text_structure.xml
41.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Stwierdzam, że mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Dzisiejsze posiedzenie jest m.in. wynikiem wniosku zgłoszonego przez 14 posłów w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu. Wniosek zgłoszony przez co najmniej 1/4 członków Komisji obliguje przewodniczącego Komisji do zwołania posiedzenia w celu rozpatrzenia określonej sprawy w terminie nie dłuższym niż 14 dni od zgłoszenia wniosku. Wniosek zgłoszony przez 14 posłów z Klubów Poselskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska dotyczy rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z druku nr 549. Wniosek został zgłoszony w dniu 5 grudnia 2006 r. Oznacza to, że posiedzenie związane z realizacją tego wniosku zostało zgłoszone przed upływem terminu 14 dni. Ponadto zaopiniujemy wnioski dotyczące utworzenia nowej rezerwy celowej oraz zmian w finansowaniu inwestycji wieloletniej. Czy mają państwo jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekWikiński">Chciałbym prosić o dodanie do porządku obrad punktu, w którym moglibyśmy omówić sprawy różne. Nie wiem, czy taki punkt musi być dodany do porządku obrad w sposób formalny. Chciałbym, żebyśmy w końcowej części posiedzenia mieli przynajmniej 5 minut na omówienie spraw różnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Możemy przyjąć tę propozycję. Czy mają państwo inne uwagi do porządku dzisiejszych obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do zaopiniowania wniosku ministra finansów w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej. Proszę przedstawicieli Ministerstwa Finansów o zaprezentowanie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">Do ministra finansów wpłynęły informacje o dokonaniu blokady środków przez niektórych dysponentów części budżetowych. Wiadomo już w tej chwili, że środki te nie zostaną wykorzystane do końca obecnego roku budżetowego. Środki te zostały przekazane do dyspozycji ministra finansów w celu utworzenia nowej rezerwy celowej na spłatę zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa. Blokady wydatków dokonali: prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego w wysokości 20.853 tys. zł, minister sprawiedliwości w wysokości 56.400 tys. zł, minister spraw wewnętrznych i administracji w części – Informatyka, w wysokości 7870 tys. zł, minister rolnictwa i rozwoju wsi w wysokości 23.054 tys. zł, w części – Rolnictwo, z tytułu dopłat do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 382.100 tys. zł z pozostałych zadań w zakresie polityki społecznej, prezes Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w wysokości 8693 tys. zł, wojewoda kujawsko-pomorski w wysokości 13.214 tys. zł z wydatków na świadczenia rodzinne i ubezpieczenia zdrowotne, wojewoda lubuski w wysokości 32.199 tys. zł z wydatków na świadczenia rodzinne i składki na ubezpieczenie zdrowotne, wojewoda mazowiecki w wysokości 20.482 tys. zł z wydatków na świadczenia rodzinne, wojewoda opolski w wysokości 4000 tys. zł z wydatków na świadczenia rodzinne, wojewoda pomorski w wysokości 50.064 tys. zł z wydatków na świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz wojewoda zachodniopomorski w wysokości 77.961 tys. zł z wydatków na świadczenia rodzinne. Łącznie zablokowane zostały wydatki w wysokości 696.893 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówElżbietaSuchockaRoguska">Bardzo proszę, żeby Komisja wydała pozytywną opinię o utworzeniu nowej rezerwy celowej na spłatę zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa. Z rezerwy tej regulowane będą wszystkie zobowiązania Skarbu Państwa. Mam nadzieję, że środkami z tej rezerwy można będzie pokryć także zobowiązania związane z dotacjami dla jednostek samorządu terytorialnego na pomoc dla rolników dotkniętych suszą. W tej chwili wspólnie z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej ustalamy, czy zaległości z tego tytułu można będzie potraktować jako zobowiązania Skarbu Państwa. Jeśli opinia w tej sprawie będzie pozytywna, to środki z tej rezerwy zostaną przeznaczone również na ten cel. Skłaniamy się do tego, żeby tak się stało.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w sprawie przedstawionego przed chwilą wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławStec">Chciałbym wyrazić ubolewanie, że nie zostały wykorzystane środki na renty socjalne, na pomoc socjalną, na pomoc dla rodzin, a także na pomoc społeczną. Chciałbym dodać, że na dyżury poselskie zgłasza się wiele osób, które zostały pozbawione uprawnień do rent socjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie omawianego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejPałys">W tej sprawie chciałbym wyrazić duże zaniepokojenie. Uważam, że takie planowanie i wydatkowanie środków budżetowych, zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej, jest niedopuszczalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Czy pani minister chciałaby odnieść się do wypowiedzi posłów?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">W przypadku blokady środków przeznaczonych na świadczenia rodzinne sytuacja jest taka, że wszystkie świadczenia przewidziane w ustawie zostały przyznane i wypłacone. W województwach, w których doszło do blokady tych środków, nastąpiło przeszacowanie liczby osób, które miały być uprawnione do tych świadczeń. Chciałabym zwrócić państwa uwagę na to, że jest to zadanie z zakresu administracji wojskowej zlecane samorządom. Świadczenia rodzinne wypłacają jednostki samorządu terytorialnego. Wojewodowie planują te środki w sposób zgodny ze zgłoszeniami napływającymi od poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Prawdopodobnie samorządy obawiając się, że zabraknie im środków na ten cel, zaplanowały te środki z pewnym naddatkiem.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">W kilku przypadkach mamy także do czynienia z blokadą środków przeznaczonych na składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W tej chwili zmniejsza się liczba osób bezrobotnych i zwiększa się liczba miejsc pracy. W takim przypadku nie ma potrzeby opłacania tych składek z budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie omawianego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarekWikiński">W trakcie sejmowej debaty nad projektem ustawy budżetowej mogliśmy usłyszeć stwierdzenie, że należy odejść od obecnego systemu wypłaty zaliczki alimentacyjnej, gdyż system ten jest znacznie droższy niż prowadzony wcześniej Fundusz Alimentacyjny. Pojawił się nawet pomysł dotyczący przywrócenia Funduszu Alimentacyjnego. Proszę o poinformowanie, jakie środki w omawianej opinii były przeznaczone na zaliczkę alimentacyjną. Nie ma możliwości określenia wysokości tych środków, gdyż zostały one policzone łącznie z innymi wydatkami. Jakie środki na zaliczkę alimentacyjną nie zostały wykorzystane?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń. Proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Te wydatki są planowane w jednym rozdziale klasyfikacji budżetowej. Wojewodowie podając kwoty blokowanych środków nie rozdzielali kwot dotyczących poszczególnych tytułów świadczeń. Informację na ten temat będziemy mogli państwu przekazać przy sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa. W tym celu potrzebne są dodatkowe dane od wojewodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tego wniosku? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">W takim razie chciałabym przedstawić państwu projekt opinii Komisji Finansów Publicznych w sprawie tego wniosku. Proponujemy, żeby Komisja przyjęła opinię w brzmieniu: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2006 r. rozpatrzyła wniosek ministra finansów dotyczący utworzenia nowej rezerwy celowej w wysokości 696.893.479 zł na sfinansowanie zobowiązań wymagalnych Skarbu Państwa. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję utworzenia nowej rezerwy celowej z wydatków zablokowanych przez:…”. Tu wymienione zostały wszystkie pozycje, które przed chwilą przedstawiła pani minister. W tej chwili nie będę odczytywać tych pozycji. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu opinii w zaproponowanym brzmieniu?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie utworzenia nowej rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrzenia wniosku w sprawie zmiany wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji wieloletniej. Proszę o przedstawienie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Minister nauki i szkolnictwa wyższego w piśmie z dnia 13 grudnia 2006 r. poinformował ministra finansów o braku możliwości wykorzystania 5 mln zł na realizację inwestycji wieloletniej pod nazwą „Budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego”. Jednocześnie minister nauki i szkolnictwa wyższego wystąpił z wnioskiem o przeznaczenie tych środków na dofinansowanie dwóch zadań inwestycyjnych realizowanych w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jednym z tych zadań jest rozbudowa pawilonu dydaktycznego katedry telekomunikacyjnej. Drugim jest budowa krytej pływalni wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zmiana przeznaczenia tych środków jest możliwa po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Finansów Publicznych. Niewykorzystanie środków wynika z uchybień, które powstały przy realizacji inwestycji związanej z budową Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego. Z powodu tych uchybień wstrzymana została realizacja poszczególnych zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie tego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełRyszardKaczyński">Pani minister wspomniała, że inwestycja została wstrzymana z powodu uchybień. Jest to sformułowanie dość enigmatyczne. Czego dotyczyły te uchybienia?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełRyszardKaczyński">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMFElżbietaSuchockaRoguska">Proszę, żeby na to pytanie odpowiedział przedstawiciel ministra nauki i szkolnictwa wyższego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoStefanJurga">Mamy wiele problemów z tą inwestycją wieloletnią we Wrocławiu. Uchybienia, które wystąpiły przy tej inwestycji, były poważne. Sprawa ciągle jest badana przez prokuraturę. W dniu 1 kwietnia 2006 r. wypowiedziano umowę firmie Mitex, która doprowadziła do powstania tych uchybień. Od tej pory trwają poszukiwania nowego wykonawcy tego projektu. Sprawa się przeciąga, ponieważ firma Mitex nie wywiązała się ze zobowiązań związanych ze zwrotem tego, co należało się Uniwersytetowi Wrocławskiemu na terenie tej budowy. Uniwersytet Wrocławski przewidział w harmonogramie zadań wykorzystanie tych 5 mln zł. Był przekonany, że sprawa zostanie zakończona najpóźniej we wrześniu przez firmę Mitex. Jednak tak się nie stało. W piśmie z dnia 1 listopada 2006 r. zostaliśmy poinformowani, że Uniwersytet Wrocławski nie będzie w stanie wykorzystać tych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie przedstawię państwu projekt opinii Komisji w sprawie zmiany wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji wieloletniej. Opinia ma brzmienie: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 15 grudnia 2006 r. zapoznała się z wnioskiem dotyczącym zmiany wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji wieloletniej pod nazwą „Budowa Biblioteki Głównej Uniwersytetu Wrocławskiego”, ujętej w poz. 2 w zał. nr 6 do ustawy budżetowej na 2006 r. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 150 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje zmianę polegającą na zmniejszeniu wydatków na wyżej wymienioną inwestycję wieloletnią o kwotę 5000 tys. zł i przeznaczenie tych środków na zwiększenie dotacji celowej na inwestycje realizowane przez Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie w części 38 – Szkolnictwo wyższe, w dziale 803 – Szkolnictwo wyższe, w rozdziale 80306 – Działalność dydaktyczna, w par. 6220 – dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych innych jednostek sektora finansów publicznych na następujące zadania:</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">1) Rozbudowa pawilonu dydaktycznego Katedry Telekomunikacyjnej przy ul. Czarowiejskiej 78 – o kwotę 2000 tys. zł,</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">2) Budowa Krytej Pływalni wraz z infrastrukturą towarzyszącą w rejonie ulic Piastowska i Buszka – o kwotę 3000 tys. zł”.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu opinii w zaproponowanym brzmieniu? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie zmiany wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych na finansowanie inwestycji wieloletniej.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z druku nr 549. W dniu 21 lipca 2006 r. Sejm przeprowadził pierwsze czytanie tego projektu i skierował go do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Informowałam już wcześniej, że rozpatrywanie tego projektu na dzisiejszym posiedzeniu Komisji odbywa się na wniosek grupy posłów, który został złożony w sposób zgodny z regulaminem Sejmu. Do projektu ustawy przedstawione zostało stanowisko rządu. Rząd jest przeciwny przyjęciu zmian zaproponowanych w tym projekcie. Do Komisji skierowany został także inny poselski projekt ustawy, który dotyczy nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Jest to projekt z druku nr 764. Rząd negatywnie zaopiniował także ten projekt ustawy. Nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym dotyczy także rządowy projekt ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006–2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw z druku nr 739. Na pierwsze czytanie na plenarnym posiedzeniu Sejmu oczekuje jeszcze jeden poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym z druku nr 1120. Wydaje się, że odrębne rozpatrywanie każdego z tych projektów nie jest celowe. Dlatego proponuję, żeby rozpatrywanie projektu ustawy z druku nr 549 odłożyć do czasu skierowania do Komisji projektu z druku nr 1120. Zgłaszam w tej sprawie wniosek formalny. Chodzi mi o to, żeby Komisja pracowała nad wszystkimi projektami dotyczącymi zmiany ustawy o podatku akcyzowym łącznie. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarekWikiński">Kto reprezentuje Radę Ministrów na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych w sprawie tego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Radę Ministrów reprezentuje minister Jacek Dominik. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia wniosku. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o odłożenie rozpatrywania poselskiego projektu ustawy z druku nr 549 do czasu skierowania do Komisji rządowego projektu ustawy z druku nr 1120 oraz o łączne rozpatrywanie wszystkich projektów dotyczących zmian w ustawie o podatku akcyzowym?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Stwierdzam, że Komisja przyjęła ten wniosek 20 głosami, przy 9 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się. W tej sytuacji rozpatrzenie projektu ustawy z druku nr 549 zostało odłożone.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącaposełAleksandraNatalliŚwiat">Przechodzimy do rozpatrzenia spraw różnych, zgodnie z wcześniejszym wnioskiem posła Marka Wikińskiego. Kto z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Komisja podjęła przed chwilą decyzję o odłożeniu rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. Posłowie dowiedzieli się, że do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy, który dotyczy m.in. zmiany ustawy o podatku akcyzowym. Chciałabym się dowiedzieć, kiedy ten projekt wpłynął do Sejmu? Czy z marszałkiem Sejmu uzgodniony już został termin skierowania tego projektu do Komisji Finansów Publicznych? Od razu chciałabym poprosić, żeby projekty dotyczące zmian w ustawie o podatku akcyzowym zostały dostarczone posłom wcześniej, a nie dopiero w dniu, w którym odbywa się posiedzenie związane z rozpatrzeniem tych projektów. Chciałabym także powiedzieć, że tworzony jest zły obyczaj. Poselski projekt ustawy z druku nr 549 wpłynął do Sejmu w lutym 2006 r. W lipcu 2006 r. odbyło się pierwsze czytanie tego projektu. Do tej pory Komisja Finansów Publicznych nie przystąpiła do przystąpienia tego projektu. Dopiero na wniosek grupy posłów w dniu dzisiejszym podjęliśmy decyzję o dalszych losach tego projektu. Jest to złe zjawisko. Uważam, że właśnie tak należy je ocenić. Jeżeli rząd zamierza przedłożyć jakiś projekt ustawy i przygotowuje się do złożenia go w Sejmie, to w takiej sytuacji powinien przyspieszyć swoje działania. Przypomnę państwu, że w wielu przypadkach projekty poselskie powodują podjęcie określonych działań legislacyjnych przez rząd. Jeśli mamy poważnie traktować możliwość podejmowania inicjatywy ustawodawczej przez posłów, to parlament powinien konsekwentnie działać, żeby realizować inicjatywy poselskie. Powaga parlamentu wymaga, żeby takim inicjatywom był nadawany odpowiedni bieg. Już w trakcie pierwszego czytania rząd powinien poinformować, kiedy zamierza przedłożyć własne propozycje. Jest to niezwykle istotne. Pamiętam prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym w Sejmie IV kadencji. Obecna wicepremier Zyta Gilowska mówiła wtedy, że jest to rozwiązanie blankietowe, które zawiera ok. 20 odesłań do rozporządzeń. Zgadzamy się na istnienie prawa blankietowego. Reakcja rynku na takie prawo może być różna. Wszelkie instrumenty dotyczące gospodarki rynkowej pozostają w rękach rządu. Należy uznać, że takie prawo jest złe. W tej sytuacji parlament może być źle oceniany przez rynek, gdyż nie podejmuje działań zmierzających do dynamizowania działań na rynku i obniżania kosztów pracy. Bardzo proszę o podanie harmonogramu dalszych prac nad tymi projektami. Chcielibyśmy dobrze przysłużyć się polskiemu rynkowi i zadbać o realizację wszelkich inicjatyw ustawodawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie widzę zgłoszeń. Odpowiadając na pytanie poseł Krystyny Skowrońskiej chciałbym powiedzieć, że harmonogram dalszych prac nad tymi projektami zostanie uzgodniony przez prezydium Komisji i podany posłom do wiadomości. Ponieważ nie widzę dalszych zgłoszeń uznaję, że na tym zakończyliśmy omawianie tego punktu porządku obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMarekWikiński">Przepraszam, ale ja się zgłaszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Nie widziałem, że pan się zgłasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełMarekWikiński">Na początku posiedzenia zgłosiłem wniosek o dodanie tego punktu do porządku obrad. Chyba jest oczywiste, że chciałbym zabrać głos w tym punkcie. Członkowie prezydium Komisji nie widzą tego, co dzieje się na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Przepraszam, ale z mojego miejsca nie widzę pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMarekWikiński">W takim razie chciałbym zgłosić dwa postulaty. Proszę, żeby prezydium Komisji wystąpiło do marszałka Sejmu z prośbą o ustawienie stołu prezydialnego na podeście. Wtedy lepiej będą państwo widzieć to, co dzieje się na sali. Wczoraj przewodnicząca Komisji także nie widziała, że zgłaszałem się, gdyż ktoś chodził przed stołem prezydialnym. Brak widoczności uniemożliwia państwu prawidłowe prowadzenie obrad. Dlatego bardzo proszę o zrealizowanie tego wniosku. Jest jeszcze druga sprawa. W tej sprawie zostałem zainspirowany przez posła Lecha Szymańczyka z Klubu Parlamentarnego Samoobrona. W tej sprawie także mam prośbę do prezydium Komisji, które reprezentuje Komisję wobec władz Sejmu. Uważam, że prezydium Komisji powinno wystąpić do Prezydium Sejmu z prośbą o zmianę uchwały Prezydium Sejmu z października lub listopada 2001 r. w sprawie odbierania dodatku za udział w pracach Komisji Finansów Publicznych. W tej chwili Komisja Finansów Publicznych jest jedyną Komisją, która jest karana przez marszałka Sejmu na podstawie tej uchwały. Takie kary nie dotyczą członków Komisji Ustawodawczej ani członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Pamiętam, że ta uchwała powstała za czasów, gdy marszałkiem Sejmu był poseł Marek Borowski. Można powiedzieć, że jest to uchwała antyposelska. Wydaje się, że przyszedł już czas, żeby zmienić tę uchwałę, gdyż w żaden sposób nie przystaje ona do współczesności. Bardzo proszę, żeby prezydium Komisji zajęło się tą sprawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Takie sygnały były zgłaszane także przez innych posłów. Zgłoszono propozycję, żeby głosowania nie odbywały się przy pomocy kart do głosowania. W takim przypadku nie można ukryć nieobecności w czasie głosowania. Na pewno prezydium Komisji przygotuje taki wniosek. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełWiesławJędrusik">Kontynuując tę sprawę chciałbym przedstawić dodatkowe argumenty. W wielu przypadkach nie dochodzi do głosowania, gdyż prowadzący obrady pyta, czy nikt nie ma uwag. Uważam, że jest to dobre rozwiązanie. Jeżeli nikt nie ma uwag, to nie dochodzi do głosowania. Może zdarzyć się tak, że na jednym posiedzeniu rozpatrujemy 200 wniosków, ale nie poddajemy ich pod głosowanie, gdyż nikt nie ma uwag. Na innym posiedzeniu ktoś może zgłosić jakąś uwagę i wtedy wniosek poddawany jest pod głosowanie. Wydaje się, że w tej chwili jesteśmy zachęcani do tego, żebyśmy odbywali jak najwięcej głosowań przy pomocy systemu elektronicznego. Wtedy możemy nadgonić liczbę głosowań. Wydaje mi się, że nie ma to sensu. Nigdzie nie został określony obowiązek głosowania przez posła na posiedzeniu Komisji. Poseł ma obowiązek aktywnej pracy na posiedzeniach Komisji. Karanie posła za to, że nie głosował, jest nieuzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Popieram wniosek zgłoszony przez posła Marka Wikińskiego. Zdarzają się sytuacje, które są od posłów niezależne. Wiemy o tym, że w tym samym czasie odbywają się posiedzenia kilku komisji. Tak było np. wczoraj. Jednocześnie odbywało się posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz posiedzenie komisji, która zajmuje się spółdzielniami mieszkaniowymi. Udział w pracach tej Komisji ma dla mnie fundamentalne znaczenie. Dlatego nie mogłam wziąć udziału w części głosowań odbywających się na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Dlaczego mam za to ponosić karę?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełMarekWikiński">Uważam, że regulamin powinien być jednakowy dla wszystkich posłów. Zasady, które obowiązują posłów na sali plenarnej, powinny obowiązywać na posiedzeniach wszystkich Komisji, w tym na posiedzeniach Komisji Finansów Publicznych. Natomiast uchwała, o której mówiłem wcześniej, zawiera rozwiązanie, które jest inne niż obowiązujące wobec pozostałych komisji. Członkowie każdej z pozostałych komisji mogą złożyć na ręce przewodniczącego komisji wyjaśnienie wskazujące, dlaczego byli nieobecni i poseł może być nieobecny, jeśli był chory lub uczestniczył w pracach innej Komisji. Natomiast w uchwale, która dotyczy jedynie Komisji Finansów Publicznych, nie przewidziano takiej możliwości. Nie przewidziano także możliwości prawnej, żeby z wyjaśnieniem na temat nieobecności zapoznał się marszałek Sejmu. W tej sprawie napisałem list do marszałka Marka Jurka. W liście tym prosiłem, żeby prezydium Sejmu zmieniło tę uchwałę w taki sposób, żeby poseł mógł przedstawić wyjaśnienie dotyczące powodu nieobecności w czasie obrad Komisji Finansów Publicznych. Podali państwo przykład mówiący o tym, że na posiedzeniu Komisji odbywa się 5 głosowań. Wystarczy, że poseł nie weźmie udziału w dwóch głosowaniach, gdyż będzie musiał wyjść „za potrzebą”. W takim przypadku marszałek Sejmu ma podstawę do tego, żeby ukarać tego posła. Uważam, że jest to chore. Dlatego raz jeszcze apeluję do prezydium Komisji Finansów Publicznych, żeby zajęło się tą sprawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Po zakończeniu dyskusji przedstawię państwu pewną propozycję. Nie widzę zgłoszeń. W takim razie proponuję, żeby sekretariat Komisji przygotował projekt wniosku w tej sprawie do marszałka Sejmu. Na następnym posiedzeniu Komisji zapoznamy się z tym projektem i po przyjęciu skierujemy go do marszałka Sejmu. Czy wyrażają państwo zgodę na taki sposób załatwienia tej sprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełStanisławStec">Wydaje się, że nie powinniśmy przedłużać załatwienia tej sprawy. Komisja może upoważnić przewodniczącą Komisji do podpisania tego wniosku. Byłoby dobrze, gdybyśmy nie musieli wracać do tej sprawy na następnym posiedzeniu Komisji. Należy pamiętać o tym, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się dopiero 9 stycznia 2007 r. Jeśli z tym wnioskiem wystąpimy niezwłocznie, to marszałek Sejmu będzie mógł go rozstrzygnąć jeszcze przed końcem roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy wyrażają państwo zgodę na modyfikację mojego wniosku w sposób zaproponowany przez posła Stanisława Steca? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Uważam, że wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełPawełArndt">Chciałbym się dowiedzieć, na jakim etapie są prace związane z powołaniem stałych podkomisji Komisji Finansów Publicznych? Komisja Finansów Publicznych pracuje już ponad rok. Jednak do tej pory nie udało nam się tego zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zadać pytanie członkom prezydium Komisji. Wiadomo, że już niedługo prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznaczy kandydata na prezesa Narodowego Banku Polskiego. Czy prezydium Komisji wie, jaki tryb procedowania w tej sprawie przewiduje marszałek lub Prezydium Sejmu? Czy przed zaopiniowaniem kandydata przez Sejm przewidziane jest spotkanie Komisji Finansów Publicznych z kandydatem na prezesa Narodowego Banku Polskiego? Wiem o tym, że w przeszłości odbywały się spotkania Komisji Finansów Publicznych z kandydatami na prezesa Narodowego Banku Polskiego. Myślę, że prezydium Komisji powinno zaproponować takie spotkanie w niezbyt odległym terminie. Na pewno nie będzie potrzebne zwoływanie dodatkowego posiedzenia Komisji tylko w tej sprawie. Myślę jednak, że byłoby dobrze, gdyby kandydat spotkał się z Komisją Finansów Publicznych przed zatwierdzeniem jego kandydatury przez Sejm. Bardzo proszę, żeby tak się stało. Pracowaliśmy nad ustawą o Narodowym Banku Polskim. Przedstawiano różne pomysły dotyczące tego, jaką funkcję powinien wypełniać prezes Narodowego Banku Polskiego. Byłoby dobrze, gdybyśmy poznali stanowisko kandydata na prezesa Narodowego Banku Polskiego w tej sprawie. Jeśli prezydium Komisji uzna, że jest to stosowne, to proszę o zorganizowanie takiego spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Od razu chciałbym odpowiedzieć na zgłoszone przez państwa uwagi. Podkomisje stałe zostaną powołane na początku stycznia 2007 r. Drugie pytanie dotyczyło spotkania z kandydatem na prezesa Narodowego Banku Polskiego. Wszyscy dobrze wiemy o tym, że w tej chwili nie ma jeszcze takiego kandydata. Natomiast jeśli chodzi o spotkanie z kandydatem na prezesa Narodowego Banku Polskiego, to dla prezydium Komisji jest oczywiste, że takie spotkanie się odbędzie. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawach różnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełMariaZuba">Przypomnę państwu, że posłowie skierowali zaproszenie do kończącego swoją kadencję prezesa Narodowego Banku Polskiego Leszka Balcerowicza. Zaproszenie dotyczyło udziału w sesji plenarnej Sejmu. Pan prezes wykazał w tej sprawie powściągliwość. Stwierdził, że nie ma takiego obowiązku. W tej sytuacji nie wiem, czy wniosek zgłoszony przez poseł Krystynę Skowrońską nie jest wnioskiem zbyt daleko idącym. Jakie pytania merytoryczne mogą kierować członkowie Komisji Finansów Publicznych do kandydata na prezesa Narodowego Banku Polskiego? Czy trwające pół godziny, a nawet 2 godziny spotkanie da nam możliwość prawidłowej oceny kompetencji i merytorycznego przygotowania oraz doświadczenia kandydata? Uważam, że sprawę tę powinniśmy zostawić osobom, które mają odpowiednie kompetencje do powoływania kandydatów na to stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Raz jeszcze przypomnę, że w tej chwili nie ma jeszcze kandydata na to stanowisko. Nie wiemy jeszcze, kiedy do Komisji Finansów Publicznych wpłynie wniosek o zaopiniowanie kandydata. Zgodnie z obowiązującą procedurą taki wniosek musi zostać skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Przypomnę, że do Komisji Finansów Publicznych wpłynął taki wniosek w sprawie profesora, który w tej chwili nie jest już kandydatem na to stanowisko. Mówię o tym, żeby sprawa była dla wszystkich jasna.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zabrać głos ad vocem wypowiedzi poseł Marii Zuby. Do tej pory nie informowano nas o wniosku, który pani przedstawiła. Chciałabym jednak zauważyć, że spotkanie, o którym mówiłam, jest przewidziane w regulaminie Sejmu. Do tej pory dobrym obyczajem w Sejmie poprzednich kadencji były spotkania z kandydatami na prezesów Narodowego Banku Polskiego. Z Komisją Finansów Publicznych spotykali się kandydaci na prezesa Narodowego Banku Polskiego – pani Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz pan Leszek Balcerowicz. Jest to niezwykle istotna sprawa, która została zapisana w ustawie. Sami chcą państwo pozbyć się możliwości dowiedzenia się o istotnych sprawach, za jakie należy uznać priorytety związane z rozwojem gospodarczym kraju oraz sposób, w jaki na realizację tych priorytetów będzie wpływał Narodowy Bank Polski kierowany przez nowego prezesa. Uważam, że jest to niezwykle istotna sprawa. W tej sprawie nie powinniśmy dzielić się na koalicję i opozycję. Uważam, że jest to bardzo poważna rozmowa. Komisja Finansów Publicznych zajmuje się m.in. bilansem płatniczym i oceną działań Narodowego Banku Polskiego w tym zakresie. Przypomnę, że Komisja Finansów Publicznych oceniała już działania Narodowego Banku Polskiego w tym zakresie. Mam nadzieję, że powołamy podkomisję, która będzie się zajmowała tym zagadnieniem. Chciałabym, żeby zainteresowania dotyczące ważnych spraw dla naszego kraju były traktowane w sposób bardzo poważny. Jest to wniosek, który dotyczy przeprowadzenia poważnej rozmowy. Rozmowa ta powinna dotyczyć m.in. potrzeby zmiany ustawy o Narodowym Banku Polskim, a także zmiany przepisów konstytucji dotyczących usytuowania i zadań Narodowego Banku Polskiego. W tej sprawie przygotowywane były pewne projekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Mówiłem już wcześniej o tym, że takie spotkanie jest zgodne z obowiązującą procedurą. Dlatego nie widzę potrzeby, żeby ponownie odpowiedzieć na zadane przez panią pytania. Procedura dotycząca powoływania prezesa Narodowego Banku Polskiego jest uregulowana w sposób formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełGabrielaMasłowska">Powiedzieli państwo, że nie ma potrzeby, żeby posłowie spotykali się z kandydatem na prezesa Narodowego Banku Polskiego. Na pewno zdają sobie państwo sprawę z tego, że osoba prezesa Narodowego Banku Polskiego przesądzać będzie o tym, jaki będzie los naszej gospodarki przynajmniej w kilku najbliższych latach. Dlatego popieram wniosek o to, żeby zorganizować spotkanie z kandydatem na to stanowisko.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełGabrielaMasłowska">W tej sprawie nie było innego wniosku. Mówiłem już wcześniej, że takie spotkanie się odbędzie. Uważam, że ta sprawa została wyjaśniona. Na pytania poseł Krystyny Skowrońskiej odpowiadałem w imieniu prezydium Komisji. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełMarekWikiński">Czasami nie słuchamy się wzajemnie. Myślę, że poseł Maria Zuba nie mówiła o procedurze regulaminowej, którą przedstawił poseł Stanisław Ożóg w sposób perfekcyjny. Komisja Finansów Publicznych wypowiada się merytorycznie o kandydacie na prezesa Narodowego Banku Polskiego. Podobnie jest w przypadku Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która wypowiada się merytorycznie na temat kandydatów na sędziów Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu. Takie posiedzenie po prostu musi się odbyć. Uważam, że intencje wypowiedzi poseł Marii Zuby dotyczyły kwestii zachowania wobec obecnego prezesa Narodowego Banku Polskiego. W związku z tym chciałbym zadać prezydium Komisji pytanie. Czy prezydium Komisji przewiduje kurtuazyjne spotkanie pożegnalne z prezesem Narodowego Banku Polskiego Leszkiem Balcerowiczem? Takie spotkanie mogłoby się odbyć w dniu 9 lub 10 stycznia 2007 r. przy herbacie lub kawie. Uważam, że takie zachowanie byłoby eleganckie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Rozumiem, że w tej sprawie zgłasza pan wniosek. Prezydium Komisji zastanowi się nad tą propozycją. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełRyszardKaczyński">Z uwagą wysłuchałem wypowiedzi moich przedmówców. Nie zgadzam się jednak na używanie przez nich liczby mnogiej. Jeśli mówcy mają na coś ochotę, nie znaczy to, że wszyscy mają na to ochotę. Jeśli mają panie ochotę, żeby się z kimś spotkać, nie oznacza to, że my także mamy na to ochotę. Dlatego protestuję przeciwko takim wypowiedziom. Posłowie dysponują różnymi instrumentami, które umożliwiają im wykonywanie mandatu. Używanie liczby mnogiej przez innych posłów nie może oznaczać, że ja także mam ochotę na to, żeby spotkać się z prezesem Leszkiem Balcerowiczem.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełStanisławaOkularczyk">Chciałabym zaapelować do państwa o krótsze wypowiedzi. Jeśli chodzi o prezesa Narodowego Banku Polskiego, to znane są procedury jego wyboru, kompetencje oraz zakres czynności. Na pewno prezes Narodowego Banku Polskiego nie dowie się od nas wiele w kwestiach merytorycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Chciałbym, żebyśmy zbliżali się do zakończenia tej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełMarekWikiński">Jest to ostatnie posiedzenie Komisji przed świętami. Dlatego wszystkim członkom Komisji oraz pracownikom sekretariatu Komisji życzę zdrowych, spokojnych oraz pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęśliwego nowego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Ja także chciałbym złożyć państwu życzenia w imieniu prezydium Komisji. Życzę państwu spokojnych, zdrowych i wesołych świąt w miłej rodzinnej atmosferze. Życzę państwu także wszelkiej pomyślności w nowym roku.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławOżóg">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>