i również interesujące stronę fińską rozwiązanie. Misją ambasadora RP w Helsinkach powinno być wpływanie na bardziej elastyczną postawę Finlandii w wyżej wymienionej kwestii.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Przy okazji warto przypomnieć, że w 2008 r. Finlandia obejmie przewodnictwo w OBWE. Stanowi to okazję do zaprezentowania stanowiska Polski w różnych kwestiach właśnie na tym forum.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Na zakończenie chcę wspomnieć o nielicznej, ale bardzo dobrze zorganizowanej i dobrze wykształconej Polonii. Imprezy organizowane przez ambasadę wspólnie z Polonią charakteryzują się wysokim poziomem inicjatyw kulturalnych. Należy tę aktywność wspierać i poszerzać.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Otwarcie rynku fińskiego dla Polaków zwiększa obecność naszych rodaków zatrudnionych w Finlandii. Ambasada musi zapewnić odpowiednią opiekę merytoryczną i bliski kontakt z rodakami.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Chciałabym wspomnieć jeszcze o jednym aspekcie, bardzo często pomijanym. Otóż polskie atuty w dziedzinie kultury są trudne do przecenienia. Chciałabym, aby obecność wysokiej kultury skierowanej do Finów była stałym elementem wspomagającym prezentację polskich dokonań i kreowanie wizerunku naszego kraju jako nowoczesnego i dynamicznego, a jednocześnie głęboko osadzonego w historii i kulturze europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Dziękuję za prezentację.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFinlandiiJoannaHofman">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejĆwierz">Interesują mnie dwie kwestie. Pierwsza dotyczy współpracy naukowej. Polska posiada bardzo dobrą kadrę naukową i świetne uczelnie wyższe. Jest to nasza wizytówka na całym świecie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAndrzejĆwierz">Jak ocenia pani współpracę polsko-fińską w tej dziedzinie? Czy możemy ja zintensyfikować? Jakie rozwiązania sprzyjałyby wymianie naukowej i wymianie młodych ludzi, którzy są bardzo ważnym czynnikiem integrującym państwa?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełAndrzejĆwierz">Drugie pytanie dotyczy turystyki. Finlandia jest krajem bardzo interesującym pod względem turystycznym ze względu na jeziora i dziką przyrodę. Sam miałem okazję na północy Finlandii spotkać ludzi, którzy przyjechali ze Szwajcarii i południowej części Europy, żeby łowić ryby.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełAndrzejĆwierz">Wydaje mi się, że również obywatele naszego kraju przejawiają zainteresowanie takimi dzikimi obszarami przyrody. Czy widzi pani możliwość ułatwienia tym osobom korzystania z fińskiej przyrody? Z drugiej strony powinniśmy zachęcać Finów do tego, żeby przyjeżdżali do Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Czy są jeszcze pytania do pani Joanny Hofman? Nie ma zgłoszeń, zatem proszę panią o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Przede wszystkim bardzo dziękuję za te pytania. Jest to dla mnie bardzo ważna sugestia i sygnał, na co powinnam zwrócić uwagę w mojej przyszłej pracy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Jeśli chodzi o współpracę naukową, pan poseł ma rację. Jest projekt, który będę wspierała jako ambasador RP, mianowicie propozycja otwarcia we Wrocławiu Europejskiego Instytutu Technologicznego. Z pewnością będzie to obszar współpracy dla naukowców polskich i naszych przyjaciół z Finlandii.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Warto zwrócić uwagę na kooperację uniwersytetów. Ma pan rację, że dziś w Polsce mamy doskonale wykształconych ludzi, świetnych profesorów niemal w każdej dziedzinie. Warto, żeby mogli zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności, a także skorzystać z umiejętności i wiedzy naszych fińskich partnerów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Widzę ogromne możliwości współpracy w tej dziedzinie. Z pewnością będzie to jeden z moich priorytetów.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Turystyka to również bardzo istotny obszar współpracy. Konieczna jest obustronna wymiana turystyczna. Polska ma fantastyczne regiony. Ja spędzam urlopy wyłącznie w Polsce i mogę powiedzieć, że jeszcze nie poznałam wszystkich interesujących miejsc w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Ma pan rację, że Finlandia jest bardzo pięknym krajem. Prezentuje wysoki poziom, jeśli chodzi o dbałość o ekologię. Uważam, że można zintensyfikować współpracę turystyczną. Nasze przedstawicielstwa, które promują turystykę w Polsce, przy pewnych kontaktach, o które zadbam jako ambasador, mogłyby przyczynić się do zintensyfikowania wymiany turystycznej.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Wymiana nie jest obecnie bardzo duża, w ostatnich latach nawet odnotowujemy pewien spadek. Jest to po prostu kwestia rozreklamowania Finlandii w Polsce. Nam oczywiście zależy na promowaniu naszego kraju i miejsc turystycznych bardzo interesujących dla Finów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejGrzyb">Chciałbym poruszyć dwie kwestie. Po pierwsze, doświadczenia fińskie w zakresie tzw. społeczeństwa informacyjnego są rewelacyjne. Gdyby można było pokazać polskim samorządom, jak to działa w niektórych fińskich gminach, byłby to rewelacyjny przyczynek do poznania tych mechanizmów i wydania z sensem pieniędzy, które na ten cel otrzymujemy z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełAndrzejGrzyb">Po drugie, Finlandia niedawno przewodniczyła Unii Europejskiej. Byłem pod wrażeniem fińskiego sposobu myślenia i podejścia do tego, jak należy przygotować się do prezydencji oraz w jaki sposób przy okazji prezydencji promuje się różne regiony kraju i jego osiągnięcia.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełAndrzejGrzyb">Zaintrygował mnie również sposób pozyskiwania przyjaciół w przeprowadzaniu prezydencji, np. pozyskanie floty Volvo dla wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełAndrzejGrzyb">Chciałbym zasugerować, aby Komisja Spraw Zagranicznych przyszłej kadencji Sejmu, która będzie zajmowała się problematyką polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, mogła uzyskać od pani informacje na temat doświadczeń fińskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KandydatkanaambasadoraRPJoannaHofman">Bardzo dziękuję, panie pośle, za te sugestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Czy są jeszcze pytania do pani Joanny Hofman? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Proszę pana ministra o prezentację kandydatury pana Marcina Kubiaka na stanowisko ambasadora RP w Republice Zimbabwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Pan Marcin Kubiak urodził się 4 listopada 1969 r. w Warszawie. W 1994 r. ukończył studia medyczne na I Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej. Odbywał staże w kilku wybranych warszawskich klinikach. Następnie studiował w Krajowej Szkole Administracji Publicznej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Potem odbywał staże zagraniczne i krajowe, także w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, w Departamencie Afryki, Azji, Australii i Oceanii. W 1996 r. odbył szkolenie dla urzędników służby zagranicznej zorganizowane przez Canadian Center for Management Development w Wielkiej Brytanii.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">W 1997 r. podjął pracę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Otrzymał solidne przygotowanie zawodowe w strukturach polskiej dyplomacji. W latach 1999–2003 pracował w ambasadzie RP w Nairobi jako II sekretarz zajmujący się stosunkami dwustronnymi. W ramach swojej pracy miał okazję zetknąć się z przedstawicielami państw afrykańskich – Ugandy, Rwandy, Madagaskaru.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">W 2003 r. objął stanowisko radcy ds. Afryki Subsaharyjskiej w Departamencie Afryki i Bliskiego Wschodu.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Myślę, że pan Marcin Kubiak jest bardzo dobrze przygotowany do pełnienia funkcji ambasadora RP w Republice Zimbabwe. Jego doświadczenia i znajomość konkretnych problemów Afryki, a także zainteresowanie historią i archeologią oraz znajomość języków obcych powodują, że z satysfakcją rekomenduję go jako kandydata na ambasadora RP w Republice Zimbabwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Proszę pana Marcina Kubiaka o zwięzłe przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Chciałbym krótko przybliżyć państwu kraj mojego przyszłego urzędowania. Jest to kraj trudny na trudnym kontynencie. Decydujący wpływ na sytuację wewnętrzną w tym kraju ma i będzie miał nadal pogłębiający się kryzys polityczny, gospodarczy i humanitarny. Dominować będą wydarzenia związane ze zbliżającą się kampanią wyborczą przed wyborami prezydenckimi zaplanowanymi na marzec 2008 r.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Rządzący prezydent Robert Mugabe będzie za wszelką cenę dążył do reelekcji. Brak jedności w łonie opozycji i niezmiennie ofensywna, agresywna wobec niej postawa prezydenta Mugabe, także petryfikacja istniejącego układu nie rokują szybkiego postępu w demokratyzacji panującego systemu. Pochodną tych wszystkich procesów będzie prawdopodobnie dalsza izolacja Zimbabwe na arenie międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">W swojej pracy będę koncentrował się na następujących zadaniach i celach. W dziedzinie stosunków politycznych priorytetem będzie utrzymanie dialogu politycznego i kontynuacja działań na rzecz podtrzymania – mimo istniejących unijnych sankcji wizowych, które ograniczają poziom kontaktów politycznych – przyjaznego klimatu stosunków bilateralnych. Władze Zimbabwe mają wiele sympatii do Polski z okresu walk narodowo-wyzwoleńczych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Jako ambasador będę starał się brać aktywny udział w kreowaniu polityki Unii Europejskiej wobec Zimbabwe, w poszukiwaniu dalszych możliwości dialogu z władzami tego kraju na rzecz demokratyzacji. Głównym zadaniem pozostaje zapewnienie rzetelnej pogłębionej informacji o sytuacji wewnętrznej i polityce zagranicznej państwa urzędowania, a zwłaszcza monitorowanie stanu przestrzegania praw człowieka.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">W dziedzinie gospodarczo-handlowej priorytetem pozostanie monitorowanie sytuacji gospodarczej pod kątem przyszłego zaangażowania Polski w tym kraju, promocja Polski jako atrakcyjnego, wiarygodnego partnera we współpracy gospodarczo-handlowej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiego eksportu.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Ważnym elementem będzie również inicjowanie i wspieranie realizacji projektów z zakresu pomocy rozwojowej nie tylko o charakterze bilateralnym, tzn. realizowanych ze środków pochodzących z polskiego budżetu, ale również realizacja projektów unijnych z udziałem polskich podmiotów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Istotnym elementem pracy ambasadora są również sprawy konsularne i polonijne. Zamierzam kontynuować opiekę konsularną nad obywatelami polskimi i środowiskami polonijnymi, misjonarzami i siostrami zakonnymi przebywającymi na obszarze kompetencji placówki.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Przypominam, że jest to ponad 150 osób, biorąc pod uwagę również kraje dodatkowej akredytacji. Obecność polskich misjonarzy jest dla naszego kraju o tyle ważna, że często są oni jedynym elementem naszej obecności w krajach Afryki Subsaharyjskiej.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">W zakresie pomocy rozwojowej i humanitarnej będziemy realizowali w miarę naszych możliwości finansowych programy pomocy rozwojowej. Będziemy kontynuować już rozpoczęte projekty, zwłaszcza z udziałem polskich misjonarzy i sióstr zakonnych, którzy mają najlepsze rozeznanie w sytuacji.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Ostatnim obszarem pracy ambasadora będzie współpraca kulturalno-naukowa, dostosowana do potrzeb i istniejących możliwości. Priorytetem będzie aktywizacja działalności zimbabweńskich absolwentów polskich uczelni oraz kontynuowanie rekrutacji w ramach polskiego programu stypendialnego.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Oczekuję na państwa pytania.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Czy są pytania do kandydata? Nie ma zgłoszeń. Mam nadzieję, że to nie wynika z braku zainteresowania członków Komisji sytuacją w Zimbabwe.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceZimbabweMarcinKubiak">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pana Tomasza Orłowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Mam zaszczyt prezentować Komisji jednego z najbardziej znany polskich dyplomatów – i ze względu na jego talenty, i ze względu na obecność w miejscach publicznych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Chciałbym podkreślić kilka elementów kariery zawodowej pana Tomasza Orłowskiego, ponieważ zasługuje na to placówka RP w Paryżu, która jest jedną z najważniejszych polskich ambasad.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Pan Tomasz Orłowski jest z wykształcenia archeologiem. Uzyskał doktorat z historii średniowiecznej, który stanowi „tytuł szlachecki” wśród doktoratów z historii.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Zwracam Komisji uwagę na duże doświadczenie dyplomatyczne kandydata. W wolnej Rzeczypospolitej ambasador Tomasz Orłowski pracował w Paryżu i Rzymie. Był również sekretarzem generalnym Polskiego Komitetu ds. UNESCO.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">W Ministerstwie Spraw Zagranicznych był zastępcą dyrektora, a następnie dyrektorem Protokołu Dyplomatycznego.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Pan Tomasz Orłowski ma wyjątkowy talent do języków. Znajomość kilku języków potwierdzona jest egzaminami. Posiada świetne kontakty w Polsce i za granicą. Angażuje się również w kwestie merytoryczne, często przekraczające zakres obowiązków dyrektora Protokołu Dyplomatycznego, oczywiście na ile pozwalała na to rutyna służbowa i wola przełożonych.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Chciałbym podkreślić również łatwość współpracy. Pan Tomasz Orłowski jest autorem nowego, bardziej skodyfikowanego sposobu zaprzysiężenia głowy państwa w Polsce, a także autorem szeregu artykułów popularno-naukowych i pierwszego podręcznika w okresie Polski niepodległej, dotyczącego protokołu i ceremoniału dyplomatycznego.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#SekretarzstanuwMSZPawełKowal">Z pełnym przekonaniem rekomenduję Komisji kandydaturę pana Tomasza Orłowskiego na ambasadora RP w Republice Francuskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Proszę pana Tomasza Orłowskiego o przedstawienie koncepcji pracy na placówce.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Mój mistrz Aleksander Gieysztor mówił, że nie ma takiej trudnej rzeczy, której nie da się wyrazić w ciągu półtorej minuty. Ja pozwolę sobie zająć nieco więcej czasu. Zawsze przygotowuję przemówienia bez całego tekstu na piśmie. Na dzisiejszą okoliczność przygotowałem tylko kilka uwag.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Na początku chciałbym oddać hołd pamięci wielkiego polityka. Dzisiaj przypada 40. rocznica historycznej wizyty gen. Charlesa de Gaulle’a. Był on pierwszym prezydentem Francji, który odwiedził Polskę i pierwszą głową państwa, która 11 września 1967 r. miała możliwość przemawiania przed Sejmem, innym Sejmem, ale w tym gmachu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">To są dobre auspicje dla przedstawienia kilku uwag na temat Francji. Po pierwsze, Francja jest jednym z najistotniejszych aktorów polityki światowej. Jest stałym członkiem Rady Bezpieczeństwa, posiada autonomicznie broń jądrową. Jest czwartą gospodarką światową i członkiem G-8.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Francja jest jednym z największych inwestorów na świecie, przyciągającym jednocześnie największą ilość inwestycji na teren własnego kraju. Jest państwem założycielskim Wspólnot Europejskich. Francja nie tylko była wśród sześciu państw, które podpisały traktaty rzymskie, ale była inicjatorem całego procesu rozpoczętego deklaracją Roberta Schumana z 9 maja 1950 r.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Francja organizuje swoją obecność kulturalną poprzez ruch frankofoński, do którego należą państwa, które dzielą wraz z Francją znajomość języka francuskiego.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Dzisiejsza Francja jest Francją prezydenta Nicolasa Sarkozyego, na którą wszyscy patrzymy z wielkim oczekiwaniem. Pierwsze 100 dni prezydentury Nicolasa Sarkozyego oceniane jest jako wielki sukces. Pierwsze miesiące to jest tzw. stan łaski, kiedy prezydentowi wolno zrobić dużo więcej niż później.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">W ciągu tych 100 dni prezydent Francji przede wszystkim wykazał się olbrzymią aktywnością międzynarodową. Myślę, że to jest cecha tej prezydentury. Prezydent Nicolas Sarkozy chce przez przywrócenie, zmodernizowanie roli Francji na świecie uczynić z tego również element ułatwiający przeprowadzanie zmian wewnątrz kraju.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Proszę pamiętać, że podczas prezydentury dwóch poprzednich prezydentów – Françoisa Mitteranda i Jacquesa Chiraca Francja zamarła w pewnej inercji, jeśli chodzi o politykę wewnętrzną. Próby reform podejmowane na początku prezydentury Mitteranda skończyły się dymisją rządu Pierre’a Mauroy’a, natomiast w przypadku prezydentury Chiraca upadkiem rządu premiera Alaina Juppe’a.</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Jak sądzę, wola prezydenta Nicolasa Sarkozyego przeprowadzenia modernizacji Francji gospodarczej i społecznej przejawia się również w fakcie przywrócenia Francuzom poczucia dumy z tego, jakie miejsce zajmuje Francja.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Jakie nowe cechy są widoczne we francuskiej polityce? Po pierwsze, pragmatyzm. Sarkozy wyraźnie zrezygnował z czegoś, co było obecne w każdym przemówieniu prezydenckim, czyli z nawiązania do tzw. wielkości Francji. Dziś mówi się o roli Francji na świecie i o wpływie Francji.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Takie sformułowanie polityki jest elementem, który z jednej strony będzie nam ułatwiał skuteczność działania, a z drugiej strony oznacza rezygnację, ze spojrzenia na innych z góry. Jest to aspekt bardzo korzystnie wpływający na przyszłość stosunków polsko-francuskich. Myślę o sferze stosunków politycznych, w tym również stosunków europejskich.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Dotychczasowa Francja nie chciała w Polsce dostrzegać równego partnera ze względu na różnicę potencjałów. Dzisiejsza Francja widzi w Polsce takiego partnera. Nicolas Sarkozy dowiódł już tego, będąc jeszcze ministrem spraw wewnętrznych, kiedy zaproponował Polsce wejście do tzw. wielkiej szóstki. Chodziło o włączenie Polski, jako szóstego wielkiego państwa członkowskiego Unii, do współpracy w ramach tzw. trzeciego filaru.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Dziś prezydent Sarkozy chce to rozszerzyć na inne pola. Pragnę zauważyć, że w swoim przemówieniu do ambasadorów francuskich w końcu sierpnia br. wymienił Polskę na liście tych państw, z którymi Francja zamierza rozwijać współpracę na polu wspólnej polityki obronnej Unii Europejskiej. Polska będzie miała swoje miejsce między wielkimi państwami Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Pragmatyzm i rezygnacja z poczucia wyższości już przynoszą efekty. Były one widoczne na szczycie europejskim w Brukseli.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Ponadto polityka francuska chce być dużo bardziej moralna niż była dotychczas. Wybór na ministra spraw zagranicznych Bernarda Kouchnera, który jest twórcą pojęcia ingerencji humanitarnej, wieloletnim działaczem i praktykiem pomocy humanitarnej, przede wszystkim dla Afryki, jest elementem tej polityki. Proszę zwrócić uwagę na przykłady konkretnych działań, jak choćby zaangażowanie Francji w Darfurze.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Chcę zwrócić uwagę, że rząd polski już podjął wstępną decyzję o udziale naszych sił zbrojnych w siłach pokojowych Unii Europejskiej, działających z mandatu ONZ na pograniczu Czadu i Darfuru, gdzie dochodzi do ludobójstwa. Dotychczas reakcja świata zachodniego nie była wystarczająca.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Jeśli chodzi o Afrykę, Nicolas Sarkozy rezygnuje z dotychczasowego paternalizmu, czyli systemu związków pomiędzy głowami państw afrykańskich strefy francuskojęzycznej i Francją, gdzie bardziej liczy się stabilność tych reżimów niż zmiany, które będą zachodziły na rzecz rozwoju.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Następny element to wypowiedź prezydenta Francji dotycząca Rosji, brutalności polityki rosyjskiej w Czeczenii, a także brutalnych zachowań Rosji w polityce zewnętrznej.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Francja potwierdziła, że nie będzie już zainteresowana zniesieniem embarga na handel bronią z Chinami. Dotychczas Francja była cały czas zainteresowana eksportem broni do Chin, czemu przeciwstawiała się cała reszta Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">To są elementy, które pozwalają myśleć o nowej Francji w sposób zupełnie inny. Jeśli chodzi o nasze stosunki dwustronne, posiadamy najbardziej rozwinięte instrumentarium stosunków bilateralnych, ponieważ istnieje zarówno struktura szczytów polsko-francuskich, czyli spotkań, którym przewodniczą prezydenci, jak i seminaria rządowe, w których uczestniczą ministrowie obu rządów.</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Seminaria mają charakter bardzo techniczny. Pierwsze seminarium, które odbyło się w 2004 r., było poświęcone współpracy w zakresie edukacji i nauki. Jego efektem jest stworzenie we Francji szkół średnich z możliwością zdawania matury w języku polskim, co było dla nas przez wiele lat olbrzymim problemem. Istnieje możliwość stworzenia wspólnego dyplomu maturalnego.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Jeśli chodzi o stosunki gospodarcze, znajdujemy się w sytuacji, w której Francja jest dla nas czwartym kierunkiem importowym i drugim kierunkiem naszego eksportu. Dla Francji Polska jest dziesiątym kierunkiem eksportu i trzynastym eksporterem do Francji. Znajdujemy się zatem bardzo wysoko na tej liście.</u>
<u xml:id="u-16.22" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Nasze stosunki handlowe są zrównoważone. Mamy bardzo dobrą sytuację, ponieważ na 11 mld euro obrotów rocznie Polska w tym roku po raz pierwszy zyskała niewielką przewagę. Nie ma już deficytu w naszych obrotach. To jest wielkie osiągnięcie naszych eksporterów, tym bardziej że struktura naszego eksportu jest bardzo korzystna. W 65% to jest eksport towarów wysokoprzetworzonych, a nie eksport surowcowy.</u>
<u xml:id="u-16.23" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Francja jest jednym z największych inwestorów zagranicznych w Polsce. Znajduje się obecnie na 3 miejscu, a zainwestowana w Polsce kwota to 11 mld euro. 180 tys. Polaków znajduje pracę w firmach francuskich.</u>
<u xml:id="u-16.24" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Nie wystarczy mi czasu, aby powiedzieć, jakie widzę zbieżności w naszej polityce unijnej. Zaznaczę tylko pewne kwestie. Po pierwsze, obecność w G-6. Po drugie, wspólne zainteresowanie utrzymaniem wspólnej polityki rolnej. Jest ona równie potrzebna dla Francji, jak i dla Polski, dla uzyskania wyższego wzrostu poziomu życia na wsi.</u>
<u xml:id="u-16.25" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Bardzo interesujący projekt zgłosił prezydent Nicolas Sarkozy, który ma być zrealizowany podczas prezydencji Francji w Unii Europejskiej, przypadającej na drugą połowę 2008 r.</u>
<u xml:id="u-16.26" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Po trzecie, wspólna polityka energetyczna. Po czwarte, wspólna polityka imigracyjna.</u>
<u xml:id="u-16.27" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Jeśli chodzi o perspektywę budżetową na następne lata, Francja chce wystąpić z inicjatywą, aby powstało wspólnotowe finansowanie Strategii lizbońskiej. Dla Polski będzie to możliwość dalszego skoku cywilizacyjnego w zakresie badań naukowych. Współpraca naukowa jest w stosunkach polsko-francuskich elementem szczególnie wymagającym rozwinięcia.</u>
<u xml:id="u-16.28" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Polonia francuska liczy prawie 1 mln osób. Jest to druga pod względem liczebności Polonia na świecie, świetnie zintegrowana, dobrze zorganizowana, akceptowana ze względu na swoją pozycję zawodową i miejsce we Francji.</u>
<u xml:id="u-16.29" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Ambasador RP we Francji będzie miał wiele do zrobienia, ale chciałbym zaakcentować trzy istotne elementy, w których jesteśmy sobie bliscy. Mam na myśli współpracę wojskową, która rozwija się dobrze, ale powinna jeszcze bardziej odzwierciedlać naszą bliskość; współpracę w zakresie badań naukowych i technologicznych oraz współpracę kulturalną.</u>
<u xml:id="u-16.30" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Pragnę przypomnieć, że za 2 lata będziemy obchodzili 200-lecie urodzin Chopina. Myślę, że to będzie element łączący naszą kulturę, z zaakcentowaniem, że oba kraje bardzo dbają o zachowanie różnorodności europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.31" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Dziękuję za brawurowe wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-16.32" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipełnomocnegoRPwRepubliceFrancuskiejTomaszOrłowski">Czy są pytania do kandydata?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Żałuję, że w związku z ważnymi wydarzeniami w Sejmie spóźniłem się na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełTadeuszIwiński">Chciałbym krótko zapytać o dwie kwestie. Pierwsza dotyczy Trójkąta Weimarskiego. Obecny rząd postawił sobie za cel zrównoważenie stosunków w ramach Trójkąta Weimarskiego. O ile stosunki z Niemcami raczej się pogorszyły, to idea była taka, żeby poprawić relacje z Francją i je rozwijać.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełTadeuszIwiński">Mówił pan o korzystnym dla nas bilansie handlowym, ale kluczem jest to, że Francja pozostaje najważniejszym inwestorem w Polsce.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełTadeuszIwiński">Czy ocenia pan, że w okresie niecałych dwóch lat udało nam się odbudować te stosunki?</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PosełTadeuszIwiński">Drugie pytanie jest następujące. Czy nie uważa pan, zważywszy na pana doświadczenia jako sekretarza generalnego Polskiego Komitetu ds. UNESCO, że nie doceniamy potencjału francuskiego w dziedzinie nauki? To jest kwestia kluczowa, a przez nas zapomniana.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Jeśli chodzi o współpracę w ramach Trójkąta Weimarskiego, mamy do czynienia z zainteresowaniem obu partnerów Niemiec – Polski i Francji pewnym równoważeniem. Myślę, że obecnie Trójkąt Weimarski może zyskiwać zupełnie inną wartość.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Struktura ta została stworzona przez naszych niemieckich przyjaciół z myślą, żeby wciągnąć Francję w działania na rzecz przyłączenia Polski do Unii Europejskiej. Dziś jesteśmy wewnątrz Unii. Trójkąt Weimarski może odgrywać rolę równoważenia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Proszę zwrócić uwagę, że siła kanclerza Niemiec w znaczeniu efektywnej polityki rządu pani kanclerz Angeli Merkel powoduje, iż nawet dla obejmującego urząd prezydenta Francji oznacza to 2 lata opóźnienia w stosunku do tego, co się dzieje w Niemczech, w stosunku do wielkich sukcesów rządu niemieckiego i przede wszystkim prezydencji Niemiec.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">„The Economist” pisał, że szczyt brukselski miał dwóch przewodniczących – kanclerz Angelę Merkel i prezydenta Nicolasa Sarkozyego. Jest faktem, że bez osobistego zaangażowania prezydenta Francji w znalezienie kompromisu być może byłoby dużo trudniej uzyskać taki efekt, jaki udało się osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">To jest element wskazujący, że Francji również może być potrzebny Trójkąt Weimarski, podobnie jak Polsce. Z całą skromnością porównania potrzeb francuskich do naszych potrzeb, myślę, że najbliższe lata współpracy weimarskiej mogą być dużo bardziej obiecujące niż były dotychczas.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Jeśli chodzi o współpracę naukową, nie mam wątpliwości, że kontakty badawcze pomiędzy uczonymi polskimi i francuskimi, które dziś nie muszą odbywać się jedynie przy założeniu znajomości języka francuskiego, powinny i mogą być intensyfikowane. Obecnie językiem badań jest angielski.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Przyznaję, że moje znajomości w UNESCO chciałbym wykorzystać również do promowania współpracy bezpośredniej pomiędzy Francją i Polską, szczególnie w zakresie wysokich technologii i aplikacji nauk takich, jak biofizyka i biochemia do celów medycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Czy są jeszcze pytania do pana Tomasza Orłowskiego? Jeśli nie ma, to ja pozwolę sobie zadać krótkie pytanie. Wrocław aspiruje do organizacji EXPO–2012. Czy można oczekiwać pomocy ze strony francuskiej w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Byłbym raczej sceptyczny co do pomocy Francji. Specjalne stosunki Francji z Marokiem, obecność wspólnoty muzułmańskiej we Francji mogą powodować, że Francja w pierwszym głosowaniu poprze Maroko.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Możemy natomiast zagwarantować sobie, że w drugiej turze – o ile Wrocławowi uda się przejść do drugiej tury – Francja poprzez kandydaturę Wrocławia. Obecność Wrocławia może być punktem do promowania tego miasta jako siedziby Europejskiego Instytutu Technologicznego. Współpraca naukowa pomiędzy Francją i Polską może w tym zakresie być istotna.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Paryż jest miejscem, w którym znajduje się siedziba Międzynarodowego Biura Wystaw. Działalność ambasady RP w Paryżu nie będzie ograniczała się w ostatniej fazie przygotowań do głosowania nad wnioskiem o organizację EXPO–2012 wyłącznie do Francji, ale również do przekonywania przedstawicieli pozostałych państw. Sto dwa państwa są członkami Międzynarodowego Biura Wystaw.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">W tym okresie chciałbym również rozwinąć współpracę w Paryżu z władzami wrocławskimi, z którymi już wielokrotnie na ten temat rozmawiałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Czy są jeszcze pytania do kandydata? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Za chwilę przejdziemy do części zamkniętej. Proszę państwa posłów i pana ministra o pozostanie na sali.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Chciałbym bardzo serdecznie pogratulować wszystkim kandydatom. Komisja jednogłośnie udzieliła poparcia wszystkim kandydaturom.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KandydatnaambasadoraRPTomaszOrłowski">Proszę nam pozwolić podziękować Komisji za zaufanie i poświęcony nam czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełPawełŚpiewak">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>