text_structure.xml
17.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do porządku posiedzenia? Nie widzę. Przystępujemy do jego rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przypominam, że podkomisja ds. oceny reformy ochrony zdrowia na posiedzeniu 24 maja 2000 r. zapoznała się z informacją krajowych konsultantów ds. pediatrii oraz neonatologii oraz wysłuchała wyjaśnień ministra zdrowia oraz Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w sprawie funkcjonowania opieki pediatrycznej w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Posłowie po dyskusji uznali, że należy skierować dezyderat Komisji Zdrowia w tej sprawie do Prezesa Rady Ministrów. Otrzymaliście państwo projekt dezyderatu nr 13, który zawiera ocenę funkcjonowania reformy, a którego treść jest następująca:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">„Komisja ocenia, że po roku funkcjonowania reformy można stwierdzić zachodzenie zarówno pozytywnych jak i pojawienie się negatywnych zjawisk w zakresie opieki medycznej nad dziećmi i młodzieżą.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Za korzystne należy uznać:</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">1. Stopniowe wprowadzanie nowych procedur wysokospecjalistycznych poparte uzasadnionymi merytorycznie wnioskami ze strony jednostek trzeciego stopnia referencyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełStanisławGrzonkowski">2. Wprowadzenie standardów postępowania medycznego - wydanie około 40 zaleceń i standardów medycznych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełStanisławGrzonkowski">3. Możliwość funkcjonowania lekarskiej praktyki grupowej, gwarantującej lepsze dla pacjenta załatwienie problemów medycznych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełStanisławGrzonkowski">4. Większe zainteresowanie lekarzy pediatrów problemami kosztów i lepszej organizacji opieki medycznej.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełStanisławGrzonkowski">5. Dalsze obniżanie się wskaźnika umieralności niemowląt.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełStanisławGrzonkowski">6. Korygowanie bieżących nieprawidłowości przez Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Komisja Zdrowia do negatywnych zjawisk zalicza:</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełStanisławGrzonkowski">1. Wprowadzenie limitów usług medycznych kontraktowanych przez Kasy Chorych ze świadczeniodawcami, co utrudnia dostęp do leczenia szpitalnego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełStanisławGrzonkowski">2. Nierównowaga stron w procesie zawierania umów między świadczeniodawcami a Kasami Chorych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełStanisławGrzonkowski">3. Pogorszenie się organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudności spowodowane zmianą organizacji medycyny szkolnej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełStanisławGrzonkowski">4. Nadmierne pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PosełStanisławGrzonkowski">5. Ograniczenia w zakresie kompleksowej rehabilitacji dzieci i młodzieży, w tym znaczny spadek korzystania z sanatoriów dla dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PosełStanisławGrzonkowski">6. Ograniczenia z zakresie zapewnienia ciągłej opieki nad kobietami ciężarnymi.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PosełStanisławGrzonkowski">7. Ograniczenia praw pacjentów - dzieci do opieki matki podczas leczenia szpitalnego (karmienie piersią, całodobowy kontakt rodziców z chorym dzieckiem) i obecności przy badaniach, pełne informowanie rodziców o kolejnych krokach postępowania medycznego.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PosełStanisławGrzonkowski">8. Niejasności, kto ma finansować badanie dzieci przed zawodami sportowymi, co ogranicza masowość uprawiania sportu przez dzieci i młodzież.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W związku z tym Komisja Zdrowia oczekuje pilnych działań ze strony ministra zdrowia oraz Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, w zakresie swoich kompetencji w celu naprawienia stwierdzonych negatywnych zjawisk w procesie zapewnienia opieki medycznej dla dzieci i młodzieży w duchu wymagań art. 68 Konstytucji RP, który zobowiązuje władze publiczne do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom i kobietom ciężarnym”.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są jakieś propozycje zmian lub uwagi do projektu dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAndrzejOlszewski">Mam uwagi do pkt. 3, gdzie się wymienia negatywne zjawiska. W pkt. 3 mówi się o „pogorszeniu organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudnościach spowodowanych zmianą organizacji medycyny szkolnej”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAndrzejOlszewski">Medycyna szkolna została zlikwidowana. Dlatego proponuję, aby słowo „zmianą” zamienić wyrazem „brakiem”. Wówczas treść tego punktu będzie następująca:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAndrzejOlszewski">„3. Pogorszenie się organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudności spowodowane brakiem organizacji medycyny szkolnej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Rozumiem to zastrzeżenie, ale przypominam, że reforma wprowadziła zmiany w innym kierunku - dzieci traktuje się jako członków rodziny, czyli jako ubezpieczonych. W związku z tym to sformułowanie, które pan poseł Andrzej Olszewski proponuje, może być mylące. Można by przypuszczać, że Komisja opowiada się za przywróceniem medycyny szkolnej. Komisja zwraca tylko uwagę na trudności, jakie się pojawiły w związku z wprowadzeniem zmian w tym zakresie. Wydaje mi się, że projekt dezyderatu oddaje oczekiwania członków Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Chciałbym podkreślić, że brak jest nadzoru specjalistycznego w zakresie pediatrii. Podstawowa opieka pediatryczna została oddzielona od szpitali i w tej chwili nie ma nadzoru ordynatorskiego nad jakością świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAndrzejWojtyła">Jestem pediatrą i widzę co się dzieje. Wiem, że Instytut Matki i Dziecka podejmuje działania mające na celu przywrócenie nadzoru specjalistycznego. Myślę, że ten aspekt powinien się znaleźć także w naszym dezyderacie, ponieważ Instytut w swoich działaniach napotyka na liczne trudności.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy ktoś ma jakieś inne uwagi? O ile sobie przypominam dyskusję, to nie podnoszono problemy nadzoru jako nierozwiązanego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Myślę, że pkt. 4 mógłby otrzymać następujące brzmienie: „4. Brak nadzoru specjalistycznego i nadmierne pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zwrócenie uwagi na brak nadzoru specjalistycznego jest nowym elementem oceny. Czy mógłby się do tego odnieść przedstawiciel rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiapełnomocnikrządudosprawwprowadzeniapowszechnegoubezpieczeniazdrowotnegoAnnaKnysok">Zgadzam się z opinią, że w pierwszych miesiącach 1999 roku w wojewódzkich poradniach matki i dziecka został zaburzony proces nadzoru. Zwracam jednak uwagę na natychmiastową reakcję resortu, kiedy to uzyskano etaty dla osób pełniących rolę nadzoru. Te etaty Ministerstwo Zdrowia przekazało wojewodom i stosowne funkcje są wykonywane.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiapełnomocnikrządudosprawwprowadzeniapowszechnegoubezpieczeniazdrowotnegoAnnaKnysok">Jeżeli pan poseł Andrzej Wojtyła uważa, że to jest niewystarczające i że nadzór trzeba także odtwarzać na innych poziomach, to moim zdaniem w ramach zadań ordynatora oddziału pediatrycznego reforma nie dokonała żadnych zmian. Nadzór ordynatorski nie został zniesiony. Być może należy udrożnić system nadzoru tak, aby nadzór sięgał aż do podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Jeśli chodzi o dawne wojewódzkie przychodnie matki i dziecka, to nadzór został rzeczywiście odbudowany, ale nie w sensie merytorycznym. Dokonano tego tylko w zakresie organizacyjnym. W tej chwili nie ma nadzoru merytorycznego. Kiedyś ordynator oddziału pediatrycznego był koordynatorem do spraw pediatrii na teren całego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Teraz ordynator nie ma prawa kontrolować tego, w jaki sposób leczy lekarz podstawowej opieki zdrowotnej i czy stosuje polipragmazję. Prowadzę gabinet pediatryczny i wiem, że przypisuje się pięć leków tak samo działających. W poprzednim systemie to było niemożliwe, ponieważ ordynator kontrolował pod tym kątem lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaKnysok">Rozumiem ten postulat jako prośbę o uszczegółowienie zadań ordynatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejOlszewski">Zasadnicza zmiana jest związana z czymś innym. Pediatrzy pracujący w terenie prowadzą indywidualne praktyki specjalistyczne i zawierają indywidualne kontrakty z kasami chorych. Szpital i ordynator jest w zupełnie innej sytuacji. Ordynator nie może mieć obowiązku nadzoru nad prywatnym gabinetem. Rozwiązanie tego problemu może być takie, że kasy chorych podpisałyby umowy z ordynatorami, dając im uprawnienia do koordynowania pracy prywatnych gabinetów pediatrycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWitoldTomczak">Opowiadam się przeciwko wprowadzaniu kontroli ordynatorów nad prywatnymi gabinetami. Często jest to fikcja, a ordynator korzysta tylko z różnych przywilejów. Uważam, że lekarz jest suwerenem. Są to lekarze specjaliści, którzy zdali egzaminy. Reszta jest kwestią umowy pomiędzy kasą chorych i lekarzem. Poza tym polipragmazję często stosują również ordynatorzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełAndrzejWojtyła">Wiem, że Instytut Matki i Dziecka przygotowuje projekt takiego systemu nadzoru. Na tym tle istnieje nawet pewien konflikt o to, który system informatyczny należy wprowadzić. Nadzór przede wszystkim ma się sprowadzać do nadzoru merytorycznego oraz na przykład do zbierania informacji dotyczących szczepień ochronnych. Sygnalizuję ten problem, ponieważ uważam, że Instytut Matki i Dziecka pracuje nad tym projektem i ta uwaga w dezyderacie pomogłaby mu we wdrożeniu odpowiedniego systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Tu nie chodzi o brak nadzoru, ale o jego niesprawność. Myślę, że właściwsze byłoby wskazanie w tekście właśnie na tę nieskuteczność.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaZofiaKrasickaDomka">Chciałabym się odnieść do negatywnego zjawiska opisanego w pkt. 5. Chodzi o „Ograniczenia w zakresie kompleksowej rehabilitacji dzieci i młodzieży w tym znaczny spadek korzystania z sanatoriów dla dzieci”.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosłankaZofiaKrasickaDomka">W sanatoriach dziecięcych obserwujemy zdecydowany spadek obłożenia miejsc. Nie wiem, na którym etapie następuje zablokowanie dopływu pacjentów. Tymczasem potrzeby w zakresie sanatoryjnej rehabilitacji młodzieży na pewno się nie zmieniły. Chciałabym prosić panią minister Annę Knysok o informacje na ten temat. Co państwo zamierzacie zrobić, aby sytuacja uległa poprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaKnysok">W tej chwili ku końcowi mają się prace nad rozporządzeniem o zadaniach konsultantów krajowych i konsultantów wojewódzkich. W rozporządzeniu określa się zadania tych osób oraz sposób finansowania ich działalności. A zatem do zadań konsultantów należy nadzór merytoryczny nad jakością i rodzajem sprawowanej opieki pediatrycznej. Chciałabym także powiedzieć, że nie rozumiem, czego dotyczy pkt 4 w miejscu opisywania negatywnych zjawisk funkcjonowania reformy. Czy pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych może być uznawane za negatywne zjawisko? Moim zdaniem - nie. Wszystkie informacje dotyczące kontraktów z sanatoriami dla dzieci i młodzieży przygotuję na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosłankaEwaMańkowska">Jeśli chodzi o pkt 4, to wydaje mi się, że należy przeprowadzić nowelizację ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Opinia pediatrów jest taka, że do 14 roku życia opieka pediatrów powinna być bezpośrednia. Przy spadku przyrostu naturalnego w Polsce nie możemy jeszcze ograniczać dostępu dzieci do specjalistów. To może prowadzić do wielu sytuacji, którym się później nie zapobiegnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Pani poseł Ewa Mańkowska potwierdza, że problem opisany w pkt. 4 istnieje. Ważne jest tutaj stanowisko rządu. Podkomisja w pracach nad nowelizacją ustawy przyjęła poprawkę, która ma poprawić tę sytuację. Oczekujemy poparcia rządu w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaKnysok">Chciałabym jeszcze prosić, aby przedstawiciel Głównego Inspektora Sanitarnego mógł przedstawić państwu informację o szczepieniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Nie zakończyliśmy jeszcze rozpatrywania tego tematu. Komisja poświęci więcej czasu tej sprawie w momencie, kiedy otrzymamy od-powiedź na dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Myślę, że Główny Inspektor Sanitarny mógłby przedstawić te informacje na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielGłównegoInspektoraSanitarnegoJolantaGalińska">Chciałabym tylko powiedzieć, że GIS dysponuje danymi o szczepieniach. Komisja Zdrowia, jak co roku, otrzyma biuletyn, z którego wynika, że ogólne wykonawstwo szczepień nie obniżyło się w stosunku do ubiegłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przypominam, że pan poseł Andrzej Olszewski proponuje, aby pkt. 3 otrzymał następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">„3. Pogorszenie się organizacji szczepień profilaktycznych dla dzieci oraz trudności spowodowane brakiem organizacji medycyny szkolnej”.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Andrzeja Olszewskiego? W głosowaniu 3 posłów opowiedziało się za przyjęciem poprawki, 5 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja odrzuciła tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Pan poseł Andrzej Wojtyła proponuje, aby pkt. 4 otrzymał następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">„4. Niesprawność nadzoru specjalistycznego i nadmierne pośrednictwo lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przy korzystaniu ze świadczeń specjalistycznych”.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła tę poprawkę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto z państwa jest za przyjęciem dezyderatu nr 13 do Prezesa Rady Ministrów w sprawie pediatrycznej opieki zdrowotnej? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła dezyderat nr 13.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>