text_structure.xml
16.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Witam posłów, witam przybyłych gości. Tematem dzisiejszego posiedzenia będzie rozpatrzenie informacji na temat Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii w Wiedniu i współpracy z nim Rządu RP. O przedstawienie informacji proszę przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji panią Danutę Głowacką-Mazur.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiDanutaGłowackaMazur">Pozwólcie państwo, że zanim zacznę mówić o Europejskim Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii przedstawię moich współpracowników, którzy są pracownikami Zespołu do Spraw Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii, działającego w strukturach Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych MSWiA. Zespół jest nowy, działa od listopada, a został utworzony w związku z tym, że od 6 stycznia 2004 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zostało wyznaczone jako instytucja odpowiedzialna za współpracę z Europejskim Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii. Obok mnie siedzi pani Edyta Tuta, która jest ekspertem łącznikowym Centrum, dalej pani Dominika Sadowska, która odpowiada nie tylko za kwestie związane ze współpracą z Europejskim Centrum ale również za koordynację realizacji przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zadań przypisanych ministerstwu w Krajowym Programie Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z nimi Nietolerancji. Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii jest agendą Unii Europejskiej. Zostało ustanowione w 1997 r. i zajmuje się, na potrzeby krajów członkowskich Unii Europejskiej a także Komisji Europejskiej Parlamentu Europejskiego, monitorowaniem zjawisk rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Centrum działa w oparciu o dane przekazywane przez sieć krajowych punktów kontaktowych. W Polsce takim krajowym punktem kontaktowym jest Helsińska Fundacja Praw Człowieka, wybrana w otwartym przetargu zorganizowanym przez Centrum. Punkty kontaktowe przekazują informacje zbiorcze o przypadkach występowania rasizmu, ksenofobii, antysemityzmu i ewentualnie dostarczają też innych informacji, które są potrzebne Centrum. Informacje są zbierane na podstawie danych statystycznych, wyników badań naukowych czy też doświadczeń innych organizacji pozarządowych, działających w tym obszarze. Struktura organizacyjna Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii jest następująca. Na czele stoi dyrektor wybierany w konkursie europejskim. Reprezentuje on Centrum na zewnątrz. Rada Zarządzająca podejmuje decyzje niezbędne dla działalności Centrum, w tym w szczególności: wyznacza roczny program działań Centrum, zatwierdza roczny plan finansowy, udziela absolutorium dyrektorowi. Poza tym zatwierdza dokumenty opracowywane przez Centrum - głównie chodzi o raporty roczne. Raporty te składają się z dwóch części. Część pierwsza dotyczy działalności samego Centrum, natomiast część druga stanowi materiał analityczny, dotyczący występowania zjawisk rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu w krajach członkowskich Unii Europejskiej. W tym roku pierwsza część raportu została opublikowana w czerwcu, druga część została opublikowana teraz, w grudniu - otrzymaliśmy ją z Wiednia pocztą elektroniczną. Dzisiaj miała dotrzeć wersja książkowa, niestety nie dotarła, więc nie mogę jej państwu zaprezentować. Członkowie Rady Zarządzającej to niezależni eksperci nominowani przez poszczególne państwa, ale niezależni od rządów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiDanutaGłowackaMazur">Tak się składa, że mam zaszczyt być członkiem Rady Zarządzającej. Poza Radą Zarządzającą jest jeszcze Rada Wykonawcza. Jest ona wyłoniona spośród członków Rady Zarządzającej. Rada ta nadzoruje działalność Centrum oraz kontroluje przygotowanie i wykonanie programu działań. W tej chwili w skład Rady Wykonawczej wchodzi 5 osób. Osoby te mają specjalne prerogatywy, spotykają się i podejmują pewne decyzje pomiędzy spotkaniami całej Rady Zarządzającej. Rada Zarządzająca spotyka się 3 razy w roku. Najbliższe spotkanie będzie w marcu. Obok tych dwóch ciał są jeszcze eksperci łącznikowi w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej, którzy pełnią funkcje punktów kontaktowych między Centrum i administracją rządową kraju członkowskiego - w jedną i w drugą stronę. Po raz pierwszy druga część raportu przygotowanego przez Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii objęła 10 nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym Polskę. Ta część, która dotyczy nowych państw członkowskich, odnosi się do edukacji. Pojawiły się informacje dotyczące m.in. sytuacji mniejszości narodowych i etnicznych - jeśli chodzi o kwestie edukacji cudzoziemców, imigrantów, uchodźców, a także Romów. Romowie zresztą w sposób szczególny traktowani są przez Europejskie Centrum. Zleciło ono bowiem przygotowanie raportu na temat edukacji Romów, a na rok przyszły jest planowany raport na temat wszystkich dziedzin życia i dostępu Romów do wszelkich dóbr. Procedura przygotowania raportu jest taka, że Centrum najpierw przygotowuje jakby spis treści, który jest następnie zatwierdzany przez Radę Zarządzającą, po czym Centrum przesyła do krajowych punktów kontaktowych prośbę o przygotowanie odpowiednich informacji. Dodatkowo Centrum otrzymuje jeszcze zamówione informacje od niezależnych ekspertów. Dopiero po zebraniu tych wszystkich informacji Centrum przygotowuje projekt raportu, który jest rozsyłany do punktów kontaktowych, do członków Rady Zarządzającej i do ekspertów łącznikowych, ci przekazują swoje uwagi do Centrum, gdzie przygotowywana jest kolejna wersja raportu, który znowu jest rozsyłany. Ostateczna wersja raportu zatwierdzana jest przez Radę Zarządzającą. Powiem szczerze, że moje doświadczenia tegoroczne ze współpracy z Europejskim Centrum, jako członka Rady Zarządzającej - jeśli chodzi o przygotowanie raportu - są średnie, aczkolwiek ostatecznie uwagi, które zgłosiłam zostały uwzględnione. W raporcie Polska nie jest postrzegana jako kraj, w którym w jakiś sposób szczególnie źle się traktuje dzieci o innym pochodzeniu etnicznym niż polskie. Rok temu Unia Europejska podjęła decyzję, że Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii zostanie przekształcone w Agencję Praw Podstawowych, czyli zakres tematyczny, którym się będzie zajmowało Centrum, ulegnie rozszerzeniu. Trwają dyskusje, po pierwsze na temat zasięgu terytorialnego, po drugie roli tej nowej Agencji, ponieważ Konstytucja Europejska mówi, że będą tworzone agencje specjalistyczne. Chodzi zatem o to, żeby zakres działania Agencji Praw Podstawowych nie wkraczał w zakres działania innych agencji, np. zajmujących się prawami człowieka czy sprawami socjalnymi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSprawWewnętrznychiAdministracjiDanutaGłowackaMazur">Te dyskusje trwają. Nie należy się spodziewać, żeby to przekształcenie Europejskiego Centrum zostało dokonane przed upływem kadencji obecnej Rady Zarządzającej, czyli nie wcześniej niż za 2 lata. Współpraca Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji obejmuje - poza elementami związanymi z koordynacją przekazywania informacji i koordynacją działania administracji rządowej - również konieczność tworzenia bazy danych czy też systemu weryfikacji informacji danych dotyczących przypadków rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu, po to żeby można było jak najbardziej rzetelne informacje przekazywać do Europejskiego Centrum. Chodzi o to, żeby Polska był przedstawiana w dobrym świetle, żeby nie powstawały raporty typu Raport EUMC na temat sytuacji Romów w Polsce, który nie dość że metodologicznie jest niewłaściwy, to jeszcze zawiera cały szereg nieprawdziwych informacji. Jeżeli będziemy mieć bazę danych zweryfikowanych na temat konkretnych przypadków, to za każdym razem będziemy mogli powiedzieć, że informacje przedstawione nie są prawdziwe. Zależy nam bardzo, żeby budować jak najlepszy wizerunek Polski, żeby pokazać, iż Polska jest krajem tolerancyjnym, otwartym na inne grupy etniczne. Oczywiście nie powiem, że w Polce nie ma ksenofobii, bo bym skłamała, ale to już zupełnie inna sprawa. Jeśli będą jakieś pytania, chętnie na nie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Mówiąc o strukturach organizacyjnych Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii wspomniała pani o punktach kontaktowych. Gdzie te punkty są? Ile ich jest? Proszę przybliżyć ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaMSWiADanutaGłowackaMazur">W ramach Europejskiego Centrum funkcjonuje Sieć Informacji o Rasizmie i Ksenofobii - RAXEN. RAXEN działa poprzez sieć punktów kontaktowych funkcjonujących w każdym kraju członkowskim, które na szczeblu krajowym gromadzą dane na temat zjawisk rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu. W każdym państwie członkowskim Unii jest tylko jeden taki punkt. Najczęściej są to organizacje pozarządowe bądź instytuty, które są wyłaniane w drodze otwartych przetargów organizowanych przez Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii. Tak więc administracja rządowa nie ma tu nic do powiedzenia. Wszystkie te punkty kontaktowe muszą dostarczać dane niezależne od danych rządowych, po to, żeby raporty przygotowywane przez Centrum były jak najbardziej zobiektywizowane. Zbierane są nie tylko informacje czy dane na temat przypadków rasizmu, ksenofobii i zdarzeń negatywnych, ale również są zbierane i publikowane informacje dotyczące tzw. dobrych praktyk, czyli sposobów w jaki rządy, organizacje, administracja publiczna radzi sobie z przypadkami np. rasizmu. Wszystko po to, żeby można było wykorzystać te dobre praktyki innych krajów, aby lepiej przeciwdziałać pojawianiu się zjawisk, o których tu mówimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszLisak">Myślę, że sprawa została przedstawiona w materiale pisemnym i zreferowana na tyle wnikliwie, że właściwie nie ma żadnych niejasności. Przyjmujemy z uznaniem, że resort dba o obraz Polski, gdzie nie ma dyskryminacji rasowej, gdzie zwalcza się postawy ksenofobiczne i oczekujemy, że tak będzie nadal. Natomiast chciałbym zapytać, czy ze strony resortu są jakieś potrzeby, w których my, jako Komisja, moglibyśmy państwa wesprzeć, pomóc, aby to działanie było jeszcze bardziej skuteczne?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielkaMSWiADanutaGłowackaMazur">Oczywiście państwa pomoc jest zawsze nieodzowna. Proszę zwrócić uwagę, że właśnie dzięki Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w ustawie o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym znalazły się przepisy dotyczące realizacji zasady równego traktowania, bez względu na pochodzenie etniczne, rasę. To jest jeden z tych elementów, które niewątpliwie będą dobrze świadczyły o Polsce, bo jest to element realizacji Dyrektywy 43 Unii Europejskiej, która to dyrektywa w dużej części stanowi podstawę dla zakresu zbierania informacji przez Europejskie Centrum. Dodam, że powołaliśmy, na razie nieformalny, zespół roboczy, gdzie razem z organizacjami pozarządowymi próbujemy zbudować system gromadzenia danych i weryfikowania tych danych. Odbyło się już jedno spotkanie. W tej chwili czekamy na materiały i pomysły organizacji pozarządowych. Sami oczywiście też mamy pewne pomysły.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełZenonTyma">W naszym kraju mieszkają różni obywatele. Otóż ci obywatele - niepolscy - często swoim zachowaniem rzutują na obraz Polski. Jak wobec tego temu przeciwdziałać?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielkaMSWiADanutaGłowackaMazur">Niewątpliwie jest to problem. Na obraz Polski będzie bardziej rzutowało to, w jaki sposób, jakie działania podejmuje władza publiczna w celu przeciwdziałania tego typu sytuacji, o których pan mówi. Jeżeli będziemy dobrze realizować Krajowy Program Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z nimi Nietolerancji, jeżeli będziemy kształtować, budować poprzez programy edukacyjne społeczeństwo bardziej tolerancyjne, to będzie to broniło obrazu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę. Zatem dziękujemy bardzo za przekazanie nam informacji na temat Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii. Na marginesie mam jeszcze jedno pytanie. Czy w Centrum odbywają się jakieś konferencje, sympozja i czy my, jako Komisja - ewentualnie delegacja Komisji - moglibyśmy wziąć w nich udział?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielkaMSWiADanutaGłowackaMazur">W Wiedniu odbywają się spotkania Rady Zarządzającej, spotkania ekspertów łącznikowych i punktów kontaktowych. Centrum organizuje też tzw. „okrągłe stoły” na poziomie europejskim. Trudno mi powiedzieć, czy mogłaby uczestniczyć w nim cała Komisja. Myślę, że raczej pojedyncze osoby i to zaproszone indywidualnie. To jest sprawa, o której oczywiście możemy porozmawiać, jeżeli państwo widzicie taką potrzebę. Jako niezależny ekspert mogę zwrócić uwagę, że byłoby korzystne, aby te spotkania rozszerzyć, żeby więcej osób zapraszać i żeby parlamentarzyści brali w nich udział.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Zatem przechodzimy do pkt II porządku dziennego. Czy w sprawach różnych ktoś chce zabrać głos? Przypominam, że następne posiedzenie będzie dotyczyć planu pracy na następne półrocze. Proszę o przygotowanie swoich propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanuszLisak">Prosiłbym, abyśmy następne posiedzenie poszerzyli jeszcze o jeden punkt. Otóż w styczniu przypada 60 rocznica wyzwolenia Obozu Oświęcimskiego. Byłoby niezwykle wskazane, żebyśmy na następne posiedzenie zaprosili min. Andrzeja Przewoźnika i dowiedzieli się jak wyglądają przygotowania do tej szczególnej uroczystości, bo wydaje się, iż jest to materia, która z działaniem naszej Komisji jest bardzo mocno związana.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Przed następnym posiedzeniem Komisji zbierze się prezydium, więc na pewno ten temat omówimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyCzerwiński">Chciałbym zasygnalizować, iż ukazała się już „Informacja Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli funkcjonowania szkół mniejszości narodowych i etnicznych”. Jest to bardzo ważna dla nas pozycja i czas, by się tym zająć.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaGenowefaWiśniowska">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Dziękuję wszystkim. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>