text_structure.xml
56.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAlfredBudner">Otrzymałem niepokojącą wiadomość, że o 45% wzrosną opłaty za badanie mięsa w ubojni. Czy to jest prawda? Czym się kierowano, wprowadzając tak znaczne podwyżki? Za to oczywiście będą musieli zapłacić rolnicy. Bardzo proszę, aby minister rolnictwa i rozwoju wsi przedstawił informację na ten temat na najbliższym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby minister rolnictwa i rozwoju wsi przedstawił tę informację na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJózefPilarczyk">Gotów jestem dzisiaj przedstawić informację na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Dzisiaj zajmujemy się systemem IACS oraz Systemem Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Problem opłat za badania weterynaryjne omówimy na jutrzejszym posiedzeniu Komisji. Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę panią minister Darię Oleszczuk o przedstawienie informacji o stanie prac nad wdrożeniem systemu IACS.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiDariaOleszczuk">Oddaję głos panu prezesowi Wiesławowi Pomajdzie, który szczegółowo omówi kwestie związane z akredytacją agencji płatniczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaWiesławPomajda">Chciałbym państwa poinformować o przebiegu procesu akredytacji. Pierwszy raport audytora opisywał stan przygotowań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na dzień 2 marca 2004 r. Od tego czasu podjęliśmy działania mające na celu wdrożenie rekomendacji audytora. Uwagi dotyczyły procedur operacyjnych, organizacyjnych oraz systemu informatycznego, który jest podstawą funkcjonowania systemu IACS. Następny etap audytu zakończył się 9 kwietnia 2004 r. Jeszcze przed świętami kopie raportu otrzymali: minister finansów, minister rolnictwa i rozwoju wsi oraz prezes ARiMR. Wczoraj odbyło się posiedzenie zespołu akredytacyjnego pracującego przy ministrze finansów. Podjęto decyzję o rekomendacji ministrowi finansów akredytacji Agencji w trybie warunkowym. Tryb warunkowy dotyczy ewidencji producentów, wniosków obszarowych oraz wniosków o dopłaty do obszarów o trudnych warunkach gospodarowania (ONW). Rekomendację otrzyma minister finansów. Potem zostanie przygotowane rozporządzenie zawierające akredytację Agencji. Do 13 kwietnia 2004 r. Agencja przyjęła ponad 978 tys. wniosków o nadanie numerów ewidencyjnych. Wystawiliśmy ponad 855 tys. zaświadczeń o przyznanych numerach ewidencyjnych. W tym zakresie praktycznie nie ma zaległości, ponieważ wszystkie decyzje są wydawane prawie natychmiast bez potrzeby odwoływania się do terminu 14 dni przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Od 9 lutego do 13 kwietnia przyjmowaliśmy około 30 tys. wniosków dziennie. Wydawaliśmy od 10 do 60 tys. zaświadczeń dziennie. Kolejna kwestia dotyczy raportu audytora. Jak już mówiłem akredytacja będzie przyznana warunkowo. Audytorzy zajmowali się sprawami autoryzacji płatności oraz przeprowadzania kontroli na miejscu. Jak państwo wiecie, na poziomie szesnastu oddziałów regionalnych Agencji ogłosiliśmy przetargi w celu wyłonienia firm, które zajmą się kontrolą gospodarstw rolnych. W dwóch województwach już dzisiaj następuje otwarcie ofert. Do 26 kwietnia 2004 r. wszystkie procedury przetargowe mają być zakończone. Między innymi dlatego, Agencja otrzyma akredytację warunkową. Mam świadomość, że system informatyczny przygotowany przez firmę Hewlett-Packard nie funkcjonuje idealnie. Myślę tutaj o module odpowiedzialnym za ewidencję producentów. W czasie obsługi systemu występowały problemy, które musieliśmy rozwiązywać we własnym zakresie. Jednak liczba wydanych zaświadczeń o przyznaniu numeru ewidencyjnego świadczy o tym, że proces przyjmowania i obsługi wniosków przebiegał w miarę sprawnie. Jeszcze raz podkreślam, że wystąpiły pewne problemy z wydajnością systemu, ale sobie z nimi poradziliśmy. W najbliższą sobotę zostanie uruchomiony nowy moduł programu związany z obsługą wniosków o płatności obszarowe. W tym samym czasie wprowadzimy też nową wersję programu obsługującego System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt oraz poprawiony moduł dotyczący ewidencji producentów, co wynika z zaleceń audytora. W tej chwili trwa migracja danych ze starej wersji oprogramowania. Planujemy, że w maju uzupełnimy system informatyczny o moduły dotyczące kontroli gospodarstw na miejscu.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaWiesławPomajda">Chodzi o program losujący gospodarstwa do kontroli. Odbędzie się to po zakończeniu przyjmowania wniosków obszarowych, czyli w lipcu. Będziemy losowo wybierać do kontroli 5,5% gospodarstw zarejestrowanych w systemie. Trwa akcja szkoleniowa. Do 8 kwietnia 2004 r. w spotkaniach wzięło udział 1060 tys. rolników. Odbyło się ponad 40 tys. szkoleń. Brali w nich udział także przedstawiciele instytucji partnerskich, czyli izb rolniczych, ośrodków doradztwa rolniczego, banków spółdzielczych oraz samorządów lokalnych. Organizujemy też pomoc dla rolników, którzy będą musieli złożyć korekty wniosków o dopłaty obszarowe. Podczas testów okazało się, że system jest bardzo szczelny i wyłapuje nawet najmniejsze błędy znajdujące się we wnioskach. Musimy wziąć pod uwagę, że rolnicy pierwszy raz korzystają z tego instrumentu wsparcia i mają prawo popełniać błędy. Przewidziano zatem tryb, w którym będzie można korygować dane. Chcemy również, aby rolnicy wzywani do złożenia korekt mieli możliwość skonsultowania poprawek w biurach powiatowych Agencji. To jest ogromne zadanie, do którego musimy się przygotować logistycznie. Decyzje w tej sprawie muszą być podjęte szybko. Jak już powiedziałem, w tej chwili wdrażamy nowe oprogramowanie. Sądzę, że w najbliższym czasie rolnicy złożą niewiele wniosków o przyznanie dopłat obszarowych. Chcemy wykorzystać najbliższy czas, aby jeszcze przeprowadzić konsultacje z rolnikami. Podczas konferencji prasowej zachęcałem rolników do odwiedzenia najbliższych biur powiatowych Agencji. Szczególnie zależy nam na przyjściu tych rolników, którzy jeszcze nie złożyli wniosków o nadanie numeru ewidencyjnego i nie pobrali wypisu z ewidencji gruntów. W tej chwili biura powiatowe Agencji wydają wypisy nieodpłatnie. Ci rolnicy, którzy nie skorzystają z możliwości odbioru tych dokumentów, będą później musieli korzystać z powiatowych biur geodezji, co się wiąże z określoną opłatą. Dobrze by było, gdyby posłowie włączyli się w proces informowania rolników o tych możliwościach. Nieustannie współpracujemy z wykonawcą systemu informatycznego nad wyeliminowaniem zastrzeżeń audytora znajdujących się zarówno w pierwszym, jak i w drugim raporcie. Przede wszystkim chodzi o to, aby system był bardziej stabilny i wydajny. Właściwie już wszystkie biura powiatowe otrzymały komputery zakupione w wyniku rozstrzygnięcia przetargu. Dzisiaj rozpocznie się dystrybucja kolejnych 4 tys. komputerów. Pozostaje tylko problem nadania uprawnień wszystkim pracownikom. To dotyczy szczególnie pracowników sezonowych, którzy już są obecni w biurach powiatowych, ale którzy jeszcze nie mają dostępu do systemu. Skoro kolejne komputery są dołączane do systemu, jego wydajność musi zdecydowanie wzrosnąć. W przypadku wniosków obszarowych nie będziemy mieli tak dużo czasu, jak przy przyjmowaniu wniosków o nadanie numeru ewidencyjnego. To będą zaledwie dwa miesiące, a przecież stopień skomplikowania wniosku oraz ilość wprowadzanych danych są niewspółmierne do dotychczasowych. Kładziemy ogromny nacisk, aby wymóc na wykonawcy sprawniejsze działanie systemu informatycznego. W przeciwnym wypadku mogą wystąpić duże utrudnienia w sprawnej obsłudze rolników. Zastanawialiśmy się, czy należy się spodziewać kumulacji wniosków. Zapewne w naturze nas wszystkich leży, aby odkładać wszystko na ostatnią chwilę. Dlatego można założyć, że duża część rolników przyjdzie ostatniego dnia do biur powiatowych Agencji, aby złożyć wniosek o nadanie numeru ewidencyjnego (25 maja) oraz przyznanie płatności obszarowej (15 czerwca). Trzeba jednak robić wszystko, aby wnioski wpływały stopniowo. Dotychczas wnioski o nadanie numeru ewidencyjnego wpływają do Agencji w miarę równomiernie. Jak już powiedziałem, dziennie przyjmowaliśmy średnio 30 tys. wniosków. W procesie przyjmowania wniosków o dopłaty obszarowe liczymy na pomoc banków spółdzielczych. Zresztą już teraz banki włączyły się w akcję pomocy rolnikom w zakresie wypełniania wniosków.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrezesAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaWiesławPomajda">W pełnej gotowości są też służby doradztwa rolniczego. Jest to dla nich priorytetowe zadanie na najbliższy okres trzech miesięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrSawicki">Chciałbym potwierdzić to, co powiedział prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pan Wiesław Pomajda. Rzeczywiście wczoraj odbyło się posiedzenie zespołu akredytacyjnego, który jest organem doradczym ministra finansów. Zespół podjął uchwałę, w której rekomenduje ministrowi finansów udzielenie warunkowej akredytacji ARiMR. Akredytacja dotyczy ewidencji producentów, rejestracji wniosków o płatności obszarowe oraz płatności ONW. Audyt rozpoczął się 30 grudnia 2003 r. Wtedy została podpisana umowa pomiędzy Ministerstwem Finansów, a firmą KPMG Polska Audyt. Umowa obejmowała przeprowadzenie audytu zewnętrznego. A zatem audyt wykonywała niezależna firma, wyspecjalizowana w przeprowadzaniu tego rodzaju działań. Firma miała za zadanie dostarczenie niezależnej opinii na temat przygotowania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do pełnienia funkcji agencji płatniczej. Pierwszy etap badań zakończył się 2 marca 2004 r. bardzo obszernym raportem, który zawierał ocenę wielu aspektów przygotowania Agencji do pełnienia funkcji agencji płatniczej. W dniu 17 marca 2004 r. ten raport został przekazany Ministerstwu Finansów. Natomiast 25 marca 2004 r. zebrał się zespół akredytacyjny, który przyjął harmonogram działań prowadzących do wydania aktu akredytacji. Wczoraj zespół oceniał wykonanie działań zawartych w harmonogramie. Audytor wskazał wiele obszarów, w których potrzebne są dalsze działania. Wiele do zrobienia pozostało w zakresie systemu informatycznego. Tu jest najwięcej niedociągnięć. Mimo to, audytor uznał, że została wykonana ogromna praca. Zadanie wykonywane przez Agencję jest bez precedensu, jeśli chodzi o skalę, złożoność oraz nakłady finansowe. Biorąc to wszystko pod uwagę, audytor podkreślał ogromny wkład Agencji w realizację tego arcytrudnego zadania. Chciałbym podkreślić, że w przypadku takiej instytucji, jak Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, akredytacja jest procesem ciągłym. Trudno sobie wyobrazić jednorazowy akt akredytacji, który zakończyłby cały proces tworzenia systemu. Wiele działań nie jest jeszcze należycie przygotowanych i to wcale nie z winy ARiMR. Myślę tutaj przede wszystkim o działaniach wynikających z Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich, który nie został jeszcze zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto płatności obszarowe będą realizowane dopiero pod koniec roku, a zatem mamy trochę czasu na dopracowanie infrastruktury informatycznej, logistycznej i kadrowej. Zdaniem Ministerstwa Finansów oraz zespołu akredytacyjnego są podstawy do tego, aby sądzić, że proces rejestracji wniosków o płatności obszarowe oraz dopłaty ONW będzie przebiegał tak sprawnie, jak przebiega proces rejestracji wniosków o nadanie numeru ewidencyjnego. Dla Ministerstwa Finansów był to ważny argument przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu warunkowej akredytacji. Rozporządzenie ministra finansów do ustawy dotyczącej uruchomienia środków pochodzących z sekcji gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej w sprawie przyznania akredytacji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest w trakcie uzgodnień międzyresortowych. Rozporządzenie po uzyskaniu opinii Rządowego Centrum Legislacji bez dalszej zwłoki zostanie opublikowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Stwierdził pan, że do 13 kwietnia 2004 r. Agencja przyjęła 978 tys. wniosków o przyznanie numeru ewidencyjnego. To jest około 50% wszystkich polskich gospodarstw. Czy znane są już dane odnośnie powierzchni tych gospodarstw? Być może zarejestrowano już około 80% obszarów kwalifikujących się do otrzymania dopłat. Myślę, że powinniśmy spojrzeć na dostępne dane również z tej perspektywy. Od tego zależy, ile środków zostanie skierowanych na wieś i jaka ich część zostanie wykorzystana. Jeszcze raz powtarzam, że być może 45% zarejestrowanych producentów rolnych nie oznacza 45% obszaru kwalifikowanego do dopłat. To może odpowiadać 80% tego obszaru, a to byłby już jakiś sukces. W ostatnim czasie odbywa się wiele spotkań z rolnikami. Apeluję do państwa, aby podczas tych spotkań przypominać rolnikom o konieczności wypełnienia i złożenia wniosków. Należy też zaktywizować ośrodki doradztwa rolniczego. Przecież w każdej gminie działa przynajmniej dwóch doradców. Oni znają sytuację i wiedzą, czy dany rolnik będzie potrafił wypełnić wniosek. Uważam, że teraz naprawdę się okaże, jak funkcjonują ośrodki doradztwa rolniczego. Doradcy wiedzą, którzy rolnicy korzystali z kredytów. Dla tych rolników wypełnienie wniosków będzie znacznie prostsze. Znacznie trudniej będzie rolnikom, którzy nie mieli jeszcze do czynienia z takimi procedurami. Myślę, że podczas prac nad ustawą dotyczącą doradztwa rolniczego, będziemy korzystać z doświadczeń w zakresie pomocy ośrodków doradztwa rolniczego przy wypełnianiu przez rolników wniosków o przyznanie numeru ewidencyjnego, o płatności obszarowe oraz o dopłaty ONW. Należy zrobić wszystko, aby rolnicy złożyli wnioski. To oznacza pieniądze dla polskiej wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWDariaOleszczuk">Chciałabym powiedzieć, że minister rolnictwa i rozwoju wsi zawarł porozumienie z ministrem gospodarki, pracy i polityki społecznej, na mocy którego w gminach zostaną zatrudnione dodatkowe osoby, które będą pomagały rolnikom przy wypełnianiu wniosków. Przeznaczono na to środki z Funduszu Pracy. W wielu gminach wyasygnowano dodatkowe środki na zatrudnienie osób, które będą pomagać rolnikom przy wypełnianiu wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławStec">Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mówił o dużej ilości szkoleń. Duża ilość obowiązków powoduje, że praca w biurach powiatowych Agencji odbywa się w systemie zmianowym. Poprzedni prezes Agencji odwołał zastępców kierowników biur powiatowych. W tej chwili w trakcie drugiej zmiany nikt nie nadzoruje pracowników. Myślę, że należy się zastanowić nad przywróceniem tych stanowisk. Dwuzmianowy system pracy przez jakiś czas się utrzyma. Nadzór jest potrzebny tym bardziej, że do biur zostali przyjęci pracownicy sezonowi. Ponadto wójtowie postulują, aby pracownicy biur powiatowych Agencji raz w tygodniu pełnili dyżury w gminach. Czy to jest możliwe? Jak słyszeliśmy, zespół akredytacyjny rekomendował ministrowi finansów warunkowe przyznanie akredytacji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Rozumiem, że ten warunek wynika z czasu, który jeszcze możemy wykorzystać, aby poprawić pewne elementy systemu. Proszę jednak o wyjaśnienie, dlaczego warunek dotyczy działań w zakresie ewidencji gospodarstw czy też wniosków przyznanie płatności obszarowej? To wymaga wyjaśnienia. Jeśli chodzi o system informatyczny, to należy powiedzieć, że wykonawca nie bardzo się sprawdza. System jest mało wydajny. Należy przeanalizować, dlaczego system jest mało wydajny w „godzinach szczytu”, czyli od 9.00 do 15.00. Wiem, że system jest najbardziej wykorzystywany we wczesnych godzinach rannych lub po południu. Czy to ma związek z dostępem do sieci? Przedstawiciel Ministerstwa Finansów stwierdził, że rozporządzenie o przyznaniu akredytacji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zostanie opublikowane bez zbędnej zwłoki. To jest bardzo nieprecyzyjne stwierdzenia. Chcielibyśmy wiedzieć, kiedy to nastąpi. Dzisiaj jest 14 kwietnia 2004 r. Jeśli pan minister powie, że rozporządzenie zostanie podpisane 19 kwietnia, to będzie to konkretna informacja. Myślę, że beneficjanci oraz Agencja chcieliby wiedzieć dokładnie, kiedy rozporządzenie zostanie podpisane. Prezes Agencji apelował do posłów, aby poprzez biura poselskie informowali rolników o konieczności składania wniosków. Myślę, że i bez tego apelu wszyscy posłowie systematycznie informują rolników. Każdemu z nas zależy, aby w pełni wykorzystać środki przeznaczone dla polskiej wsi. Uważam, że prezydium Komisji powinno się zwrócić do mediów publicznych o prowadzenie akcji informacyjnej w zakresie wniosków o dopłaty, czy to przez własne programy czy też poprzez wywiady z prezesem Wiesławem Pomajdą. Należy też informować ludzi o liczbie złożonych wniosków. Wiem, że codziennie rano w „Sygnałach dnia” jeden z aktorów podaje, ile dni zostało do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Przy okazji mógłby powiedzieć, co trzeba zrobić, aby się przygotować do tego przystąpienia. Media publiczne powinny być wykorzystane w akcji informacyjnej, ponieważ one służą tym, którzy opłacają abonament. Chciałbym podziękować tym gminom, które nie czekając na środki z urzędów pracy, zaangażowały osoby doradzające rolnikom przy wypełnianiu wniosków. Te osoby miały czas, aby się do tego przygotować. Oczywiście należy uruchamiać więcej tego rodzaju punktów konsultacyjnych, ale trzeba będzie tych ludzi przeszkolić, a to potrwa.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełStanisławStec">Prezes Agencji stwierdził, że przyjęto 978 tys. wniosków o nadanie numeru ewidencyjnego, a przecież liczymy na to, że wnioski złoży około 1,5 mln rolników. Zakładam, że osoby posiadające hektar ziemi nie będą ubiegały się o dopłaty. Dlatego ważne są dane dotyczące już zarejestrowanych gospodarstw. Powinniśmy poznać dane o wielkości zarejestrowanych obszarów. Jeśli okaże się, że wnioski o dopłaty złożyli właściciele 99% gruntów, to będzie to dla nas powód do radości.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełPiotrKrutul">Czy istnieje zagrożenie, że polscy rolnicy od 1 grudnia 2004 r. nie otrzymają dopłat bezpośrednich? Jeśli zagrożenia nie ma, to jak wysokie będą te dopłaty? Rolnicy pytają, czy jest sens składać wnioski o dopłaty obszarowe. Czy uzgodniono już z Komisją Europejską wysokość dopłat? Czy rolnicy otrzymają 500 czy 600 zł dopłaty do jednego hektara? Kolejna kwestia dotyczy dopłat ONW. Czy jest już mapa obszaru zakwalifikowanego do tych dopłat? Czy to prawda, że pełne dopłaty ONW rolnicy otrzymają tylko do 50 ha? Do gruntów o powierzchni od 50 do 100 ha rolnicy mają otrzymać 50% dopłat, a od 100 do 300 ha 25% dopłat. Powyżej 300 ha nie będzie dopłat ONW. Czy trwają jeszcze negocjacje w tym względzie? To będzie miało zasadnicze znaczenie przy realizacji działań w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Prezes Agencji nie mówił nic o umowach z firmą Hewlett-Packard odnośnie systemu do realizacji programów rolno-środowiskowych. Tymczasem wiemy, że jeśli nie będzie tych programów nie zostaną uruchomione inne działania Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Kiedy zostaną zawarte nowe umowy z wykonawcą systemu? Kolejna kwestia dotyczy wyposażenia biur powiatowych Agencji. Wprawdzie rozstrzygnięto już przetarg na dostawę komputerów, ale trwają procedury przetargowe na zakup mebli. Przecież pracownicy nie będą trzymali tych komputerów na kolanach. Jeśli wszyscy rolnicy nie złoża wniosków o dopłaty obszarowe, to jakie to będzie miało konsekwencje w stosunku do przyznanej Polsce puli środków? Czy te środki zostaną pomniejszone? Jak wiemy, Agencja otrzyma warunkową akredytację. Czy istnieje obawa, że kiedy w październiku przyjadą do Polski audytorzy Komisji Europejskiej, decyzja o udzieleniu akredytacji może być podważona?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełRomualdAjchler">Z wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wynika, że jesteśmy przygotowani do przyjmowania wniosków o płatności obszarowe. Proces przyjmowania wniosków rozpoczyna się jutro. Wiem, że odpowiednie druki dotarły już do biur powiatowych Agencji. Prezes Wiesław Pomajda stwierdził, że baza danych dotycząca powierzchni gruntów zakwalifikowanych do dopłat jest bardzo dokładna i system wychwyci wszystkie pomyłki zawarte we wnioskach rolników. Między innymi, dlatego przygotowane są druki, które będą służyć jako korekty. Są różne opinie w kwestii aktualności wypisów z rejestru gruntów. Zdarza się, że w wydziałach geodezji znajdują się stare dane. Możemy zatem znaleźć się w takiej sytuacji, w której jakaś część danych Agencji odnośnie gruntów nie będzie się zgadzać z informacjami zawartymi we wnioskach rolników. To jest zresztą żywa materia. Rolnicy przy wypełnianiu wniosków, postępują zgodne z przepisami ustawy i odliczają te części obszaru gospodarstw, w przypadku których dopłaty nie przysługują. W związku z tym wielkość działki będzie się zgadać, ale różne będą dane dotyczącej powierzchni gruntów rolnych. Jak Agencja będzie postępować w przypadku takich rozbieżności? Chodzi o to, aby zdecydować, który dokument określający wielkość gruntów będzie ważny. Czy będą się tylko liczyć dane zawarte w systemie Agencji, czy też zostanie wzięty pod uwagę wypis, który rolnik otrzymał z wydziału geodezji? Linie brzegowe lasów czy też obszary zadrzewione nie zawsze zostały uwzględnione na mapach. Kontrole Agencji zapewne wykażą jakieś nieścisłości w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławKalemba">Czy dzisiaj wiadomo już jakie będą wysokości dopłat obszarowych? Czy podjęto już decyzję w tym zakresie, a jeśli nie to, kiedy to nastąpi? Zapewniano nas, że system IACS uzyska akredytację i zdolność operacyjną w zakresie obsługi płatności obszarowych do 30 kwietnia 2004 r. Czy ten termin zostanie dotrzymany? Przekonuję rolników do składania wniosków o dopłaty i chciałbym móc ich zapewnić, że te środki otrzymają. Kiedy Komisja Europejska zaakceptuje Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich? Przedstawiciel Ministerstwa Finansów słusznie zauważył, że akredytacja jest procesem ciągłym, tylko powstaje pytanie, kiedy ten Plan zostanie zatwierdzony. Wiemy już, że zespół akredytacyjny rekomendował ministrowi finansów udzielenie warunkowej akredytacji dla systemu IACS. Jakie warunki muszą być jeszcze spełnione, aby tę decyzję zaakceptowała Komisja Europejska. Jakie w tym zakresie obowiązują procedury? Najwięcej niespodzianek sprawia zawsze Komisja Europejska. Co chwila zmieniają się zasady i warunku akcesji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełOlgierdPoniźnik">Kiedy się ukaże rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi dotyczące zaliczenia poszczególnych gmin do obszarów ONW? Druga kwestia dotyczy utylizacji padłych zwierząt. W ubiegłym roku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uruchomiła specjalną linię kredytową dla zakładów utylizacyjnych. Jak ten problem zostanie rozwiązany w tym roku po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAleksanderGrad">Wiemy, że odbyły się już dwa etapy audytu. Pierwszy zakończył się w marcu. Przyjęto wówczas harmonogram wykonywania zaleceń audytora. Audytor zwrócił uwagę między innymi na: - brak stosowania zasady „dwóch par oczu”, - brak pełnej ochrony danych osobowych beneficjantów, - niedotrzymywanie standardów bezpieczeństwa informatycznego w zakresie dostępu logicznego na poziomie aplikacji, - brak zapewnienia ciągłości działań systemów informatycznych, - kwestię zapasowej serwerowni, - brak automatyzacji procesu kontroli zapadalności terminów wykonywanych czynności oraz mechanizmu kontroli obiegu dokumentów pomiędzy poszczególnymi etapami ewidencji producentów, - osiągnięcie stabilnej wydajności systemów w każdej lokalizacji Agencji. To był cały szereg problemów, które zgodnie z harmonogramem miały zostać rozwiązane do 31 marca 2004 r. Mieliście państwo na to zaledwie siedem dni. Czy te zalecenia audytora zostały zrealizowane? Kolejne zastrzeżenia audytor zgłosił 9 kwietnia 2004 r. Wydaje się, że one są poważniejsze niż poprzednio. Ktoś musi jednak wziąć odpowiedzialność za wydanie akredytacji oraz za sytuację, w której nie będą funkcjonowały jakieś procedury lub system. Kto poniesie za to odpowiedzialność? Skoro minister finansów wydaje akredytację, to on za to odpowiada. Rozumiem, że w tej sytuacji musi dysponować wiarygodną informacją do wydania rozporządzenia w sprawie udzielenia akredytacji. Kluczem do całej sprawy jest kwestia wydajności systemu. Istotne jest to, czy system informatyczny działający pod dużym obciążeniem danych oraz przy dużej liczbie użytkowników jest sprawny. Chodzi przede wszystkim o możliwość łączenia się z centralą Agencji oraz między poszczególnymi oddziałami. Wiem, że system był testowany w Lublinie. Jakie były wyniki tego testu? Czy to prawda, że nastąpiła awaria jednego z serwerów? Czy to prawda, że ponowne uruchamianie systemu trwało ponad dwie godziny? Czy to prawda, że awaria zablokowała pracę systemu nie tylko w oddziale w Lublinie, ale także w pozostałych oddziałach Agencji w całej Polsce? Jak państwo w przyszłości chcecie zapobiec sytuacji, w której awaria systemu na niższym szczeblu zablokuje pracę sieci w całej Polsce? Wierzę, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zrobią wszystko co możliwe, aby system funkcjonował poprawnie. To leży w naszym wspólnym interesie. Jeśli system IACS nie będzie działał, to wszyscy będziemy się musieli tłumaczyć. Otrzymujemy informację, że wyłączono system ze względu na transfer danych. Doskonale wiemy, że w przypadku migracji danych nie trzeba wyłączać systemu na tak długi okres. Czy to prawda, że w systemie informatycznym wykryto poważne błędy i wymaga on przebudowy? W związku z tym 15 kwietnia, gdy rolnicy przyjdą złożyć wnioski, nie będzie można na tych aplikacjach pracować. Jak w tej sytuacji będą postępować pracownicy biur powiatowych Agencji? Czy poproszą rolnika, aby przyszedł drugi raz? Wydaje się, że to będzie konieczne. Dane z wniosków trzeba wprowadzać w czasie rzeczywistym, ponieważ wtedy system poinformuje o ewentualnych błędach.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełAleksanderGrad">Jaki jest zatem faktyczny powód wyłączenia systemu? Lepiej, jeśli prezes Agencji powie, jak rzeczywiście jest, niż mielibyśmy dowiadywać się o wszystkim z prasy. Kolejna kwestia dotyczy Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Cały program bezpieczeństwa żywności jest oparty na tym systemie. W dniu 26 marca 2004 r. dyrektorzy oddziałów regionalnych Agencji otrzymali wytyczne w sprawie nadrabiania zaległości we wprowadzaniu do SIRZ danych dotyczących padnięć, ubojów i przemieszczeń zwierząt. W skali kraju to jest 1.740.000 zmian oraz 1.100.000 przemieszczeń, które wymagają wprowadzenia zmian po stronie sprzedającego i nabywcy. To jest około 3 mln zdarzeń. W wytycznych czytamy, że dane mają być wpisywane przez osoby z zewnątrz zatrudniane na umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Podane są nawet sugerowane stawki opłat za poszczególną zmianę. Jeśli pomnożymy ilość potrzebnych zmian przez średnio 1,5 zł za zmianę, to okaże się, że ta operacja będzie kosztowała 4,5 mln zł. Dlaczego nie wprowadzano tych danych systematycznie? Był taki moment, gdy pracownicy Agencji nie byli tak bardzo obciążeni pracą. Teraz zaczyna się gorący okres, gdy trzeba będzie robić wszystko na raz. W związku z tym trzeba będzie zlecać wpisywanie tych danych, głównie pracownikom Agencji, którzy będą to robili po godzinach pracy. Nie pytam już o możliwości techniczne takiej operacji. Jakich rozporządzeń brakuje, aby biura powiatowe Agencji mogły już przyjmować wnioski o dopłaty obszarowe oraz aby rolnicy wiedzieli, jak te wnioski wypełnić? Wydaje mi się, że nie ma na przykład rozporządzenia, w którym znajdowałaby się definicja dobrej kultury rolnej. W jakim stanie musi być ziemia, aby możliwe było uzyskanie dopłaty? To jest niezwykle ważne. Rolnik wypełniając wniosek musi wiedzieć, czy spełnia ten warunek.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełKazimierzPlocke">Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wykonała gigantyczną pracę przy budowie systemu IACS. Wszyscy jesteśmy zainteresowani tym, aby ten system dobrze funkcjonował, aby polscy rolnicy mogli otrzymać dopłaty. Są jednak pewne sprawy, które nas niepokoją. Dlatego dobrze, że Komisja wielokrotnie zajmowała się tym tematem oraz powołała podkomisję nadzwyczajną do spraw monitorowania wdrażania Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli IACS. Dzięki temu członkowie Komisji dysponują pełnymi informacjami na temat postępu prac nad wdrażaniem systemu IACS. Czy harmonogram wykonywania zaleceń audytora został zrealizowany w planowanym terminie i czy to była podstawa do wydania warunkowej akredytacji? Poseł Aleksander Grad mówił, na jakie zagrożenia zwracał uwagę audytor. Czy Agencja z tymi wszystkimi zadaniami już się uporała? Czy w przypadku kolejnych działań będą wydawane kolejne akredytacje? Pytam o to w kontekście wypowiedzi przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który stwierdził, że 15 kwietnia 2004 r. powinny się zakończyć wszystkie prace związane z wydaniem akredytacji oraz że powinien to być jeden akt akredytacji. Z dzisiejszej wypowiedzi przedstawiciela Ministerstwa Finansów wynika, że wydawanie akredytacji jest procesem ciągłym i że będziemy mieli do czynienia z akredytowaniem kolejnych działań. Czy w oddziałach regionalnych oraz biurach powiatowych Agencji zakończono już proces rekrutacji pracowników w ramach umów zleceń? Ostatnie pytanie kieruję do pani minister Darii Oleszczuk. Jakie rozporządzenia muszą być jeszcze przyjęte, aby system IACS mógł funkcjonować?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełLechKuropatwiński">Bardzo wielu rolników posiada grunty, na których są zbudowane drogi. Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów rolnik może na przykład posiadać 20 ha gruntów rolnych. Jednak 0,5 ha tego obszaru zajmuje droga. Na mapach te kwestie nie są uwzględnione. Rolnik we wniosku poda inną powierzchnię gruntu. Jeśli jego gospodarstwo zostanie skontrolowane, okaże się, że zamiast deklarowanych 20 ha, rolnik posiada 19,5 ha użytków rolnych. Wiadomo, że gminy nie zdążą nanieść zmian w wydziałach geodezji, ponieważ te sprawy są zaniedbywane od kilkunastu lat. Obawiam się takiej sytuacji, w której rolnik przez kilkanaście lat płacił podatek za nieużytkowany fragment pola, a teraz zapłaci karę za błędne wypełnienie wnioski, a na dodatek nie otrzyma dopłat bezpośrednich. Czy wiemy już, jakie obszary kraju zostaną przeznaczone do zalesienia? Chodzi mi o to, ile hektarów gruntów zostanie zalesionych w danym powiecie w 2005 r. Może być tak, że rolnicy złożą wszystkie wymagane dokumenty, a powiat nie otrzyma środków finansowych, aby sfinansować proces zalesienia. To jest bardzo ważna sprawa dla rolników, którzy planują zalesienia gruntów w najbliższych latach.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełSzymonGiżyński">Chciałbym wyjaśnić, że dzisiejsze posiedzenie Komisji odbywa się także na wniosek podkomisji nadzwyczajnej do spraw monitorowania wdrażania Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli IACS. W imieniu podkomisji mówił poseł Kazimierz Plocke. W materiale, który otrzymaliśmy przed dzisiejszym posiedzeniem Komisji przeczytałem, że do kilku kluczowych ustaw brakuje kilkudziesięciu rozporządzeń. Jaki to ma wpływ na opóźnienia w realizacji systemu IACS? Czy na tym tle istnieją jakieś zagrożenia? W jaki sposób i w jakim stopniu Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wykonała zalecenia audytora między 25 marca a 9 kwietnia 2004 r.? Dla mnie najbardziej szokujące było to, że audytor zwrócił uwagę na kiepską znajomość procedur dotyczących obsługi systemu IACS wśród pracowników Agencji. Przecież te osoby ukończyły szkolenia i zdały specjalne testy. Bardzo proszę prezesa Wiesława Pomajdę o skomentowanie tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełRomualdAjchler">Chciałbym jeszcze poruszyć problem projektu rozporządzenia w sprawie płatności ONW. Znamy wysokość stawek dopłat oraz warunków, jakie rolnik musi spełnić, aby postępować zgodnie z zasadami dobrej praktyki rolnej. Powołujecie się tu państwo na rozporządzenie nr 1257 Rady Europejskiej, które dotyczy sposobu stosowania nawozów, ich przechowywania, używania płyt obornikowych etc. W projekcie rozporządzenia czytamy także, że płatność ONW do powierzchni rolnych przekraczających 50 ha jest udzielana w wysokości: - 50% stawki podstawowej za powierzchnię od 50 do 100 ha, - 25% stawki podstawowej za powierzchnię od 100 do 300 ha. Co się stanie z gospodarstwami, które są większe niż 100 ha? Czy one w ogóle nie otrzymają dopłat? Dlaczego podjęto taką decyzję i czy to ma wpływ na wykorzystanie środków? Może się okazać, że nie wykorzystamy koperty krajowej. W takim przypadku ograniczenia zapisane w projekcie rozporządzenia nie są potrzebne. Rozporządzenie unijne stanowi o konieczności spełnienia przez producentów rolnych wielu warunków. Czy na przykład w kwestii stosowania płyt obornikowych będzie obowiązywać okres przejściowy? Czy jeśli rolnik nie zdążył jeszcze zbudować tej infrastruktury, będzie mógł wystąpić o dopłaty ONW? Czy otrzymanie dopłat uzależnia się od spełnienia dziewięciu warunków zapisanych w rozporządzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Zamykam dyskusję. Bardzo proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWDariaOleszczuk">Chciałabym zacząć od odpowiedzi na pytania posła Romualda Ajchlera. Dopłaty ONW będą stosowane do 300 ha. Grunty zakwalifikowane do tych dopłat muszą być utrzymane w dobrej kulturze rolnej, czyli należy spełnić dziewięć warunków zapisanych w rozporządzeniu. Rozporządzenie wejdzie w życie 1 maja 2004 r. Czym innym jest składanie wniosków. Nie możemy czekać na zaakceptowanie przez Komisję Europejską Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Rady Europejskiej nr 1257 PROW może być przyjęty dopiero po akcesji. Do tego trzeba doliczyć około 20 dni. Mam nadzieję, że w tym okresie Plan zostanie zatwierdzony. Chciałabym się ustosunkować do wypowiedzi posłów Aleksandra Grada, Kazimierza Plocke oraz Szymona Giżyńskiego. Przepraszam, że informacje, które otrzymywaliście państwo z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zawierały nieaktualne dane. Proces przyjmowania rozporządzeń związanych z systemem IACS został już dawno zakończony. Do tej pory nie wydano jeszcze aktów wykonawczych dotyczących Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, ale tylko dlatego, że niedawno przyjęto ustawę związaną z IRZ. Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ministrów rozpatruje projekt rozporządzenia w sprawie zasad i warunków udzielania pomocy finansowej dla obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Wydaje się, że ten akt prawny zostanie podpisany i wejdzie w życie około 15 kwietnia 2004 r. Kolejne rozporządzenie dotyczące rent strukturalnych znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych. Dzisiaj upływa termin zgłaszania uwag. Projekt rozporządzenia w sprawie realizacji Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych około 23 kwietnia 2004 r. Sądzę, że w pierwszym tygodniu maja rozporządzenie zostanie rozpatrzone przez Radę Ministrów. Następne akty wykonawcze będą wydawane bez zbędnej zwłoki. Jest to też związane z realizacją Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Poseł Wojciech Mojzesowicz pytał o to, jakie jest odniesienie liczby złożonych wniosków o przyznanie numeru ewidencyjnego do powierzchni gruntów rolnych kwalifikujących się do dopłat obszarowych. Dzisiaj znamy tylko liczbę gospodarstw. Myślę, że w tej kwestii wypowie się prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełRomualdAjchler">W tej chwili zapoznałem się z projektem rozporządzenia w sprawie dopłat ONW i śmiem twierdzić, że 90% rolników nie otrzyma tych dopłat. Musimy brać pod uwagę realia. Wymagane jest posiadanie płyty obornikowej, tymczasem każdy, kto był na wsi, wie, że część obornika znajduje się za chlewem. Jeśli rolnik posiada nawet płytę obornikową, to zapewne nie posiada studzienki, która odprowadzałaby gnojowicę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWDariaOleszczuk">Nie mam przed sobą tekstu projektu rozporządzenia, ponieważ użyczyłam panu swój egzemplarz. Chciałabym jednak powiedzieć, że w dalszej części rozporządzenia znajdują się przepisy przejściowe. Trzeba się zapoznać z całym materiałem. Wyrwanie czegoś z kontekstu powoduje, że powstają wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełRomualdAjchler">Pytałem, czy w przypadku tego rozporządzenia unijnego będą obowiązywać okresy przejściowe. Wiem, że wynegocjowano taki okres, jeśli chodzi o obowiązek instalowania w gospodarstwach płyt obornikowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWDariaOleszczuk">Wynegocjowane okresy przejściowe będą utrzymane. W tym zakresie nie ma żadnych niebezpieczeństw. Mówiłam o rozporządzeniu ministra rolnictwa i rozwoju wsi, gdzie uwzględnia się wynegocjowane okresy przejściowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełRomualdAjchler">Innymi słowy, jeśli rolnik nie posiada dzisiaj płyty obornikowej, to może wystąpić o dopłaty ONW. To jest konkretna informacja. Druga kwestia wiąże się ze składowaniem wapna na polu, a nie na powierzchni utwardzonej. Czy rolnik postępujący w ten sposób może wystąpić o dopłaty ONW? W rozporządzeniu jest mowa o przechowywaniu nawozów na specjalnych płytach. Rozumiem, że w tej chwili trudno będzie pani minister odpowiedzieć na to pytanie. Proszę o udzielenie odpowiedzi na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało w tym zakresie pełną informację pisemną. Myślę, że wszyscy posłowie chętnie zapoznają się z takim materiałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełRomualdAjchler">Mam jeszcze jedną wątpliwości. W par. 5 pkt 3 projektu rozporządzenia czytamy, że płatność ONW do powierzchni działek rolnych przekraczających 50 ha jest udzielana w wysokości: - 50% stawki podstawowej za powierzchnię od 50 do 100 ha, - 25% stawki podstawowej za powierzchnię od 100 do 300 ha. Czy jeżeli rolnik ma 300 ha, to do 50 ha otrzyma 100% dopłatę, a potem kolejno 50 i 25%, czy też od razu obowiązuje go stawka 25%?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę, aby również na to pytanie pani minister odpowiedziała na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrezesARiMRWiesławPomajda">Agencja nie dysponuje danymi odnośnie wielkości obszarów zarejestrowanych gospodarstw. Do tej pory rolnicy składali wnioski o nadanie numeru ewidencyjnego. W tych dokumentach nie ma informacji o wielkości gospodarstw i o powierzchni gruntów, do których rolnik chciałby uzyskać dopłaty. W związku z tym nie dysponujemy danymi, które pozwoliłyby stwierdzić, z jakim obszarem mamy do czynienia. Odpowiednie analizy w tym względzie będą przygotowane w momencie zakończenia przyjmowania wniosków o dopłaty obszarowe. Wtedy będzie wiadomo, jaka powierzchnia została zgłoszona do uzyskania dopłat bezpośrednich. Chciałbym przypomnieć, że powierzchnia referencyjna uzgodniona z Komisją Europejską wynosi 14,8 mln ha. Do tych gruntów możemy się ubiegać o płatności bezpośrednie. Koperta finansowa wynosi 659,8 mln euro. Płatność podstawowa (25%) wynosi 44,46 euro do ha. Nie znamy jeszcze stawek płatności uzupełniających. Poznamy je w maju. Nie ustalono też jeszcze kursu przeliczeniowego dla płatności podstawowej wyrażonej w euro, ponieważ on jest wyliczany na podstawie pierwszych sześciu miesięcy danego roku. To jest po prostu średni kurs od stycznia do końca czerwca. A zatem dopiero w lipcu rolnicy dowiedzą się, jaką kwotę otrzymają w złotych polskich. Do tego trzeba jeszcze doliczyć płatności uzupełniające. Łącznie będzie to około 500 zł do ha. Poseł Stanisław Stec pytał o potrzebę ponownego zatrudnienia zastępców kierowników biur powiatowych Agencji. Dyrektorzy oddziałów regionalnych Agencji zostali powiadomieni o tym, że mogą zgłosić swoje propozycje, co do konieczności zatrudniania zastępców kierowników w biurach powiatowych. Te propozycje będą rozpatrywane indywidualnie w zależności od potrzeb. Struktura zatrudnienia w biurach powiatowych Agencji jest różna i nie wszędzie istnieje potrzeba zatrudniania zastępców kierowników. Wielu posłów pytało o warunkowość akredytacji oraz o stopień wypełnienia zaleceń audytora. Chciałbym powiedzieć, że Agencja wypełniła zalecenia audytora w stopniu wystarczającym do uzyskania akredytacji. Oczywiście zaleceń było wiele i warunkowość akredytacji sprowadza się do tego, że ciągle pracujemy nad rozwiązaniem tych problemów. Przygotowane harmonogramy prac będą stanowiły załącznik rozporządzenia ministra finansów w sprawie wydania akredytacji. Te terminy są nieprzekraczalne i nie będzie możliwości ich modyfikacji. Warunkowość akredytacji wiąże się też z przygotowaniem do stosowania pozostałych instrumentów. Jak już powiedziałem, występują jeszcze pewne niedociągnięcia w zakresie kontroli gospodarstw na miejscu, co jest integralną częścią autoryzacji płatności. Mówiłem też o procedurach przetargowych, które są w toku. Dostarczaliśmy audytorowi materiały uzupełniające, ale było zbyt mało czasu, aby audytor mógł te wszystkie informacje zweryfikować. Nie ma jednak zaległości czy znaczących opóźnień, które miałyby wpływ na funkcjonowanie systemu IACS. Poseł Aleksander Grad mówił o wydajności i stabilności systemu. Stabilność systemu informatycznego oraz jego funkcjonalność jest w tej chwili przedmiotem analiz.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrezesARiMRWiesławPomajda">Wprowadzamy też korekty sugerowane przez audytora. To jednak nie znaczy, że zatrzymanie pracy systemu ma związek z tym, że program przestał funkcjonować. Pan poseł sugerował, że nastąpiła jakaś awaria, która spowodowała, że system nie funkcjonuje. Trwa migracja danych. Wprowadzamy nowe moduły. Musielibyśmy tu dyskutować na temat konfiguracji systemu. Chciałbym powiedzieć, że nowe moduły związane są z prowadzeniem kontroli na miejscu, a także z płatnościami obszarowymi. Przerwa w funkcjonowaniu systemu została zaplanowana i jest celowa. Bardzo szybko uruchomiliśmy ewidencję producentów. W tej chwili wydaje mi się, że stało się to zbyt szybko. Być może należało poświęcić jeszcze tydzień na przeprowadzenie testów i wprowadzenie korekt systemu. Niemniej jednak sądzę, że 17 kwietnia 2004 r. zostanie uruchomiony moduł związany z wprowadzaniem wniosków obszarowych. Jeżeli jednak otrzymam sygnał, że mogą się pojawić problemy z konfiguracją serwerów oraz stabilnością pracy systemu, to nakażę pracownikom przyjmowanie wniosków i dalsze konsultacje z rolnikami do czasu uruchomienia w pełni sprawnego i stabilnego systemu informatycznego. Nie jest tak istotne, czy uruchomimy moduł teraz czy za tydzień. Istotne jest, aby system działał stabilnie. Ważne jest również to, aby rolnicy przychodzili do biur powiatowych Agencji i nie bali się pytać. Jak słyszeliśmy, trwają prace legislacyjne nad projektami dwóch ważnych rozporządzeń. Być może trzeba było przygotować te akty wykonawcze wcześniej, ale rozmowy z Komisją Europejską nie były łatwe. Podczas ostatnich spotkań technicznych w Brukseli przedstawiciele Komisji Europejskiej twierdzili, że 13% powierzchni Polski kwalifikuje się do otrzymania dopłat ONW. Za naszą koncepcją, że jest to 50% powierzchni kraju, przemawiają jednolite kryteria, które obowiązują w innych krajach Unii Europejskiej. Nie ma żadnych podstaw, aby dla Polski precyzować inne kryteria. W tej chwili rolnicy mogą w składanych wnioskach występować o dopłaty ONW, zgodnie z obrębami zapisanymi w projekcie rozporządzenia. Jednak jeśli któryś z tych obrębów zostanie wyeliminowany, musimy mieć możliwość prawną wydania decyzji i nieudzieleniu dopłat. Odpowiedni zapis musiał się znaleźć w rozporządzeniu, ponieważ w przeciwnym wypadku nie moglibyśmy rozpocząć procesu przyjmowania jednolitych wniosków dla dwóch różnych dopłat: obszarowej i ONW. Wtedy za kilka tygodni rolnicy musieliby jeszcze raz przyjść do biura powiatowego Agencji, żeby złożyć podobny wniosek. Jest to zatem rozwiązanie kompromisowe. Poseł Piotr Krutul pytał, czy nie ma już żadnych zagrożeń dla uruchomienia systemu IACS i dopłat bezpośrednich. Myślę, że pan poseł doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nikt biorąc pod uwagę skalę przedsięwzięcia w obecnej sytuacji nie może powiedzieć, że tutaj nie ma zagrożeń. Natomiast można powiedzieć, że wszystko jest na dobrej drodze, aby system funkcjonował i rolnicy otrzymali dopłaty w grudniu 2004 r. Każdy, kto złoży prawidłowo wypełniony wniosek, na pewno otrzyma dopłaty w okresie grudzień-kwiecień. Kolejne pytanie dotyczyło sposobu podejmowania decyzji o przyznaniu dopłat.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrezesARiMRWiesławPomajda">Decyzje nie są wydawane w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego. To regulują odpowiednie ustawy. Najpierw trzeba przeprowadzić kontrolę gospodarstwa na miejscu oraz kontrolę administracyjną poprzez system informatyczny. W ten sposób wydłuża się proces wydawania decyzji. Listy z naliczonymi płatnościami wysyłane są potem do Brukseli do zaopiniowania. W związku z tym decyzje o przyznaniu dopłat rolnicy będą mogli otrzymać dopiero w listopadzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWDariaOleszczuk">Zapewniam, że terminy Kodeksu postępowania administracyjnego trzydziesto i sześćdziesięciodniowy będą dotrzymane. Termin będzie liczony po zakończeniu całego procesu kontroli i opiniowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrezesARiMRWiesławPomajda">Przypominam, że rolnicy mają prawo składania korekt do wniosków. Najpierw zostanie przeprowadzona weryfikacja danych poprzez system informatyczny. Wtedy rolnik otrzyma informację, że stwierdzono błędy i należy złożyć korektę. Jeśli chodzi o liczbę składanych wniosków, to w przypadku niewykorzystania koperty finansowej, środki przeznaczone na dopłaty nie będą mogły być użyte w kolejnym roku. Te pieniądze pozostaną po prostu w budżecie Unii Europejskiej. Pierwsza płatność i tak następuje z środków krajowych. Unia Europejska refunduje ten wydatek. Wielkość wypłat zostanie potwierdzona audytem certyfikującym i wtedy okaże się, jakie środki zostaną refundowane. Nie ma formalnego wymogu potwierdzania akredytacji agencji płatniczych przez Komisję Europejską. Po realizacji płatności odbywa się audyt certyfikujący, gdzie sprawdzana jest zasadność wydatkowania środków. Przedstawiciele Komisji Europejskiej w każdym momencie mają prawo przyjechać i zobaczyć, jak nasz system funkcjonuje. Należy się spodziewać, że w niedługim czasie cały system IACS będzie w ten sposób sprawdzany. Niemniej jednak przynajmniej raz na miesiąc gościmy przedstawicieli Komisji Europejskiej, którzy przybywają tutaj w innych sprawach, Mogę powiedzieć, że w trakcie rozmów poruszany był problem systemu IACS i ocena naszych działań jest pozytywna. Dyskusje trwają nad poszerzeniem poziomu kontroli do poziomu powyżej 10%. Agencja wskazuje jednak na przepisy, które stanowią, że wystarczający jest 5,5% poziom kontroli gospodarstw. Mamy możliwość skontrolowania 8% gospodarstw, ale to nastąpi tylko w wyniku wykrytych we wnioskach błędów. Kolejna kwestia dotyczy zgodności ewidencji gruntów z bazą danych znajdującą się w systemie Agencji. Poseł Lech Kuropatwiński mówił o tym, że na części działek rolnych zbudowano drogi. Jeśli na fragmencie działki znajduje się droga, to ta powierzchnia nie jest utrzymana w dobrej kulturze rolnej, a zatem nie przysługuje do niej dopłata. Rolnik nie ma prawa ubiegać się o dopłaty do działki ewidencyjnej, mimo że posiada akt własności. Dopłaty obszarowe wypłacane są do działek rolnych. Rolnicy muszą podawać we wnioskach rzeczywistą powierzchnię działek rolnych. Mogą się zdarzyć takie przypadki, że w ostatnim czasie powstały nowe działki ewidencyjne. Jeżeli rolnik przedstawi wypis z powiatowego z urzędu geodezji i kartografii, to jesteśmy w stanie zweryfikować dane w naszym systemie. Taka informacja powinna być dołączona do wniosku obszarowego. Zwracam jednak uwagę na to, że Agencja pozyskiwała dane do bazy zawierającej informacje o ewidencji gruntów w ubiegłym roku. Jeśli chodzi o utylizację padłych zwierząt, to są przewidziane kredyty dla zakładów utylizacyjnych. W ramach tej linii kredytowej będzie można uzyskać kredyt w wysokości 8 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZastępcaprezesaAgencjiRestrukturyzacjiiModernizacjiRolnictwaMarekJaniec">Chciałbym odpowiedzieć na pytania dotyczące Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt. Rzeczywiście w Systemie IRZ występują zaległości, jeśli chodzi o dokumenty dotyczące przemieszczeń zwierząt, ale na ogół pochodzą one z ubiegłego roku. W lutym 2004 r. postanowiliśmy, że wszystkie dokumenty dotyczące przemieszczeń, padnięć i innych zdarzeń w 2004 r. są rejestrowane na bieżąco. Zaległości z ubiegłego roku wynoszą 1.469.000 zdarzeń. A zatem w stosunku do informacji zawartych w materiale przygotowanym dla Komisji, nastąpiła poprawa o 200–300 tys. dokumentów. Poprawa stanu ewidencji wiąże się z zakupem nowego sprzętu dla biur powiatowych oraz z przyjęciem znacznej liczby pracowników. Dzięki temu mogliśmy przyspieszyć tempo likwidacji zaległości. Liczymy na to, że po uruchomieniu systemu, stan bazy danych ulegnie dalszej poprawie. Ponadto w Agencji podjęto działania wewnętrzne polegające na podpisywaniu umów zleceń z pracownikami biur powiatowych, gdzie zaległości są szczególnie duże. W ciągu najbliższych tygodni chcemy doprowadzić do wprowadzenia wszystkich zaległych dokumentów. To jest możliwe, ponieważ w ciągu ostatnich trzech dni działania systemu byliśmy w stanie zarejestrować około 250 tys. zdarzeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełAleksanderGrad">Pani minister Daria Oleszczuk stwierdziła, że w przypadku dopłat ONW będą ograniczenia powyżej 300 ha. Jakie są podstawy prawne do wprowadzenia takich ograniczeń? Czy tu nie jest potrzebny zapis ustawowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWDariaOleszczuk">Te kwestie zostaną uregulowane w rozporządzeniu. Jeżeli Komisja Europejska podejmie decyzję o zmniejszeniu obszarów ONW, w danym przypadku będzie umarzane postępowanie. Ustawa upoważnia Radę Ministrów do określenia warunków oraz trybu udzielania pomocy finansowej. Jednym z warunków jest zatwierdzenie obszarów ONW przez Komisję Europejską. Jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony, będzie umarzane postępowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Chciałbym, abyśmy starali się jak najbardziej ułatwić rolnikom korzystanie z pomocy unijnej. Likwidujmy wszystkie niepotrzebne bariery.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrezesARiMRWiesławPomajda">Dyskutujemy dzisiaj o akredytacji dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w związku z nowym instrumentem wsparcia, który oddamy za chwilę do dyspozycji polskiego rolnika. Chciałbym serdecznie podziękować Komisji za wsparcie działań Agencji oraz za zrozumienie. Przepraszam, jeśli występowały jakieś niedociągnięcia. Staramy się z pełnym poświęceniem realizować to przedsięwzięcie. Chcemy być przygotowani do tego, aby jak najsprawniej obsłużyć wszystkich rolników. Dziękuję także przedstawicielom Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi za współpracę, szczególnie w ostatnim okresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełWojciechMojzesowicz">Wielokrotnie mówiłem o tym, że to będzie nasz wspólny sukces lub porażka. Mamy różny stosunek do integracji, ale robiliśmy wszystko, aby rolnicy otrzymali dopłaty. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>