text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełRyszardHayn">Otwieram posiedzenie. Witam przedstawicieli resortu edukacji narodowej i sportu oraz resortu infrastruktury, przedstawiciela Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Witam kierownictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Witam państwa posłów. Mamy rozpatrzyć w trybie pierwszego czytania poselski projekt o nadaniu wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie nazwy Akademia Morska w Szczecinie. Do uzasadnienia projektu ustawy został upoważniony przez wnioskodawców pan poseł Bogusław Liberadzki, którego proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełBogusławLiberadzki">Przedkładany projekt ustawy należy do ustaw charakteryzujących się wyjątkowo krótkim tekstem i łatwiej jest nad takim projektem procedować. Jest tu także aspekt pozwalający na uniknięcie jakichś rozbieżności prawnych czy sprzeczności z ustawami równoległymi. Inicjatywa grupy posłów Pomorza Zachodniego, poparta przez innych posłów, zwłaszcza pracujących w Komisji, na której posiedzeniu mamy zaszczyt prezentować ten projekt ustawy, wynika z dokonanej analizy sytuacji w Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie. Tej analizy dokonano w kontekście ponad 30-letniej historii działania tej uczelni pod nazwą, jaką nosi dotychczas, a także zakresu kształcenia i zmian w tym kształceniu przeprowadzonych w ciągu ostatnich lat. Badano dostosowanie profilu kształcenia, kierunków i specjalności do aktualnych potrzeb. Oceniono, że kształcenie kadr w Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie wykroczyło poza tradycyjne kształcenie tylko dla żeglugi i obsługi portów. Kształcenie to zaczęło mieć charakter przygotowania kadr dla szeroko rozumianej gospodarki morskiej oraz zaplecza lądowego związanego bezpośrednio z morzem i gospodarką w obszarach nadmorskich. Drugi aspekt, który analizowała i uwzględniła grupa posłów wnioskodawców projektu ustawy o zmianie nazwy uczelni, to zakres prac badawczych oraz ich tematyka. Z tego punktu widzenia oceniono stan obsady personalnej, głównie liczby samodzielnych pracowników naukowych, zdobytych stopni i tytułów naukowych w Wyższej Szkole Morskiej, wyniki kształcenia młodej kadry naukowej oraz dywersyfikację tego kształcenia. Wzięto pod uwagę rozwój powiązań międzynarodowych uczelni z dużymi krajami, jak Rosja, Niemcy, a także Hiszpania, w których rozwinięte są ośrodki nauk morskich i nauk o morzu. W rezultacie uznano, że ta uczelnia jest mocno zakotwiczona w świecie nauki. Trzeci aspekt - to dorobek badawczy uczelni, liczba i znaczenie publikacji naukowych oraz reputacja uczelni w regionie. Uczelnia w regionie jest postrzegana jako jedyna, unikalna i ściśle związana z jego potrzebami oraz służąca zarówno gospodarce regionu, jak i całej polskiej gospodarce morskiej. Występując z naszą inicjatywą, zwróciliśmy się do stosownych instytucji i korporacji naukowych i uzyskaliśmy pozytywne opinie z Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, z Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Odniesiono się do liczby nauczycieli akademickich, liczby studentów oraz odpowiednich proporcji pracowników dydaktycznych i liczby kształcących się. Odpowiada to międzynarodowej konwencji kształcenia dla potrzeb gospodarki morskiej i morskiej floty handlowej. Po uzyskaniu pozytywnego stanowiska rządu i mając na uwadze zakres badań, dobre wyposażenie materialne uczelni, niezbędne do prawidłowego kształcenia przyszłych oficerów marynarki handlowej i innych specjalności, jesteśmy przekonani, że wniosek o zmianę w drodze ustawy sejmowej nazwy Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie na Akademię Morską w Szczecinie jest zasadny. Jednocześnie jest on adekwatny do wniosku i ustawy sejmowej dotyczącej Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełBogusławLiberadzki">Z upoważnienia podpisanych pod projektem ustawy posłów wnoszę o wydanie pozytywnej decyzji w sprawie naszego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełRyszardHayn">Otwieram dyskusję. Proszę o zabieranie głosu. Może jeszcze poproszę pana rektora Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie o przedstawienie informacji o uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RektorWyższejSzkołyMorskiejwSzczecinieBolesławKuźniewski">Jestem zaszczycony faktem, że mogę uczestniczyć w posiedzeniu sejmowej Komisji, która omawia sprawy mojej uczelni. Historia naszej uczelni, która istnieje już blisko 35 lat, nawiązuje do tradycji szkolnictwa morskiego na Pomorzu Zachodnim zapoczątkowanego w roku 1947. Nasza uczelnia przez wszystkie lata swojej działalności starała się zawsze być blisko praktyki i służyć, jak zostało to już powiedziane, swoją działalnością nie tylko w zakresie dydaktyki i szkolenia kadr morskich, ale także w zakresie wykonywania prac dla przedsiębiorstw gospodarki morskiej. I tak jest do chwili obecnej. Mamy w tej dziedzinie liczne osiągnięcia. Powstały u nas nowe kierunki badań, jak np. inżynieria ruchu morskiego, a wyniki tych badań znajdują praktyczne zastosowanie. Ubiegając się o zmianę nazwy „Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie”, którą z dumą nosiliśmy przez 35 lat, motywujemy to zmianami kadrowymi i programowymi, jakie nastąpiły w tym czasie w naszej szkole. Szkoła rozbudowała swoją bazę dydaktyczno-badawczą i rozwinęła współpracę z zagranicznymi uczelniami i ośrodkami kształcenia i badań dla potrzeb gospodarki morskiej. Mamy swoich przedstawicieli w Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych oraz w Komitecie Badań Naukowych, gdzie pełnią funkcję przewodniczących sekcji. Świadczy to o uznaniu dla naszego dorobku i o wymiernych osiągnięciach oraz dobrej pozycji uczelni w świecie nauki. Nie zamierzamy odstąpić od bliskiej współpracy i związków z praktyką gospodarczą. Zadaniem uczelni w regionie, zwłaszcza w czasach obecnych, jest m. in. wspieranie działalności gospodarczej i wzbogacanie jej wynikami badań oraz wysoko kwalifikowaną kadrą, jaką kształcimy. Dbamy o zachowanie przydatności uczelni do zatrudniania naszych absolwentów. Dzisiaj jest tak, że szczegółowa wiedza praktyczna szybko się starzeje i musi być aktualizowana. Powinnością uczelni jest właśnie rozwijanie studiów podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych, aby utrzymać przydatność do zatrudnienia naszych absolwentów. Chciałbym podkreślić, że na razie nie mamy problemów z zatrudnieniem absolwentów naszej uczelni na rynku europejskim. Nasi absolwenci są wysoko cenieni i osiągają w krótkim czasie kierownicze stanowiska. Absolwenci uczelni morskiej są szczególnymi absolwentami, którzy podejmują pracę głównie za granicą, ponieważ nasza flota z różnych powodów trochę się zmniejszyła, ale uważamy, że jest to zjawisko przejściowe. Nasi absolwenci podejmują pracę za granicą, ale na stałe mieszkają w Polsce i zarobione pieniądze przywożą do kraju. Fakt, że obecnie eksportujemy pracę naszych absolwentów, ma w obliczu zbliżającego się wejścia Polski do Unii Europejskiej duże znaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy są pytania do obu referentów, tzn. przedstawiciela wnioskodawców i do pana rektora?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Z wielkim szacunkiem odnoszę się do inicjatywy posłów z Pomorza Zachodniego i opowiadam się za pozytywnym zaopiniowaniem ich wniosku o zmianę nazwy uczelni morskiej w Szczecinie. Niemniej jednak, skoro mamy pewną ciągłość prac legislacyjnych dotyczących zmian nazwy niektórych uczelni, chcę zwrócić uwagę na fakt, że rok temu nasza Komisja otrzymała dokument z Państwowej Komisji Akredytacyjnej, gdzie opisana została jakość kształcenia w państwowych szkołach wyższych. Sformułowano tam pewne uwagi krytyczne o pracy wydziału nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, zwłaszcza dotyczące kierunku „transport”. Pozytywnie oceniono prowadzone tam studia zawodowe w systemie dziennym, ale jednak warunkowo oceniono studia zawodowe w systemie zaocznym. Pytam w związku z tym: czy w wyniku kontroli podjęto już jakieś konkretne działania, aby wyeliminować wskazane niedostatki, i czy po zaleceniach Państwowej Komisji Akredytacyjnej coś w tym kierunku zrobiono? Czy gdyby została przeprowadzona rekontrola uczelni, można byłoby powiedzieć, że także studia zawodowe prowadzone w systemie zaocznym zasługują na pozytywną ocenę? To jest bardzo ważne wtedy, gdy nobilitujemy uczelnię, nadając jej wyższą rangę i nową nazwę, gdyż oznacza to, że liczymy na wysoki poziom kształcenia, niebudzący żadnych zastrzeżeń. Dla mnie zasadnicze znaczenie ma to, że studia dzienne zostały zaopiniowane pozytywnie, ale jednak studia zaoczne powinny być prowadzone także na wysokim poziomie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAntoniStryjewski">Moje pytanie dotyczy intencji przemianowania Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Czy chodzi o nadanie jej wysokiego prestiżu dzięki zmianie nazwy, bo jeśli tak, to proponowałbym, aby uczelni nadać nazwę Uniwersytet Morski w Szczecinie. Mamy już np. Uniwersytet Medyczny w Łodzi, a moim zdaniem, prestiż nazwy uniwersytet jest wyższy niż nazwy akademia. Argumenty jakie wnioskodawcy przedstawili w uzasadnieniu, sprowadzają się w zasadzie do wskazania, że szkoła się rozwija. Stwierdza się, że dwukrotnie wzrosła liczba studentów. To też jest oczywistością w skali kraju, bo ogólna liczba studentów wzrosła nie tylko dwukrotnie, ale kilkakrotnie. Takie są obecne czasy. Kadra naukowa jest na poziomie wystarczającym na potrzeby szkoły. Nie jest to czymś wyjątkowym. W związku z tym nie wiem, co jest faktycznie intencją wnioskodawców: czy nadanie szkole nazwy akademia, aby w ten sposób podnieść jej prestiż, czy też obecna nazwa uczelni jest mało znacząca w świecie nauki i wśród innych uczelni w kraju i poza jego granicami. Dorobek kadrowy i naukowy tej uczelni jest na normalnym poziomie, porównywalnym z innymi uczelniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy są inne uwagi? Nie ma uwag. Proszę o ustosunkowanie się to tych, które zostały zgłoszone.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RektorWyższejSzkołyMorskiejwSzczecinieBolesławKuźniewski">Czy w uczelni zrobiono coś po ostatniej wizycie przedstawicieli Państwowej Komisji Akredytacyjnej? W czasie tej wizyty na wydziale nawigacyjnym podjęto decyzję o powołaniu i utworzeniu trzeciego wydziału uczelni, mianowicie inżyniersko-ekonomicznego. Obecnie kierunek „transport”, który poddany był negatywnej ocenie akredytacyjnej, jest likwidowany, a otwierany i rozwijany jest ten kierunek transportu, o którym powiedziałem, na nowym wydziale inżynieryjno-ekonomicznym. Staramy się, aby wszystkie niedomagania, które wywołały zastrzeżenia, zostały usunięte. Nowo utworzony wydział świadczy o tym, że dysponujemy potencjałem stosownym do tego kierunku studiów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBogusławLiberadzki">Chciałbym udzielić wyjaśnienia panu posłowi Antoniemu Stryjewskiemu. Otóż na temat nazwy uczelni trwała debata przez blisko trzy lata. Rozważano różne koncepcje, w tym inicjatywę środowiska uczonych zastanawiających się czy nazwa Wyższa Szkoła Morska na tle nowo powstających wyższych szkół - prywatnych, paraprywatnych, półprywatnych, wieczorowych, korespondencyjnych - jest adekwatna do roli, potencjału kadrowego i wartości materialnej bazy naukowej, jaką ona posiada. Początkowo mówiono, że nie tak ważna jest nazwa uczelni, a ważna jest treść nauczania. Są przecież różne szkoły, np. Szkoła Główna Handlowa, która ma swój prestiż, i wiadomo, jaki reprezentuje poziom, ale są i inne szkoły handlowe próbujące kształcić w tym kierunku. Dwa lata temu zaczęto podobnie mówić o wyższym szkolnictwie morskim i nazwach uczelni, które je reprezentują na całym polskim wybrzeżu. Wówczas zgłaszano następujące argumenty. Mamy Akademię Marynarki Wojennej i Wyższą Szkołę Morską w Gdyni. Uczelnia i senat tej uczelni podjęli decyzję, iż chcieliby nadać jej nazwę Akademii Morskiej w Gdyni. Dwie uczelnie morskie - w Gdyni i w Szczecinie - zawsze były równoległe i są bliskie programowo. Te uczelnie kształcą kadry dla dwóch trzecich naszego wybrzeża, ale także komplementarnie w różnych obszarach, chociaż są tu już pewne różnice. Dla uzyskania swego rodzaju jednolitości, a także dla prestiżu - i tego nie trzeba się wstydzić - oraz pewnej równoważności z Akademią Marynarki Wojennej i Akademią Morską w Gdyni wystąpiono z inicjatywą zmiany nazwy uczelni szczecińskiej. Jest to wyraz zadokumentowania równorzędności tych uczelni. Zadecydował o tym również fakt, że uczelnia mieści się w Szczecinie i że to jest moment wejścia Polski do Unii Europejskiej, a więc jest szansa na ustanowienie Akademii Morskiej dla krajów regionu bałtyckiego, a może i szerzej. Porównując podobne uczelnie we Francji i Hiszpanii, uznaliśmy, że nasza uczelnia jest odmienna i specyficzna w pozytywnym tego słowa znaczeniu i ma szansę rozwijać się dzięki napływowi studentów z innych krajów Unii Europejskiej. I to leżało u podstaw prezentowanej inicjatywy i propozycji zmiany nazwy, chociaż - jak mówiłem - nie chodzi tu tylko o prestiż wynikający z samej tylko nazwy. Jest to raczej reagowanie na to, co dzieje się w naszym otoczeniu i co może owocować w przyszłości. Chodzi o dotrzymanie kroku innym, a także uznanie woli środowiska uczonych i sprostanie oczekiwaniom środowiska lokalnego. To, że ta uczelnia się rozwija, nie jest wcale taką oczywistością. Mamy przykłady wielu uczelni, które się nie rozwijają albo też rozwijają się ilościowo, zapominając o jakości kształcenia. Uczelnia morska w Szczecinie należy do tych, które rozwijają się ilościowo, ale utrzymują wysoką jakość kształcenia. Uwagi Państwowej Komisji Akredytacyjnej dotyczyły nowego kierunku kształcenia, który powstał z transferu wydziału transportu z Uniwersytetu Szczecińskiego do Wyższej Szkoły Morskiej. Ten wydział, utworzony w Wyższej Szkole Morskiej, zmienił swój profil, rozszerzając kierunek o zagadnienia ekonomiki i organizacji usług. Problemy transportu pozostały tam głównie w sferze softwarowej, a rozwinięto sprawy techniczne i technologiczne i na tej bazie powstał kierunek inżynieryjno-ekonomiczny.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełBogusławLiberadzki">Jest to faza tworzenia. Ocena dokonana przez Państwową Komisją Akredytacyjną pozwoli rozwinąć ten kierunek studiów bez błędów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzPaństwowejKomisjiAkredytacyjnejKazimierzPrzybysz">Jesienią 1997 roku Rada Główna Szkolnictwa Wyższego przyjęła kryteria dla szkół wyższych ubiegających się o uzyskanie nazwy akademia. Chcę powiedzieć, że Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie spełnia wszystkie te kryteria. Po pierwsze, szkoła musi zatrudniać na podstawie mianowania przynajmniej 40 nauczycieli akademickich z tytułem bądź stopniem naukowym doktora habilitowanego. To kryterium jest spełnione. Po drugie musi kształcić studentów przynajmniej na dwóch kierunkach studiów magisterskich. To kryterium też jest spełnione. Po trzecie, musi posiadać uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora przynajmniej w dwóch dyscyplinach lub doktora habilitowanego w jednej dyscyplinie. To kryterium również jest spełnione. Jeżeli chodzi o uwagi Państwowej Komisji Akredytacyjnej dotyczące kierunku „transport”, to sytuacja jest tam następująca. Na studiach dziennych wszystko jest w porządku. Do studiów zaocznych są pewne zastrzeżenia, raczej łatwe do usunięcia. Dotyczą one liczby godzin, braku pewnych przedmiotów itp. Od dobrej woli uczelni zależy, czy usunie te braki; zresztą musi je usunąć, bo w tym roku będzie rekontrola i sprawdzenie przez Państwową Komisję Akredytacyjną, czy wykonano jej zalecenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy w imieniu rządu ktoś chciałby się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejiSportuTadeuszSzulc">Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu popiera wniosek dotyczący zmiany nazwy Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie na Akademię Morską w Szczecinie z tych powodów, o jakich mówił przed chwilą pan prof. Kazimierz Przybysz. Uczelnia spełnia wszystkie niezbędne kryteria, a uwagi Państwowej Komisji Akredytacyjnej nie mają charakteru zasadniczego i są łatwe do usunięcia. Czy to łączy się z prestiżem uczelni? Tak, łączy się z większym prestiżem. W momencie, kiedy wchodzimy do Unii Europejskiej i dokonujemy porównania ocen poziomu edukacji w Polsce, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie nie jest już faktycznie akademią. Jest to już uczelnia akademicka z punktu widzenia jej aktualnej działalności i poziomu kształcenia. Biorąc to wszystko pod uwagę, popieramy starania uczelni i propozycje grupy posłów-wnioskodawców o nadanie Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie nazwy Akademia Morska w Szczecinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyWitoldGórski">Przede wszystkim chciałem serdecznie podziękować paniom posłankom i panom posłom, zwłaszcza z województwa zachodnio-pomorskiego, za inicjatywę zmiany nazwy Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Ta inicjatywa zbiegła się w czasie z działaniami rządu. Projekt ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie nazwy Akademia Morska w Szczecinie został uznany za przyjęty przez Komitet Rady Ministrów i ma być przedłożony Radzie Ministrów. W pełni popieramy zmianę nazwy tej uczelni. Chciałbym jeszcze poinformować, że blisko 100 proc. absolwentów Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie znajduje zatrudnienie. Jest to ważny element, świadczący o poziomie szkoły i zapotrzebowaniu na kończących te szkołę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełRyszardHayn">Po tych wypowiedziach możemy zamknąć dyskusję. Stwierdzam zakończenie tego etapu procedury i przechodzimy do merytorycznego rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag. Czy ktoś zgłasza uwagi do art. 1? Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 2? Zastanówmy się, czy ta ustawa ma wejść w życie z dniem rozpoczęcia nowego roku akademickiego. Tą ustawą nadajemy nazwę uczelni i ta nazwa musi jednak obowiązywać wcześniej, bo we wszystkich materiałach i we wszystkich informatorach musi to być podane przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RektorWyższejSzkołyMorskiejwSzczecinieBolesławKuźniewski">Chciałbym zwrócić uwagę na to, że uczelnia prowadzi akcję naboru kandydatów na studia ze znacznym wyprzedzeniem. Bardzo zależałoby nam na tym, aby przyjmować przyszłorocznych kandydatów już pod nową nazwą szkoły.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełBogusławLiberadzki">Proponuję, aby art. 2 brzmiał następująco: Ustawa wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia jej ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuElżbietaStrzępek">Należałoby tu wprowadzić formułę stosowaną w wielu ustawach, że wchodzi ona w życie w 14 dni po jej ogłoszeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełBogusławLiberadzki">Można przyjąć to, co proponuje Biuro Legislacyjne. Przyjmuję ten wniosek w imieniu wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAntoniStryjewski">Mam pytanie do pana rektora i do pana ministra: jaki dyplom ukończenia studiów będą mieli absolwenci Wyższej Szkoły Morskiej, którzy zaczęli tu studiować, a kończyć ja będą pod nową nazwą - Akademia Morska w Szczecinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RektorWyższejSzkołyMorskiejwSzczecinieBolesławKuźniewski">Takie przypadki zmiany nazwy uczelni miały już miejsce i nie było z tym problemów, my także nie będziemy mieli z tym problemu, jakie dyplomy wydać tegorocznym absolwentom.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy ktoś z państwa chciałby odnieść się do tej kwestii? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym pytam: czy wobec zapisu art. 2, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia, są jakieś zastrzeżenia? Nikt nie zgłasza zastrzeżeń. Głosujemy nad tą propozycją. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tę propozycję jednogłośnie. Kto jest za przyjęciem całego projektu ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie nazwy Akademia Morska w Szczecinie? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie tego projektu ustawy. Prosimy o wyrażenie opinii o projekcie ustawy przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielUrzęduKomitetuIntegracjiEuropejskiejPiotrWróbel">Projekt ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie nazwy Akademia Morska w Szczecinie nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełRyszardHayn">Dziękuję. Mamy teraz wybrać posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosłankaDanutaGrabowska">Powinien to być członek naszej Komisji, a jednocześnie jeden z wnioskodawców oraz poseł z województwa zachodnio-pomorskiego. Proponuję na sprawozdawcę pana posła Stanisława Kopcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie ma innych propozycji. Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy panu posłowi Stanisławowi Kopciowi. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>