text_structure.xml 33.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów. Witam sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Zagórskiego oraz podsekretarza stanu w tym resorcie Jana Ardanowskiego. Witam zaproszonych gości. Porządek obrad przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (druk nr 1427) oraz pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych (druk nr 1403).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Chciałbym poinformować państwa, że przedstawiciel UKIE odmówił udziału w posiedzeniu Komisji. Ponieważ jest to naruszenie regulaminu Sejmu, zawiadomię o tym marszałka Sejmu. Proszę sekretariat Komisji o przygotowanie pisma w tej sprawie. Jest to niepoważne traktowanie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">W tej sytuacji proponuję zmianę kolejności rozpatrywania projektów ustaw. Najpierw zajęlibyśmy się projektem ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych z druku nr 1403, a następnie projektem ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427. Może przez ten czas przedstawiciel UKIE przybędzie na posiedzenie. Jeżeli w dalszym ciągu będzie nieobecny, będziemy procedowali z naruszeniem regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że propozycja zmiany porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji została zaakceptowana. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała zmianę porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Proszę przedstawiciela wnioskodawców o zaprezentowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych, zawartym w druku nr 1403.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Czy na sali jest obecny przedstawiciel wnioskodawców? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekSawicki">Ponieważ nie ma przedstawiciela wnioskodawców, proszę o skreślenie tego punktu z porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Czy są jakieś inne propozycje? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku posła Marka Sawickiego?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Stwierdzam, że Komisja 17 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 4 wstrzymujących się, zaakceptowała propozycję posła Marka Sawickiego. Z porządku dziennego posiedzenia zostaje wykreślony punkt dotyczący pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych (druk nr 1403).</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">W związku z wcześniejszą informacją o nieobecności przedstawiciela UKIE i decyzją o przesunięciu rozpatrywania projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427, ogłaszam przerwę w posiedzeniu Komisji do godz. 11.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Chciałbym zapoznać się z opinią Krajowej Rady Izb Rolniczych o projekcie ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych. Bardzo proszę, aby ten materiał otrzymali wszyscy posłowie. Bardzo ważne jest, abyśmy mogli przeanalizować stanowisko samorządu rolniczego w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Opinię tę dostarczono mi dosłownie przed chwilą. W związku z tym nie ma technicznych możliwości, aby teraz te materiały wszystkim rozdać. Znajdą je państwo w swoich skrytkach poselskich. Na pewno sekretariat Komisji zadba o to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławKalemba">Zgłaszam wniosek formalny o podjęcie prac nad projektem ustawy z druku nr 1427.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Przepraszam panie pośle, ale muszę panu przerwać. Proszę państwa, jesteśmy na posiedzeniu Komisji. Będę wymieniał po nazwisku, do protokołu, każdego posła, który będzie zakłócał spokój. Panie prezesie Szmulewicz, bardzo proszę uszanować porządek na posiedzeniu Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Proszę kontynuować, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławKalemba">Zgłaszam wniosek o rozpoczęcie pierwszego czytania projektu ustawy o rynku owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427. Przecież UKIE i tak musi wypowiedzieć się o projekcie. Niech wszyscy wyciągną wnioski z tej sytuacji, ale szanujmy swój czas. Proszę zobaczyć, zebrało się kilkadziesiąt osób i za chwilę mamy się rozejść. Gdy przyjdziemy po przerwie, może zabraknąć kworum, ponieważ inne komisje rozpoczną obrady. Bardzo proszę, żeby Komisja zaczęła pracować nad projektem, inaczej powielimy niechlubne wzorce panujące w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Na początku obrad zapadły pewne decyzje. Pytałem, czy są uwagi do zaproponowanego porządku. Komisja zgodziła się i teraz zaprzeczalibyśmy sami sobie. Chyba, że pan poseł zgłosi formalny wniosek po raz kolejny, wtedy będziemy nad nim dyskutowali. Jako odpowiedzialny za prowadzenie obrad nie mogę łamać czegoś, co już raz Komisja ustaliła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Porządek posiedzenia został przesłany wszystkim instytucjom. Trzeba zdawać sobie sprawę, że może ulec zmianom. Młodzi ludzie, którzy nas odwiedzają, aby zaprezentować stanowisko UKIE, chociaż sami niezbyt wiele mówią, wypadałoby żeby zawsze wysłuchali debaty. Uważam, że trzeba napisać skargę w tej sprawie do Marszałka Sejmu. Przedstawiciele UKIE mają obowiązek uczestniczenia w obradach komisji. Na posiedzenie nie przychodzi minister, tylko urzędnik, który wygłasza dwa zdania. Musi być obecny od początku posiedzenia, ponieważ nie wiadomo, czy dany punkt będzie rozpatrywany 10 minut, 15 minut, a może nastąpi jakieś przesunięcie z innych względów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Tę sytuację, znany poeta pewnie sparafrazowałby – „skumbrie w tomacie, chcieliście Unii, no to ją macie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławKalemba">Proszę o przegłosowanie mojego wniosku. Przecież, zdecydowaliśmy, że najpierw będzie omawiamy punkt o spółdzielniach rolniczych, a w tym czasie znajdzie się przedstawiciel UKIE. Bardzo przepraszam, ale chociaż w części naśladujmy rolników i nie marnotrawmy czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Panie pośle, ustaliliśmy, że jest przerwa do godz. 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławKalemba">To jest łamanie regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Wznawiam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ponieważ w dalszym ciągu nie ma przedstawiciela UKIE, wyznaczam termin przedstawienia na piśmie opinii co do zgodności projektu ustawy z prawem wspólnotowym, na godz. 15 w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejFedorowicz">Przewodniczenie obradom Komisji przekazuję panu posłowi Kazimierzowi Plocke.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego z druku nr 1427.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Proszę przedstawiciela rządu o przedstawienie projektu ustawy z druku nr 1427.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Jest to kolejna nowelizacja ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego. W tym roku zapewne jeszcze będą inne ze względu na zmiany przepisów Unii Europejskiej dotyczące poszczególnych rynków. Teraz chcemy doprecyzować pewne rozstrzygnięcia dotyczące chmielu i tytoniu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Projekt ustawy został przygotowany głównie w związku z koniecznością dostosowania prawa krajowego do zmienionego prawa Unii Europejskiej, w szczególności rozporządzenia Komisji nr 1557/2006 z dnia 18 października 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady nr 1952/2005 w odniesieniu do rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu oraz rozporządzenia Komisji nr 1850/2006 z dnia 14 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady certyfikacji chmielu i produktów chmielowych. Na dzisiejsze spotkanie przyszedłem w towarzystwie pani dyrektor Bogumiły Kasperowicz z Departamentu Rynków Rolnych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która odpowie na ewentualne państwa pytania.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Projekt ustawy pisaliśmy w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, czyli tą instytucją, która przejmuje na siebie część dodatkowych obowiązków. Konsultowali go również przedstawiciele środowiska producentów chmielu i tytoniu. Zapisy uzgodnione są z organizacjami branżowymi, najważniejszymi z punktu widzenia reprezentowania interesów rolników.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Nowe przepisy doprecyzowują sposób prowadzenia ewidencji ilości chmielu dostarczanego nabywcy przez producentów lub grupy producenckie, wprowadzając również nową definicję umowy, tzw. umowy z wyprzedzeniem. Są to często umowy zawierane z dużym wyprzedzeniem, nawet kilku lat. Oprócz tego są oczywiście pozostałe umowy kupna-sprzedaży, czy też nawet umowy ustne, które w tym sektorze są dopuszczalne. W związku z rozszerzeniem możliwości zawierania umów o dostarczaniu chmielu, wskazane zostały dokumenty, na podstawie, których prowadzi się ewidencję ilości dostarczonego chmielu. Będą to kopie faktur. Często, szczególnie przy umowie ustnej, faktura jest jedynym dokumentem, który pozwala określić wielkość tych dostaw, a przecież od wielkości dostaw naliczane są płatności.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Ustaliliśmy zakres informacji, które będą przekazywane Komisji Europejskiej przez głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zgodnie z wykazem określonym w przepisach.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Usprawniliśmy również organizację procedury certyfikacji chmielu. Chcemy umożliwić rzeczoznawcom zewnętrznym, wpisanym do rejestru rzeczoznawców, pobieranie próbek chmielu do badań laboratoryjnych. W uzasadnieniu do ustawy wykazaliśmy, że jest to potrzebne, ponieważ okres badania plantacji chmielu jest bardzo krótki. Około jednego miesiąca trwa przejście z pewnej fazy rozwoju rośliny do zbioru. Jeżeli w tym czasie plantacje nie zostaną przebadane, nie ma podstaw do wydania certyfikatów, a od tego rolnik otrzymuje przecież dopłaty. Pracownicy wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Jakości Handlowej nie są w stanie wszystkich skontrolować, szczególnie, że Inspekcja będzie bardzo mocno wykorzystywana do szeregu innych działań kontrolnych, w znacznie większym stopniu niż do tej pory. Nowe kierownictwo zostało zobowiązane do badania szeregu obszarów rynku, które do tej pory dość słabo były kontrolowane.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Nowelizacja określa sposób postępowania inspektora wojewódzkiego w zakresie importowanego chmielu lub produktów chmielowych.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Pewną kontrowersję może budzić bardzo ostry, restrykcyjny zapis dotyczący eliminowania zamieszania odmianowego na plantacjach chmielu. Jednak środowisko chmielarzy zdecydowanie ten zapis popiera. Gdy na plantacji pojawiają się obce odmianowo rośliny chmielu, wtedy dyskwalifikujemy całą plantację, ponieważ certyfikat może dostać tylko plantacja, która jest czysta odmianowo. Gdy chodzi o kilkanaście czy kilkadziesiąt roślin wprowadzamy nakaz natychmiastowego oczyszczenia plantacji. Różnice odmianowe można określić tylko podczas wegetacji na plantacji, na podstawie wyglądu rośliny. Przypomnę, że zbiór chmielu w Polsce odbywa się przy pomocy kombajnów do chmielu. Obrywane szyszki często są zgniatane i nie ma technicznych możliwości rozdzielenia tej masy. Można prowadzić różne badania chemiczne, ale to jest dość złożony proces. Dlatego dodajemy przepis, który umożliwia ostateczne wyeliminowanie przypadków niejednolitości odmianowej na plantacjach, nakazujący natychmiastowe zniszczenie roślin chmielu innej odmiany. Dotyczy to niewielkiej ilości roślin i raczej starych nasadzeń. Problem ten z każdym rokiem będzie coraz mniejszy, ponieważ nowe plantacje chmielu zakładane w Polsce, są już czyste odmianowo.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">Niewielkie zmiany dotyczą rynku tytoniu. Chcemy zmienić definicję pierwszego przetwórcy surowca tytoniowego, do którego dostarczenie tytoniu uprawnia do dopłat. W tej chwili o opłacalności produkcji tytoniu właściwie decydują dopłaty, a nie cena, którą płacą firmy tytoniowe. Warunek otrzymania dopłaty jest więc warunkiem sine qua non opłacalności produkcji tytoniu. W tym roku, w Polsce, niewielka grupa producentów dostarczyła około 500 ton tytoniu do podmiotów zagranicznych. Jeżeli nie rozszerzymy definicji pierwszego przetwórcy również o pierwszych przetwórców uznanych w innych niż Rzeczpospolita państwach członkowskich Unii Europejskiej, to rolnicy ci za 2006 rok nie dostaną dopłat.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanArdanowski">W imieniu rządu proszę o przyjęcie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Jakie rozporządzenie unijne wprowadza definicję umowy z wyprzedzeniem? Czy forma umowy z wyprzedzeniem dotyczy tylko rynku chmielu, czy ma też swoje odniesienie na innych rynkach? Czym umowa z wyprzedzeniem różni się od tradycyjnej umowy kontraktacji lub umowy dostarczenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławKalemba">Ilu producentów chmielu funkcjonuje w zorganizowanych grupach producenckich, a ilu jest poza grupami? Kolejne pytanie dotyczy przepisów regulujących kwestie umów z wyprzedzeniem, chodzi o terminy, rejestr kontroli na podstawie faktury i stosowanie kar. Czy związek plantatorów tytoniu, chyba przekształcony w grupę producencką z Wielkopolski, wydał opinię o projekcie ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Czy mają państwo jeszcze jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o odpowiedź na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Wszystkie oficjalnie zgłoszone organizacje branżowe były zapytane o stanowisko odnośnie do zmian w ustawie. W tej chwili nie jestem w stanie stwierdzić, czy Związek Wielkopolski jest formalnie zgłoszony do grupy organizacji, z którymi konsultujemy akty prawne. Jeżeli jest, na pewno projekt był im przedstawiony. Jeżeli nie, dopilnuję, żeby został do tej listy dopisany. Jeśli pan przewodniczący wyrazi zgodę, na pytania szczegółowe odpowie pani dyrektor Kasperowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuRynkówRolnychMRiRWBogumiłaKasperowicz">Umowy zawarte z wyprzedzeniem są uregulowane i zapisane w rozporządzeniu Rady nr 1952 z 2005 r. Chodzi o art. 14 ust. 1. Umowa z wyprzedzeniem musi być zawarta na piśmie, natomiast inne umowy, o których także mówi prawo wspólnotowe, są to w zasadzie akty kupna-sprzedaży. Nie muszą być na piśmie, ale żeby plantator chmielu mógł otrzymać swoje płatności, w jakiś sposób należy je udokumentować. Dokumentem, który spełnia warunki, jest kopia faktury sprzedaży chmielu. Wszystkie umowy dostawy chmielu wyprodukowanego we Wspólnocie są zawarte między producentem, grupą producentów i kupującym i podlegają wpisowi do rejestru prowadzonego przez organy do tego powołane, w naszym przypadku jest to Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Te kwestie reguluje również rozporządzenie Rady nr 1952 z 2005 r.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuRynkówRolnychMRiRWBogumiłaKasperowicz">W 2006 roku uprawą chmielu zajmowało się 1144 plantatorów, z których 103 było zrzeszonych w 3 grupach producentów chmielu. Średnia powierzchnia uprawy chmielu przypadająca na jednego plantatora wynosi około 2 hektary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń. Zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1427. Informuję państwa, że marszałek Sejmu wyznaczył Komisji termin przedłożenia sprawozdania o projekcie ustawy z druku nr 1427 na dzień 28 lutego 2007 r. Proponuję przystąpienie do rozpatrywania projektu ustawy. Czy jest zgoda na takie procedowanie? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w druku nr 1427.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Art. 1 ust. 1 dotyczy zmian w art. 20 ustawy matki. Czy są uwagi do art. 1 ust. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Proszę Biuro Legislacyjne o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuDariuszDąbrowski">Mamy uwagę o charakterze legislacyjnym. Zgłaszamy ją po uprzednim uzgodnieniu tej kwestii z przedstawicielem rządu. Wnioskodawcy zauważyli, że w ustawie matce w art. 20 ust. 1a pozostało odesłanie do pkt 4 w ust. 1 w tym artykule. Potrzebne jest więc skorygowanie odesłania zawartego w ust. 1a. Obecnie ust 1a w art. 20 rozpoczyna się od wyrazów: „Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. e:”. Zgodnie z zaproponowanymi zmianami w pkt 4 fragment ten powinien brzmieć: „Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. d:”. Jest to zmiana stricte legislacyjna i, zdaniem Biura Legislacyjnego, nie wymaga formy poprawki. Prosimy o upoważnienie Biura Legislacyjnego do naniesienia tej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Czy jest zgoda Komisji na takie rozstrzygnięcie? Nie słyszę sprzeciwu. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Rząd wyraża zgodę na dokonanie zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Art. 1 ust. 2 dotyczy zmian w art. 20a ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 2? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 2.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Art. 1 ust. 3 dotyczy zmian w art. 23 ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 3? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 3.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Art. 1 ust. 4 dotyczy zmiany w art. 25 ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 4? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 4.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Art. 1 ust. 5 dotyczy zmian w art. 40 ustawy matki. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 1 ust. 5? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 ust. 5.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza uwagi do art. 3? Nie ma uwag. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy na posiedzenie Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Jerzego Gosiewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Czy pan poseł Jerzy Gosiewski wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełJerzyGosiewski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów opowiada się za powierzeniem funkcji posła sprawozdawcy posłowi Jerzemu Gosiewskiemu?</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Stwierdzam, że Komisja 16 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się, postanowiła powierzyć funkcję sprawozdawcy posłowi Jerzemu Gosiewskiemu.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Zgodnie z art. 42 ust. 4 regulaminu Sejmu w sprawach dotyczących zgodności przepisów rozpatrywanych projektów ustaw z prawem Unii Europejskiej zasięganie opinii Komitetu Integracji Europejskiej jest obowiązkowe. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS o przedstawienie informacji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSDariuszDąbkowski">W związku z tym, że państwo nie przyjęli żadnych zmian merytorycznych do projektu ustawy, aktualna pozostaje opinia UKIE zawarta w druku przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Czy mają państwo jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Na poprzednim posiedzeniu Komisji pan poseł Marek Sawicki, który przewodniczył obradom, zobowiązał się, że przedstawi prezydium Komisji naszą prośbę, aby Komisja zajęła się problemami rynków trzody chlewnej i owoców miękkich. Rynek owoców miękkich zaczyna załamywać się po decyzji Unii Europejskiej o imporcie tych owoców z Chin. A jeśli chodzi o sytuację na rynku trzody chlewnej – wydaliśmy już sporo pieniędzy, ale efekty są bardzo mizerne. Bardzo proszę, abyśmy na najbliższym posiedzeniu Komisji zajęli się tymi sprawami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Przedstawię tę prośbę prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełMirosławMaliszewski">Według planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2007 roku, posiedzenie, na którym zostanie przedstawiona sytuacja na rynku owoców i warzyw ma odbyć się na początku marca. Ponieważ jest już koniec lutego, prosimy, aby ten temat omówić jak najszybciej, czyli 1 marca. W sprawie cła antydumpingowego i truskawek przygotowałem dezyderat, który przesłałem już do sekretariatu Komisji. Proszę, aby był on rozpatrywany na najbliższym posiedzeniu naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełSławomirZawiślak">Proszę o informacje dotyczące punktów skupu trzody chlewnej. Dowiedziałem się, że na Lubelszczyźnie ich nie ma, dlatego interesuje mnie, na których terenach one działają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełMieczysławGolba">Mam pytanie do przedstawiciela resortu rolnictwa. Dlaczego punktów skupu trzody chlewnej nie ma w każdym województwie? O co tutaj chodzi? Jestem z Podkarpacia. Mamy tam duży problem ze skupem. Rolnicy są zaniepokojeni, ponieważ nie wiadomo, kto ma to robić. Może pan minister wie, dlaczego tak się dzieje? Gdyby w każdym województwie działał chociaż jeden punkt skupu trzody chlewnej, sprawa byłaby jasna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Proponuję, aby przedstawione przez panów posłów sprawy były omówione na posiedzeniach naszej Komisji. Wszystkie uwagi państwa przedstawię prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełStanisławKalemba">W sprawach bieżących zadałem pytanie dotyczące wdrażania na terenie całej Polski programu zwalczania choroby Aujeszky’ego u świń. Gdybyśmy wprowadzili go w latach 2005–2006, tak jak było zaplanowane, to dzisiaj eksport żywych sztuk trzody chlewnej na rynek unijny rozładowałby powstałą nadwyżkę i mielibyśmy docelowo rozwiązaną sprawę. Poruszam ten problem, ponieważ pojawiają się sprzeczne informacje. W listopadzie ubiegłego roku, podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Wielkopolsce, dowiedzieliśmy się, że koszt programu zwalczania choroby Aujeszky’ego w Polsce będzie ogromny i nie ma szansy na to, żeby przeprowadzić go bez wsparcia rolników, producentów trzody. Teraz słyszymy, że w tym roku będzie wdrożony program za około 120 mln zł. Do tego potrzebne jest rozporządzenie Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PosełStanisławKalemba">Uważam, że jedno z marcowych posiedzeń Komisji powinniśmy w całości poświęcić na omówienie spraw związanych z wdrażaniem programu zwalczania choroby Aujeszky’ego w Polsce. Jest wiele niedomówień, które trzeba wyjaśnić. Przygotujmy się chociaż na przyszły rok. Jeśli tego nie zrobimy, to nie tylko z rynku unijnego nas wyeliminują. Nawet jak rozwiąże się sprawa dostaw mięsa do Rosji, prezydent Putin może przypomnieć nam, że tego problemu nie mamy rozwiązanego – i znów będziemy załatwieni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Wszystkie uwagi panów posłów przekażę prezydium Komisji. Wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczącyposełKazimierzPlocke">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>