text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełTomaszWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji, podczas którego ustalimy plan pracy na I półrocze 1999 r. Państwo otrzymali projekt, opracowany przez prezydium Komisji, w którym zamieściliśmy proponowane tematy posiedzeń. Większość z nich dotyczy analizy sytuacji w wybranych sektorach gospodarki. W projekcie nie zostały uwzględnione przyszłe prace legislacyjne Komisji, a w związku z tym nie jest wykluczone, że wymienione tematy będą musiały zostać podjęte w innych terminach.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełTomaszWójcik">Kto chciałby zabrać głos w sprawie proponowanego planu pracy Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Rzeczywiście, w tym planie przeważają tematy dotyczące sektorów gospodarki. Chcę zauważyć, że została zaniedbana w pracach Komisji, a także w pracach Ministerstwa Skarbu Państwa sprawa prywatyzacji niezwykle ważnego sektora dla polskiej gospodarki, jakim jest sektor wielkiej syntezy chemicznej. W warunkach liberalizacji polskiej gospodarki, jeśli nie nastąpią radykalne przekształcenia i restrukturyzacja tego sektora, to upadnie on w niedługim czasie, a mógłby być dobrą wizytówką i dobrą specjalizacją eksportową Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosłankaEwaFreyberg">Proponuję więc, aby temat przekształceń własnościowych w tym sektorze znalazł się w planie prac Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Tematy posiedzeń, które mają się odbyć 20 stycznia i 16 lutego br. dotyczą tej samej ustawy, czy wobec tego nie należałoby na jednym posiedzeniu rozpatrzyć oba projekty ustaw o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Trzeba się nad tym zastanowić, gdyż najprawdopodobniej skupimy się na projekcie rządowym, bowiem przeprowadzenie przez procedurę legislacyjną w sejmie projektów rządowego i poselskiego spowoduje chaos i stratę czasu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Na 16 marca przewidziane jest posiedzenie w sprawie przekształceń własnościowych w sektorze ubezpieczeń. Uważam, że posiedzenie na ten temat należałoby odbyć wcześniej, przesuwając na późniejszy termin posiedzenie w sprawie oceny przekształceń własnościowych w sektorze bankowym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosełWładysławFrasyniuk">W tym sektorze proces prywatyzacji jest już na ukończeniu i za późno już jest na dyskusję nad docelowym modelem sektora po prywatyzacji. Natomiast przekształcenia własnościowe w sektorze ubezpieczeń dopiero się rozpoczęły i Komisja - moim zdaniem - powinna szybko podjąć debatę, aby wobec tego sektora obrana została określona polityka prywatyzacyjna, co zostało zaniechane w przypadku prywatyzacji sektora bankowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę, aby pan poseł powiedział, co proponuje zmienić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Proponuję, aby na jednym posiedzeniu rozpatrzyć sprawozdania dwóch podkomisji dotyczące projektu poselskiego i projektu rządowego nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Ponadto proponuję, aby wcześniej, niż to zostało zaplanowane, odbyć posiedzenie w sprawie przekształceń własnościowych w sektorze ubezpieczeń, np. 2 marca lub 16 lutego, gdyby się okazało, że na jednym posiedzeniu rozpatrzymy dwa sprawozdania, o których mówiłem przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełTomaszWójcik">Przypomnę, że Komisja powołała podkomisję do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i postanowiła, że ten projekt będzie przedmiotem prac Komisji zanim zostanie przygotowane sprawozdanie w sprawie rządowego projektu nowelizacji tej ustawy. Chodziło o to, że występuje pilna potrzeba usunięcia z ustawy błędnej regulacji, która spowodowała, że ze względów techniczno-organizacyjnych część plantatorów nie może objąć akcji, które im się należą z mocy ustawy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełTomaszWójcik">Rozpatrzenie tego sprawozdania nie będzie absorbujące czasowo i można dołączyć go do innego tematu, natomiast projekt nowelizacji ustawy, który zgłosił rząd, jest bardzo obszerny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Chcę przypomnieć, że na ostatnim posiedzeniu Komisji zwróciliśmy się do Ministerstwa Skarbu Państwa, by informowało nas co trzy miesiące o przebiegu procesów prywatyzacyjnych w przemyśle cukrowniczym. Proponuję do tematu, który ma być omawiany 18 marca, dołączyć drugi punkt „Informacja o dotychczasowym przebiegu przekształceń własnościowych w sektorze cukrowniczym”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełTomaszWójcik">Temat nie jest czasochłonny, a zatem możemy zrobić tak, jak proponuje pani posłanka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Modyfikuję swój wniosek, bowiem dopiero teraz spostrzegłem, że na 16 lutego jest przewidziane powołanie podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, a nie rozpatrzenie sprawozdania tej podkomisji. W związku z tym proponuję, abyśmy się tą sprawą zajęli 20 stycznia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełTomaszWójcik">Jaki pani posłanka Ewa Freyberg proponuje termin posiedzenia, na którym zajęlibyśmy się prywatyzacją przemysłu chemicznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Proponuję, aby temat dotyczący prywatyzacji sektora ubezpieczeń przesunąć na 16 lutego, temat zaproponowany przez panią posłankę omówić 2 marca, zaś prywatyzację banków ocenić na posiedzeniu w dniu 16 marca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWładysławKielian">W planach pracy Komisji na I półrocze nie znalazł się temat dotyczący hutnictwa. Ministerstwo Skarbu Państwa zapowiedziało, że do połowy 1999 r. sprywatyzowane zostaną Huta „Katowice” i Huta im. Tadeusza Sendzimira. Uważam, że już na początku tego roku powinniśmy się dowiedzieć, jakie są zamierzenia prywatyzacyjne wobec innych hut. Dlatego proponuję, aby zanotować, że 16 lutego podejmiemy temat: Przekształcenia własnościowe w hutnictwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Pan poseł ma rację, że z odpowiednim wyprzedzeniem powinniśmy się dowiedzieć, jakie są zamierzenia prywatyzacyjne wobec sektora hutnictwa. Proponuję jednak, aby ten temat nie był podjęty 16 lutego, ale w tym terminie, w którym została przewidziana ocena prywatyzacji sektora bankowego, bowiem przedmiotem obrad będzie wyłącznie sprawozdanie z tego, co już się dokonało i co się obecnie dzieje, natomiast prywatyzacja PKO BP i BGŻ to jest dość odległa przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełWładysławFrasyniuk">Po tych zmianach sytuacja wyglądałaby w sposób następujący. 16 lutego omówilibyśmy prywatyzację sektora ubezpieczeń, 16 marca zamierzenia prywatyzacyjne wobec hutnictwa, a w późniejszym terminie ocenimy prywatyzację banków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Proszę, aby temat dotyczący prywatyzacji przemysłu chemicznego był omówiony 16 marca ze względu na to, że 2 marca mogę być nieobecna na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełTomaszWójcik">Ten temat można wprowadzić do porządku obrad w dniu 17 lutego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Podczas posiedzenia w sprawie Agencji Mienia Wojskowego wystąpiły pewne rozbieżności co do stanu zasobów majątkowych. Ustaliliśmy wówczas, że po 1 stycznia 1999 r. wrócimy do tego tematu. W związku z tym należałoby rozszerzyć o taki punkt porządek dzienny, któregoś z planowanych posiedzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszMaćkała">Proponuję, aby ustalić dodatkowe posiedzenie na dzień 15 lutego i wówczas będziemy mogli omówić wszystkie pilne sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekMakowski">Informuję, że w I półroczu br. Najwyższa Izba Kontroli, wypełniając ustawowy obowiązek, zamierza przedstawić parlamentowi, a tym samym Komisji 8 informacji, ale nie jesteśmy w stanie określić dat, aby informacje te mogły zostać wkomponowane w plan pracy Komisji. Dwie albo trzy informacje zostaną przekazane w I kwartale. Będą to informacje o wynikach kontroli:</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekMakowski">- egzekwowania przez organy administracji rządowej i gminy zobowiązań zawartych w umowach prywatyzacyjnych,</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekMakowski">- wykonywania obowiązków przez przedstawicieli skarbu państwa w spółkach prawa handlowego,</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekMakowski">- działalności Agencji Prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekMakowski">W II kwartale br. przedstawimy informację o wynikach przeprowadzonej kontroli wykonania budżetu państwa za 1998 r. w części dotyczącej Ministerstwa Skarbu Państwa i zadań określonych w dokumencie traktującym o kierunkach prywatyzacji w 1998 r. Ponadto przedstawimy informacje o wynikach kontroli:</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekMakowski">- bezpłatnego nabywania akcji przez pracowników i innych upoważnionych w procesie prywatyzacji przedsiębiorstw,</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#WicedyrektordepartamentuwNajwyższejIzbieKontroliMarekMakowski">- działalności spółek z udziałem mienia skarbu państwa wniesionego przez byłego ministra współpracy gospodarczej z zagranicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełTomaszWójcik">Te sprawozdania Najwyższej Izby Kontroli będziemy dołączać sukcesywnie do planu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełTomaszWójcik">Pan poseł Tadeusz Maćkała zaproponował, aby zostało zwołane dodatkowe posiedzenie 11 lutego, ale ta propozycja nie znalazła poparcia członków Komisji. Czy są inne uwagi do projektu planu pracy Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełAdamBiela">Chciałem zapytać, jak na tle tego projektu planu pracy Komisji przedstawia się harmonogram prac nad projektem ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełAdamBiela">Druga kwestia, którą chcę podnieść, dotyczy prac nowelizacyjnych nad ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Podczas procedowania nad tymi nowelizacjami, musi być w jakimś stopniu uwzględniony projekt poselski ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełAdamBiela">Stawiam wniosek, aby kolejne etapy procesu legislacyjnego nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych podejmować dopiero po uchwaleniu ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż w przeciwnym razie te dwie ustawy nie będą ze sobą skorelowane.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełAdamBiela">W nawiązaniu do oświadczeń złożonych przez przedstawicieli dwóch klubów parlamentarnych na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji: Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Finansów Publicznych, jako poseł po raz pierwszy znajdujący się w parlamencie, pozwolę sobie na uwagę, że nie bardzo zdawałem sobie sprawę z tego, iż demokracja w wydaniu niektórych posłów polega na tym, że jeśli zostanie się prze-głosowanym, to zabiera się „swoje zabawki i wychodzi z placu zabaw”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełTomaszWójcik">Jeśli chodzi o terminy posiedzeń, na których rozpatrywać będziemy projekt ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, to ta sprawa wymaga uzgodnienia z Komisją Finansów Publicznych i nie możemy samodzielnie wyznaczyć terminów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełTomaszWójcik">Już powiedziałem, że prace legislacyjne mają pierwszeństwo przed innymi tematami. Układamy plan pracy również po to, aby odpowiednie resorty mogły się przygotować do merytorycznego przedstawienia tematu. Jeśli jednak praca legislacyjna będzie kolidowała z ujętym w planie tematem, to uzyska ona pierwszeństwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarekOlewiński">Nawiązując do wypowiedzi pana posła Adama Bieli chcę powiedzieć, że w parlamencie podejmuje się działania takie, aby były one skuteczne i reakcji posłów z UW i SLD nie należy odczytywać jako obrażanie się na wynik głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełTomaszWójcik">Jeśli nie ma dalszych uwag, to uznam, że Komisja za-akceptowała plan pracy na I półrocze br. z wprowadzonymi dzisiaj zmianami. Pan poseł Adam Biela zgłosił wniosek, aby procedowanie nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych zatrzymać do czasu uchwalenia ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełWładysławKielian">Zwracam się do pana posła Adama Bieli z prośbą, by wycofał ten wniosek. Pominę argumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełAdamBiela">Bez argumentów nie jestem w stanie wycofać tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełWładysławKielian">Bardzo pana posła proszę o wycofanie wniosku, ale nie będziemy na tej sali dyskutować o powodach. Później przedstawię je panu posłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełRyszardBrzyzny">Skoro pojawiły się takie kontrowersje, to składam wniosek dalej idący, abyśmy w ogóle nie rozpatrywali rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ponieważ nie jest to dobry projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełMarekOlewiński">Projekt rządowy został skierowany do naszej Komisji już kilka miesięcy temu i nie możemy podejmować działań, które są sprzeczne z decyzją Sejmu. Możemy co najwyżej zwrócić się do Prezydium Sejmu o wydłużenie czasu pracy nad projektem rządowym.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełMarekOlewiński">W najbliższym czasie powołamy podkomisję i w ten sposób dopiero rozpocznie się praca nad projektem rządowym, które potrwają najprawdopodobniej do czerwca, ponieważ rząd przedstawił de facto projekt nowej ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Zanim przystąpimy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji, to już wcześniej jest szansa na uchwalenie ustawy o zasadach realizacji programu uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełAdamBiela">Mój wniosek nie dotyczył wstrzymania prac nad rządowym projektem nowelizacji ustawy, a tym bardziej rezygnowania z powołania podkomisji. Dlatego nie muszę go wycofywać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełWładysławKielian">Jak to nie, skoro pan poseł powiedział, że trzeba wstrzymać prace nad nowelizacją ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełAdamBiela">Chyba wiem, co powiedziałem. Proszę nie wmawiać mi tego, czego nie mówiłem. Proponowałem, aby w trakcie prac nad nowelizacją uwzględniać projekt ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełTomaszWójcik">W związku z tym, że podkomisja do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych przedłoży sprawozdanie w czerwcu br., zaś z wyjaśnień pana posła Adama Bieli wynika, że zaszło pewne nieporozumienie, sądzę, że nie musimy wnosić żadnych korekt do naszego planu. Dziękuję za udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>