text_structure.xml 80.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę. Przystępujemy zatem do realizacji pierwszego punktu - rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na rok 2001 w części 26 Łączność.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Bardzo proszę przedstawiciela Ministerstwa Łączności o przedstawienie założeń umieszczonych w projekcie ustawy budżetowej dotyczących Ministerstwa Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Projekt budżetu Ministerstwa Łączności na 2001 r. został opracowany zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- z 27 kwietnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na rok 2001,</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- z 18 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Projekt budżetu na przyszły rok był bardzo trudny do skonstruowania zarówno pod względem dochodów jak i wydatków. Do ostatniej chwili ważyły się losy wpływów z licencji na UMTS. Trudna jest także do oszacowania skala zmian wysokości i sposobu uiszczania opłat wprowadzonych rozporządzeniem ministra łączności z 29 września 2000 r., która ma na celu złagodzenie obciążeń finansowych lokalnych operatorów telekomunikacyjnych oraz umożliwienia im dokończenia procesów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Kolejną trudnością w konstruowaniu budżetu w szczególności w kontekście zaplanowanych wydatków, było utworzenie w 2000 r. Urzędu Regulacji Telekomunikacji, do którego oprócz Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej oraz Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej przejdzie od stycznia 2001 r. część zagadnień będących do tej pory w gestii Ministerstwa Łączności.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Nie bez znaczenia dla procesu formowania projektu budżetu, było ograniczenie limitu na wydatki. Co prawda 14 listopada 2000 r. limit na wydatki inwestycyjne dla Poczty Polskiej został zwiększony o 15 mln zł, ale mimo to nie można zabezpieczyć kontynuowania finansowania inwestycji pod nazwą „Budowa Centrum ekspedycyjno-rozdzielczego Poczty Polskiej Warszawa-Służewiec” oraz innych zadań Poczty Polskiej w tym tych, związanych z dostosowaniem przedsiębiorstwa do wymogów Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Przy konstrukcji projektu budżetu Ministerstwa Łączności na 2001 r. wzięto także pod uwagę zmniejszenie zatrudnienia w związku z przeniesieniem 30 etatów wysoko kwalifikowanej kadry pracowników w dziedzinie telekomunikacji do Urzędu Regulacji Telekomunikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Dochody budżetowe Ministerstwa Łączności na 2001 r. zostały ustalone w kwocie 1.644.482 tys. zł co oznacza utrzymanie poziomu z bieżącego roku. Natomiast wydatki budżetowe w wysokości 38.664 tys. zł są o 60% mniejsze niż wydatki w 2000 r.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Z ogólnej kwoty wydatków zaplanowanych na 2001 r.:</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- na dotacje i subwencje przeznaczono 1 mln zł, tj. 2,6% ogólnej kwoty,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- na świadczenia dla osób fizycznych przeznaczono 90 tys. zł, tj. 0,2% ogólnej kwoty,</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- na wydatki bieżące przeznaczono 18.074 tys. zł, tj. 46,8% ogólnej kwoty,</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- na wydatki inwestycyjne przeznaczono 19.500 tys. zł, tj. 50,4% ogólnej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Jak już powiedziałem, planowane dochody stanowią 99,9% kwoty z bieżącego roku natomiast wydatki 39,7%. Nie będę omawiał szczegółowo wszystkich pozycji, ponieważ otrzymaliście państwo odpowiednie materiały.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Na zaplanowane w 2001 rok dochody w dziale 750 „Administracja publiczna” w kwocie 1.644.482 tys. zł składają się wpływy z:</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- usług GSM w kwocie 460.989 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- usług DCS w kwocie 123.719 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- pozostałych usług telekomunikacyjnych w kwocie 1.059.752 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- usług kurierskich w kwocie 22 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Początkowo planowano także uzyskanie znacznych wpływów z licencji na UMTS. Miało to być ok. 6,5 mld zł. Jednak do czasu rozstrzygnięcia przetargu, który planowany jest na koniec bieżącego roku, nie można podać żadnych konkretów. Jeśli ten przetarg dojdzie do skutku to środki będą do dyspozycji ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Wydatki budżetowe na rok 2001 są mniejsze o ponad 60% od tegorocznych i stanowią zaledwie 2,3% zaplanowanych dochodów.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Jaku już powiedziałem w przyszłym roku zmniejszy się w Ministerstwie Łączności liczba etatów o 30.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Jeśli chodzi o finansowanie działalności inwestycyjnej, to środki na ten cel w 2001 r. stanowią 50,4% wszystkich wydatków i zaledwie 56,2% wydatków inwestycyjnych w 2000 r.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Przy konstruowaniu budżetu mieliśmy świadomość, że znacznie się zmienia zakres działania Ministerstwa Łączności. W przeciwieństwie do Urzędu Regulacji Telekomunikacji, którego obowiązki są określone przez ustawę Prawo telekomunikacyjne, zadania ministra łączności nie są do końca określone.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Najtrudniejsze zadanie Ministerstwa Łączności wiąże się z koniecznością opracowania w ciągu dwóch lat od momentu wejścia w życie ustawy Prawo telekomunikacyjne kompletu aktów wykonawczych. W związku z tym proponujemy zastąpienie departamentu prawnego w Ministerstwie Łączności departamentem legislacyjno-prawnym. Chcielibyśmy także, aby w tym nowym departamencie wzrosło zatrudnienie.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Minister łączności nadal będzie kreować politykę państwa w zakresie telekomunikacji i poczty. Zachowuje on uprawnienia w zakresie spraw związanych z:</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- obronnością,</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- współpracą zagraniczną,</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- integracją europejską,</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Minister łączności będzie też nadal dysponentem budżetu. W resorcie nadal będzie funkcjonowało biuro pełnomocnika rządu do spraw telekomunikacji na wsi. Ostatnio przyjęto strategię rozwoju telekomunikacji na wsi.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Minister łączności zachowuje swoje uprawnienia w stosunku do p.p.u.p. Poczty Polskiej do czasu wprowadzenia ustawy Prawo pocztowe za wyjątkiem uprawnień kontrolnych, które 1 stycznia 2001 roku przejmie PURT.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Przy ministrze łączności funkcjonuje komisja do spraw orzekania o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Minister łączności nadaje też odznaczenia państwowe za działalność na rzecz poczty i telekomunikacji.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Warto powiedzieć, że w około 190 aktach prawnych określono kompetencje ministra w szczególności w zakresie transportu, budownictwa, obrony narodowej i bezpieczeństwa wewnętrznego państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Realizując uchwałę Sejmu z 11 lipca 2000 r. rząd w najbliższym czasie przyjmie dokument „Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce”. W tym opracowaniu między innymi nakazuje się ministrowi łączności przygotowanie planu działania, zawierającego wykaz konkretnych czynności, które zostaną wykonane w celu rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Dokument zobowiązuje ministra łączności do przygotowania tego planu do końca kwietnia przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Te wszystkie zmiany znajdują swoje odzwierciedlenie w projekcie nowego statutu Ministerstwa Łączności. Na przykład zostały już zlikwidowane pewne departamenty. Niektóre departamenty otrzymują inne zadania. Powstanie departament społeczeństwa informacyjnego, którego głównym celem będzie koordynacja działań w zakresie planu związanego z realizacją założeń dokumentu „Cele i kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Proponuję, aby pan prezes Marek Zdrojewski przedstawił teraz część budżetu 76 - Urząd Regulacji Telekomunikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Mam zaszczyt przedstawić państwu pierwszy budżet nowego urzędu. W tym budżecie jest wiele niewiadomych, ponieważ nie ma pewnych punktów odniesienia, które można uwzględnić przy formowaniu budżetu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Urząd Regulacji Telekomunikacji powstał w wyniku połączenia Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej oraz Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej. Oczywiście zadania Urzędu Regulacji Telekomunikacji zapisane w ustawie Prawo telekomunikacyjne są znacznie szersze niż by to wynikało z dotychczasowej działalności tych dwóch podmiotów, o których przed chwilą mówiłem. Zgodnie z ustawą Prawo telekomunikacyjne, nasze obowiązki dotyczą działalności telekomunikacyjnej i docelowo ta regulacja w dziedzinie telekomunikacji będzie naszym podstawowym zadaniem.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Od 1 stycznia 2001 roku zacznie obowiązywać ustawa Prawo telekomunikacyjne. Staraliśmy się zatem, aby projekt budżetu odpowiadał na potencjalne potrzeby, które mogą wystąpić w wyniku stosowania tego nowego prawa. O szczegółach finansowych poinformuje państwa pan wiceprezes URT Marek Rusin, który jako wiceminister łączności uczestniczył w pracach nad tym budżetem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Dochody budżetowe na 2001 r. ustalono w kwocie 140 mln zł z czego:</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">- realne przychody Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej z tytułu pobierania ustawowych opłat za gospodarkę częstotliwościami wyniosą 100 mln zł,</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">- wpływy z tytułu wykorzystywania zasobów numeracji wyniosą 30 mln zł,</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">- wpływy za posiadanie zezwolenia wyniosą ok. 10 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Z tym ostatnim aspektem będziemy mieli do czynienia sporadycznie, ponieważ to dotyczy zezwoleń, w których nie wykorzystuje się zasobów numeracji.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Wydatki budżetowe Urzędu Regulacji Telekomunikacji ograniczono do poziomu niezbędnego minimum dla wypełnienia przez prezesa URT jego ustawowych zadań, to jest do kwota 89.522 tys. zł. Największą pozycją są tutaj wynagrodzenia, które stanowią około 44% tej sumy.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Przy konstruowaniu tego budżetu przyjęto, że Urząd Regulacji Telekomunikacji zachowa tę ilość etatów, która powstaje po zsumowaniu dwóch organów, które pozostawały w strukturach Ministerstwa Łączności. Chodzi oczywiście o Państwową Inspekcję Telekomunikacyjną i Pocztową oraz Państwową Agencję Radiokomunikacyjną. Daje to w sumie 802 etaty. Dodatkowo pozostaje jeszcze 30 etatów przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych, którzy wzmocnią komórkę związaną z obronnością. A zatem razem mamy 832 etaty.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Chciałbym sprostować wypowiedź pana ministra Sławomira Kopcia. Pan minister powiedział, że z Ministerstwa Łączności przesunięto do Urzędu Regulacji Telekomunikacji 30 etatów. W Ministerstwie Łączności zlikwidowano 30 etatów, ale nie zostały one przesunięte do URT.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Jak już powiedział pan prezes Marek Zdrojewski zakres zadań, które wykonywały Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa oraz Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna stanowią 60% zadań, które są przypisane prezesowi URT. W ramach tych etatów będziemy musieli wygospodarować miejsce dla osób, które będą prowadziły tę pozostałą część działalności, głównie dotyczącą regulacji rynku telekomunikacyjnego w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">- relacji między operatorami,</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">- zezwoleń,</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">- kompatybilności elektromagnetycznej.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Do tej pory takimi rzeczami Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa oraz Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna się nie zajmowały. Oznacza to, że trzeba będzie dokonać komasacji etatów wynikających z połączenia tych dwóch jednostek, a w wygospodarowanych miejscach zatrudniać nowe osoby.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Drugą, znaczącą pozycją w wydatkach są zakupy podstawowych usług, takich jak opłaty czynszu czy usługi telekomunikacyjne. W tym przypadku trzeba będzie uwzględnić to, że w terenie trzeba będzie dokonać komasacji jednostek. To się wiąże z koniecznością zawierania nowych umów.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Kolejna pozycja w wydatkach jest związana z finansowaniem działalności inwestycyjnej. Chodzi o dofinansowanie kosztów inwestycji jednostek nie zaliczonych do sektora finansów publicznych oraz dokończenie zadania inwestycyjnego 09120. Razem daje to około 10% naszych wydatków. Pozostałe kwoty wynikają z bieżącej pracy urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Koreferat wygłosi pan poseł Karol Działoszyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełKarolDziałoszyński">Od kilku lat analizujemy budżety Ministerstwa Łączności i nie pamiętam, aby kiedykolwiek pojawiły się większe wątpliwości. Po raz pierwszy budżet został podzielony między dwie instytucje. Dlaczego w projekcie budżetu Ministerstwa Łączności w planowanych dochodach wymienia się wpływy z działania tych instytucji, które 1 stycznia 2001 r. przechodzą do Urzędu Regulacji Telekomunikacji? Czy to nie powoduje pewnego zamieszania?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełKarolDziałoszyński">Kiedy analizuje się wydatki budżetowe można odnieść wrażenie, że one wzrosną o 30–40% w obu tych instytucjach. Rozumiem, że w tej chwili organizuje się pracę w URT. Podczas prac nad ustawą Prawo telekomunikacyjne domagaliśmy się, aby pracownicy URT byli kompetentni i dobrze przygotowani, a to się wiąże z odpowiednimi wynagrodzeniami. Jeśli chodzi o kwestie, które budzą pewne pytania, to trzeba zwrócić uwagę na zadania, które Ministerstwo Łączności chce w 2001 r. realizować. Mam na myśli „kreowanie działań wspierających nowych, niezależnych operatorów usług międzystrefowych i sprzyjających osiągnięciu przez nich równoprawnej z Telekomunikacją Polską S.A. pozycji na rynku usług”. Czy to jest jakiś przygotowany już program? Jakie działania Ministerstwo Łączności chciałoby w tym zakresie podjąć?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełKarolDziałoszyński">Ponadto wśród założeń polityki rozwojowej w zakresie telekomunikacji wymienia się między innymi:</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełKarolDziałoszyński">- prowadzenie działań zmierzających do umacniania konkurencji na rynku telekomunikacyjnym,</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełKarolDziałoszyński">- działania sprzyjające powstawaniu nowoczesnej i modernizowaniu już istniejącej infrastruktury telekomunikacyjnej,</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełKarolDziałoszyński">- pobudzanie (między innymi poprzez regulacje prawne) rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej szczególnie na terenach słabo zurbanizowanych.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełKarolDziałoszyński">Z tym ostatnim problemem spotykamy się od wielu lat. Pan minister Sławomir Kopeć jest pełnomocnikiem rządu do spraw telekomunikacji na wsi. Czy istnieje jakiś program dotyczący tego tematu, który będzie można realizować czy też ta kwestia będzie elementem szerszego opracowania, które jest przygotowywane?</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełKarolDziałoszyński">W opracowaniu mówi się też o innych dokumentach rządowych. Chodzi o „Zarys strategii rozwoju rynku telekomunikacyjnego na lata 1998-2001”. Chciałbym wiedzieć, na jakim etapie są prace związane z opracowywaniem kolejnej strategii, która tworzy wizję rynku telekomunikacyjnego w Polsce po roku 2001? Należy tutaj przypomnieć uchwałę Sejmu z lipca 2000 r., która mówi o budowaniu podstaw społeczeństwa informacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PosełKarolDziałoszyński">Rozumiem, że są to zagadnienia wielowątkowe. Wydaje mi się jednak, że jednym z celów resortu powinno być przekształcenie Ministerstwa Łączności w na przykład „ministerstwo społeczeństwa informacyjnego” lub „ministerstwo nowych technologii”. Myślę, że potrzebne jest takie centrum, które monitorowałoby prowadzone przez rząd działania w zakresie wspierania rozwoju nowych technologii i nowego rynku. To daje liczne możliwości innym sektorom takim jak edukacja i bankowość.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PosełKarolDziałoszyński">Co roku, podczas rozpatrywania budżetu, zastanawiamy się, kiedy zostanie skończona inwestycja pocztowa na Służewcu w Warszawie. Jest to bardzo ważna inwestycja, która już dawno powinna być zrealizowana. Z przedłożonych Komisji dokumentów wynika, że planuje się rozpoczęcie kolejnych inwestycji tego rodzaju w innych częściach Polski, po to aby usprawnić cały system pocztowy.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PosełKarolDziałoszyński">Podczas dyskusji nad Prawem pocztowym i rozmów z przedstawicielami poczty odnoszę wrażenie, że Poczta Polska chciałaby sprostać rosnącej na rynku polskim konkurencji. Chcielibyśmy stworzyć taką ustawę, która zagwarantuje Poczcie Polskiej dynamiczny rozwój i przystosowanie do konkurowania z innymi przedsiębiorstwami. Jakie jest tutaj zdanie Ministerstwa Łączności?</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PosełKarolDziałoszyński">Te wszystkie kwestie są związane z nakładami finansowymi. Szczególnie jeśli chodzi o wartości intelektualne, które są w środowisku bardzo potrzebne. Wielokrotnie jesteśmy pytani o politykę telekomunikacyjną.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PosełKarolDziałoszyński">Jest jeszcze za wcześnie na prowadzenie rozmów o UMTS. Ta kwestia jest w tej chwili poza budżetem. Jeśli licencje zostaną przyznane, będzie to zysk nadzwyczajny. Jednak ten aspekt powinien być częścią polityki telekomunikacyjnej państwa. Posłowie powinni wiedzieć, jaki jest program państwa, jeśli chodzi o rozwój rynku. To powinno wynikać z tych dokumentów, o których mówiłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Rzeczywiście w ostatnim czasie powstało kilka dokumentów o charakterze strategicznym. One nie do końca są ze sobą kompatybilne. Ministerstwo Łączności dąży do tego, aby ten resort w przyszłości spełniał funkcję tego podmiotu, o którym mówił pan poseł Karol Działoszyński czyli „ministerstwa społeczeństwa informacyjnego”.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Przypominam, że uchwała Sejmu z 14 lipca 2000 r. nakazała rządowi przygotowanie strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Podano wówczas termin 30 września 2000 r. ale nie został on dotrzymany. Odpowiedni dokument został przyjęty dwa tygodnie temu przez Komitet Społeczny Rady Ministrów. Jak sądzę Rada Ministrów zaaprobuje ten dokument w najbliższym czasie, ponieważ Komitet Społeczny Rady Ministrów nie zgłosił żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Ten dokument składa się z rozdziałów. W każdym rozdziale jest opisany konkretny cel, a do niego przypisany odpowiedni resort:</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- powszechny dostęp do informacji (Ministerstwo Łączności),</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- edukacja informatyczna (Ministerstwo Edukacji Narodowej),</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- zmiana struktury zatrudnienia (Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej),</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- dokument i handel elektroniczny (Ministerstwo Gospodarki),</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- zamówienia publiczne (Urząd Zamówień Publicznych),</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- informatyzacja administracji (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji),</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- rozwój rynku teleinformatycznego,</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">- nauka i kultura (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego).</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Jak już powiedziałem, Ministerstwo Łączności na podstawie tego dokumentu miało stworzyć konkretny plan działania, który będzie się składał z zadań i terminów ich wykonania. Pan poseł Karol Działoszyński, pytał na jakim etapie są przygotowania do realizacji tych zadań. Ministerstwo Łączności ma już przygotowaną strukturę, ponieważ skorzystano ze struktury dokumentu „e-Europe”. Zależy nam na tym, aby struktura i duch tego dokumentu był taki jak w innych krajach Europy. Tę strukturę uzupełnia się jedynie o pewną część infrastrukturalną, ponieważ w tym zakresie zasadniczo odbiegamy od krajów Europy Zachodniej.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Jeśli chodzi o drugi dokument, który został niedawno przyjęty przez Radę Ministrów, to jest „Strategia rozwoju telekomunikacji na wsi”. Kilka dni temu zostałem mianowany pełnomocnikiem rządu do spraw telekomunikacji na wsi i prezentowałem ten dokument na posiedzeniu Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">W opracowaniu oprócz diagnozy stanu telekomunikacji na wsi są również zarysowane dwa kierunki działań. Mówi się tam o rozwoju infrastruktury, o zapewnianiu łącz stałych do Internetu w szkołach oraz stworzeniu telecentrów. Ten pomysł jest realizowany w wielu krajach w tym również na Węgrzech.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Chciałbym w ciągu najbliższych tygodni przedstawić praktyczną koncepcję tworzenia telecentrów. W tym przypadku nie mówimy o budżecie Ministerstwa Łączności. Chodzi o połączenie możliwości samorządów z środkami przedakcesyjnymi z Unii Europejskiej - funduszu SAPARD, Komitetu Integracji Europejskiej i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">To jest bardzo istotne, ponieważ nie mamy tylko do czynienia z problemem rozbudowy infrastruktury. Myślę o zmniejszaniu rozwarstwienia cywilizacyjnego, które niestety następuje w przypadku nowych technologii. W ten sposób zatrzymamy także młodych i wykształconych ludzi na wsi. Damy im możliwość wykonywania atrakcyjnej pracy. Nie muszę dodawać, że istnieje wiele możliwości wykorzystania telecentrów.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Nie twierdzę, że w każdym powiecie powstanie takie telecentrum. Ministerstwo Łączności stworzy tutaj pewną możliwość, ale główne działania muszą podjąć środowiska lokalne. Jeśli ta inicjatywa spotka się z dużym zainteresowaniem, ten program może przynieść znaczące efekty.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Jeśli chodzi o inne działania, które wynikają ze zmiany funkcji Ministerstwa Łączności, to przede wszystkim mają one charakter legislacyjny. Chcielibyśmy doprowadzić do powstania ustawy o handlu elektronicznym. Stworzylibyśmy ułatwienia prawne w handlu elektronicznym. Z tym problemem koresponduje projekt ustawy o podpisie elektronicznym.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Ministerstwo Łączności przygotowuje się do tego, aby pełnić rolę krajowego urzędu akredytacji. Wydaje się, że umiejscowienie urzędu akredytacji przy ministrze łączności byłoby bardzo sensowne w kontekście wszystkich działań, które podejmuje ten resort.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Jeżeli chodzi o budowę „Centrum ekspedycyjno-rozdzielczego Poczty Polskiej Warszawa Służewiec”, to ta inwestycja zgodnie z założeniami powinna się zakończyć w 2002 roku. Obecnie zakończono roboty budowlane w budynku technologicznym. Do końca roku powinny się również zakończyć prace związane z zakresem technologii pocztowej. Zamontowane są już maszyny do rozdziału i sortowania paczek.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Kończą się prace związane z montażem urządzeń do sterowania ciągów transportu. Te wszystkie prace powinny być doprowadzone do końca w ramach środków pochodzących z budżetu państwa oraz dzięki środkom własnym i kredytom.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Są już zawarte kontrakty na budowę linii technologicznych do sortowania przesyłek listowych. Prace w tym zakresie powinny się zakończyć w pierwszym półroczu 2001 r. A zatem w połowie przyszłego roku prace związane z technologią paczkową i listową powinny być zakończone. Pozostanie drugi etap inwestycji, który polega na wybudowaniu pomieszczeń administracyjnych z zespołem żywieniowym, wartowni i parkingu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Ministerstwo Łączności w 2001 r. uwzględniło w budżecie finansowanie tej inwestycji pocztowej na Służewcu. Jeśli nie otrzymamy tych środków, Poczta Polska będzie musiała realizować tę inwestycję dzięki środkom własnym i kredytom. Może to wpłynąć na termin uruchomienia tego centrum.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Pan poseł Karol Działoszyński pytał również o inne inwestycje pocztowe. Przygotowujemy inwestycję o podobnej wartości kosztorysowej. Mam na myśli węzeł pocztowy w Poznaniu. Niestety nie otrzymaliśmy z budżetu środków na realizację tego projektu. Zgłosiliśmy zapotrzebowanie na 50% wartości kosztorysowej tego obiektu, ponieważ Poczta Polska przewiduje, że inwestycja zostałaby zrealizowana w bardzo szybkim tempie.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">W tej chwili dysponujemy wstępnymi założeniami realizacji tego projektu. Trwa przetarg na wykonawstwo i przygotowanie ostatecznych założeń. Jeżeli Poczta Polska nie otrzyma wsparcia z budżetu państwa, to może się okazać, że nie poradzi sobie w ramach środków własnych i kredytu. Wtedy ta inwestycja będzie realizowana latami.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Jeśli uda się szybko zakończyć inwestycję na Służewcu, w Płaszowie i w Poznaniu, to Poczta Polska dysponowałaby trzema nowoczesnymi ośrodkami rozdziału przesyłek. Częściowo zmodernizowane zostały także inne urzędy przewozu na przykład Urząd Przewozu w Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Poczta Polska w ramach realizacji zadań związanych z usług powszechną, występowała o przyznanie znaczących środków na informatyzację. Ministerstwo Łączności określiło te potrzeby na kwotę 110 mln zł. Otrzymaliśmy tylko 19 mln zł. Za te środki Poczta Polska będzie mogła zinformatyzować tylko część placówek pocztowych. To nie poprawi standardu obsługi społeczeństwa w zakresie usług wykonywanych w placówkach pocztowych.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Jeżeli chodzi o realizację ustawy Prawo pocztowe, to tutaj również niezbędne są środki na sfinansowanie oprogramowania i przygotowanie się do wprowadzenia rachunkowości dla każdej usługi pocztowej oraz systemu śledzenia przesyłek. Wiąże się to ze znacznymi wydatkami rzędu 195 mln zł. W tym przypadku również nie otrzymaliśmy środków z budżetu państwa. Poczta Polska będzie musiała realizować to zadanie w ramach własnych środków, których ma niewiele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełKrzysztofOksiuta">Chciałbym przede wszystkim podziękować panu ministrowi Sławomirowi Kopciowi za zainteresowanie w dziedzinie tworzenia na wsi telecentrów. Uważam, że to jest dobry pomysł i powinien być zrealizowany. Wiem, że prace przygotowawcze trwały od dłuższego czasu. Dobrze, że następuje teraz faza realizacji projektu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełKrzysztofOksiuta">Chciałbym zapytać o wydatki budżetowe. Jeśli zsumujemy wydatki Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Ministerstwa Łączności, to są one większe od tegorocznych o 30%. Skąd się bierze ta różnica?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełStefanMacner">Moje pytanie kieruję do przedstawiciela Ministerstwa Łączności. Ile etatów jest w Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej, w Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej oraz w Ministerstwie Łączności?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełStefanMacner">Podczas prac nad tworzeniem ustawy Prawo telekomunikacyjne, rozmawialiśmy o ilości etatów w Urzędzie Regulacji Telekomunikacji. Miało ich być 600–620. W projekcie ustawy budżetowej URT mówi się o 832 etatach. Dlaczego występuje tutaj tak duża różnica? Czy przewidywania ekspertów były niewłaściwe?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełStefanMacner">Czy połączenie Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej i Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej w jeden urząd regulatora przyniosło jakieś oszczędności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJózefKorpak">Chciałbym zapytać o wydatki związane z regulowaniem czynszu. Ta pozycja istnieje w budżetach Ministerstwa Łączności oraz Urzędu Regulacji Telekomunikacji. To są dosyć duże kwoty. W przypadku Ministerstwa Łączności chodzi o 5.400 tys. zł. Natomiast w przypadku Urzędu Regulacji Telekomunikacji istnieje pozycja „zakup usług pozostałych”, gdzie przewiduje się kwotę 24.955 tys. zł. Jaka część tych środków jest związana z czynszem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAdamBiela">Chciałbym nawiązać do pomysłu tworzenia telecentrów na wsi. Jaki jest przewidywany zakres tej inicjatywy? Jakie warunki trzeba spełnić, aby Ministerstwo Łączności wsparło tworzenie takiego centrum? Należy się zastanowić nad udzielaniem pomocy przy składaniu przez samorządy odpowiednich wniosków oraz nad odpowiednim promowaniem tego programu. Wydaje się, że telecentra stworzą możliwości dla uruchamiania nowych działań gospodarczych na wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Jeśli dobrze pamiętam, to budowa „Centrum ekspedycyjno-rozdzielczego Poczty Polskiej Warszawa-Służewiec” miała być zakończona w tym roku. Tymczasem słyszymy, że prace nad uruchomieniem centrum będą trwały jeszcze w pierwszym kwartale przyszłego roku. Kiedy ostatni raz zmieniano tam zakres inwestycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Ponad rok temu na posiedzeniu połączonych Komisji Transportu i Łączności oraz Kultury i Środków Przekazu, prezes Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej wygłosił następującą opinię: „Brak radiowo-telewizyjnych central nadawczych w wielu miastach powoduje, że wykorzystanie widma częstotliwości radiowych jest ekstensywne. Budowa takich central spowodowałaby większą intensyfikację wykorzystania widma częstotliwości radiowej”.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Jesteśmy na etapie ponownego przyznawania koncesji i pojawiają się różnego rodzaju uwagi. Mówi się, że częstotliwości przyznaje się w niefortunny sposób. Na przykład radio publiczne na mocy uchwały Sejmu powinno mieć zapewnione wszelkie warunki do wypełniania swojej misji. W budżecie Ministerstwa Łączności próżno szukać inicjatyw, które wspomagałyby realizowanie tego założenia. Jeśli dysponujemy zasobem częstotliwości, to należy go wykorzystać jak najbardziej efektywnie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Znakomitą część budżetu Urzędu Regulacji Telekomunikacji stanowią wynagrodzenia. W ustawie Prawo telekomunikacyjne w art. 112 ust. 8 jest napisane, że „zasady wynagrodzenia prezesa, wiceprezesów i pracowników URT określi odpowiednie rozporządzenie”. Czy dzisiaj znane są już te zasady? Na jakiej podstawie planuje się wydatki w tej części budżetu URT?</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Kolejnym, istotnym elementem kreowania budżetu jest struktura organizacyjna. Rada Ministrów została zobowiązana do nadania statutu URT. Czy taki statut już jest? Czy wiadomo, na jakiej podstawie URT będzie działał w 2001 r.?</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PosełJózefDąbrowski">Kolejne pytanie przedłożył na piśmie pan poseł Marian Blecharczyk, a dotyczy ono dyrektorów oddziałów okręgowych, których powołuje i odwołuje prezes URT. Nie są to stanowiska służby cywilnej i środki na wynagrodzenia dyrektorów oddziałów okręgowych powinny być zaplanowane w par. 4010, a nie w par. 4020 obejmującym wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej. Czy w związku z tym nie będzie później problemu z realizacją tego budżetu? Być może szesnaście etatów kalkulacyjnych oraz środki na wynagrodzenia w wysokości 550 tys. zł należy przesunąć. Pan poseł Marian Blecharczyk prosi o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PosełJózefDąbrowski">Pan prezes Marek Zdrojewski zwrócił uwagę na to, że około 40% działalności URT nie znajduje odzwierciedlenia w projekcie budżetu. Jak wobec tego URT zamierza realizować te 40% ważnego obszaru swojej działalności? Czy URT wygospodaruje te środki? Czy to odbędzie się na przykład poprzez zwolnienie jakieś liczby pracowników z dotychczasowej Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej lub Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej? Czy to będą zwolnienia grupowe?</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#PosełJózefDąbrowski">Następne pytanie jest związane ze współpracą z zagranicą. Zarówno Ministerstwo Łączności jak i Urząd Regulacji Telekomunikacji przeznaczają pewne środki na współpracę z tymi samymi organizacjami międzynarodowymi. W opracowaniu przedstawionym przez Ministerstwo Łączności wymienia się płatności, które resort ponosi z tytułu przynależności do tych organizacji.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#PosełJózefDąbrowski">W materiale przygotowanym przez URT wymienia się te same organizacje i przeznacza na składki 200 tys. zł. Czy w tym przypadku wpłacane są podwójne składki, czy też w jednym z budżetów jest to ukryta rezerwa?</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#PosełJózefDąbrowski">Urząd Regulacji Telekomunikacji przeznacza 941 tys. zł na „dostosowanie infrastruktury telekomunikacyjnej dla potrzeb jednostek wojskowych Ministerstwa Obrony Narodowej”. Dalej URT wyjaśnia, że jest to kontynuacja zadania inwestycyjnego, postulowanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej, wynikającego z realizacji celów Sił Zbrojnych RP określonych przez NATO.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#PosełJózefDąbrowski">Dlaczego ta pozycja nie figuruje w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej? Zrozumiałbym, gdyby ten wydatek znalazł się w budżecie Ministerstwa Łączności, ponieważ rząd prowadzi określoną politykę w tym względzie. Jednak nie rozumiem, dlaczego te zadania ma wykonywać URT?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Pan poseł Krzysztof Oksiuta pytał, dlaczego zsumowane wydatki Ministerstwa Łączności i Urzędu Regulacji Telekomunikacji są wyższe o ok. 30% od wydatków z bieżącego roku. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna, która była zakładem budżetowym. Jej wydatki nie były brane pod uwagę. Teraz jest to część URT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaŁącznościUrszulaMaksalon">W kwestii składek wynikających z przynależności do organizacji międzynarodowych chciałabym powiedzieć, że Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna również ponosiła te opłaty. Kiedyś był to zakład budżetowy i pokrywał te wydatki z przychodów. Teraz trzeba to uwzględnić w wydatkach budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Wydaje mi się, że państwo nie zrozumieliście mojego pytania. Chodziło mi o to, że składki do niektórych organizacji są opłacane zarówno przez Ministerstwo Łączności jak i przez URT. Chodzi na przykład o ITU, CEPT i ETSI.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaŁącznościUrszulaMaksalon">Obie te instytucje opłacają składki oddzielnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">W wielu organizacjach członkostwo może być wielokrotne. Dla Polski jest to korzystne, ponieważ w ten sposób mamy większe prawo głosu. Administracja wykupywała na przykład jedno prawo głosu, a Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna jako zakład budżetowy kupował trzy prawa głosu. W tej chwili ten obowiązek przechodzi na URT. W perspektywie można dokonać pewnej racjonalizacji tej strategii, ale w tej chwili mamy pewne zobowiązania, które trzeba podtrzymać.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Podobnie nie powinno budzić zdziwienia uczestniczenie w pracach tych samych organizacji. URT będzie uczestniczył w pracach grup roboczych. Natomiast Ministerstwo Łączności musi być reprezentowane na posiedzeniach plenarnych, wszędzie tam, gdzie zapadają ważne decyzje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaŁącznościUrszulaMaksalon">Jeśli chodzi o limity zatrudnienia dla URT, to powstały one ze zsumowania etatów Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej (610 etatów), Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej (192 etaty) oraz dodatkowych 30 etatów. Łącznie zaplanowano dla URT 832 etaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Pan prezes Marek Rusin powiedział, że w Ministerstwie Łączności zlikwidowano 30 etatów, ale nie zostały one przesunięte do URT. Proszę o wyjaśnienie tej kwestii etatów przeznaczonych dla żołnierzy zawodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaŁącznościUrszulaMaksalon">Te 30 etatów zostało wliczone do 832 etatów, o których przed chwilą mówiłam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Nie zawsze limit etatów jest jednoznaczny z przyznaniem środków na pokrycie tego limitu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaŁącznościUrszulaMaksalon">Przyznano środki na ten cel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Wydaje mi się, że pan prezes Marek Rusin powiedział, że URT otrzymał etaty, ale nie dostał na nie pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Jeszcze raz powtarzam, że Ministerstwo Łączności zrezygnowało z 30 etatów, ale to nie oznacza, że to są te same etaty, które pojawiły się w URT. W tym przypadku mamy do czynienia z zupełnie innymi etatami. Jeśli chodzi o środki finansowe, to również wszystko się zgadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaŁącznościUrszulaMaksalon">Chciałabym wyjaśnić jeszcze sprawę czynszu. Wysokość tego czynszu odpowiada opłatom, jakie w 1999 r ponosiło Ministerstwo Łączności za wynajem budynków przy ul. Małachowskiego i ul. Chopina. Czynsz za wynajem pomieszczeń przy ul. Stawki nie jest większy niż tamte opłaty. W tym zawierają się już opłaty za energię elektryczną, sprzątanie i miejsca garażowe. Nie musimy płacić za to odrębnie. Jest to już wliczone w wysokość czynszu, który wynosi 25 dolarów za 1 m2. W tej chwili Ministerstwo Łączności zajmuje ok. 4 tys. m2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Ile metrów przypada na jednego pracownika Ministerstwa Łączności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaŁącznościUrszulaMaksalon">Podałam zajmowaną przez nas powierzchnię, ale łącznie z garażami. Przy 199 pracownikach daje to ok. 20 m2 na jednego pracownika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Pan poseł Adam Biela pytał o przewidywany zakres inicjatywy budowy telecentrów. Chciałbym powiedzieć, że dopiero pracujemy nad tym pomysłem. Przeprowadziłem wstępne rozmowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która widzi możliwość współfinansowania przynajmniej 100 telecentrów w przyszłym roku. W tej chwili nie wiemy, jakie środki można przeznaczyć na ten cel, ponieważ w funduszu SAPARD nie ma rozdziału na poszczególne działania. Wszystko zależy od tego, ile wpłynie wniosków w tej sprawie. Jak już powiedziałem, na początek uzyskałem zapewnienie, że uda się sfinansować powstanie 100 telecentrów. Szukamy jeszcze innych możliwości. Wydaje mi się, że można mówić o powstaniu około 200 telecentrów w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Jeśli Komisja jest zainteresowana tym problemem, w niedługim czasie możemy przygotować szczegółową prezentację.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Następne pytanie dotyczyło inwestycji na Służewcu. Pan poseł Zdzisław Denysiuk pytał, kiedy ostatnio zmieniano zakres tej inwestycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieŁącznościElżbietaAbramowicz">Tylko raz zmieniono zakres tej inwestycji. Zmiana dotyczyła wprowadzenia elektronicznego systemu śledzenia przesyłek, ewidencji i automatycznego rozdziału przesyłek. Nie można było tego przewidzieć, przy konstruowaniu założeń technicznych, które przyjmowano w 1994 r. Inwestycja zostanie wykonana w terminie zgodnie z założeniami w 2002 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Prosiłem jeszcze o wyjaśnienie kwestii radio-telewizyjnych central nadawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">W tej chwili jest kilkanaście miejsc w Polsce, w których powinny stanąć stacje nadawcze dużej mocy, ale ze względów ekologicznych i protestów nie można tego zrealizować. Dobrym przykładem jest tutaj Warszawa, w której powinno powstać takie centrum, ale w promieniu 30 km nie można od 20 lat uzgodnić żadnej lokalizacji.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Najbardziej krytycznym miejscem są tutaj okolice Łodzi. W Dąbrowie powinna powstać stacja pokrywająca swym zasięgiem trzy województwa mazowieckie, łódzkie i świętokrzyskie. Niestety do rozpoczęcia prac brakuje możliwości wykupu jednej działki na terenie strefy ochronnej. Właściciel odmówił sprzedaży tej ziemi. Aby w tym miejscu nie występował brak zasięgu, trzeba użyć wielu stacji mniejszej mocy, które są zazwyczaj rozmieszczane w małych miastach. To jest bardzo nieefektywne wykorzystanie przestrzeni, ponieważ kanał, który mógłby zapewnić pokrycie do 80 km musi być restytuowany przez wiele kanałów małej mocy. Niestety na razie z przyczyn od nas niezależnych, to pierwsze rozwiązanie nie może być zastosowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Chciałbym się ustosunkować do pytania pana posła Mariana Blecharczyka w kwestii wynagrodzeń dyrektorów oddziałów okręgowych URT. Pan poseł twierdzi, że środki na wynagrodzenia dyrektorów oddziałów okręgowych powinny być zaplanowane w par. 4010, a nie w par. 4020 obejmującym „wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej”.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Rzeczywiście jest tu pewien błąd. W związku z tym zasadny wydaje się wniosek, aby środki na wynagrodzenia w wysokości 550 tys. zł przesunąć z działu, w którym znajdują się „wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej” do części, w której są wynagrodzenia „osób nie objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń”. To odpowiada szesnastu etatom dyrektorów oddziałów okręgowych URT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Rozumiem, że z kwoty przeznaczonej na wynagrodzenia dla korpusu służby cywilnej wynoszącej 25.206 tys. zł odejmiemy 550 tys. zł i przenosimy te środki do puli „osób nie objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń” w kwocie 714 tys. złotych. Uzyskamy w ten sposób 1.264 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Pozostaje wtedy jeszcze pochodna od tego wynagrodzenia w postaci dodatkowego wynagrodzenia rocznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">W tej kwocie uwzględnione są już pochodne od wynagrodzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy na pewno nie trzeba zmieniać pozycji „dodatkowe wynagrodzenia roczne” na kwotę 1.249 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">To już jest policzone łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Pan poseł Marian Blecharczyk do swojego pytania dodał taką uwagę, że przy przesunięciu środków z „wynagrodzeń członków korpusu służby cywilnej” do „wynagrodzeń osób nie objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń”, należy powiększyć pozycję „dodatkowe wynagrodzenie roczne” o 25 tys. zł. Proszę się zdecydować, czy należy to zrobić czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Moim zdaniem nie trzeba tego robić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Myślę, że chodzi tutaj o podjęcie decyzji kierunkowej, natomiast środki trzeba przeliczyć zgodnie z arkanami sztuki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Chciałbym jednak wiedzieć, jaką decyzję powinniśmy tutaj podjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Chodzi o to, aby dokonać przesunięcia wewnątrz tego samego paragrafu z pozycji „wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej” na pozycję „wynagrodzenia osób nie objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń”. To może spowodować pewne zmiany w pozycji „dodatkowe wynagrodzenie roczne”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówEwaPaderewska">Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla członków korpusu służby cywilnej oraz dla pozostałych pracowników jest płacone z tego samego paragrafu. Istnieje załącznik, w którym są przedstawione zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych i tu trzeba nanieść poprawki. Należy zmniejszyć ilość osób zatrudnionych w korpusie służby cywilnej, zwiększyć środki przewidziane na wynagrodzenia i dodatkowe wynagrodzenie roczne. W drugiej części załącznika, gdzie są umieszczone wynagrodzenia osób nie objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń o te same kwoty należy zwiększyć wynagrodzenia i dodatkowe wynagrodzenia roczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej propozycji? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja poparła wprowadzenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Wracam do mojego pytania, dotyczącego umieszczenia w projekcie budżetu URT wydatku w wysokości 941 tys. zł na „dostosowanie infrastruktury telekomunikacyjnej dla potrzeb jednostek wojskowych Ministerstwa Obrony Narodowej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">Ta kwota jest przeznaczona na dostosowanie infrastruktury telekomunikacyjnej operatorów, co wynika z zadań obronnych ministra łączności. Minister łączności jest odpowiedzialny za realizowanie zadań obronnych w dziedzinie łączności i dzięki 941 tys. zł rozbudowuje infrastrukturę telekomunikacyjną poszczególnych operatorów.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">Chodzi o układanie kabli łącznikowych. Dokonuje się to w tej sytuacji, kiedy operator nie jest zainteresowany budową kabla łącznikowego z uwagi na brak dochodów z jego używania. Wymóg rozbudowy takiej infrastruktury jest wywołany koniecznością i zaleceniami Komisji gotowości cywilnej, łączności NATO.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">Jest to również związane z modernizacją systemu kierowania obroną państwa. W tej chwili system stanowisk kierowania obroną państwa przejmuje minister obrony narodowej. Poprzez realizację tego programu, będzie rozbudowana infrastruktura telekomunikacyjna kraju. Są to przede wszystkim kable łącznikowe. Wymogi NATO są takie, aby każda jednostka była podłączona do dwóch niezależnych operatorów. Jednak nikły ruch telekomunikacyjny na tych łączach w czasie pokoju powoduje, że operatorzy nie chcą inwestować własnych środków w budowę tych sieci.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">Chciałbym powiedzieć, że znam zadania ministra łączności. Nie pytałbym o te środki, gdyby ta pozycja znajdowała się w projekcie budżetu Ministerstwa Łączności. Zadałem to pytanie, ponieważ te środki są zapisane w budżecie Urzędu Regulacji Telekomunikacji. O ile sobie przypominam, to prezes URT nie wykonuje takich zadań. Być może się mylę, ale proszę to wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">To prezes URT realizuje zadania obronne. Minister łączności planuje systemy łączności, natomiast prezes URT jest wykonawcą i jest odpowiedzialny za:</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">- zestawienie systemu łączności na potrzeby kierowania obroną państwa,</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">- zestawienie systemu łączności na potrzeby wojennego systemu dowodzenia.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">Nie jestem przekonany, czy ta konstrukcja jest prawidłowa. Zastanowię się nad tą kwestią i ewentualnie zgłoszę poprawkę przed drugim czytaniem projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DyrektordepartamentusprawobronnychwMinisterstwieŁącznościpłkZbigniewTadeusiak">Problem polega na tym, że minister łączności nie ma bezpośredniego wpływu na nakładanie zadań obronnych na operatorów. Takie możliwości ma tylko prezes URT. Dlatego słusznie założono, że prezes URT będzie wykonywał zadania obronne, ponieważ może zlecać zadania i kontrolować ich wykonanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełJózefKorpak">Chciałbym złożyć dwa wnioski. Proponuję, aby w Urzędzie Regulacji Telekomunikacji zmniejszyć ilość etatów do 730 osób. Można to zrobić w ten sposób, że przeliczy się średnią na jeden etat, a od kwoty wynagrodzeń z pochodnymi odejmie się odpowiednią sumę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Z ustawy Prawo telekomunikacyjne wynika, że prezes URT musi przyjąć wszystkich pracowników Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej oraz Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej. Pozostaje jeszcze pytanie, czy Urząd Regulacji Telekomunikacji będzie wykonywał swoje wszystkie zadania, jeśli otrzymuje tylko dodatkowe 30 etatów z Ministerstwa Łączności? Czy te etaty zaspokoją potrzeby URT, którego obowiązki znacznie przekraczają dotychczasowe zadania wykonywane przez Państwową Inspekcję Telekomunikacyjną i Pocztową oraz Państwową Agencję Radiokomunikacyjną?</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Jeśli URT ma spełniać swoje ustawowe zadania regulacyjne, to musi dysponować odpowiednią kadrą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełJózefKorpak">Mój wniosek nie sprowadza się do tego, aby w URT zmniejszyć ilość etatów do 732. Proponuję, aby środki na wynagrodzenia były mniejsze o odpowiednią kwotę. Przedstawię państwu tę kwotę na piśmie po przeprowadzeniu obliczeń. Jeśli URT chce zatrudniać 832 osoby, to nic nie stoi na przeszkodzie, natomiast środki na wynagrodzenia będą mniejsze.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełJózefKorpak">Uważam, że są dwie drogi wyjścia z tej sytuacji. Każdy urząd się komputeryzuje. Z jednej strony przyznajemy środki na wydatki inwestycyjne, z drugiej pozostawiamy zatrudnienie na tym samym poziomie. Nie przekonacie mnie państwo, że w urzędzie po tej transformacji zatrudnienie musi być utrzymane na tym samym poziomie. Wydaje mi się, że musi tu nastąpić wzrost wydajności pracy. Jeżeli zgodzimy się na takie działania, to jedyną dziedziną budżetu państwa, w której nastąpi realny wzrost wydatków o 10%, będzie administracja.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#PosełJózefKorpak">Drugi wniosek dotyczy zakupu dwóch samochodów służbowych za 270 tys. zł przez Ministerstwo Łączności. Proponuję skreślenie tej pozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Chciałbym wyjaśnić kilka nieporozumień. Pan poseł Józef Dąbrowski słusznie przypomniał, że Sejm w art. 112 ust. 8 ustawy Prawo telekomunikacyjne przewidział specjalne zasady wynagradzania pracowników URT. Jednak czym innym są zasady, a czym innym środki na te wynagrodzenia.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Pan poseł Józef Dąbrowski pytał, na jakiej podstawie sporządzono w URT plan wydatków na wynagrodzenia. Podczas tworzenia tego planu przyjęto średnią wynagrodzeń w Ministerstwie Łączności. Oznacza to, że gdybyśmy zastosowali zasady przyjęte w ustawie, to te wynagrodzenia byłyby znacznie wyższe. Ten rozdźwięk polega na tym, że rząd musiał zastosować oszczędności przy konstruowaniu budżetu. Sejm ustalił, że przy planowaniu wynagrodzeń w URT zostanie wzięta pod uwagę średnia wynagrodzeń w przemyśle telekomunikacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Przypominam, że ta średnia wynosi 3.600 zł. Tymczasem przyjęliśmy za podstawę średnią ponad 2.700 zł. A zatem już przy obecnych środkach będziemy mieli problemy z pozyskaniem różnych fachowców do pracy w URT. Zakres proponowanych przez nas wynagrodzeń jest zdecydowanie mniejszy niż oczekiwania ludzi, którzy mogliby zająć te stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Trzeba również wziąć pod uwagę, że obecnie liczba etatów musi odpowiadać sumie etatów z tych dwóch instytucji, które weszły w skład URT. Jak już powiedział pan poseł Józef Dąbrowski, jest to ustawowy obowiązek i wypełnienie woli Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Oczywiście nastąpi pewna racjonalizacja zatrudnienia. Na przykład w dziale logistyki nie będzie dwóch głównych księgowych, dwóch dyrektorów administracyjnych itd. Nastąpi również komasacja oddziałów okręgowych. Dzisiaj istnieją odziały okręgowe Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej oraz Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej. Te struktury zostaną zredukowane. Być może tych oddziałów nie będzie nawet szesnaście. To musi wynikać z realnych potrzeb, których dzisiaj się nie da przewidzieć.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Jeślibyśmy nawet przeprowadzili masowe zwolnienia, to środki na wynagrodzenia i tak nie mogą znacząco zmaleć, ponieważ trzeba przewidzieć pieniądze na odprawy dla zwalnianych pracowników. Dalsze zmniejszanie środków postawi URT w sytuacji kryzysowej, co, moim zdaniem, nie jest zgodne z wolą Sejmu wyrażoną w art. 112 ust. 3. Kwoty przeznaczone na wynagrodzenia są wyliczone dla docelowego zatrudnienia, które nastąpi w drodze krystalizacji struktury nowego urzędu. Jednak środki finansowe muszą uwzględniać tę sytuację przejściową, która będzie miała miejsce na początku naszego działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Dlatego między innymi pytałem o to, czy jest już gotowy statut Urzędu Regulacji Telekomunikacji i rozporządzenie, które zawiera zasady wynagradzania określone w art. 112 ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Nie możemy obojętnie przejść obok tego, że w ustawie jest zapisane, że wynagrodzenie pracowników URT ma się odnosić do średniej płac w sektorze telekomunikacji. Pan prezes Marek Rusin proponuje, aby nie zwracać na to uwagi. Przecież Sejm przyjął tę ustawę zaledwie kilka miesięcy temu. Posłowie świadomie uchwalili takie rozwiązania, wiedząc jaką rolę ma pełnić URT. Nie zaczynajmy od tworzenia fikcji. Być może ktoś jest w stanie pracować dla idei, zarabiając w inny sposób, ale staramy się konstruować państwo w taki sposób, aby urzędnik zarabiał tyle, żeby nie miał powodów do podejmowania dodatkowej pracy. Po to stworzyliśmy URT, aby zapanować nad rynkiem telekomunikacyjnym. Taka była idea powołania tego urzędu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Jeśli proponuje nam się przyjęcie projektu budżetu bez uwzględnienia tego ustawowego zapisu, to nie mogę tego zaakceptować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Przepis mówi o zasadach ustalania wynagrodzeń, a to jest coś zupełnie innego od ilości środków. Ten budżet musi uwzględniać dwa elementy. Po pierwsze wyjściowa ilość etatów musi być taka, jaką otrzymujemy w spadku w wyniku przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne. Po drugie, trzeba pamiętać o aktualnych możliwościach budżetu państwa. Niewątpliwie byłoby bardzo dobrze, gdyby można było otrzymać na ten cel więcej środków, ale wydaje mi się, że zaproponowana suma jest ostrą wypadkową innych czynników, które są wszystkim znane.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Jeśli chodzi o statut, to będzie mógł wejść w życie dopiero 1 stycznia 2001 roku wskutek błędu legislacyjnego popełnionego przez biuro prawne, które nie zaktualizowało odniesienia w art. 151 ustawy - Prawo telekomunikacyjne po wprowadzeniu poprawki podczas drugiego czytania projektu ustawy w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">W związku z wnioskiem pana posła Józefa Korpaka chciałbym powiedzieć, że URT przejmuje pracowników dwóch istniejących wcześniej instytucji. Podstawową działalnością urzędu ma być regulacja w dziedzinie telekomunikacji. Tej funkcji w tej chwili nie spełnia Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna, która zajmuje się częstotliwościami oraz Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa, która kontroluje działania operatorów w kwestii przestrzegania ustawy.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">W zakresie obowiązków tych dwóch instytucji nie mieści się w żaden sposób funkcja regulacji. Pracownicy nie są przygotowani, aby pełnić rolę regulatora. Te funkcje wymagają zatrudnienia bardzo kompetentnych, dobrze opłacanych urzędników. Pozostaje pytanie, w jaki sposób uda nam się tych pracowników pozyskać przy średniej płacy 2.700 zł? Oczywiście można zakładać jakąś racjonalizację zatrudnienia. Być może poprzez likwidację niektórych miejsc pracy uda się uzyskać środki na to, aby opłacić 30 etatów lub pozyskać na przykład pracowników naukowych na te stanowiska. Będzie to jednak proces bardzo trudny.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Chciałbym zauważyć, że pracownicy, których przejmujemy w większości staną się członkami korpusu służby cywilnej. Zapewniam państwa, że zwolnienie takiego pracownika jest bardzo trudne. Z doświadczeń innych instytucji wynika, że wiele odwołań jest uwzględnianych przez sądy pracy. Trudno zatem zakładać, że będą następowały jakieś zwolnienia grupowe. Należy raczej przypuszczać, że zmniejszanie zatrudnienia może następować poprzez dobrowolne odejście z pracy lub przejście na emeryturę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Skoro już jesteśmy przy tej kwestii, to chciałbym wiedzieć, czy mamy do czynienia z takimi grupami wiekowymi, które pozwalają przypuszczać, że w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat część pracowników odejdzie na emeryturę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Szacujemy, że na emeryturę może odejść ok. 10% pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJózefDąbrowski">W Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej 10% pracowników to jest 60 osób, natomiast w Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej 19 osób. Czy to dotyczy tylko roku 2001?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekZdrojewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Mówimy zatem o 70 etatach. Nie są to wielkie oszczędności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełJózefKorpak">Przyznam, że pan prezes mnie nie przekonał. Czy obecnie pracownicy Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej oraz Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej są zaliczani do korpusu służby cywilnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Ci ludzie z mocy ustawy stają się członkami korpusu służby cywilnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełJózefKorpak">Czy w tej grupie średnia wynagrodzenia obecnie wynosi 2.735 zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Nie, w tej grupie średnie wynagrodzenie wynosi ok. 1.900 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełJózefKorpak">Nadal uważam, że należy ograniczyć wydatki na administrację. Podtrzymuję mój wniosek. Nie sądzę, aby z tej sytuacji nie było wyjścia. Inne urzędy i zakłady pracy musiały znaleźć jakieś wyjście. Albo zatrudnia się wielu urzędników, którzy zarabiają mało, albo w urzędzie pracuje mało osób, które zarabiają dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Chciałbym wyjaśnić, skąd się bierze tak wielka ilość zatrudnionych. Pamiętajmy o tym, że dotychczasowa Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna, a dzisiaj URT, ma swoje struktury w terenie. To jest póki co szesnaście oddziałów, które musimy przejąć i przyjrzeć się racjonalności ich funkcjonowania. Nie twierdzę, że tych oddziałów będzie nadal szesnaście. Oddziałów URT w przyszłości może być na przykład dziesięć z szesnastoma punktami kontrolnymi. Tego dzisiaj nie można zmienić. Przejmujemy tę strukturę, która już istnieje. Oddziały terenowe nawet przy niewielkim zatrudnieniu generują duże ilości etatów wynikowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełJózefKorpak">Według moich obliczeń wydatki na wynagrodzenia w URT razem z pochodnymi stanowią kwotę 35.144 tys. zł. Proponuję, aby od tej kwoty odjąć 4 mln zł. Prezes URT będzie miał do dyspozycji 31.144 tys. zł. Uważam, że to całkowicie wystarczy. Należy ograniczać wydatki na administrację, ponieważ uszczuplamy środki w innych dziedzinach. Proszę zobaczyć jaka jest sytuacja jeśli chodzi o zasiłki rodzinne, chorobowe, co się dzieje w edukacji. Moim zdaniem urząd świetnie sobie poradzi bez tych 4 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Przypominam, że URT generuje przychód, który do tej pory nie istniał w dochodach Ministerstwa Łączności, w postaci 100 mln zł. Porównanie danych URT i Ministerstwa Łączności jest zafałszowane przez udział Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej. Ta jednostka istniała jako zakład budżetowy.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Niezależnie od racjonalizacji pamiętajmy o tym, że stan wyjściowy działania URT jest określony przez art. 137 i 138 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Musimy przecież przewidzieć środki na odprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Wydaje mi się, że i tak nie rozpatrzymy wniosku pana posła Józefa Korpaka na tym posiedzeniu Komisji. Wrócimy do tego za tydzień.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Niemniej jednak chciałbym powiedzieć, że połączenie budżetów tych wszystkich instytucji w URT sprawia, że nie jesteśmy w stanie tego odnieść do dotychczasowych rozwiązań. Proponuję, aby przeanalizować wniosek złożony przez pana posła Józefa Korpaka.</u>
          <u xml:id="u-71.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Przypominam także o innym ważnym zagadnieniu. Zadania URT w zakresie regulacji muszą być w jakiś sposób zabezpieczone w budżecie. Art. 112 ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne wyraźnie mówi, że należy zaplanować wydatki dla realizacji celów, dla których ta ustawa powstała. Nie zgadzam się z opinią pana prezesa Marka Rusina, który mówi, że to są jedynie wytyczne. To nie są tylko wytyczne. Jest to ustawowy wymóg, aby URT planując wydatki wziął ten element pod uwagę. W przeciwnym wypadku ciągle będziemy mieli do czynienia z fikcją.</u>
          <u xml:id="u-71.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Na następnym posiedzeniu Komisji oczekujemy od państwa przedstawienia pewnego schematu działania, związanego z tworzeniem docelowej struktury URT. Restrukturyzacja organizacyjna urzędu wiąże się również ze zmianą lokali oraz z kosztami ich adaptacji. Na ten cel nie przewidziano żadnych środków. Podczas, gdy w projekcie ustawy budżetowej na tworzenie innych urzędów przyznaje się spore pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Jeśli mogę zauważyć, to oba wnioski są wobec siebie przeciwstawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Nie są. To jest projekt budżetu URT uwzględniający jednoroczne wydatki. Pieniądze związane z konstruowaniem urzędu muszą być tutaj zapisane. Zdecydowaliśmy, że taki organ ma powstać, a zatem na jego zbudowanie trzeba przeznaczyć określone środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Nadal twierdzę, że te wnioski są przeciwstawne. Jeśli tę ilość etatów pomnożymy przez 2.970 zł to będzie to odpowiadało 970 etatom o średnim wynagrodzeniu 2.240 zł. Suma wyjściowa jest stała. Jeżeli tę kwotę jeszcze obniżymy, to możliwości zatrudnienia fachowców w URT odpowiadających za sektor regulacji, będą jeszcze mniejsze.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Art. 112 ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne mówi o tym, względem czego są obliczane wynagrodzenia. Dla pewnych pracowników możemy rzeczywiście ustalić te wynagrodzenia na wysokim poziomie dając szansę zatrudnienia wysokiej klasy fachowców. Jednak globalna suma wynika z innych przeliczeń. Jeżeli Komisja zaakceptuje wniosek posła Józefa Korpaka o obniżenie tej kwoty o 4 mln zł, to rezultat będzie przeciwstawny do tego, o czym mówił pan poseł Józef Dąbrowski.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">URT stara się nie powiększać struktury administracyjnej. Przejęliśmy zgodnie z ustawą wszystkich pracowników Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej oraz Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej. Będziemy się starali racjonalnie wykorzystać dane nam możliwości, aby zatrudnić specjalistów do tego pionu, który odpowiada za regulację. Jednocześnie rozumiemy trudności budżetu państwa. Gdyby możliwe było sfinansowanie wszystkich naszych potrzeb, sytuacja byłaby komfortowa. Jednak w tej chwili, jak wiadomo, to nie jest możliwe. URT deklaruje, że będzie oszczędnie gospodarował przyznanymi środkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Mówimy o pracownikach służby cywilnej. Pan prezes Marek Rusin twierdzi, że średnie wynagrodzenie członków korpusu służby cywilnej jest niższe od zaplanowanego w budżecie i wynosi 2.200 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Ta wartość dotyczy pracowników Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej oraz Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej. URT musi zatrudnić ludzi o wyższych kwalifikacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Mówimy o pracownikach Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej i Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej, którzy z mocy prawa stają się urzędnikami URT i członkami korpusu służby cywilnej. Chcielibyśmy dokładnie wiedzieć, jaki jest koszt utrzymania pracowników tych dwóch instytucji? Oczekujemy, że Ministerstwo Łączności przedłoży nam te szczegółowe informacje. Wtedy dowiemy się, ile pieniędzy pozostaje prezesowi URT na zagospodarowanie tej części, która wynika z art. 112 ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Jeśli są szanse na to, że w 2001 r. jakaś część pracowników przejdzie na emeryturę, to jest to pewna rezerwa, do której nie będziemy mieć zastrzeżeń. Natomiast pozostaje jeszcze pytanie, czy przejęci od tych dwóch instytucji pracownicy pozostaną w URT?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#WiceprezesUrzęduRegulacjiTelekomunikacjiMarekRusin">Już teraz można powiedzieć, że nie zostaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Jakie środki finansowe zostaną dzięki temu wygospodarowane? Ile potrzeba pieniędzy na wypłatę odpraw dla zwalnianych pracowników? Jeśli przyjmiemy, że nastąpią jakieś zwolnienia, to wyjściowa kwota na rok 2002 będzie już dotyczyła zupełnie innej liczby etatów. Być może wtedy wniosek pana posła Józefa Korpaka byłby uzasadniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Chciałbym się odnieść do wniosku pana posła Józefa Korpaka, dotyczącego skreślenia środków na zakup dwóch samochodów w Ministerstwie Łączności. To jest pozorna oszczędność, ponieważ dotychczasowy sprzęt jest bardzo wyeksploatowany. Te samochody mają już po sześć lat i duży przebieg. Tak naprawdę chodzi tutaj o połowę tej kwoty, ponieważ część pieniędzy zostanie odzyskana dzięki sprzedaży tych starych samochodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełJózefKorpak">W przyszłym roku odbędą się wybory parlamentarne. Powstanie nowa koalicja i nowy rząd. Sądzę, że będzie wtedy czas na zakup nowych samochodów. Myślę, że pan minister nie będzie potrzebował nowego samochodu w przyszłym roku. Jeśli chodzi o czas użytkowania, to w przypadku tej marki na pewno jeszcze przez rok nie będzie żadnych problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŁącznościSławomirKopeć">Myślałem raczej o potrzebach Ministerstwa Łączności, a nie ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Podczas dyskusji zgłoszono tylko te dwa wnioski. Decyzję co do ich przyjęcia bądź odrzucenia podejmiemy na następnym posiedzeniu Komisji po uzyskaniu materiałów uzupełniających. Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>