text_structure.xml
10.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie w zawiadomieniu o posiedzeniu Komisji. Czy mają państwo jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Zgodnie z przyjętym porządkiem obrad na dzisiejszym posiedzeniu Komisji rozpatrywać będziemy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ustroju sadów wojskowych oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości o przedstawienie projektu wraz z uzasadnieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuLegislacyjnoPrawnegoMinisterstwaSprawiedliwościJanBołonkowski">Głównym celem przedłożonego projektu ustawy jest dostosowanie regulacji dotyczącej sądów wojskowych do rozwiązań przyjętych w Ustawie – Prawo o ustroju sądów powszechnych. Najważniejsze zmiany dotyczą przede wszystkim ustalenia zasad powoływania do zawodowej służby wojskowej na stanowiska aplikantów w wojskowych sądach garnizonowych, a także na stanowiska asesorów i sędziów osób, które odbyły aplikację w sądzie powszechnym albo w jednostce organizacyjnej prokuratury powszechnej. Zmiana ta dotyczy także innych osób cywilnych, które spełniają wymagania określone w ustawie. Obowiązuje zasada, że sędzią sądu wojskowego może być wyłącznie oficer pełniący zawodową, stałą służbę wojskową. Z tego powodu do sędziów sądów wojskowych mają zastosowanie przepisy ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Jednak w art. 17 ustawy określony został wyjątek. Zawarty w tym artykule przepis stanowi, że przepisów mówiących o powołaniu do zawodowej służby wojskowej z ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych nie stosuje się w przypadku powoływania na stanowiska aplikantów, asesorów i sędziów w sądach wojskowych. Powodem takiego wyłączenia jest specyfika pełnienia służby na tych stanowiskach. Takie wyłączenie zostało zapisane w ustawie o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. W ustawie tej znajduje się także odwołanie do Ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych. Jednak w ustawie tej brakuje konkretnej regulacji dotyczącej tej sprawy. Celem przedkładanego projektu ustawy jest usunięcie tej luki i kompleksowe uregulowanie zasad powoływania na stanowiska aplikantów, asesorów i sędziów wojskowych w sądach garnizonowych oraz innych osób cywilnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuLegislacyjnoPrawnegoMinisterstwaSprawiedliwościJanBołonkowski">Proponujemy, żeby w projekcie określone zostały skutki, jakie wywołuje orzeczenie wojskowej komisji lekarskiej o uznaniu sędziego wojskowego za niezdolnego do pełnienia zawodowej służby wojskowej. Chodzi m.in. o określenie trybu, w jakim sędzia wojskowy niezdolny do pełnienia zawodowej służby wojskowej mógłby ubiegać się o urząd sędziego sądu powszechnego. W obowiązującym stanie prawnym sytuacja jest taka, że sędziego wojskowego, który został uznany za niezdolnego do pełnienia służby wojskowej, nie można zwolnić ze służby wojskowej, jeżeli jednocześnie nie został uznany za trwale niezdolnego do wypełniania obowiązków sędziowskich lub sam nie zrzeknie się stanowiska. Ustawa – Prawo o ustroju sądów wojskowych stanowi, że nie można zwolnić sędziego z zawodowej służby wojskowej przed rozwiązaniem stosunku służbowego z mocy prawa lub przed utratą przez niego stanowiska sędziego. W takim przypadku sędzia będzie pobierał wynagrodzenie, chociaż nie będzie mógł wykonywać swoich obowiązków. Uważamy, że ta kwestia wymaga jednoznacznego uregulowania ustawowego. W tej sprawie w projekcie przedstawione zostały odpowiednie propozycje.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuLegislacyjnoPrawnegoMinisterstwaSprawiedliwościJanBołonkowski">Kolejna propozycja dotyczy wskazania podmiotu uprawnionego do ustalania uposażenia sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinnego dla członków ich rodzin, a także organu wypłacającego te należności. Regulacja dotyczy sędziów sądów wojskowych. W projekcie zaproponowano, żeby uposażenie sędziów w stanie spoczynku oraz uposażenie rodzinne dla członków ich rodzin ustalał prezes sądu, dyrektor Departamentu Sądów Wojskowych w Ministerstwie Sprawiedliwości lub minister sprawiedliwości, w zależności od miejsca pełnienia urzędu lub pełnionej funkcji. Należności te będzie wypłacał wojskowy organ emerytalny. Obecnie prawo do takich świadczeń nie może być skutecznie realizowane z powodu przeszkody formalnoprawnej, polegającej na braku wyraźnego wskazania w ustawie organów uprawnionych do ustalania i wypłaty tych świadczeń. Przewidziano także poprawienie rozwiązań zawartych w Ustawie – Prawo o ustroju sądów wojskowych, w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów wojskowych. Zaproponowano m.in. utworzenie funkcji zastępcy rzecznika dyscyplinarnego, na wypadek przeszkód w pełnieniu obowiązków przez rzecznika dyscyplinarnego. Uważamy, że to rozwiązanie będzie miało wpływ na szybkość postępowań dyscyplinarnych. W zasadzie omówiłem już wszystkie najważniejsze zmiany przedstawione w rządowym projekcie ustawy. W projekcie przedstawiliśmy jeszcze kilka drobnych zmian, które można nazwać zmianami kosmetycznymi. Uważamy, że ich przyjęcie jest potrzebne w celu poprawy funkcjonowania sądów wojskowych. Inne zmiany dotyczą regulacji odnoszących się do aplikantów i aplikacji sądowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuLegislacyjnoPrawnegoMinisterstwaSprawiedliwościJanBołonkowski">Przyjęty przez rząd projekt przeszedł przez procedurę uzgodnień międzyresortowych. Został także poddany konsultacjom społecznym. Był także uzgadniany z Krajową Radą Sądownictwa, która pozytywnie oceniła zaproponowane zmiany. Dlatego bardzo proszę Komisje o przychylne podejście do tego projektu i przyjęcie go bez poprawek, jeśli będzie to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Dziękuję. W imieniu prezydium obu Komisji chciałbym zaproponować powołanie podkomisji do rozpatrzenia tego projektu ustawy. Uważamy, że do rozpatrzenia projektu wystarczy podkomisja składająca się z 5 posłów. Mamy grupę posłów, którzy są jednocześnie członkami Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Dlatego skład podkomisji nie powinien być zbytnio rozbudowany. Wydaje się nam, że 5-osobowa podkomisja będzie całkowicie wystarczająca. Czy ktoś z państwa ma w tej sprawie jakieś uwagi lub zastrzeżenia? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisje zaakceptowały tę propozycję. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisje podjęły decyzję o powołaniu 5-osobowej podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ustroju sądów wojskowych oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Proszę o zgłaszanie kandydatów do pracy w podkomisji. Słyszę, że zgłaszają państwo kandydaturę posła Krzysztofa Maciejewskiego. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. W tej sytuacji w imieniu prezydium Komisji chciałbym zgłosić kandydatury posłów Bogdana Zdrojewskiego, Czesława Mroczka, Zbigniewa Sosnowskiego oraz Aliny Gut. Dla porządku dodam, że posłowie Czesław Mroczek oraz Zbigniew Sosnowski są jednocześnie członkami obu Komisji. Czy kandydaci wyrażają zgodę na udział w pracach podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBogdanZdrojewski">Tak wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełKrzysztofMaciejewski">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełCzesławMroczek">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewSosnowski">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Dziękuję. Posłanka Alina Gut jest w tej chwili nieobecna, ale przed posiedzeniem Komisji wyraziła zgodę na udział w pracach podkomisji. W tej chwili mamy 5 kandydatów na członków podkomisji. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Ponieważ liczba kandydatów jest taka sama jak liczba członków podkomisji proponuję, żebyśmy wybrali cały skład podkomisji w jednym głosowaniu. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że Komisje przy 24 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się powołały podkomisję do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o ustroju sadów wojskowych oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali po zakończeniu obrad.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>