text_structure.xml 14.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełKarolKarski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam państwa posłów, panów ambasadorów Bułgarii i Rumunii oraz przedstawicieli poszczególnych resortów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełKarolKarski">Porządek dzienny został państwu dostarczony na piśmie. Przypomnę, że pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie przez przedstawiciela wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu. Przechodzimy zatem do realizacji porządku dziennego. Oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawcy. W tym przypadku do uzasadnienia projektu został upoważniony minister spraw zagranicznych. W imieniu ministra spraw zagranicznych głos zabierze podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych pan Rafał Wiśniewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Mam zaszczyt poinformować o pozytywnej decyzji Rady Ministrów, która podjęła uchwałę w sprawie przedłożenia Prezydentowi RP traktatu akcesyjnego Bułgarii i Rumunii do UE do ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w stosownej ustawie. Stanowi to istotny krok na drodze do kolejnego rozszerzenia UE oraz umacnia pozycję naszej dyplomacji w kształtowaniu europejskiej wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Nie można zapominać, że tak zwane wielkie rozszerzenie z 2004 r. wpłynęło w sposób mobilizujący i ożywczy na UE, która nie tylko ma możność, ale wręcz obowiązek poszerzania swoich granic, obecnie na państwa Europy Południowo-Wschodniej, a w przyszłości na wschód.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Musimy nie tylko wyzbyć się egoistycznych tendencji prowadzących do myślenia o możliwych negatywach skutkach dalszego rozszerzania, ale przede wszystkim kierować się długookresową wizją strategiczną i zasadą solidarności.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Przejdę teraz do przedstawienia podstawowych tez i uzasadnienia stanowiska Polski w tej sprawie. Jeśli chodzi o charakter i cel traktatu akcesyjnego, to pragnę przypomnieć, że wielostronna umowa międzynarodowa podpisana przez kraje członkowskie UE dotyczy w tym wypadku Bułgarii i Rumunii. Po wejściu w życie traktatu oba państwa staną się członkami UE, a tym samym stronami traktatów założycielskich wraz z ich zmianami i uzupełnieniami. Samo podpisanie traktatu akcesyjnego stanowiło pozytywne zakończenie negocjacji o uzyskanie członkostwa Bułgarii i Rumunii w UE, a dokument jest formalnym podsumowaniem ich długoletnich prac na rzecz wstąpienia do struktur europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Wspomniana tu procedura zawarta w art. 49 Traktatu o UE przewidywała kolejno następujące kroki, które już zrealizowano: opinię Komisji Europejskiej w sprawie przyjęcia nowych członków, zgodę PE na ich przyjęcie na warunkach określonych w traktacie akcesyjnym oraz jednomyślną decyzję o przyjęciu przez Radę UE.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Traktat wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. pod warunkiem wcześniejszego złożenia wymaganych dokumentów ratyfikacyjnych. Po drugie, na mocy art. 4 traktat musi być ratyfikowany przez wszystkie strony, tj. kraje, i zacznie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2008 r. w stosunku do jednego lub obu państw w przypadku, gdyby Rada UE podjęła decyzję o ewentualnym zastosowaniu tzw. klauzuli szczególnej. Klauzula ta daje możliwość przełożenia daty przystąpienia danego państwa do UE o rok w sytuacji, gdy zostaną stwierdzone istotne opóźnienia w realizacji zobowiązań podjętych na drodze do członkostwa w strukturach unijnych. Właśnie w maju br. zostaną opublikowane raporty monitorujące Komisji Europejskiej na temat postępów Bułgarii i Rumuni na drodze do UE i na ich podstawie, jako rekomendacji do członkostwa, zarówno Polska, jak i pozostałe kraje członkowskie podejmą ostateczną decyzję co do terminu wejścia obu państw do UE.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">W chwili obecnej nie widzimy zasadności przesunięcia terminu przystąpienia Bułgarii i Rumunii do struktur europejskich, bowiem zarówno przedstawione pod koniec ubiegłego roku raporty końcowe, jak i raporty sprawdzające przygotowanie obu państw do członkostwa pokazują pozytywny obraz działań podejmowanych przez rządy zainteresowanych krajów na rzecz uzyskania członkostwa w terminie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Oczywiście Polska dostrzega konieczność podjęcia szczególnego wysiłku przez rządy Bułgarii i Rumunii przede wszystkim w obszarze funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości czy też w pracach nad reformą administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Jeśli chodzi o skutki wejścia w życie traktatu, ten aspekt ratyfikacji należy rozpatrywać na wielu płaszczyznach: politycznej, gospodarczej, społecznej i prawnej. Naszym zdaniem Bułgaria i Rumunia staną się wreszcie integralną częścią UE mogącą korzystać z przywilejów, jakie niesie ze sobą członkostwo. Mam tu na myśli kwestie bezpieczeństwa i zapewnienia zrównoważonego rozwoju oraz poprawy jakości życia społeczeństwa. Dzięki temu dokona się poszerzenie obszaru politycznej i ekonomicznej stabilizacji na kontynencie, co prowadzi do stabilizacji również w szerszym regionie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Akcesja Bułgarii i Rumunii do UE z pewnością korzystnie wpłynie na rozwój naszej gospodarki, nie tylko poprzez powiększenie potencjalnego rynku zbytu dla polskich produktów, ale, jak wskazują pogłębione studia, pozytywnie wpłynie na handel usługami, poprawę konkurencyjności oraz, w tym kontekście, spadek bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Zgoda na związanie się z omawianym traktatem wyrażana jest przez państwa członkowskie w sposób zgodny z krajowymi wymogami konstytucyjnymi, co oznacza, że w Polsce właściwym trybem jest tryb określony w art. 89 Konstytucji RP, to jest ratyfikacja za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Pragnę przypomnieć, że bardziej szczegółowe omówienie naszego stanowiska znajduje się w druku sejmowym nr 330.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">Jeśli panowie przewodniczący pozwolą jeszcze na jedno zdanie o charakterze mniej formalnym, chciałbym powiedzieć, że w opinii MSZ i rządu udzielenie przez Polskę ratyfikacji ma szczególne znaczenie w naszym wypadku, jako nowego kraju członkowskiego UE. Dla podkreślenia zarówno solidarności państw naszego regionu, mających określoną wspólną przeszłość, jak i dla wyrażenia naszej determinacji dotyczącej możliwości rozszerzania się UE również w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychRafałWiśniewski">I druga uwaga – stosunki Polski i w historii, i współcześnie z obydwoma tymi krajami stanowią szczególne dodatkowe pozytywne uzasadnienie dla tego wniosku, który miałem przyjemność i zaszczyt państwu przedłożyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełKarolKarski">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos w ramach debaty w sprawie ogólnych zasad projektu? Przypominam, że jesteśmy w trakcie pierwszego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejMarkowiak">Mam pewne wątpliwości wynikające z lektury załącznika do druku nr 330, czyli tekstu traktatu akcesyjnego. Wydaje mi się, że ratyfikacja powinna się odbyć na bazie aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a w traktacie są odesłania do traktatu ustanawiającego Konstytucję UE. Czy nie ma tu kolizji? Bo np. mówi się, że uwzględniając, iż art. I-58 traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy daje państwom europejskim możliwość uzyskania członkostwa w UE.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełAndrzejMarkowiak">Chcę zapytać, co się dzieje w sytuacji, kiedy traktat ustanawiający Konstytucję UE nie jest jeszcze dokumentem wiążącym, a wręcz jego ratyfikacja została wstrzymana?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejGałażewski">Chcę poinformować wszystkich tu obecnych, że na spotkaniu przewodniczących komisji europejskich Grupy Wyszehradzkiej w dniach 5 i 6 lutego br. był omawiany problem dalszego rozszerzania UE. Cała Grupa poparła jak najszybsze i jednoczesne przystąpienie Bułgarii i Rumunii do UE, jednakże zwróciła uwagę, że powinno to zdopingować oba te państwa do wypełnienia wszystkich przesłanek, które by taką akcesję umożliwiły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełKarolKarski">Nie widzę więcej zgłoszeń, bardzo proszę więc pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZRafałWiśniewski">Może zacznę od drugiej uwagi. Po pierwsze należy pamiętać, że gdyby, nie daj Boże, doszło do takich opóźnień, które mogłyby wpłynąć na termin realnej akcesji przewidziane są specjalne klauzule opóźniające i stosowne raporty monitorujące. Natomiast myślę, że ten wstęp o poparciu państw Grupy Wyszehradzkiej był tu informacją najbardziej istotną. Jest to w pełni zgodne z polskim stanowiskiem. Myślę też, że państwa nowo przyjęte do UE, które kilka lat temu same były obiektem rozmaitych, czasami może przesadnych ostrożności ze strony dotychczasowych członków, powinny być wyjątkowo wstrzemięźliwe w formułowaniu takiej ostrożności wobec nowych kandydatów, aczkolwiek nie oznacza to oczywiście pomijania czegokolwiek.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZRafałWiśniewski">Pierwsze pytanie, ma szczególnie skomplikowany walor prawny. Pozwoli pan przewodniczący, że poproszę przedstawiciela naszego departamentu prawno-traktatowego o precyzyjną odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastępcaDyrektoraDepartamentuPrawnoTraktatowegowMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszŁącki">Chciałbym wyjaśnić, że traktat, który obecnie jest przedmiotem obrad Komisji, został sporządzony w Luksemburgu w dniu 25 kwietnia 2005 r. i odzwierciedla oczywiście stan faktyczny i prawny na dzień jego podpisania. Wówczas odbywały się jeszcze referenda konstytucyjne w poszczególnych państwach członkowskich UE, w związku z tym ten traktat musi być ratyfikowany w tej formie, w której został podpisany. Gdyby miało być inaczej, oznaczałoby to, że państwa, które do tej pory już ratyfikowały traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii, musiałyby faktycznie powtarzać swoje wewnętrzne procedury ratyfikacyjne. Natomiast gdyby przy planowanej dacie akcesji Bułgarii i Rumunii, czyli 1 stycznia 2007 r., okazało się, że traktat konstytucyjny nie wejdzie w życie, określone jest w samym tekście traktatu o akcesji, co zrobić w takiej sytuacji. Są to art. 2, 3 i 4 traktatu akcesyjnego Rumunii i Bułgarii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełKarolKarski">Dziękuję państwu za ciekawą dyskusję. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przechodzimy do pracy nad projektem w Komisji, do rozpatrzenia projektu ustawy na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełKarolKarski">Ze względu na naturę ustawy ratyfikacyjnej zgłaszania poprawek nie przewidujemy. Przechodzimy do głosowania całości projektu ustawy. Głosują obie Komisje jednocześnie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełKarolKarski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełKarolKarski">Stwierdzam, że Komisje: do Spraw Unii Europejskiej oraz Spraw Zagranicznych jednogłośnie postanowiły przyjąć projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarianPiłka">Chcę zgłosić pana przewodniczącego Karola Karskiego na sprawozdawcę tego projektu ustawy w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełKarolKarski">Czy są jeszcze jakieś propozycje w tym zakresie? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec mojej kandydatury? Czy poddać to pod głosowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarianPiłka">Myślę, że jeśli nie usłyszymy sprzeciwu, przyjmiemy na zasadzie konsensusu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKarolKarski">Dziękuję. Tak więc zostałem uhonorowany przez państwa funkcją sprawozdawcy tego bardzo ważnego projektu. Jednocześnie chcę wyrazić satysfakcję z tego, że obie Komisje jednomyślnie przyjęły projekt ustawy ratyfikacyjnej traktatu akcesyjnego Bułgarii i Rumunii. Jest to bardzo ważne. Polska zawsze wspierała ten proces. Na ręce obecnych tutaj panów ambasadorów składam zapewnienie, że czekamy z niecierpliwością, aż wszyscy razem staniemy się już formalnie członkami jednej wspólnej europejskiej rodziny, tak jak zawsze nią byliśmy. Będzie to tylko formalne przypieczętowanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełKarolKarski">Dziękuję. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>