text_structure.xml 17.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam państwa posłów. Witam przedstawiciela Senatu pana senatora Jerzego Chróścikowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Jacka Dominika oraz sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana Henryka Kowalczyka.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1709). Czy są uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do realizowania porządku dziennego. Senat na posiedzeniu w dniu 10 maja 2007 r. zgłosił osiem poprawek do ustawy. Czy państwo zapoznali się z nimi na tyle, że możemy je od razu głosować, czy musimy każdą poprawkę przedstawiać? Rozumiem, możemy głosować.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Poprawka nr 1. Przypomnę, że była ona postulowana podczas obrad komisji sejmowej. Poprawka ta legislacyjnie uzupełnia poprawność przepisu. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Rząd popiera przyjęcie poprawki nr 1. Jest to poprawka czysto legislacyjna, uzupełniająca definicję biopaliw i biokomponentów zgodnie z ustawą o biopaliwach i biokomponentach. Nic nowego tutaj nie wnosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 2. To także jest poprawka o charakterze legislacyjnym. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Rząd popiera przyjęcie poprawki nr 2. Jest to konsekwencja przyjęcia rozwiązania w poprawce nr 1. Później nie trzeba się już odwoływać do odrębnych przepisów, ponieważ wszystko co jest potrzebne uregulowano w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 3. Pamiętam, że była ona omawiana podczas obrad na posiedzeniu i postulowana też przez Ministerstwo Gospodarki. Jest to poprawka precyzująca przepis. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Tak, to też jest poprawka doprecyzowująca i usuwająca pewne nieścisłości, co do zgodności przepisów z prawem wspólnotowym. Poprawka ta porządkuje wszystko to, co jest wykorzystywane do celów napędowych lub opałowych, co jest biokomponentem czy biopaliwem w rozumieniu przepisów ustawowych. Rząd popiera przyjęcie poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 4. Jest to poprawka redakcyjna. Dotyczy opłaty paliwowej i wyłączenia z opłaty paliwowej paliw samoistnych. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Jest to poprawka redakcyjna, nie zmienia ona istoty przepisu poprzedniego, tylko porządkuje go, więc jak najbardziej jesteśmy za jej przyjęciem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 5. Poprawka ta dotyczy kar. Nie zmienia ona przyjętych wysokości, ani sposobu ich nakładania przyjętych w czasie prac przez komisję sejmową. Jest to inna redakcja poprzedniego przepisu. Jeżeli się mylę, bardzo proszę pana senatora o ewentualne sprostowanie. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Jest tak, jak pani przewodnicząca powiedziała. To są po prostu w inny sposób zapisane ustalenia z poprzednich wersji ustawy. Dopasowuje ona styl zapisu do ustawy, tak, żeby nie było nieprawidłowości legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrywania poprawki nr 6. Jest to zmiana merytoryczna, jednak nie w wysokości dopłaty, ponieważ pozostaje ona na tym samym poziomie, ale będzie odnosiła się do pomocy de minimis. Umożliwia to natychmiastowe uruchomienie pomocy, bez konieczności jej notyfikacji przez Komisję Europejską. Proszę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Rząd popiera przyjęcie tej poprawki. Tak jak pani przewodnicząca powiedziała, nie zmieniamy wysokości pomocy, tylko podstawę prawną jej udzielenia. Z wątpliwej, która była w poprzedniej wersji, gdzie istniało bardzo poważne ryzyko, że zostanie jednak zakwestionowana przez Komisję Europejską, przechodzimy na podstawę prawną, która już istnieje w obecnym systemie prawnym w Polsce i nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej. Powoduje to automatyczne uruchomienie tej pomocy zaraz po uchwaleniu i wejściu w życie ustawy. Jeżeli będzie taka potrzeba, na pewno pan minister Henryk Kowalczyk, szerzej wyjaśni jak funkcjonuje ten rodzaj pomocy. Chodzi o to, że istota sprawy jest taka sama, tylko zmienia się jej podstawa prawna, tak żeby wyeliminować jakiekolwiek wątpliwości co do zgodności tych przepisów z prawem wspólnotowym. W tej chwili są już w stu procentach zgodne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Limit pomocy de minimis według nowych przepisów wynosi 200 tys. euro w okresie trzyletnim. Nie wszystkie gospodarstwa rolne prowadzą rachunkowość, więc obliczenie tej pomocy może być trudne. Jeżeli podmiotem jest gospodarstwo nie prowadzące rachunkowości, w jaki sposób będzie obliczana pomoc de minimis, aby nie został przekroczony próg 200 tys. euro?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławStec">Mam pytanie do pana ministra Henryka Kowalczyka. Ponieważ nie będzie wymagana zgoda Unii Europejskiej, czy pomoc ta będzie realizowana już w roku 2007? Jeżeli tak, to czy są zabezpieczone na to odpowiednie środki w budżecie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Panie ministrze proszę o odpowiedź na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">Pomoc de minimis może być udzielana również gospodarstwom rolnym, które nie posiadają pełnej rachunkowości. Przyznaje się ją na wniosek składany w Agencji Rynku Rolnego. Rozporządzenie o pomocy de minimis przewiduje sposób jej rejestracji i kontroli. W tej chwili mamy obawy jedynie co do wysokości tej pomocy, ponieważ jest ona przeznaczona na okres trzech lat, a duże gospodarstwa mogą ten limit wykorzystać znacznie szybciej. Sądzę, że od przyszłego roku produkcja biopaliw jednak otrzyma istotne wsparcie. Zresztą, jest to w tej chwili jedyna możliwa forma udzielenia pomocy, o czym już wspominał pan minister Jacek Dominik, i stąd takie właśnie rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">Jeśli chodzi o sposób weryfikacji, to oczywiście nie jest wymagane prowadzenie w gospodarstwach rolnych pełnej księgowości.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">Natomiast, jeśli chodzi o potrzebne środki finansowe, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi dysponuje rezerwą ogólną na cele rolnictwa i tylko w tym zakresie możemy je wydatkować. Zresztą nie będzie to duża kwota. Przewidujemy, że w tym roku musimy mieć na to około 40–50 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">W tej formie pomoc ta będzie mogła być udzielana od momentu wejścia w życie ustawy. Przepis mówi, że ustawa zacznie obowiązywać 30 dni po ogłoszeniu, czy już w 2007 roku będzie można te środki wydatkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJacekDominik">Akurat jest to ostatni rok funkcjonowania tego programu, dlatego uważamy, że w tym roku środki te będą wystarczające. Ważne jest, że w następnym roku pomoc de minimis prawdopodobnie będzie zwiększona o 100%, czyli będzie dwa razy więcej środków dostępnych na tę formę pomocy. Poza tym zyskujemy jeszcze czas, aby dokładnie przeanalizować rozwój rynku produkcji biopaliw i rzepaku i ewentualnie jeśli zajdzie taka potrzeba zmodyfikować sam system. Natomiast, jeśli chodzi o uruchomienie pomocy, najbardziej zależało nam, aby udzielić jej już w tym roku rolnikom, którzy produkują rzepak na cele energetyczne i kontraktują go. To jest w tej chwili jedyna znana nam forma skutecznego ich wsparcia, praktycznie w takim zakresie, w jakim wszyscy by sobie życzyli, dlatego rozwiązanie to wydaje się nam najlepsze. Pieniądze w budżecie są, a więc możliwe jest natychmiastowe uruchomienie wypłat, tak jak przewiduje to ustawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Rozumiem, że w przyszłym roku zwiększą się limity pomocy de minimis, a dodatkowo zyskujemy czas na wprowadzenie ewentualnie innych mechanizmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, myślę, że nie jest dobrym docelowym rozwiązaniem wspieranie produkcji biopaliw z limitu pomocy de minimis, ale w tym roku ta forma pomocy jest koniecznością. Natomiast mam nadzieję, że w przyszłym roku zostanie opracowany systemowy program wsparcia produkcji biopaliw. Będzie czas na notyfikacje i wtedy być może nie będziemy już korzystać z pomocy de minimis. Musimy zdawać sobie sprawę, że z tego limitu odejmujemy pewne środki i z punktu widzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi trzeba o tym pamiętać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Proponujemy poprawki nr 7 i nr 8 rozpatrywać i głosować łącznie. One są ze sobą powiązane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Też chciałam to zaproponować. Poprawka nr 7, jest konsekwencją przyjęcia poprawki nr 6. Usuwa ona z przepisu o wejściu w życie ustawy uzależnienie od notyfikacji dla artykułu dotyczącego pomocy do hektara powierzchni uprawy, bo to już po prostu nie jest potrzebne. Proponuję zatem poprawki nr 6, 7 i 8 zapisać łącznie, ponieważ przyjęcie ich przez Sejm oddzielnie spowodowałoby sprzeczności wewnątrz ustawy. Nie musimy w tym momencie uzależniać tej pomocy od notyfikacji, ponieważ nie jest ona wymagana. Troszeczkę inny jest też zapis redakcyjny, który usunął pewne wątpliwości, co do jego poprawności wyrażane przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 6, 7 i 8. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 6, 7 i 8.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu do ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby tak jak dotychczas funkcję tę pełniła pani poseł Renata Rochnowska. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła powierzyć funkcję sprawozdawcy pani poseł Renacie Rochnowskiej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja postanowiła powierzyć funkcję sprawozdawcy pani poseł Renacie Rochnowskiej.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Proszę przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o przedstawienie opinii, co do zgodności tych przepisów z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMarcinNowacki">Co prawda, poprawki te otrzymałem dopiero teraz, więc odnoszę się do nich na bieżąco, ale wydaje mi się, że wszystko jest w porządku. W imieniu sekretarza KIE stwierdzam ich zgodność z prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Dziękuję bardzo. Chciałabym to podkreślić, ponieważ mieliśmy ogromne z tym kłopoty. Jednak udało nam się wypracować ustawę, która wesprze produkcję biopaliw, a jednocześnie jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>