text_structure.xml 15.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich i stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Marszałek Sejmu w dniu 6 czerwca 2007 r. skierował rządowy projekt ustawy o zniesieniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych (druk nr 1779) do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1779. Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMarianBanaś">Ministerstwo Finansów wnosi projekt ustawy o zniesieniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMarianBanaś">Jak wiadomo w 2003 r. zostały powołane do życia Wojewódzkie Kolegia Skarbowe. Na mocy ustawy w skład Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych wchodzą: dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej, dyrektor urzędu kontroli skarbowej oraz wojewoda, którzy, zgodnie z ustawą, raz w miesiącu musieli się spotykać i ustalać sprawy związane z polityką podatkową i kontrolną.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMarianBanaś">Po przeprowadzonej przez ministerstwo analizie działalności tej instytucji stwierdzamy, że jest to instytucja zbyt sformalizowana, zbyt sztywna, posiadająca kompetencje, ale tak naprawdę niewielkie uprawnienia. Uważamy ponadto, że sposób rozwiązywania spraw, o których mówi ta ustawa, nie musi być określony na poziomie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówMarianBanaś">Formalne wymogi, które zapisane zostały w ustawie, tworzą zbyt sztywny gorset utrudniający funkcjonowanie wszystkim organom skarbowym. Uznaliśmy, że sprawy, które są załatwiane na tym forum, mogą być załatwiane na spotkaniach organizowanych w zależności od potrzeb oraz na podstawie zwykłych umów. Pozwoli to wszystkim o wiele szybciej, prościej i w sposób racjonalny rozwiązywać pojawiające się problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, następnie zadawanie pytań przez posłów oraz odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czekam na głosy w debacie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Wobec braku chętnych do zabrania głosu, zamykam pierwsze czytanie. Proponuję przystąpienie do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Zaczynamy od tytułu ustawy. Czy są uwagi lub pytania do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja tytuł ustawy przyjęła w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawcę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy. Przechodzimy do art. 1 i 2. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 1 i 2 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 i 2. Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Proponujemy, aby art. 3 otrzymał następujące brzmienie: „Traci moc ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Rozwiązanie zaproponowane w projekcie, czyli nowelizacja tytułu oraz uchylenie art. 1, nie jest zgodne z zasadami techniki legislacyjnej. Ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, jak posłowie zapewne pamiętają, składa się z art. 1, który jest artykułem powołującym Wojewódzkie Kolegia Skarbowe, oraz 39 artykułów, które nowelizowały inne ustawy. Te nowelizacje, w momencie wejścia w życie ustawy, weszły do ustaw nowelizowanych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Jeśli teraz zapadnie decyzja o zniesieniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, to ustawa je powołująca powinna stracić moc. Chyba, że jakiś przepis przejściowy powinien zachować swoją moc jeszcze przez jakiś czas. Ale wówczas należy zapisać, że moc traci ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych z wyjątkiem jakiegoś wskazanego artykułu, który miałby pozostać jako obowiązujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarekWikiński">Jeśli przyjmiemy zapis art. 3 w zaproponowanym brzmieniu, to co stanie się z dużymi urzędami skarbowymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuAdministracjiPodatkowejwMFAndrzejPróchnicki">Kształt tego projektu Ministerstwo Finansów szczegółowo uzgadniało z Rządowym Centrum Legislacyjnym. Zatem, jeżeli intencja projektu zostanie zrealizowana po uwzględnieniu uwagi wniesionej przez Biuro Legislacyjne KS, to jesteśmy skłonni przychylić się do niej. Jednak trzeba mieć na uwadze konsekwencje, czyli pozostawienie w mocy niektórych przepisów, np. przepisu powołującego do życia wyspecjalizowane urzędy skarbowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Nasza propozycja całkowicie realizuje cel ustawy. Duże urzędy skarbowe są w tym momencie zakotwiczone w ustawie o urzędach i izbach skarbowych, bo ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych znowelizowała ustawę o urzędach i izbach skarbowych. Nowelizacja weszła w życie w 2003 r. i dzisiaj podstawą obowiązywania przepisów o dużych urzędach skarbowych są przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych, a nie przepisy ustawy o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiach Skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Chyba, że zdaniem posłów jakiś przepis przejściowy z tych, które są zapisane w ustawie o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, powinien nadal obowiązywać. Ale wtedy należy zapisać, że ustawa traci moc z wyjątkiem art. x, który traci moc z dniem późniejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwMFAndrzejPróchnicki">Wszystkie przepisy przejściowe, które były w ustawie o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, praktycznie zostały już skonsumowane w momencie wejścia w życie ustawy. Dlatego propozycja Biura Legislacyjnego KS jest propozycją do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuwMFAndrzejPróchnicki">Jest to jednak problem typowo legislacyjny i trudno jest nam podjąć ostateczną decyzję. Dlatego proponujemy rozstrzygnięcie tego problemu na podstawie analizy legislatorów sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarekWikiński">Przepraszam bardzo, chyba jeszcze jestem pod wrażeniem wspaniałego seminarium, które odbyło się w godzinach rannych w tej sali, ale nie usłyszałem odpowiedzi na moje pytanie. Co się stanie z dużymi urzędami skarbowymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanaś">Odpowiedź na to pytanie padła z ust przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS. Te sprawy regulują przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Likwidacja Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych nie znosi dużych urzędów skarbowych. One funkcjonują nadal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarekWikiński">Przepraszam, panie ministrze, ale ja nie pytam o paragrafy. Ja pytam otwarcie i szczerze o to, co stanie się z dużymi urzędami skarbowymi – likwidujecie je czy też pozostawiacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanaś">My dyskutujemy o konkretnej ustawie i w tej sprawie udzieliliśmy odpowiedzi, że na bazie zmian, które wprowadzamy omawianą ustawą, nic się nie zmieni w statusie dużych urzędów skarbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełPawełArndt">Chcę wrócić do wątku, który podniosło Biuro Legislacyjne KS. Wydaje się sprawą dziwną, że likwidując instytucję, pozostawiamy ustawę, która powołała tę instytucję. Tak chyba być nie może. Chyba, że rzeczywiście są w tej ustawie zapisane rzeczy dotyczące innych spraw niż instytucji, którą chcemy zlikwidować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Mam więc pytanie do Biura Legislacyjnego KS. Czy zaproponowana poprawka, czyli brzmienie art. 3 przedstawione przez pana mecenasa, ma znamiona poprawki legislacyjnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Jest to poprawka stricte legislacyjna, która nie zmienia rozwiązania zaproponowanego w projekcie rządowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">W takim razie proszę o ponowne przedstawienie posłom brzmienia art. 3, które proponuje Biuro Legislacyjne KS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Art. 3 zgodnie z propozycją Biura Legislacyjnego KS otrzymałby następujące brzmienie: „Traci moc ustawa z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Panie ministrze, czy jest sprzeciw wobec brzmienia art. 3 w wersji przedstawionej przez Biuro Legislacyjne KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanaś">Nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja brzmienie art. 3 przedstawione przez Biuro Legislacyjne KS przyjęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMarekWikiński">Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem brzmienia art. 3 w wersji zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne KS?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3 w brzmieniu zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne KS, przy 20 głosach za, 1 przeciwnym i 2 wstrzymujących się. Przechodzimy do art. 4. Czy są uwagi lub pytania do art. 4? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 4 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4. Czy są uwagi lub pytania do całości ustawy? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja projekt ustawy przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy w wersji przedłożenia rządowego z przyjętą poprawką brzmienia art. 3.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Komisja ze swojego składu powinna wybrać posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełAleksandraNatalliŚwiat">Proponuję kandydaturę posła Bartłomieja Szrajbera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełBartłomiejSzrajber">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja kandydaturę posła Bartłomieja Szrajbera przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Bartłomiejowi Szrajberowi. Termin przedstawienia opinii przez Urząd Integracji Europejskiej wyznaczam na 29 czerwca 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Komisja Finansów Publicznych w dniu 9 maja 2007 r. skierowała projekt ustawy z druku nr 1491 do podkomisji nadzwyczajnej w celu rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Proszę przewodniczącą podkomisji panią poseł Marię Zubę o ogólne omówienie prac podkomisji. Następnie przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Okazuje się, że pani poseł Maria Zuba nie jest obecna. Ogłaszam 5-minutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">W związku z tym, że, jak zdołaliśmy ustalić, pani poseł Maria Zuba utknęła w korku z powodu wypadku i nie wiadomo kiedy – za godzinę, za półtorej lub za dwie godziny – zdoła dotrzeć do Sejmu, dzisiejsze posiedzenie zakończymy po rozpatrzeniu pierwszego punktu porządku dziennego. Drugi, zaplanowany na dzisiaj punkt rozpatrzony zostanie na posiedzeniu, które odbędzie się 27 czerwca o godz. 17.00. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>