text_structure.xml
26 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełTomaszWójcik">Otwieram połączone posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełTomaszWójcik">Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP w druku nr 400. Zanim poproszę pana posła Adama Bielę, przewodniczącego podkomisji o przedstawienie sprawozdania, głos zabierze pan poseł Jan Wyrowiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanWyrowiński">Podczas prac podkomisji do Sejmu wpłynął kolejny projekt ustawy regulującej problematykę powszechnego uwłaszczenia. Mówię o projekcie ustawy o narodowych funduszach uwłaszczeniowych oraz zasadach powszechnego uwłaszczenia obywateli, z druku nr 600, podpisanym przez część posłów Akcji Wyborczej Solidarność, w tym również przez przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych, pana posła Henryka Goryszewskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanWyrowiński">W związku z powyższym zastanawiam się, czy nie powinniśmy skonfrontować obu projektów lub doprowadzić do tego, aby Prezydium Sejmu przekazało wspomniany projekt do pierwszego czytania. Musimy rozważyć, czy w sytuacji, w której rząd nie zaaprobował rozwiązań zawartych w pierwszym projekcie ustawy uwłaszczeniowej, który stanowił przedmiot prac podkomisji powinniśmy w dniu dzisiejszym rozpatrywać projekt podkomisji, czy też powinniśmy zwrócić się do Marszałka Sejmu, aby poddał projekt o którym wspomniałem, pierwszemu czytaniu. Dzięki temu podkomisja wznowi prace i ewentualnie skoryguje sprawozdanie o rozwiązania, które znajdują się w projekcie w druku nr 600.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanWyrowiński">Druga sprawa wiąże się z uwłaszczeniem bezpośrednim. Wszyscy doskonale wiemy, że w chwili obecnej trwają prace nad poselskimi projektami ustaw zmierzającymi do uregulowania stosunków własnościowych w spółdzielniach mieszkaniowych. Nie wiem niestety, w jakim stadium są wspomniane prace. Wiem jednak, że prace podkomisji dotyczą w znacznej części kwestii, które we wspomnianym projekcie chcą rozstrzygnąć jego autorzy. Uważam, że powinniśmy zapoznać się ze stanem prac nad wspomnianymi projektami ustaw, co pozwoli uniknąć powtarzania rozwiązań w obu ustawach.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanWyrowiński">Zgłaszam wniosek o odłożenie rozpatrywania projektu przygotowanego przez podkomisję do momentu wyjaśnienia kwestia projektu z druku nr 600. Proponuję aby dopiero po podjęciu takiej decyzji wznowić ewentualnie prace nad wspomnianymi projektami ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Popieram wniosek zgłoszony przez pana posła Jana Wyrowińskiego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Mam jednak pytanie do przedstawicieli rządu. Z wypowiedzi pana posła zrozumiałem, że przedstawiciele rządu nieprzychylnie odnoszą się do obu projektów poselskich. Chciałbym dowiedzieć się, czy rząd jest gotów przedłożyć własny projekt tej ustawy i ewentualnie w jakim terminie może to zrobić? Proszę o precyzyjną odpowiedź, gdyż wówczas dysponowalibyśmy wszystkimi informacjami, niezbędnymi do ustalenia trybu i harmonogramu dalszych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBogdanPęk">Historia przygotowywania projektu ustawy o uwłaszczeniu jest długa i w związku z tym, stawiam wniosek przeciwny do wniosku zgłoszonego przez pana posła Jana Wyrowińskiego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełBogdanPęk">Posłowie Unii Wolności zawsze byli przeciwni powszechnemu uwłaszczeniu, analogicznie jak liberalna część posłów Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Zgłaszam wniosek o rozpoczęcie prac nad ustawą o uwłaszczeniu. Przypominam, że prace nad projektem, który jest dzisiaj przedmiotem obrad, trwały długo i były skomplikowane. Dlatego też, sądzę, że materia jest dopracowana w stopniu umożliwiającym podejmowanie świadomych decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">W dniu dzisiejszym już drugi raz muszę protestować przeciwko wypowiedziom niektórych posłów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Po pierwsze, w Komisji Finansów Publicznych nie ma zwyczaju wiązania poglądów w sprawach merytorycznych z przynależnością do określonej partii politycznej. Posłowie w trakcie posiedzenia komisji powinni weryfikować swoje poglądy według kryterium prawdy i nieprawdy oraz korzyści dla narodu, a nie dla określonego lobby. Poza tym, osoby, które popierają prywatyzację własności są liberałami, natomiast osoby mające wątpliwości w tej kwestii są socjalistami.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Nie jestem członkiem Unii Wolności, ani członkiem liberalnego skrzydła Sojuszu Lewicy Demokratycznej, lecz jestem członkiem ZChN-u. Dodam, że jestem przeciwnikiem przyjęcia formuł zawartych w omawianym projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Informuję, że został złożony projekt w ramach pakietu trzech praw, budzącego kontrowersje. Główny autor pakietu trzech praw pracując nad tą inicjatywą, starał się utrzymywać kontakt z premierem i uważam, że należy zachowywać lojalność wobec rządu, gdy przedkłada się ważne projekty regulujące bardzo ważne sprawy. Proszę, aby przedstawiciele rządu udzielili odpowiedzi na przedstawione pytania. Chciałbym dowiedzieć się również, kto reprezentuje rząd na dzisiejszym posiedzeniu połączonych Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTomaszWójcik">Na dzisiejszym posiedzeniu rząd reprezentuje pan dyrektor Krzysztof Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Panie dyrektorze Pawlak, w swojej karierze administracyjnej pracowałem na stanowisku dyrektora departamentu. Pan, panie dyrektorze Pawlak nie jest przedstawicielem rządu i w związku z tym mam nadzieję, że Komisja Finansów Publicznych podporządkowując się autorytetowi wybranego przez siebie przewodniczącego nie będzie pracowała nad tą ustawą dopóty, dopóki na posiedzeniu nie będzie obecny przedstawiciel rządu, który złoży stosowne oświadczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTomaszWójcik">Informuję, że nie ogłosiłem jeszcze przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Popieram opinię przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych, pana posła Henryka Goryszewskiego wyrażoną w oświadczeniu i dlatego proszę, aby na moje pytanie odpowiedział członek rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełTomaszWójcik">Poproszę pana dyrektora Krzysztofa Pawlaka, aby powiedział ile czasu połączone Komisje będą czekały na przybycie przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSkarbuPaństwaKrzysztofPawlak">Po pierwsze, przepraszam za nieobecność pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza, który musiał opuścić gmach Sejmu o godzinie 11.00. Po drugie, informuję, że postaram się skontaktować z panem ministrem i poprosić go o przybycie na posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę o powiadomienie pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza o woli członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełTomaszWójcik">Wniosek zgłoszony przez pana posła Jana Wyrowińskiego zostanie rozpatrzony dopiero po przybyciu pana ministra.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełTomaszWójcik">Ogłaszam dwudziestominutową przerwę do godziny 12.25.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełTomaszWójcik">Wznawiam posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Komisji Finansów Publicznych. Informuję, że na posiedzenie przybył pan minister Krzysztof Łaszkiewicz. Proszę o przedstawienie opinii rządu w sprawie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP zostało przygotowane przez rząd. W trakcie, gdy było ono rozpatrywane na posiedzeniu Komitetu Społecznego Rady Ministrów, który miał rekomendować wspomniane stanowisko rządowi, okazało się, że projekt z druku 400 różni się zasadniczo od wersji początkowej. Wspomniana różnica wynika z faktu, że zespół przygotowujący projekt wprowadził wiele poprawek uwzględniających bardzo wiele zastrzeżeń zgłaszanych przez przedstawicieli rządu. W związku z tym, minister skarbu państwa przygotował nowe stanowisko rządu, które będzie wkrótce rozpatrzone przez Komitet Społeczny Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Natomiast, generalnie rząd popiera ideę powszechnego uwłaszczenia obywateli RP, bowiem zarówno oba ugrupowania koalicyjne, jak i rząd uznają, iż problem ten powinien zostać rozpatrzony i rozstrzygnięty. Poza tym, jest to jeden z postulatów programu wyborczego Akcji Wyborczej Solidarność.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Chciałbym przypomnieć, że rząd równocześnie opracowuje własną propozycję powszechnego uwłaszczenia w formie projektu ustawy o uwłaszczeniu obywateli i narodowym funduszu uwłaszczeniowym. Projekt ten jest w chwili obecnej w trakcie obiegu międzyresortowego. Jest to jednak bardzo skomplikowana materia, ponieważ dotyczy niespotykanej zmiany w systemie prawa własności w Polsce i dlatego poszczególne resorty, a także podmioty zajmujące się sprawami związanymi z obrotem papierami wartościowymi, zgłosiły bardzo wiele uwag do projektu. Mam na myśli przede wszystkim Giełdę Papierów Wartościowych oraz Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Przyjęte rozwiązanie musi być dostosowane do obowiązującego systemu prawnego.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Informuję, że grupa posłów również wniosła projekt ustawy o powszechnym uwłaszczeniu (druk nr 600), do którego minister skarbu państwa przygotował projekt stanowiska rządu. Wspomniane stanowisko będzie rozpatrzone przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Zaznaczam, że do drugiego projektu zgłoszonych zostało wiele uwag. Natomiast, odnośnie do przedmiotowego druku nr 400, mogę stwierdzić, że generalnie rząd popiera wspomniany projekt, mimo że jest bardzo wiele kwestii merytorycznych, które powinny być dopracowane w toku prac legislacyjnych. Wiele zawartych w projekcie rozwiązań jest niewykonalnych w świetle dotychczasowej praktyki i możliwości administracji.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Nie wiem, czy członkowie Komisji chcą, abym przedstawił konkretne uwagi rządu dotyczące poszczególnych artykułów. Dodam jednak, że generalnie rząd uważa, że omawiany projekt ustawy może zostać przekazany do dalszych prac legislacyjnych. Poza tym, uważamy, że w trakcie prac dotyczących uwłaszczenia posłowie powinni uwzględnić rozwiązania zawarte w projekcie ustawy o reprywatyzacji i w rządowym projekcie uwłaszczeniowym, który jest obecnie w obiegu międzyresortowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełBogdanPęk">Przypominam, że pan poseł Jan Wyrowiński zgłosił wniosek formalny o odłożenie prac nad projektem ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP. Wspomniany wniosek powinien być rozpatrzony przez Komisje w pierwszej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Dziękuję za odpowiedź panu ministrowi Krzy-sztofowi Łaszkiewiczowi. Jesteśmy obecnie w trakcie prac nad budżetem na rok 1999. Nie będę dociekał jakie skutki finansowe mogą wiązać się z omawianą kwestią, chciałbym jednak przedstawić pewną refleksję, jako poseł RP, dotyczącą tej niezwykle ważnej ustawy. Rozumiem, że Rada Ministrów przygotowuje rządowy projekt wspomnianej ustawy. Informuję, że poza projektem, który miał być przedmiotem prac Komisji w dniu dzisiejszym zgłoszony został drugi projekt poselski. W stosunku do obu wspomnianych projektów rząd nie zajął do dnia dzisiejszego stanowiska.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełMieczysławCzerniawski">W związku z powyższym, proszę członków połączonych Komisji, aby uszanowali również inicjatywę rządową, gdyż ustawa musi być zgodna z innymi aktami prawnymi, o których wspomniał pan minister Krzysztof Łaszkiewicz. Dlatego też, popieram wniosek zgłoszony przez pana posła Jana Wyrowińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Chciałabym zapytać pana ministra, kto z przedstawicieli rządu mówi prawdę, a kto kłamie? W dniu wczorajszym, w trakcie posiedzenia Sejmu zadałam publicznie pytanie pani sekretarz stanu Ewie Lewickiej dotyczące losów uwłaszczenia, które traktuję jako konkurencyjny program w stosunku do niezbędnego zabezpieczenia reformy ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Pani minister Ewa Lewicka, jako przedstawiciel rządu RP odpowiedziała w następujący sposób: „Zasoby prywatyzacyjne w kolejnych latach są przeznaczane na cele związane z tą reformą i z kolejnymi innymi reformami. Właściwie w chwili obecnej jeśli nawet pozostanie jakaś kwota na uwłaszczenie to będzie to kwota niewielka. Tak naprawdę o problemie uwłaszczenia nie mówimy już od dłuższego czasu”. W związku z powyższym ponawiam pytanie i zapytuję, kto z przedstawicieli rządu kłamie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełTomaszWójcik">Zanim poddam wniosek formalny pod głosowanie, głos zabierze pan poseł Jan Wyrowiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanWyrowiński">Zapewne wszyscy uczestnicy dzisiejszego posiedzenia są świadomi, że omawiana sprawa jest bardzo skomplikowana.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanWyrowiński">Po pierwsze, chciałbym odnieść się do wypowiedzi pana posła Bogdana Pęka. Członkowie Unii Wolności nie są przeciwni uwłaszczeniu. Informuję, że w programie zapisaliśmy, że podmiotem takiego uwłaszczenia powinna być przede wszystkim sfera budżetowa.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełJanWyrowiński">Po drugie, nie jestem usatysfakcjonowany wypowiedzią pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza, który w części popiera owoc prac podkomisji, a przy tym twierdzi, że rząd przygotowuje odrębny projekt ustawy. Uważam, że ponieważ ustawa jest bardzo ważna i wymaga konsultacji, jej projekt powinien być przygotowany przez rząd.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełJanWyrowiński">Po trzecie, odbyliśmy już dyskusję dotyczącą kierunków prywatyzacji i większość posłów z ugrupowań koalicyjnych poparła tę koncepcję. W kierunkach prywatyzacji, w dziale zatytułowanym „Powszechne uwłaszczenie” jest wymieniona na pierwszym miejscu reforma systemu emerytalno-rentowego, na drugim - rekompensaty, na trzecim - reprywatyzacja, a na końcu stwierdza się, że pozostałe środki mogą być udostępnione pozostałym obywatelom. Rząd musi zrealizować trzy najważniejsze zadania uwłaszczeniowe, a mianowicie: reformę systemu emerytalno-rentowego, świadectwa rekompensacyjne oraz reprywatyzację. Dlatego też, projekt ustawy uwłaszczeniowej musi być dopracowanym projektem, przygotowanym przez rząd. W związku z powyższym, podtrzymuję wniosek o odłożenie prac połączonych Komisji nad projektem ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP do czasu przygotowania projektu rządowego ustawy o uwłaszczeniu obywateli RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełAdamBiela">Podkomisja, której pracami kierowałem i która chce przedstawić połączonym Komisjom swoje sprawozdanie, pracowała przez kilka miesięcy nad projektem. Informuję, że w pracach tych systematycznie uczestniczyli przedstawiciele rządu, a zwłaszcza przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełAdamBiela">Po drugie, przygotowanych zostało kilka projektów wspomnianej ustawy. Projekt z druku nr 400, który jest przedmiotem prac połączonych Komisji w dniu dzisiejszym ma inną materię niż projekt szczegółowy, który jest przedmiotem prac ministerstwa i projekt w druku nr 600, który dotyczy strony operacyjnej realizacji programu uwłaszczenia. Przypominam, że taką samą rangę ma również projekt poselski o regionalnych funduszach uwłaszczeniowo-inwestycyjnych. Wspomniane trzy projekty mogą być przedmiotem prac jednej komisji, gdyż wówczas możliwe będzie ich skonfrontowanie. Natomiast projekt ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia jest tzw. ustawą matką i nie koliduje z pracami nad wspomnianymi projektami. Poza tym, przyjęcie omawianego projektu warunkuje rozpoczęcie prac nad konkretyzacją wspomnianego programu w szczegółowych ustawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełTomaszWójcik">Przechodzimy do głosowania. Kto z członków Komisji jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana posła Jana Wyrowińskiego?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełTomaszWójcik">Za przyjęciem wniosku opowiedziało się 17 posłów, 17 - głosowało przeciwko, a 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełTomaszWójcik">Stwierdzam, że wniosek zgłoszony przez pana posła Jana Wyrowińskiego nie uzyskał większości i połączone Komisje kontynuują prace nad sprawozdaniem podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę pana posła Adama Bielę o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanWyrowiński">Zanim pan poseł Adam Biela zabierze głos, chciałbym zgłosić formalny wniosek o sprawdzenie kworum w Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę przedstawicielkę Sekretariatu Komisji Finansów Publicznych o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielkaSekretariatuKomisjiFinansówPublicznych">Na sali jest obecnych 15 posłów Komisji Finansów Publicznych, co oznacza, że jest kworum niezbędne do procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę pana posła Adama Bielę o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełAdamBiela">Podkomisja nadzwyczajna do spraw poselskiego projektu ustawy o zasadach realizacji programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP odbyła łącznie 8 posiedzeń merytorycznych począwszy do początku sierpnia do końca października bieżącego roku, w których uczestniczyli eksperci oraz reprezentanci Ministerstwa Skarbu Państwa, Narodowego Banku Polskiego i PKO BP. W toku prac wykorzystywano również materiały korespondencyjne dotyczące wspomnianej ustawy, które nadeszły na adres przewodniczącego podkomisji. Na prośbę członków podkomisji przygotowano również ekspertyzy prawne dotyczące projektu ustawy. W aspekcie Prawa konstytucyjnego nadeszła opinia pana prof. Granata, kierownika katedry Prawa konstytucyjnego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W aspekcie cywilistycznym, ze szczególnym uwzględnieniem materii prawa rzeczowego, opinię sporządził sędzia Sądu Najwyższego, pan Zbigniew Struz. Wspomniane ekspertyzy zostały dostarczone panom posłom i paniom posłankom.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełAdamBiela">Chciałbym podziękować wszystkim osobom, dzięki którym w dniu dzisiejszym przedkładamy połączonym komisjom projekt ustawy dojrzały zarówno pod względem wymogów prawnych, oczekiwań społecznych, jak i zasad ekonomicznych. Z ważniejszych zmian wprowadzonych w toku prac podkomisji w stosunku do wersji projektu pierwotnego z druku nr 400 można odnotować następujące zmiany.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełAdamBiela">Po pierwsze został zmieniony tytuł projektu na „ustawa o powszechnym uwłaszczeniu obywateli RP”. W toku prac wprowadzono szereg odniesień do ustaw szczegółowych w kwestiach reprywatyzacji oraz uwłaszczenia pośredniego.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PosełAdamBiela">Po trzecie, zaproponowano nowy sposób rozwiązania kwestii niespłacalnych kredytów w spółdzielniach mieszkaniowych na drodze pozabudżetowej.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PosełAdamBiela">Po czwarte, wprowadzono ograniczenie dotyczące zmiany przeznaczenia nieruchomości w przypadku użytkowników działek pracowniczych. Zaproponowano również wprowadzenie nowego rozdziału dotyczącego rejestru uczestników uwłaszczenia, jako systemowe rozwiązanie kwestii uczestnictwa w uwłaszczeniu pośrednim. Wprowadzono również ustawowy mechanizm samofinansowania realizacji programu uwłaszczenia bezpośredniego na podstawie instytucji opłaty stałej za wydawanie zaświadczeń.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PosełAdamBiela">Dziękując za uwagę, przedkładam połączonym Komisjom sprawozdanie z prac podkomisji. Stawiam wniosek o podjęcie prac mających na celu przedstawienie tekstu do drugiego czytania Wysokiej Izbie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełTomaszWójcik">Zgodnie z wnioskiem przewodniczącego podkomisji, pana posła Adama Bieli oraz zgodnie z decyzją połączonych Komisji rozpoczynamy pracę nad przedstawionym w sprawozdaniu projektem ustawy. Proponuję, aby Komisje analizowały poszczególne rozdziały projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJacekSwakoń">Chciałbym zgłosić kilkanaście poprawek do przedłożonego projektu ustawy. Większość z nich jest konsekwencją uwag przedstawionych w opinii Biura Analiz. Część poprawek ma charakter merytoryczny, natomiast pozostałe - są poprawkami stylistycznymi.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełJacekSwakoń">Proszę przedstawicieli sekretariatów obu Komisji o rozdanie posłom stosownych materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełTomaszWójcik">Czy pan poseł Jan Wyrowiński sygnalizował chęć zabrania głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanWyrowiński">Zgłaszam wniosek o ponowne sprawdzenie kworum w obu Komisjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę przedstawicielkę Sekretariatu Komisji Finansów Publicznych o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzedstawicielkaSekretariatuKomisjiFinansówPublicznych">Na sali jest obecnych 9 posłów z Komisji Finansów Publicznych, co oznacza, że nie ma kworum wymaganego do podejmowania decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę przedstawicielkę Sekretariatu Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji o sprawdzenie kworum.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełTomaszWójcik">Przedstawicielka Sekretariatu Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji: W Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji jest kworum wymagane do prowadzenia prac.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełTomaszWójcik">W związku z faktem, że w Komisji Finansów Publicznych nie ma kworum, połączone Komisje nie mogą kontynuować obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełBogdanPęk">Proszę o ponowne sprawdzenie kworum w Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełTomaszWójcik">Stwierdzam, że w chwili sprawdzania kworum na sali posiedzeń nie było wystarczającej liczby członków Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanWyrowiński">Zgłaszam wniosek, aby posłom połączonych Komisji dostarczyć wszystkie ekspertyzy, które wpłynęły w trakcie prac podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełTomaszWójcik">Zamykam posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>