text_structure.xml
28.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełBogdanBujak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad został państwu przedstawiony w zawiadomieniu o posiedzeniu Komisji. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw. Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiAndrzejBrachmański">W imieniu rządu przedstawiam państwu projekt ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw, zawarty w druku nr 3348. Nie będę szeroko mówił o tym, jak istotną sprawą jest w tej chwili ochrona granicy państwowej. Zawsze jest to sprawa ważna, o czym wszyscy posłowie dobrze wiedzą. Chciałbym jedynie zwrócić uwagę na to, że od 1 maja 2004 r. polska Straż Graniczna ochrania najdłuższy odcinek granicy zewnętrznej Unii Europejskiej. Jest to jeden z istotnych powodów przygotowania nowelizacji ustawy. Zgodnie z układem europejskim Polska zobowiązała się do wdrożenia postanowień traktatu z Schoengen. Już w tej chwili chcielibyśmy się do tego przygotować. Prawdą jest, że Polska nie jest jeszcze uczestnikiem tego traktatu. Przewidujemy, że stanie się to w 2006 lub 2007 r. W tej sprawie wiele zależeć będzie nie tylko od Polski, ale od całej Unii Europejskiej. Mówiąc o tym, chciałbym zwrócić państwa uwagę na niezwykle istotny z naszego punktu widzenia przepis. Umożliwia on czasowe wprowadzanie kontroli granicznej na granicach wewnętrznych. W momencie przystąpienia do traktatu z Schoengen granice wewnętrzne całkowicie znikają. Jednak umożliwia on państwom członkowskim wprowadzenie czasowej kontroli na granicy wewnętrznej. To uprawnienie dla ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz komendanta głównego Straży Granicznej zostało wprowadzone do projektu ustawy. Ostatnia, dość obszerna nowelizacja ustawy o Straży Granicznej była w 2001 r., a więc 3 lata temu. Od tego czasu wiele się zmieniło. Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. W 2002 r. ówczesny rząd przyjął strategię zintegrowanego zarządzania granicą w latach 2003–2005. Strategia ta przewidywała m. in. wprowadzenie znaczących zmian ustawodawczych. Nie będę w tej chwili omawiać wszystkich proponowanych zmian. Zostały one szczegółowo omówione w uzasadnieniu projektu ustawy. Myślę, że z tym uzasadnieniem wszyscy posłowie się zapoznali. Chciałbym jedynie zaznaczyć, że zmiany obejmują 6 bloków tematycznych. W pierwszym bloku znalazły się zmiany dotyczące struktury organizacyjnej jednostek Straży Granicznej działających na granicy. W drugim bloku są zmiany wprowadzające instytucje prawne, które umożliwiać będą efektywne zwalczanie przez Staż Graniczną przestępczości związanej z przekraczaniem granic. Warto zauważyć, że w ostatnich latach przestępczość ta ma zupełnie inny charakter niż we wcześniejszych latach. Z tego powodu potrzebne są nowe uregulowania prawne. Korzystając z okazji, chcemy wprowadzić rozwiązania prawne, które będą lepsze dla obywateli. Dotyczy to zwłaszcza wewnętrznych granic Unii Europejskiej. Jako przykład podam, że chcemy zmniejszyć kary za nieświadome przekroczenie granicy. Takie przypadki zdarzają się dość często. W obszarze przygranicznym w górach ludzie często robią to nieświadomie. Nie chcemy, żeby takie przypadki były penalizowane. Chcemy uznać je za zwykłe wykroczenia. W trzecim bloku wprowadzone zostaną regulacje, które służyć będą przeciwdziałaniu korupcji. Chciałbym zwrócić państwa uwagę na to, że Straż Graniczna jest służbą mundurową, która w naszej ocenie najlepiej zwalcza zjawisko korupcji wśród swoich funkcjonariuszy. Wystarczy chyba powiedzieć, że wszystkie przypadki korupcji, które zostały ujawnione w Straży Granicznej w ostatnim roku, zostały ujawnione przez Straż Graniczną w efekcie działania jej służb wewnętrznych. Ujawnienie tych przypadków było wynikiem działania kontroli wewnętrznej lub nadzoru służbowego. Ujawniamy zjawiska tego typu. Na pewno nie mają one wielkiego znaczenia w porównaniu z innymi formacjami.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiAndrzejBrachmański">Jednak każdy przypadek korupcji wśród funkcjonariuszy Straży Granicznej jest dla nas bardzo bolesny. Każdy taki przypadek musi zostać ujawniony i osądzony. Jesteśmy przekonani o tym, że funkcjonariusze powinni być karani za korupcję. Działania podejmowane w tych sprawach przez komendanta głównego Straży Granicznej są dość szerokie. Myślę, że mogli państwo o nich przeczytać w gazetach. Mamy wrażenie, że zjawisko występowania korupcji wśród funkcjonariuszy Straży Granicznej zostało w znacznej mierze ograniczone. Nie zostało jednak całkowicie wyeliminowane. Doskonale wiedzą państwo o tym, jak trudno jest całkowicie takie zjawisko wyeliminować. W czwartej grupie znalazły się podstawy prawne do użycia kontyngentu Straży Granicznej poza granicami państwa. Przewidujemy, że powstanie taka potrzeba. Do tej pory Straż Graniczna już kilka razy mogła uczestniczyć w tego typu kontyngentach. Taka możliwość dotyczyła np. misji na Bałkanach, gdzie przewidziano, że kontyngenty zagraniczne prowadzić będą kontrole graniczne oraz szkolenia w zakresie kontroli granicznej. Do tej pory brakowało podstaw prawnych do udziału funkcjonariuszy Straży Granicznej w takich kontyngentach, co uniemożliwiało podejmowanie tego typu działań. W ostatnim bloku znajdą się sprawy o charakterze dostosowawczym, które dotyczyć będą przebiegu służby funkcjonariuszy. W tej chwili nie będę szczegółowo omawiać tych zmian. Chciałbym jedynie powiedzieć o sprawie, która w moim przekonaniu jest bardzo istotna. Chodzi o to, że rząd nie przewiduje skutków finansowych, które wiązać się będą z wejściem w życie zaproponowanych w projekcie regulacji. Mają one charakter neutralny dla budżetu państwa. W związku z wejściem w życie nowych regulacji nie przewidujemy żadnego zwiększenia wydatków z budżetu państwa lub utworzenia w budżecie nowych pozycji, które wiązać się będą z wydatkami. Chciałbym dodać, że projekt ustawy był konsultowany z Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz z Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników Cywilnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Projekt był także konsultowany z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Po wszystkich konsultacjach i uzgodnieniach chciałbym przedstawić państwu ten projekt. Liczę na to, że w trakcie dalszych prac nad tym projektem będzie możliwość szczegółowego odniesienia się do konkretnych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełBogdanBujak">Otwieram dyskusję. Proszę o zgłaszanie się do głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaMałgorzataWiniarczykKossakowska">Chciałabym zadać panu ministrowi pytania. Można zauważyć, że w zmienianych ustawach dotyczących służb mundurowych coraz częściej pojawiają się propozycje dotyczące udziału jednostek podlegających ministrowi obrony narodowej oraz ministrowi spraw wewnętrznych i administracji w różnego rodzaju misjach. Odnoszę wrażenie, że Polska staje się krajem, w którym coraz częściej funkcjonariuszy różnych służb próbuje się wysyłać za granicę. Pan minister powiedział, że jeden z bloków proponowanych zmian zawiera przepisy dotyczące tej sprawy. Czy mógłby pan powiedzieć nam na ten temat coś więcej? Powoływał się pan na przykład misji bałkańskiej, w której realizowane miały być kontrole graniczne i szkolenia. Jesteśmy krajem, który niedawno został członkiem Unii Europejskiej. Wydaje się, że w tej chwili Straż Graniczna ma do spełnienia znacznie większą rolę w Polsce niż w misjach zagranicznych. Ostatnio Polska znacznie rozszerzyła swój udział w różnych misjach. Z czego wynikają takie propozycje? Czy Straż Graniczna ma zapotrzebowanie na udział w misjach tego typu? Czy jest to jedynie pusty zapis, który może zostać wykorzystany w przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAAndrzejBrachmański">Świat się zmienia. Już 40 lat temu Levi Strauss przewidywał, że świat stanie się globalną wioską. Jesteśmy mieszkańcami takiej globalnej wioski. Powoduje to, że coraz częściej wszelkie działania podejmowane na arenie międzynarodowej nie mają charakteru narodowego, ale są realizowane w drodze współpracy międzynarodowej. Rozwiązanie, które proponujemy w projekcie, jest wzorowane na przepisach zawartych w ustawie o Policji, co słusznie pani zauważyła. Przepis pozwala na tworzenie kontyngentów oraz określa świadczenia, które będą przysługiwały funkcjonariuszom biorącym udział w misjach zagranicznych. Chciałbym przypomnieć, że funkcjonariusze Straży Granicznej brali już udział w kontrolach granicznych przeprowadzanych poza granicami państwa w trakcie konfliktu na Bałkanach. Jednak dzisiaj nie ma możliwości prawnych, żeby brali udział w polskich kontyngentach. Z drugiej strony istnieje duże zapotrzebowanie na udział funkcjonariuszy Straży Granicznej w kontyngentach zagranicznych. Traktat europejski uznaje politykę zagraniczną i bezpieczeństwa za domenę całej Unii Europejskiej. W związku z tym możemy się spodziewać, że funkcjonariusze Straży Granicznej będą wypełniać swoje zadania na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej, na Litwie, na Łotwie, w Estonii lub nawet w Hiszpanii. Na pewno nie jest to perspektywa, która czeka nas w przyszłym roku. Nie można jednak wykluczyć, że taka potrzeba będzie od 2007 r. Właśnie w takim kierunku idzie tok myślenia przedstawicieli Unii Europejskiej. Dlatego uważamy, że musimy być do takiej sytuacji przygotowani. Chcę zaznaczyć, że za każdym razem udział w takim kontyngencie odbywać się będzie na podstawie mandatu Unii Europejskiej lub innego mandatu międzynarodowego. Mogę panią uspokoić, że nie jest naszym zamiarem, żeby funkcjonariusze Straży Granicznej brali udział w misjach poza Europą. Proszę, żeby pan komendant uzupełnił moją wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KomendantgłównyStrażyGranicznejJózefKlimowicz">Chodzi tu nie tylko o kwestie, o których przed chwilą powiedział pan minister. Spodziewamy się, że tego typu potrzeby będą wynikały z działalności przyszłej Agencji do spraw Zarządzania Granicą. Agencja ta powstanie 1 maja 2005 r. W ramach jej działań realizowane będą różnego rodzaju przedsięwzięcia kontrolne oraz ćwiczenia na granicach zewnętrznych całej Unii Europejskiej. W związku z tym potrzebni będą funkcjonariusze - eksperci, którzy posiadać będą dużą wiedzę, doświadczenie oraz znajomość języków obcych. Będą oni brali udział w operacjach tego typu. Dlatego uważamy, że musimy uregulować w ustawie wszelkie zasady związane z udziałem grup funkcjonariuszy w działaniach prowadzonych w innych miejscach niż na polskim pograniczu. Dodam, że w ostatnich tygodniach brałem udział w różnych działaniach, które wskazują na to, że siedziba tej Agencji może być usytuowana w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełBogdanBujak">Życzymy państwu, żeby tak się stało. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławGudzowski">Chciałbym kontynuować ten wątek. Pan minister powiedział, że nowa ustawa nie spowoduje dodatkowych obciążeń dla budżetu państwa. Chciałbym zapytać praktyków o tę sprawę. Przewidują państwo udział funkcjonariuszy w misjach zagranicznych. Czy z tego powodu powstaną jakieś obciążenia dla budżetu państwa? Czy wydatki związane z udziałem funkcjonariuszy w takich misjach będą pokrywane z budżetu Unii Europejskiej? Drugie pytanie wykracza nieco poza zakres projektu ustawy. Chciałbym jednak skorzystać z udziału praktyków w dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Czy w państwa ocenie liczba funkcjonariuszy w Straży Granicznej jest wystarczająca? Czy Straż Graniczna jest wystarczająco liczebna, żeby zabezpieczyć nasze granice wewnętrzne oraz zewnętrzną granicę Unii Europejskiej w sposób pełny? Czy w związku z nową sytuacją, w której granica zewnętrzna Unii Europejskiej została przeniesiona do Polski, nie należałoby Straży Granicznej w jakiś sposób doposażyć, zamiast wysyłać funkcjonariuszy do działań poza granicami kraju? Rozumiem, że mają to być działania na terenie Europy. Pan minister powiedział, że nie przewiduje się, żeby funkcjonariusze Straży Granicznej brali udział w misjach poza Europą. Czy w tej sytuacji nie byłoby warto wzmocnić ochrony naszych granic, zamiast wysyłać funkcjonariuszy do misji? Wiadomo, że będzie się to odbywać kosztem zmniejszenia szczelności naszej granicy, zwłaszcza na odcinku zewnętrznej granicy Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAAndrzejBrachmański">W tym przypadku wszystkie koszty będą ponoszone z budżetu Unii Europejskiej, a ściślej mówiąc, z budżetu nowej Agencji. Od wielu lat kolejne rządy robiły sporo, żeby wzmocnić Straż Graniczną. Przypomnę, że w ostatnich 3 latach co roku formacja ta zwiększa swoją liczebność o 1350 funkcjonariuszy. Jest to chyba jedyna formacja, w której występuje tak duży wzrost zatrudnienia. Mamy nadzieję, że Sejm uchwalając budżet państwa na 2005 r., przyjmie także propozycję dotyczącą zwiększenia liczebności Straży Granicznej o 1325 funkcjonariuszy. Musimy liczyć się także z sytuacją, która dość mocno dotknęła celników. W momencie przystąpienia do traktatu z Schoengen będziemy musieli dokonać dyslokacji części funkcjonariuszy Straży Granicznej na granicę wschodnią. Przepisy wprowadzone do projektu nowelizacji ustawy mają złagodzić konieczność ewentualnych zmian w dyslokacji funkcjonariuszy na granicę wschodnią. Tyle mogę państwu powiedzieć na temat stanu osobowego Straży Granicznej. Druga kwestia dotyczy wyposażenia w sprzęt i działalności inwestycyjnej. W ostatnich 3 latach oddano do użytku 21 nowych strażnic na granicy wschodniej. Są to naprawdę ładne obiekty, które w znacznej części zostały wybudowane za pieniądze Unii Europejskiej. Dokonujemy także zakupów znacznej ilości sprzętu, który ma służyć technicznej ochronie granicy. Jest oczywiste, że zakupy sprzętu są dokonywane na miarę naszych możliwości budżetowych. Być może pamiętają państwo o tym, że w tej chwili jesteśmy w trakcie rozpisywania przetargu na techniczną ochronę granicy wschodniej. Wartość tego przetargu to prawie 55 mln euro. Rozstrzygnięty już został przetarg na techniczne środki ochrony granicy morskiej. Wartość tego przetargu to prawie 300 mln zł. Wiemy o tym, że część posłów dostrzega potrzeby Straży Granicznej. W związku z tym w trakcie prac nad projektem budżetu zgłosili wniosek o przyznanie dodatkowych pieniędzy z budżetu na zakup sprzętu noktowizyjnego. Decyzja o przyznaniu tych środków należy do Sejmu. Można powiedzieć generalnie, że Straż Graniczna jest wzmacniana pod względem osobowym i technicznym. Jednocześnie chciałbym powiedzieć, że nadal formacja ta ma pewne problemy. W związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej pojawiły się nowe problemy. Znacznie zwiększył się przemyt ludzi przez zachodnią granicę. Przede wszystkim są to Ukraińcy, którzy wjeżdżają do Polski legalnie. Posiadają paszporty ukraińskie oraz polskie wizy. Później takie osoby próbują dostać się do lepszego - w ich przekonaniu - świata, przekraczając nielegalnie polską granicę zachodnią. Z tego powodu musieliśmy nieco zrewidować nasz sposób myślenia i rozpocząć techniczne wzmacnianie granicy zachodniej w celu przeciwdziałania przemytowi ludzi. W nowelizacji ustawy znalazły się przepisy, które określają odpowiedzialność nie tylko dla osób, które nielegalnie przekraczają granicę. Określono w nich także odpowiedzialność osób, które organizują tego typu przemyt. Oczywiście mówię o odpowiedzialności karnej. Mam nadzieję, że moja odpowiedź jest zadowalająca. Jeśli nie, to mogę ją rozwinąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławZadora">Proszę pana ministra o przedstawienie dodatkowych wyjaśnień. Powiedział pan, że w projekcie nowelizacji znalazł się przepis, który umożliwia wprowadzenie czasowej kontroli na granicy wewnętrznej. Będzie to możliwe nawet po przystąpieniu Polski do traktatu z Schoengen, co może nastąpić w 2007 r. Czy będzie to nasza autonomiczna decyzja, która będzie wynikać z potrzeb występujących np. na granicy zachodniej, o których przed chwilą pan mówił? Czy będą to działania obligatoryjne, które są wymagane przez ten układ?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaMałgorzataWiniarczykKossakowska">Pokrzepiające jest to, co powiedział pan minister na temat środków finansowych służących wzmocnieniu ochrony naszych granic. Chciałabym zadać pytanie, które być może jest wynikiem niezrozumienia pewnych problemów. Sprawa dotyczy udziału w misjach. Pan minister powiedział, że ewentualne koszty udziału naszych kontyngentów w misjach będą pokrywane z budżetu Unii Europejskiej. Przyznaję, że zaskoczyło mnie to stwierdzenie. Jeśli jest ono prawdziwe, to oceniam je pozytywnie. Proszę, żeby powiedział pan, jak jest w tej chwili. Kto płaci w przypadku, gdy funkcjonariusze naszej Policji wyjeżdżają do misji? Kto pokrywa koszty ich pobytu na Bałkanach? Czy koszty te pokrywane są z budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, czy też z budżetu innych instytucji? Sprawa ta interesuje mnie, gdyż jest to nowe rozwiązanie, o którym wcześniej nie słyszałam. Należy wziąć pod uwagę fakt, że pobyt naszych wojsk w Iraku jest finansowany z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Dlatego mamy tu zupełnie nowe rozwiązanie. Uważam, że jest to całkiem niezły pomysł, żeby udział w misjach zagranicznych funkcjonariuszy Straży Granicznej był finansowany przez Unię Europejską. Przejdę teraz do sprawy sprzętu. Słyszałam ostatnio, że wojsko otrzymało już nowe samochody lub otrzyma je wkrótce. Mówię o samochodach Hammer. Są to lekkie samochody, które mogłyby być wykorzystywane również na naszych granicach, a szczególnie na granicy wschodniej. W Sejmie rozpatrywany był projekt ustawy, która przewidywała możliwość używania oddziałów wojska w stanach nadzwyczajnych. Chodziło tu przede wszystkim o ataki terrorystyczne. Nad tym projektem odbyła się dyskusja, która dotyczyła m. in. wzmocnienia granicy wschodniej. Minister Andrzej Towpik, który został zapytany o tę sprawę, odpowiedział, że Ministerstwo Obrony Narodowej prowadzi rozmowy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat ewentualnego przekazania tego typu samochodów na potrzeby Straży Granicznej. Miałyby one służyć wzmocnieniu ochrony granicy wschodniej. Czy pan minister coś wie na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAAndrzejBrachmański">W przypadku każdego kontyngentu odrębnie ustalany jest sposób finansowania. Koszty udziału w misjach Organizacji Narodów Zjednoczonych pokrywa Organizacja Narodów Zjednoczonych. Myślę, że jest pani posłem na tyle długo, że dobrze pani o tym wie. Prawdą jest, że Organizacja Narodów Zjednoczonych zwraca koszty udziału w misjach, chociaż robi to z dużym opóźnieniem. Wydaje mi się, że w tej chwili opóźnienie sięga 3 lat. Ważne jest jednak to, że Organizacja Narodów Zjednoczonych zwraca te środki. Wiemy o tym, że udział w niektórych misjach jest finansowany przez Polskę w związku z zawartymi umowami międzynarodowymi. Natomiast komendant Straży Granicznej mówił o działaniach prowadzonych wspólnie przez kraje Unii Europejskiej, związanych z działalnością Agencji do spraw Zarządzania Granicą. Koszty tych działań powinny być pokrywane z budżetu tej Agencji. Tak zostało to zaplanowane. Agencja jest nowym tworem. Do tej pory ostatecznie nie wiemy, w jaki sposób wszystko będzie funkcjonowało. Drugie pytanie dotyczyło samochodów Hammer. Być może minister Andrzej Towpik chciał uszczęśliwić Straż Graniczną tymi samochodami. Na pewno nie weźmiemy tych samochodów, i to z dwóch powodów. Po pierwsze, są to bardzo dobre wozy, ale bojowe. Z punktu widzenia naszych potrzeb mają one pewną wadę. Chodzi o to, że palą 100 litrów benzyny na 100 km. Może spalają nieco mniej paliwa, ale na pewno palą bardzo dużo. W warunkach bojowych trudno jest znaleźć samochody mające mniejsze zużycie paliwa. W tej chwili Straż Graniczna posiada samochody terenowe Mercedes. Ostatnio przetargi na dostawę samochodów terenowych wygrywa Land Rover. Ta firma cieszy się bardzo dobrą opinią. Prawdą jest, że te samochody są dość drogie, gdyż jeden pojazd kosztuje ok. 100 tys. zł, a czasami nawet więcej. Land Rover Defender jest typowym samochodem terenowym, z którego funkcjonariusze są bardzo zadowoleni. Myślę, że w Straży Granicznej powinno być jak najwięcej samochodów tego typu. Samochody typu Hammer nie są Straży Granicznej koniecznie potrzebne. Nowe samochody kupujemy w miarę istniejących możliwości budżetowych. Ostatnio odbył się przetarg, w wyniku którego zakupiliśmy 42 nowe samochody. Były to samochody Land Rover. Jeśli Sejm przyzna na te cel Straży Granicznej dodatkowe środki, to nigdy nie powiemy, że nie wykorzystamy tych środków. Mogę uczciwie powiedzieć, że jeśli chodzi o wyposażenie w sprzęt, to w chwili obecnej Straż Graniczna jest nie najgorzej wyposażona. Jest to formacja, która całkiem nieźle działa, jest zinformatyzowana. Komendant główny Straży Granicznej podpowiada mi, że jest to najlepiej zinformatyzowana formacja, co jest prawdą. Dlatego jeśli chodzi o dodatkowe środki, to nie ma zbyt dużych potrzeb. Raz jeszcze chciałbym podkreślić, że rozwiązania wprowadzane w wyniku nowelizacji nie będą generowały nowych potrzeb budżetowych. Było to zresztą warunkiem, pod którym rząd przyjął ten projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełBogdanBujak">Proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie zadane przez posła Stanisława Zadorę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAAndrzejBrachmański">Decyzja o czasowym wprowadzeniu kontroli granicznej będzie naszą suwerenną decyzją. Ustawa mówi o tym, że rząd może podjąć taką decyzję, gdy uzna, iż jest potrzeba wznowienia kontroli na granicach wewnętrznych. Chciałbym dodać, że rządy niektórych krajów Unii Europejskiej dość często podejmują takie decyzje i wprowadzają strażników na określone odcinki granicy. Kilka razy przejeżdżałem przez Francję, gdzie na mniejszych przejściach granicznych spotykałem funkcjonariuszy tamtejszej straży granicznej. Francja dość często wprowadza czasową kontrolę graniczną na tydzień lub na dwa. Jest to kontrola o charakterze sprawdzającym. Natomiast Niemcy wzmocnili kontrolę swojej straży granicznej wewnątrz kraju. Każdy kraj samodzielnie reguluje te sprawy w odpowiedni sposób. Traktat z Schoengen dopuszcza taką możliwość. Chcemy, żeby możliwość ta była przewidziana także w polskim prawie. W przyszłości ministrowie spraw wewnętrznych i administracji będą decydowali o tym, czy istnieje potrzeba wprowadzenia kontroli w określonym zakresie. Będą mogli wprowadzać kontrolę na przejściach lądowych lub morskich, w zależności od istniejących potrzeb. W każdym przypadku wszystko będzie zależało od decyzji ministra spraw wewnętrznych. Takie rozwiązanie przewidziano w projekcie ustawy, który w tej chwili rozpatrujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń. W trakcie pierwszego czytania nie zgłoszono żadnych propozycji. Na tym zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy. Zaproponowano, żeby do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw powołać podkomisję. Uzgodniliśmy wcześniej, że w skład podkomisji weszliby posłowie Stanisław Piosik (SLD), Wojciech Domaradzki (SLD), Stanisław Gudzowski (LPR) oraz Wojciech Szarama (PiS). Chciałbym zapytać, czy poseł Andrzej Grzyb (PSL) mógłby także wziąć udział w pracach tej podkomisji? Tak. Czy poseł Marian Janicki (UP) wyraziłby zgodę na udział w pracach podkomisji? Nie. Dziękuję. Czy mają państwo inne propozycje? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie mamy 5 kandydatów do pracy w podkomisji. Czy ktoś z państwa jest przeciwny powołaniu podkomisji w zaproponowanym składzie? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw w zaproponowanym składzie. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pierwszego punktu porządku dzisiejszych obrad. W punkcie drugim przewidziano powołanie podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz prezesów agencji państwowych. Uzgodniliśmy, że w skład tej podkomisji weszliby posłowie Wiesław Woda (PSL), Grzegorz Napieralski (SLD), Marian Marczewski (SDPL) oraz Kazimierz Chrzanowski (SLD). Czy poseł Grzegorz Dolniak (PO) chciałby wziąć udział w pracach tej podkomisji? Nie. Proponuję, żeby w skład podkomisji weszło 5 posłów. Potrzebny jest nam jeszcze jeden kandydat. Czy poseł Kazimierz Plocke (PO) zechce wziąć udział w pracach podkomisji? Tak. Czy są jakieś inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z państwa jest przeciwny powołaniu podkomisji w zaproponowanym składzie? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja powołała 5-osobową podkomisję do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz prezesów agencji państwowych. Członków nowo powołanych podkomisji proszę o pozostanie na sali w celu ukonstytuowania władz. Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>