text_structure.xml
19.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich i stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Grupa posłów członków Komisji zwróciła się z prośbą, aby Komisja rozpatrzyła sprawę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy o rzemiośle. Proponuję więc, aby po wysłuchaniu przedstawiciela wnioskodawców Komisja zdecydowała czy podejmie taką inicjatywę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przypomnę, że ustawa o zmianie ustawy o rzemiośle została już uchwalona przez Sejm. Przygotowane były zmiany, które miał wprowadzić Senat, jednak stało się tak, że Senat ich nie przyjął. Kiedy ustawa wróciła do Sejmu bez tych zmian, część posłów poparła poprawkę Senatu polegającą na odrzuceniu całości ustawy. W tej chwili, po wprowadzeniu dodatkowych zmian w projekcie, chcemy go przedstawić Komisji, a potem ewentualnie Sejmowi. Proszę o uzasadnienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAndrzejLiss">Ustawa z 22 marca 1989 r., która obowiązuje do dnia dzisiejszego, była skonstruowana w specyficznym okresie – przed uzyskaniem suwerenności, niepodległości przez państwo polskie. Ta ustawa odpowiadała ówczesnym warunkom, jakie występowały na terenie Polski. Minęło od tego momentu 18 lat, a w ciągu tych osiemnastu latach nastąpił szereg bardzo ważnych i istotnych zmian. Cała struktura gospodarki, która zmieniła się z gospodarki planowej, socjalistycznej na gospodarkę rynkową, zmieniła rynek, zmieniła układ przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAndrzejLiss">Rzemiosło polskie ma swe tradycje głęboko osadzone w historii. Właściwie już w okresie międzywojennym w formie dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej w 1933 r. została unormowana sprawa działalności organizacji samorządu rzemiosła. Zawsze w wolnym państwie władze przykładały dużą wagę do mikro– i małych przedsiębiorstw, które na lokalnym rynku gminnym zabezpieczały potrzeby ludności.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAndrzejLiss">Ustawa, która była zgłoszona, o czym wspominał pan przewodniczący, została w Sejmie odrzucona, bo nie zostały uwzględnione poprawki. Najważniejszym problemem była sprawa przeprowadzania egzaminów przez Polski Związek Rzemiosła. Miała być wprowadzona poprawka, że izby rzemieślnicze, których jest 27, także uzyskają prawo przeprowadzania egzaminów. Chodziło o Krajową Izbę Gospodarczą, która sprawowała opiekę nad dwiema izbami rzemieślniczymi, i właściwie na tym polegał fundamentalny spór, który zdecydował o odrzuceniu projektu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAndrzejLiss">Przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle wprowadza poprawki, które ułatwią przeprowadzenie tej ustawy. Likwidują wszystkie zatory i dają pełną gwarancję, że ustawa ta ujrzy światło dzienne. Do dzisiejszej rzeczywistości trzeba wprowadzić nowy system prawa, ponieważ szkolnictwo zawodowe zostało praktycznie zlikwidowane. Wiemy, że nie tylko rzemiosło zajmowało się przygotowaniem kadr dla gospodarki, również resort oświaty. Szkolnictwo zawodowe, które zostało praktycznie zlikwidowane, nie funkcjonuje w tej formie, w której funkcjonowało, nie przygotowuje specjalistów w wąskiej specjalizacji zawodowej o bardzo niskim poziomie wykształcenia ogólnego. Wraz z upadkiem dużych zakładów przemysłowych szkolnictwo zawodowe niejako umarło. Dzisiaj tę rolę spełnia rzemiosło. Robią to też duże firmy, ale one szkolą kadry wyłącznie na swoje potrzeby. Natomiast problem szkolnictwa zawodowego cały czas jest otwarty i czeka na rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełAndrzejLiss">Uważam, że ta ustawa jest potrzebna środowisku, w którym, jak wynika z uzyskanych informacji, jest ogromne zapotrzebowanie i ogromne oczekiwanie na rozwiązania prawne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełAndrzejLiss">Zwracam się z prośbą o wniesienie przedkładanego projektu do laski marszałkowskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Otwieram dyskusję. Mogą to być również pytania do przedstawiciela wnioskodawców. Panią mecenas proszę o stwierdzenie, czy nie ma formalnych uchybień we wniosku. Widzę, że nie ma tu stwierdzenia zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Istnieje obowiązek dołączenia do projektu opinii o zgodności danej ustawy z prawem Unii Europejskiej. Można omawiany projekt skierować do Biura Analiz Sejmowych, gdzie jest komórka, która wyda odpowiednią opinię.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorIdaReykowska">Wydaje się, że problematyka rzemiosła nie dotyczy prawa Unii Europejskiej, ale moja wypowiedź nie jest wiążąca. Mówię to tylko na podstawie doświadczeń wynikających z prac nad tą ustawa w poprzednim kształcie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorIdaReykowska">Jeżeli do projektu nie zostanie załączona deklaracja, to wskaże to w opinii wstępnej Biuro Legislacyjne KS i sam marszałek skieruje projekt do uzupełnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Rozumiem, że we wniosku należy dopisać zdanie wynikające z opinii do poprzedniego projektu tej ustawy, czyli stwierdzenie, że tematyka rzemiosła nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Lepiej, żeby projekt był wcześniej poddany analizie przez odpowiednią komórkę. W Sejmie też są osoby, które specjalizują się w prawie Unii Europejskiej i to do nich trzeba skierować ten projekt. Wtedy ta klauzula będzie miała podstawę prawną.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LegislatorIdaReykowska">Tak czy inaczej przed pierwszym czytaniem ustawa musi być przeanalizowana pod tym względem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Rozumiem to. Chodzi mi w tej chwili o to, czy dzisiaj Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu projektu ustawy do laski marszałkowskiej z zastrzeżeniem: „po uzyskaniu opinii”, czy też procedura wymaga, aby najpierw uzyskać opinię, a potem dopiero można podjąć taką decyzję?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Dzisiaj Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu projektu do marszałka po otrzymaniu opinii, żeby po raz drugi nie zwoływać posiedzenia w tej sprawie. Natomiast ważne jest, żeby komplet materiałów został przekazany do marszałka.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Dziękuję. Rozumiem, że dzisiaj Komisja może zdecydować o skierowaniu projektu ustawy do marszałka. Gdyby tak się stało, to Komisja wystąpi z prośbą o sporządzenie opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMichałWójcik">Proponuję, aby do wniosku była dołączona deklaracja, czyli to jedno zdanie, że projekt nie narusza prawa wspólnotowego. Co nie oznacza, że marszałek Sejmu nie skieruje projektu do odpowiedniego organu, który wyda opinię na ten temat. Nam teraz chodzi o to, aby nie przetrzymywać projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Proszę panią mecenas o podanie formułki, choć wszyscy je tutaj znamy. Niejedną ustawę zgłaszałem, dlatego też od razu zauważyłem brak opinii. Chodzi mi o to, aby marszałek nie zwracał Komisji wniosku z powodu braków formalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Jeżeli zostanie złożona deklaracja bez poparcia jej autorytetem instytucji, obowiązkiem osoby, która będzie projekt opiniowała wstępnie, jest wskazanie, że wniosek zawiera taką deklarację, ale brak jest podstaw tej deklaracji, czyli że projekt nie był opiniowany przez wyspecjalizowaną komórkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy mogę przyjąć, że jeżeli Komisja podejmie pozytywną decyzję w sprawie inicjatywy legislacyjnej, to we wniosku do marszałka możemy zawrzeć to zdanie, a sekretariat Komisji skieruje projekt do zaopiniowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorIdaReykowska">To jest najlepsze wyjście.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Pani mecenas, proszę nam podpowiedzieć, jak powinno brzmieć to zdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Materia projektu nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Takie zdanie dopiszemy na końcu wniosku. Należy to dopisać w uzasadnieniu. Czy możemy uznać, że innych uchybień formalnych nie ma? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">W uzasadnieniu, na końcu, zamieszczone jest zdanie: „Projektowana nowelizacja ustawy o rzemiośle nie wywołuje negatywnych skutków finansowych dla budżetu państwa”. Co to znaczy „negatywnych skutków dla budżetu”? Trzeba to jakoś inaczej sformułować.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Może lepiej byłoby to zdanie sformułować tak: „Przedstawiony projekt ustawy nie powoduje obciążenia budżetu państwa ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przechodzimy do dyskusji, bo wydaje mi się, że są wśród nas oponenci.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Skąd wzięła się taka ograniczona lista zawodów rzemieślniczych?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełAndrzejLiss">Lista została stworzona w Ministerstwie Gospodarki na użytek ustawy. Zawody zostały skonsultowane z przedstawicielami polskiego rzemiosła. Zawody zostały podzielone na zawody, które wymagają zdania egzaminu, i na zawody, które nie wymagają certyfikatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Jakimi kryteriami kierowano się przy dzieleniu zawodów na te wymagające i niewymagające kwalifikacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełAndrzejLiss">Kryteria są oczywiste. Przede wszystkim bezpieczeństwo konsumentów i ochrona środowiska. Ponadto wszystkie te elementy, które wymuszają pewien poziom profesjonalizmu w stosunku do wykonywanych czynności zawodowych. Jeżeli chodzi np. o masarza, rzeźnika, kosmetyczkę, to jest pewien zasób wiedzy niezbędny do wykonywania tego zawodu. Wymaga to kilku lat nauki, bo nie można dopuścić do tego, aby osoby nieprzygotowane wyrządzały krzywdę konsumentom.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Nie mam wątpliwości, że ta lista będzie wzbudzać najwięcej wątpliwości. Dlaczego kucharz jest zawodem niebezpiecznym, a kowal zawodem bezpiecznym? To jest śmieszne.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAndrzejLiss">To nie jest śmieszne. Ponieważ kowal, który wykonuje bramę, a nie ma odpowiedniego przygotowania, może przyczynić się do spowodowania wypadku.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Ale kowal nie potrzebuje kwalifikacji zawodowych, zgodnie z tą listą.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełAndrzejLiss">Jeśli chodzi o listę zawodów, które wymagają potwierdzenia kwalifikacji zawodowych, to jest to lista uwzględniająca te zawody, które mogą wyrządzić krzywdę konsumentom. Z tego punktu widzenia zostały wybrane te zawody.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Rozumiem, że ta lista była sporządzona w Senacie przy współpracy z rządem. Chociaż Senat, zamiast przyjąć niezbędne poprawki, przyjął wniosek o odrzucenie ustawy w pierwszym czytaniu. Może poseł Michał Wójcik, który reprezentował Sejm przy rozpatrywaniu tej ustawy w Senacie, wyjaśni nam tę kwestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełMichałWójcik">Wiele spraw wyjaśnił już poseł Andrzej Liss. Dodam tylko, że tę listę sporządzono uwzględniając cztery kryteria. Po pierwsze, zagrożenie dla życia, po drugie, dla zdrowia konsumenta, po trzecie, jeżeli chodzi o mienie znacznej wartości, i po czwarte, jeżeli chodzi o potrzeby ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełMichałWójcik">W Unii Europejskiej są przyjęte pewne standardy i fryzjer jest zawodem niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet dla życia konsumenta. Stąd te a nie inne zawody znalazły się na tej liście. Wystarczy zerknąć na listę zawodów rzemieślniczych w Niemczech. Tam zawodów rzemieślniczych jest nieco mniej, ale tam jest ujednolicenie zawodów. Na naszej liście wymienionych jest więcej zawodów, ale u nas nie ma ujednolicenia zawodów, które funkcjonuje w innych krajach Unii Europejskiej. Różnica jest więc tylko pozorna. To są te same zawody, jak i w innych krajach.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełMichałWójcik">Jedyna różnica polega na tym, że w poprzednim projekcie, który został odrzucony, wymieniono 116 zawodów i dla wszystkich wymagane były kwalifikacje. W tej chwili lista ograniczona jest do 53 zawodów, które wymagać będą certyfikatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Sposób rozumowania pana posła wydaje mi się nieścisły, bo wulkanizator, który nie wymaga potwierdzenia kwalifikacji zawodowych, ma pewien wpływ na środowisko. To są kwestie bardzo, bardzo dyskusyjne.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełKrzysztofSzyga">Ale mam jeszcze jedno pytanie. Czy osoba, która wykonuje zawód nieumieszczony na tej liście, nie może być uznana za rzemieślnika?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełAndrzejLiss">Może być uznana, bo rzemieślnikiem będzie osoba, która dobrowolnie wstąpi do Polskiego Związku Rzemiosła, do izby rzemieślniczej lub do cechu. To jest dobrowolna przynależność danego podmiotu gospodarczego na danym terenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Jeszcze jedna sprawa, bo wiemy, że „Polak potrafi”. Jeżeli jakiś rzemieślnik zmieni sobie nazwę wykonywanego zawodu, żeby nie płacić za egzamin zawodowy, jak my się do tego ustosunkujemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełAndrzejLiss">Nie rozumiem, jak rzemieślnik może zmienić nazwę zawodu, aby nie wydawać pieniędzy na egzamin. Rzemieślnicy, którzy posiadają certyfikaty nie będą zdawali żadnych egzaminów, ponieważ oni już je mają i są rzemieślnikami. Natomiast zmiana profilu zawodu czy zdobycie innej specjalizacji, to jest nowy zawód i to wymaga potwierdzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Jeżeli jakiś stolarz, żeby nie zdawać egzaminu, wpisze w dokumentach tokarz w drewnie, co wtedy?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełAndrzejLiss">Ale tokarz w drewnie wykonuje elementy, które związane są z toczeniem. To jest inny profil zawodowy i nie jest to zakres przedmiotowy uprawnień stolarza.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Nie przekonują mnie te argumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Stolarz zajmuje się robieniem szaf, mebli, używa lakierów, co ma wpływ na zdrowie użytkowników. Wiemy, że jest wiele zatruć przy nieodpowiednich warunkach lakierowania. Poza tym niewłaściwie zastosowany lakier wywołać może choroby u ludzi.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Czy są inne pytania lub uwagi? Nie słyszę. Proponuję wobec tego, aby Komisja skierowała przedłożony projekt do laski marszałkowskiej z dwiema zmianami – inaczej sformułowana informacja o skutkach budżetowych oraz dodatkowe zdanie, że materia ustawy nie jest objęta prawem Unii Europejskiej. Jednocześnie prosimy sekretariat o skierowanie projektu do Biura Analiz Sejmowych z prośbą o opinię w sprawie zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja wyraziła zgodę na przekazanie projektu ustawy do marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełKrzysztofSzyga">Jest sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Wobec tego musimy wniosek przegłosować.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o skierowanie projektu ustawy do laski marszałkowskiej?</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje wniosek o skierowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o rzemiośle do laski marszałkowskiej przy 9 głosach za, 1 przeciwnym i braku wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczącyposełKrzysztofJurgiel">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>