text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Transportu i Łączności, Polityki Społecznej oraz Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Proszę pana posła Adama Bielę o przedstawienie projektu ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAdamaBiela">Przedstawiony projekt ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (druk nr 1302) jest rezultatem współpracy wszystkich zainteresowanych środowisk zawodowych psychologów w Polsce. Cieszę się, że aż trzy Komisje będą opracowywały ten projekt. Problematyka zawarta w tym dokumencie jest bardzo złożona. W Komisjach Zdrowia, Polityki Społecznej oraz Transportu i Łączności ogniskują się zagadnienia związane z tą ustawą. Psychologowie funkcjonują na tych trzech rozległych obszarach mając w każdym z nich swoje stowarzyszenie lub związki zawodowe.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAdamaBiela">Proponuję, aby połączone Komisje wyłoniły na dzisiejszym posiedzeniu nadzwyczajną podkomisję do rozpatrzenia projektu ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy posłowie chcieliby zabrać głos w dyskusji podczas pierwszego czytania projektu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Porównałam druk nr 394 z 20 maja 1998 roku z drukiem nr 1302. Jak wiadomo, druk nr 394 został odrzucony w pierwszym czytaniu. Teraz wpłynął projekt ustawy, w większości podpisany przez te same osoby. Po zasięgnięciu opinii w Biurze Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu mogę powiedzieć, że nowy projekt ustawy nie wnosi żadnych zmian w porównaniu z poprzednim.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Stawiam wniosek o odrzucenie tego projektu w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Mamy do czynienia z sytuacją analogiczną do tej, jaka powstała przy rozpatrywaniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Wówczas zgłoszono podobny wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Zgodnie z Regulaminem Sejmu nie jest to możliwe. Jeśli pierwsze czytanie jest przeprowadzane na posiedzeniu komisji, nie można odrzucić projektu ustawy. Należy przeprowadzić pierwsze czytanie i zadecydować o dalszych losach tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszZieliński">Proponuję, aby zakończyć pierwsze czytanie i dopiero wtedy podjąć decyzję. Należy również powołać podkomisję, która zajmie się rozpatrzeniem tego projektu. Jeśli tego nie zrobimy, to Sejm otrzyma przedłożenie z druku nr 1302 do głosowania i będzie mógł to przyjąć i przekazać do drugiego czytania, bądź odrzucić. Jeśli projekt zostanie w takim trybie przekazany do drugiego czytania, to będzie można modyfikować treść tego przedłożenia tylko przez poprawki. Wiecie państwo, jak będzie wyglądała praca nad ustawą tylko w oparciu o zgłoszone poprawki. Dlatego proponuję, abyśmy dokończyli pierwsze czytanie, powołali podkomisję i dopiero potem będzie można złożyć wniosek o odrzucenie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Jestem jednym z głównych inicjatorów tego, aby Komisja Transportu i Łączności miała wpływ na kształt ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów. Wydawałoby się, że ta dziedzina nie ma nic wspólnego z transportem, ale od kilku lat toczy się ostra debata dotycząca bezpieczeństwa transportu. Elementy psychologii odgrywają w transporcie bardzo ważną rolę. Ciągle nie możemy sobie poradzić ze zwiększeniem bezpieczeństwa ruchu na drogach. Świadczy o tym wysoka liczba ofiar wypadków. Można zatem powiedzieć, że sprawność psychofizyczna kierowców musi się stać przedmiotem regulacji ustawowych. Nie uda się tego zrobić bez uporządkowania statusu tej grupy zawodowej. Psychologowie będą działać prewencyjnie poprzez proces szkolenia kierowców. Jest to jeden z głównych motywów zainteresowania Komisji Transportu i Łączności tym projektem ustawy, chociaż z tekstu ustawy nie wynika, jaką rolę miałby spełniać psycholog w omawianej przeze mnie dziedzinie. Popieram pomysł powołania podkomisji, która zajmie się sformułowaniem oczekiwań Komisji Transportu i Łączności w tym względzie oraz dopracuje ten dokument, aby mógł się stać przedmiotem publicznej debaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAndrzejOlszewski">Już trzeci raz Komisja Zdrowia zajmuje się tym tematem. Odrzuciliśmy dwa projekty już w pierwszej fazie przygotowań. Rząd opracowuje w tej chwili ustawę o zawodach medycznych. Z chwilą ukazania się tego aktu prawnego, wszelkie rodzaje zawodów związanych z medycyną, zostaną uregulowane. Dlatego popieram wniosek pani posłanki Marii Gajeckiej-Bożek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławKracik">Uważam, że należy się odnieść do wniosku pana posła Tadeusza Zielińskiego. Wydaje mi się, że taki argument, że już dwa razy rozpatrywaliśmy jakiś problem, nie jest szczególnie istotny. Już osiem razy Komisja Zdrowia zajmowała się kwestią gmin uzdrowiskowych i nie uzgodniła kierunku rozstrzygnięć ustrojowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełStanisławKracik">Zastanawiam się nad ostatnim głosem w dyskusji. Psycholog nie składa przysięgi Hipokratesa i stanowisko Izby Lekarskiej nie może ograniczać prawa do zakładania samorządów i zrzeszania się tej grupy zawodowej. Jak, bez zażenowania, można mówić, że ludzie nie maja prawa do zbudowania samorządu zawodowego. To jest kuriozalna postawa. Opowiadam się za powołaniem podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Sądzę, że każda forma zrzeszania się powinna budzić szacunek, ale nie formułujmy wniosku, że dobre jest powstawanie państwa korporacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławKracik">Ja nie formułowałem takiego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Chciałabym poznać stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy ktoś jeszcze ma jakieś pytania? Nie widzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAndrzejRyś">Zdaniem rządu ustawa powiela te same problemy, które znajdowały się w poprzednim przedłożeniu. Sprawa wykonywania zawodu przez psychologów jest istotnym problem w systemie ochrony zdrowia. Trzeba jednak zdecydować, od której strony rozpoczniemy tę regulację.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAndrzejRyś">Można określić sposób funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i wpisać w niego różne grupy zawodowe, które mogą działać jak korporacje lub jak towarzystwa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAndrzejRyś">Jeżeli państwo podejmiecie decyzję o skierowaniu projektu do podkomisji, to Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej będzie oczywiście uczestniczyć w tych pracach. Ta sprawa wymaga uregulowania. Do tej pory pewne zapisy na ten temat znajdowały się w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAndrzejRyś">Na pewno regulacji wymaga sposób podyplomowego kształcenia psychologów. Jeśli chodzi o korporacje, to najpierw powinniśmy uzgodnić, jak będzie wyglądał system ochrony zdrowia i kiedy dany zawód będzie zawodem korporacyjnym. Przypominam, że istnieje zawód farmaceuty, ale do Izby Aptekarskiej należą tylko ci, którzy pracują w aptekach. Tych dylematów jest więcej i wymagają one dłuższej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławKracik">Po wysłuchaniu wypowiedzi pana ministra Andrzeja Rysia muszę powiedzieć, że Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej zawłaszczyło sobie środowisko psychologów. Dobrze się stało, że pan poseł Józef Dąbrowski zaproponował, aby w pracach nad projektem ustawy brała udział także Komisja Transportu i Łączności. Chcę jednak powiedzieć, że znaczna część psychologów działa na obszarze właściwym dla ministra edukacji narodowej. Myślę tutaj o poradniach pedagogiczno-psychologicznych. Dlatego w pracach nad ustawą powinni uczestniczyć również przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz na przykład więziennictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejAndrzejRyś">Nie reprezentuję dzisiaj stanowiska rządu, a jedynie przedstawiam opinię Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, które zgłasza chęć uczestniczenia w pracach w części, która dotyczy tego resortu. W żadnym wypadku „nie zawłaszczamy” sobie tego problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaEwaTomaszewska">W takim razie, kto reprezentuje rząd w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">To jest poselski projekt i stanowisko rządu na tym etapie prac nie jest konieczne.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zgłoszono wątpliwość, co do prawidłowości wniosku o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Proszę o opinię przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Art. 40 Regulaminu Sejmu ogranicza działanie komisji w tym względzie. Ostatecznym wynikiem pracy komisji będzie sprawozdanie. W sprawozdaniu komisja może zaproponować odrzucenie projektu, ale projekt może odrzucić tylko Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że wniosek pani posłanki Marii Gajeckiej-Bożek nie jest zgodny z Regulaminem Sejmu. Proszę o zmodyfikowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanLityński">Istnieje możliwość rozpatrywania tego wniosku. Wówczas Komisje nie powołają podkomisji i będą wnioskowały o jego odrzucenie. Niebezpieczeństwo polega jednak na tym, że Komisje nie będą mogły pracować nad projektem i treść zawarta w przedłożeniu zostanie ze wszystkimi swoimi błędami przyjęta na posiedzeniu Sejmu. Dlatego wniosek jest mało użyteczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy po tym wyjaśnieniu pani posłanka Maria Gajecka-Bożek wycofa wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Podtrzymuję ten wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Normalnie tryb postępowania jest taki, że Komisje sporządzają sprawozdanie i wyznaczają posła sprawozdawcę, który referuje na posiedzeniu Sejmu stanowisko Komisji. W sprawozdaniu może być napisane, że Komisje wnoszą o odrzucenie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Tak, ale jeśli Sejm nie przyjmie tego stanowiska, to nie będziemy mieli możliwości zmieniać treści przedłożenia za wyjątkiem zgłoszonych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jest jeszcze trzecie czytanie, podczas którego rozpatruje się zgłoszone wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJanLityński">Doświadczenie pokazuje nam, że Sejm będzie miał do wyboru dwie drogi. Albo przyjmie ustawę o złej treści, ponieważ nie będzie miał możliwości jej modyfikować, albo ją odrzuci.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Myślę, że to jest już spór proceduralny. Posłowie wiedzą już, co oznacza przyjęcie lub odrzucenie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Chciałbym potwierdzić zasadność tez wypowiedzianych przez pana posła Jana Lityńskiego. Jeżeli przyjmiemy wniosek proponowany przez posłów SLD, a Sejm odrzuci tę propozycję, Komisje pozbawią się prawa analizowania każdego artykułu projektu. Po drugim czytaniu Komisje będą mogły się zajmować tylko poprawkami zgłoszonymi podczas drugiego czytania projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zamknąłem już dyskusję. Czy są jakieś konstruktywne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełStanisławKracik">Proponuję, aby pani posłanka Maria Gajecka-Bożek złożyła swój wniosek po pracach podkomisji. Podkomisja opracuje treść projektu i jeśli większość posłów opowie się za odrzuceniem ustawy, to przecież zawsze to zdążymy zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">To jest konstruktywna propozycja rozwiązania tego problemu. Czy pani posłanka Maria Gajecka-Bożek się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Dobrze, będę wnioskowała o odrzucenie tego projektu po zakończeniu prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto z państwa jest za skierowaniem tego projektu do podkomisji?</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W głosowaniu 28 posłów opowiedziało się za skierowaniem poselskiego projektu ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów do podkomisji, 2 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisje przyjęły ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zajmiemy się teraz powołaniem podkomisji. Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosłankaEwaTomaszewska">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Zofii Krasickiej-Domki.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Proponuję, aby w pracach podkomisji uczestniczyli także poseł Adam Biela i posłanka Ewa Mańkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Zgłaszam kandydaturę pani posłanki Marii Stolzman oraz pana posła Stanisława Kracika.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosłankaMariaGajeckaBożek">Zgłaszam kandydatury panów posłów Andrzeja Olszewskiego i Józefa Błaszczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełKazimierzNycz">Zgłaszam kandydaturę pana posła Kazimierza Chrza-nowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W pracach podkomisji będą brały udział następujące osoby: Adam Biela, Zofia Krasicka-Domka, Ewa Mańkowska, Maria Stolzman, Stanisław Kracik, Kazimierz Nycz, Andrzej Olszewski i Kazimierz Chrzanowski.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto z państwa jest za przyjęciem takiego składu podkomisji?</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za przyjęciem takiego składu podkomisji. Stwierdzam, że połączone Komisje powołały podkomisję.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Transportu i Łączności, Komisji Polityki Społecznej oraz Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>