text_structure.xml 29.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Dzisiejsze posiedzenie - tak jak kilka ostatnich - jest poświęcone rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Pozostało nam do rozpatrzenia kilka poprawek, których autorzy zapowiadali złożenie autopoprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Pierwszą taką poprawką jest poprawka 11a, której autorem jest poseł Alfred Owoc. Autopoprawka brzmi: „Ust. 2 w art. 18 otrzymuje brzmienie: „2. Kartę ubezpieczenia stosuje się także do potwierdzenia wykonania świadczeń zdrowotnych poprzez nadanie każdemu jednostkowemu świadczeniu niepowtarzalnego numeru uzyskanego z karty ubezpieczenia, zwanego numerem autoryzacji”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Następna autopoprawka posła Alfreda Owoca dotyczy poprawki 16d i brzmi: „W art. 26 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu: „5a. ZUS przekazuje kasie chorych informacje, o których mowa w ust. 4b, po przeprowadzeniu ich weryfikacji przez właściwe banki danych PESEL, polegającej na stwierdzeniu ich zgodności z danymi objętymi ewidencją PESEL oraz na naniesieniu przez nie niezbędnych korekt w przypadku ich niezgodności.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">5b. Rada Ministrów, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, określi w drodze rozporządzenia zakres i tryb weryfikacji informacji o ubezpieczonych, o której mowa w ust. 5a”.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Te kwestie były szeroko omawiane na dwóch posiedzeniach. Proponuję wysłuchać opinii pani minister Anny Knysok i przejść do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaKnysok">Jest to wyraźne uściślenie i nie wprowadzanie nowych pojęć, które poprzednio nie były definiowane. W tej chwili jedyną nowością jest numer autoryzacji, ale nie ma tu przeszkód, bowiem jest to już w niektórych miejscach stosowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Rozumiem, że opinia ze strony pani minister jest pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy jest głos sprzeciwu wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 11a z autopoprawką? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja zaopiniowała pozytywnie poprawkę 11a.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są uwagi do poprawki 16d z autopoprawką?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Mamy wątpliwość co do pojęcia „banki danych PESEL”, bowiem jest to pojęcie nigdzie nie definiowane.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Może lepsze byłoby sformułowanie „organy prowadzące zbiór PESEL”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Myślę, że mamy tu do czynienia z propozycją legislacyjnej poprawki, którą zgłasza Biuro Legislacyjne i ponieważ nie ma „banku danych”, to trzeba zapisać tak, jak proponuje Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka 16d brzmiałaby: „ZUS przekazuje kasie chorych informacje, o których mowa w ust. 4b, po przeprowadzeniu ich weryfikacji przez organy prowadzące zbiór PESEL...” i dalej tak jak jest w autopoprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">A kto obecnie prowadzi zbiór PESEL? Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Danymi PESEL dysponuje MSWiA oraz wojewódzkie biura ewidencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy pani minister nie sprzeciwia się tej propozycji zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Ponieważ prace nad ustawą o PESEL są obecnie w Senacie, więc być może tam tę terminologia ulegnie zmianie i wtedy będzie możliwość dostosowania formalnego brzmienia do przyjętego w ustawie o numerze ewidencyjnym PESEL. Dlatego zawsze będzie można tą terminologię poprawić i dostosować w Senacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wobec tego przyjmujemy wersję zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki 16d z autopoprawką? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę 16d.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zwracam się do Biura Legislacyjnego - proszę przypomnieć następną w kolejności nie rozpatrzoną poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jest to poprawka 33b drugie i trzecie tiret, 33c i 33d. Łącznie z tymi poprawkami należy rozpatrzyć poprawkę 72b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Tutaj, jak pamiętam, była próba wspólnego ustalenia przez grupę posłów jakiegoś nowego zapisu, który uwzględniałby głosy z dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zwracam się do posła Adama Wędrychowicza - czy doszło do jakiś ustaleń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAdamWędrychowicz">Próbowałem się porozumieć z posłami: Władysławem Szkopem i Tadeuszem Zielińskim, ale w zasadzie nie doszło do szczegółowych ustaleń.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełAdamWędrychowicz">Jeżeli zostanie przyjęta poprawka 33d pierwsze tiret - posła Mariana Cyconia - to ja jestem w stanie wycofać wszystkie swoje następne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wobec tego przechodzimy do decyzji w sprawie poszczególnych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Przypomnę, że poprawka 33b pierwsze tiret, autorstwa posłanki Barbary Frączek, została zaopiniowana negatywnie. Wstępnie rozpatrzono też drugie i trzecie tiret.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zwracam uwagę, że drugie i trzecie tiret są alternatywne. W związku z tym, jeśli przyjmiemy jedno z nich, tym samym odrzucimy drugie. Poza tym, jeśli Komisja zdecyduje o przyjęciu poprawki 33c to bezprzedmiotowe są poprawki 33d i 33e.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełZbigniewSzymański">Przypomnę, że przegłosowaliśmy poprawkę 33b drugie tiret: 7 posłów było za, 5 przeciw i 1 wstrzymał się od głosu. Powrót do poprawki 33b byłby uzasadniony, gdyby zgłoszono autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zgadzam się ze stanowiskiem, że ponieważ nie zgłoszono autopoprawki, obowiązują wyniki poprzedniego głosowania. Przechodzimy zatem do poprawki 33c, w której grupa posłów proponuje skreślić lit. b).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeśli państwo zaopiniujecie pozytywnie skreślenie lit. b) to będą bezprzedmiotowe poprawki 33d i 33e.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Proszę przypomnieć treść lit. b).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Zmiana 37 lit. b) brzmi: „po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu: „2a. Określenie warunków, o których mowa w ust. 2, winno nastąpić nie później niż na 2 miesiące przed przeprowadzeniem konkursu ofert przez kasę chorych.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">2b. W sprawach, w których nie zostało osiągnięte porozumienie odnośnie dookreślenia warunków, o których mowa w ust. 2, w terminie określonym w ust. 2a w konkursie ofert obowiązują warunki ustalone przez kasę chorych na okres nie dłuższy niż rok”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Mamy jasność w sprawie poprawki. Chodzi o to, że po skreśleniu lit. b) nie będzie żadnego trybu odwołania się od braku porozumienia. Wydaje się, że jest to integralna część poprzedniej propozycji Komisji, w której proponuje się, aby kasy zawierały porozumienie z partnerami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełAdamWędrychowicz">Jestem tego samego zdania. Dlatego jestem zdecydowanie przeciwny skreśleniu lit. b).</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Słyszę, że poseł Marian Cycoń wycofuje poprawkę 33c, wobec tego przechodzimy do poprawki 33d.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W poprawce tej poseł Marian Cycoń proponuje, aby „w sprawach, w których nie zostało osiągnięte porozumienie odnośnie określenia warunków, o których mowa w ust. 2, w terminie określonym w ust. 2a, w konkursie ofert - obowiązują na okres nie dłuższy niż 1 rok, warunki ustalone w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw zdrowia po uzyskaniu opinii Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych”.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Rozumiem, że różnica - między projektem, który przedstawia Komisja a tą propozycją - polega na tym, że decyzja ma nie być podjęta jednostronnie przez kasę - przy braku porozumienia - ale przez ministra zdrowia po porozumieniu z UNUZ.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Jaka jest opinia pani minister Anny Knysok, do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">To będzie bardzo trudne rozporządzenie, bowiem na ogół rozporządzenie dotyczy wszystkich osób, czy podmiotów - czyli kas chorych. To będzie rozporządzenie, które będzie wydane na potrzeby lokalne. Będzie obowiązywało tylko w części kraju - tam, gdzie nie dojdzie do porozumienia. W związku z tym będzie pewna trudność. Wtedy chyba musi być jakaś delegacja, że rozporządzenie dotyczy tylko konkretnego braku porozumienia, a nie pozostałych przypadków, gdzie takie porozumienie osiągnięto.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełAdamWędrychowicz">Chciałbym poprzeć tę poprawkę i równocześnie oświadczam, że wycofuję swoje poprawki 33d drugie tiret, 33e i 72b bowiem uważam, że to będzie porozumienie, które będzie działać automatycznie. Nie widzę tu tych trudności, o których mówiła pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wydaje się, że sama propozycja zwiększenia roli ministra - w przypadku braku porozumienia - ma tu swoje uzasadnienie, wynikające m.in. z praktyki ostatnich dwóch lat.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Ponieważ jednak pani minister zgłasza poważną wątpliwość, czy jest w ogóle możliwe wydanie takiego rozporządzenia, musimy wziąć to pod uwagę, bowiem może się zdarzyć, że rzeczywiście rząd nie będzie w stanie wydać takiego rozporządzenia, nawet przy najlepszej swojej woli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Musimy wrócić do poprawki 33c. Otóż pod poprawką jest podpisanych sześciu posłów. Poseł Marian Cycoń mógł wycofać poprawkę w imieniu swojej grupy, natomiast nie mógł tego zrobić w imieniu pozostałych posłów. Chyba że ma na to upoważnienie. Jeśli nie - trzeba tę poprawkę zaopiniować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMarianCycoń">Nie mam upoważnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wobec tego wracamy do poprawki 33c. Treść poprawki jest znana. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki 33c?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 3 głosami, przy 11 przeciwnych i braku wstrzymujących się zaopiniowała negatywnie poprawkę 33c.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wracamy do poprawki 33d pierwsze tiret i uwagi pani minister w sprawie rozporządzenia. Dla jasności zapytam - czy jest możliwe wydanie takiego rozporządzenia, o które wnosi poseł Marian Cycoń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Jest możliwe. Z tym że powinno być dodatkowe zastrzeżenie, iż nie dotyczy tych kas i samorządów, które na danym terenie się porozumiały.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">Jeżeli Biuro Legislacyjne stwierdzi, że można wydać takie rozporządzenie - ja swoje zastrzeżenia wycofuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W poprawce posła Mariana Cyconia czytamy: „w sprawach, w których nie zostało osiągnięte porozumienie” - chodzi więc o sprawy nie o kasy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Wydaje się oczywiste, że w tej poprawce chodzi nie tylko o sprawy, ale i o kasy. I że to rozporządzenie dotyczy tylko tych kas, które się nie porozumiały. Naszym zdaniem nie trzeba tu nic doprecyzowywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki 33d pierwsze tiret?</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 11 głosami, przy braku przeciwnych i 2 wstrzymujących się zaopiniowała pozytywnie poprawkę 33d pierwsze tiret.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Poprawki 33d drugie tiret, 33e i 72b zostały wycofane przez posła Adama Wędrychowicza.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki 49a, której autorem jest poseł Krzysztof Jurgiel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">O ile pamiętam chodziło tu tylko o to, by uporządkować zapis pod względem legislacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Tak. Żeby to nie był ust. 2, ale np. ust. 2a. Z tym że mógł to zrobić tylko wnioskodawca, którego nie było na posiedzeniu, lub ktoś upoważniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełAdamWędrychowicz">Mam takie upoważnienie. Poprawka dotyczy konsultantów wojewódzkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W sprawozdaniu nasza 49 zmiana dotyczy dodania w art. 61 ust. 2a. Wobec tego poprawka posła Krzysztofa Jurgiela będzie dotyczyła dodania ust. 2b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Dobrze. Choć będzie to nieco nieczytelne, bo ust. 2b będzie dotyczył dalszego ciągu ust. 2, a po drodze będzie jeszcze ust. 2a.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeśli państwo przesądzą, że ust. 2a ma zostać to ja mogę kolejność zmienić - to już nie jest istotne. Wtedy poprawka posła Krzysztofa Jurgiela będzie jako ust. 2a, a ust. 2a ze sprawozdania będzie jako ust. 2b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">O to właśnie chodziło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Mam jeszcze pewną uwagę. Otóż w tej poprawce jest sformułowanie „jest zlecana przez kasę chorych zespołowi konsultanta wojewódzkiego z właściwej dziedziny medycyny”.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Chcę przypomnieć, że do tej pory w każdej dziedzinie medycyny na wysokości województwa był jeden konsultant wojewódzki i nie dysponował on żadnym zespołem. Teraz, w tej poprawce, wprowadzamy nowe pojęcie: „zespół konsultanta wojewódzkiego z właściwej dziedziny medycyny”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełAdamWędrychowicz">Zgłaszam autopoprawkę. Proszę wykreślić wyraz „zespół”. Sformułowanie będzie brzmiało: „zlecana przez kasę chorych konsultantowi wojewódzkiemu z właściwej dziedziny medycyny”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki 49a z autopoprawką?</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 9 głosami, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się zaopiniowała pozytywnie poprawkę 49a.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przechodzimy do poprawki 55, której autorem jest poseł Andrzej Wojtyła. Pan poseł jest nieobecny, ale przekazał mi treść autopoprawki. Oto ona: „po zmianie 45 dodać nową zmianę w brzmieniu: w art. 75: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Rada regionalnej kasy chorych powoływana jest przez wojewodę”, b) dodaje się ust 1a w brzmieniu: „1a. Rada składa się w 1/3 jej składu z przedstawicieli sejmiku województwa, delegowanych przez sejmik spośród osób ubezpieczonych w danej kasie, w 1/3 jej składu z przedstawicieli delegowanych przez samorządy zawodów medycznych z obszaru działania danej kasy i w 1/3 jej składu z przedstawicieli wyznaczonych przez wojewodę, z obszaru działania regionalnej kasy chorych”.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">I druga istotna zmiana, której brakowało - przepis przejściowy: „W zmianie 88, dotyczącej art. 7 dodaje się ust. 1a w brzmieniu: „1a. Art. 45 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.”.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zmiana polega tylko na dodaniu terminu, kiedy wchodzi w życie ten przepis.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki 55 z autopoprawką.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja przy braku poparcia, 9 głosach przeciwnych i 4 wstrzymujących się zaopiniowała negatywnie poprawkę 55.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Pozostały poprawki 59 i 61 posła Seweryna Jurgielańca, do łącznego rozpatrzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Chodzi tu o poprawkę do art. 74. Uwzględniłem w niej sugestie Biura Legislacyjnego. Art. 74 brzmiałby wtedy: „Organami kasy chorych są: rada kasy chorych, zarząd kasy chorych, naczelny lekarz kasy chorych”.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Z kolei w art. 76 należałoby dopisać: „12) powoływanie i odwoływanie lekarza kasy chorych”.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PosełSewerynJurgielaniec">Następna autopoprawka dotyczy powołania komisji rewizyjnej, która również byłaby organem kasy. Czyli w art. 74 trzeba dopisać: „lit. d) komisja rewizyjna”. Wprowadzenie komisji rewizyjnej spowodowałoby wewnętrzną kontrolę kasy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki 59 i 61?</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja 3 głosami, przy 7 przeciwnych i 1 wstrzymującym się zaopiniowała negatywnie poprawkę 59 i 61.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Powinniśmy jeszcze rozstrzygnąć poprawkę 60. Gdyby bowiem zostały przyjęte poprawki posła Seweryna Jurgielańca, to poprawka 60 byłaby bezprzedmiotowa. Ponieważ jednak poprawki 59 i 61 zostały zaopiniowane negatywnie, wobec tego należy rozpatrzyć poprawkę 60 posła Zbigniewa Szymańskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuAnnaKnysok">To jest poprawka czyszcząca. Ponieważ nie ma już komisji skarg i wniosków pan poseł skreśla pkt 3 w ust. 2 art. 83, który mówi o tej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Poprawka wydaje się niezbędna. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego jej zaopiniowania? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała poprawkę 60.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W ten sposób zaopiniowaliśmy wszystkie poprawki zgłoszone w drugim czytaniu. Czy ktoś z posłów wnioskodawców zgłasza zastrzeżenia, że jego poprawki nie zostały rozpatrzone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosłankaBarbaraFrączek">Ponieważ nie uczestniczyłam w początkowej części posiedzenia, chciałabym zapytać jakie decyzje zapadły odnośnie poprawki 33, w tym mojej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Poprawka 33b, w której pani posłanka proponuje skreślić wyrazy „oraz organizacji pracodawców ochrony zdrowia” została na poprzednim posiedzeniu zaopiniowana negatywnie. Komisja miała dzisiaj wrócić do poprawki 33 w przypadku porozumienia się grupy posłów - co do nowej redakcji ust. 2. Ponieważ to porozumienie nie nastąpiło, wobec tego obowiązujące są decyzje z poprzedniego posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełZbigniewSzymański">Wiem, że nie rozpatrujemy wniosków mniejszości, ale chciałbym wycofać wniosek 1 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Pozostała nam kwestia wyboru sprawozdawcy. Proponuję, aby nadal sprawozdawcą pozostał poseł Zbigniew Szymański. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą wybrano posła Zbigniewa Szymańskiego.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kolejna kwestia - to stanowisko KIE. Czy jest na sali przedstawiciel KIE?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielKomitetuIntegracjiEuropejskiejJerzyMrygoń">Wszystkie opiniowane i przyjęte przez Komisję poprawki nie są objęte, co do zasady, zakresem prawa Unii Europejskiej. Wyjątek stanowi poprawka 2 dotycząca zmiany brzmienia art. 2.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzedstawicielKomitetuIntegracjiEuropejskiejJerzyMrygoń">Swoboda dostępu do świadczeń zdrowotnych stanowi jeden z elementów przepływu osób. Prawo Unii Europejskiej nie dopuszcza tego typu ograniczeń, jakie są przewidziane w obecnym art. 2, proponowanym przez Komisję. Stąd stwierdzić należy, że ta poprawka jest jakby niezgodna z prawem Unii Europejskiej. Polska powinna zapewnić równy dostęp obywateli Unii do świadczeń zdrowotnych.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PrzedstawicielKomitetuIntegracjiEuropejskiejJerzyMrygoń">Zaznaczyć jednak należy, że termin uzyskania takiej zgodności - to data przystąpienia do Unii, data akcesji. Tak więc - poprawka jest niezgodna z prawem Unii, ale w chwili obecnej może taką pozostawać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Dziękuję za opinię, która w takiej formie zostanie przekazana przez sprawozdawcę Sejmowi. Na marginesie dodam, iż sądzę, że tu jest w ogóle problem dostosowania polskiego prawa do prawodawstwa Unii. Jeżeliby okazało się, że są to bardzo znaczne koszty w otwarciu naszego systemu na cudzoziemców, to Polska powinna wystąpić o okres przejściowy. Ten problem nie był do tej pory w ogóle dyskutowany. Tymczasem okazuje się, że różnica między kosztami w systemie Unii Europejskiej a polskim jest ogromna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzedstawicielKIEJerzyMrygoń">Jeśli chodzi o możliwość tego uzgodnienia, to na podstawie tej ustawy jest to sprawa bardzo prosta. Gorzej wyglądają dalsze kroki.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzedstawicielKIEJerzyMrygoń">Rozliczenie za świadczenia zdrowotne jest na zasadzie wzajemności. Stąd zredagowanie takiego przepisu, który byłby zgodny z prawem Unii Europejskiej wydaje się stosunkowo proste. Można np. napisać, że „uprawnionymi do świadczeń są również osoby legitymujące się obywatelstwem Unii Europejskiej” - i to wystarczy. Kolejny ustęp to: „zasady rozliczeń określi odrębna ustawa”. I w tym momencie wszystko staje się już zgodne z prawem unijnym.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzedstawicielKIEJerzyMrygoń">Problemy zaczną się dopiero przy określaniu mechanizmów rozliczeń, bowiem są one dosyć złożone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Nie otwierając teraz dyskusji, proponowałbym, aby podkomisja do spraw prawa europejskiego - którą powołaliśmy i którą kieruje poseł Tadeusz Zieliński - jedno z posiedzeń poświęciła temu problemowi. Wydaje się, że wymaga on przedyskutowania i pewnych rozwiązań legislacyjnych, ale oczywiście nie w tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Tę ustawę mamy już, z punktu widzenia Sejmu, zamkniętą. Ona będzie już tylko poddana głosowaniu w Sejmie. Oczywiście z uświadomieniem Sejmowi, że jest tu luka, którą w przeciągu 2–3 lat - w zależności od terminu wejścia Polski do Unii - trzeba będzie uzupełnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzedstawicielKIEJerzyMrygoń">Teoretycznie jest możliwość, żeby wprowadzić, np. w takiej formie jak przytaczałem, dwa przepisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">My zamknęliśmy już proces zgłaszania w Sejmie jakichkolwiek poprawek. Myślę, że prawnicy w Senacie zwrócą na to uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełZbigniewSzymański">Po pierwsze nie jesteśmy jeszcze w Unii i nie musimy tak do końca dostosowywać naszego prawa do prawa unijnego.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PosełZbigniewSzymański">Po drugie - co do rozliczeń finansowych jest jeszcze możliwość rozliczeń barterowych. Po prostu: świadczenie za świadczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełAdamWędrychowicz">Chciałbym przypomnieć KIE, że na tym poziomie akcesji - tzn. w drugim okresie wykonywania umowy stowarzyszeniowej - nie ma spraw dotyczących opieki zdrowotnej w indywidualnych przypadkach i ubezpieczeń jako sprawy negocjacyjnej. Myślę, że na razie głównie chodzi o zdrowie publiczne. Dlatego nie sądzę, że trzeba już teraz „przed szereg” wychodzić z tymi kwestiami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzedstawicielKIEJerzyMrygoń">Jeszcze raz powtórzę. To musi być zgodne najpóźniej w dniu akcesji. Zgodnie ze stanowiskiem strategii negocjacyjnej i z narodowym programem przygotowania do członkostwa, pełna harmonizacja w tym zakresie powinna nastąpić do końca przyszłego roku. W związku z tym jest jeszcze trochę czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Mamy tego świadomość i właśnie dlatego zaproponowałem, aby nasza podkomisja zajęła się tym problemem. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>