text_structure.xml
79.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanuszWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec nie wniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanuszWójcik">Informuję, że porządek dzienny oraz związane z nim materiały zostały państwu dostarczone w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanuszWójcik">Pragnę poinformować państwa, że 19 kwietnia wpłynęło do Komisji pismo od pana ministra Tomasza Lipca. Zawierało ono prośbę o zmianę daty rozpatrzenia informacji na temat Strategii rozwoju sportu w Polsce do roku 2012 – cele i zadania oraz projektowanej nowelizacji tej strategii. Po prostu pan minister wraz ze współpracownikami nie są jeszcze przygotowani do przedstawienia tej informacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanuszWójcik">Wychodząc na przeciw prośbie pana ministra, prezydium Komisji zmieniło porządek obrad. W tej sytuacji wystąpiliśmy o to, żeby pan minister przygotował informację o stanie wdrażania Strategii rozwoju sportu w Polsce do 2012, natomiast temat, który miał być dzisiaj rozpatrywany zostanie przeniesiony na drugie półrocze.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJanuszWójcik">Naszym dzisiejszym tematem jest zatem rozpatrzenie informacji o stanie wdrażania Strategii rozwoju sportu w Polsce do 2012 roku oraz programów operacyjnych w 2005 r.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełJanuszWójcik">Czy są uwagi do tak zmodyfikowanego porządku obrad? Nie stwierdzam, zatem porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełJanuszWójcik">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Pan minister ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Na wstępie chciałbym odnieść się do tego małego zawirowania, które powstało w związku z dzisiejszym porządkiem dziennym. Wychodziliśmy z założenia, że rzeczą najbardziej właściwą będzie omówienie projektu nowej strategii rozwoju sportu w Polsce wraz z dokonaniem analizy wdrażania dotychczasowej strategii. Sądziliśmy, że takie rozwiązanie da najbardziej wszechstronną wiedzę Komisji w zakresie tego, co zrobiono do tej pory oraz na temat nowego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Jak Komisja zapewne wie, ów nowy dokument rodzi się w bólach już od dłuższego czasu. To nie jest inicjatywa obecnego kierownictwa resortu, ponieważ już na początku 2005 r. zapowiadano – także na forum Komisji – tworzenie znowelizowanej strategii rozwoju sportu. Potem następowały zmiany, nie tylko personalne, ale przede wszystkim instytucjonalne. To skłania do tego, żebyśmy do sprawy tej strategii podeszli ponownie i zaprojektowali ją w taki sposób, żeby można było przejść do jej realizacji. Potrzebny jest bardzo wyrazisty układ projektów realizacyjnych, bowiem nie powinno być wątpliwości, co do istoty zadań, które są zapisane choćby w materiale dotyczącym realizacji strategii w roku 2005.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">W związku z powyższym, skoro Komisja się na to zgadza, przedstawimy państwu posłom wszystko to, co do tej pory zrealizowano w ramach tej strategii. Nie będę się odnosił do całej historii tego dokumentu. Sięga ona lat 1996–1998. Wtedy opracowywano pierwsze materiały, które były fundamentem strategii, o której dzisiaj mówimy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Może skupię się już tylko na ostatnich latach. Jak wiadomo, w 2003 r. został przyjęty do wiadomości – tak to wyglądało od strony formalnej – materiał w takim kształcie, jaki państwo znacie. Już wtedy został on przez ówczesne władze polskiego sportu uznany za materiał wyjściowy. Został powołany bardzo liczny zespół ekspertów, który pod kierownictwem pana profesora Henryka Sozańskiego pracował na zbudowaniem projektów operacyjnych do tej strategii.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Wszystko to działo się przez cały 2004 r. Następnie doszło do pewnego zawirowania – tak bym to łagodnie określił – bowiem materiały przygotowane przez wspomniany zespół nie zostały w 2005 r. w żaden sposób uruchomione ani przyjęte jako obowiązujące. Dlatego nasza dzisiejsza rozmowa nie może się odnosić do owoców pracy tego zespołu ekspertów. Praktycznie materiał ten stanowi podstawę naszych prac mających na celu rozwinięcie tego podstawowego dokumentu z lutego 2003 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Możemy zatem dzisiaj mówić wyłącznie o tym, jak zadania zapisane w materiale z 2003 r. były następnie wdrażane przez Polską Konfederację sportu oraz ówczesny Departament Sportu Wyczynowego MENiS. Istotny jest także ów etap przejściowy, gdy powstawało Ministerstwo Sportu. Pod tym szyldem prace były kontynuowane od września 2005 roku.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuGrzegorzSchreiber">Tyle tytułem wstępu. Prosiłbym pan dyrektora Tadeusza Wróblewskiego, który kieruje Departamentem Strategii Rozwoju Sportu, żeby przedstawił stopień realizacji zadań, które zostały określone w strategii sformułowanej w roku 2003. Jeżeli pojawią się jakieś pytania, to służę państwu odpowiedziami wraz z panami dyrektorami poszczególnych departamentów merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Brakuje w naszym gronie pani dyrektor Departamentu Inwestycji i Infrastruktury, która nie mogła przybyć na posiedzenie Komisji, ale będziemy się starali odpowiedzieć także na pytania z tego obszaru.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">W materiale, który państwu dostarczyliśmy zostało opisane, w sposób schematyczny, ale jednocześnie jak najbardziej realny, 29 zadań, które są zawarte w ramach 6 celów strategicznych, które dokument pt. Strategia rozwoju sportu w Polsce do 2012 roku przewiduje do zrealizowania w celu budowy lepszej kultury fizycznej i lepszego sportu w Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Chciałbym rozpocząć od krótkiego omówienia celu strategicznego nr 1, bowiem realizacja tego celu jest bardzo zagrożona. Mówię to z pełną świadomością kierując się swoimi doświadczeniami z okresu, gdy pełniłem funkcję dyrektora departamentu w MENiS, oraz obecnymi doświadczeniami z pracy w Ministerstwie Sportu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Nie ulega wątpliwości, że wychowanie fizyczne i sport szkolny to obszar podstawowy dla każdej strategii w obszarze sportu. Z zadań, które zostały przewidziane w ramach omawianej strategii, nie możemy zrealizować zadania 1.2., które dotyczy opracowania kryteriów oceny nauczyciela wychowania fizycznego. Dzieje się tak z prostej przyczyny, a mianowicie dlatego, że nauczyciel wychowania fizycznego podlega wyłącznej jurysdykcji prawa oświatowego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Nie mogliśmy wyszczególnić tego nauczyciela w przepisach, ponieważ jest on oceniany w ramach ogólnej grupy nauczycieli. To zadanie musi być przeformułowane lub trzeba je zawiesić. Prowadzimy na ten temat rozmowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Nauki i będziemy próbowali to zadanie chociaż częściowo wykonać.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Jeżeli chodzi o zadanie 1.3. – opracowanie przepisów wykonawczych do wprowadzenia piątej godziny wychowania fizycznego do szkół, to w tej chwili również jest ono niewykonalne, ponieważ do czerwca tego roku w gimnazjach będzie realizowane wprowadzanie czwartej godziny lekcyjnej wf. Według naszych szacunków z grudnia 2005 r. 99 proc. tych szkół wprowadziło już czwartą godzinę. Natomiast wprowadzenie piątej godziny lekcyjnej wf. stanowi olbrzymi problem, ponieważ w procedurze jej wprowadzania muszą być przewidziane skutki budżetowe.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Pierwsze raporty, które były w grudniu 2005 r. opracowywane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, spowodują, że prawdopodobnie wprowadzanie piątej godziny wf. zostanie zawieszone. Nie ma podstawy prawnej do jej wprowadzania, a skutki budżetowe są wręcz nieobliczalne.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 1.4. – doskonalenie systemu współzawodnictwa sportowego na poszczególnych jego etapach, jest permanentnie realizowane przez Szkolny Związek Sportowy. Bierzemy udział we wszystkich rozgrywkach europejskich. Organizujemy Igrzyska Młodzieży Szkolnej, przy czym zaznacza się niezdrowa tendencja do centralizacji tej imprezy, ale myślę, że działacze SZS oraz urzędnicy resortu będą pilnowali, żeby poziom tych igrzysk był taki jak w tej chwili. Realizację tego zadania można ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Najbardziej obszerny jest cel strategiczny nr 2. Zawiera on aż 6 programów. Programy te dotyczą zarówno sportu dzieci i młodzieży, sportu akademickiego oraz sportu w różnych grupach zawodowych.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 2.1. – opracowanie programów promocji aktywności sportowej zostało częściowo wykonane jeszcze w ubiegłym roku przez ministra edukacji narodowej i sportu. Na podstawie umowy TVP nadaje programy promujące kulturę fizyczną i sport. Programy te są emitowane w godzinach słabej oglądalności, co jest godne ubolewania. Wymienię tu takie programy jak Puchar rodzinny, Wakacje na kółkach, Orzeł i reszka oraz Kronika sportowa.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Należy pozytywnie ocenić realizację zadania 2.2. – opracowanie nowych form uczestnictwa młodzieży akademickiej w zajęciach sportowych. Zarząd główny Akademickiego Związku Sportowego bardzo aktywnie działa na rzecz poszerzenia form aktywności sportowej oraz liczby studentów biorących udział w zajęciach sportowych.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 2.3. – opracowanie nowych form i rozszerzania programu Sport wszystkich dzieci. Program ten jest realizowany już od 9 lat. Jest on permanentnie udoskonalany, niemniej jednak bariery finansowe ograniczają możliwość odważnego rozszerzenia tego programu.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">W ostatnich latach rozwijany jest program Animator sportu dzieci i młodzieży. Jest to olbrzymia pomoc dla wszystkich tych, którzy organizują zajęcia sportowe dla młodzieży, która nie jest zarejestrowana w klubach sportowych.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Od dwóch lat funkcjonuje Fundusz Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów. Środki Funduszu pochodzą z opłat od reklam napojów alkoholowych. Stanowią one znaczną pomoc w zakresie organizowania zajęć dla młodzieży spoza klubów sportowych oraz młodzieży niepełnosprawnej.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 2.4. – opracowanie programu Sport dla wszystkich dla różnych grup społecznych i zawodowych. Należy tutaj powiedzieć o roli Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej oraz Krajowej Rady Sportu dla Wszystkich. Realizowane są programy, które wzbudzają duże zainteresowanie. Największą popularnością cieszy się program pilotażowy aktywności ruchowej ludzi trzeciego wieku. Nie chcę w tej chwili określać tej granicy, żeby nikogo nie dotknąć, ale program ten jest przeznaczony dla osób w wieku emerytalnym. Według naszych danych, w kraju istniało 20 ośrodków – oczywiście o wiele za mało – które w jakiś sposób programowały i monitorowały działania osób organizujących takie zajęcia.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">We wszystkich województwach jest realizowany tradycyjny program Bieg po zdrowie. Bariery finansowe ograniczają nam możliwość szersze modelowanie powyższych programów. Jednak dane statystyczne świadczą o wzrastającej liczbie uczestników programu Sport dla wszystkich.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Jeżeli chodzi o zadanie 2.5. – opracowanie nowych projektów programów rozszerzających dostęp do sportu osobom niepełnosprawnym, to w 2005 r. wprowadziliśmy program Organizator sportu dzieci i młodzieży oraz sportu osób niepełnosprawnych w środowisku wiejskim. Do tej pory programy te nie docierały do środowiska wiejskiego. Niepełnosprawne dzieci i młodzież korzystają także z części środków Funduszu Zajęć Sportowo-Rekreacyjnych dla Uczniów.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Kolejne zadanie oznaczone jako 2.6. to program wydawnictw popularyzujących aktywność fizyczną. Nie mogliśmy zbytnio rozwinąć działań w tym zakresie. Opieramy się na doskonaleniu dotychczas wydawanych materiałów. Wymieniliśmy w informacji praktycznie wszystkie wydawnictwa, które w jakiś sposób popularyzują sport, tudzież zawierają porady metodyczne w zakresie sportu dla wszystkich.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Przejdę teraz do celu strategicznego 3 – Sport wyczynowy. Jest to podstawa każdej strategii, ponieważ w obszarze sportu wyczynowego najłatwiej jest ocenić jej skuteczność.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Myślę, że zadanie 3.1. – stałe doskonalenie i rozszerzanie programu szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo oraz rozwinięcie programu kadry olimpijskiej, zostało skutecznie zrealizowane. Przez cały czas staramy się doskonalić modelowy program szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo. Program ten realizuje 16 wojewódzkich stowarzyszeń interdyscyplinarnych. Myślę, że w harmonogramie modyfikacji tej strategii znajdzie się strukturalne wzmacnianie tych stowarzyszeń, jako że są one bezpośrednimi wykonawcami tego programu.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">W przedstawionej informacji jest także krótka wzmianka na temat szkół mistrzostwa sportowego, które są tu ujęte jako podstawa polskiego sportu oraz istotna część modelu polskiego sportu. Na temat działalności tych szkół docierają tak pozytywne jak i negatywne informacje. Wszystkie te informacje sprzyjają dalszemu doskonaleniu szkolenia w szkołach mistrzostwa sportowego. Obecnie w kraju funkcjonują 32 szkoły publiczne i 8 szkół niepublicznych prowadzonych przez polskie związki sportowe.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">W 2005 r. objęto dofinansowaniem ponad 1500 zawodników z 448 klubów sportowych. Można zatem powiedzieć, że gdyby nie istniała ta forma szkolenia, to sytuacja wynikowa byłaby zdecydowanie gorsza. Należy wspomnieć jeszcze o powstałych 33 ośrodkach szkolenia sportowego polskich związków sportowych. Jest to nowa forma szkolenia wprowadzana od 3 lat.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Do realizacji sportu wyczynowego włącza się także środowisko akademickie. Zarząd główny Akademickiego Związku Sportowego realizował swoje zadania programowe, które koncentrowały się na przygotowaniach do Uniwersjady. Szkolenie było realizowane w akademickich centrach szkolenia sportowego. Nie chciałbym teraz rozwijać tego tematu, ale działalność centrów wzbudza obecnie pewne zastrzeżenia. Niezbędne jest udoskonalenie systemu szkolenia w tych centrach.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Nie zostało zrealizowane zadanie 3.2. – opracowanie programu dotyczącego warunków powstawania i funkcjonowania 1–2 sekcyjnych klubów sportowych na terenie województw. Zadanie to nie jest możliwe do zrealizowania. Zostało ono zawieszone. Mamy wrażenie, że zostało no zbyt pochopnie wprowadzone. Niemniej jednak jest to temat wywoławczy. Nie można narzucić powoływania klubów sportowych. Natomiast po modyfikacji zadanie to zostanie określone jako wspomaganie działalności uczniowskich klubów sportowych oraz innych klubów zajmujących się sportem młodzieżowym. Obecnie jest to ponad 8 tys. klubów.</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 3.3. – opracowanie programów przygotowań do Igrzysk Olimpijskich w latach 2006 i 2008 oraz 3.4. – opracowanie programów przygotowań do Igrzysk Paraolimpijskich w latach 2006 i 2008 są realizowane w ramach współpracy MSport z PKOl oraz z Polskim Komitetem Paraolimpijskim. Oczywiście aktualna jest już tylko część dotycząca igrzysk w 2008 r.</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 3.5. dotyczy sportu zawodowego. W czasie, gdy było ono konstruowane, nie istniały jeszcze obecne uregulowania prawne. Nowa ustawa o sporcie kwalifikowanym stworzyła podstawy prawne, które regulują status zawodnika oraz zasady funkcjonowania lig zawodowych. Oznacza to, że zadanie to musi zostać trochę inaczej zapisane.</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Jeżeli chodzi o zadanie 3.6. – rozwinięcie programu zwalczania dopingu w sporcie; akredytacja laboratorium antydopingowego, to dzięki aktywności wielu osób nasze laboratorium uzyskało akredytację. Poziom technologiczny laboratorium musi być stale podwyższany, bowiem akredytację trzeba utrzymać.</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Podzielę się z państwem pewną refleksją. Otóż my w Polsce często piszemy o zwalczaniu dopingu. To brzmi w taki sposób, jakby w naszym kraju panowała plaga dopingu. Nie jest tak, ponieważ w skali roku zdarza się około 20 przypadków stosowania dopingu. W tej sytuacji nie powinno się pisać o zwalczaniu dopingu, ale o zapobieganiu dopingowi w sporcie.</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zostawmy tę kwestię. Tak to się zapisuje. W każdym razie programy, które nasz departament realizuje wspólnie z Komisją do Zwalczania Dopingu w Sporcie, przewidują rozszerzenie kampanii informacyjnej na temat negatywnych skutków stosowania dopingu. Jest to zapisane w programie na rok bieżący.</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 3.7. – rozwinięcie programu bezpieczeństwa na stadionach i obiektach sportowych. W ubiegłym roku funkcjonowała przy MENiS, a następnie przy MSport, Rada do Spraw Bezpieczeństwa Imprez Sportowych. Zostały zrealizowane trzy zapisane tu zadania. Obecnie Rada w nowym składzie podjęła bardzo zdecydowane działania, które będą skutkowały – mam nadzieję – większym bezpieczeństwem nie tylko na stadionach piłkarskich, ale również na wszystkich innych widowniach sportowych. Nowym sekretarzem Rady został pan Krzysztof Frankowicz.</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Ostatnim zadaniem w ramach sportu wyczynowego jest racjonalizacja systemu współzawodnictwa sportowego. Do tej pory przepisy międzynarodowe były w pewnym sensie ignorowane przez polskie związki sportowe. W roku 2005 stopniowo następowała poprawa i prawie wszystkie związki dostosowały roczniki zawodników oraz system szkolenia do kategorii młodzieżowej. Kategoria ta występuje obecnie praktycznie w każdej dyscyplinie sportu. Przypominam, że młodzieżowiec to zawodnik w przedziale 21–23 lata. Zadanie to zostało zatem zrealizowane, z tym że będziemy wprowadzali pewne poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.31" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Przejdę teraz do celu strategicznego 4 – Kształcenie i doskonalenie zawodowe specjalistów. Jeżeli chodzi o zadanie 4.1. – opracowanie programu kształcenia dwuzawodowego, to w obecnym porządku prawnym kwestie związane z uruchamianiem nowych kierunków kształcenia leżą w kompetencjach resortu edukacji i nauki, a dokładniej – Departamentu Szkolnictwa Wyższego. Natomiast inicjatywa i podjęcie działań w zakresie rozszerzenia oferty kształcenia należy wyłącznie do władz poszczególnych uczelni.</u>
<u xml:id="u-3.32" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Jako MSport możemy w tym zakresie tylko wyrażać sugestie, natomiast praktycznie nie możemy zrealizować zadania 4.1. Podstawę prawną do podejmowania działań i wydawania decyzji w tym zakresie daje ustawa o szkolnictwie wyższym.</u>
<u xml:id="u-3.33" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Jeżeli chodzi o zadanie 4.2. – opracowanie projektu funkcjonowania Akademii Trenerskiej, to w roku 2005 przystąpiliśmy do jego realizacji z ogromnymi nadziejami. One nadal są żywe. Można powiedzieć, że ma to być szkolenie tych trenerów, którzy chcą doskonalić się w swoim zawodzie i tym samym poprawiać wyniki sportowe swoich podopiecznych. W roku ubiegłym powstał zarys działania Akademii Trenerskiej w oparciu o Akademię Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Nie będę w tej chwili wyjaśniał dlaczego na razie niewiele z tego wyszło, bo to nie na tym polega sprawa. Nas dzisiaj interesuje, czy zadanie jest wykonane. Niemniej jednak chcemy w tym roku skorzystać z tych doświadczeń – także negatywnych – i przystąpić do nowych działań także w oparciu o gdańską AWFiS. Nie jesteśmy zbyt zadowoleni z wyników naszych dotychczasowych starań, ale trzeba także te sprawę zrelacjonować. Najświeższymi informacjami na temat aktualnej sytuacji dysponuje pan dyrektor Tomasz Marcinkowski.</u>
<u xml:id="u-3.34" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Kolejne zadanie 4.3. dotyczyło opracowania systemu licencji trenerskich. Do niedawna nie było w Polsce licencji trenerskich. Zostały one wprowadzone zapisem art. 46 ustawy o sporcie kwalifikowanym. Określa on, że polskie związki sportowe będą w swoich regulaminach regulowały własne systemy licencji trenerskich. Można powiedzieć, że MSport będzie sprawowało nadzór nad tymi regulaminami. Chcemy wyznaczyć pewien obszar, żeby związki nie podchodziły do sprawy zbyt szeroko i tym samym nie uniemożliwiały zdobywanie licencji trenerskich. Chodzi o to, że pojawiają się różne koncepcje, nie zawsze szczęśliwe. Monitorujemy tę kwestię na bieżąco.</u>
<u xml:id="u-3.35" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Niezwykle istotny jest cel strategiczny 5 – Infrastruktura sportu. Jest on szczególnie ważny w kontekście całej strategii rozwoju sportu. Zadanie to obejmuje budowę obiektów sportowych oraz ich modernizacją.</u>
<u xml:id="u-3.36" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 5.1. to opracowanie modelowych rozwiązań technicznych miejskich, gminnych i osiedlowych ośrodków sportowych dla aglomeracji 10, 30, 60 tysięcy mieszkańców oraz zasad ich utrzymania i prowadzenia. Zadanie to było zrealizowane przez resort, ale skutki w terenie są raczej niezadowalające. W teren zostały rozesłane wytyczne do projektowania programów rozwoju bazy sportowej, ale jednostki samorządu terytorialnego nie wykazały większego zainteresowania. Obecnie nie mamy specjalnego motywu, żeby to zadanie kontynuować.</u>
<u xml:id="u-3.37" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Myślę, że warto się zwrócić z pytaniem, co przeszkadzało i przeszkadza samorządom w przejawieniu większej aktywności w tym zakresie. Można oczywiście wyjaśnić to brakiem środków. Niemniej jednak, chcemy dokładnie zbadać przyczyny. Z naszej strony zrobiliśmy wszystko, co należało.</u>
<u xml:id="u-3.38" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 5.2. – opracowanie programu rozwoju infrastruktury sportowej strategicznej. Zostały opracowane dwa dokumenty dotyczące tej sfery. Pierwszy z nich to Program rozwoju inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu do 2012 r. Określa on główne cele w zakresie rozwoju bazy strategicznej dla sportu kwalifikowanego. Drugi dokument to Kryteria kwalifikacji przedsięwzięć inwestycyjnych do programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu. Można powiedzieć, że owe kryteria ograniczają masowy napływ różnego rodzaju wniosków, które na wyrost mienią się wnioskami o znaczeniu strategicznym.</u>
<u xml:id="u-3.39" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Obydwa dokumenty są stosowane przez Departament Infrastruktury Sportowej przy rozpatrywaniu wniosków dotyczących realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-3.40" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 5.3. – opracowanie programu rozwoju infrastruktury sportowej w poszczególnych województwach. Wojewódzkie wieloletnie programy rozwoju bazy sportowej praktycznie istnieją we wszystkich województwach. Mamy w nie wgląd. Poprzez udział w różnego rodzaju spotkaniach i konferencjach staramy się inspirować samorządowców.</u>
<u xml:id="u-3.41" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Te programy powstały na bazie wytycznych do projektowania programów rozwoju bazy sportowej, które zostały przekazane urzędom marszałkowskim w lutym 2004 roku. Obecnie pojawiła się potrzeba – takie są oczekiwania terenu – opracowania przez resort typowych projektów sal gimnastycznych, hal sportowych i innych obiektów. Takie projekty istnieją, ale one mają już po 10 lat i dlatego trochę się zdezaktualizowały. Zatem zadanie to będzie realizowane przez odpowiedni departament.</u>
<u xml:id="u-3.42" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Jeżeli chodzi o zadanie 5.4. – opracowanie programu Sala gimnastyczna w każdej szkole, to niestety nie zostało on zrealizowane. W zeszłym roku zostało ono przekształcone na Sala gimnastyczna w każdej gminie. Według naszych obliczeń realizacja tego programu może się zakończyć w 2008 r. Wówczas będzie można przystąpić do realizacji pierwotnego zadania, czyli programu Sala gimnastyczna w każdej szkole.</u>
<u xml:id="u-3.43" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Ostatni cel strategiczny 6 – nauka i badania naukowe w sporcie; opieka lekarska i ochrona zdrowia. Zadanie 6.1. – opracowanie projektu funkcjonowania Instytutu Sportu jest niezwykle trudne. Przy realizacji tego typu zadania pojawiają się bowiem niesamowite problemy prawne i strukturalne. W Ministerstwie Sportu prowadzone są w tym zakresie prace przygotowawcze. Nie możemy jeszcze opublikować tego projektu. Założyliśmy sobie, że realizacja tego zadania – zostało ono przeniesione z roku ubiegłego – będzie na tyle zaawansowana, że możliwa będzie publikacja takiego projektu.</u>
<u xml:id="u-3.44" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 6.2. – opracowanie zmodyfikowanych kryteriów wymogów zdrowotnych do uprawiania poszczególnych dyscyplin sportu. Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej jest niezwykle aktywne i resort bardzo pozytywnie ocenia jego działalność. Jego członkowie to są rzeczywiście lekarze sportowi, a zatem im szczególnie zależy na rozwoju medycyny sportowej i na zapobieganiu różnym negatywnym skutkom uprawiania sportu. Towarzystwo opracowało kryteria wymogów zdrowotnych uprawiania sportu. One zostały opublikowane i są stosowane w bieżącej praktyce. Kryteria te opierają się na najnowszych osiągnięciach medycyny i nauki.</u>
<u xml:id="u-3.45" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Zadanie 6.3. – opracowanie projektu specjalistycznej opieki lekarskiej wojewódzkich, miejskich i szkolnych przychodni sportowo-lekarskich. Możemy mówić o pewnym postępie w tym zakresie. Po latach kryzysu odradzają się w województwach lub w samorządach gminnych tego typu poradnie. Okazuje się, że jednak jest to możliwe. Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej, który zbiera niezbędne informacje i monitoruje działania podejmowane w tym zakresie, praktycznie odnowił kontakt ze wszystkimi lekarzami medycyny sportowej, którzy chcą działać na rzecz profilaktyki medycznej i orzecznictwa lekarskiego. Zadanie 6.3. uznajemy zatem za zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-3.46" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Ostatnie zadanie 6.4. – opracowanie projektu funkcjonowania centralnej placówki medycyny sportowej. W Polsce istnieje Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej. Od półtora roku działa ona pod nowym kierownictwem. Dyrektorem COMS jest pan dr Hubert Krzysztofiak. Realizowana jest nowa wizja działania ośrodka, czego efekty są niezwykle zadowalające. Myślę, że projekt funkcjonowania centralnej placówki medycyny sportowej będzie szedł w kierunku – takie są koncepcje środowisk medycyny sportowej – połączenia COMS z Instytutem Sportu. To właśnie jest ów niezwykle trudny projekt na następne lata. Jego realizacja będzie się łączyć z przekształceniem Instytutu Sportu.</u>
<u xml:id="u-3.47" who="#DyrektorDepartamentuStrategiiRozwojuSportuMinisterstwaSportuTadeuszWróblewski">Przedstawiłem w sposób najbardziej skrótowy informację o realizacji celów strategicznych w roku 2005.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanuszWójcik">Czy ktoś z przedstawicieli Ministerstwa Sportu chciałby jeszcze coś dodać? Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanuszWójcik">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Kiedy konstruowaliśmy plan pracy Komisji na pierwsze półrocze, wówczas ten temat został przez Komisję zaakceptowany z dwóch głównych powodów. Po pierwsze, w czasie jednego z pierwszych spotkań z ministrem konstytucyjnym, panem Tomaszem Lipcem, pan minister stwierdził, że ta strategia będzie modyfikowana i po tej modyfikacji przedstawiona w najbliższym możliwym czasie, zapewne w ciągu pół roku. Pół roku już minęło, a sprawa nadal jest na etapie konsultacji i opracowywania zmian. Czas szybko upływa i wciąż nie pojawiła się nowa strategia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pragnę sprostować wypowiedź pana ministra. Otóż dokument pt. Strategia rozwoju sportu w Polsce do 2012 r. został zaakceptowany uchwałą Rady Ministrów z 11 lutego 2003. Zaznaczam, że przyjęto strategię, a nie programy operacyjne. Natomiast wszystko, co działo się później, czyli ów ruch intelektualny związany z opracowywaniem programów operacyjnych, należy uznać za poważny dorobek, zresztą była dzisiaj mowa o tym, iż jest to obecnie punkt wyjściowy do ewentualnych modyfikacji.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Rzecz w tym, że pan minister oraz pan dyrektor przedstawiali nam dzisiaj te informacje tak, jakby to była strategia rozwoju sportu ministra sportu i instytucji centralnych. Moim zdaniem jest to zasadniczy systemowy błąd w myśleniu, bowiem jest strategia rozwoju sportu, którą resort inspiruje i aktywizuje, ale realizacja należy do całego systemu władzy publicznej, czyli rządu i samorządu, ale we współpracy z partnerem pozarządowym.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeżeli nie będzie to w taki sposób całościowo traktowane, tylko ta strategia będzie wyłącznie domeną instytucji rządowych, to sądzę, że nie osiągniemy zakładanych celów.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na szczęście w materiałach operacyjnych jest zdecydowanie więcej ofert i propozycji dotyczących roli partnerów pozarządowych w realizacji tej strategii.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Wprawdzie obecnie na sport przeznacza się z budżetu ponad 200.000 tys. zł, a do tego dochodzi około 500.000 tys. zł z dopłat do stawek w grach liczbowych, jednak dwa razy tyle – to oczywiście wciąż jest za mało – przeznaczają na sport samorządy. Z pewnością potrzebna jest większa aktywność instytucji rządowych, w tym ministra konstytucyjnego, w stosunku do władz samorządowych.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Minęło pół roku i oficjalnie nie odbyła się żadna debata ministra z przedstawicielami samorządu. Jak pokazuje chociażby przykład naszych starań o EURO 2012, samorząd jest najważniejszym partnerem w zakresie realizacji bardzo wielu zadań. W związku z tym z pewnością potrzebna jest większa aktywność ministra sportu w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeżeli mówię o partnerze pozarządowym, to mam na myśli wszystkie podmioty pozarządowe, czyli polskie związki sportowe itp., ale także grupy nieformalne, na przykład komitety rodzicielskie. Ich sieć jest bardzo gęsta, a przecież takie podmioty także są gotowe do wspierania inicjatyw, które zawierają się w ramach określonych celów strategicznych.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Partner pozarządowy musi być traktowany w sposób wyjątkowy. Zresztą jest tak traktowany, ponieważ dotyczą go regulacje prawne w ramach własnej specjalnej ustawy. Oczywiście te regulacje wymagają bieżącej modyfikacji. Ponad 80 proc. zadań MSport jest realizowane we współpracy z partnerami pozarządowymi. Myślę, że nie ma jeszcze takich rozwiązań prawnych, które całościowo systemowo wspomagałyby tę współpracę.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W Polsce potrzebne są programy, które pozwolą na wykorzystywanie środków europejskich. Byłoby znakomicie, gdyby wspólnie z podmiotami pozarządowymi udało się przygotować programy pod kątem Europejskiego Funduszu Społecznego, którego celem jest umożliwianie młodym ludziom po studiach odbywanie staży i przygotowania zawodowego w podmiotach pozarządowych, które zajmują się kulturą fizyczną. Takich podmiotów jest bardzo wiele. Pan dyrektor wymienił liczbę 8 tys. uczniowskich klubów sportowych. Jest ich więcej, ale powiedzmy, że realnie jest tysiąc podmiotów, które są przygotowane do przyjęcia tych młodych stażystów.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Powtarzam zatem, że kluczową kwestią jest, żeby niektóre cele strategiczne można było realizować nie tylko z punktu widzenia ministra sportu, ale także z w kontekście wszystkich instrumentów, które są w gestii tak strony rządowej, jak i strony samorządowej. Na przykład samorządy powiatowe dysponują funduszami pracy.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Ktoś może zapytać, dlaczego należy wyodrębniać jakieś kwestie z ogólnych zasad dotyczących funkcjonowania stowarzyszeń. Ano dlatego, że stowarzyszenia kultury fizycznej podejmują się specyficznej działalności, czyli działają także w obszarze edukacji i wychowania. To się wiąże także z tematem, który był bardzo niedawno na forum Sejmu, a więc z profilaktyką w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych itd. Można zatem dążyć do tego, żeby powstawały lepsze warunki prawne dla działalności tych podmiotów.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Mówiąc o lepszych warunkach mam na myśli na przykład uproszczenie procedur związanych z otrzymywaniem zadań publicznych i to nie tylko zlecanych przez rząd, ale także przez samorządy. Dzisiaj bardzo wiele z tych 8 tys. uczniowskich klubów sportowych ma problemy z sięganiem po środki publiczne właśnie ze względu na obowiązującą procedurę, a także z powodu nie spełniania przez nie wymogów wynikających z posiadania osobowości prawnej. Dotyczy to na przykład prowadzenia księgowości etc.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Udało się w Sejmie doprowadzić do uchwalenia przepisów dotyczących jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej, które funkcjonują na tych samych zasadach, są zarejestrowane w sądzie i posiadają osobowość prawną. Jeżeli nie prowadzą one działalności gospodarczej, to nie muszą prowadzić księgowości.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Uważam zatem, że na te zagadnienia należałoby spojrzeć trochę szerzej i próbować uprościć procedury w taki sposób, żeby partner pozarządowy był aktywniejszy na polu programowym. Obecnie cały wysiłek musi on skupiać na sprawach organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Kolejna systemowa uwaga będzie dotyczyła dokumentu, który chyba nadal obowiązuje, czyli Narodowego Programu Zdrowia. Jednym z autorów tego dokumentu jest były członek naszej Komisji, a obecnie wiceminister zdrowia pan Andrzej Wojtyła. On zawsze podkreślał na forum Komisji, że celem numer 1 Narodowego Programu Zdrowia jest zwiększenie aktywności fizycznej obywateli.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W związku z powyższym sądzę, że realizacja tego celu nie może być troską tylko ministra sportu, ale także całego rządu, w tym również w tej części związanej z profilaktyką zdrowotną, a więc także ze środkami Narodowego Funduszu Zdrowia. Chodzi o to, żeby część z tych programów była finansowana wspólnie, co miałoby się przełożyć na większe efekty.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeszcze ogólna uwaga na temat przedstawionego materiału. Jest on sprawozdaniem z tego, co robi się we wszystkich obszarach nadzorowanych przez resort przy pomocy środków finansowych, których asygnowanie inspirujemy. Z pewnością pan prof. Henryk Sozański będzie w stanie odpowiedzieć mi na pytanie, ile rozwiązań prawnych zostało wdrożone w wyniku przyjęcia strategii oraz programów operacyjnych.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W tym zakresie sytuacja będzie już trochę gorsza. Od 1994 r. mam okazję śledzić cały ten obszar i nowych rozwiązań pojawia się niewiele. Oczywiście zostały wdrożone rozwiązania formalnoprawne zapisane w ustawie o sporcie kwalifikowanym. Stało się to rok wcześniej. Wzmocniono także sport kwalifikowany w środowisku akademickim poprzez zakładanie akademickich centrów szkolenia sportowego. Ostatnio Departament Infrastruktury Sportowej przedstawił program budowy nowych boisk wielofunkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Tych nowych rozwiązań jest zatem niewiele i dlatego przedstawiony materiał to bardziej jest sprawozdanie z tego, co w ostatnich latach jest robione, a poszczególne elementy zostały przyporządkowane pod poszczególne zapisy tej strategii. Można zatem powiedzieć, że jest to informacja o tym, co udało się zrobić za pomocą tych instrumentów.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na koniec kilka słów o elementach, które zawsze są źródłem siły napędowej i sprawczej. Chodzi mi o nowe instrumenty finansowania polskiego sportu. Takowych rząd na razie nie przedstawił, a istnieje zagrożenie związane z tym, że pani minister finansów zlikwiduje tzw. ulgę sportową, która jest niewłaściwie zapisana. To nie oznacza, że w tzw. międzyczasie nie można znaleźć innych źródeł. Na razie w Polskę poszedł sygnał, że minister finansów chce zlikwidować tę ulgę. Nie słyszałem oświadczenia ministra sportu w tej sprawie. Uważam, że już następnego dnia powinna się odbyć konferencja ministra sportu, który oświadczyłby, że resort pracuje nad nowym rozwiązaniem prawnym, które zapobiegnie zmniejszeniu się kwot przeznaczonych na polski sport.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Niemniej jednak trzeba pamiętać, że finansowanie z budżetu będzie zawsze ograniczone. To dobrze, że w tegorocznym budżecie jest więcej pieniędzy na sport, ale wiemy, że pewne kłopoty dotyczą także głównego źródła finansowania polskiego sportu (68 proc.), jakim są środki z dopłat do stawek w grach liczbowych Totalizatora Sportowego.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Występuje zatem potrzeba poszukiwania pozabudżetowych źródeł finansowania sportu. Komisja w poprzedniej kadencji Sejmu znalazła źródło, które daje średnio około 15.000 tys. zł rocznie. Uważam zatem, że minister konstytucyjny i podległa mu struktura powinni popracować nad tym, żeby pojawiło się więcej pozabudżetowych źródeł finansowania polskiego sportu.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Jeżeli chodzi o środki europejskie, to już drugi rok funkcjonuje rządowy program pt. Fundusz inicjatyw obywatelskich. W ramach priorytetów tego programu nie czuję działania ministra sportu. Żaden z tych priorytetów nie jest związany ze sportem. Dlaczego ludzie zajmujący się innymi ważnymi dziedzinami życia umieją się przebić, natomiast wpływu ministra sportu tutaj nie ma?</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Ano dlatego, panie ministrze, że pozwoliliście się wypchnąć z Rady Pożytku Publicznego. W poprzedniej kadencji tej Rady w jej składzie był pan minister Adam Giersz, natomiast nie było nikogo z przedstawicieli organizacji pozarządowych kultury fizycznej. Obecnie owych przedstawicieli nadal nie ma w Radzie, mimo że jest to największy sektor organizacji pozarządowych. Nie ma także w niej przedstawicieli Ministerstwa Sportu.</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W związku z powyższym, gdy Rada Pożytku Publicznego opiniuje ów program rządowy związany z rozwojem społeczeństwa obywatelskiego, a przecież organizacje pozarządowe – w tym sportowe – to trzon społeczeństwa obywatelskiego. Niestety, nie mamy w ramach tego programu zapisanego priorytetu dotyczącego sportu.</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Zintegrowane programy operacyjne rozwoju regionalnego uruchomiły w niektórych województwach środki na lata 2004–2006 – w ramach systemu oświatowego itd. – na dofinansowanie także infrastruktury sportowej. Można otrzymać do 80 proc., a ze środkami krajowymi nawet do 85 proc., środków na pokrycie kosztów budowy lub modernizacji obiektów sportowych.</u>
<u xml:id="u-5.27" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Po nowelizacji ustawy o Narodowym Planie Rozwoju część tych programów ma być scentralizowana, a to jest szansa. Akurat w tym obszarze nie jestem przeciwnikiem centralizacji, ponieważ dostrzegam szansę na oddziaływanie resortu sportu, żeby więcej programów mogło być finansowanych ze źródeł pozabudżetowych. Nie powinno być tak, żeby rozwój infrastruktury sportowej był wspierany tylko z jednego źródła, czyli ze środków z dopłat do stawek w grach liczbowych Totalizatora Sportowego.</u>
<u xml:id="u-5.28" who="#PosełTadeuszTomaszewski">W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich również znajdują się środki finansowe. Są one przeznaczone m.in. na ochronę dziedzictwa kulturowego wsi itd. Jest to w sumie 500 grantów na kwotę 400 tys. zł. Wiele samorządów korzysta z tych możliwości przeznaczając te środki na rozwój infrastruktury sportowej.</u>
<u xml:id="u-5.29" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Po raz któryś już podkreślam, że w tym obszarze potrzeba więcej inicjatywy, informacji i bezpośrednich kontaktów z władzami samorządowymi.</u>
<u xml:id="u-5.30" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na zakończenie chciałbym zapytać pana ministra, kiedy pojawi się zmodyfikowany dokument rządowy dotyczący priorytetów w polskim sporcie. Ta informacja jest nam potrzebna, bowiem gdy ją otrzymamy, to będziemy wiedzieli, w jaki sposób ułożyć plan naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-5.31" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proszę nam również powiedzieć, czy swoje prace będzie kontynuował zespół kierowany przez pana prof. Henryka Sozańskiego. Czy będą nadal organizowane konferencje dotyczące na przykład sportu szkolnego oraz innych obszarów kultury fizycznej? Z pewnością owoce wysiłku intelektualnego tego zespołu są cennym materiałem dla samorządów. Oczywiście niezbędne są modyfikacje i aktualizacje, a także opracowywanie nowych rozwiązań. Z pewnością ów zespół fachowców sprosta tym zadaniom.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaBeataBublewicz">Chciałabym poruszyć sześć obszarów tematycznych związanych z dzisiejszym tematem. Po pierwsze strategia, którą dzisiaj omawiamy została opracowana w 2003 roku, czyli rozpoczął się czwarty rok realizacji zadań w ramach jej celów strategicznych. Przyjęte w strategii założenia wynikały z aktualnego stanu sportu polskiego, który znacząco nie zmienił się na przestrzeni ostatnich trzech lat.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosłankaBeataBublewicz">Ważnym osiągnięciem strategii jest dostrzeżenie ważności roli sportu w Polsce, czego efektem jest powołanie Ministerstwa Sportu. Jeszcze większym osiągnięciem byłoby konsekwentne realizowanie i wdrażanie w życie wielu zamierzeń w niej zawartych, bądź wprowadzenie stosownych modyfikacji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosłankaBeataBublewicz">Należy z całą stanowczością podkreślić, że realizacja strategii jest zbyt wolna, czego dowodzi także przygotowana przez Ministerstwo Sportu informacja na dzisiejsze posiedzenie. Ważne jest również, aby był to dokument mający charakter otwarty na innowacyjność co czasami podkreślano w przesłankach konstrukcji strategii. Każdy cel strategiczny określony w strategii zasługuje na odrębne posiedzenie Komisji sejmowej, ponieważ każdy z nich jest bardzo ważny i wymaga szczegółowej analizy oraz określenia stanu realizacji. Wiele zagadnień ujętych w strategii zostało już poruszonych na posiedzeniach Komisji, ale, niestety, występują opóźnienia w realizacji zaplanowanych zadań.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosłankaBeataBublewicz">Myślę, że wszyscy zgodzimy się ze stwierdzeniem, iż rola sportu w życiu społecznym wzrasta. Szczególnie istotny jest aspekt integrujący, ale także kulturowy, zdrowotny i edukacyjny. Dlatego należy zapewnić sprawne zarządzanie sportem polskim. Należy stworzyć odpowiednie ramy organizacyjne i prawne, zwracając przy tym uwagę na kwestię wspólnych ustaleń międzyresortowych oraz współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego każdego szczebla. Pozwoli to na planową i konsekwentną realizację celów i zadań strategii, a tym samym na rozwój sportu polskiego.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosłankaBeataBublewicz">W związku z tym mam następujące pytania do pana ministra. Jak Ministerstwo koordynuje obecnie realizację zadań w ramach strategii i jak monitoruje efekty realizowanych zadań. Po drugie, czy nie byłoby zasadne opracowywanie raportu z realizacji planów i zadań, a tym samym określenie stopnia osiągania pewnych celów strategicznych. Może takie raporty państwo już opracowujecie, jeżeli tak, to bardzo proszę o informację, co z tych raportów wynika.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosłankaBeataBublewicz">Trzecie pytanie. Jak wygląda współpraca Ministerstwa z innymi podmiotami współodpowiedzialnymi z realizację strategii, w tym z jednostkami samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosłankaBeataBublewicz">Po czwarte, na stronie internetowej Ministerstwa Sportu napisane jest, że Departament Strategii Rozwoju Sportu odpowiedzialny jest za modyfikację strategii rozwoju sportu polskiego. Ministerstwo funkcjonuje już ponad pół roku i dlatego bardzo proszę o przedstawienie nam państwa propozycji w zakresie modyfikacji tej strategii.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosłankaBeataBublewicz">Drugim obszarem tematycznym, którym się zajęłam, są programy i zadania objęte dofinansowaniem. W ramach Europejskiego Roku Edukacji poprzez Sport zostało dofinansowane 13 polskich projektów na ogólną liczbę 95 złożonych projektów. Dlatego chciałabym panu ministrowi zadać dwa pytania. Jakie jest zainteresowanie i wykorzystanie środków unijnych zarówno w odniesieniu do bazy sportowo-rekreacyjnej, jak i w obszarze: edukacja, zdrowie i turystyka? Po drugie, czy planowane są inne programy, których założenia, cele i treści odnoszą się do założeń strategii?</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosłankaBeataBublewicz">Kolejny obszar tematyczny, to inne uwagi odnoszące się do realizacji strategii. W obszarze finansowania sportu zostało określone, że 70 proc. środków na sport pochodzi od jednostek samorządu terytorialnego, a 30 proc. z budżetu państwa oraz z dopłat do stawek w grach liczbowych. Część budżetu jednostek samorządu przeznaczonych na sport wynosiła ok. 1,5 proc. łącznych wydatków. W założeniach strategii część ta ma być podwojona. Niestety, w opracowaniu brak jest informacji o założeniach związanych z finansowaniem i dofinansowaniem sportu. Dlatego nasuwa się pytanie, jaki procent budżetu jednostek samorządu terytorialnego jest obecnie przeznaczany na sport i kulturę fizyczną?</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosłankaBeataBublewicz">W ramach celu strategicznego szóstego – nauka i badania naukowe w sporcie, opieka lekarska i ochrona zdrowia planowane było powstanie Instytutu Sportu, który ma koordynować całość systemu naukowo-badawczego wspomagającego sport. W jego skład miały wchodzić akademie wychowania fizycznego oraz inne placówki naukowo-badawcze. Strategia określa termin opracowania projektu funkcjonowania instytutu na rok 2003.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosłankaBeataBublewicz">Ważnymi zapisami są także te, które dotyczą opieki zdrowotnej nad uczestnikami sportu. Chodzi m.in. o plany opracowania zmodyfikowanych kryteriów wymogów zdrowotnych dla poszczególnych dyscyplin sportu oraz opracowanie projektu specjalistycznej opieki lekarskiej wojewódzkich, miejskich i szkolnych przychodni sportowo-lekarskich. Dlatego pytam, na jakim etapie realizacji są te zadania?</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PosłankaBeataBublewicz">W szkołach mistrzostwa sportowego zawodnicy, uczniowie mają dostęp do opieki lekarskiej, nie częsty, bo wynika to ze środków, jakimi dysponują, ale mają. Natomiast jeżeli chodzi o pozostałych zawodników, którzy również trenują, ale nie uczą się w szkołach mistrzostwa sportowego, ta sytuacja nie wygląda dobrze, a wręcz źle.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PosłankaBeataBublewicz">Piąty obszar tematyczny. Jednym z podstawowych problemów jest stan zdrowia naszej młodzieży, niski poziom sprawności fizycznej i brak równych szans dostępu do sportu. Strategia w części poświęconej wychowaniu fizycznemu i sportowi szkolnemu przyjęła założenie, że do 2012 roku osiągniemy europejskie standardy odnoszące się do powszechności dostępu do sportu. Zostały określone wymagania, które należy spełnić w tym zakresie, a także przedsięwzięcia, które należy zrealizować. Wiele z nich zaplanowano na lata 2003–2005 i wiele z nich pozostało tylko w planach.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PosłankaBeataBublewicz">Niestety, problemem są nadal zajęcia z wychowania fizycznego w nauczaniu zintegrowanym w klasach 1–3 szkoły podstawowej, które są prowadzone przez nauczycieli nauczania zintegrowanego, a są to osoby zupełnie nie przygotowane do prowadzenia tych zajęć, mających kształtować prawidłowe nawyki ruchowe. Są to zadania, które stanowią bazę dla rozwoju sportu. Ich realizacja nie powinna napotykać na trudności, a jednak do tej pory zadania te nie są do końca wdrożone. Ich realizacja pozwoliłaby zwiększyć świadomość społeczną w zakresie ważności uczestniczenia w sporcie i w różnych formach aktywności fizycznej oraz kształtować prawidłowe nawyki ruchowe już od najmłodszych lat. Przez trzy lata niewiele dokonano w tym obszarze, mimo że funkcjonował wspólny resort edukacji i sportu.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PosłankaBeataBublewicz">Stąd też wynika moje kolejne pytanie. Czy Ministerstwo Sportu dostrzega ważność tych problemów i czy podjęło już współpracę w tej sprawie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Nauki?</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PosłankaBeataBublewicz">Ostatnią kwestią, którą chciałabym poruszyć jest realizacja celu strategicznego 3 – sport wyczynowy, w ramach zadania odnoszącego się do opracowania programu przygotowań do igrzysk olimpijskich w latach 2006–2008. Zapisano, że polskie związki sportowe przedstawiły strategię przygotowań olimpijskich na lata 2005–2008. Strategia to przecież działania długofalowe obejmujące w perspektywie cele nie tylko jednej olimpiady, ale dwóch czy trzech. Czy okres 3–4 lat nie powinien być czasem realizacji konkretnego programu, czyli planu z dokładnym harmonogramem działań?</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PosłankaBeataBublewicz">Zatem, czy propozycje polskich związków sportowych zostały zaakceptowane przez Ministerstwo i czy w tym kształcie są one gwarancją dobrego przygotowania – w tak krótkim czasie – naszych reprezentacji do igrzysk w Pekinie?</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#PosłankaBeataBublewicz">Reasumując, pragnę wyrazić nadzieję, że omawiana dzisiaj strategia nie będzie już dłużej zbiorem rzadko aktualizowanych zapisów, ale stanie się wkrótce prawdziwym drogowskazem dla rozwoju polskiego sportu, czego efekty będą widoczne dla wszystkich.</u>
<u xml:id="u-6.18" who="#PosłankaBeataBublewicz">Dziękuję i bardzo proszę o odpowiedzi. Mogą one być udzielone e-mailem, a jeżeli pan minister sobie życzy, to mogę najpierw przesłać pytania tą samą drogą.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanuszWójcik">Po tych dwóch wyczerpujących wystąpieniach, prosiłbym stronę rządową o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Chciałbym przede wszystkim zwrócić uwagę na jedną sprawę. W obu wystąpieniach, które usłyszeliśmy padło wiele stwierdzeń, pod którymi można się podpisać obiema rękami. Większość z nich to są stwierdzenia, które współgrają z tym, co zamierzamy robić.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Natomiast ten dokument – teraz wracam do wystąpienia pana posła Tadeusza Tomaszewskiego – nie został przyjęty uchwałą rządu. On został przedstawiony na posiedzeniu Rady Ministrów i tylko przyjęto go do wiadomości. Kierownictwo resortu tak to zrozumiało i przystąpiło natychmiast do prac, które miały zmierzać do opracowania strategii z prawdziwego zdarzenia, która będzie zawierała rzeczywiste cele operacyjne i pewną szczegółowość, a także pozwoli na monitorowanie realizacji tego co jest w strategii zapisane.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Możecie przecież państwo sami stwierdzić, że ten materiał nie pozwala na tego typu monitorowanie, o którym pani posłanka wspominała i który postulowała. Dokładnie zmierzamy w tym kierunku, żeby strategia, którą wypracujemy została przyjęta. Wykorzystujemy efekty tych prac, które wcześniej podjęto. To jest odpowiedź na pytanie pana posła. Zamierzamy dużą część tych efektów wykorzystać, żeby stworzyć dokument, który następnie będziemy mogli państwu pokazać.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Pytali państwo, jakie mamy projekty realizacyjne, kto jest odpowiedzialny za ten zakres i w jakich terminach będą wykonywane kolejne podzadania. Jest to potrzebne choćby po to, żebyśmy na kolejnym posiedzeniu Komisji mogli przedstawić dokładne sprawozdanie w takim duchu i w takim kształcie, o jakim pani posłanka wspominała.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Zgadzam się z opinią, że materiał, który na dzisiaj przygotowaliśmy, to jest tylko informacja o tym, w jaki sposób zadania, które tutaj lakonicznie zostały zapisane były realizowane przez Ministerstwo Sportu, a wcześniej przez odpowiedni departament Ministerstwa Edukacji i Sportu. Natomiast nam zależy na tym, żeby to był nowoczesny dokument, z którego będzie wynikało w sposób przejrzysty to, co zamierzamy realizować i jak to będzie realizowane w okresie, który sobie wyznaczymy. Chodzi nam o to, żeby przedstawić Komisji taki materiał, który zadowoliłby państwa i był zgodny z życzeniami pani posłanki. Faktem jest, że taki dokument jeszcze nie istnieje.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Wrócę jeszcze do jednego z pytań pana posła. Tak naprawdę, to minister i Ministerstwo Sportu pracują dopiero od pół roku nad wypracowaniem dokładnej strategii rozwoju sportu. W tym sensie minister obecnie urzędujący bierze odpowiedzialność za brak takiego dokumentu, ale proszę uwzględnić, jaka to jest część tych prac. W roku 2003 rozpoczęły się prace nad tym materiałem, a więc w tej chwili upływa trzeci rok tych prac. Z tych trzech lat, pół roku jest rzeczywiście po stronie obecnie urzędującego resortu. Poprzednie lata, to okres, kiedy ten materiał powstawał, ale nigdy nie został opracowany w kształcie ostatecznym. Proszę wziąć te proporcje pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Pojawiają się uwagi o zbyt długim trwaniu tych prac. Pragnę oświadczyć, że zamierzamy ten okres maksymalnie skrócić. Chodzi nam o to, żebyśmy mogli w tym roku przedstawić Komisji materiał, z którym moglibyśmy następnie przystąpić do właściwego monitorowania. Tak naprawdę, to polega na tym, żeby to nie był dokument, który będzie leżał gdzieś w szufladzie i ewentualnie co rok na życzenie Komisji będziemy wracali do niego i odnosili się do sprawy w bardzo ogólnym wymiarze tak, jak to dzisiaj robimy. Natomiast dokument ten ma stanowić odpowiednie narzędzie w zakresie realizacji strategii.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Chodzi o to, żebyśmy mogli mobilizować samorządy, bo bez nich realizacja tego programu jest niemożliwa, a także, żebyśmy mogli współdziałać z rzeszą podmiotów istniejących na rynku – klubów sportowych, stowarzyszeń prywatnych i komitetów powołanych przez rodziców etc. Musimy sobie stworzyć takie instrumentarium, którym moglibyśmy jednoznacznie się posługiwać realizując cel, na którym nam zależy.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Oczywiście to nie może być tylko i wyłącznie działanie ministra sportu. Nam zależy bardzo na współpracy nie tylko z ministrem zdrowia, co jest oczywiste, ale także z ministrem edukacji. Chodzi nam o to, żeby rozwój sportowca od juniora do dorosłego sportowca wyczynowego nie opierał się wyłącznie na sporcie akademickim. To jest bardzo ważne i nam na tym bardzo zależy. Chodzi również o uruchomienie możliwości związanych na przykład ze sportem wojskowym.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">To są kierunki, które musimy przyjąć i bardzo nam na nich zależy. Musimy opracować strategię dostosowaną do nowych okoliczności i zredagować ją tak, żeby był to materiał, który będzie mógł być w sposób bezproblemowy monitorowany, żebyśmy na bieżąco mogli dysponować dokładną informacją, co idzie dobrze, a co źle. Zawsze będą obszary – niezależnie od tego, kto będzie kierował polskim sportem – gdzie będą jakieś niedomagania i trzeba będzie coś nadrabiać.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Będziemy oczywiście zabiegać o środki europejskie, jako źródła pozabudżetowe. Jest oczywiste, że bez tych dodatkowych źródeł finansowania polski sport nie będzie mógł rozwijać się.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Myślę, że na większość pytań pani posłanki moglibyśmy udzielić odpowiedzi na piśmie. Byłaby to – jak sądzę – najwłaściwsza i najpełniejsza forma odpowiedzi, o ile pani posłanka to zaakceptuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaBeataBublewicz">Panie ministrze, bardzo się cieszę, że pan jako reprezentant Ministerstwa ma tyle dobrej woli. To bardzo ważne, że państwo chcecie modyfikować tę strategię i że będziecie pracować nad tym dokumentem. Niemniej jednak z pana wypowiedzi wynika, iż na to potrzeba jeszcze czasu. Myślę, że nie ma na co czekać. Ten dokument istnieje i trzeba go bardzo szybko i efektywnie zmodyfikować. Wiele tych zapisów jest bardzo dobrych. Trzeba tylko sprawdzać, jaki jest w danym momencie ich stan realizacji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosłankaBeataBublewicz">W resorcie są zatrudnione osoby, które mogą wypełnić te zadania. W związku z tym oczekuję konkretnych odpowiedzi, kiedy państwo przedstawicie Komisji zmodyfikowaną strategię.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosłankaBeataBublewicz">Poza tym zadałem wiele pytań, na które można chyba udzielić odpowiedzi natychmiast. Na przykład, kiedy będzie zmieniony system nauczania kultury fizycznej w klasach 1–3, od którego roku szkolnego. Do tego przecież nie potrzeba modyfikacji strategii.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Jak już wspomniałem, ten materiał będzie przedstawiony jeszcze w tym roku. Myślę, że stanie się to w październiku lub listopadzie. Proszę wziąć pod uwagę, że strategia w obecnej postaci powstawała przez 3 lata. Musimy mieć trochę czasu, żeby zgromadzony materiał dokładnie dostosować do obecnej sytuacji. Chodzi o to, żebyście państwo i żebyśmy my mieli z tego użytek, a nie żeby zapisać tylko piękne słowa, do których będziemy się odnosili na posiedzeniach, ale nie będziemy mieli odpowiedniego instrumentarium, żeby realnie oceniać sytuację. Zależy mi na tym, żeby ten materiał służył nam wszystkim, a przede wszystkim polskiemu sportowi. Dlatego proszę, żeby termin końca roku był przez państwa zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Natomiast drugi termin, o który pani posłanka pytała, wymaga dokładnego ustalenia we współdziałaniu z ministrem edukacji narodowej, bo jak pani wie, to nie minister sportu jest odpowiedzialny za wprowadzanie dodatkowych zajęć w szkołach. Z całą pewnością ma pani rację, że potrzebne są jak najszybsze ustalenia, żeby móc ten termin oficjalnie podać.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Pan minister stwierdził, że do końca roku będzie przygotowana ta strategia w formie dokumentu rządowego. Wobec tego, że te prace zostały już rozpoczęte, chciałbym zapytać, w jakiej formie te prace są czy będą prowadzone? Czy one będą realizowane tylko siłami resortu, czy może pewne kwestie będziecie państwo zlecać na zewnątrz? Czy resort będzie korzystać ze wsparcia istniejącego przy COS centrum metodyczno-szkoleniowego, Instytutu Sportu lub akademii wychowania fizycznego, czy może z jakichś prac naukowych?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Poza tym, żeby ów dokument był opracowany na koniec roku, to powinien również przejść konsultacje społeczne. Sądzę, że wrzesień i październik powinny być przeznaczone na te konsultacje w zakresie głównych działów strategii. Jeśli chodzi o tę pierwszą część to, kto będzie ją przygotowywał i z jakimi partnerami zamierzacie to robić? Wiadomo, że nie rozpoczyna się prac od początku, bo jednak materiał wyjściowy istnieje. W związku z tym będzie trochę łatwiej, a więc można przyjąć, że można to zrobić w połowie tego okresu, który był wcześniej zakładany.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarianDaszyk">Dyskutujemy nad strategią i nie ulega wątpliwości, że taka strategia jest ważna, ale do tej dyskusji chciałbym wprowadzić jeszcze inny element. Chciałbym wspólnie z państwem zastanowić się nad pewną kwestią i podzielić się własnymi refleksjami. Kiedyś na wsi nie było boisk, nie było obiektów sportowych, a cała młodzież uprawiała sport. Teraz jest taka sytuacja, że często mamy ciekawe koncepcje i niezłe obiekty sportowe, a młodzież dostaje, na przykład z okazji I Komunii Świętej, w prezencie rowery, a zatem jest wyposażona w piękny sprzęt, ale mimo to sportu nie chce uprawiać. Może jeszcze dzieci są zainteresowane sportem, ale później wśród młodzieży nie ma mody na sport.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMarianDaszyk">Wobec tego, zastanawiam się, co zrobić, żeby to zmienić. Uważam, że można to nastawienie zmienić. Znam takie miejscowości czy środowiska, gdzie znajduje się konkretny oddany sprawie człowiek – lider, który całą wioskę mógłby wciągnąć do uprawiania sportu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełMarianDaszyk">Nasuwa mi się wniosek, że najważniejszy w tym wszystkim jest jednak człowiek i dlatego mam następującą propozycję.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełMarianDaszyk">W tej strategii powinno się zwrócić uwagę przede wszystkim na rozbudzeniu mody na sport. Widzę tutaj ogromne zadanie dla mediów, zwłaszcza dla telewizji publicznej. Kiedyś jeszcze w poprzednim systemie był taki program Tomasza Hopfera Biegaj razem z nami. Pamiętam, jak pokazywano przykłady całych rodzin, które w niedzielę rano biegają razem. Teraz nie ma – niestety – takich programów.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełMarianDaszyk">Przecież wspaniale potrafią się promować politycy, a mogliby to robić właśnie poprzez uczestnictwo w takich programach wraz z rodzinami. Mogliby to robić: minister sportu, premier, czy inni prominenci. Uważam, że mogłoby to przynieść efekty. Trzeba się pokazywać również na imprezach w małych wioskach, motywować lokalnych działaczy do wspierania rozwoju sportu, a w akcjach popularyzatorskich powinni się też udzielać posłowie. Na wsiach jest wiele stadionów, które już nie funkcjonują i tam się nic nie dzieje. Dawniej w każdej wiosce był klub LZS, a między wioskami były prowadzone rozgrywki, teraz tego nie ma.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełMarianDaszyk">Chciałbym zwrócić uwagę, że coraz większe są koszty utrzymania klubów LZS. Na przykład ostatnio pojawiła się w piłce nożnej koncepcja nowych opłat za zawodników. To rozwiązanie nie powinno przejść, bo powoduje duże koszty, a tych środków finansowych kluby nie mają.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełMarianDaszyk">Druga sprawa. Uważam, że zamiast piątej godziny wychowania fizycznego w szkołach większe efekty przyniosłaby pomoc funkcjonującym klubom, a więc klubom LZS i uczniowskim klubom sportowym. Należy przeznaczyć te środki na szkoleniowców pracujących w tych klubach. Te kluby borykają się z prawdziwymi trudnościami. Często utrzymują seniorów, bo to jest sprawa ambicji LZS, a ogólnie nie ma odpowiednich środków na pracę z młodzieżą.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełMarianDaszyk">W związku z tym proponowałbym znaleźć odpowiednie środki, bowiem istnieje taka możliwość, żeby zamiast tej piątej godziny wf, osoba przygotowana do pracy z młodzieżą mógł każdą grupę młodych ludzi zarazić pasją sportową i korzystnie na nich oddziaływać. Dlatego podsumowując swoją wypowiedź powtórzę, że opracowania, strategie, obiekty etc. są bardzo ważne, ale ważniejsi są ludzie. Natomiast na początek potrzebna jest pomoc tym klubom, które jeszcze funkcjonują. Dopiero potem należy myśleć, co dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełZbigniewPacelt">Nieszczęściem polskiego sportu są reformy. Ten program nie pojawił się 3 lata temu, tylko już 6 lat temu i jest to zarazem okres jego opracowywania. Po igrzyskach olimpijskich w Sydney jesienią 2000 r. rozpoczął swoje działanie Urząd Kultury Fizycznej i Sportu, mając w programie właśnie opracowanie założeń do strategii rozwoju sportu. Miałem okazję być koordynatorem zespołu, który opracowywał stosowne materiały.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełZbigniewPacelt">Niestety, ciągłe reformy polskiego sportu spowodowały to, że po sześciu latach jesteśmy na etapie informowania o pracach, a nie na etapie przyjmowania ostatecznej wersji strategii.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełZbigniewPacelt">Wówczas po rocznym opracowywaniu założeń ten materiał został przekazany do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Później następowały kolejne reformy i kolejne zmiany w sporcie polskim. Ten materiał jest „wałkowany” od 6 lat, ale sprawie daleko do końca. Dlatego proponuję, żeby zapisać w tej strategii, że przez najbliższe 50 lat nie będzie żadnych reform sportu w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanuszWójcik">Bardzo proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Co do tego ostatniego postulatu, to brzmi on niezwykle pięknie, aczkolwiek nie wiem, czy rzeczywiście byśmy chcieli, żeby przez 50 lat nie było w polskim sporcie żadnych zmian. Natomiast pomijając żartobliwą stronę tego sformułowania, to z pewnością chcielibyśmy, żeby przez okres, na jaki opracujemy tę strategię mogła ona rzeczywiście obowiązywać i być realizowana. Co do tego jest pełna zgoda.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Myślę, że oprócz części postulatywnej, która występowała również w wypowiedziach pana posła, rysuje się problem, co zrobić z czwartą i piątą godziną wychowania fizycznego w szkołach. Pragnę przypomnieć, że czwarta godzina wychowania w szkołach nie jest realizowana tak, jak my ludzie sportu byśmy sobie tego życzyli. Wydawało mi się, że czwarta godzina powinna być godziną do dyspozycji nauczycieli nie jako obowiązkowa godzina wychowania fizycznego, tylko jako godzina, kiedy dzieci mają możliwość przyjść do szkoły i w konkretnych dyscyplinach, pod kierunkiem nauczyciela, uprawiać sport. Takie podejście wydaje się ze wszech miar skuteczniejsza, aniżeli obligo realizacji czwartej godziny w formie normalnej lekcji wf.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Jeżeli chodzi o piątą godzinę, to chcielibyśmy realizować ją w takiej właśnie formule, tyle że środowiska nauczycielskie są temu bardzo nieprzychylne. Nauczyciele wolą mieć w grafiku zapisaną normalną godzinę lekcyjną. Uważają, że w takim przypadku nie będą mieli komplikacji po południu. Nam jednak chodzi o to i taka jest też intencja pana posła, żeby ożywić szkołę popołudniami. Chcielibyśmy, żeby zajęcia sportowe odbywały się na wzór dawnych SKS-ów.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PodsekretarzstanuwMSportGrzegorzSchreiber">Pan poseł Tadeusz Tomaszewski pytał, na kim będziemy opierali tę końcową część prac nad strategią. Oczywiście w głównej mierze będziemy się opierali na siłach własnych Ministerstwa Sportu, pracownikach Centralnego Ośrodka Sportu, a także na wszystkich osobach, które są związane z COS. Jestem już po rozmowie z panem prof. Henrykiem Sozańskim jako koordynatorem tych działań, które do tej pory były podejmowane. Zamierzamy bazować na materiale przygotowanym przez zespół kierowany przez pana profesora. Będziemy chcieli skorzystać z pomocy osób, które ten materiał przygotowywały.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanuszWójcik">Czy ktoś z państwa posłów jeszcze ma pytania? Nie stwierdzam. Czy stały ekspert Komisji chciałby zabrać głos? Nie stwierdzam. Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiapłkWłodzimierzCiaś">Chciałbym się podzielić pewną refleksją. Wraz z panem posłem Zbigniewem Paceltem najdłużej współpracowaliśmy przy wdrażania koncepcji organizacji sportu w tzw. formacjach uzbrojonych, nie wchodzących w skład sił zbrojnych. To jest jakby dodatek w tym całym systemie, który został tutaj po części przedstawiony.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiapłkWłodzimierzCiaś">Z tych zapisów, które dzisiaj funkcjonują, wynika, że miejsce tej działalności sportowej jest w tzw. grupach zawodowych. Oczywistym faktem jest, że w tej chwili praktycznie zmierzamy ku zmianie formuły działalności na działalność typową dla sportu powszechnego. Jest to odwrotna tendencja od tej, która panuje na całym świecie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiapłkWłodzimierzCiaś">Chcę państwa poinformować, że w sobotę w Warszawie odbędzie się kongres Światowej Unii Sportu Policyjnego. Nie będzie w nim uczestniczył żaden przedstawiciel MSWiA. Na kongresie będą przyjmowane kierunki rozwoju sportu policyjnego na okres co najmniej 4 lat.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiapłkWłodzimierzCiaś">Od ubiegłego roku piastuję funkcję sekretarza generalnego tej organizacji. Jest ona członkiem MKOL. W tej chwili w Polsce funkcjonują dwie agendy MKOL, czyli PKOl oraz Union Sportive de Police.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrezesPolskiejFederacjiSportuGwardiapłkWłodzimierzCiaś">Wszystko co dzieje się dzisiaj w tym obszarze spoczywa wyłącznie na barkach działaczy społecznych. Może się zdarzyć, że będziemy mieli agendę światową sportu policyjnego, natomiast nie będziemy mieli organizacji krajowej, którą jest Polska Federacja Sportu „Gwardia”, ponieważ do tej pory nie uzyskaliśmy promesy na przydział zadań państwowych na rok bieżący. W związku z tym stoimy przed perspektywą zwołania w końcu maja kongresu, który zawiesi lub rozwiąże tę organizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanuszWójcik">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że Komisja przyjęła informację na wyżej wymieniony temat. Zamykam ten punkt porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanuszWójcik">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku obrad – sprawy bieżące.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Wczoraj zgłosiliśmy wniosek, żeby na posiedzenie 9 maja została przygotowana pisemna informacja dotycząca przyczyn zwolnienia pana dyrektora Wiktora Kreboka. Chciałbym ten wniosek poszerzyć o przyczyny zwolnień kolejnych pracowników Centralnego Ośrodka Sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanuszWójcik">Ta sprawa została już uruchomiona. Chciałbym również poinformować w imieniu prezydium Komisji, że w dniach 17–19 maja odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji na Podlasiu. Przedmiotem posiedzenia będzie rozpatrzenie informacji o zasadach współdziałania samorządów terytorialnych przy organizacji imprez sportowych, o stanie bazy sportowej w Polsce wschodniej na przykładzie województwa podlaskiego oraz temat – kultura fizyczna i sport w zadaniach własnych samorządów terytorialnych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJanuszWójcik">Komisja zamierza przeprowadzić wizytację obiektów sportowych w woj. podlaskim, w tym m.in. stadionów piłkarskich ŁKS Łomża i Jagiellonia Białystok, hali widowiskowo-sportowej Politechniki Białostockiej, sal gimnastycznych przy zespole szkół w Białowieży oraz innych obiektów sportowych, m.in. w Suwałkach. Posiedzenie to jest przewidziane w planie pracy Komisji na I półrocze 2006 r.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJanuszWójcik">W związku z powyższym proszę o potwierdzenie udziału w posiedzeniu w sekretariacie Komisji do dnia 8 maja br. do godziny 10.00. Będziecie państwo mogli otrzymać projekt programu. Może on jeszcze ulec niewielkiej zmianie, ale zasadnicze tematy i miejsca, które zostały w tym projekcie zapisane oczywiście obowiązują.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJanuszWójcik">Komisja będzie miała możliwość spotkania się z władzami wojewódzkimi i samorządowy, wysłuchania ich przedstawicieli i zadawania im pytań w zakresie tego wszystkiego, co dzieje się na Podlasiu, jeśli chodzi o sport i kulturę fizyczną.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełJanuszWójcik">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w ramach spraw bieżących?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełJanuszWójcik">Nie stwierdzam.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PosełJanuszWójcik">Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu posłom, panu ministrowi oraz pozostałym gościom.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PosełJanuszWójcik">Zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>