text_structure.xml
35.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Chciałbym państwa poinformować, że poseł Przemysław Andrejuk w imieniu wnioskodawców wycofał kandydaturę pana Eryka Wojciechowskiego na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Przystępujemy do rozpatrywania wniosków w sprawie poszczególnych kandydatur. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o zaprezentowanie kandydatury pani Lidii Iwony Bagińskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrzysztofSikora">Mam zaszczyt przedstawić kandydaturę pani Lidii Iwony Bagińskiej. Pani Lidia Bagińska urodziła się 18 listopada 1967 r. w Ozorkowie. W 1992 r. ukończyła studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1992–1994 odbyła etatową aplikację sądową w Sądzie Wojewódzkim w Warszawie, zakończoną zdanym egzaminem sędziowskim. W latach 1994–1995 odbyła aplikację radcowską w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie, zakończoną zdanym egzaminem radcowskim. W 2003 r. ukończyła podyplomowe studia prawa europejskiego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W 1995 r. uzyskała wpis na listę radców prawnych Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Od 1995 do 2001 r. wykonywała zawód radcy prawnego. W 2001 r. uzyskała wpis na listę adwokatów Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie oraz wpis na listę syndyków Sądu Okręgowego w Warszawie. Od 2001 do 2006 r. wykonuje zawód adwokata w kancelarii adwokackiej w Warszawie. Jako adwokat doradzała przy sporządzaniu skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełKrzysztofSikora">Pani Lidia Bagińska była członkiem wielu rad nadzorczych znaczących w kraju spółek. W latach 1998–1999 była członkiem rady nadzorczej Rudzkiej Spółki Węglowej SA w Rudzie Śląskiej, a w latach 1998–2000 Nafty Polskiej SA. W latach 1998–2000 była także członkiem rady nadzorczej Polimex-Cekop SA, natomiast w latach 1999–2000 Banku Pocztowego SA. W latach 1998–2001 była członkiem rady nadzorczej Unitra SA, a w latach 1996–1999 Chemtranslogistic Holding SA. Od grudnia 2005 r. jest członkiem rady nadzorczej Anwil SA we Włocławku (spółka z grupy PKN Orlen) od 1999 r. członkiem rady Podlaskiej Fundacji Wspierania Talentów (fundacja Skarbu Państwa).</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełKrzysztofSikora">Pani Lidia Bagińska w 2000 r. była pełnomocnikiem wojewody mazowieckiego do spraw prywatyzacji Państwowego Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego w Warszawie. Od 2002 r. jest syndykiem Unikat Development sp. z o.o. w Warszawie. W 2003 r. była nadzorcą sądowym Mostostal Invest sp. z o.o. w Warszawie, a w 2004 r. tymczasowym nadzorcą sądowym Bumar Waryński SA Grupa Holdingowa w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełKrzysztofSikora">Pani Lidia Bagińska brała udział w pracach wielu komisji sejmowych jako ekspert prawny. W latach 1995–1997 była ekspertem prawnym Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej przy projekcie ustawy o kasach budowlanych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe, W 1998 r. była ekspertem prawnym Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów przy projekcie ustawy o ochronie konkurencji oraz ekspertem prawnym Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw przy projekcie ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. W 2002 r. była ekspertem Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka przy projekcie ustawy o Sądzie Najwyższym, a w 2004 r. przy projekcie ustawy o licencji syndyka. W latach 1999–2000 była ekspertem prawnym Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową przy pracach nad projektem ustawy o finansowym wspieraniu eksportu kredytami średnio – i długoterminowymi o stałych stopach procentowych. W latach 2004–2005 była asystentem akredytowanym przy Parlamencie Europejskim i wykonywała ekspertyzy dla posłów Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełKrzysztofSikora">Pani Lidia Bagińska wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy prawniczej i jest specjalistą w zakresie fuzji, przekształceń własnościowych, likwidacji, upadłości oraz zagadnień prawa gospodarczego, handlowego, cywilnego, wekslowego i czekowego. Była wykładowcą wielu szkoleń i kursów dotyczących prawa wekslowego i czekowego. Jest autorem licznych artykułów i publikacji z zakresu prawa gospodarczego, w tym komentarza do prawa wekslowego i czekowego napisanego w 1998 r. dla wydawnictwa prawniczego Beck. Komentarz ten jest najobszerniejszym na rynku opracowaniem dotyczącym tematyki weksli i czeków.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełKrzysztofSikora">Pani Lidia Bagińska jest członkiem Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie i Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Jest praktykiem prawa z dużym doświadczeniem zawodowym zarówno w procesie legislacji, jak i w stosowaniu prawa. Pani Lidia Bagińska posiada odpowiednie kwalifikacje do zajmowania stanowiska sędziego Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Czy kandydatka chciałaby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTrybunałuKonstytucyjnegoLidiaBagińska">Chciałabym uzupełnić informację o pewne fakty z mojego życiorysu, jak i uprzedzić niektóre pytania i rozwiać wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTrybunałuKonstytucyjnegoLidiaBagińska">Pierwszą kwestią, która może wywoływać pewne wątpliwości, jest zapewne mój wiek. Mam 39 lat. Niektórzy mogą uważać, że to zbyt mało w przypadku kogoś, kto stara się o stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Moim zdaniem, kwestia wieku nie powinna stanowić przeszkody, ponieważ przepisy prawa nie wprowadzają takiej bariery. Wprawdzie w przypadku kandydatów na sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego wymagane jest ukończenie 40 roku życia, ale ustawa o Trybunale Konstytucyjnym stanowi, że kandydat na sędziego TK musi spełniać kryteria do zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub sędziego NSA. W przypadku sędziów Sądu Najwyższego nie ma bariery wieku. W Europie znane są przypadki zajmowania tego typu stanowisk przez młode osoby. Na przykład w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości Savvas Papasavvas, adwokat z Cypru. W 2004 r. w wieku 36 lat została w 2004 r. sędzią sądu pierwszej instancji. Sędzią sądu pierwszej instancji w Trybunale Sprawiedliwości jest też 38-letni Emmanuel Coulon z Belgii. Znany jest także przypadek adwokata z Portugalii, Luisa Miguela Poiares Pessoa Maduro, który w wieku 39 lat również został powołany do Trybunału Sprawiedliwości. Mamy jeszcze przypadki dotyczące Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Przedstawicielki Litwy i Łotwy w wieku 36 lat zostały powołane na sędziów tego Trybunału. Widzę uśmiechy, ale myślę, że ta kwestia jest dosyć ważna.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Proszę się nie deprymować. Uśmiechamy się, bo pani mecenas jest rzeczywiście bardzo młoda w świetle ustawy i wymogów, jakie muszą spełniać kandydaci na sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego i wyprzedza pani ewentualne pytania na ten temat. To jest uśmiech wywołany taktyką obraną przez kandydatkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">W takim razie bardzo dziękuję. To była uwaga, która mogła wzbudzić zainteresowanie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Na pewno by wzbudziła. Zresztą będzie niezwykle istotna, dlatego proszę, aby członkowie Komisji byli niezwykle na to wyczuleni. Ktoś z państwa będzie wszak sprawozdawcą Komisji w trakcie debaty na forum Sejmu – wówczas ta kwestia może być również przedmiotem dociekań posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Myślę, że po wysłuchaniu mojego życiorysu mogliście państwo dojść do wniosku, że jestem osobą przygotowaną przede wszystkim do zarządzania i zasiadania w radach nadzorczych spółek. Pan poseł Krzysztof Sikora mówił o tym, że byłam członkiem wielu rad nadzorczych. Niemniej jednak głównym moim zawodem jest zawód adwokata, który wykonuję od 2001 r. Od 1995 r. wykonywałam zawód radcy prawnego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Oczywiście ukończyłam studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim oraz dwie aplikacje: zakończoną egzaminem etatową aplikację sądową oraz aplikację radcowską. Ponadto ukończyłam podyplomowe studia Prawa Europejskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Myślę, że to jest istotna informacja, ponieważ Trybunał Konstytucyjny coraz częściej będzie zajmował się sprawami związanymi z prawem wspólnotowym oraz umowami międzynarodowymi.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Kandydat na sędziego Trybunału Konstytucyjnego musi spełniać wysokie wymagania zawodowe. Uważam, że wyróżniam się wysokim poziomem wiedzy prawniczej. Trudno mi mówić o sobie w samych superlatywach, ale uważam, że biorąc pod uwagę mój wiek, mam duże osiągnięcia naukowe – jestem współautorem bardzo obszernego komentarza do prawa wekslowego i czekowego, wydanego przez Beck, jedno z największych wydawnictw prawniczych. Ten komentarz od 1998 r. ukazał się już cztery razy, co potwierdza jego przydatność dla praktyków prawa. Wielokrotnie słyszałam, jak sędziowie Sądu Najwyższego uzasadniając orzeczenia, powoływali się właśnie na ten komentarz. Myślę, że napisanie komentarza dowodzi, że moja wiedza prawnicza jest wyróżniająca. Nie każdy prawnik, który jest adwokatem lub radcą prawnym, ma na swoim koncie taki dorobek, który ma uznane miejsce w doktrynie prawa.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Mam doświadczenie w pracach wielu komisji sejmowych. Byłam ekspertem kilku komisji Sejmu RP, jak i opracowywałam opinię dla Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego. Jeśli chodzi o moje doświadczenie w zakresie prawa konstytucyjnego, to przepisy nie stanowią, że kandydat na sędziego Trybunału Konstytucyjnego musi być sędzią bądź wybitnym specjalistą w zakresie prawa konstytucyjnego. Przepisy stanowią, że należy spełniać inne wymagania. Moim zdaniem członkowie Trybunału Konstytucyjnego powinni pochodzić z jak najszerszych kręgów prawniczych. Powinni to być pracownicy naukowi, profesorowie, ale również praktycy – tak jak adwokaci, radcowie prawni czy prokuratorzy. Myślę, że potrzeba praktyków w Trybunale Konstytucyjnym. Różnorodność doświadczeń może wpływać na wysoką jakość orzeczeń Trybunału.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Jako adwokat, który prowadzi praktykę od dziesięciu lat, prawie na co dzień mam do czynienia z prawem konstytucyjnym. Moje doświadczenia ze spraw sądowych, zarówno cywilnych, jak i karnych lub administracyjnych, wiążą się przede wszystkim ze stosowaniem konstytucji. Do każdego rozstrzygnięcia sprawy w pierwszej kolejności powinny mieć zastosowanie przepisy konstytucji. Jako adwokaci, mamy z tym do czynienia na co dzień. Sporządzałam również skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, a także doradzałam przy sporządzaniu skarg do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Bardzo proszę posła Krzysztofa Tchórzewskiego o przedstawienie kandydatury pani Teresy Liszcz.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">Z przyjemnością przedstawiam kandydaturę pani Teresy Liszcz, która jest bardzo związana z Lublinem. Urodziła się w województwie lubelskim. Szkołę średnią ukończyła w Lublinie. Tam też rozpoczęła studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, zakończone w 1968 r. uzyskaniem dyplomu magistra praw. Od 1 października 1968 r. zatrudniona była w charakterze asystenta-stażysty w Katedrze Prawa Pracy Wydziału Prawa UMCS, w której po przemianowaniu jej w 1970 r. na zakład prawa pracy pracuje do dziś, przechodząc kolejne szczeble uniwersyteckiej kariery do stanowiska kierownika zakładu, które zajmuje od 1 lutego 1989 r.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełKrzysztofTchórzewski">W 1974 r. pani Teresa Liszcz obroniła pracę doktorską i uzyskała stopień doktora praw. W 1987 r. uzyskała tytuł doktora habilitowanego na Wydziale Prawa Uniwersytetu Łódzkiego, a w 1970 r., po dwuletniej pozaetatowej aplikacji złożyła egzamin sędziowski. W tym samym roku zawarła też związek małżeński. W latach 1988–1989 pełniła funkcję ławnika w sądzie pracy. W 1989 r. została wybrana na posła na Sejm X kadencji. Pracowała w Komisji Ustawodawczej oraz w Komisji Konstytucyjnej, a od stycznia 1991 r. także w Komisji Edukacji. W styczniu 1991 r. została powołana na stanowisko sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta RP do spraw ekonomiczno-społecznych i spraw wsi, na którym pozostawała do 31 października 1991 r. Wtedy też została wybrana na posła na Sejm I kadencji. W Sejmie tej kadencji pełniła funkcję przewodniczącej Komisji Ustawodawczej. Była także członkiem Komisji Konstytucyjnej. W 1997 r. uzyskała mandat posła na Sejm III kadencji. Przez blisko dziesięć lat była członkiem rządowej komisji zajmującej się reformą prawa pracy. Od 1994 r. do października 2001 r. pracowała w charakterze doradcy prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Przez większą część tego okresu była członkiem Kolegium NIK. Od września 1997 r., kiedy ponownie została wybrana do Sejmu, pozostawała na urlopie bezpłatnym. Od 2001 do 2005 r. była senatorem, przewodniczącą Komisji Ustawodawczej i Praworządności. Przez cały czas sprawowania mandatów posła i senatora nadal prowadziła zajęcia dydaktyczne i naukowe na UMCS w Lublinie. Pod jej kierunkiem powstało 200 prac magisterskich. Była promotorką w pięciu zakończonych przewodach doktorskich, a dwa dalsze są bliskie ukończenia. Jest autorem ponad 200 publikacji. Zarówno wykształcenie, jak i doświadczenie zawodowe wskazują, że pani Teresa Liszcz jest bardzo dobrym kandydatem na sędziego Trybunału Konstytucyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Niektórzy spośród nas mieli przyjemność współpracować z panią senator, gdy przewodniczyła Komisji Praworządności. Uważam, że wiele dobrego pozostało z tej współpracy w polskim systemie prawnym.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Czy kandydatka chciałaby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">Niestety, nie mam problemu z wiekiem, więc zrezygnuję z zabrania głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">W takim razie nawiążę do kwestii wieku. Jak już powiedziała pani Lidia Bagińska, ustawa o Trybunale Konstytucyjnym stanowi, iż o stanowisko sędziego mogą ubiegać się osoby, które posiadają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego. Rzeczywiście jest tak, że ustawa – Prawo o ustroju sądów administracyjnych zawiera wymóg ukończenia 40. roku życia w przypadku kandydatów na stanowisko sędziego NSA. Jedyny wyjątek zapisano w art. 7 par. 1 i dotyczy on tych osób, które wcześniej pozostawały przynajmniej przez 3 lata na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego. Natomiast kryterium wieku nie ma w ustawie o Sądzie Najwyższym. W art. 22 w par. 1 jest sześć wymagań, wśród których nie ma kryterium wieku. W art. 5 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym w ust. 3 sformułowano alternatywę kwalifikacji sędziego NSA lub Sądu Najwyższego i dlatego należy przyjąć, że pani Lidia Bagińska spełnia wymagania przewidziane przez ustawę o Sądzie Najwyższym.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Otwieram dyskusję. Jest jeszcze kryterium pozostawania przez dziesięć lat w stanie radcowskim lub adwokackim. W przypadku pani Lidii Bagińskiej to jest na granicy. W związku z informacją, która pojawia się w druku nr 1157 na stronie 2, iż od 2003 r. jest pani członkiem zarządu C&B Usługi Finansowe i Zarządzanie Majątkiem sp. z o.o., chciałbym zapytać o pewną kwestię. Wydaje się, że z punktu widzenia zasad, które rządzą korporacją adwokacką, pełnienie funkcji w zarządach spółek jest nie do pogodzenia ze sprawowaniem funkcji adwokata, ponieważ adwokatura to wolny zawód i nie można tego łączyć z pełnieniem funkcji związanej z zatrudnieniem w postaci umowy o pracę. Tymczasem każdy członek zarządu taką umowę zawiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Nie podpisałam w tej spółce umowy o pracę. Spółka jest podmiotem wpisanym na listę syndyków Sądu Okręgowego w Warszawie. Syndykiem może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna. Adwokat, i nie jest to sprzeczne z zasadami etyki, może być syndykiem. Przepisy zezwalają na wykonywanie funkcji syndyka poprzez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Ta spółka jest wpisana na listę syndyków przy Sądzie Okręgowym w Warszawie. Nie mam i w tym czasie nie miałam podpisanej żadnej umowy o pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Jednak to jest spółka prawa handlowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">To jest spółka prawa handlowego. Taki podmiot może być także syndykiem. Według obecnych przepisów syndykiem może być osoba prawna.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Tego nie kwestionuję. Problem polega na tym, czy adwokatura daje się pogodzić z funkcją wykonawczą w spółce, z funkcją prezesa zarządu. Mam co do tego poważne wątpliwości. Chciałbym, aby pani mecenas przekonała członków Komisji, że nie ma tu żadnej kolizji. Można postawić zarzut, że podejmując się pełnienia funkcji prezesa zarządu, postąpiła pani wbrew zasadom etyki adwokackiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Sądzę, że zasada stanowiąca, iż adwokat nie może być prezesem firmy, dotyczy sytuacji, w której zostanie podpisana umowa o pracę. Pan poseł stwierdził, że prezes każdej spółki ma umowę o pracę. Przepisy przewidują różne modele układania stosunków prezesa zarządu ze spółką. Może to być umowa o pracę, umowa zlecenia, ale można też tę funkcję pełnić nieodpłatnie. Ja w tej spółce nie mam podpisanej żadnej umowy. Tylko dlatego jestem prezesem, ponieważ ta spółka pełni rolę syndyka, a przepisy wymagają, aby w zarządzie takiej spółki zasiadała osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia. Stąd taka konstrukcja.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Właśnie ta konstrukcja budzi pewne wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Czy w trakcie wykonywania zawodu radcy i adwokata nie było przerw spowodowanych pełnieniem funkcji w różnych spółkach?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Nie. Cały czas aktywnie prowadziłam działalność. Znalazłam się na liście radców prawnych w 1995 r. Nie było żadnej przerwy. Później zostałam wpisana na listę adwokatów i miałam możliwość wyboru, czy chcę wykonywać zawód radcy prawnego, czy adwokata. Wybrałam zawód adwokata. Od 1995 r. do dzisiaj nie mam żadnej przerwy w wykonywaniu zawodu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytania kandydatkom?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełKatarzynaPiekarska">Mam pytanie do pani prof. Teresy Liszcz. Jako osobę z olbrzymim doświadczeniem, biegle poruszającą się w prawie pracy, chciałabym panią zapytać o to, czy pani zdaniem polskie prawo w należyty sposób chroni kobiety przed tego rodzaju nadużyciami, o których ostatnio się dowiedzieliśmy. Myślę tutaj o sprawie, którą obecnie żyje opinia publiczna. Czy wymagane są jakieś zmiany prawne w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">Całkiem niedawno do polskiego prawa pracy zostały wprowadzone przepisy dotyczące molestowania i mobbingu. Molestowanie jest tutaj rozumiane w szerszy sposób, jako traktowanie poniżające i niesprawiedliwe. Jest też molestowanie seksualne. Zazwyczaj molestowanie kojarzy się z tym drugim. W przepisach zobowiązuje się pracodawcę, aby zapobiegał tym zjawiskom. Jest to traktowane jako przejaw dyskryminacji. W Kodeksie pracy przewidziano też odpowiednie sankcje karne. Istnieje możliwość żądania odszkodowania. Jak w każdym przypadku naruszenia dóbr osobistych – dla mnie to jest przede wszystkim naruszenie godności, przy wykorzystaniu stosunku zależności – jest otwarta droga obrony praw na podstawie art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">Wydaje się zatem, że przepisy są wystarczające, natomiast nie ma dostatecznej praktyki, ponieważ przepisy są stosunkowo nowe. Jest coraz więcej skarg i są stowarzyszenia, które włączają się do postępowania. One robią dużo dobrego. Zetknęłam się z osobami, które uważają, że były molestowane. Przychodziły do mnie po pomoc. Wiem, że współdziałały również z tymi stowarzyszeniami. Te organizacje opracowują na przykład wzory pozwów.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">Sądzę, że to nie tyle jest kwestia zmiany przepisów, co raczej odwagi kobiet. Często jest tak, że kobiety decydują się na złożenie skargi, gdy przestają już pracować. Póki pracują, znoszą wszystko, byleby tej pracy nie utracić. Dlatego tak ważne jest uświadamianie i dodawanie odwagi przez różne organizacje. Myślę, że na gruncie obecnego prawa będzie się można z tym uporać.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyKozdroń">Mam pytanie do pani mecenas Lidii Bagińskiej. Czy z racji pełnienia funkcji zarządzającej w spółce C&B Usługi Finansowe i Zarządzanie Majątkiem sp. z o.o. otrzymuje pani gratyfikację?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Nie, nie otrzymuję żadnej gratyfikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławRydzoń">Mam pytanie do obu kandydatek. Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji zadałem to pytanie pozostałym kandydatom. Czy, zdaniem kandydatek, Trybunał Konstytucyjny powinien się zajmować badaniem konstytucyjności międzynarodowych umów przed ich podpisaniem? Obecna ustawa o Trybunale Konstytucyjnym nie przewiduje takiej możliwości. Gdyby na przykład Trybunał zbadał przed podpisaniem umowę związaną z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, konsekwencje byłyby niezwykłe. Czy, zdaniem pań, istotne dla państwa umowy powinny być badane przez Trybunał Konstytucyjny i czy w ustawie powinien się znaleźć taki zapis?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Uważam, że ta propozycja jest słuszna. W ten sposób można uniknąć w przyszłości wielu problemów związanych z niezgodnością jakiejś umowy z konstytucją. Myślę, że warto to rozważyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">Nie podzielam tego poglądu. Jeżeli chodzi o najważniejsze umowy, czyli te, które wymagają ratyfikacji przez Sejm i Senat, to podlegają one wstępnej kontroli. Wydaje mi się, że to wystarczy. Uważam, że wstępna kontrola wszystkich umów międzynarodowych to byłoby zbyt duże obciążenie dla Trybunału Konstytucyjnego. Ponadto znacznie spowolniono by w ten sposób procedurę zawierania umów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławRydzoń">To samo pytanie zadałem prof. Stanisławowi Biernatowi, który stwierdził, że widzi taką potrzebę. Jego zdaniem Trybunał Konstytucyjny powinien się zajmować istotnymi umowami międzynarodowymi przed ich podpisaniem. Chodziło mi o istotne umowy międzynarodowe. Obecnie Trybunał nie ma takich kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">W tej chwili dopuszczalne jest wstępne badanie umowy przed ratyfikacją. Dotyczy to umów, które są ratyfikowane na mocy ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania do kandydatek?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełStanisławChmielewski">Mam pytanie do obu kandydatek. Chodzi mi o stosunek pań do kary śmierci w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">Jestem zdecydowanie przeciwko karze śmierci. Opowiadam się za ochroną życia od pierwszego momentu do naturalnej śmierci. Jestem katoliczką – przykazanie „nie zabijaj” nie zawiera żadnych wyjątków. Rozumiem, że rodzina, która straciła kogoś w drastycznych okolicznościach, może nie widzieć innej możliwości niż kara śmierci. Jednak osobiście jestem przeciwna karze śmierci. To samo dotyczy eutanazji. Jestem przeciwna zamachom na życie w każdej jego fazie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Ja także jestem przeciwko karze śmierci. Cieszę się, że konstytucja nie przewiduje takiej kary. Zastanawiam się, czy karę śmierci można w ogóle nazwać karą. To jest eliminacja człowieka, która nie spełnia funkcji kary. Trybunał Konstytucyjny raczej nie zetknie się z tym problemem, ponieważ konstytucja zapewnia ochronę życia i kara śmierci nie ma racji bytu także w innych państwa europejskich. Myślę, że to jest prawidłowy kierunek. Jedynym państwem europejskim, w którym ta kara jest jeszcze stosowana, jest Białoruś. To jest poważny problem. To jest moje osobiste przekonanie, które wynika również z akceptowanych zasad religijnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Chciałbym zapytać o problem, który dotyczy asesur. Mówiliśmy o tym na poprzednim posiedzeniu Komisji, przy opiniowaniu innych kandydatur. W świetle przepisów konstytucji asesorzy nie mogą wymierzać sprawiedliwości. Biorąc pod uwagę liczbę asesorów rozstrzygających spory sądowe, to może być problem o ogromnej skali, chyba że szybko znajdziemy jakieś rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Czy kandydatki chciałyby się wypowiedzieć w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Problem rzeczywiście istnieje. Asesor ma obecnie taką pozycję jak sędzia, chociaż nie jest do końca niezależny. Asesor podlega Ministrowi Sprawiedliwości, sędziemu opiekunowi oraz kolegium określonego sądu okręgowego. Konstytucja stanowi, że każdy ma prawo do rozstrzygnięcia sprawy i uzyskania wyroku wydanego przez niezależnego sędziego. W związku z tym mamy problem, ponieważ istnieje niezgodność z przepisami konstytucji. Niemniej jednak należy zauważyć, że asesorzy stanowią skład sądów rejonowych. Wśród wszystkich sędziów jest około 20% asesorów. Gdyby teraz pozbawić asesorów możliwości rozpatrywania spraw, to skończyłoby się to paraliżem wymiaru sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Problem dotyczy też przygotowania zawodowego asesorów. Obecna aplikacja nie trwa zbyt długo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">To już wybiega poza zakres pytania. Jak rozwiązać ten problem?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Uważam, że nie można utrzymać obecnej sytuacji, ponieważ to jest niezgodne z konstytucją. Wymagana jest jakaś reakcja. Trybunał Konstytucyjny musi badać przepisy pod kątem ich zgodności z konstytucją. Skoro tutaj jest niezgodność, to tej kwestii nie można pominąć. Myślę, że należałoby się zastanowić nad ewentualnym odroczeniem wykonalności orzeczenia bądź też nad przyznaniem asesorom prawa do rozstrzygania spraw mniejszej wagi. Zdarza się, że w przypadku spraw gospodarczych asesorzy wykazują zbyt małe przygotowanie. Te sprawy stanowią dla nich poważny problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKTeresaLiszcz">Asesor nie jest sędzią, więc nie korzysta z istotnych gwarancji i niezawisłości. Jest oczywiste, że nie ma prawa orzekać w świetle przepisów konstytucji. Moim zdaniem Trybunał Konstytucyjny nie ma wyjścia i musi uznać przepisy pozwalające orzekać asesorom za niekonstytucyjne. Oczywiście, istnieje problem rozwiązania tej kwestii. Pani mecenas wskazała na te sposoby, które trzeba będzie zastosować. Należy skorzystać z maksymalnego odroczenia wejścia w życie tych przepisów, to jest 18 miesięcy. W tym czasie część asesorów będzie mogła uzyskać status sędziego. Być może trzeba zmienić przepisy, obniżając wymagany wiek i czas asesury. Ci, którzy nie uzyskają statusu sędziego, będą musieli być odsunięci od sędziowania. Będą pełnić funkcje asystentów sędziego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJuliaPitera">Mam pytanie do pani mecenas Lidii Bagińskiej. W jakiej dziedzinie prawa pani się specjalizuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KandydatkanastanowiskosędziegoTKLidiaBagińska">Specjalizuję się w prawie gospodarczym, handlowym, cywilnym, wekslowym, czekowym, przekształceń własnościowych. Generalnie przedmiotem moich zainteresowań jest prawo gospodarcze, zarówno w sferze teoretycznej, jak i praktycznej. Posiadam duże doświadczenie zawodowe w dziedzinie prawa gospodarczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania do kandydatek? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Przystępujemy do przyjęcia opinii.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Kto z państwa jest za wydaniem pozytywnej opinii o kandydaturze pani Lidii Bagińskiej?</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisja wydała pozytywną opinię o tej kandydaturze, przy 9 głosach za, 5 przeciwnych i 2 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Kto z państwa jest za wydaniem pozytywnej opinii o kandydaturze pani prof. Teresy Liszcz?</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie wydała pozytywną opinię o tej kandydaturze.</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Odczytam projekt opinii:</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">„Opinia Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka dotycząca wniosków w sprawie wyboru kandydatów na sędziów Trybunału Konstytucyjnego (druk nr 1157).</u>
<u xml:id="u-42.8" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Marszałek Sejmu na podstawie art. 30 ust. 5 Regulaminu Sejmu skierował w dniu 1 grudnia 2006 r. powyższe wnioski do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w celu zaopiniowania. Komisja po rozpatrzeniu tych wniosków na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2006 r. oraz przeprowadzonej dyskusji postanowiła kandydatury pani Lidii Iwony Bagińskiej oraz pani Teresy Liszcz zaopiniować pozytywnie”.</u>
<u xml:id="u-42.9" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Kto z państwa jest za przyjęciem opinii w proponowanym brzmieniu?</u>
<u xml:id="u-42.10" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła tę opinię.</u>
<u xml:id="u-42.11" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Rydzonia (SLD). Czy są inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-42.12" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Kto z państwa jest za powierzeniem funkcji sprawozdawcy posłowi Stanisławowi Rydzoniowi?</u>
<u xml:id="u-42.13" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że przy 15 głosach za, braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, Komisja dokonała wyboru posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-42.14" who="#PrzewodniczącyposełCezaryGrabarczyk">Zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>