text_structure.xml
14.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaKatarzynaPiekarska">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam wszystkich. W porządku dziennym mamy dwa pierwsze czytania projektów ustaw. Proponuję, abyśmy najpierw przystąpili do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o przenoszeniu treści księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej w systemie informatycznym oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego i ustawy o księgach wieczystych i hipotece, zawartego w druku nr 773, a następnie przeszli do pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości, zawartego w druku nr 741. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do pkt. I porządku dziennego. Proszę o wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościJerzyŁankiewicz">Obecnie księgi wieczyste, których jest ponad 14 mln, prowadzi się w postaci papierowej, według ustalonych wzorów. Wpisy do nich dokonywane są ręcznie bądź komputerowo, ale tylko przy wykorzystaniu edytora tekstu. W dobie elektronicznego przetwarzania danych taki sposób zapisu w księgach wieczystych jest zdecydowanie przestarzały i nie odpowiada potrzebom rozwijającej się gospodarki rynkowej. Bezsporna, w tej sytuacji, staje się konieczność zastąpienia tzw. papierowej księgi wieczystej nowoczesnym sądowym systemem komputerowym, z centralną bazą ksiąg wieczystych. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przystąpił do programów PHARE 2000 i PHARE 2001 współfinansowanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz środków budżetowych, które stanowią wkład naszej strony. Program ten będzie realizował zadania informatyzacji sądowej ksiąg wieczystych. Projektowana ustawa stanowi jeden z aktów prawnych niezbędnych do realizacji zobowiązań przyjętych przez rząd RP, w ramach programów PHARE 2000 i 2001 oraz wstępnie uzgodnionego z Unią Europejską programu PHARE 2003. W „Uzasadnieniu” projektu ustawy znajdują się dokładne dane dotyczące wkładu finansowego ze strony PHARE oraz z naszej strony, w ramach współfinansowania. Z uwagi na dotychczasową postać ksiąg wieczystych nie ma technicznej możliwości wykorzystania wprost w księdze wieczystej, prowadzonej w systemie informatycznym, danych zawartych w dotychczasowych księgach wieczystych. Aby umożliwić ich pozyskanie i zapewnić ciągłość instytucji ksiąg wieczystych po wprowadzeniu systemu informatycznego, przygotowano przedkładany projekt ustawy. Przeniesienie treści dotychczasowych ksiąg wieczystych do informatycznej struktury ksiąg wieczystych, będzie dokonywane przez utworzone wyłącznie do tych celów ośrodki migracyjne ksiąg wieczystych. Stanowią one jednostki organizacyjne sądu okręgowego, działające na rzecz sądów rejonowych prowadzących księgi wieczyste i nadzorowane przez prezesa sądu okręgowego. Przewiduje się utworzenie pięciu ośrodków migracyjnych. W pierwszej fazie - na dzień wejścia w życie ustawy - otworzone zostaną trzy, a w następnym roku dwa. Proponowane rozwiązania są, naszym zdaniem, optymalne ze względu na przewidywany ogrom pracy - związanej z przeniesieniem treści dotychczasowych ksiąg wieczystych do systemu informatycznego. Poza tym określone są w projekcie ustawy zasady migracji ksiąg wieczystych. Proponowane w tym zakresie rozwiązania mają zapewnić sprawny i szybki proces migracji, nie zakłócający normalnego funkcjonowania wydziałów ksiąg wieczystych. Na ministrze sprawiedliwości ciąży koordynacja migracji ksiąg wieczystych w poszczególnych sądach rejonowych. Będzie on ustalał plany migracji ksiąg wieczystych, jak również wyznaczał sądy, w których wprowadzony zostanie system informatyczny zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych oraz w których rozpoczyna się migrację. Migracja ksiąg wieczystych będzie przeprowadzana sukcesywnie w poszczególnych sadach rejonowych, tak aby zakończyć ją w możliwie najkrótszym czasie dla danego sądu rejonowego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościJerzyŁankiewicz">O rozpoczęciu i zakończeniu migracji ksiąg wieczystych, prowadzonych przez dany wydział sądu rejonowego, będzie informacja - w drodze obwieszczenia - prezesa sądu okręgowego, właściwego dla ośrodka migracyjnego. Założono, że po rozpoczęciu migracji ksiąg wieczystych sąd rejonowy powinien przekazywać sukcesywnie dotychczasowe księgi wieczyste właściwemu ośrodkowi migracyjnemu oraz że dotychczasowa księga wieczysta nie będzie mogła być wydana ośrodkowi migracyjnemu na czas dłuższy niż 10 dni. Migracja ma objąć wszystkie księgi wieczyste założone lub urządzone po 1 stycznia 1947 r. Ze względu na to, że stan ksiąg dawnych, tj. założonych przed 1 stycznia 1947 r., w skali kraju jest bardzo różny, migrację tych ksiąg ograniczono tylko do takich, dla których urządzono dalszy tom w trybie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 listopada 1946 r. o prowadzeniu dotychczasowych ksiąg hipotecznych (gruntowych, wieczystych) po dniu 31 grudnia 1946 r. W toku migracji ksiąg wieczystych ośrodek migracyjny będzie sprawdzał zgodność oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej z danymi zawartymi w bazie danych ewidencji gruntów i budynków, korzystając z nieodpłatnego dostępu do danych w tej bazie. Takie rozwiązanie pozwoli na zapewnienie synchronizacji ewidencji gruntów i budynków z księgami wieczystymi. Dotychczasowa księga wieczysta, po jej zapisaniu w centralnej bazie danych, stanie się częścią akt księgi wieczystej prowadzonej od tej pory w systemie informatycznym i zachowa moc dokumentu urzędowego. Prezesi sądów rejonowych, każdy w zakresie swojej właściwości, do 15 dnia każdego miesiąca, będą ogłaszać w budynku sądu rejonowego objętego migracją oraz w siedzibie organu prowadzącego kataster nieruchomości, wykazy ksiąg wieczystych, których migracja została zakończona w miesiącu poprzedzającym. Oczywiście projektowane rozwiązania, dotyczące migracji ksiąg wieczystych, wymagają dokonania niezbędnych zmian w stosownych przepisach Kodeksu postępowania cywilnego, w zakresie postępowania wieczystoksięgowego oraz w przepisach ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Wprowadzenie systemu informatycznego zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych, regulowane w ustawie o księgach wieczystych i hipotece wiąże się z koniecznością utworzenia centralnej bazy danych ksiąg wieczystych. Utrzymanie i zapewnienie bezpieczeństwa tej bazy należeć będzie do zadań ministra sprawiedliwości. Dostępność do ksiąg wieczystych i ich danych zapewni komórka organizacyjna Ministerstwa Sprawiedliwości - Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych, która poprzez jednostki, w postaci centrali oraz działających przy wydziałach ksiąg wieczystych w poszczególnych sądach rejonowych ekspozyturach, na wniosek osób zainteresowanych będzie wydawała dokumenty w postaci odpisów ksiąg wieczystych i zaświadczeń o zamknięciu księgi wieczystej. Dokumenty wydane przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych będą miały moc dokumentów wydanych przez sąd. Wprowadzenie systemu informatycznego ksiąg wieczystych ze względu na skalę przedsięwzięcia będzie realizowane etapami. Dotychczas zostało zaplanowane i zabezpieczone finansowanie systemu umożliwiające objecie nim 58 wydziałów ksiąg wieczystych o największych zaległościach, zlokalizowanych w największych aglomeracjach.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwościJerzyŁankiewicz">Należy podkreślić, iż sam proces migracji ksiąg wieczystych nie zmieni zakresu ujawnionych praw w księgach wieczystych, a jedynie zmieni formę prowadzenia księgi wieczystej na bardziej funkcjonalną.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaKatarzynaPiekarska">Czy są uwagi lub pytania? Nie widzę. Sądzę zatem, że zasadne będzie powołanie podkomisji, która szczegółowo zajmie się tym projektem. Proponuję, by była to podkomisja pięcioosobowa, w której skład weszliby posłowie: Jakub Derech-Krzycki, Piotr Smolana, Magdalena Banaś, Wanda Łyżwińska i Stanisław Rydzoń. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie? Stwierdzam, że Komisja powołała i zaakceptowała skład podkomisji jednogłośnie. Jednocześnie proponuję, by przewodniczącym podkomisji został poseł Jakub Derech-Krzycki. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję. Przystępujemy do pkt. II porządku dziennego - pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości, zawartego w druku nr 741. Mamy tu pewien problem. Otóż stanowisko rządu do projektu tej ustawy wpłynęło dopiero wczoraj do marszałka Sejmu i do nas jeszcze nie dotarło. Ponieważ na sali jest przedstawiciel wnioskodawców, poproszę go o uzasadnienie do projektu ustawy, a następnie - w związku z zaistniałą sytuacją - zaproponuję powołanie trzyosobowej podkomisji, która w pilnym trybie przystąpiłaby do pracy nad projektem. Proszę o wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">W imieniu posłów wnioskodawców mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości. Problematykę przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności obejmują dwie ustawy ostatnio uchwalane. Jedna z nich - ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności, weszła w życie 1 stycznia 1998 r. - obudowana została dwoma wyrokami Trybunału Konstytucyjnego i była wielokrotnie nowelizowana. W tej chwili uprawnienie, zawarte w tej ustawie, praktycznie wygasło, ponieważ czas jego obowiązywania minął z dniem 31 grudnia 2000 r. Okres obowiązywania drugiej ustawy - z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości - mija 24 października 2002 r. Z racji tej, że okres obowiązywania tejże ustawy jest stosunkowo krótki, grupa posłów wnioskodawców złożyła projekt zmiany ustawy o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości. Projekt zmiany tej ustawy idzie tylko w jednym kierunku, a mianowicie doprowadza do bezterminowej możliwości wykorzystania uprawnienia w tejże ustawie zawartego. Uprawnienie to - o którym mówi ustawa przez nas rozpatrywana - ma zarówno charakter osobisty, związany z prawami obywateli, a także związane jest z obecnością państwa polskiego na Ziemiach Zachodnich i Północnych. Otóż ustawa z dnia 26 lipca 2001 r. dotyczy kręgu podmiotów, które są użytkownikami wieczystymi nieruchomości położonych na obszarze ziem odzyskanych. Ostatnio jesteśmy świadkami wypowiedzi znanych i wpływowych polityków niemieckich podważających stan polskiej własności na Ziemiach Zachodnich i Północnych. Powoduje to niepewność wśród Polaków zamieszkujących te Ziemie. Uważamy, że nowelizacja tej ustawy i umożliwienie zamiany prawa użytkowania wieczystego na prawo własności właśnie na tych terenach pozwoli w pewien sposób ustabilizować stosunki własnościowe na tym obszarze i doprowadzi do silniejszej obecności państwa polskiego na ziemiach odzyskanych. Na zakończenie chciałbym serdecznie podziękować pani przewodniczącej za to, że stosunkowo szybko wyznaczyła termin pierwszego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaKatarzynaPiekarska">Czy są pytania lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełBohdanKopczyński">Propozycja, aby czas obowiązywania tej ustawy był nieograniczony, jest ze wszech miar słuszna. Popieram wniosek pani przewodniczącej o powołanie trzyosobowej podkomisji do rozpatrzenia tego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaKrystynaGrabicka">Zakres zmian ustawy jest tak wąski - dotyczy w zasadzie dwóch artykułów oraz czasu obowiązywania ustawy - że, moim zdaniem, nie ma powodu, by powoływać specjalną podkomisję. Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka jest władna sama podjąć decyzję w tych kwestiach.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaKatarzynaPiekarska">Pozostaje jednak kwestia - czy ustawa ma stracić swój epizodyczny charakter, czy też mamy przedłużyć jej czas obowiązywania do lat dwóch - trzech, ewentualnie - jak proponują wnioskodawcy - skreślić ograniczenie w ogóle. Jak już wspomniałam - nie mamy również w tej sprawie stanowiska rządu, co wiąże się z tym, iż początkowo ministrem delegowanym został minister sprawiedliwości, po czym projekt przeszedł do ministra infrastruktury. Proponuję powołanie podkomisji trzyosobowej, która może spotkać się w środę, czwartek lub piątek, abyśmy np. za dwa tygodnie mogli przeprowadzić drugie i trzecie czytanie na posiedzeniu Sejmu. Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji? Nie widzę. Proponuję, by w skład podkomisji weszli posłowie: Adam Markiewicz, Janusz Dobrosz i Krystyna Grabicka. Kto jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie powołała podkomisję w zaproponowanym składzie. Jednocześnie proponuję, by przewodniczącym podkomisji został poseł Adam Markiewicz. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję. Dziękuję wszystkim. Zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>