text_structure.xml 22 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Otwieram posiedzenie Komisji. Wszyscy otrzymali tekst projektu dezyderatu przygotowanego przez trzyosobowy zespół poselski: panią posłanką Małgorzatę Wróbel, panią posłankę Urszulę Augustyn i pana Tadeusza Sławeckiego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy ktoś chciałby wnieść uwagi lub uzupełnienia do tego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMirosławKrajewski">Chcę wyrazić wdzięczność za przygotowanie tak skondensowanego i kompetentnego dezyderatu. Jednakże, jak w każdym dokumencie, można jeszcze coś w nim dodać lub zmienić. Proponuję pewne zmiany o charakterze raczej redakcyjnym, ale w moim przekonaniu doprecyzowują one to, co przedstawił nam zespół poselski.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełMirosławKrajewski">We fragmencie tekstu, gdzie wymienia się to, co wnosi Komisja, zapisano, że chodzi m.in. o „wypracowanie zmian legislacyjnych, umożliwiających realizowanie alternatywnych form wychowania przedszkolnego”. Moim zdaniem słowo „wypracowanie” trzeba zastąpić słowem „dokonanie”, jeżeli miałby to być akt prawny o randze rozporządzenia ministra. Jeżeli miałaby to być zmiana w ustawie, to należałoby użyć słowa „przedstawienie”. Mam jeszcze następną propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Może najpierw omówimy tę pierwszą propozycję, a potem przejdziemy do następnej. Osobiście jestem za użyciem słowa „przedstawienie”. Jaka jest opinia pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiJarosławZieliński">Można użyć słowa „przygotowanie”, bo o to zapewne chodzi w tym przypadku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy pan poseł zgadza się na użycie zamiast słowa „wypracowanie”, słowa „przygotowanie”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMirosławKrajewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy jest sprzeciw wobec takiej zmiany?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Nikt nie zgłasza sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że zmiana polegająca na zastąpieniu w odpowiednim miejscu słowa „wypracowanie” słowem „przygotowanie” została przez Komisję przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMirosławKrajewski">Mam wątpliwość co do sformułowania, że Komisja wnosi o „właściwe kształcenie nauczycieli i objęcie ich sprawnym systemem doradztwa”. Nie chciałbym, abyśmy mieli kogokolwiek obrazić, sugerując, że kształcenie nauczycieli jest niewłaściwe lub że obecny system doradztwa jest mało sprawny. Nie wiem, czy nie trzeba dodać, iż chodzi o nauczycieli przedszkoli, ponieważ mówimy o tym segmencie edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy pan poseł zgłasza jakąś propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMirosławKrajewski">Proponuję, aby po słowie „nauczycieli” dodać słowo „przedszkoli”. Może zapisać, że wnosimy o „lepsze” czy „doskonalsze” kształcenie nauczycieli przedszkoli. Czy dotychczas źle kształciliśmy tych nauczycieli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaUrszulaAugustyn">Przypominam, że dezyderat jest wyrażeniem tego, co zgłaszano w dyskusji na te tematy na posiedzeniu Komisji w dniu 7 kwietnia br. W samym tytule dezyderatu odnosimy się do wychowania przedszkolnego i tylko tego wychowania dotyczy dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosłankaUrszulaAugustyn">Przypomnę też, że w bardzo wielu głosach w dyskusji wyrażano zaniepokojenie stanem edukacji, szczególnie w ramach alternatywnych form wychowania przedszkolnego. Zwracaliśmy uwagę na to, czy nauczyciele podejmujący pracę w alternatywnych formach wychowania przedszkolnego, a więc prowadząc zajęcia z dziećmi nieco inaczej niż ma to miejsce w przedszkolach, mają do tego odpowiednie przygotowanie. Mówiliśmy wiele o przygotowaniu nauczycieli do takiej pracy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosłankaUrszulaAugustyn">Stąd nasza propozycja, aby zapisać, że przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym powinno być odpowiednie, a w formach alternatywnych – także właściwe. Takie sformułowanie nie tylko, że nikogo nie obraża, ale przeciwnie, podkreśla i wyraża troskę o to, aby nauczyciele wychowania przedszkolnego byli dobrze przygotowani do coraz trudniejszych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaElżbietaWitek">Chciałabym zaproponować rozwiązanie kompromisowe. Można to zapisać, że chodzi o doskonalenie systemu kształcenia nauczycieli przedszkoli i nie używać tego słowa „właściwe”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaMariaNowak">Chciałabym odnieść się do głosu pani posłanki Urszuli Augustyn. Mówiliśmy o tym, że nauczyciele powinni być przygotowani do prowadzenia zajęć z dziećmi w ramach alternatywnych form ich wychowywania przedszkolnego. Według mnie proponowany przez zespół tekst w tym fragmencie jakby sugeruje, że obecnie nauczyciele przedszkoli w ogóle są niewłaściwie kształceni. Tymczasem chodziłoby raczej o to, aby zapisać, że w tych alternatywnych formach wychowania przedszkolnego powinni pracować nauczyciele odpowiednio do tego przygotowani i trzeba ich objąć odpowiednim systemem doradztwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaMarzenaWróbel">Chcę poprzeć kompromisową propozycję pani posłanki Elżbiety Witek z tego powodu, że słowo „właściwe” może sugerować, iż nauczyciele przedszkoli czy wychowania przedszkolnego są teraz kształceni całkowicie niewłaściwie. Powiedzmy sobie szczerze, że reforma systemu oświaty rozpoczęła się od zreformowania wychowania przedszkolnego i od wprowadzenia kształcenia zintegrowanego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosłankaMarzenaWróbel">Nowoczesne metody pracy z dziećmi były przekazywane początkowo właśnie nauczycielom wychowania przedszkolnego i zintegrowanego. Mam na myśli głównie tzw. metody aktywizujące. Kompromisowa propozycja pani posłanki Elżbiety Witek jest najwłaściwsza, czyli zapisanie, że chodzi o „doskonalenie systemu kształcenia nauczycieli przedszkoli”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy są jeszcze jakieś inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAleksanderChłopek">Nie zgłaszam innej propozycji, po prostu popieram to, co zaproponowała pani posłanka Elżbieta Witek. Chcę też wyrazić zdanie odmienne do tego, co tutaj powiedziano. Dla mnie nie ma problemu niewłaściwego kształcenia nauczycieli. Moim zdaniem nauczyciele przedszkoli i nauczania zintegrowanego oraz każdego poziomu nauczania w Polsce są dobrze kształceni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Mamy więc dwie propozycje. Jedna polega na tym, aby zamiast słowa „właściwe kształcenie” wpisać słowa „doskonalenie systemu kształcenia nauczycieli”.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy ktoś jest przeciwny tej zmianie w tekście dezyderatu?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwów. Tak to zapisujemy.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Druga propozycja dotyczy dodania w tym samym zdaniu po słowie „nauczycieli” słowa „przedszkoli”.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy ktoś jest przeciwny takiemu uzupełnieniu tekstu?</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwów.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, ze obie propozycje zmian zostały przyjęte przez Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełMirosławKrajewski">Chciałbym jeszcze zaproponować drobne zmiany gramatyczne i interpunkcyjne w ostatnich zdaniach dezyderatu. Cały ten akapit po wprowadzeniu zmian będzie miał brzmienie następujące: „W opinii Komisji najlepsze efekty przynosi konstruktywna współpraca wielu środowisk i instytucji: rządu, samorządów, nauczycieli, rodziców i społeczności lokalnych. Tylko kompleksowe działanie, obejmujące wszystkie regiony Polski, mogą przynieść oczekiwane rezultaty. Wiele samorządów wykazało daleko idące inicjatywy w edukacji przedszkolnej – i tu proponuję połączyć to z następnym zdaniem – i dlatego zdaniem Ministerstwa jest ich wsparcie: legislacyjne, kadrowe i finansowe”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Nie ma uwag do tego, co proponuje pan poseł Mirosław Krajewski, chciałbym jednak zgłosić dwie uwagi. Chodzi mi o pierwszy akapit…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Panie pośle, jeżeli nie pan uwag do propozycji pana posła Mirosława Krajewskiego, to przyjmijmy je i przechodźmy do ewentualnych dalszych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaUrszulaAugustyn">Dwie poprawki, jakie zgłasza pan poseł Mirosław Krajewski, są całkowicie zasadne, natomiast trzecia poprawka jest niekonieczna, aby połączyć dwa ostatnie zdania w zakończeniu tekstu dezyderatu, bo to niczego nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy pan poseł wnioskodawca podtrzymuje tę trzecią poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMirosławKrajewski">Nie wypada nie zgadzać się ze współautorką tekstu dezyderatu, ale prosiłbym, żeby zachować logikę w formułowaniu zdań i polskiej pisowni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy ktoś sprzeciwia się poprawkom proponowanym przez pana posła Mirosława Krajewskiego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwów.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Jeżeli chodzi o brzmienie pierwszego akapitu, można odnieść wrażenie, że informacja przygotowana przez ministra edukacji i nauki na posiedzenia Komisji w dniu 7 marca br. była równoważna z informacjami, jakie zaprezentowały nam organizacje pozarządowe i że było to jakby wspólne stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełSylwesterPawłowski">Proponuję, aby w drugiej części zdania wstępnego zmienić słowa „informacjami organizacji pozarządowych” na słowa „opiniami szeregu organizacji pozarządowych”. W posiedzeniu Komisji brali udział przedstawiciele tylko kilku wybranych organizacji pozarządowych, a więc nie można odnosić tego do wszystkich organizacji pozarządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy są inne uwagi do treści pierwszego zdania dezyderatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosłankaMarzenaWróbel">Bronię tego zapisu w dezyderacie, bo opinia jest czymś wtórnym w stosunku do informacji. Dla mnie problem alternatywnych form edukacji przedszkolnej był problemem nowym. Oczywiście nie dotyczy to posłów, którzy byli w podlubelskiej wsi, gdzie z powodzeniem działa taki system wychowania przedszkolnego. Część informacyjna posiedzenia była dla mnie najistotniejsza i chcieliśmy dać temu wyraz w dezyderacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy pan poseł Sylwester Pawłowski podtrzymuje swoje propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Proponuję kompromisowe rozwiązanie i zapisanie, że Komisja zapoznała się „z informacjami szeregu organizacji pozarządowych”, a nie opiniami, jak początkowo proponowałem. Dla mnie te informacje nie były reprezentatywne dla wszystkich organizacji pozarządowych, które jednym głosem proponowałyby zapisy dotyczące wychowania przedszkolnego, bądź wspólnie proponowały pewne rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Rozumiem, że pan poseł sugeruje, iż użyte w tekście sformułowanie oznacza, że Komisja zapoznała się z informacjami wszystkich organizacji pozarządowych. Pan poseł chce podkreślić, że nie była to grupa reprezentatywna tych bardzo wielu organizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaKrystynaŁybacka">Spróbuję pogodzić dwa stanowiska i proponuję następujący zapis „oraz zapoznała się z propozycjami organizacji pozarządowych”. Wtedy nie ma mowy o wszystkich, tylko o tych, które zgłaszały propozycje na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosłankaUrszulaAugustyn">Gdyby to miały być wszystkie organizacje, to zapisalibyśmy, że zapoznaliśmy się z informacjami wszystkich organizacji. Nie ma tu mowy, że chodzi o niektóre, czy też o wszystkie, a po prostu jest ogólne sformułowanie, w którym użyto określenia „organizacje pozarządowe”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Czy wobec takiego sformułowania podziela pani posłanka opinię, że informacja zaprezentowana przez resort edukacji była równoważna z informacjami zaprezentowanymi przez przedstawicieli organizacji pozarządowych, którzy obecni byli na posiedzeniu Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosłankaUrszulaAugustyn">Użycie słowa „wszystkie” albo słowa „niektóre” nie zmienia stanu rzeczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Są dwie propozycje zmiany zapisu, jedna propozycja pana posła Sylwestra Pawłowskiego, że Komisja „zapoznała się z informacjami szeregu organizacji pozarządowych”, bo rozumiem, że pan poseł to podtrzymuje. Druga propozycja pani posłanki Krystyny Rybackiej brzmi, że „zapoznała się z propozycjami organizacji pozarządowych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Jeżeli propozycja pani posłanki Krystyny Łybackiej uzyskuje akceptację członków Komisji, jestem gotów wycofać swoją propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Mamy więc propozycję, aby omawiana część zdania miała następujące brzmienie: „zapoznała się z propozycjami organizacji pozarządowych”.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy ktoś zgłasza sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Nie ma sprzeciwów.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełSylwesterPawłowski">Odniosłem także wrażenie, że najważniejszą kwestią poruszaną na posiedzeniu Komisji w dniu 7 marca br. była kwestia rozpoczęcia przez rząd realizacji programu objęcia obowiązkiem edukacyjnym dzieci pięcioletnich i zapewnienia odpowiednich środków finansowych na ten cel. W związku z tym proponuję zmienić kolejność naszych szczegółowych wskazań, co do działań, o jakie wnosimy do ministra edukacji i nauki. Od tego punktu dotyczącego realizacji zapowiedzianego przez rząd programu objęcia pięciolatków obowiązkiem edukacyjnym, należy zacząć wyliczanie tego, o co wnosimy do ministra edukacji i nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełZbigniewDolata">Generalnie ten postulat realizacji zapowiedzianego przez rząd programu objęcia pięciolatków obowiązkiem edukacyjnym należałoby zmienić. Powinien on brzmieć, że chodzi o upowszechnienie edukacji przedszkolnej pięciolatków i zapewnienie źródeł sfinansowania tego zamierzenia. wiem, że jest to to samo, co zapisano w tekście dezyderatu, ale uważam, iż skoro mówimy o upowszechnieniu edukacji przedszkolnej, to również w tym punkcie należałoby tak to zapisać.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełZbigniewDolata">Nie chciałbym otwierać dyskusji dotyczącej samego pomysłu objęcia obowiązkiem przedszkolnym pięciolatków, natomiast zwracam uwagę, że jest bardzo wiele argumentów, które są temu przeciwne i można to uzasadnić dość szeroko, dlaczego obowiązek edukacji dla dzieci 5-letnich może być kontrowersyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Proszę podać swoją propozycję, jak miałby brzmieć ten postulat w dezyderacie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełZbigniewDolata">Ten punkt mógłby brzmieć następująco: „realizacje zapowiedzianego przez rząd programu upowszechnienia edukacji przedszkolnej i zapewnienie źródeł jego finansowania”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">To całkowicie zmienia sens tego punktu w dezyderacie i to, o czym dyskutowaliśmy. Może poddam tę propozycję pod głosowanie, bo widzę, że są przeciwne głosy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełZbigniewDolata">Przepraszam, ale nieco zniekształciłem swój pierwszy pomysł. Mianowicie, chodzi o upowszechnienie edukacji przedszkolnej dla pięciolatków, bo tylko tę grupę wiekową mam na myśli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">To jednak zawęża zakres edukacji przedszkolnej i zapowiedziane przez rząd działania. Nam zależy na tym, aby upowszechnić wychowanie przedszkolne dla dzieci od 3 do 5 lat, a nie tylko dla sześciolatków, a 5-latków chcieliśmy objąć obowiązkiem edukacji przedszkolnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMEiNJarosławZieliński">Chciałbym zgłosić jedną uwagę, która być może ułatwi państwu odpowiednie sformułowanie tego zapisu. Chciałby krótko przypomnieć, na czym polega realizacja tego zadania. Rząd określił jakby dwa etapy upowszechniania wychowania przedszkolnego, chociaż ten pierwszy nie zakończy się wraz z wprowadzeniem obowiązku edukacji przedszkolnej dla pięciolatków, bo będzie dotyczył także dzieci młodszych. Chodzi generalnie o upowszechnienie edukacji przedszkolnej, w tym zwłaszcza w okresie przygotowania do wprowadzenia obowiązku wychowania przedszkolnego pięciolatków, a następnie wprowadzenia obowiązku przygotowania przedszkolnego dla pięciolatków. Będzie to wprowadzane równolegle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Dziękuję za to wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosłankaUrszulaAugustyn">Taka dokładnie była intencja tego zapisu i odpowiada temu, o czym mówił przed chwilą pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Kto jest za przyjęciem propozycji zgłoszonej przez pana posła Zbigniewa Dolatę?</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja, przy 7 głosach za, 16 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, nie udzieliła poparcia dla tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Kto jest za uchwaleniem całości dezyderatu wraz z wniesionymi poprawkami?</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja, przy 1 głosie sprzeciwu, uchwaliła dezyderat w sprawie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci przez zwiększenie dostępu do wychowania przedszkolnego.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Porządek obrad został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>