text_structure.xml 29.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. W porządku dziennym przewidujemy rozpatrzenie i uchwalenie planu pracy Komisji na I półrocze 2003 r. Posłowie otrzymali tekst projektu przygotowanego przez prezydium Komisji. W projekcie przewidziano 20 posiedzeń. Z oczywistych względów, w planie nie ujęto wszystkich prac legislacyjnych, które będziemy musieli przeprowadzić po wpłynięciu projektów do Komisji. Czy ktoś ma uwagi do przedstawionego projektu? Za chwilę powiem o sprawach, które dodatkowo wpłynęły do Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszPolański">Otrzymuję sporo sygnałów z terenu, dotyczących opieki medycznej wśród młodzieży szkolnej z terenów wiejskich oraz z małych miast. W szczególności często podnoszony jest brak opieki stomatologicznej. Uważam, że należałoby się zająć tym tematem. Druga uwaga, którą przedkładam pod rozwagę Komisji dotyczy osób starych. Mam na myśli rozpatrzenie informacji o opiece nad ludźmi starszymi. Chodzi mi o informację z zakresu geriatrii. Dodam, że problem nasila się, ponieważ coraz więcej jest ludzi starych. Uważam, że tym zagadnieniom również należy poświęcić więcej uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Opiece nad dziećmi w wieku szkolnym zostało poświęcone jedno z posiedzeń Komisji Zdrowia w bieżącym roku. Było to wspólne posiedzenie naszej Komisji z Komisją Edukacji, Nauki i Młodzieży. Komisja zajęła się również opieką na ludźmi starszymi, poświęcając tej sprawie jedno posiedzenie. Obecnie przyjmujemy plan pracy na I półrocze 2003 r. Z początkiem 2003 r. wejdzie prawdopodobnie w życie Narodowy Fundusz Zdrowia, którego częścią jest medycyna szkolna. Pozwólmy podziałać temu Funduszowi. Proponowanym tematem możemy zająć się pod koniec roku. Zobaczymy wówczas, czy coś się zmieni na dobre w zakresie medycyny szkolnej. Zajmowanie się tym tematem w pierwszym półroczu da nam te same efekty, które uzyskaliśmy zajmując się sprawą kilka miesięcy temu. Sami wiemy, jak wygląda sytuacja w tej dziedzinie. Nie wiemy natomiast, czy poprawi się ona w nowych warunkach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Może jeszcze coś dodam do przedstawionej argumentacji. Otóż pkt 1 projektu planu pracy brzmi: „założenia do systemu profilaktyki zdrowia dzieci w środowisku nauczania i wychowywania”. Zatem Komisja zajmie się wszystkimi dziećmi w całym kraju, tzn. zarówno w miastach, jak też na wsi. Tyle tylko, że w pkt 1 chodzi o ocenę założeń, a nie analizą bieżącej sytuacji, która była już częściowo analizowana przez Komisję. O następną analizę aktualnego planu pokusimy się wtedy, kiedy Fundusz zacznie działać. Geriatrię już rozpatrywaliśmy. W omawianym planie pracy Komisji przewidujemy temat: „opieka długoterminowa”, czym nie zdążyliśmy się zająć w mijającym półroczu. Opieka długoterminowa niekoniecznie dotyczy osób starych, ale obejmuje także tę grupę ludzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAlfredBudner">Chcę zgłosić wąski temat, który można potraktować jako podpunkt jakiegoś tematu, ale jest to sprawa bardzo ważna. Chodzi o badania lekarskie dotyczące wydawania pozwoleń na broń. Sprawa dotyczy setek tysięcy obywateli naszego kraju. Tymczasem liczba lekarzy posiadających uprawnienia do przeprowadzania tego rodzaju badań jest bardzo mała. W danym rejonie można ich policzyć na palcach jednej ręki. Mieszkając w rejonie konińskim, jeździmy na badania do Poznania, albo do Warszawy. Badania dotyczą myśliwych, policjantów i żołnierzy zawodowych. Przy czym żołnierze korzystają z własnej służby medycznej i raczej nie mają oni problemów z przeprowadzaniem odpowiednich badań. Jednakże już rezerwista wojskowy, po wyjściu ze służby, który chce mieć broń, musi to sobie załatwiać na własną rękę. Mało tego, opłaty za takie badanie są dowolne. Każdy lekarz bierze tyle, ile mu się podoba. Należy to koniecznie ujednolicić, ponieważ chodzi przecież o urzędowe badania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Nie wiem, czy podniesiona sprawa może być tematem posiedzenia Komisji. To pierwsze stwierdzenie. Po drugie, chciałabym wiedzieć, ile osób posiadających broń i uprawnienia jest badanych oraz jak często przeprowadzane są takie badania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełAlfredBudner">Badanie obligatoryjne jest przeprowadzane co 5 lat. Sprawa dotyczy na pewno setek tysięcy osób. Nie mówię, że chodzi o milion osób, ale podejrzewam, że chodzi na pewno o około 500 tys. osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Chodzi o liczbę cywilów? Nie mówię bowiem o wojsku, policji i innych służbach państwowych. Te grupy mają własne służby medyczne, które zajmują się również stosownymi badaniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAlfredBudner">Rocznie badanych jest około 150 tys. myśliwych. Do tej liczby należy dodać pracowników cywilnych służb ochrony oraz wszystkich innych, którzy mają styczność z bronią. Wczoraj Sejm procedował nad nową ustawą o broni. Jeżeli zostaną uchwalone przepisy, że przeprowadzenie obowiązkowych badań lekarskich obejmie także posiadaczy wiatrówek, wtedy liczby, o których mówimy zwiększą się wielokrotnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Nie da się nagle zwiększyć liczby lekarzy wydających zaświadczenia dla osób chcących mieć broń. Lekarze muszą zdobyć stosowne uprawnienia, o czym jest mowa w odpowiednim rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaKrystynaHerman">W czerwcu Komisja ma zająć się „wdrażaniem reformy służby zdrowia w placówkach medycznych regionu zamojskiego”. Chcę zapytać, dlaczego chodzi o region zamojski? Co tak szczególnego dzieje się w tym regionie, że Komisja Zdrowia będzie musiała zająć się rejonem zamojskim i tylko tym rejonem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Dlatego, że taki wniosek został złożony. Wszyscy członkowie Komisji Zdrowia byli proszeni o przygotowanie wniosków dotyczących tematyki posiedzeń. Taki wniosek został złożony na piśmie. Był to jedyny wniosek, który wpłynął spoza prezydium Komisji, podczas tworzenia planu pracy. Wczoraj lub przedwczoraj dotarł także wniosek dotyczący międzynarodowego programu Zielone Karpaty. W programie chodzi o wielofunkcyjny rozwój obszarów górskich i podgórskich. W planie pracy temat ten potraktowaliśmy jako wizytację. Zobaczymy, czy realizacja tego przedsięwzięcia będzie możliwa. Ten właśnie temat próbowaliśmy podjąć jeszcze w poprzednim półroczu, ale nie udało się go zrealizować. Obecnie propozycja dotyczy zajęcia się tą tematyką przez siedem komisji. Nie wiem, czy jest to możliwe do zrealizowania. Przypomnę, że od września br. próbowaliśmy zebrać jakąkolwiek grupę, która przeprowadziłaby wizytację, ale z Komisji Zdrowia nikt się nie zgłosił; nawet posłowie mieszkający w okolicach Tatr. Wobec tego pozostawmy temat Zielonych Karpat w planie pracy, ale doprowadzenie do wizytacji może okazać się trudne. Oczywiście nie mogę zapewnić posłów, że temat zawarty w pkt 19 planu pracy, tzn. funkcjonowanie placówek służby zdrowia w placówkach medycznych regionu zamojskiego, zostanie zrealizowany. Jednak taki temat jest zawarty w przedstawionym posłom projekcie planu pracy Komisji. Jest oczywiste, że można stawiać wnioski dotyczące zmian w projekcie, wycofania pewnych punktów lub wniesienia innych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaKrystynaHerman">Składam wniosek o wykreślenie pkt 19. Dlatego, że nie uważam za celowe, aby poświęcać posiedzenie Komisji Zdrowia na wdrażanie reformy służby zdrowia w rejonie zamojskim. Tym bardziej że na kwiecień przewiduje się rozpatrzenie nowych założeń kontraktowania i finansowania usług medycznych. Wtedy będzie okazja na ocenę wdrażania reformy służby zdrowia; na ocenę wdrażania Narodowego Funduszu Zdrowia. Właśnie dlatego zapytałam wcześniej, co szczególnego dzieje się w regionie zamojskim, że Komisja ma poświęcić temu rejonowi jedno posiedzenie? Powtarzam wniosek o wykreślenie pkt 19 z planu pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAndrzejJagiełło">Nie wiem dlaczego tak długo rozmawiamy o temacie dotyczącym rejonu zamojskiego. Natomiast mnie interesuje pkt 11: „nowe założenia kontraktowania i finansowania usług medycznych”. Kontrakty są analizowane już obecnie. Kontrakty już wywołują wiele uwag lub są one kontestowane przez lekarzy i kasy chorych. Nie wiem, czy kwiecień nie jest zbyt późnym terminem, skoro kontrakty będą już zawierane, a Komisja zacznie dopiero wtedy rozmawiać, jakie są założenia kontraktowania i finansowania usług medycznych. Czy nie należałoby przesunąć tego tematu na wcześniejszy termin, aby mieć pewność, że reguły kontraktowania i finansowania usług medycznych są jasne i czytelne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszCymański">Sądzę, że w kwietniu Komisja powinna dokonać oceny wdrażania Narodowego Funduszu Zdrowia oraz sytuacji finansowej służby zdrowia. Przegraliśmy batalię o pieniądze, natomiast rzeczywistość pozostała bez zmian. Mam na myśli zwłaszcza sytuację w szpitalnictwie. Przy czym nie powinniśmy poprzestać tylko na ocenie sytuacji, ponieważ wierzę, że istnieją jeszcze jakieś możliwości pomocy dla służby zdrowia. Alternatywą jest bowiem fala protestów. Starostowie nie mają pieniędzy na służbę zdrowia, a długi wciąż wzrastają. Jeżeli nie będą podejmowane jakieś amortyzujące działania, albo nawet zmiany przepisów, wtedy sytuacja będzie się zaostrzać. Mam na myśli zmianę przepisów, które zablokują jakoś pogarszającą się sytuację. Chodzi np. o zwolnienie pieniędzy na wypłatę wynagrodzeń. Bywają też sytuacje, że stan prawny jest różnie interpretowany. W takich sytuacjach interweniuje się indywidualnie przez wojewodów, przez nasze spotkania w terenie itd. Taka sytuacja ma miejsce w różnych województwach. Uważam, że Komisja Zdrowia jako pierwsza ma prawo - a sądzę, że także obowiązek - zajęcia się sytuacją w służbie zdrowia. Uważam też, że po trzech miesiącach działania NFZ można będzie dostrzec wiele zjawisk. Może trzeba będzie wówczas rozpocząć prace nad nowelizacją ustawy o Narodowym Funduszu Zdrowia. Przecież mamy świadomość, że opracowaliśmy tę ustawę przy największej staranności, ale bardzo szybko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">W nawiązaniu do wypowiedzi posła Tadeusza Cymańskiego mam dwa pytania. Po pierwsze - skąd uwolnić pieniądze? Samo uwolnienie jest mniejszym problemem, niż to, skąd je należy uwolnić - jak to zostało ładnie określone. Po drugie - NFZ jeszcze nie zaczął być realizowany, a sama ustawa też nie weszła jeszcze w życie. Jeżeli będziemy w stanie określić, kiedy NFZ zacznie funkcjonować, dopiero wtedy będziemy mieli o czym mówić. Przecież nawet kwiecień 2003 r. to początek funkcjonowania NFZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełZbigniewPodraza">Wiadomo nam, że obecnie dopiero są opracowywane procedury kontraktowania i finansowania usług medycznych. Standaryzacja tych procedur oraz ich koszty są przedmiotem prac. Nie sądzę, aby wprowadzenie proponowanych zamierzeń było możliwe natychmiast. Ich wprowadzenie będzie chyba możliwe dopiero od 2004 r. Natomiast poznanie zasad kontraktowania należy nam wyjaśnić. Kontraktowanie będzie realizowane z wykorzystaniem nowego systemu elektronicznego. To również można wyjaśnić Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Zgadzam się z posłanką Krystyną Herman, żeby zasady kontraktowania były przekazane do wiadomości Komisji jak najszybciej. Nie muszą one być jeszcze zaakceptowane, ale członkowie Komisji Zdrowia powinni wiedzieć, na jakich zasadach będzie odbywała się owa kontraktacja. Posłowie są często zapytywani o przyszłe zasady kontraktowania, a nie jesteśmy w stanie wiążąco odpowiedzieć na zapytania obywateli lub przedstawicieli władz terenowych. Podzielam również wątpliwość dotyczącą pkt 19. Dlaczego tylko region zamojski ma zainteresować Komisję pod kątem wdrażania reformy służby zdrowia? Jesteśmy posłami Rzeczypospolitej Polskiej i powinniśmy zastanawiać się, jak wdraża się reformę w całym kraju, a nie tylko w regionie zamojskim. Poza tym jest za wcześnie na ocenę wdrażania reformy służby zdrowia. Ten temat przesunęłabym na koniec 2003 r. Przy czym nie zajmowalibyśmy się jednym regionem lecz dokonalibyśmy oceny wdrażania reformy służby zdrowia w całym kraju. Jeszcze raz zwracam się z prośbą o przesunięcie tematu dotyczącego kontraktowania i finansowania usług medycznych na luty 2003 r. Zasady, czy założenia w tej materii nie muszą być dopracowane w szczegółach, ale Ministerstwo Zdrowia powinno przekazać nam deklarowany już plan do wiadomości. Chodzi m.in. o to, abyśmy mogli pójść w teren świadomi tego, co dzieje się w centrali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszCymański">Chcę odpowiedzieć na zarzut, że w moich wypowiedziach chodzi o tworzenie atmosfery zamieszania, czy zachęcanie do rokoszu. Posłowie mają prawo usłyszeć odpowiedź na zapytania do rządu. Mam na myśli fakt, że już po raz drugi nie uzyskałem odpowiedzi, tym razem na sali sejmowej. Chodzi o zapytanie dotyczące przeznaczenia na cele służby zdrowia potencjalnych, dodatkowych wpływów z akcyzy alkoholowej. Komisję Zdrowia zadowoliłaby odpowiedź ministra finansów na zadawane pytania. Zadowoliłaby nas sama deklaracja, że w przypadku osiągnięcia dodatkowych wpływów z akcyzy na alkohole, część z nich zostanie przeznaczona na służbę zdrowia. Możliwości osiągnięcia dodatkowych środków z akcyzy wyraźnie się rysują. W planie pracy przewidujemy rozpatrzenie sprawozdania z realizacji w 2001 r. „Programu Pierwotnej Profilaktyki Chorób Odtytoniowych w Polsce”. Tak, jak w przypadku alkoholu, tylko niewielka, zbyt mała część wpływów z akcyzy jest kierowana na profilaktykę chorób odtytoniowych. Przy okazji rozpatrywania tego tematu Komisja ma pełne prawo moralne poprosić o całościową ocenę łącznych kosztów leczenia chorób odtytoniowych; o szacunek kosztów w tej dziedzinie. Dobrze byłoby zorientować się także, jaki jest przeciętny koszt leczenia nowotworów płuc, krtani lub przełyku. Chodzi o to, aby unaocznić problem opinii publicznej. Uważam, że pomysł repatyt realizowany przez lekarzy z Krakowa jest bardzo dobry. Ma on bardzo mocne podstawy w argumentacji merytorycznej, ale także duże znaczenie propagandowe; możliwe do przekonującego pokazania ważnych treści w mediach. Gdyby zaś przyjąć wzrost akcyzy i zagwarantować dla służby zdrowia pozyskane środki nawet od półrocza, wówczas daje to różne możliwości manewru, nawet prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia. W tej sprawie trwa walka. Po przegranej bitwie wojsko zwykle się rozchodzi. Tak też stało się obecnie, a tak się stać nie powinno. Sam też wiem, że sytuacja finansowa jest dramatyczna, ale wykorzystanie rezerw jest nadal możliwe i trzeba korzystać z nadarzających się możliwości ich wykorzystania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełRyszardStanibuła">Chcę podtrzymać propozycję dotyczącą zorganizowania posiedzenia Komisji na temat wdrażania reformy służby zdrowia w regionie zamojskim. Chcę też wyjaśnić, że nie chodzi tylko o region zamojski. Chodzi natomiast o całą Polskę wschodnią, czy południowo-wschodnią. Tam będzie przebiegać niedługo wschodnia granica Unii Europejskiej. Ta część kraju będzie charakteryzować się również różnorodnością problemów związanych ze współpracą z państwami za naszą wschodnią granicą, będącą również granicą Unii. Przy czym proponowany termin czerwcowy stwarza już szansę dokonania oceny wdrażania reformy służby zdrowia. Dodam, że Akademia Medyczna oraz wiele placówek medycznych z tamtego regionu zwróciło się z prośbą o zorganizowanie posiedzenia Komisji Zdrowia w Lublinie lub w Zamościu. Właśnie dlatego taka propozycja została przedstawiona Komisji. Sam proszę o utrzymanie tego tematu w planie pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Przyjmuję do wiadomości, że poseł Ryszard Stanibuła zaprasza całą Komisję do ziemi zamojskiej. Pewnie chętnie nas tam ugości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełRyszardStanibuła">Chętnie to uczynię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Chcę tylko zapytać o pewną sprawę. Tematem posiedzenia Komisji miałoby być wdrażanie reformy służby zdrowia. Tak brzmiała propozycja. Chciałabym uzyskać odpowiedź na pytanie, o którą reformę chodzi? Czy chodzi o tę reformę, która właśnie się nie powiodła, czy może o tę, która - daj Bóg - by się powiodła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełRyszardStanibuła">Chodzi o tę reformę, którą będziemy wkrótce wdrażać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">W moim pytaniu chodziło właśnie o to, czy zajmowanie się tą tematyką nie jest przedwczesne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełTadeuszCymański">Proponuję, aby w tym przypadku szukać kompromisu. Można zmienić brzmienie zaproponowanego tematu, dopisując, że chodzi o wdrażanie reformy na przykładzie regionu zamojskiego. Przecież jest oczywiste, że Komisja interesuje się całym krajem. Pozostawienie dotychczasowego brzmienia tematu posiedzenia nie ma uzasadnienia. Natomiast dużym wydarzeniem będzie pomyślna realizacja programu Zielone Karpaty. Obiektywnie rzecz biorąc, program został rzeczywiście dobrze przygotowany i jest piękny. W programie przewiduje się np. szerokie wykorzystanie środków pomocowych Unii Europejskiej, co też wydaje się wielce realne. Poza wszystkim, Tatry to zielone płuca na południu Polski. Przydałyby się one także Komisji. Dlatego pomysł wizytacji tego regionu wcale nie jest zły. Nadejdzie wiosna i można zorganizować wyjazdowe posiedzenie Komisji poświęcone programowi, który ma na celu wielofunkcyjny rozwój obszarów górskich i podgórskich, jak to ujęto w projekcie planu pracy. Wystarczy wygospodarować czas, a wtedy będzie można połączyć pożytek z przyjemnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosłankaAleksandraŁuszczyńska">Mam prośbę do posła Tadeusza Cymańskiego, który tak ciężko pracuje, szukając i licząc pieniądze dla służby zdrowia, żeby w dniu dzisiejszym wykorzystał szanse przy okazji głosowania nad wotum nieufności wobec wicepremiera, ministra finansów Grzegorza Kołodki. Niech poseł Tadeusz Cymański zbierze wszystkie swoje uwagi i wręcz zapyta ministra, czy te pieniądze z akcyzy mogą być przeznaczone na cele służby zdrowia? Posłowi Tadeuszowi Cymańskiemu będzie zręczniej to uczynić, co wszyscy w Komisji rozumiemy. Szkoda, że poseł Tadeusz Cymański zabiera nam czas na posiedzeniach Komisji, a słucham tego już chyba po raz piąty. Po drugie, zawsze możliwa będzie zmiana we wdrażaniu nowej reformy. Będąc w terenie musimy czuwać, jak przebiega wprowadzanie tego planu. Jeżeli coś będzie nie tak, to w każdej chwili możemy zebrać się na posiedzeniu Komisji, zaprosić ministra, a wtedy wyjaśniać pojawiające się zjawiska, reagować na nie, czy nawet nowelizować ustawę. Po trzecie, zapraszam do Płocka, bo jest blisko i pięknie. Na przykładzie tamtejszej służby zdrowia także można zobaczyć, jak wygląda wdrażanie nowej reformy w służbie zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełStanisławJarmoliński">Chcę poruszyć sprawy, które zapewne znowu znudzą posłankę Aleksandrę Łuszczyńską, ale trudno. Popieram w pełni postulaty zgłoszone przez posła Tadeusza Cymańskiego. Nie wierzę, a wręcz jestem do końca niewierzący, że na tyle poprawi się sytuacja ekonomiczna kraju, żeby nasza służba zdrowia dostawała dodatkowe pieniądze z budżetu. W związku z tym proponuję, aby do połowy przyszłego roku przyłożyć się i wypracować te 2 grosze od jednego wypalonego papierosa dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie wiem jak wygląda sprawa dochodów z akcyzy na alkohole i dlatego należy zastanowić się, co można w tej sprawie zrobić, by służyło to ochronie zdrowia. Mam na myśli niedawne obniżenie wysokości akcyzy. Opowiadam się natomiast za pozostawieniem i płaceniem składek na NFZ, przynajmniej w wysokości 0,25%, przez każdego ubezpieczonego, niezależnie od wysokości podstawy wymiaru składki. W sprawie przedstawionego Komisji projektu planu pracy mam mieszane uczucia. Można zgodzić się z czerwcowym terminem wyjazdowego posiedzenia do regionu zamojskiego, zwłaszcza gdy przyjmie nas tam poseł Ryszard Stanibuła. Uważam, że sprawy wdrażania reformy należy bardzo mocno pilnować. Jeżeli nie będziemy pilnować sprawy, wtedy urzędnicy Ministerstwa Zdrowia, a zwłaszcza urzędnicy NFZ zrobią to tak, jak im będzie wygodniej. Będą tworzyć doskonałe sprawozdania - ponieważ papier jest cierpliwy - z których na ogół nic nie będzie wynikać. Natomiast służba zdrowia w terenie będzie funkcjonować tak, jak jej się będzie udawało egzystować. Nie chcąc być gołosłowny, chcę przedstawić sytuację, z którą zostałem zapoznany, jadąc na obecne posiedzenie Sejmu. Chodzi o to, że od kilku lat położne środowiskowe zawiązywały typowe umowy kontraktowe z kasami chorych i jakoś tam funkcjonowały. Nie wiem, czy jest to wybryk Małopolskiej Kasy Chorych, czy chodzi o zjawisko dotyczącego całego kraju? Przyszły do mnie położne, które stwierdziły, że obecnie ograniczono im wysokość kontraktowania do 6 tys. kobiet, przy czym opłata od jednej kobiety została określona w wysokości 25 groszy. Daje to około 1500 zł miesięcznie. Z tej kwoty należy dokonać wszelkich ustawowych opłat. W konsekwencji położnym pozostaje około 300 zł na własne utrzymanie. Podaję ten przykład, którego nie zdążyłem jeszcze zweryfikować, zwłaszcza że ze sprawą zapoznano mnie w poniedziałek, przed wyjazdem do Warszawy. Jeżeli kasy chorych już obecnie funkcjonują na zasadzie zdecydowanych oszczędności, to obawiam się, że NFZ wejdzie dokładnie w te same buty i okaże się prawdą, że nie będzie lepiej lecz gorzej. Mam na myśli sytuację tych, którzy kontraktują, jak również tych, dla których dokonuje się kontraktów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosłankaKrystynaHerman">Naprawdę nie mam nic przeciwko regionowi zamojskiemu. Wrócę jednak do pkt 19, ponieważ mam wątpliwości, czy akurat ten region jest reprezentatywny dla sytuacji w całym kraju. Czy ocena wdrażania reformy w tym regionie pozwoli nam wyciągnąć konkretne wnioski? Jeżeli już, to może pokusilibyśmy się o ocenę funkcjonowania placówek służby zdrowia w regionie zamojskim. Nie chodzi o wdrażanie reformy, ponieważ ta reforma jest wdrażana od dawna. Komisja Zdrowia powinna zająć się raczej planami zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych, ponieważ będą one już przygotowane we wszystkich regionach kraju. Połowa roku, to będzie czas, kiedy plany zabezpieczenia dostępu do świadczeń zdrowotnych będą kierowane do centrali. Właśnie te plany stanowią istotę funkcjonowania Funduszu. Dobrze byłoby, gdyby Komisja zajęła się właśnie tym tematem tak, jak kiedyś analizowaliśmy plany restrukturyzacji przygotowywane w województwach, które były następnie kierowane do Ministerstwa Zdrowia. Na tej podstawie dzielono później środki finansowe. Bardzo mi się podoba region zamojski, ale uważam, że jeżeli posiedzenie Komisji ma się odbyć w tym regionie, to może przełóżmy je na drugie półrocze 2003 r. Natomiast w tym czasie, na kiedy je zaplanowano w projekcie, zajmijmy się planami zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">„... na przykładzie województwa zamojskiego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełRyszardStanibuła">Właśnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełTadeuszCymański">W końcu roku pojedziemy w zamojskie drugi raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Proszę o skoncentrowanie uwagi. Czy mogę podsumować uwagi posłanki Krystyny Herman? W taki mianowicie sposób, że temat uzyska następujące brzmienie: plan zabezpieczenia zdrowotnego, a funkcjonowanie placówek medycznych na przykładzie regionu zamojskiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Czy posłanka Krystyna Herman zgadza się z takim ujęciem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosłankaKrystynaHerman">Niech już tak będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Druga zmiana w projekcie polega na przesunięciu tematu „nowe założenia kontraktowania i finansowania usług medycznych” na luty 2003 r. Ponadto został już wpisany temat dotyczący programu Zielone Karpaty. Może uda się to jakoś zrealizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Czy województwa śląskie mają Karpaty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosłankaBarbaraBłońskaFajfrowska">Karpaty są bliskie wszystkim. W sprawach różnych chcę poinformować posłów, że Komisja otrzymała zaproszenie z Państwowego Zakładu Higieny na dzień 9 stycznia 2003 r. Rada Naukowa Instytutu zaprasza nas do złożenia wizyty. Powiem dlaczego byłabym skłonna do przyjęcia tego zaproszenia. Jest to najstarszy instytut zdrowia publicznego w Polsce, a obecnie w ramach restrukturyzacji instytutów, Państwowy Zakład Higieny, jako instytut naukowo-badawczy wejdzie w skład Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego. W skład tegoż Instytutu wejdzie także Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Leków. W ten sposób powstanie Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego. Dlatego chcę zaprosić posłów w dniu 9 stycznia 2003 r. o godz. 12.00 do złożenia wizyty w PZH przy ul. Chocimskiej 24 w Warszawie. Proszę o zapisanie się na ten wyjazd, ponieważ musimy wcześniej zabezpieczyć transport. Wyjazd zorganizujemy przy okazji regularnego, pierwszego w przyszłym roku posiedzenia Komisji. Wyjazd zostanie potraktowany jako pierwszy punkt posiedzenia Komisji. Drugie zaproszenie, jeszcze bez określenia daty, wystosował do Komisji Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego. Związek zaprasza posłów do zwiedzenia wybranego przez Komisję zakładu farmaceutycznego. Zaproszenie wiąże się z przygotowaniami zakładów farmaceutycznych do akcesji do Unii Europejskiej. Chodzi m.in. o ocenę skutków akcesji dla przemysłu farmaceutycznego w Polsce, omówienie dostępności leków oraz ewentualne przedyskutowanie podjęcia działań na forum Unii, w związku z rozpoczętym procesem legislacyjnym, wprowadzającym dyrektywy Unii w sprawach farmaceutycznych. Czy ktoś z posłów chce zgłosić sugestie, co do odwiedzenia konkretnego zakładu? Może zwiedzimy zakłady farmaceutyczne w Tarchominie, które nie wyszły jeszcze z gestii polskiej? Poza tym do Tarchomina nie jest daleko. Brak dyskusji odbieram jako przyzwolenie dla prezydium Komisji, aby podjęło stosowne działania i aby to zrobić rozsądnie. Z zaproszenia skorzystamy zapewne bliżej wiosny, kiedy łatwiej można się poruszać. Wracając do projektu planu pracy, proponuję przejście do głosowania. Mam na myśli także poprawki wniesione podczas dyskusji. Nie wiem, czy wszystko uda nam się zrealizować w przyszłym półroczu, ale przynajmniej mocno się o to postaramy. Kto jest za przyjęciem planu pracy wraz ze zgłoszonymi w dyskusji poprawkami? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła bardzo bogaty plan pracy na I półrocze 2003 r. Wobec wyczerpania porządku obrad, uważam posiedzenie Komisji Zdrowia za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>