text_structure.xml
9.16 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławJanas">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Obrony Narodowej o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnegowMinisterstwieObronyNarodowejMarekCieciera">Projekt obejmuje dwie zmiany. Pierwsza z nich zostanie wprowadzona do ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, a druga do ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych. Są to krótkie zmiany, które ograniczają się wyłącznie do stworzenia prawnej możliwości udzielania zapomóg małżonkowi, dzieciom i rodzicom tragicznie zmarłych lub zaginionych żołnierzy. W obecnym stanie prawnym prawo do uzyskania zapomogi posiada wyłącznie żołnierz. Dlatego w przypadku jego śmierci lub zaginięcia podczas wykonywania zadań służbowych pozostali po nim członkowie rodziny nie mają możliwości otrzymania takiej należności. Jest to luka, która jest dość dotkliwa ze społecznego i prawnego punktu widzenia. Dlatego wydaje się, że przyjęcie tych zmian jest konieczne. Prosimy państwa o przyjęcie tych zmian w możliwie krótkim czasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławJanas">Na pewno można zgodzić się z przedstawionymi propozycjami. Otrzymaliśmy jednak stanowisko Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. W stanowisku tym wskazano pewne wątpliwości. Nie wiadomo, czy zapomoga ma być przyznawana w formie jednorazowej, czy wielokrotnie. Być może będzie ona przyznawana dożywotnie. Takie podstawowe pytania sformułowano w tym stanowisku.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektordepartamentuwMONMarekCieciera">Czy mógłbym od razu odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławJanas">Czy zna pan stanowisko Biura Studiów i Ekspertyz w sprawie tego projektu? Jeśli tak, to prosimy o wyjaśnienie zgłoszonych przez Biuro Studiów i Ekspertyz wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentuwMONMarekCieciera">Nie mam przed sobą tych pytań, ale wiem o co w nich chodzi. Jeśli chodzi o zapomogę, to charakter prawny tej formy przyznawania należności żołnierzom ma charakter jednorazowy. Zapomoga nie może być traktowana jako wielokrotna forma wynagradzania w ten sam sposób. Chodzi tu o sytuację, w której dochodzi do pewnego wypadku losowego. W takiej sytuacji trzeba pomóc rodzinie żołnierza, zanim przyznane zostanie odszkodowanie lub inne należne świadczenia. Jest to pomoc doraźna i natychmiastowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławJanas">Stanowisko ekspertów jest w tej sprawie jednoznaczne. Uważają oni, że rozstrzygnięcie tego problemu powinno znaleźć się bezpośrednio w projekcie ustawy, albo w rozporządzeniu. Takich rozstrzygnięć nie ma. Dlatego proponuję, żeby projekt ustawy skierować do rozpatrzenia do podkomisji. Podkomisja powinna rozstrzygnąć, gdzie takie przepisy powinny się znaleźć. Musimy pamiętać o tym, że tego typu zapomogi uszczuplają środki przeznaczone na zapomogi dla żołnierzy zawodowych. Wydaje się, że w tej sytuacji potrzebna byłaby dodatkowa opinia. Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska Polskiego nadesłał krótką opinię, w której popiera projekt ustawy. Należałoby jednak zastanowić się nad tym, gdzie powinien znaleźć się odpowiedni przepis. Oświadczenie dyrektora departamentu nie ma mocy stanowienia prawa. Myślę, że takie stanowisko prawników jest uzasadnione. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarekMuszyński">Wydaje mi się, że sprawa nie jest kontrowersyjna. Nie ma większego znaczenia to, czy takie zapomogi będą uszczuplać środki przeznaczone na zapomogi dla żołnierzy. W takiej sytuacji rodzinie żołnierza po prostu należy się zapomoga. Nie ma o czym dyskutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławJanas">Gdyby takie zapomogi należały się rodzinom, to minister obrony narodowej już dawno by je przyznawał. Sprawa ta nie powodowałaby żadnych problemów. Jednak ustawa przewiduje, że zapomoga należy się wyłącznie żołnierzom. Właśnie z tego powodu zaszła potrzeba znowelizowania tego przepisu. Chciałbym podkreślić, że to nie ja zgłaszam w tej sprawie jakieś wątpliwości. Widzę, że przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej nie zapoznali się z opinią ekspertów, w której wskazano na co najmniej cztery wątpliwości. Wydaje się, że istnieją logiczne podstawy do zgłoszenia takich wątpliwości. Wynika to z faktu, że ani w ustawie, ani w rozporządzeniu nie ma przepisu wskazującego, że jest to zapomoga jednorazowa. Wydaje się, że taki przepis powinien zostać przyjęty. Myślę, że do projektu ustawy powinien być dołączony projekt nowelizacji rozporządzenia ministra obrony narodowej w tej sprawie. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBronisławKomorowski">Problem nie dotyczy tego, czy przedstawione propozycje są kontrowersyjne, czy nie. Powinniśmy uzyskać pogłębioną wiedzę nie tylko o skutkach tej regulacji, ale także o zasadach określających sposób wykonania tej ustawy. Myślę, że posłowie powinni otrzymać informację nie tylko o tym, jakie będą skutki tej regulacji dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej, ale przede wszystkim o tym, jakie skutki będzie ona powodować dla członków rodziny, które pozostaną po śmierci lub zaginięciu żołnierza. Chciałbym wiedzieć, w jakiej kwocie przyznawana będzie zapomoga, na jakich zasadach będzie ona wypłacana i w jakich przypadkach. Przypadek przypadkowi nie jest równy. Można powiedzieć, że generalnie słuszna jest propozycja, żeby objąć jakąś formą wsparcia w najtrudniejszym momencie rodzinę każdego żołnierza, nie tylko zawodowego. Byłoby jednak dobrze móc porównać wysokość tego typu zapomóg z wysokością zapomóg wypłacanych żołnierzom. Czy zapomogi będą takie same, czy nie? Czy zapomoga będzie taka sama w przypadku, gdy dotyczyć będzie rodziny żołnierza zawodowego, jak w przypadku rodziny żołnierza nadterminowego lub służby zasadniczej? Przecież parlament zetknie się później z pytaniem dotyczącym tego, jaką wartość ma śmierć żołnierza. Poza tym chciałbym zobaczyć, jak wyglądać będą przepisy, które znajdą się w rozporządzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławJanas">Wątpliwości w tej sprawie są jednoznaczne. Jedno z pytań dotyczy tego, czy wypadek losowy, o którym mowa w ustawie, powinien dotyczyć jedynie śmierci żołnierza. Przecież po jakimś czasie taki współmałżonek także może zachorować. Wydaje się, że na te pytania trzeba będzie odpowiedzieć. Nie jesteśmy przeciwni temu projektowi. Uważamy jednak, że wszystko powinno zostać zapisane w sposób jednoznaczny w ustawie albo w rozporządzeniu ministra obrony narodowej. Dlatego raz jeszcze proponuję, żebyśmy powołali podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tego projektu ustawy. Mam nadzieję, że podkomisji uda się rozwiać wszelkie wątpliwości i wprowadzić odpowiednie przepisy do projektu ustawy albo do projektu rozporządzenia ministra, który powinien zostać dołączony do projektu ustawy. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proponuję, żeby w skład podkomisji weszli posłowie Jan Sieńko (SLD), Paweł Graś (PO), Stanisław Kalinowski (PSL) i Józef Laskowski (niez.). Czy wyrażają państwo zgodę na udział w pracach tej podkomisji? Widzę, że tak. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie? Stwierdzam, że 11 głosami za wnioskiem oraz przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych. Członków podkomisji proszę o pozostanie na sali po zakończeniu obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>