text_structure.xml
43.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełIrenaLipowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełIrenaLipowicz">Proponowany porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o trzech poselskich projektach ordynacji wyborczej do organów stanowiących samorząd terytorialny. Jest to kontynuacja poprzednich posiedzeń poświęconych tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełIrenaLipowicz">Czy są wnioski lub uwagi w sprawie zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełIrenaLipowicz">Biorąc za podstawę sprawozdanie podkomisji na poprzednim posiedzeniu, Komisja zakończyła prace przyjmując art. 66. Powinniśmy więc przejść do rozpatrzenia art. 67.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chcę przypomnieć, że na zakończenie poprzedniego posiedzenia pan poseł Bryłowski złożył wniosek o reasumpcję głosowania, w wyniku którego przyjęto przepisy opierając się na poprawkach posła Dorna. Chodzi zwłaszcza o to, czy przyjęty i oznaczony w „urobku” art. 67 jest w pełni zbieżny z art. 66 ust. 2. Przypomnę brzmienie obu przepisów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Art. 67 stanowi: „Bez uprzedniej zgody pełnomocnika komitetu wyborczego zakazana jest każda forma agitacji wyborczej polegająca na organizowaniu wieców wyborczych kandydatów, rozpowszechnianiu programów wyborczych kandydatów lub komitetów wyborczych oraz ich materiałów propagandowych o charakterze reklamy rozpowszechnianej dla celów kampanii wyborczej za pomocą środków masowego przekazu, plakatów, broszur i ulotek o masowym nakładzie oraz bezpłatnych infolinii”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Natomiast treść art. 66 ust. 2 jest następująca: „Każdy wyborca może organizować wiece wyborcze, rozpowszechniać programy wyborcze i agitować na rzecz kandydatów na radnych, a także zbierać podpisy popierające zgłoszenia kandydatów, po uzyskaniu pisemnej zgody pełnomocnika komitetu wyborczego”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przepraszam za sugestię, ale wydaje mi się, że należy rozważyć skreślenie wyrazów: „organizować wiece wyborcze, rozpowszechniać programy wyborcze”. Wówczas art. 66 ust. 2 nie byłby tak wyraźnie sprzeczny z art. 67.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełPawełBryłowski">Oprócz kwestii poruszonej przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego moja wątpliwość dotyczyła zbierania podpisów na rzecz kandydatów. Chodziło mi o to, że rywale nie będą mogli zakwestionować prawidłowości złożonych podpisów argumentując, że osoby zbierające podpisy nie miały zgody pełnomocnika komitetu wyborczego. Może to posłużyć jako próba eliminowania rywali w wyborach. Tak więc chodzi o sformułowania przyjęte w art. 66 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przypominam, że prowadzący wówczas obrady poseł Nawara zamknął obrady przed złożeniem przez pana posła Bryłowskiego wniosku o reasumpcję. Posiedzenie zostało więc zakończone. Przypominam, że z regulaminu Sejmu wynika, iż wniosek o reasumpcję powinien być złożony w trakcie obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełPawełBryłowski">Jeżeli chodzi o okoliczności zakończenia poprzedniego posiedzenia, to rzeczywiście tak było. Stan faktyczny był nieco inny. Zgłaszałem się bowiem do głosu wcześniej - przed dwoma ostatnimi posłami zabierającymi głos - lecz poseł Nawara nie zauważył mnie. Jak mnie zobaczył to powiedział, że posiedzenie jest zamknięte. W związku z tym uważam, że można powrócić do tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTadeuszWrona">Regulamin Sejmu wyraźnie stanowi, że po zamknięciu posiedzenia wniosek o reasumpcję nie może być zgłoszony. Uważam, że do tej kwestii - poprawki - można będzie powrócić, ale w innym trybie. Proszę o taką interpretację i takie rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełPawełBryłowski">Przyjmuję sugestię pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełTadeuszWrona">Pozostaje natomiast problem podniesiony przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, którego proszę o przypomnienie swojej propozycji dotyczącej skreślenia w art. 66 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, aby w art. 66 ust. 2 po wyrazach: „Każdy wyborca może” skreślić wyrazy: „organizować wiece wyborcze, rozpowszechniać programy wyborcze”.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ponadto sugeruję Komisji rozważenie skreślenia również wyrazów: „i agitować na rzecz kandydatów na radnych”. Tak więc sądzę, że skreślenie wyrazów: „organizować wiece wyborcze, rozpowszechniać programy wyborcze” wydaje się niezbędne. Natomiast skreślenie wyrazów: „i agitować na rzecz kandydatów na radnych” nie jest niezbędne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy pan minister Czaplicki chciałby wypowiedzieć się w kwestii proponowanych zmian?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KierownikKrajowegoBiuraWyborczegoministerKazimierzCzaplicki">Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełLudwikDornniez">Uważam, że wykreślenie wyrazów: „i agitować na rzecz kandydatów na radnych” byłoby zbyt daleko idące. Agitacją jest bowiem na przykład naklejenie na zderzaku samochodu hasła wzywającego do głosowania na określoną listę, czy też noszenie znaczka promującego listę lub kandydata.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś przejmuje jako wniosek sugestie przedstawione przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełPawełBryłowski">Popieram propozycję zgłoszoną przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszWrona">Uznaję więc, że jest wniosek zgłoszony przez posła Bryłowskiego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełTadeuszWrona">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie wniosku posła Bryłowskiego zawierającego propozycję przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 16 posłów, przeciw 9 posłów, przy 2 wstrzymujących się od głosu. Stwierdzam przyjęcie wniosku.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 67, który w sprawozdaniu podkomisji ma brzmienie następujące: „Od 7 dnia przed dniem wyborów aż do zakończenia głosowania zabrania się podawania do publicznej wiadomości wyników przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych i wyników wyborów oraz wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania”.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 67? Nie ma. Proszę więc pozwolić mi na zgłoszenie poprawki. Proponuję, aby wyrazy: „Od 7 dnia przed dniem wyborów” zastąpić wyrazami: „Od dnia poprzedzającego dzień wyborów”.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PosełTadeuszWrona">Chodzi więc o możliwość podawania do wiadomości publicznej wyników różnego rodzaju sondaży i badań opinii publicznej. Faktycznie wyniki te i tak są podawane do wiadomości publicznej. Ponadto proszę pamiętać, że prawne egzekwowanie tego typu zakazu jest dość trudne. Czy są inne poprawki do art. 67?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Proszę o wyjaśnienie, gdyż mam pewne wątpliwości. Rozumiem, że jest art. 67 w sprawozdaniu podkomisji i jest propozycja - oznaczona w zestawieniu propozycji, które nie uzyskały większości jako nr 2 - skreślenia art. 67. Czy trafnie identyfikuję propozycje będące podstawą naszych prac?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszWrona">Wszystkie poprawki, które nie uzyskały większości muszę być teraz zgłoszone, aby mogły stać się przedmiotem głosowań. Nie ma więc automatyzmu w zgłaszaniu propozycji, które nie zyskały poparcia większości podczas prac podkomisji. Tak więc pracujemy na tekście zawartym w sprawozdaniu podkomisji, a wszelkie wnioski, czy poprawki muszą być zgłaszane w trakcie posiedzenia. Czy są zatem wnioski lub uwagi do art. 67?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Czy dobrze rozumiem, że intencją poprawki pana przewodniczącego jest to, aby wyniki badań i sondaży mogły być podawane do piątku włącznie, ale już nie w sobotę?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszWrona">Tak, taka jest moja intencja jako wnioskodawcy. Czy są dalsze wnioski lub uwagi do art. 67? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełTadeuszWrona">Poddaję pod głosowanie wniosek o nadanie początkowej części art. 67 następującego brzmienia: „Od dnia poprzedzającego dzień”.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 12 posłów, przeciwko 17, przy braku głosów wstrzymujących się. Stwierdzam odrzucenie wniosku.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 67 w brzmieniu przedłożonym w sprawozdaniu podkomisji? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 67.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 68, któremu podkomisja nadała brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Wszelkie plakaty, hasła lub ulotki wyborcze, zawierające wyraźne oznaczenia od kogo pochodzą bądź stwierdzające przez kogo są rozplakatowane, podlegają ochronie prawnej.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Do umieszczania plakatów wyborczych nie stosuje się przepisów art. 63a Kodeksu wykroczeń”.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 68? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 68? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 68.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 69 przyjętego przez podkomisję w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Na ścianach budynków i na ogrodzeniach można umieszczać plakaty i hasła wyborcze wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Przy ustawianiu własnych urządzeń ogłoszeniowych w celu prowadzenia kampanii wyborczej należy stosować obowiązujące przepisy porządkowe. Przepis art. 68 stosuje się odpowiednio.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Plakaty i hasła wyborcze należy umieszczać w taki sposób, aby można je było usunąć bez powodowania szkód.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 4. Policja (straż gminna) jest obowiązana usuwać plakaty i hasła, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 5. Plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia kampanii wyborczej pełnomocnicy komitetów wyborczych obowiązani są usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 6. Zarząd gminy postanawia o usunięciu plakatów i haseł wyborczych oraz urządzeń ogłoszeniowych nie usuniętych przez obowiązanych do tego w terminie, o którym mowa w ust. 5. Koszty usunięcia ponoszą obowiązani”.</u>
<u xml:id="u-19.15" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 69? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 69? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 69.</u>
<u xml:id="u-19.16" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 70, który w sprawozdaniu podkomisji ma treść następującą:</u>
<u xml:id="u-19.17" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Jeżeli plakaty, hasła, ulotki, wypowiedzi albo inne formy propagandy i agitacji zawierają nieprawdziwe dane i informacje, kandydat na radnego lub pełnomocnik komitetu wyborczego ma prawo wnieść do sądu wojewódzkiego wniosek o:</u>
<u xml:id="u-19.18" who="#PosełTadeuszWrona">1) orzeczenie konfiskaty takich materiałów,</u>
<u xml:id="u-19.19" who="#PosełTadeuszWrona">2) wydanie zakazu publikowania takich danych i informacji,</u>
<u xml:id="u-19.20" who="#PosełTadeuszWrona">3) nakazanie sprostowania informacji,</u>
<u xml:id="u-19.21" who="#PosełTadeuszWrona">4) nakazanie przeproszenia pomówionego,</u>
<u xml:id="u-19.22" who="#PosełTadeuszWrona">5) nakazanie uczestnikowi postępowania wpłacenia kwot do 10 tys. złotych na rzecz instytucji charytatywnej,</u>
<u xml:id="u-19.23" who="#PosełTadeuszWrona">6) zasądzenie od uczestnika postępowania na rzecz wnioskodawcy kwoty do 10 tys. zł tytułem odszkodowania.</u>
<u xml:id="u-19.24" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Sąd Wojewódzki, w składzie jednego sędziego, rozpoznaje wniosek, o którym mowa w w ust. 1 w ciągu 24 godzin w postępowaniu nieprocesowym. Sąd może rozpoznać sprawę w przypadku usprawiedliwionej nieobecności wnioskodawcy lub uczestnika postępowania, pod warunkiem, że o terminie rozprawy zostali oni prawidłowo powiadomieni. Postanowienie kończące postępowanie w sprawie sąd niezwłocznie doręcza osobie zainteresowanej, o której mowa w ust. 1, właściwemu wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu i obowiązanemu do wykonania postanowienia sądu.</u>
<u xml:id="u-19.25" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Na postanowienie sądu wojewódzkiego, w terminie 24 godzin od jego wydania, służy zażalenie do sądu apelacyjnego. Sąd apelacyjny, w składzie trzech sędziów, rozpoznaje zażalenie w postępowaniu nieprocesowym, w trybie i terminie, o których mowa w ust. 2. Na postanowienie sądu apelacyjnego nie przysługuje środek zaskarżenia i podlega ono natychmiastowemu wykonaniu”.</u>
<u xml:id="u-19.26" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie art. 70? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 70? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 70.</u>
<u xml:id="u-19.27" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 71, któremu podkomisja nadała treść następującą:</u>
<u xml:id="u-19.28" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Nieprawdziwe dane lub informacje, odnoszące się do wyborów i związane z kampanią wyborczą, opublikowane w prasie, podlegają sprostowaniu w ciągu 48 godzin.</u>
<u xml:id="u-19.29" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. W odniesieniu do sprostowań danych lub informacji opublikowanych w prasie innej niż dziennik sąd wskazuje dziennik, w którym sprostowanie ma być zamieszczone na koszt zobowiązanego w ciągu 48 godzin.</u>
<u xml:id="u-19.30" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. W razie odmowy lub nie zamieszczenia sprostowania przez obowiązanego w sposób określony w postanowieniu sądu, sąd na wniosek zainteresowanego zarządza opublikowanie sprostowania w trybie egzekucyjnym na koszt obowiązanego.</u>
<u xml:id="u-19.31" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 4. W sprawach, o których mowa w ust. 1–3 i art. 70, przepisu art. 65 ust. 1 nie stosuje się”.</u>
<u xml:id="u-19.32" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie art. 71?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Mam obawy, czy przewidziany w ust. 1 i ust. 2 termin 48 godzin nie jest zbyt długi. Chodzi mi o sytuację, w której w piątek o godz. 23oo w mediach zostanie podana bardzo nieprawdziwa informacja. Tym samym nie będzie już czasu na jej sprostowanie przed otwarciem lokali wyborczych w niedzielę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszWrona">Jaki termin proponuje pan poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Proponuję 36 godzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełTadeuszWrona">Rozumiemiem, że pan poseł Kłopotek proponuje, aby w ust. 1 i ust. 2 termin 48 godzin zastąpić terminem 36 godzin.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełWojciechNowaczyk">Jeżeli nieprawdziwa informacja ukaże się w prasie i sąd nakaże jej sprostowanie w prasie - w tym samym dzienniku. Czy jednak będzie to nakaz wykonalny?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełTadeuszWrona">Rozstrzygnięcie tego problemu zapadnie w głosowaniu. Poddaję pod głosowanie wniosek o zastąpienie w ust. 1 i w ust. 2 wyrazów: „48 godzin” wyrazami: „36 godzin”,</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 15 posłów, przeciwko również 15, przy 4 głosach wstrzymujących się. Stwierdzam, że wniosek został odrzucony, gdyż nie uzyskał większości.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 71 w brzmieniu przedłożonym przez podkomisję? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 71.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełIrenaLipowicz">Ponieważ posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej odbywa się w przerwie wspólnego posiedzenia z Komisją Finansów Publicznych i Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, na sali są obecni również członkowie tych dwóch Komisji. W związku z tym chcę przypomnieć, że w głosowaniach nad sprawozdaniem podkomisji dotyczącym projektu ordynacji wyborczej do organów stanowiących samorządu terytorialnego mogą brać udział tylko członkowie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Głosy z sali: Ale głosowali także członkowie innych Komisji.)</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełTadeuszWrona">Wobec tego proponuję powtórzenie głosowania. Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nie ma. Ponawiam więc głosowanie nad poprawką zgłoszoną przez posła Kłopotka.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełTadeuszWrona">Poddaję pod głosowanie wniosek o zastąpienie w art. 71 ust. 1 i ust. 2 wyrazów: „48 godzin” wyrazami „36 godzin”.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 13 posłów, przeciwko 17 posłów, przy 3 głosach wstrzymujących się. Stwierdzam odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 72 przedłożonego przez podkomisję w następującym brzmieniu: „Informacje, komunikaty, apele i hasła wyborcze ogłaszane w prasie drukowanej lub w telewizji bądź radiu na koszt zgłaszających kandydatów na radnych, partii politycznej lub organizacji popierających kandydatów, a także na koszt samych kandydatów muszą zawierać wskazanie przez kogo są opłacane i od kogo pochodzą. Odpowiedzialnym za umieszczenie tego wskazania jest redaktor w rozumieniu przepisów Prawa prasowego”.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 72? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 72? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 72.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do art. 73 przyjętego przez podkomisję w następującym brzmieniu: „Wykonanie uprawnień wynikających z niniejszej ustawy nie ogranicza możliwości dochodzenia przez osoby pokrzywdzone lub poszkodowane uprawnień na podstawie przepisów innych ustaw, a w szczególności Kodeksu karnego, Kodeksu cywilnego i Prawa prasowego, wobec osób, których działanie lub zaniechania w toku kampanii wyborczej naruszyło cudze prawa osobiste lub majątkowe”.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie art. 73? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 73? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 73.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 74, któremu podkomisja nadała treść następującą:</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Komitetom wyborczym, których listy kandydatów zostały zarejestrowane, przysługuje w okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej, prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych przez terenowe oddziały „Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna” i przez regionalne spółki akcyjne „Polskiego Radia”, zwane dalej „Telewizją Polską” i „Polskim Radiem”, na ich koszt.</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Łączny czas nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi w każdym programie Telewizji Polskiej 15 godzin i w każdym programie regionalnym Polskiego Radia 20 godzin.</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Przez pojęcie nieodpłatnego rozpowszechniania rozumie się zarówno rejestrację i emisję wystąpień przedstawicieli komitetów wyborczych bądź na radnych, jak i rejestrację oraz emisję audycji wyborczych przygotowanych przez komitety wyborcze.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 4. Podział czasu antenowego pomiędzy uprawnione komitety wyborcze jest dokonywany proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych list kandydatów w okręgach, na obszarze emitowanych audycji wyborczych.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 5. Czas antenowy przysługujący jednemu komitetowi wyborczemu nie może być odstępowany innemu komitetowi wyborczemu”.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 42? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 74? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 74.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 75 przyjętego przez podkomisję w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Komitetom wyborczym, których listy kandydatów zostały zarejestrowane, przysługuje, w okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej, prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych przez terenowe oddziały „Telewizji Polskiej - Spółka Akcyjna” i przez regionalne spółki akcyjnego „Polskiego Radia” zwanej dalej „Telewizją Polską” i „Polskim Radiem”, na ich koszt.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Łączny czas nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi w każdym programie regionalnym Telewizji Polskiej 15 godzin i w każdym programie regionalnym Polskiego Radia 20 godzin.</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Przez pojęcie nieodpłatnego rozpowszechniania rozumie się zarówno rejestrację i emisję wystąpień przedstawicieli komitetów wyborczych bądź kandydatów na radnych, jak i rejestrację oraz emisję audycji wyborczych przygotowanych przez komitety wyborcze.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 4. Podział czasu antenowego pomiędzy uprawnione komitety wyborcze jest dokonywany proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych list kandydatów w okręgach, na obszarze emitowania audycji wyborczych.</u>
<u xml:id="u-28.19" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 5. Czas antenowy przysługujący jednemu komitetowi wyborczemu nie może być odstępowany innemu komitetowi wyborczemu”.</u>
<u xml:id="u-28.20" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 74? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 74? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 74.</u>
<u xml:id="u-28.21" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 75 przyjętego przez podkomisję w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-28.22" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Podziału czasu antenowego, według zasad, o których mowa w art. 74 ust. 4, dokonują właściwi dyrektorzy oddziałów Telewizji Polskiej i prezesi zarządów spółek Polskiego Radia Radia na podstawie wniosków uprawnionych komitetów wyborczych.</u>
<u xml:id="u-28.23" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Na ustalenia dotyczące podziału czasu antenowego komitetom wyborczym przysługuje skarga do wojewódzkiego komisarza wyborczego właściwego ze względu na siedzibę oddziału Telewizji Polskiej lub Polskiego Radia. Skargę wnosi się w terminie 48 godzin od dokonania ustalenia. Na postanowienie wojewódzkiego komisarza wyborczego nie przysługuje środek zaskarżenia.</u>
<u xml:id="u-28.24" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, w drodze rozporządzenia, określi po porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą tryb postępowania w sprawach podziału czasu nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych, sposób przygotowania i emisji tych audycji oraz sposób upowszechniania informacji o terminach emisji audycji wyborczych”.</u>
<u xml:id="u-28.25" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie art. 75? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 75? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 75.</u>
<u xml:id="u-28.26" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 76, który w sprawozdaniu podkomisji ma treść następującą:</u>
<u xml:id="u-28.27" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Komitetom wyborczym, które zarejestrowały kandydatów we wszystkich okręgach w wyborach do wszystkich sejmików województw przysługuje również prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych w programach ogólnonarodowych Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.</u>
<u xml:id="u-28.28" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Łączny czas nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych wynosi 15 godzin w Telewizji Polskiej i 20 godzin w Polskim Radiu.</u>
<u xml:id="u-28.29" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Przepisy art. 74 i 75 stosuje się odpowiednio”.</u>
<u xml:id="u-28.30" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 76? Nie ma. Pozwolę sobie zatem zgłosić poprawkę do ust. 1. Proponuję, aby wyrazy: „we wszystkich okręgach” zastąpić wyrazami: „w ponad połowie okręgów”.</u>
<u xml:id="u-28.31" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zgłoszonej poprawki? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.32" who="#PosełTadeuszWrona">Poddaję pod głosowanie wniosek o zastąpienie w art. 76 ust. 1 wyrazów: „we wszystkich okręgach” wyrazami: „w ponad połowie okręgów”.</u>
<u xml:id="u-28.33" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 5 posłów, przeciwko 25, przy 2 głosach wstrzymujących się. Stwierdzam odrzucenie poprawki.</u>
<u xml:id="u-28.34" who="#PosełTadeuszWrona">Zgłaszam drugą poprawkę do art. 76 polegającą na dodaniu nowego ust. 4 w następującym brzmieniu: „W czynnościach związanych z wykonywaniem uprawnień wynikających z ust. 1, komitety wyborcze reprezentuje pełnomocnik”. Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Mam pytanie, czy poprawka jest konieczna i czy treść poprawki nie wynika z wcześniej przyjętych artykułów?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełTadeuszWrona">Jest to kwestia porządkowa, lecz nie była zawarta w innych przepisach. Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie poprawki polegającej na dodaniu do art. 76 nowego ust. 4 w zaprezentowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 33 posłów, nikt nie był przeciwny, 2 posłów wstrzymało się od głosu. Stwierdzam przyjęcie poprawki polegającej na dodaniu nowego ust. 4 w art. 76.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 76 wraz z nowym ust. 4? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 76.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 77 przedłożonym w następującym brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Niezależnie od czasu przyznanego na nieodpłatne rozpowszechnianie audycji wyborczych każdy komitet wyborczy może, w okresie od 15 dnia przed dniem wyborów do dnia zakończenia kampanii wyborczej, odpłatnie rozpowszechniać audycje wyborcze w programach publicznych i niepublicznych nadawców radiowych i telewizyjnych.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Publiczni nadawcy nie mogą odmówić rozpowszechniania, na jednakowych dla wszystkich komitetów wyborczych warunkach, audycji wyborczych, o których mowa w ust. 1.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Wysokość opłat pobieranych za rozpowszechnianie audycji wyborczych, o których mowa w ust. 1, nie może przekraczać stawek pobieranych za reklamy i musi być ustalana według cennika obowiązującego w dniu zarządzenia wyborów.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 4. Do audycji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o działalności reklamowej w programach telewizyjnych i radiowych, z zastrzeżeniem ust. 5.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 5. Czas przeznaczony na rozpowszechnianie odpłatnych audycji wyborczych nie jest wliczany do ustalonego odrębnymi przepisami dopuszczalnego wymiaru czasu emisji reklam”.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie art. 77?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PiotrWinczorek">Wydaje się, że nie jest całkowicie jasny ust. 2. Nie wiadomo bowiem, czy chodzi o sytuację, w której nie można odmówić rozpowszechniania audycji tych komitetów, które skorzystały z uprawnienia zawartego w ust. 1, czy też wszystkich komitetów, które uczestniczą w wyborach. Nie wszystkie bowiem komitety muszą korzystać z uprawnień zawartych w ust. 1. Tak więc wówczas nie byłoby wiadomo, czy jeżeli któryś z komitetów nie zgłosi się - zgodnie z ust. 1 - to w takim przypadku nie można wykonać dyspozycji z ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy prof. Winczorek mógłby zaproponować formułę wychodzącą naprzeciw wątpliwościom, które zaprezentował?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PiotrWinczorek">W ust. 2 powinna zostać przyjęta formuła stwierdzająca, że chodzi o warunki jednakowe dla wszystkich komitetów, które skorzystały z uprawnienia z ust. 1, w przeciwnym wypadku w ust. 2 pozostaje dwuznaczność.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przejmuję propozycję prof. Winczorka jako własną poprawkę.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełTadeuszWrona">Poddaję pod głosowanie wniosek o dodanie w art. 77 ust. 2 po wyrazach: „komitetów wyborczych” wyrazów „korzystających z uprawnienia wynikającego z ust. 1”.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 29 posłów, przeciwko 3 posłów, przy 1 głosie wstrzymującym się. Stwierdzam przyjęcie wniosku.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są inne wnioski lub uwagi do art. 77? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 77 wraz ze zmianą w ust. 2? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 77.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia rozdziału 12 „Finansowanie wyborów”.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są uwagi do tytułu? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zaproponowanego tytułu? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie tytułu.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia art. 78, któremu podkomisja nadała treść następującą: „Wydatki związane z organizacją przygotowań i przeprowadzeniem wyborów pokrywane są z budżetu państwa zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym rozdziale”.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 78?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełKazimierzChrzanowski">Jeżeli dobrze pamiętam, to rozdział 12 powinien być rozpatrywany wspólnie z Komisją Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełTadeuszWrona">Osobiście nie pamiętam takiego ustalenia. Jako Komisja powołaliśmy podkomisję i mamy przed Sejmem rozliczyć się ze swojej pracy - jako Komisja.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełTadeuszWrona">Ponadto przypominam, że Komisja Finansów Publicznych przedstawiła swoją opinię, na podstawie której podkomisja przygotowała rozpatrywany projekt.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PosełTadeuszWrona">Ponieważ jest w naszym gronie poseł Cegielska, która jest zastępcą przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych; proszę ją o ustosunkowanie się do kwestii podniesionej przez posła Chrzanowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełFranciszkaCegielska">Bardzo trudno ustosunkować się do podniesionej kwestii, zwłaszcza że Komisja Finansów Publicznych - o czym wspomniał poseł Wrona - opiniowała projekty ordynacji wyborczych do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Swoją opinię przekazała Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Tak więc nie znam ustaleń, z których wynika konieczność wspólnych prac nad kwestią finansowania wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełTadeuszWrona">Sprawę chyba możemy uznać za wyjaśnioną.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są wnioski lub uwagi do art. 78? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 78? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 78.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PosełTadeuszWrona">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 79, który w sprawozdaniu podkomisji ma treść następującą:</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#PosełTadeuszWrona">„Ust. 1. Z budżetu państwa pokrywane są wydatki związane z:</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#PosełTadeuszWrona">1) zadaniami Państwowej Komisji Wyborczej, wojewódzkich komisarzy wyborczych i ich zastępców oraz Krajowego Biura Wyborczego,</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#PosełTadeuszWrona">2) zadaniami wyborczymi zleconymi jednostkom samorządu terytorialnego,</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#PosełTadeuszWrona">3) należnościami dla osób wchodzących w skład komisji wyborczych, o których mowa w art. 20 ust. 1,</u>
<u xml:id="u-38.7" who="#PosełTadeuszWrona">4) refundacją wydatków, o których mowa w art. 21 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-38.8" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 2. Środki finansowe na zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego przekazywane są nie później niż w ciągu 30 dni od daty ogłoszenia o zarządzeniu wyborów.</u>
<u xml:id="u-38.9" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 3. Informację o wydatkach poniesionych z budżetu państwa, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, kierownik Krajowego Biura Wyborczego podaje do publicznej wiadomości w ciągu 5 miesięcy od dnia głosowania.</u>
<u xml:id="u-38.10" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 4. W budżecie państwa zapewnia się ponadto corocznie, w ramach rezerwy celowej, środki na przeprowadzenie wyborów przedterminowych i uzupełniających do rad.</u>
<u xml:id="u-38.11" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 5. Zasady planowania finansowego oraz realizacji wydatków, o których mowa w ust. 1 i 2, a także sprawozdawczości finansowej określają przepisy budżetowe.</u>
<u xml:id="u-38.12" who="#PosełTadeuszWrona">Ust. 6. Dysponentem środków finansowych, o których mowa w ust. 1, jest kierownik Krajowego Biura Wyborczego”.</u>
<u xml:id="u-38.13" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie art. 79? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu art. 79? Nie ma. Stwierdzam przyjęcie art. 79. Przechodzimy do rozpatrzenia art. (...)</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełWojciechFrank">Przepraszam, panie przewodniczący, ale w zestawieniu propozycji, które nie uzyskały większości w pracach podkomisji, pod pozycją 3 jest propozycja dodania po art. 79 nowego art. 79a w następującym brzmieniu: „W wypadku wyborów przedterminowych przeprowadzanych w związku z odwołaniem danej rady w drodze referendum, wydatki pokrywa się z budżetu tej rady. Nie dotyczy to zadań, o których mowa w art. 79 ust. 1 pkt. 1 i 4”.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełWojciechFrank">Kwestia ta była przedmiotem dyskusji podczas prac podkomisji. Problem dotyczył tego, kto ma pokrywać wydatki związane z wyborami w przypadku przedterminowych wyborów do rady gminy. W podkomisji zdania w tej kwestii były podzielone.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełTadeuszWrona">Intencją tej propozycji było zabezpieczenie przed zbyt pospiesznymi decyzjami dotyczącymi odwołania rad gminy. Koszty byłyby bowiem ponoszone przez społeczność lokalną, a nie przez budżet państwa. Czy są uwagi do wniosku pana posła Franka?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Chcę się upewnić, iż przedmiotem głosowania będzie poprawka, która w podkomisji nie uzyskała większości.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełTadeuszWrona">Właśnie tak. Teraz jednak jest to wniosek zgłoszony przez pana posła Franka.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełPawełBryłowski">Mam wrażenie, że art. 79a, to specyficzna kara dla danej społeczności lokalnej. Uważam więc, że nie należy czynić wyjątku tego rodzaju, gdyż wszystkie koszty wyborcze są pokrywane z budżetu państwa i tak powinno pozostać. W konkluzji opowiadam się za odrzuceniem propozycji art. 79a.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Popieram opinię pana posła Bryłowskiego. Art. 79a to wniosek zmierzający do likwidacji instytucji referendum, czyli likwidacji bardzo ważnego instrumentu uzupełniającego system demokratycznego władztwa. Uważam więc, że tego typu propozycja jest niebezpieczna i niewskazana. Nie należy dawać przykładu, który mógłby być wykorzystywany przy podejmowaniu innych rozstrzygnięć.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w sprawie propozycji art. 79a? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełTadeuszWrona">Poddaję pod głosowanie wniosek o dodanie po art. 79 nowego art. 79a w zaprezentowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem głosowało 16 posłów, przeciwko 20, przy 2 głosach wstrzymujących się. Stwierdzam odrzucenie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełLudwikDornniez">Przed rozpatrzeniem art. 80 proponuję, aby po art. 79 wprowadzić nowy rozdział 12a „Finansowanie kampanii wyborczej”.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełLudwikDornniez">Propozycja ta jest podyktowana tym, że zawarty w projekcie rozdział 12 „Finansowanie wyborów” podejmuje dwie kwestie odrębne gatunkowo i jakościowo.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PosełLudwikDornniez">Chodzi - po pierwsze - o finansowanie wyborów, co jest obowiązkiem państwa, które musi zapewnić możliwości organizacyjne i techniczne niezbędne dla przeprowadzenia wyborów, według reguł zawartych w ordynacji wyborczej.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#PosełLudwikDornniez">Kwestia druga, to reguły dotyczące finansowania kampanii wyborczej przez podmioty biorące udział w kampanii wyborczej i wyborach.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#PosełLudwikDornniez">Ponieważ są to dwie odrębne kwestie, proponuję dodanie odrębnego rozdziału.</u>
<u xml:id="u-46.5" who="#PosełLudwikDornniez">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie propozycji pana posła Dorna? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-46.6" who="#PosełLudwikDornniez">Poddaję pod głosowanie wniosek o dodanie po art. 79 nowego rozdziału 12a „Finansowanie kampanii wyborczej”.</u>
<u xml:id="u-46.7" who="#PosełLudwikDornniez">Za wnioskiem głosowało 6 posłów, przeciwko 23, przy 2 głosach wstrzymujących się. Stwierdzam odrzucenie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Ponieważ już minął czas na jaki było zaplanowane dzisiejsze posiedzenie, zgłaszam wniosek o zamknięcie posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy ktoś jest przeciwny zamknięciu posiedzenia? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełTadeuszWrona">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>