text_structure.xml 11.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. W dniu dzisiejszym mamy do rozpatrzenia jeden punkt porządku dziennego, który jest państwu znany. Proszę pana dyrektora Lecha Rejnusa o przedstawienie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Na początku chciałbym powiedzieć kilka słów o zaprezentowanym piśmie. Sprawozdanie z działalności NIK jest bardzo obszernym dokumentem, który otrzymali państwo wraz z krótką notatką. Zatrudnienie w Departamencie Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia w grudniu 2003 r. wynosiło 44 osoby, a etatów mamy 53. Mieliśmy pewne trudności kadrowe, ponieważ kilka osób odeszło na emeryturę, gdyż rozniosły się pogłoski, że w inny sposób będzie naliczana emerytura. W chwili obecnej zatrudnienie wynosi 51 osób, ponieważ komisja kwalifikacyjna wybrała 6 osób. Mimo trudnego rynku pracy wcale nie jest nam łatwo zatrudnić osoby do pracy w Najwyższej Izbie Kontroli. Prowadziliśmy nabór na 60 etatów. Zgłosiło się 1 tys. osób, natomiast postępowanie kwalifikacyjne przeszło 60 osób, lecz część z nich osób nie podjęła pracy, mimo że wynagrodzenia w NIK nie są małe. Departament przeprowadził w 2003 r. łącznie 50 kontroli jednostkowych - 35 kontroli planowych i 15 doraźnych, w tym 20 związanych z działem - Zdrowie. W wyniku kontroli stwierdzono nieprawidłowości finansowe na ogólną kwotę 422.830,3 tys. zł, z czego 393.738,7 tys. zł obejmowały ustalenia wydatków z naruszeniem prawa, 12.401,5 tys. zł stanowiły uszczuplenia w dochodach badanych jednostek, a 16.690,1 tys. zł zakwalifikowano jako inne nieprawidłowości finansowe. Nieprawidłowości finansowe w 75% dotyczyły działu - Zdrowie, pozostałe działów - Praca i zabezpieczenie społeczne. Odzyskane kwoty wynosiły 811,8 tys. zł, natomiast w odniesieniu do 3.294,6 tys. zł Najwyższa Izba Kontroli podjęła działania mające na celu ich odzyskanie. W roku sprawozdawczym opracowano 13 informacji o wynikach kontroli, przy czym 8 dotyczyło wykonania budżetu państwa i wykonania planów finansowych w 2002 r. przez dysponentów budżetowych. Informacje o wynikach kontroli zostały przekazane Prezydentowi Rzeczypospolitej, marszałkowi Sejmu i Senatu oraz prezesowi Rady Ministrów, a także Komisji Zdrowia oraz innym Komisjom. W zakresie zdrowia informacje o wynikach kontroli planowych dotyczyły następujących tematów: - gospodarka majątkiem pozostającym w dyspozycji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej przejętym od Skarbu Państwa przez jednostki samorządu terytorialnego w wyniku reformy administracji publicznej, - wdrażanie systemu ratownictwa medycznego w Polsce, - organizacja i finansowanie staży podyplomowych oraz specjalizacja fachowych pracowników ochrony zdrowia, - restrukturyzacja i przekształcenia systemowe w ochronie zdrowia. Komisja Zdrowia zgłosiła 8 propozycji do planu pracy na 2004 r. Prezes NIK zaakceptował je. Chciałem poinformować, że za trzy tygodnie rozpoczynamy kontrolę kontraktowania świadczeń przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W tematyce kontroli znajdują się tematy zgłoszone przez Komisję. Kolejne dwie propozycje dotyczyły funkcjonowania Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych oraz procesu rejestracji leków. Taką kontrolę podejmiemy w przyszłym roku. Kolejna kontrola dotyczy Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w aspekcie celowości i efektywności wykorzystania środków.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuPracySprawSocjalnychiZdrowiaNajwyższejIzbyKontroliLechRejnus">Rozszerzymy tę kontrolę, aby spełnić oczekiwania Komisji. Kolejna kontrola dotyczy efektywności i celowości wykorzystania środków w gospodarstwie pomocniczym w Ministerstwie Zdrowia i przeprowadzimy ją w ramach kontroli koordynowanej innego departamentu. Zbadamy trzy gospodarstwa pomocnicze oraz te wskazane przez Komisję. Pozostaje nam także kontrola Laboratorium Frakcjonowania Osocza w Mielcu, czyli skutków jego otwarcia oraz podjętych działań inwestycyjnych. Ta kontrola zostanie przeprowadzona przez delegaturę NIK w Rzeszowie. Od lat nie przeprowadzaliśmy tam kontroli, ponieważ cały czas toczy się śledztwo prokuratorskie i nie chcieliśmy powielać tych samych wyników. Często jest tak, że jeżeli prokuratura przeprowadza śledztwo, a my wkraczamy, to postępowanie zostaje zawieszone do czasu wyników kontrolnych. Uznaliśmy, że takie działanie przedłuży postępowanie prokuratorskie. Ostatnia kontrola będzie dotyczyła zbadania skutków ustawy działania ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Tę kontrole planujemy przeprowadzić w 2006 r., wtedy kiedy ta ustawa zacznie działać w całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszPolański">Mnie interesuje skuteczność kontroli Najwyższej Izby Kontroli, ponieważ często jest tak, że otrzymujemy obszerne materiały, które wykazują dużo nieprawidłowości. Chciałbym się dowiedzieć, czemu i komu ma to służyć. W jaki sposób są realizowane wnioski pokontrolne przez jednostki kontrolowane? Czy są prowadzone postępowania dyscyplinarne w stosunku do osób, które nie przestrzegają prawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaAleksandraŁuszczyńska">Chciałabym prosić o szersze wyjaśnienie przyczyn nieprawidłowości finansowych związanych z kwotą 422.830,3 tys. zł. Jest to ogromna kwota i to mnie niepokoi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAlfredBudner">Rozumiem, że Najwyższa Izba Kontroli przeprowadza kontrole w skali makro. Chciałbym się dowiedzieć, czy NIK podejmuje kontrole w poszczególnych zakładach opieki zdrowotnej. Czy macie państwo rozeznanie w tym zakresie? Wiadomo mi, że ze szpitali wyprowadzane są pieniądze na różne cele pod hasłem „inwestycje”. Takie działanie jest prowadzone w myśl zasady: „jeżeli się nic nie robi, to nie można nic skorzystać”. Tak jest właśnie u mnie w Koninie i mówiłem o tym wielokrotnie z trybuny sejmowej, że prowadzone są rozbudowy, przebudowy i inne, które pociągają za sobą niepotrzebne koszty. Czy interesujecie się takimi sprawami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszCymański">Chciałbym nawiązać do wypowiedzi pana posła Alfreda Budnera. Czy NIK reagował na uwiarygodnione sygnały? Wiadomo mi, że takich zdarzeń jest dużo. Z tego, co mi wiadomo, NIK reaguje nie tylko na dyrektywy płynące z innych urzędów lub parlamentu, lecz także na sygnały o nieprawidłowościach, skargi i materiały prasowe. Jeżeli mówimy o Koninie, to chciałbym wiedzieć, czy zgłoszono skargę oraz czy były jakieś sygnały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DyrektordepartamentuNIKLechRejnus">Najpierw odpowiem na pytanie dotyczące naszych wniosków. Różnie z tym bywało. Jednak od zeszłego roku zaobserwowaliśmy wykonywanie wniosków pokontrolnych. Wyrazem tego była pozytywna opinia z wykonania budżetu państwa. Muszę jednak powiedzieć, że NIK ma niewielkie możliwości w tym zakresie. Możemy wskazywać na niezasadność zajmowania stanowiska. Jednak korzystamy z tego niezmiernie rzadko, ponieważ nie jest to wniosek obligatoryjny. Ostatnie trzy wnioski, jakie NIK złożyła w tej sprawie, nie zostały zrealizowane. Kolejnym sposobem reakcji jest zawiadomienie Komisji do spraw Naruszenia Dyscypliny Finansów Publicznych. W roku ubiegłym sformułowaliśmy dwa wnioski, które zakończyły się ukaraniem. W dziale - Zdrowie kwota nieprawidłowości wynosiła około 300 mln zł, z tego 130 mln zł dotyczyło wykonania budżetu państwa przez Ministerstwo Zdrowia w 2003 r. Pozostałe nieprawidłowości dotyczyły restrukturyzacji w służbie zdrowia. Zaznaczam, że niedawno przedstawialiśmy taką informację. Zaprezentowane nieprawidłowości zostały stwierdzone przez pracowników departamentu i są nieco wyższe, ponieważ delegatury pokazują inne kwoty. Odpowiem teraz panu posłowi Alfredowi Budnerowi. Znam sprawę dotyczącą Konina, ponieważ poinformowała nas o tym delegatura. Trafiła do nas jeszcze skarga z Komisji Zdrowia dotyczącą działania oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Wielkopolsce i w związku z tym rozpoczniemy kontrolę w tym województwie. Taka kontrola nie była przewidziana, lecz prezes NIK w zeszłym tygodniu podjął decyzję o rozszerzeniu zakresu działania i te jednostki także zostaną skontrolowane. Muszę powiedzieć, że badamy 10–15% zgłaszanych do nas wniosków o kontrolę. Nie jesteśmy w stanie przeprowadzić więcej kontroli, ponieważ nie pozwala nam na to stan kadrowy. Dodam, że w pierwszej kolejności przeprowadzamy kontrole zaproponowane przez posłów, ponieważ uważamy to za nasz podstawowy obowiązek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAlfredBudner">Dziękuję państwu za podjęcie takiej kontroli. Proszę przyjrzeć się inwestycjom oraz powiązaniom rodzinnym poszczególnych dyrektorów w Koninie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Zadaniem naszej Komisji jest wypracowanie i uchwalenie opinii na ten temat. Przeczytam naszą propozycję: „Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 8 lipca 2004 r. rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2003 r. w zakresie właściwości Komisji. Komisja wyraża pozytywną opinię o poziomie opracowanych materiałów, doceniając różnorodność tematyki dającej podstawy do szerokiej analizy trudnej problematyki ochrony zdrowia. Komisja Zdrowia chciałaby podziękować dyrekcji i pracownikom Departamentu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia za wnikliwe i rzetelne analizy, które są bardzo pomocne w realizacji kontrolnej funkcji Komisji Zdrowia”. Nie widzę uwag. Przechodzimy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania NIK w zakresie właściwości Komisji? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła zaopiniować pozytywnie sprawozdanie NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełTadeuszCymański">Przy tej okazji należałoby przekazać podziękowanie dla prezesa NIK za wkład do pracy nad ustawą, ponieważ informacje NIK wskazały nam na patologie oraz zjawiska już istniejące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Jeszcze raz przytoczę ostatnie zdanie naszej opinii. „Komisja Zdrowia chciałaby podziękować dyrekcji i pracownikom Departamentu Pracy, Spraw Socjalnych i Zdrowia za wnikliwe i rzetelne analizy, które są bardzo pomocne w realizacji kontrolnej funkcji Komisji Zdrowia”. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>