text_structure.xml 49.8 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich państwa przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zarządzaniu kryzysowym, zawartego w drukach nr 770 i 1358.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisje przyjęły zaproponowany porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">W drugim czytaniu zostały zgłoszone poprawki, w dużej mierze o charakterze redakcyjnym. Może niektórzy z państwa mają zastrzeżenia, że stało się to dopiero w drugim czytaniu, ale proszę wziąć pod uwagę to, że w początkowym etapie prac nad tą ustawą, czyli w ustaleniach międzyresortowych, przedstawiciele naszego klubu nie brali udziału. Dlatego na tym etapie zgłaszamy te poprawki i prosimy i wyrozumiałość. Nie są to dogłębne poprawki, niemniej jednak eksperci proponują używanie takich sformułowań. To, czy Komisje przychylą się do tych poprawek, okaże się w głosowaniu. W poprawce nr 1 zawarta jest propozycja, aby używać właśnie takiej, a nie innej terminologii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, proszę o zabranie głosu w sprawie poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiPawełSoloch">Podtrzymujemy naszą pierwotną opinię. Jesteśmy za pozostawieniu przepisu z projektu, który wyszedł z Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuMirosławWiśniewski">Pragniemy zasygnalizować, że zachodzi sprzeczność między poprawką nr 1 a 8, gdyż w poprawce nr 8 nadal mówi się o infrastrukturze krytycznej. Sygnalizujemy, że będzie konflikt w razie przyjęcia poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSWiAZbigniewWrona">Całkowicie zgadzam się ze stanowiskiem Biura Legislacyjnego, i chcę zauważyć, że z pojęcia „ochrony infrastruktury krytycznej” wynika, że infrastruktura krytyczna nie zawsze musi być zagrożona. Dopiero zagrożenie infrastruktury krytycznej powoduje konieczność podjęcia określonych działań. Zupełnie nie o to chodzi. Pojęcie „infrastruktura zagrożona” wskazuje na cechę pozostawania w zagrożeniu, natomiast tutaj cechą jest to, że są to tego typu elementy infrastruktury, w których, w wypadku zagrożenia, powoduje to kryzys.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełWaldemarNowakowski">Chciałbym zadać pytanie panu posłowi Grzegorzowi Skwierczyńskiemu, czy wobec interpretacji zgłoszonych ze strony rządu i Biura Legislacyjnego, nadal podtrzymuje tę poprawkę, czy się z niej wycofuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">W tej sytuacji, kiedy jest taka opinia strony rządowej, wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Dziękuję, panie pośle. Poprawka nr 1 została wycofana. Ponieważ jednak, jak wynika z zestawienia, poprawki nr 1, 19, 20 i 28 należy głosować łącznie, wycofanie poprawki nr 1 powoduje również wycofanie poprawek nr 19, 20 i 28. Czy tak panie pośle? Proszę wnioskodawców o zajęcie stanowiska w tej sprawie, czy tak mamy to traktować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Prosimy o opinię ze strony rządu, czy nie będzie tu żadnej kolizji. Jeśli rząd dojdzie do wniosku, że tak może być, to się zgadzam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">One są ze sobą spójne, dotyczą nazewnictwa. Wydaje się, że tak powinno być. Nie rodzi to wątpliwości Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Dobrze, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Rozumiem więc, że w ten sposób państwo wycofują poprawki nr 1, 19, 20 i 28. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do poprawki nr 2, która wprowadza inne określenie dotyczące Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, proszę o stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Chcemy pozostać przy zapisie „Rządowy Zespół”, ponieważ mieści się on w logice tej ustawy i odnosi się bezpośrednio do ustawy o Radzie Ministrów, gdzie jest wprowadzone pojęcie „Rządowy Zespół”. Chodzi o spójność z innymi aktami prawnymi.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Oddaję głos przedstawicielom Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Zwracamy uwagę na to, że poprawka nr 2 wiąże się z poprawką nr 21 – przyjęcie poprawki nr 2 czyni bezprzedmiotową poprawkę nr 21.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Tak.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nikt się nie zgłasza. W takim razie przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 4 głosach za, 24 przeciwnych i braku wstrzymujących się, rekomendują Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Stoimy na stanowisku, że użycie wyrazu „Szef” wskazywałoby, na przykład, na szefa obrony cywilnej kraju, a to jest w gestii premiera...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Właściwie w meritum wnioskodawcy nic nie zmieniają oprócz nazwy tego organu. Jest to kwestia do rozstrzygnięcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Jest to sprawa merytoryczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełWaldemarNowakowski">Mam pytanie do posła wnioskodawcy. Czy wobec stanowiska rządu wycofamy tę poprawkę, czy przy niej pozostaniemy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Może właściwsze będzie procedowanie, kiedy strona rządowa odniesie się do wszystkich poprawek związanych z nazewnictwem, bo nie będziemy głosować nad każdą poprawką oddzielnie. Ja się przy tym nie upieram – nie było wolą wnioskodawców uporczywe trwanie przy tych nazwach. Zostały one zaproponowane przez ludzi związanych ze środowiskiem na co dzień zajmującym się tymi sprawami. Prosiłbym więc przedstawicieli rządu o wyrażenie zdania w tym zakresie. Jeżeli strona rządowa nie popiera żadnej z poprawek mających na celu wyłącznie dopracowanie terminologii, to wycofany te poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na jeszcze jedną ważną sprawę. Jeżeli użylibyśmy sformułowania „Szef”, to musielibyśmy zmieniać kolejno zapisy w innych artykułach, które w tej poprawce nie są wymienione. Przyjęcie tej poprawki spowodowałoby więc chaos w brzmieniu całości projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełWaldemarNowakowski">Była prośba pana posła Grzegorza Skwierczyńskiego do strony rządowej, żeby wypowiedziała się ogólnie, jakie jest jej stanowisko, żebyśmy szybko mogli podjąć decyzję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Jeśli chodzi o kwestię definicyjną, stoimy na stanowisku, że przepisy powinny brzmieć tak jak w sprawozdaniu Komisji, ze względu na zgodność z nazewnictwem wymienianym w innych aktach legislacyjnych, a także czytelność całej ustawy. Jeśli chodzi o inne wnioski, są chyba dwa lub trzy, które uważamy za godne uwzględnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa posłów chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy braku głosów za, 27 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, rekomendują Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę państwa, przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej chciałby w tej chwili zająć stanowisko wobec poprawek, ponieważ za chwilę musi wyjść. Oddaję głos przedstawicielowi UKIE.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejMarekPiechowski">Przedłożone poprawki nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy państwo mają wątpliwości dotyczące tego stwierdzenia? Nie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">W takim razie przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełDamianRaczkowski">Panie przewodniczący, proszę zastanowić się nad intencją wnioskodawców. Była prośba o to, żeby pan minister określił te poprawki, które jego zdaniem są niepotrzebne, i te, które są godne przyjęcia – jak to pan minister raczył ująć. Myślę, że to pomoże posłom wnioskodawcom wycofać te poprawki, bo – jak rozumiem – taka jest intencja panów posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie pośle, niestety, mam zgłoszone konkretne propozycje, nad którymi Komisje muszą procedować. Nie ma innej możliwości. Nie ma innego wniosku w tej sprawie ze strony wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Panie przewodniczący, ponieważ zależy mi na tym, żeby praca przebiegała sprawnie, jeśli strona rządowa nie wyraża woli zmian w zakresie terminologii, chcę wycofać poprawki nr 4 i 5, a jeśli chodzi o poprawkę nr 6, jeszcze się zastanowię. Proszę stronę rządową o opinię w sprawie poprawki nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Poprawki nr 4 i 5 zostały wycofane. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Wnioskodawcy w poprawce nr 6 proponują, aby w art. 3 pkt 2 lit. g) nadać brzmienie: „ratownicze i ewakuacyjne”. Różnica polega na tym, że w projekcie ustawy jest zapis „ratownicze”, a wnioskodawcy proponują „ratownicze i ewakuacyjne”.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Stoimy na stanowisku, że poprzez systemy ratownicze rozumie się także ewakuacyjne, bo wynika to z definicji innych uregulowań ustawowych dotyczących czynności ratowniczych. Ci, co ratują, także ewakuują poszkodowanych z miejsca zdarzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę o opinię ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Poprawka nr 6 łączy się integralnie z poprawką nr 30, gdzie również dodaje się wyraz „ewakuacyjne”. Prosilibyśmy o głosowanie łączne w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy wnioskodawcy chcieliby się jeszcze wypowiedzieć w tej materii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Nie, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 6 i 30?</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 3 głosach za, 29 przeciwnych i braku wstrzymujących się, rekomendują Sejmowi odrzucenie tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Wnioskodawcy proponują w art. 3 pkt 2 lit. i) nadanie nowego brzmienia. Strona rządowa zgadzała się z tym sformułowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Tak, zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę o stanowisko ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMirosławWiśniewski">Szyk jest lepszy, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 7?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 24 głosach za, braku przeciwnych i 5 wstrzymujących się, rekomendują Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Wnioskodawcy proponują nowe brzmienie definicji ochrony infrastruktury krytycznej. Czy przedstawiciel wnioskodawców zabierze głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Nie, dziękuję, ale proszę o komentarz ze strony rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Wnioskodawcy proponują dopisanie „czynów przestępczych”. Uważamy, że jest to zbyteczne w tej ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Nie zgadzamy się na tego rodzaju treść poprawki, ponieważ zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym nie mamy czynów przestępczych, nie mamy przestępstwa. W związku z tym legislacyjnie poprawka jest wadliwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Dziękuję za to stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że poprawka nr 8 została wycofana. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Wnioskodawcy proponują, aby w art. 3 pkt 4 nadać nowe brzmienie lit. b).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMirosławWiśniewski">Biuro Legislacyjne jest przeciwne brzmieniu tej poprawki, gdyż zamiana zapisu ustawowego pojęcia „Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” z dużych liter na małe powoduje zamęt terminologiczny i właśnie z tego powodu legislacyjnie jest wadliwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Oddaję głos wnioskodawcom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Widzę, że tu wszystko jest zapisane inaczej, niż proponowaliśmy. W związku z tym wycofuję tę poprawkę, a także poprawki nr 10, 11 i 12. Prosiłbym natomiast o opinię rządu w sprawie poprawki nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że wnioskodawcy wycofali poprawki nr 9, 10, 11 i 12.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Wnioskodawcy proponują w art. 5 ust. 1 dodanie lit. a) w brzmieniu: „plany reagowania kryzysowego tworzy się oddzielnie dla miast będących stolicami województw oraz dla miasta stołecznego Warszawy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Panie przewodniczący, ta poprawka również jest niezgodna z obowiązującym porządkiem prawnym, z ustawą z 1998 r. o trójstopniowym podziale administracyjnym kraju. Nie mamy stolic województw. Dlatego poprawka jest bezprzedmiotowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Podzielamy opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy wnioskodawcy w tej sprawie podtrzymują swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Wycofuję poprawkę. A korzystając z okazji, że jestem przy głosie, wycofuję kolejną część poprawek – do poprawki nr 21 włącznie, i proszę o opinię w sprawie poprawki nr 22.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Wnioskodawcy wycofali poprawki nr 13, 14, 15, 16, 17, 18 i 21. Poprawka nr 22 jest zasadna. Rzeczywiście w katalogu, w którym wymieniamy organa administracji rządowej, pominęliśmy ministra kierującego działaniami administracji rządowej w zakresie pracy i zabezpieczenia społecznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Zgadzamy się z tą poprawką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 22?</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 35 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się, rekomendują Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 23. Ta poprawka została zgłoszona przez przedstawicieli Platformy Obywatelskiej do art. 10 ust. 4. Jest propozycja, aby nadać nowe brzmienie temu ustępowi.</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Uważamy, że prezes Rady Ministrów nie musi się porozumiewać z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, którego jest przełożonym. W ramach kancelarii, która bezpośrednio podlega premierowi, może samodzielnie zorganizować Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę o opinię ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Przychylamy się do tego stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ze strony wnioskodawców ktoś zabierze głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 23?</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 9 głosach za, 21 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, rekomendują Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 24. Wnioskodawcy proponują nadać nowe brzmienie lit. b) w art. 11 ust. 2 pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Jeśli chodzi o zapis „opracowanie i bieżące aktualizowanie krajowego planu reagowania kryzysowego”, wiadomo, że „bieżące aktualizowanie” to tautologia. Uważamy, że wystarczy wyraz „aktualizowanie”, co oznacza permanentną pracę nad planem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Wnioskodawcy dodają tu tylko wyraz „bieżące”.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy posłowie chcą się wypowiedzieć w tej sprawie? Oddaję głos wnioskodawcom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Po raz kolejny zwracam uwagę na to, że naszą intencją było tylko doprecyzowanie niektórych przepisów. Jeśli jednak strona rządowa nie widzi takiej potrzeby, wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Poprawka nr 24 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 25. Wnioskodawcy proponują skreślenie w całości art. 13. Zwracam uwagę na to, że przyjęcie tej poprawki czyni bezprzedmiotowe poprawki nr 26, 29, 32 i 33. Oddaję głos wnioskodawcom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełJózefKlim">Poprzez tę poprawkę chcemy wyeliminować pośredni szczebel zarządzania kryzysowego, ponieważ, jeżeli wzmacniamy komórkę rządową przy prezesie Rady Ministrów, to tworzenie takich komórek zarządzania kryzysowego przy innych ministrach, naszym zdaniem, jest zbędne, tym bardziej, że są już one na poziomie województw, powiatów i gmin. W związku z tym uważamy, że skreślenie art. 13 jest zasadne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Pragnę państwa poinformować, że ten zapis pojawił się w trakcie konsultacji międzyresortowych, ponieważ obecnie w ministerstwach istnieją takie komórki. Tak jest w Ministerstwie Transportu i w Ministerstwie Obrony Narodowej. Zwracam uwagę na to, że przepis art. 13 ma wyłącznie charakter deklaratoryjny, czyli daje taką możliwość. Jak rozmawialiśmy na posiedzeniu Komisji, chodzi tu o to, żeby tam, gdzie można, zachować elastyczność. Dlatego uważamy, że ten przepis jest potrzebny, tym bardziej że odzwierciedla realia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełJózefKlim">Dodam jeszcze, że przedstawiciele wszystkich ministerstw faktycznie są w biurze istniejącym przy prezesie Rady Ministrów, w związku z tym kontakt, opinie i decyzje są zapewnione. Natomiast oczywiście w ramach poszczególnych ministerstw są komórki, które funkcjonują do tej pory. Tu nie ma sprzeczności. Natomiast tworzenie wyodrębnionych biur, naszym zdaniem, jest bez sensu, bo jest to tylko tworzenie etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Nie można zgodzić się z tą argumentacją, gdybyśmy bowiem przyjęli to rozwiązanie, wywróciłby się cały system zarządzania kryzysowego i zatracił sens ustawy.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Oddaję głos przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Przychylamy się do pańskiego stanowiska, panie przewodniczący. Jak pan przed chwilą powiedział, łamie to konstrukcję ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">De facto powstałaby luka w strukturze ustawy, której logiką jest właśnie budowanie tej struktury od poziomu centralnego do poziomu gminy.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełStanisławWziątek">Sądzę, że przedstawiona interpretacja, że jest tu złamana logika budowania tej ustawy, być może jest zasadna, ale musimy wziąć pod uwagę fakt, że sama idea powstania takiej ustawy nie do końca jest właściwa przy konstruowaniu systemu, o którym mówimy, a który ma stworzyć jasny, klarowny i czytelny obraz zarządzania kryzysowego, którego zasady będą wszystkich obowiązywać. Nie może być tak, że w niektórych resortach znajdują się placówki i zespoły zarządzania kryzysowego, a w innych nie. Mówimy tu o sytuacji, w której jakby mieszamy system stary z nowym, tworzonym obecnie. Wcześniej nie istniał szczebel zarządzania, którym bezpośrednio kieruje premier, i w którym może się znaleźć przedstawiciel każdego resortu. W związku z tym międzyresortowe koordynowanie działań jest zapewnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy pan minister chciałby się odnieść do tej wypowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Ministerstwo ministerstwu nierówne, chociażby w zakresie zarządzania kryzysowego. Art. 13 w ust. 3 proponuje, że Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi organa administracji rządowej, które utworzą centra zarządzania kryzysowego, dlatego, że rzeczywiście w kompetencji ministrów są tak rozległe obszary, że wskazane byłoby, aby minister miał w swojej bliskości to ciało. To ewidentnie widać na przykładzie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale są i inne, takie jak Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Środowiska, czy Ministerstwo Transportu – nie chcę żadnego pominąć – gdzie domena związana z zarządzaniem kryzysowym leżąca w kompetencji danego ministra jest tak rozległa, że dobrze, żeby jako minister konstytucyjny w ramach swoich kompetencji miał jakieś ciało, które będzie go obsługiwać w zakresie zarządzania kryzysowego. Natomiast – jak mówiliśmy – centrum przy premierze jest tylko ciałem organizującym prace Rady Ministrów, a nie substytuującym działania poszczególnych ministrów w zakresie ich kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Nie widzę potrzeby, żebyśmy prowadzili dalszą dyskusję w tym zakresie, chyba że jest głos przeciw. Nie ma głosu przeciwnego. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 25?</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 13 głosach za, 21 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, rekomendują Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 26. W tej poprawce wnioskodawcy proponują w art. 13 nadać nowe brzmienie ust. 1. Ta poprawka wiąże się z poprawkami nr 29, 32 i 33.</u>
          <u xml:id="u-83.4" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Oddaję głos wnioskodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Ponieważ do tej pory nie uzyskaliśmy przychylności w odniesieniu do zmian w nazwach, pozwolę sobie wycofać poprawkę nr 26 oraz te, które się z nią łączą, czyli poprawki nr 29, 32 i 33.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że wnioskodawcy wycofali poprawki nr 26, 29, 32 i 33.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 27. Wnioskodawcy proponują w art. 14 ust. 2 nadać nowe brzmienie pkt 6.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Jest to rozszerzenie zapisu o działania zorganizowanych grup przestępczych o charakterze zbrojnym, co wiąże się z Kodeksem karnym. Uważamy, że to jest niepotrzebne w tym artykule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę o opinię ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Ta poprawka łączy się z poprawką nr 31, gdzie również mówi się o grupach przestępczych o charakterze zbrojnym. Prosimy o łączne głosowanie tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Oddaję głos wnioskodawcom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Jeśli strona rządowa nie przychyla się do takiego zapisu, wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy także poprawkę nr 31?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Tak, one łączą się ze sobą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że wnioskodawcy wycofali poprawki nr 27 i 31.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Poprawka nr 30 została już rozpatrzona. W takim razie przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 34. Wnioskodawcy proponują, aby w art. 23 dodać inne oznaczenia: A, B, C i D. W projekcie ustawy są oznaczenia; 1, 2.3 i 4.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, proszę o zajęcie stanowiska w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Jeśli chodzi o stopnie alarmowe, my mówimy tylko o stopniach gotowości organów administracji państwowej i publicznej, natomiast tu jest mowa o sygnalizacji, która – jak rozumiem – ma dotyczyć wojska, itd., a to nie jest przedmiotem tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę o opinię przedstawicieli Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Sprawa jest merytoryczna, ale podzielamy stanowisko pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Jakie jest stanowisko wnioskodawców?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Wycofuję tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że poprawka nr 34 została wycofana.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 35. W art. 25 ust. 3 wnioskodawcy proponują dodanie w pkt 10, 11 i 12 wyrazów „Lokalizacja”, a także nadanie nowego brzmienia pkt 16.</u>
          <u xml:id="u-99.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Dołożenie do zadań sił zbrojnych lokalizacji uważamy za zbyt daleko idące. Naszą intencją było przede wszystkim nałożenie zadań związanych z monitorowaniem, a nie z lokalizowaniem. Natomiast pkt 16 dotyczący transportu żywności i innego zaopatrzenia umożliwiającego czasowe przetrwanie ludności i zwierząt w strefie zagrożonej lub ewakuacyjnej, jest do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Poprawkę możemy przyjąć albo w całości, albo ją odrzucić, ponieważ tak jest poprawka sformułowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">W takim razie w całości ją odrzucamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, złożę autopoprawkę i będziemy rozpatrywać tylko zapis dotyczący pkt 16: „transport żywności i innego zaopatrzenia umożliwiającego czasowe przetrwanie ludności i zwierząt w strefie zagrożonej lub ewakuacyjnej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Uważamy, jeśli chodzi o transport żywności i innego zaopatrzenia, że ta treść jest do przyjęcia jako odrębny punkt, ale nie jako nowy zapis pkt 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Ta poprawka wymaga znacznej modyfikacji – jak już usłyszeliśmy. Rozumiem, że lit. a) i b) zostałyby z poprawki wycofane, natomiast lit. c) nie miałaby takiego brzmienia, tylko polegałaby na dodaniu pkt 17 w brzmieniu: „transport żywności i innego zaopatrzenia umożliwiającego czasowe przetrwanie ludności i zwierząt w strefie zagrożonej lub ewakuacyjnej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę o stanowisko wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Jeśli chodzi o intencję, wszyscy chyba jesteśmy zgodni. Natomiast prosiłbym przedstawicieli Biura Legislacyjnego o odpowiednie sformułowanie poprawki...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Prosiłbym, żeby wnioskodawca sformułował poprawkę na piśmie. Niestety, przedstawiciele Biura Legislacyjnego mogą pomóc, ale nie mogą tego robić za państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PosełWaldemarNowakowski">Zwracam się do pana posła Grzegorza Skwierczyńskiego. Jeśli takie jest stanowisko rządu, to można to właściwie zapisać i wrócić do tego w Senacie, żeby nie zakłócać pracy na tym etapie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Będzie to bardziej bezpieczne.</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Oddaję głos przedstawicielowi Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMirosławWiśniewski">Chcieliśmy wskazać, że są wątpliwości na temat możliwości modyfikowania poprawki. Tak daleka modyfikacja powoduje zmianę merytoryczną poprawki – czym innym jest nadanie brzmienia, a czym innym dodanie treści w innym sensie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Myślę, że głos ze strony Biura Legislacyjnego ma zasadnicze znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Oddaję głos przedstawicielowi wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PosełGrzegorzSkwierczyński">Panie przewodniczący, co do intencji chyba wszyscy jesteśmy zgodni. W związku z tym mam prośbę do przedstawicieli rządu, aby dopilnować wprowadzenia tego zapisu w Senacie. Natomiast ja, na tym etapie procedowania, wycofuję tę poprawkę z jednoczesnym apelem, aby pamiętać o niej w Senacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że poprawka nr 35 została przez wnioskodawców wycofana.</u>
          <u xml:id="u-114.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do poprawki nr 36. Wnioskodawcy proponują nadanie nowego brzmienia art. 26.</u>
          <u xml:id="u-114.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Jesteśmy za utrzymaniem zapisu dotyczącego samorządu wojewódzkiego. Uważamy, że ponieważ marszałek województwa także realizuje zadania związane z zarządzaniem kryzysowym, jesteśmy za utrzymaniem go w tym przepisie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Jest jeszcze taki problem, że wnioskodawcy w poprawianym art. 26 nie wymieniają ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PosełJózefKlim">Przepis w tym zakresie, jeśli chodzi o samorząd wojewódzki, wydaje się nam błędny, ponieważ w żadnym z przepisów projektu ustawy nie nakłada się na nie, i ich organa, jakichkolwiek zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego. W projektowanym art. 15 stanowi się, że jedynie marszałek województwa uczestniczy w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i planowania cywilnego wynikających z jego kompetencji określonych w innych przepisach. Jeżeli kompetencje marszałka zapisane są w tej ustawie jednym zdaniem, to uważam, że określanie, żeby w swoim budżecie miał odpowiednie zapisy, jest niewłaściwe. To powinno dotyczyć tylko samorządów na poziomie gminnym i powiatowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Pragnę zauważyć, że marszałek województwa jest również wspomniany w art. 14, zgodnie z którym on sam albo jego przedstawiciel może uczestniczyć w pracach zespołu wojewódzkiego. Marszałkowi na terenie województwa podlegają chociażby szpitale, linie kolejowe, część infrastruktury krytycznej oraz zadania związane z ochroną przeciwpowodziową. Pominięcie go w tym względzie burzyłoby logikę całej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSHenrykDąbrowski">Panie przewodniczący. Tutaj wkradł się błąd, ponieważ poprawka nr 36 miała brzmieć następująco: „w art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie:”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Tak, ona jest nieprawidłowo sformułowana, ponieważ sugeruje, że zmieniamy cały art. 26, a chodzi o ust. 1 w tym artykule.</u>
          <u xml:id="u-120.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy są jeszcze chętni do zabrania głosu w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-120.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 36?</u>
          <u xml:id="u-120.3" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 12 głosach za, 21 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, rekomendują Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-120.4" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 37. Wnioskodawcy proponują, aby uchylić art. 32. Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">W art. 32 chodzi o pełnomocnika rządu do spraw organizacji Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Jak wynikło z dyskusji na posiedzeniu Komisji, uważamy, że premier powinien powołać pełnomocnika rządu do organizowania Centrum. Zaznaczam, że zostawiamy w tym względzie – było to naszą intencją – wolną rękę premierowi, ponieważ to on o tym decyduje. Może się to odbywać bezkosztowo, ponieważ premier może wyznaczyć kogoś z podległych mu urzędników, nie musi specjalnie tworzyć stanowiska na tę okoliczność, ale pozostawimy to w gestii premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PosełJózefKlim">Uważamy, że ten przepis jest zbędny. Wystarczy przepis art. 7, żeby zostawić wolną rękę premierowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 37?</u>
          <u xml:id="u-123.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Stwierdzam, że Komisje, przy 13 głosach za, 20 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, rekomendują Sejmowi odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-123.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">O głos prosi pan poseł Stanisław Wziątek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PosełStanisławWziątek">Chciałbym zwrócić się z pytaniem do pana ministra w sprawie stanowiska pana ministra odnośnie do opinii prawnej, która została przygotowana przez Biuro Analiz Sejmowych, a z której wynika, iż przynajmniej dwa przepisy w tym projekcie ustawy nie są zgodne z konstytucją. Jeden odnosi się do spraw związanych ze stopniami alarmowymi, a drugi do wskazania ustawowego dla premiera. W związku z tym możemy uznać, że projekt ustawy w znacznej części jest niekonstytucyjny. Czy mimo to zamierza pan forsować taki projekt ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy pan minister zechce się ustosunkować do tego stwierdzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Prosiłbym o podanie, o którą opinię chodzi. Czy pan poseł były uprzejmy podać datę tego pisma, czy bliższe dane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PosełStanisławWziątek">Oczywiście, panie ministrze. Mówię o opinii prawnej opracowanej w dniu 14 lutego 2007 r., a sporządzonej przez pana Marka Dobrowolskiego, eksperta do spraw legislacji, przy akceptacji dyrektora Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#PosełStanisławWziątek">Chciałbym nadmienić, że tego rodzaju uwagi wniosłem także podczas drugiego czytania, i miałem nadzieję, że pan minister zechce udzielić nam odpowiedzi w sprawie niekonstytucyjności projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Chciałbym zauważyć, że kwestię niekonstytucyjności rozstrzygaliśmy w Komisjach na początku procedowania. Z posiadanych przez nas opinii wynikało, że zgodność projektu ustawy z konstytucją nie budziła wątpliwości, zwłaszcza w kontekście art. 228 Konstytucji RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PosełStanisławWziątek">Panie przewodniczący, ta opinia prawna dotyczy już sprawozdania Komisji, a więc nie etapu początkowego, tylko końcowego prac Komisji, a więc jest to odniesienie się do całości projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy pan dyrektor zechce odpowiedzieć w imieniu pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegoMSWiAZbigniewWrona">Rzeczywiście, jeśli chodzi o stany alarmowe, one nie obligują konstytucyjnych organów państwa do wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. Są one instrumentem technicznym służącym do wprowadzenia odpowiednich procedur. Tak się mówi o określonym stopniu zagrożenia. To są zupełnie inne sformułowania niż te, które są zawarte w konstytucji i określają dany stan nadzwyczajny. To są inne sformułowania i mają inne funkcje, więc nie widzę żadnej sprzeczności z konstytucją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Przyznam, że od początku, jeśli chodzi o zapisy w tej ustawie, w tej materii mieliśmy różne zdania, niemniej jednak stwierdzam, że dobrnęliśmy do końca procedowania.</u>
          <u xml:id="u-132.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy pan poseł chce jeszcze coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PosełStanisławWziątek">Pozwolę sobie udostępnić kopię tej opinii panu ministrowi, żeby zechciał się nad tym pochylić i zastanowił się, co jeszcze można w tej materii zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Myślę, że jest ona do wykorzystania na etapie dalszych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAPawełSoloch">Mamy tę opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w omawianej kwestii? Nikt się nie zgłasza. W takim razie przypominam, że przedstawiciel UKIE stwierdził, że poprawki nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-136.1" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Proszę o zgłaszanie kandydatur na posła sprawozdawcę. Padła propozycja mojej osoby. Byłem sprawozdawcą wcześniej. Czy są inne propozycje? Nie ma. Stwierdzam, że zgłoszona propozycja została przyjęta, będę posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-136.2" who="#PrzewodniczącyposełEdwardSiarka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>