text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">- przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową (druk nr 1116),</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- uchwaliła plan pracy Komisji na I półrocze 2003 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki z podsekretarzem stanu Maciejem Leśnym, Ministerstwa Środowiska oraz Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełRomanJagieliński">Witam posłanki i posłów, a w Waszym imieniu witam przedstawicieli rządu oraz gości zaproszonych na posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum, chociaż sądzę, że liczba obecnych zwiększy się po zakończeniu obrad Komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym „Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca”. Przystępujemy do realizacji porządku obrad. W związku z powyższym chcę zapytać, czy ktoś chce przedstawić propozycje zmiany porządku obrad lub ich uzupełnienia? Nikt nie zgłosił nowych propozycji. Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek obrad. W pierwszym punkcie zostanie przeprowadzone pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową (druk nr 1116). O uzasadnienie nowelizacji proszę ministra gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Kiedy Polska włączyła się w międzynarodową odpowiedzialność za środowisko, staliśmy się stroną Konwencji wiedeńskiej w sprawie ochrony warstwy ozonowej, a także Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową. Ratyfikowaliśmy również poprawki do Protokołu podczas II spotkania w Londynie oraz IV spotkania w Kopenhadze. Podczas kolejnych spotkań Polska wzięła na siebie dodatkowe obowiązki w zakresie ochrony warstwy ozonowej. Odbywało się to w Wiedniu w 1995 r., a także we wrześniu 1997 r. w Montrealu. Obecnie jesteśmy gotowi do przyjęcia poprawek, które zostały zaproponowane podczas spotkania w Pekinie. Uchwalona w dniu 2 marca 2001 r. ustawa o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową stanowi, z jednej strony, realizację zobowiązań wynikających z Protokołu montrealskiego, z drugiej, wdraża do polskiego prawa przepisy Rozporządzenia Unii Europejskiej 2037/2000 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową. Zgodnie z ustawą została zakazana produkcja wszelkich substancji kontrolowanych poza tetrachlorkiem węgla. Zostały także nałożone ograniczenia we wprowadzaniu do obrotu substancji zubożających warstwę ozonową, a także zakazujące ich wykorzystania w działalności gospodarczej. Mając na względzie przyszłe członkostwo w Unii Europejskiej, mamy pełną świadomość, że omawiana ustawa będzie obowiązywać do dnia naszej akcesji. Zatem proponowane rozwiązania mają charakter przejściowy, ponieważ po akcesji zaczną nas obowiązywać przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady i Parlamentu Europejskiego w 2037/2000 z dnia 29 lipca 2000 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową. Nie zmienia to faktu, że nasi krajowi przedsiębiorcy powinni być przygotowani do członkostwa w UE, a także do przyjęcia wyzwań jednolitego rynku UE. Krajowa ustawa o substancjach kontrolowanych przygotowuje do przyszłego członkostwa w UE jej adresatów i powinna być traktowana jako preludium przyszłych wymogów wspólnotowych. Półtoraroczna praktyka związana z funkcjonowaniem ustawy o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową wskazuje, że konieczne jest sprecyzowanie niektórych przepisów, a także ich uzupełnienie. Przedstawiona Sejmowi ustawa o zmianie ustawy zawiera propozycje zmiany obowiązujących przepisów i ma charakter porządkujący. Zaproponowane zmiany merytorycznie dopasowują krajowe przepisy do kolejnych wymogów unijnych oraz korygują przepisy wynikające ze stanowiska Sekretariatu Ozonowego w Nairobi. Główne zmiany merytoryczne w nowelizowanej ustawie dotyczą: rozszerzenia możliwości importu bromku metylu z krajów, które są sygnatariuszami Poprawek kopenhaskich do Protokołu montrealskiego, o czym stanowi art. 1 pkt 4; wprowadzenia zakazu importu niektórych urządzeń, o czym mówi art. 1 pkt 5; wprowadzenia obowiązku dokonywania przeglądów instalacji zawierających substancje kontrolowane, ujętego w art. 1 pkt 9; dalszej, sukcesywnej eliminacji substancji kontrolowanych z działalności gospodarczej, o czym będzie mówił art. 1 pkt 12; a także uproszczenia wydawania pozwoleń na obrót substancjami kontrolowanymi przez zlikwidowanie promes, o czym mowa w art. 1 pkt 13. Zakres projektu przedstawionego Sejmowi został skonsultowany z przedstawicielami krajowych reprezentacji gospodarczych, a także z placówkami naukowo-badawczymi, które zajmują się problematyką stosowania substancji kontrolowanych. W przedłożeniu uwzględniono propozycje zainteresowanych problematyką resortów oraz opinie wielu konsultantów pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiMaciejLeśny">Mamy dalsze informacje dotyczące projektowanych zmian; mogę je przedstawić w trakcie debaty, a może lepiej teraz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełRomanJagieliński">Czy chodzi o nowe propozycje, czy też o rozszerzenie informacji o propozycjach przedstawionych już Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMGMaciejLeśny">Chodzi o propozycje przedstawione poprzednio.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełRomanJagieliński">Proponuję, abyśmy nie dyskutowali nad kolejnymi punktami projektu nowelizacji. Czy ktoś chce zaproponować dyskusję, zgłosić zapytania do ministra Macieja Leśnego, a może zostaną przedstawione propozycje zmian do przedstawionego przez rząd projektu? Po skonsultowaniu się z Biurem Legislacyjnym KS, które nie wnosi żadnych uwag, uważam, że przedstawiony projekt został bardzo dobrze skonstruowany i bardzo dobrze sformułowany. Dlatego uważam, że moglibyśmy przyjąć go od razu, a następnie przekazać w formie sprawozdania Komisji do drugiego czytania w Sejmie. Nikt nie zgłasza uwag, zatem proponuję, abyśmy przyjęli rozpatrywane przedłożenie. Czy ktoś chce zabrać głos? Wobec braku zgłoszeń do dyskusji przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem omawianego przedłożenia i przekazania go do drugiego czytania w Sejmie? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawioną propozycję. Pozostał nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Może ktoś z posłów zgłosi się na ochotnika?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełRyszardPojda">Wyrażam zgodę na kandydowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełRomanJagieliński">Czy są inne kandydatury? Nie zgłoszono innych wniosków. Stwierdzam, że na sprawozdawcę Komisja wybrała posła Ryszarda Pojdę. W związku z tym, że do projektu nie wniesiono zmian, Komisja nie musi występować do Komitetu Integracji Europejskiej o uzyskanie opinii. Przechodzimy do rozpatrzenia drugiego punktu posiedzenia, jakim jest przyjęcie planu pracy Komisji na I półrocze 2003 roku. Jeżeli goście Komisji chcą uczestniczyć w tej części obrad, to zapraszam. Jeżeli nie mogą tego uczynić, wtedy dziękuję za udział w pracach Komisji, życząc jednocześnie szczęśliwego Nowego Roku oraz miłych Świąt, ponieważ w bieżącym roku nie spotkamy się już w Komisji. Projekt planu pracy został posłom dostarczony. W związku z tym stawiam pytanie, czy ktoś chce zgłosić uwagi dotyczące uzupełnienia planu, przesunięcia obrad lub przygotowania materiałów. Nikt nie zgłosił uwag. Dlatego poddaję projekt planu pracy Komisji Gospodarki na I półrocze 2003 roku pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem projektu? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie uchwaliła plan pracy Komisji Gospodarki na I półrocze 2003 r. w wersji przedstawionej posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefSkutecki">Czy możliwe byłoby wprowadzenie tematu dotyczącego przetwórstwa rolno-spożywczego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełRomanJagieliński">Czy w tej sprawie został zgłoszony wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJózefSkutecki">Nie zgłaszałem, ale wynikało to z braku śmiałości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRomanJagieliński">Proponuję zgłosić wniosek o umieszczenie tego tematu w planie na II półrocze 2003 roku. Przypomnę, że przed głosowaniem postawiłem pytanie, czy są propozycje uzupełnienia planu pracy. Gdyby poseł Józef Skutecki śmiało przedstawił wniosek, wówczas uzupełnilibyśmy plan pracy o proponowany temat. Skoro przyjęliśmy plan pracy bez głosów przeciwnych i wstrzymujących się, to decyzja zapadła. Jednak przedstawię propozycję posła Józefa Skuteckiego prezydium Komisji. Jeżeli będzie taka możliwość, wtedy uwzględniając przyjęty już terminarz posiedzeń, wprowadzimy proponowany temat do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefSkutecki">Byłoby dobrze, ponieważ jest to bardzo ważny dział gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełRomanJagieliński">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>