text_structure.xml 12.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełBogdanBujak">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości. Tematem posiedzenia jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Konwencji sporządzonej na podstawie artykułu K. 3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencji o Europolu), sporządzonej w Brukseli dnia 26 lipca 1995 r. (druk nr 2568). Rozpatrujemy dziś projekt ustawy, w której wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji Konwencji. Konwencja jest dokumentem ustalającym zasady współpracy policji w ramach zjednoczonej Europy. Jej zasadnicza przesłanka mająca na celu wspieranie działań Unii Europejskiej oraz poszczególnych państw członkowskich w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej, skierowanych przeciw organizacjom przestępczym, sprowadza się do zwiększonej aktywności, efektywności, jak również sprawniejszej współpracy kompetentnych organów powołanych w poszczególnych krajach w dziedzinie prewencji i zwalczania terroryzmu, a także innych form międzynarodowej przestępczości zorganizowanej. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa zjednoczonej Europy. Polska jest już w sposób formalny związana z Europolem umową podpisaną 3 października 2001 r. Chodzi o umowę między Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Biurem Policji o współpracy w zwalczaniu przestępczości. W czerwcu 2002 r. weszła w życie ustawa o ratyfikacji tej Umowy. Rozpatrywana dziś ustawa zamyka pewien proces dochodzenia do wypełniania postanowień akcesyjnych w zakresie spraw wewnętrznych. Proszę wnioskodawców projektu ustawy o przedstawienie uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnętrznychiAdministracjiAndrzejBrachmański">Nie chciałbym zbyt długo uzasadniać potrzeby ratyfikacji Konwencji, ponieważ kwestie te zostały przedstawione w uzasadnieniu do przesłanego projektu. Europejski Urząd Policji zwany Europolem został powołany na podstawie Układu z Maastricht w 1992 r., a w pełnym zakresie rozpoczął działalność w 1999 r. Zgodnie z postanowieniami Układu, zadaniem Europolu jest wspieranie organów ścigania krajów Unii Europejskiej w walce z przestępczością zorganizowaną, gdy działalność tych organizacji dotyczy co najmniej dwóch krajów. Oczywiste jest stwierdzenie, że obecnie przestępczość zorganizowana w znacznej mierze jest przestępczością transgraniczną. Dla lepszego współdziałania policji, dla lepszej wymiany informacji oraz wspierania logistycznego Unia Europejska powołała Europol. Obecnie działalność Europolu koncentruje się na czterech podstawowych płaszczyznach: na nielegalnej produkcji i obrocie narkotykami, nielegalnej migracji i handlu ludźmi, fałszerstwach pieniędzy i środków płatniczych oraz na praniu pieniędzy, a więc generalnie jest to próba uderzenia w podstawy ekonomiczne przestępczości zorganizowanej. Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat korzyści, jakie dla polskiej Policji ma szybkie przystąpienie do Europolu. Polska już współpracuje z Europolem, ale jako pełnoprawny członek uzyskamy to, że polska Policja zostanie włączona w sieć wymiany informacji europejskiej. Dziś najcenniejszym towarem jest informacja. To pozwoli naszym policjantom w pełni korzystać z informacji znajdujących się w zasobach Europolu oraz ułatwi obieg informacji wewnątrz krajów członkowskich. Zgodnie z traktatem akcesyjnym kraje wstępujące do Unii powinny przystąpić do Europolu. Nie ukrywam, że zachodzi swego rodzaju rywalizacja między krajami wstępującymi do Unii o to, który z nich pierwszy ratyfikuje Konwencję, ponieważ wiąże się to z określonymi korzyściami finansowymi. Europol w br. przeznaczył 7 mln euro na dostosowanie krajów wstępujących do UE do pracy w Europolu. Ci, którzy pierwsi ratyfikują Konwencję, będą mieli możliwość skorzystania w większym zakresie z tych pieniędzy. Stąd nasza prośba, aby parlament wyraził zgodę na ratyfikację Konwencji przez Prezydenta RP. Polska jest najbardziej zaawansowanym krajem w pracach ratyfikacyjnych. Gdyby państwo posłowie zechcieli poprzeć starania rządu RP w tym zakresie, to moglibyśmy odnieść sukces. Sądzę, że nie ma w Polsce przeciwników integracji organów ścigania. O ile w różnych sprawach możemy się spierać, to w sprawie współpracy policji w zwalczaniu przestępczości nie ma kontrowersji. Dlatego w imieniu rządu RP wnoszę o pozytywne rekomendowanie przez połączone Komisje projektu ustawy ratyfikacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJakubWolski">Chciałbym podkreślić, że uzasadnienie do projektu ustawy ratyfikacyjnej jest bardzo dobrze przygotowane. Odniosę się do kwestii dotyczącej trybu ratyfikacji Konwencji. Ta sprawa jest poza sporem, ponieważ Konwencja dotyczy materii ustawowej, a więc zgodnie z art. 89 Konstytucji RP powinna być ratyfikowana za zgodą wyrażoną w ustawie. Odnosi się także do członkostwa Polski w organizacji międzynarodowej, a więc są przynajmniej dwa powody, dla których proponowany tryb ratyfikacji powinien zostać przyjęty. Jeśli chodzi o znaczenie polityczne ratyfikacji Konwencji, jest to jasne. Konwencja stanowi bowiem część dorobku prawnego wspólnot i mamy obowiązek jej przyjęcia. Myślę, że spełnienie tego obowiązku daje nam olbrzymie korzyści z punktu widzenia wspólnego funkcjonowania policji w ramach Unii Europejskiej. Rekomenduję Komisjom przychylny stosunek do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełBogdanBujak">Mam nadzieję, że efektem tych działań będzie bezpieczeństwo obywateli w Europie i w Polsce. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławGudzowski">Moi przedmówcy odnieśli się w swoich wystąpieniach do korzyści wynikających z ratyfikacji Konwencji. Chciałbym zapytać o koszty, które określone są na 60 mln euro rocznie. Czy są to wszystkie koszty, jakie będziemy ponosili? Z uzasadnienia wynika, że ponoszone będą jeszcze inne koszty wynikające ze związania się tą Konwencją. Czy w tegorocznym budżecie przewidziano środki na ten cel? Od pewnego czasu było wiadomo, że nasza akcesja do UE nastąpi 1 maja br. Dlaczego więc projekt ustawy ratyfikacyjnej został skierowany do Sejmu tak późno? To sprawia, że będziemy mogli uczestniczyć w działaniach wynikających z Konwencji dopiero od 1 września br., bo wymagany jest 3-miesięczny okres od momentu ratyfikacji do momentu, kiedy będziemy mogli oficjalnie działać w strukturach Europolu. Czy konieczne jest przystąpienie do Konwencji, czy też obecne formy współpracy z Europolem, na pewno mniej kosztowne, są wystarczające? Jakie będą skutki związania się Konwencją dla działalności struktur Interpolu, w których jesteśmy aktywni? Czy to nie będzie ze sobą kolidowało?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMaciejGiertych">Chciałbym dowiedzieć się, jakie nowe obszary działania obejmuje Konwencja w stosunku do współpracy z Interpolem. W jakim zakresie są to nowe zadania, które nie znajdują się w obszarze działania Interpolu? Co się stanie, jeśli nie ratyfikujemy Konwencji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy są inne pytania? Jeśli nie ma, proszę przedstawicieli rządu o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAAndrzejBrachmański">Rozpocznę od udzielenia odpowiedzi na pytania posła Macieja Giertycha. Działalność Interpolu sprowadza się do wymiany informacji, natomiast Europol prowadzi działania stricte policyjne, choć nie w pełnym zakresie. Wymienię analizę kryminalną - bardzo nowoczesne i coraz częściej stosowane narzędzie do typowania sprawców przestępstw. W ramach Europolu mogą także działać wspólne grupy zadaniowe, które zajmują się rozpracowywaniem wspólnie, na terenie kilku krajów, przestępczości międzynarodowej. Europol, jako organizacja, zabezpiecza kanały przekazywania informacji pomiędzy policjami europejskimi. Można powiedzieć, że w nowych czasach instrumentem, który generalnie będzie wykorzystywany na terenie Europy, będzie współdziałanie w ramach Europolu. Interpol jest organizacją, która w nowych uwarunkowaniach będzie zajmowała się tym, co dzieje się poza Europą. Odpowiadam na pytania posła Stanisława Gudzowskiego. Panie pośle, 60 mln euro to budżet Europolu, natomiast nasza składka będzie wynosiła 1,2 mln euro, czyli ok. 6 mln zł. Sądzę, że jak na koszt pozyskiwania informacji, które są w zasobach wszystkich policji europejskich, są to małe pieniądze. Gdybyśmy mieli płacić za te informacje, byłyby to olbrzymie pieniądze. Czy można by działać nie przystępując do Europolu, tylko w obecnej formule. Hipotetycznie można by, tylko wtedy nie mielibyśmy bezpośredniej łączności z innymi policjami europejskimi, dostępu na pełnoprawnych zasadach do ich zasobów informacyjnych, a także z czasem bylibyśmy sekowani. Jeśli w ramach Europolu będzie działać policja litewska, łotewska, słowacka, estońska, a Polska nie przystąpiłaby do tej organizacji, stawiałoby nas to w zdecydowanie gorszej sytuacji. Sądzę, że w naszym interesie jest jak najszybsze przystąpienie do Europolu, również dlatego, że główne kanały przestępczości zorganizowanej przebiegają przez Polskę, m. in. linia Wschód - Zachód, a także kanały przerzutowe narkotyków z Ameryki Południowej. W interesie nas, jako obywateli, jest jak najściślejsza współpraca z policjami europejskimi. Do związania się Konwencją obliguje nas podpisany wcześniej przez Polskę traktat akcesyjny. Przystąpić do Europolu mogą tylko członkowie Unii Europejskiej. Potrzebna nam jest zgoda na ratyfikację Konwencji przed 1 maja br., żeby 2 maja można było złożyć dokumenty do Europolu. Przez 3 miesiące będą one rozpatrywane. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, to Polska stanie się pełnoprawnym członkiem Europolu z dniem 1 września br. Im dłużej będziemy przeciągali okres ratyfikacyjny, tym później wstąpimy do Europolu. Wspomniałem już o swoistym wyścigu między krajami przystępującymi do Unii, więc z punktu widzenia prestiżu Polski im szybciej to zrobimy, tym lepiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy ktoś z państwa posłów ma jeszcze pytania do przedstawicieli rządu? Jeśli nie ma zgłoszeń, przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy ratyfikacyjnej. Czy do tytułu ustawy państwo posłowie mają uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że tytuł został uzgodniony. Czy do art. 1 państwo posłowie mają uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 1 został uzgodniony. Czy do art. 2 są uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 2 został uzgodniony. Przechodzimy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z państwa posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia projektu ustawy z druku nr 2568? Stwierdzam, że połączone Komisje 15 głosami za, przy 1 przeciwnym i 3 wstrzymujących się, rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu ustawy z druku nr 2568. Jak zostałem poinformowany, opinia UKIE nie jest potrzebna do tego projektu. Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarianMarczewski">Proponuję kandydaturę posłanki Anny Górnej-Kubackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełBogdanBujak">Czy są inne propozycje? Nie ma zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że połączone Komisje wybrały posłankę Annę Górną-Kubacką na sprawozdawcę projektu ustawy. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>