text_structure.xml 53.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełRyszardHayn">Otwieram posiedzenie Komisji poświęcone rozpatrzeniu planu naszej pracy w I półroczu przyszłego roku i ewentualnym jego rozszerzeniu, jeśli będą zgłoszone takie propozycje. Informuję, że pani posłanka Barbara Hyla-Makowska zgłosiła propozycję, abyśmy na dzisiejszym posiedzeniu rozpatrzyli wniosek o zaproponowanie Sejmowi przyjęcia uchwały w sprawie uczczenia 85 rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Chciałbym zapytać, czy jest zgoda na to, aby do porządku obrad włączyć ten punkt. Nie ma sprzeciwu, a więc uznaję, że Komisja akceptuje tę propozycję i rozpatrzymy to w drugim punkcie naszych obrad. W punkcie trzecim omówimy sprawy bieżące. Rozpoczynamy od omówienia propozycji planu pracy Komisji na I półrocze 2004 r. Projekt tego planu został wczoraj przygotowany przez prezydium na podstawie m. in. wcześniejszych zgłoszeń państwa posłów, a także w porozumieniu i w uzgodnieniu z reprezentantem kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu panem ministrem Franciszkiem Potulskim. Są to oczywiście propozycje i proszę, abyście państwo wypowiedzieli się w tej sprawie. Być może, są propozycje rezygnacji z jakichś punktów umieszczonych w projekcie planu pracy lub też włączenia jakichś tematów do tego projektu. Jeżeli tak, to proszę o przedstawienie propozycji takich tematów wraz z ich uzasadnieniem i proponowanych terminów rozpatrzenia. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">Uważam, że plan jest dobry i przemyślany. Jestem za przyjęciem tego planu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaEwaKantor">W planie przewiduje się omówienie w marcu kierunków zmian w systemie wynagrodzenia nauczycieli, a w styczniu rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, co także dotyczy kwestii wynagrodzeń związanych ze stopniami awansu zawodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardHayn">To są dwie różne sprawy. Jak wiadomo, czeka nas również zmiana ustawy - Karta Nauczyciela i trzeba dyskusję na ten temat rozpocząć możliwie jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosłankaEwaKantor">Moim zdaniem, ważniejsza jest sprawa kierunków zmian w systemie wynagradzania nauczycieli i wyrażenie opinii na ten temat przez Komisję, a dopiero później zajęcie się nowelizacją ustawy - Karta Nauczyciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Tu nie chodzi o rządowy projekt zmian w Karcie Nauczyciela, ale o projekt poselski, który dotyczy tylko spraw wychowawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaBronisławaKowalska">Uważam, że to, co jest zaplanowane na styczeń, będzie trudne do wykonania bo mamy tu aż sześć posiedzeń, więc musielibyśmy zdecydować o rozpatrywaniu na jednym posiedzeniu dwóch lub nawet trzech tematów. Jednak te, które zapisano w planie, są ważne i wymagać będą dłuższych debat. Na naszym wczorajszym posiedzeniu z Komisją Kultury i Środków Przekazu pani posłanka Danuta Grabowska poruszyła kolejny raz problem nadmiernej liczby uchwał sejmowych dotyczących ogłaszania danego roku rokiem określonej wybitnej osobistości. Poza tym, że Sejm podejmuje uchwałę, nic szczególnego z tego nie wynika w sensie faktycznego uczczenia danej postaci, uznanej za wybitną. Nie tak dawno uchwaliliśmy, że rok 2002 jest rokiem Cypriana Kamila Norwida. Oprócz znakomitej biografii prof. Sudolskiego pt. „Norwid”, która ukazała się kilka tygodni temu, niczego więcej nie dokonano ani w wydawnictwach, ani w teatrze, ani w pracy oświatowej. Nie można tego przywoływania pamięci ograniczyć do samych tylko uchwał Sejmu, bo to powoli powszednieje. Nie nadaje się tym faktom wymiaru prestiżowego i bardzo ważnego dla wszystkich Polaków. Mówię o tym dlatego, że w planie na styczeń przewidziano pierwsze czytanie poselskiego projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2004 rokiem Jana Ludwika Popławskiego. Jestem widocznie niedouczona, ale nie wiem, kto to jest Jan Ludwik Popławski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełRyszardHayn">Chciałbym pani posłance odpowiedzieć, że ten poselski projekt zawarty jest w druku sejmowym nr 2300, skierowanym do nas przez marszałka Sejmu, ponieważ grupa posłów złożyła taką propozycję. Mnie ta postać też jest nieznana, ale jednak mamy obowiązek rozpatrzyć ten projekt i ustosunkować się do niego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosłankaBronisławaKowalska">Dziękuję za to wyjaśnienie i niezwłocznie sprawdzę w encyklopedii, kim była ta osoba. Rozumiem, że zapoznamy się z uzasadnieniem projektu tej uchwały i możemy taki projekt odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełRyszardHayn">W związku z uwagą pani posłanki o liczbie tematów, jakie mamy do omówienia w styczniu, chcę wyjaśnić, że w wypadku poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela jest to tylko dodanie kilku wyrazów do obowiązujących zapisów. Oczywiście, może to wywołać długą dyskusję, ale sądzę, że jednak nie wywoła to szczególnych kontrowersji. Także w wypadku rozpatrywania poselskiego projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2004 rokiem Jana Ludwika Popławskiego wysłuchamy wnioskodawców, wymienimy poglądy i podejmiemy decyzję. Proszę nie sugerować się liczbą posiedzeń w jednym miesiącu, bo nie wszystkie tematy będą sprawiały jakąś szczególną trudność i będą wymagać długich debat. Bierzemy pod uwagę ewentualne łączenie kilku tematów do rozpatrzenia na jednym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełBogusławWontor">W planie pracy, jak zwykle, nie dostrzegam tematów dotyczących spraw młodzieży, chociaż są one nam przypisane, czego dowodem jest nazwa naszej Komisji. Nie ukrywam, że czuję się nieco oszukany przez prezydium i pana przewodniczącego, który obiecał mi, iż w planie pracy znajdą się co najmniej trzy tematy dotyczące spraw młodzieży. Na wczorajszym posiedzeniu prezydium Komisji przedstawiłem swoje sugestie w tych sprawach i sądziłem, że prezydium odniesie się do nich pozytywnie. Tymczasem w przedstawionym planie pracy nie ma tych tematów. Rozumiem, że większość tematów, którymi musimy się zająć, dotyczy oświaty, i tak powinno być, ale nie może też być tak, że w kolejnym półroczu nie przewiduje się żadnego tematu bezpośrednio dotyczącego młodzieży. Może wystąpimy do marszałka Sejmu, aby w innej Komisji omawiane były sprawy młodzieży, jeżeli nie chcemy się tym zajmować albo uważamy, że załatwia to tylko podkomisja stała do spraw młodzieży. Sprawy młodzieży są przez Komisję poruszane tylko okazjonalnie, jak było w przypadku tzw. wypadków toruńskich. Powiecie mi państwo, że problemy oświaty też dotyczą przede wszystkim młodzieży, ale jednak na sprawy młodzieży trzeba spojrzeć nie tylko w aspekcie szkoły, ale również warunków i otoczenia w jakim żyją młodzi ludzie. Apelowałbym, aby do planu pracy włączyć np. rozpatrzenie rządowej strategii państwa wobec młodzieży. Podejrzewam, że większość z nas nie wie, czym jest ta strategia, jakie są jej cele i jaki okres obejmuje, a to powinniśmy wiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełRyszardHayn">Pytam pana posła: jaki temat chce pan włączyć do planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełBogusławWontor">Wczoraj mówiłem o tym na posiedzeniu prezydium, a teraz nie chciałbym burzyć przedłożonego planu. Nie będę proponował jakiegoś nowego tematu, bo nie chcę się spotkać z zarzutem, że nadmiernie rozbudowuję plan pracy dodatkowymi posiedzeniami Komisji. Wczoraj zgłosiłem trzy propozycje i wydawało mi się, że zostały one przyjęte, a dzisiaj nie ma ich w projekcie planu. Nie jest to właściwe podejście do układania planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełRyszardHayn">Do samego końca posiedzenia prezydium obecny był przewodniczący podkomisji stałej do spraw młodzieży pan poseł Henryk Ostrowski i proszę go o wyrażenie opinii w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełHenrykOstrowski">Podczas ustalania tematów i terminów ich omawiania zgłaszane były różne uwagi. Zgłosił także swoje propozycje obecny na posiedzeniu pan minister Franciszek Potulski. Nie byłem w stanie przekonać członków prezydium, aby do planu wprowadzić tematy poświęcone sprawom młodzieży. Popieram to, o czym mówił pan poseł Bogusław Wontor, bo rzeczywiście Komisja i prezydium są nastawione głównie na to, co proponuje resort edukacji. Przykro mi o tym mówić, ale niestety nie udało mi się użyć takiej argumentacji, która przekonałaby członków prezydium, żeby do planu włączyć trzy tematy o problemach młodzieży. Dzisiaj zebraliśmy się po to, aby ten plan ewentualnie rozszerzyć czy zmienić. Nie możemy gubić spraw młodzieży, które powinny być w obszarze zainteresowania naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy panowie posłowie nie uważacie, że problemy młodzieży mieszczą się w wielu tematach, które mamy rozpatrywać w I półroczu przyszłego roku? Mówimy głównie o edukacji i to przeważnie w odniesieniu do procesu edukowania i wychowania młodzieży. Jeżeli panowie posłowie macie jakieś tematy, którymi Komisja powinna się zająć, proszę je zgłosić i wspólnie zastanowimy się, czy je wprowadzić do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Pan poseł zgłaszał rzeczywiście trzy tematy. Jeden dotyczył strategii rządu w sprawie młodzieży, drugi - zaburzeń psychiatrycznych wśród uczniów, nie pamiętam jaki był trzeci temat. Na prezydium uzgodniliśmy, że zaburzenia psychiczne czy psychiatryczne łączą się z pewną jednostką chorobową, a najważniejsze z naszego punktu widzenia jest to, jak poradnie psychologiczno-pedagogiczne wspierają proces wychowawczy szkoły, bo tu występuje pewna niespójność prawa. Dlatego wprowadziliśmy do planu taki temat. Proszę pamiętać, że musimy przewidywać, iż do Komisji trafią rządowe projekty ustaw, które będziemy musieli rozpatrzyć. Zapowiadana jest duża nowelizacja Karty Nauczyciela, a także duża ustawa o szkolnictwie wyższym i jeszcze kilka innych. Komisja musi rozpatrzyć sprawy szkół rolniczych. Jest dużo problemów do omówienia w I półroczu przyszłego roku i dokonaliśmy wyboru - naszym zdaniem - najważniejszych. Kilka tematów zgłoszonych przez państwo odłożyliśmy na II półrocze. Przypominam, że mamy omówić także wyniki kilku kontroli przeprowadzonych przez NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosłankaEwaKantor">Biorę udział w niektórych posiedzeniach podkomisji do spraw młodzieży i muszę powiedzieć, że to, co tam usłyszałam na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, świadczy, iż skala tego zjawiska zaczyna się poszerzać. Wynika to częściowo z błędów w pracy wychowawczej. Jeżeli chcemy mówić o lepszym kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, to bez ich gruntownej wiedzy o stanie zdrowia młodzieży i jej kondycji psychicznej nie jesteśmy w stanie odpowiedzialnie kształcić i wychowywać dzieci i młodzież. Proponuję poszerzyć wprowadzony do planu temat - system funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz ich rola we wspomaganiu wychowawczej funkcji szkoły oraz zapoznanie się ze zjawiskami zaburzeń psychicznych i ich przyczynami. Jak pracują poradnie - wiemy i trzeba się zastanowić, jak zmienić ich działanie, aby pozbyły się formalizmu biurokratycznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełRyszardHayn">Może pani posłanka sprecyzuje bliżej, jak miałby brzmieć ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosłankaEwaKantor">Informacja o zdrowiu psychicznym młodzieży jako uzupełnienie czy raczej rozszerzenie tego, co zostało zaproponowane w planie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaBożenaKizińska">Temat ten mógłby brzmieć: Stan zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełRyszardHayn">Kto miałby przygotować materiały na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaBożenaKizińska">Podkomisja do spraw młodzieży.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy podkomisja dysponuje takim materiałem, który mógłby być podstawą dyskusji na posiedzeniu Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełHenrykOstrowski">Mamy takie materiały, a możemy je jeszcze poszerzyć o materiały z Ministerstwa Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełRyszardHayn">W jakim terminie moglibyśmy to rozpatrzyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełHenrykOstrowski">Moim zdaniem - jak najszybciej, bo ten temat jest bardzo ważny. Powinien on być tylko dokładniej określony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Jak państwo pamiętacie, powołaliśmy podkomisję, która ma przejrzeć całe prawo oświatowe i wskazać, co należy w nim zmienić. Ta podkomisja pracuje i wydaje się, że ważnym elementem tych dociekań, a obecnie marginalizowanym, są poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Omówimy działalność tych poradni i zaproponujemy przy okazji, co zmienić w przepisach. I taki był nasz zamysł. Wszyscy uważamy, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne powinny prowadzić terapię dzieci z zaburzeniami psychicznymi. Państwo proponujecie, aby omówić sprawy opieki psychiatrycznej. Nam się wydawało, że opieka psychiatryczna jest związana z lecznictwem i określoną jednostką chorobową. Stan zdrowia psychicznego dzieci to jest jedna sprawa, a opieka psychiatryczna jest czymś innym, wymagającym udziału lekarza. Powinniśmy dopisać jeszcze jeden temat, ale omówić go osobno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełRyszardHayn">Proponuję, aby to zapisać jako drugi temat na jedno z posiedzeń planowanych w lutym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosłankaEwaKantor">Uważam, że w kontekście informacji o stanie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można omówić problem poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i powiązać to ze sobą, abyśmy mówili o diagnozie stanu faktycznego i o pewnych koniecznych zmianach obecnego systemu tego poradnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełHenrykOstrowski">Pomysł takiego połączenia jest dobry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">Zgadzam się z panią posłanką Ewą Kantor. Moim zdaniem, jest jeszcze jeden problem do omówienia. W poradniach psychologiczno-pedagogicznych powinni być lekarze psychiatrzy jako konsultanci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy w posiedzeniu na te tematy powinni brać również udział członkowie Komisji Zdrowia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosłankaEwaKantor">Proponuję, aby to rozpatrzyć tylko w gronie członków naszej Komisji. Chodzi o to, jak ma działać szkoła i jak ma sobie z tym problemem radzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełRyszardHayn">Pan poseł Henryk Ostrowski mówił, że jest jakiś materiał przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełHenrykOstrowski">Taki materiał już jest gotowy, można by ewentualnie prosić o jego uzupełnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełRyszardHayn">Rozumiem, że ustaliliśmy tematykę posiedzenia, które mamy dodatkowo odbyć w lutym. Czy są jakieś dalsze propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">W planie przewidziane jest rozpatrzenie informacji NIK o wynikach kontroli organizacji i finansowania kształcenia osób niepełnosprawnych w szkołach publicznych. Wspomniałem na jednym z posiedzeń o szkolnictwie specjalnym i zasadach jego finansowania. Wtedy mówiliśmy, że ten temat zostanie wpisany do planu pracy Komisji. Wiemy już, że szkoły specjalne w ramach podziału środków subwencji oświatowej na podstawie algorytmu są z reguły niedofinansowane. Dlatego uważam, że należy rozpatrzyć ten problem z punktu widzenia przyszłości tych placówek. Potrzebna jest informacja MENiS na ten temat. Proponuję, aby oprócz rozpatrzenia informacji NIK dopisać drugi punkt: Kierunki działań dotyczących szkolnictwa specjalnego i integracji oraz zmiany zasad jego finansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełRyszardHayn">To jest bardzo obszerny temat i jeżeli tak zadecydujemy, można by to rozpatrzyć jako odrębne zagadnienie, bo - jak rozumiem - chodzi o omówienie spraw szkolnictwa specjalnego we wszystkich jego aspektach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Nie wiemy jeszcze, co zawiera pokontrolny raport NIK i o jakich mówi nieprawidłowościach, czy mówi także o szkolnictwie specjalnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełRyszardHayn">Proszę o informację przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOświatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyższejIzbyKontroliGrzegorzBuczyński">Nasz raport obejmuje także szkoły specjalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełRyszardHayn">Proponuję, abyśmy przy okazji omawiania informacji NIK omówili także sprawy, które interesują panią posłankę, a sądzę, że nie tylko panią. Moglibyśmy wskazać wówczas osiągnięcia i niedostatki szkolnictwa specjalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Proponuję, aby jednak wpisać do planu pracy Komisji odrębny temat, bo ze strony pana przewodniczącego padło takie zapewnienie, że zajmiemy się szkolnictwem specjalnym i finansowaniem tego szkolnictwa. Omówienie tego tematu na posiedzeniu Komisji dałoby sygnał resortowi edukacji i Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, żeby tym tematem zająć się w sposób szczególny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKGrzegorzBuczyński">Chciałbym zwrócić państwu uwagę, że w planie pracy na styczeń zapisano rozpatrzenie naszej informacji o wynikach kontroli finansowania zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego i wówczas mówić będziemy o wykorzystaniu subwencji oświatowej w wielu jej aspektach, a także krytycznie o podziale środków w algorytmie. Będzie więc okazja, aby omówić także sprawy finansowania szkół specjalnych. Jeżeli chodzi o funkcjonowanie szkół specjalnych, to tym tematem zajęła się delegatura NIK w Zielonej Górze i badania przy naszym udziale zostały już zakończone. Moglibyśmy ich wyniki przedstawić już w styczniu po odbyciu konsultacji z resortem edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy pani posłanka przyjmuje tę propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Przyjmuję propozycję, aby omówić sprawy szkolnictwa specjalnego wówczas, gdy zostaniemy zapoznani z wynikami kontroli finansowania zadań oświatowych przez samorządy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosłankaMariaNowak">Mamy rozpatrywać informację NIK o wynikach kontroli organizacji i finansowania kształcenia osób niepełnosprawnych. Nie znam treści raportu NIK w tej sprawie, ale z zapisu w planie wynika, że badano tylko sytuację w szkołach publicznych. Dlaczego tę kontrolę zawężono tylko do szkół publicznych, skoro wiemy, że osoby niepełnosprawne kształcą się bardzo często w szkołach prowadzonych przez różne stowarzyszenia? Jeżeli ten raport NIK ogranicza się tylko do szkół publicznych, to nie mamy co rozszerzać tego tematu, ale jeżeli jest tam mowa w ogóle o szkolnictwie dla osób niepełnosprawnych, to należy uwzględnić także rozpatrzenie sytuacji w szkołach niepublicznych zajmujących się nauką osób niepełnosprawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełRyszardHayn">Najwyższa Izba Kontroli, o ile wiem, nie ma kompetencji do kontrolowania szkół niepublicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKGrzegorzBuczyński">Kontrolujemy wszystkie podmioty, które korzystają ze środków publicznych, jakie zostały im przekazane. Jednak w naszym raporcie uwzględniliśmy tylko szkoły publiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełRyszardHayn">A więc nie rozszerzamy tej tematyki na szkoły niepubliczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełAntoniStryjewski">Zastanawiam się, czy nie można byłoby posiedzenia na temat kierunków zmian w systemie wynagradzania nauczycieli poszerzyć o rozpatrzenie także systemu emerytalnego nauczycieli. Ostatnio mówi się niemal powszechnie o tym, jakoby miała nastąpić zmiana tego systemu, co skłoniło resort gospodarki, pracy i polityki społecznej do opublikowania dementi tej informacji. Nauczyciele pytają nadal, jak będzie dalej z tym systemem emerytalnym, czy zachowane zostanie prawo do przejścia na wcześniejsza emeryturę. Sądzę, że powinniśmy się tym także zająć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">Nie widzę potrzeby wiązania spraw kierunków zmian w systemie wynagradzania nauczycieli z systemem emerytalnym. Jeżeli tak postąpimy, to tylko wywołamy burzę i podejrzenia, że coś się w tym zakresie dzieje. Tymczasem ta sprawa została rozstrzygnięta w 1998 roku. A to, że pojawiają się jakieś plotki, nie dotyczy tylko środowiska oświaty. Pan poseł jest również od tego, aby te plotki dementować, bo przecież one pojawiły się w takim kontekście, jakby Sejm zmienił coś w podstawie wymiaru emerytury. Temat emerytur nauczycielskich pojawił się zapewne przy innym szerszym problemie - tzw. emerytur pomostowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">W planie pracy na styczeń mamy posiedzenie poświęcone pierwszemu czytaniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, a następnie, na innym posiedzeniu mamy omawiać kierunki zmian w systemie wynagrodzenia nauczycieli. Tymczasem jest w przygotowaniu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela i wszystko to razem dotyczy systemu wynagradzania nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełRyszardHayn">Już mówiłem, że rozpatrzenie zmiany w druku nr 2258 dotyczy tylko jednego fragmentu zapisu w Karcie Nauczyciela na temat wymogów stawianych nauczycielom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Mam w takim razie pytanie uzupełniające do przedstawicieli rządu: kiedy pojawi się rządowy projekt zmiany ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, bo może się tak zdarzyć, że w I półroczu będziemy nad tym projektem debatować? Czy nie warto byłoby tego skoordynować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełRyszardHayn">W I półroczu może być istotnie potrzeba podjęcia przez nas prac nad rządowymi projektami ustaw, m. in. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, i zapisaliśmy to w uwagach na końcu projektu planu pracy. Przedstawiciel rządu nie był w stanie podać nam konkretnych terminów wniesienia tych projektów do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Przepraszam, iż tak się dopytuję, ale właśnie chodzi mi o to, że jeżeli przewidywana jest debata nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela, to sądzę, że pokrywać się ona będzie z tym, co planujemy omówić w marcu, a mianowicie - Kierunki zmian w systemie wynagradzania nauczycieli, i dotyczy to tego samego tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Jeżeli pani posłanka czytała zapowiedzi prasowe o tym, w jakim kierunku będą szły te zmiany w Karcie Nauczyciela, to dokładnie wie, że nie dotyczą one w ogóle systemu wynagrodzeń. Wydaje się, że rozpoczęcie dyskusji na ten temat przed nowelizacją Karty Nauczyciela ograniczyłoby się tylko do wniosków poselskich, bo projekt rządowy na pewno nie będzie tego dotyczył. Dyskusję na ten temat warto jednak odbyć z dwóch powodów. Po pierwsze - dlatego, że wszystkie propozycje płacowe, jakie byśmy tu zgłaszali, muszą być przeliczone i poddane pewnej symulacji, bo musimy wiedzieć, na co możemy sobie pozwolić, proponując zmiany w Karcie Nauczyciela. Wszyscy wiemy, że ten system po 10 latach funkcjonowania wymaga zmiany. Dalej trzeba operować tylko kwotą bazową i odpowiednio waloryzować wynagrodzenia, chociaż budzi to pewne kontrowersje. Dyskusja na ten temat ma służyć temu, abyśmy zgłosili wnioski, a następnie poczekali na wyliczenia Ministra Finansów czy rządu i dopiero wtedy przyjęli takie rozwiązania, jakie będą najlepsze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełRyszardHayn">To nie będzie posiedzenie, które zakończy się sformułowaniem projektu nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela. Ma ono służyć tylko wymianie poglądów i zgłoszeniu uwag pod adresem rządu. Tak należy rozumieć tę propozycję prezydium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">Proponowałbym, aby to posiedzenie, na którym ma się omówić kierunki zmian w systemie wynagradzania nauczycieli, rozpocząć od oceny obecnego systemu wynagradzania. I to trzeba omówić łącznie, bo i tak minister musi przedstawić ocenę obecnego stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełRyszardHayn">Minister nic nie przedstawi. To ma być nasza wewnętrzna dyskusja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">Jak wiadomo, było kilka tur rozmów na temat nowego systemu wynagradzania nauczycieli. Rozmowy te zostały zawieszone. Odczytałem ten punkt planu pracy jako m. in. wysłuchanie informacji resortu edukacji o tym, co zostało już zrobione i co zamierza się zrobić w tym zakresie, tym bardziej, że Sejm odrzucił ust. 6 art. 30 Karty Nauczyciela, a więc ten, który szedł w kierunku idei inicjatywy obywatelskiej. Możemy sobie o tym podyskutować, ale z tego powinna wynikać jakaś propozycja rozwiązań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełRyszardHayn">Wobec tego proponuję, aby temat do rozpatrzenia brzmiał następująco: Ocena systemu wynagradzania nauczycieli oraz kierunku zmian w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">To odpowiada mojej intencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełRyszardHayn">Kto zgłasza jeszcze jakieś propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosłankaEwaKantor">Proponuję, aby w tym punkcie dotyczącym zmian w systemie wynagradzania nauczycieli swoje propozycje przedstawiły także związki zawodowe, tzn. „Solidarność” i ZNP, żeby było wiadomo, kto się na co zgadza, jaką ma wizję i za co odpowiada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełRyszardHayn">Zapisuję, że posiedzenie to odbędziemy z udziałem przedstawicieli związków zawodowych. Zwrócimy się do związków, aby przygotowały swoje opinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Ponieważ partnerem w ustalaniu systemu wynagradzania nauczycieli są również samorządy, proponuję zaproszenie także przedstawicieli samorządów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełRyszardHayn">Pozwólcie państwo, że prezydium będzie o tym decydować na bieżąco.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Jeżeli mówimy o wynagradzaniu nauczycieli, to rozporządzenie w tej sprawie wydaje minister edukacji, ale o ustalenie zasad i wysokości wynagrodzeń występują samorządy jako partnerzy, którzy bezpośrednio płacą. Jeśli mamy rozmawiać o założeniach, o kierunkach zmian w systemie wynagradzania nauczycieli oraz oceniać aktualny stan w tym zakresie, to powinniśmy zaprosić również przedstawicieli korporacji samorządowych, Związku Miast, Związku Powiatów Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełRyszardHayn">Do planu nie wpisujemy wszystkich szczegółów, ale umawiamy się, że zaprosimy na to posiedzenie przedstawicieli związków zawodowych i samorządów terytorialnych, oczekując od nich przedstawienia nam swoich opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosłankaTeresaJasztal">Sądziłam, że temat zmiany w systemie wynagradzania nauczycieli i strukturze płacowej omówimy we własnym gronie. Propozycja pani posłanki Ewy Kantor jest o tyle zasadna, że jeden i drugi związek zawodowy twierdzą, iż prowadzą rozmowy ze swoimi członkami i mają pewne propozycje. Nie wiemy, na jakim obecnie są etapie. Jeżeli zaprosimy na nasze obrady przedstawicieli związków zawodowych, a także samorządów terytorialnych, które również powinny mieć własne propozycje, to wówczas nie wypracujemy stanowiska Komisji. Nasze stanowisko ma dotyczyć tylko kierunków zmian, a nie wysokości czy proporcji wynagrodzeń. Dopiero po wprowadzeniu przez nas stanowiska co do kierunków, możemy się spotkać z przedstawicielami związków i samorządów, bo one są partnerami społecznymi i możemy wysłuchać ich opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełRyszardHayn">Jak zawsze przy omawianiu tych tematów są obecni przedstawiciele związków zawodowych i samorządów. Wysłuchanie ich stanowisk może doprowadzić do lepszego wzajemnego zrozumienia. Pamiętamy, jaka była reakcja przedstawicieli samorządów podczas dyskusji o uposażeniu nauczycieli na naszym wyjazdowym posiedzeniu w Olsztynie. Gdy bliski będzie termin tego posiedzenia, zwrócimy się do wszystkich podmiotów, o których tu mówimy, o przekazywanie nam pisemnych opinii w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełKrzysztofBaszczyński">Rozumiem, że możemy oczekiwać informacji od rządu, od resortu, ale nie od związków zawodowych. Myślę, że przekraczamy swoje uprawnienia. Zawsze tak było, że resort przekazuje nam odpowiednie informacje, o jakie występujemy, a partnerzy społeczni odnoszą się do treści tych informacji, ale nie możemy domagać się od związków zawodowych przygotowania i przedstawienia nam propozycji kierunków rozwiązań. To nie jest forum związkowe i chyba za dużo oczekujemy od związków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełRyszardHayn">Umówmy się w ten sposób, że temat zostaje zapisany w planie pracy, a my z poszczególnymi reprezentacjami środowiskowymi porozmawiamy o ich udziale w naszej debacie. Czy jest zgoda? Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma. Mamy więc zaakceptowane propozycje do planu pracy na styczeń. W planie pracy na luty przeredagujemy temat ujęty w punkcie 6 i wpisujemy, że omówimy: Stan zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży szkolnej oraz ocena funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych. Również w punkcie 8 planu rozszerzamy nieco proponowany temat i wpisujemy: Ocena systemu wynagradzania nauczycieli oraz kierunki zmian w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na sprawy, które się dzieją i które Komisja powinna omówić. Zmieniliśmy ustawę o systemie oświaty i wprowadziliśmy do niej obowiązek szkolny dla sześciolatków, który ma być realizowany od dnia 1 września 2004 roku. Moim zdaniem, Komisja powinna się zająć oceną stanu przygotowań do wprowadzenia obowiązku nauki sześciolatków. To jest bardzo ważne zadanie, można powiedzieć sztandarowe, bo chodzi o obniżenie wieku szkolnego. Dlatego proponuję wpisać do planu pracy temat: Obowiązek szkolny sześciolatków - przygotowanie samorządów do obowiązkowego prowadzenia „zerówki”. Przy okazji powinniśmy uzyskać informację o tym, ile takich oddziałów jest w przedszkolach, a ile w szkołach. Jest jeszcze jeden ważny temat, który się z tym wiąże, a mianowicie - Organizacja i finansowanie dowożenia sześciolatków do przedszkoli. I tym także powinniśmy się zająć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosłankaMariaNowak">Dobrze byłoby wiedzieć, jak samorządy będą przygotowane do realizacji tego zadania, zwłaszcza w środowiskach wiejskich. Jeżeli Komisja wyrazi zgodę, to posiedzenie na ten temat mogłoby się odbyć w czerwcu, bo trudno o tym mówić w marcu czy w kwietniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełRyszardHayn">Proponuję, abyśmy ten temat omówili na początku II półrocza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKGrzegorzBuczyński">Pod koniec czerwca NIK będzie dysponowała informacją o wychowaniu przedszkolnym sześciolatków i przygotowaniach do tego zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Jeżeli jest przygotowywany taki raport Najwyższej Izby Kontroli, to przy okazji jego omawiania przez Komisję można zająć się sprawami związanymi z objęciem wszystkich sześciolatków przygotowaniem przedszkolnym. Drugą ważną sprawą jest akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli. To jest nowe zadanie, które zostało wprowadzone na mocy znowelizowanej ustawy o systemie oświaty. Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli rozpoczyna się od 1stycznia 2004 roku. Powinno być już w tej sprawie wydane rozporządzenie, ale jeszcze go nie ma. Jest to ważny temat, który już wywołał ożywioną dyskusję i moim zdaniem - trzeba go uwzględnić w planie pracy Komisji. Mówiliśmy również o wzmocnieniu nadzoru pedagogicznego i o zmianie rozporządzenia w tej sprawie, co dotychczas nie nastąpiło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy pani posłanka ma konkretne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Mam propozycję uwzględnienia w planie pracy tematu - Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli. Chodzi o zapoznanie się z przygotowaniami do tego procesu i problemami, jakie z tego wynikają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełRyszardHayn">Zaraz przegłosujemy tę propozycję, bo ona budzi pewne wątpliwości, a nawet sprzeciwy. Ja też uważam, że skoro akredytacja rozpoczyna się od 1 stycznia 2004 roku, to ocenić jej wyniki można dopiero po pewnym czasie. W związku z tym zgłaszam wniosek o odrzucenie tej propozycji pani posłanki Krystyny Szumilas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełRyszardTomczyk">W planie przewiduje się rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym (druk nr 1023). Czy jest to projekt prezydencki, przygotowany przez środowisko akademickie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PosełRyszardHayn">Nie. Jest to projekt, który czeka już długo na rozpatrzenie po pierwszym czytaniu. Projekt ten dotyczy przyznawania stypendiów studentom szkół publicznych i niepublicznych. Studentom studiującym w trybie dziennym i zaocznym. Liczymy na to, że znajdzie to rozwiązanie w nowej ustawie o szkolnictwie wyższym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełRyszardTomczyk">Czy zapisany w planie pracy temat - Wykorzystanie przez Polskę środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej przeznaczonych na cele edukacyjne ma polegać na dokonaniu oceny dotychczasowego korzystania z tych środków, zwłaszcza w tzw. euroregionach? Czy też mamy zastanowić się nad możliwościami korzystania w przyszłości z tych funduszy, jeżeli chodzi o programy operacyjne w województwach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PosełRyszardHayn">To była propozycja pana ministra Franciszka Potulskiego i, jak pamiętam, miało to dotyczyć tego, co już było, ale również tego, jakie powstaną nowe możliwości w tym zakresie od stycznia 2004 roku. Ten temat spróbujemy dokładniej sprecyzować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełHenrykOstrowski">Ja bym ten temat jeszcze poszerzył. Na podkomisji do spraw młodzieży podano nam informację rządu o strategii rozwiązywania spraw młodzieży w latach 2003–2012. W tym materiale wskazane były źródła finansowania służące realizacji tej strategii. Wydaje mi się, że wskazano na fundusze strukturalne jako główne źródła finansowania różnych przedsięwzięć. I to także powinniśmy omówić na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PosełRyszardHayn">Zaraz to przegłosujemy. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosłankaKrystynaSzumilas">Proponuję raz jeszcze uzupełnić plan o rozpatrzenie spraw akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli przy omawianiu raportu NIK o kontroli organizacji oraz finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosłankaBronisławaKowalska">Mam świadomość, że zgłaszane propozycje nowych tematów powodują rozszerzenie planu pracy. Mam jednak uwagę pod adresem prezydium. Jeżeli przedstawia się nam propozycje prezydium, to proszę, aby później jeden z członków prezydium nie próbował zmienić tego planu i zgłaszać nowych propozycji mających charakter partyjny. My tu nie pracujemy partyjnie, ale ponad partyjnie. Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży jest taką Komisją, która ma uwzględniać wszystkie postulaty, ktokolwiek by ich nie zgłaszał, z punktu widzenia dobra edukacji i młodzieży. Ośmielam się zaproponować, chociaż nie wiem, czy już na I półrocze 2004 roku, jeszcze jeden bardzo poważny temat. W planie na czerwiec proponuje się rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie ta podkomisja, której jestem członkiem, jest jak gdyby w połowie drogi. Prace tej podkomisji były spowolnione, ale teraz są już przyśpieszone. Moim zdaniem, jeszcze przed rozpatrzeniem tego, co wypracuje podkomisja, powinniśmy w gronie naszej Komisji przedyskutować temat, który bym zatytułowała „Oni to My - problematyka mniejszości narodowych w polskim systemie edukacyjnym”. Chodzi mi o to, abyśmy gruntownie zastanowili się nad tym, jak tematyka mniejszości narodowych, a więc także walka z panującymi stereotypami, znajduje odzwierciedlenie w programie edukacji polskiej szkoły i w podręcznikach. Skoro jesteśmy w przededniu wejścia do Unii Europejskiej, skoro Polska podpisała Kartę Mniejszości Narodowych, skoro jesteśmy obligowani aktami międzynarodowymi dotyczącymi mniejszości, sądzę, że powinniśmy omówić ten temat, dokonując przeglądu pewnej strategii edukacyjnej. Wtedy będziemy mogli odpowiedzieć na inicjatywę uchwalenia ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych, prezentując pewne przemyślenia i propozycje dotyczące obszaru edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKGrzegorzBuczyński">NIK zaplanowała na rok 2004 dużą kontrolę poświęconą przeglądowi i ocenie funkcjonowania szkół mniejszości narodowych w Polsce. Kontrola ta będzie przeprowadzana od kwietnia do końca czerwca. W początkach września będziemy już dysponowali raportem na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosłankaBronisławaKowalska">Nie rozumiemy się, panie dyrektorze. Ja nie mówię o szkołach mniejszości narodowych, a o problematyce mniejszości narodowych w treściach nauczania w naszym systemie edukacji. Z przeprowadzonych badań, zresztą sami o tym wiemy, wynika że pewne narodowości są przez nas, przez Polaków, postrzegane pejoratywnie. Taką grupą mniejszościową są np. Romowie czyli Cyganie, Łemkowie czyli Ukraińcy lub Rosjanie. W celu pokonywania pewnych stereotypów musimy rozmawiać o różnicach i podobieństwach różnych grup narodowościowych czy etnicznych, które są równe w świetle zasad dobrosąsiedztwa i współżycia na tym samym terytorium.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełAntoniStryjewski">Powiem szczerze, że jestem przeciwny omawianiu takiego tematu. Argumentuję to tym, że polska młodzież ma kłopoty z własną identyfikacją narodową, z akceptacją siebie i polskości. Oczywiście, mniejszości narodowościowe pracują nad tym, żebyśmy je bardziej akceptowali niż siebie, lepiej znali niż siebie. Wydaje się, że nie jest to dobry temat na posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Ponadto nie wiemy, czy sprawozdanie podkomisji pracującej nad ustawą o mniejszościach będzie gotowe do czerwca. Opóźnienie w jej pracach, które miało miejsce, wynikało z decyzji politycznej i nie wiemy do końca, czy wola przyśpieszenia prac tej podkomisji będzie trwała, w związku z tym, że na szczęście pewne sprawy dotyczące naszego wejścia do Unii Europejskiej potoczyły się tak, jak się potoczyły, choćby w sprawie tzw. konstytucji europejskiej. Jeżeli pani posłanka Bronisława Kowalska chce się interesować mniejszościami, to jest jej sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PosełRyszardHayn">Będziemy nad tą propozycją, jak i nad innymi głosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PosełHenrykOstrowski">Wtrącę tylko jedno zdanie. Ponieważ pani posłanka wrzuciła kamyczek do mojego ogródka, to chcę powiedzieć, szanowna pani posłanko, że ja nie oceniam pani wypowiedzi, i prosiłbym, aby pani nie oceniała moich. Jeżeli pani twierdzi, że uprawiam tutaj jakąś partyjną grę, to jest pani w błędzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełRyszardHayn">Skoro nie ma już dalszych propozycji, to przejdziemy do przegłosowania tych, które zostały zgłoszone do planu pracy Komisji. Zaczynam od propozycji, zgłoszonej przez panią posłankę Krystynę Szumilas, włączenia do planu pracy tematu - Akredytacja placówek kształcenia nauczycieli. Kto jest za wprowadzeniem tego tematu do planu pracy Komisji na I półrocze 2004 roku? Stwierdzam, że Komisja 8 głosami za, przy 6 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, zdecydowała o wprowadzeniu tego tematu do planu pracy. Następna propozycja pana posła Henryka Ostrowskiego dotyczyła poszerzenia tematu wykorzystania przez Polskę środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczonych na cele edukacyjne, o rozpatrzenie strategii rządu w sprawach młodzieży. Kto jest za poszerzeniem zaplanowanego posiedzenia o kwestię strategii rządowej wobec młodzieży? Stwierdzam, że Komisja 9 głosami za, przy 1 przeciwnym i 5 wstrzymujących się, przyjęła tę propozycję. I wreszcie propozycja omówienia problematyki mniejszości narodowych w polskim systemie edukacji, zgłoszona przez panią posłankę Bronisławę Kowalską. Kto jest za wpisaniem tego tematu do planu pracy Komisji? Stwierdzam, że Komisja 12 głosami za, przy 4 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, włączyła ten temat do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PosłankaEwaKantor">Do tego tematu, skoro został przyjęty do planu pracy, mam uwagę, żeby wykorzystać badania przeprowadzone przez Uniwersytet Jagielloński. Można na tej podstawie wyrobić sobie opinię, na czym polega ten problem. Nie polega on na tym, że w szkole nie przekazuje się wiedzy na ten temat, tylko na tym, że ludzie sami siebie nie akceptują, a potem nie akceptują otoczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PosełRyszardHayn">Proponuję, abyśmy nie dyskutowali nad tym, co ma być treścią posiedzenia. Ustaliliśmy, że odbędziemy dyskusję na ten temat w stosownym terminie i wówczas będzie można zgłaszać wszelkie uwagi. Proponuję przegłosować całość planu pracy na I półrocze 2004 roku wraz z wniesionymi uzupełnieniami. Kto jest za przyjęciem planu pracy na I półrocze 2004 roku? Stwierdzam, że Komisja 14 głosami za, przy 1 przeciwnym i 2 wstrzymujących się, przyjęła plan pracy na I półrocze 2004 roku. Przechodzimy do rozpatrzenia propozycji pani posłanki Barbary Hyla-Makowskiej o wystąpienie do marszałka Sejmu o podjęcie przez Sejm uchwały w sprawie uczczenia 85 rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Głos ma wnioskodawczyni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">W środowisku oświatowym działa bardzo aktywnie Towarzystwo Wielkopolan i prowadzi także szeroką pracę wychowawczą, a wiele szkół nosi imię Powstańców Wielkopolski. Ważne jest upamiętnienie przez Sejm tego czynu powstańczego. Proponuję, abyśmy podjęli inicjatywę zgłoszenia do laski marszałkowskiej projektu uchwały w sprawie uczczenia 85 rocznicy Powstania Wielkopolskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy w tej kwestii ktoś chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosłankaEwaKantor">Jestem oczywiście za poparciem tej inicjatywy, ale uważam, że uzasadnienie uchwały powinno być nieco pogłębione merytorycznie. Jestem za tym, aby się zastanowić nad uzasadnieniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PosełRyszardHayn">Czy pani posłanka ma jakieś uwagi do treści?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PosłankaEwaKantor">Powstanie Wielkopolskie miało większy ciężar i większe znaczenie, aby to potraktować tylko pobieżnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PosłankaBarbaraHylaMakowska">Bardzo się cieszę z tego poparcia. Wystąpimy z tą inicjatywą do marszałka Sejmu, a on skieruje projekt do rozpatrzenia w Komisji. Wtedy będzie czas na ostateczne zredagowanie uchwały i jej uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PosełRyszardHayn">Jeżeli nie ma innych uwag, przystępujemy do głosowania, kto jest za przyjęciem propozycji zgłoszenia projektu uchwały z tą uwagą, która została zgłoszona? Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie propozycję wystąpienia do Sejmu z projektem uchwały w sprawie uczczenia 85 rocznicy Powstania Wielkopolskiego. Proponuję, abyśmy upoważnili panią posłankę Barbarę Hyla-Makowską do reprezentowania nas w tym przedmiocie. Czy ktoś się temu sprzeciwia? Nie ma sprzeciwów. Dziękuję. W sprawach różnych chciałbym zwrócić państwa uwagę na pismo marszałka Sejmu w sprawie trybu pracy komisji sejmowych, zaleceń dotyczących spraw porządkowych i wszystkich innych, które odnoszą się do funkcjonowania Komisji. Każdy z nas dostał tekst tego pisma i chciałbym, abyśmy pamiętali o tych rozwiązaniach i zaleceniach i abyśmy się do nich stosowali. Chciałbym też poinformować o wizycie naszej delegacji na Węgrzech w dniach od 2 do 4 grudnia br. Delegacja w składzie posłowie: Ryszard Hayn, Danuta Grabowska, Kazimierz Marcinkiewicz, Bogusława Towalewska, Andrzej Czerwiński i pani Elżbieta Wojciechowska wizytowała szkołę polską działającą w Ambasadzie RP w Budapeszcie. Odbyliśmy spotkanie z członkami Komisji Edukacji i Nauki parlamentu węgierskiego. Byliśmy na spotkaniu w Katolickim Uniwersytecie w Budapeszcie, mieszczącym się w byłych koszarach wojsk radzieckich. Mieliśmy spotkanie z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Edukacji, odpowiedzialnym za sprawy nauki i badania naukowe. Było to pouczające spotkanie, zwłaszcza w aspekcie przygotowywanej u nas ustawy o finansowaniu nauki. Byliśmy też z wizytą u wiceprzewodniczącego parlamentu węgierskiego oraz spotkaliśmy się z młodzieżą polonijną w Ambasadzie RP. Jeżeli ktoś z państwa jest zainteresowany szczegółami, to możemy je przedstawić. Powiem tylko tyle, że doświadczenia w zakresie finansowania oświaty są zupełnie takie same jak nasze, w zakresie opłacania nauczycieli - także takie same, jak u nas. Dość powiedzieć, że na początku ubiegłego roku była na Węgrzech 50-procentowa podwyżka płac pracowników sfery budżetowej, w tym nauczycieli. Teraz nauczyciele domagają się kolejnych podwyżek. Znamy to z naszego doświadczenia. Chcę dodać, że podziały polityczne, jakie występują w parlamencie węgierskim między opozycją a ugrupowaniami rządzącymi, są chyba bardziej wyraźne i ostrzejsze niż u nas. Powiem tylko, że w naszej obecności przedstawiciel opozycji parlamentarnej w sposób bardzo agresywny atakował politykę oświatową rządu i wszystko, co dzieje się w oświacie, jakkolwiek należy do ugrupowania, które dwa lata temu oddało władzę, a teraz wszystko, co się dzieje, ma za złe. A więc są to zjawiska także nam nieobce. Duże wrażenie robi gmach parlamentu węgierskiego. Jeżeli ktoś nie był w Budapeszcie, a będzie miał okazję, radzę zwiedzić ten gmach. Przypomnę, że zgodnie z planem, czekają nas rewizyty delegacji innych parlamentów, m. in. węgierskiego. Na koniec powiem, że pojawił się projekt, abyśmy razem w ramach grupy wyszehradzkiej spróbowali jako parlamentarzyści porozmawiać na temat edukacji i kształcenia oraz nauki. Jest pomysł zorganizowania spotkania delegacji parlamentarzystów tych czterech państw zajmujących się problematyką edukacji i nauki. Jest to nasze ostatnie posiedzenie w roku bieżącym, a więc chciałbym złożyć państwu serdeczne życzenia spokojnych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku i żebyśmy się spotykali w atmosferze mniej emocjonalnej, niż to zwykle bywało. Do zobaczenia w przyszłym roku. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>