text_structure.xml 28 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełAleksanderBentkowski">Proponowany porządek posiedzenia został dostarczony członkom Komisji na piśmie. W związku z brakiem uwag i innych propozycji stwierdzam, że został on przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełAleksanderBentkowski">Chcemy dzisiaj zakończyć prace nad komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Sprawozdanie podkomisji zostało posłom doręczone wraz z uwagami Biura Legislacyjnego KS, z których niektóre wydają się zasadne, m.in. dotyczące art. 63 ust. 1–3.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełAleksanderBentkowski">Przypomnę, że celem nowelizacji było usunięcie poważnej wady ustawy polegającej na tym, że komornik nie miał możliwości uzyskiwania informacji o majątku dłużnika i dlatego egzekucja była bardzo często fikcyjna. W związku z tym komornik był zmuszony niekiedy do wykorzystywania pozaprawnych środków w celu zdobycia potrzebnych mu informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełAleksanderBentkowski">Innym ważnym zadaniem nowelizacji było doprowadzenie do tego, aby komornicy stali się wolnym zawodem i przestali pobierać wynagrodzenie z budżetu państwa. Jednocześnie jednak w ustawie nie rezygnuje się z dotychczasowych form nadzoru jurystycznego nad działalnością komorników.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełAleksanderBentkowski">W przedłożeniu zawarta jest także propozycja obniżenia opłaty stosunkowej do 1 proc. wartości egzekwowanego świadczenia oraz obniżenia stawki maksymalnej do 10 proc. Pozostawione bez zmian zostały granice wynagrodzenia, jeżeli chodzi o wynagrodzenie maksymalne i przychód.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełAleksanderBentkowski">Kolejna istotna zmiana to skrócenie do 48 godzin terminu, w którym komornik, od chwili otrzymania wniosku wraz z opłatą będzie musiał dokonać niezbędnych czynności egzekucyjnych. Również w terminie 48 godzin od chwili otrzymania wniosku, ale bez pobrania opłaty, komornik będzie musiał wszcząć postępowanie zabezpieczające. Dopiero potem będzie mógł, na podstawie art. 45 ustawy, żądać opłaty.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełAleksanderBentkowski">Komisja otrzymała dzisiaj uwagi Krajowej Rady Komorniczej do projektu ustawy. Zdaniem samorządu komorników proponowane w nim obniżki są zbyt duże. Uważają oni, że obniżenie opłaty stosunkowej z 7 proc. do 1 proc. oraz stawki maksymalnej z 21 proc. do 10 proc. spowoduje paraliż egzekucji sądowej. W tej sytuacji nie pozostaje mi nic innego jak przytoczyć dane o dochodach komorników. Nie jest tajemnicą, że zawód komornika jest najlepiej opłacanym zawodem prawniczym w Polsce. Bardzo rzadko zarobki komorników, chyba tylko w przypadku bardzo niskiej skuteczności działania, kształtują się poniżej 10 tys. zł miesięcznie. Najwyższe wynagrodzenia sięgają powyżej 50 tys. zł miesięcznie. Wiarygodnym źródłem informacji o dochodach komorników mogą być dane uzyskane z Ministerstwa Finansów, z których wynika, że w ubiegłym roku odprowadzili oni z części opłaty 21 proc. ok. 47 mln zł. Czyli w rękach komorników pozostało 230 mln zł. Jeżeli tę kwotę podzieli się na 540 działających w Polsce komorników, to okaże się, że przeciętnie na każdego z nich przypada rocznie ok. 420 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że jest to tylko część rozliczanej kwoty. Przeciętne dochody komornika należy szacować na ok. 600 tys. zł rocznie. Być może ci najmniej aktywni zarabiają ok. 100–120 tys. rocznie, ale ci najlepsi osiągają zarobki ponad 1 mln zł rocznie. Te dane świadczą o tym, że argumentu o rzekomym tak dużym zmniejszeniu dochodów komorników, po wejściu nowelizacji w życie, że w konsekwencji mogłoby doprowadzić to do zapaści egzekucji sądowej, nie można traktować poważnie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełAleksanderBentkowski">Istotnie nowelizacja przyniesie pewne uszczuplenie dochodów, ale w zamian komornicy staną się wolnym zawodem. Nie mogę się także zgodzić z twierdzeniem, że wyznaczenie 48-godzinnego terminu na dokonanie czynności egzekucyjnych jest nierealne i niemożliwe do stosowania w praktyce. Przecież prokuratorzy mają również 48 godzin na przesłuchanie oskarżonego, zebranie dowodów i sporządzenie wniosku do sądu o zastosowanie aresztu. Dlaczego więc komornicy twierdzą, że dla nich dwa dni na podjęcie tylko jednej czynności, np. odwiedzenie dłużnika, to zbyt mało? Dzieje się tak dlatego, że samorząd komorniczy tolerował opieszałość w postępowaniu i dopuszczał do tego, że często czynności nie były podejmowane nawet przez pół roku, a nawet rok. Gdyby dziś przeprowadzić kontrolę funkcjonowania kancelarii komorniczych, to zaręczam, że okazałoby się, iż w praktyce we wszystkich przystępuje się do egzekucji dopiero po miesiącu od otrzymania wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełAleksanderBentkowski">Jeszcze jedną kwestię chciałbym omówić. Związana jest ona z dokonywaniem czynności pozornych, o czym mowa jest w zmianie 5 dotyczącej art. 45. Z moich obserwacji wynika, że komornicy nagminnie nie są zainteresowani egzekucjami małych należności, poniżej 10 tys. zł. Przykładowo, są firmy, które kierują rocznie tysiące wniosków na małe kwoty, ale dłużnikami są osoby zamożne, właściciele samochodów osobowych. Mimo to skuteczność egzekucji jest żenująco niska. Utrwalenie się takich praktyk jest niedopuszczalne i nowelizacja powinna temu zapobiec. Jeżeli komornicy będą chcieli polemizować z tą opinią, to Sejm chętnie zleci Najwyższej Izbie Kontroli zbadanie tej sprawy. Przed rozpoczęciem dyskusji prosiłbym przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przedstawienie uwag do projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym zgłosić jeszcze kilka uwag do poszczególnych przepisów. Proponuję, aby rozpatrzyć je w trakcie omawiania kolejnych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaTeresaLiszcz">Proponuję, aby przed rozpoczęciem procedowania wysłuchać opinii przedstawiciela Krajowej Rady Komorniczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaKrajowejRadyKomorniczejIwonaKarpiukSuchecka">Nie zamierzamy polemizować z opiniami, które przedstawił w swym wystąpieniu przewodniczący Komisji. Uznajemy, że część komorników nie pracuje dobrze, podejmując z opóźnieniem czynności i nie przystępując do egzekucji bardzo wielu drobnych spraw. Jednak te zarzuty nie powinny się odnosić do całego środowiska. Dodam, że staramy się walczyć ze szkodzącymi wszystkim nam zjawiskami, czego dowodem jest wiele spraw skierowanych do komisji dyscyplinarnych. Jednak ich orzeczenia są często uchylane przez sądy, które nie dopatrują się u obwinionych nagannego działania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielkaKrajowejRadyKomorniczejIwonaKarpiukSuchecka">Zgadzamy się także ze stwierdzeniem, że dochody komorników są wysokie, choć trzeba zauważyć, że podane kwoty obejmują także koszty prowadzenia biura. Należy także wziąć pod uwagę, że od kwot wyegzekwowanych komornicy muszą odprowadzić 20 proc., co rzutuje na ich zarobki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzedstawicielkaKrajowejRadyKomorniczejIwonaKarpiukSuchecka">Chciałabym także przypomnieć, że w ustawie wprowadzono, w art. 8 przepis, iż wierzyciel może dokonać wyboru komornika, który będzie dokonywał egzekucji. Nie taję, że takie rozwiązanie wzbudzało zastrzeżenia. Podejrzewano bowiem, że komornik, który od wielu lat zajmuje się jednym dłużnikiem, może mniej sprawnie, z mniejszym obiektywizmem, prowadzić egzekucję. Naturalnie wspomniany przepis spowodował, że obecnie mamy do czynienia z grupą biur komorników, które zatrudniają wiele osób, przyjmują spraw o bardzo dużej wartości, i które w efekcie uzyskują bardzo znaczne dochody. Nawet wprowadzenie obniżek opłat tym biurom nie zaszkodzi i wynagrodzenia w nich, po wejściu w życie nowelizacji, utrzymają się na wysokim poziomie. Jednak skutki nowelizacji mogą odczuć biura mniejsze, które nie otrzymują tak wielu egzekucji i nie mają z tego tytułu dużych wpływów. Według naszych wyliczeń te biura nie będą w stanie utrzymać się i mogą zacząć być likwidowane. Być może na ich miejsce powstaną nowe, ale można obawiać się, że nie będą one w stanie pozyskać odpowiedniej kadry.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzedstawicielkaKrajowejRadyKomorniczejIwonaKarpiukSuchecka">Jeśli chodzi o tzw. czynność pozorowaną, to pragnę zwrócić uwagę, że w praktyce bardzo trudno rozróżnić, co jest nią, a co nie. Przykładowo za czynność pozorowaną można będzie uznać nieudaną próbę zajęcia rachunku bankowego, w sytuacji gdy dłużnik podał błędnie jego numer. Trzeba także pamiętać, że w 60 proc. przypadkach nie można dokonać egzekucji, gdyż dłużnicy nie chcą wpuszczać komorników do mieszkań. To także niektórzy mogą ocenić jako czynność pozorowaną, a nie faktyczną, gdyż w efekcie komornik nie mógł doprowadził do zwrotu należności. Takich sytuacji może być znacznie więcej. Bardzo trudno będzie także prowadząc jedną egzekucję, gdy w grę wchodzi np. wielodniowe spisywanie akcji o dużej wartości, przerwać ją, aby przystąpić do drugiej czynności, po to, aby wypełnić ustawowe zobowiązanie do rozpoczęcia działania w ciągu 48 godzin od otrzymania wniosku. Czasami do biura jednego dnia potrafi wpłynąć kilkaset spraw. Fizycznie niemożliwe jest zajęcie się nimi wszystkimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Wygląda na to, że komorników jest za mało. Po prostu jeżeli jest taka ilość spraw, to trzeba się nimi podzielić, choćby z tymi, którzy mają ich mniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Proszę jednak pamiętać, że ustawa wprowadziła możliwość wyboru komornika i to w praktyce uniemożliwia dzielenie się sprawami. To powoduje, że jedne biuro będzie miało bardzo dużo pracy, zaś inne może nie mieć nic do roboty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Jednak to właśnie środowisko samo domagało się tego, aby komornicy byli wolnym zawodem i nie byli przywiązani do rewirów. Trzeba się na coś zdecydować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Chciałam tylko zwrócić uwagę, że w odróżnieniu od np. adwokatów, praca komorników jest niezwykle, można nawet powiedzieć nazbyt, sformalizowana. Muszą oni w każdej nawet najdrobniejszej sprawie wykonywać wszystkie przewidziane w Kpc. czynności. Wszyscy doskonale zdają sobie z tego sprawę, ale nie ma żadnych działań, aby choć trochę uprościć i ułatwić działania komorników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Uważam, że notariusze muszą działać w sposób jeszcze bardziej sformalizowany i mimo to jakoś dają sobie radę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Z tą opinią nie mogę się zgodzić. Notariusze bardzo często korzystają z przygotowanych formularzy, czego komornicy w zasadzie nie stosują w postępowaniu egzekucyjnym. Biorąc pod uwagę te i inne niezbędne czynności takie jak licytacja, odbiór, wydaje się, że zapisany w projekcie ustawy termin 48 godzinny podjęcia egzekucji jest nierealny. Ponadto praktyka jest taka, że ok. 60 proc. wniosków o wszczęcie egzekucji przychodzi do komorników pocztą i nie pokrywa się z terminem pobrania części opłaty stosunkowej. Trzeba byłoby więc zastanowić się, czy w takich sytuacjach termin 48 godzin liczy się od nadejścia wniosku, czy też od odbioru opłaty. Przepis mówi, że wszczęcie egzekucji następuje wraz ze złożeniem wniosku i pobraniem jednocześnie opłaty, co w bardzo wielu przypadkach się nie zdarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Proponowane przepisy stanowią wyraźnie, że w przypadku egzekucji jej wszczęcie musi być związane z pobraniem opłaty. Natomiast przy zajęciu opłata nie jest wymagana, gdyż musi ono być dokonane natychmiast, bez zbędnej zwłoki. Tylko wtedy będzie ono skuteczne. Potem można domagać się opłaty i ją uzyskać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Czyli, jeżeli mam zająć wskazany przez wierzyciela rachunek, to powinnam dokonać tego bez oczekiwania na opłatę, w ciągu 48 godzin. Natomiast przy egzekucji z ruchomości bądź nieruchomości termin 48 godzinny obowiązuje dopiero od chwili pobrania opłaty. Moim zdaniem nie wynika to wprost z treści przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Można te przepisy poprawić, tak aby stały się bardziej czytelne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Chcę tylko zwrócić uwagę, że obniżka opłat może doprowadzić do likwidacji części biur komorników. Prawdopodobnie pozostaną duże rewiry i czas pokaże, czy będzie to dobre rozwiązanie. Ponadto ustanowienie 48 godzinnego terminu dokonywania egzekucji, przy jednoczesnym wprowadzeniu odpowiedzialności dyscyplinarnej, przy jego niedotrzymaniu, też niewątpliwie odbije się na kondycji wielu biur. Jeśli chodzi o egzekucję dokonywaną wobec właścicieli samochodów, to w praktyce okazuje się, że nawet tych, na których ciąży zastaw bankowy, ani komornicy, ani wierzyciele, ani policja nie są w stanie odnaleźć. Trudno więc liczyć, że komornicy będą mogli w ciągu 48 godzin dokonać zajęcia tego majątku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Nie chodzi o to, ale o nagminną, dochodzącą do 60 proc. nieskuteczność egzekucji wobec właścicieli samochodów, a więc skierowaną wobec obywateli, których nie można zaliczyć do najuboższych. Sądzimy, że jest to spowodowane niechęcią komorników do podejmowania nieopłacalnych egzekucji. Znane są sytuacje, że komornicy, który mieli zleconą egzekucję np. trzech samochodów żądali od wierzyciela pełnomocnictwa do wskazania majątku dłużnika, a gdy ono nie przychodziło, zwracali tytuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Zgadzam się, że są to zjawiska patologiczne i samorząd inicjuje w takich sprawach postępowania dyscyplinarne. Proszę jednak zważyć, że w gronie 600 komorników, mogą się znaleźć osoby pracujące źle, ale nie można takich sądów przenosić na całe środowisko.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Zwrócę jeszcze uwagę na zmianę 1, w której przyjmuje się, że komornik, w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych, ma prawo żądać informacji związanych z osobą dłużnika od instytucji, organów, urzędów osób fizycznych i prawnych. Pragnę przypomnieć, że dotychczasowe rozwiązania dawały komornikom prawo do uzyskiwania informacji, ale w innych ustawach nie byli oni wymienieni jako podmioty do tego uprawnione. Mogę poprzeć tezę, że część komorników pracuje źle, lecz nie mogę uznać, że to jest jedyną przyczyną ich nieskutecznego działania. Przede wszystkim obowiązujące prawo, w tym zwłaszcza Kodeks postępowania cywilnego, sprawia, że komornik nie ma możliwości np. zwracania się do policji o pomoc w ustaleniu źródeł dochodu dłużnika, z wyjątkiem spraw o alimenty. Komornicy nie mogą również uzyskiwać informacji z banków o stanie kont, gdyż jest to objęte tajemnicą bankową. Nie możliwe jest również ustalenie w wydziałach komunikacji, jakie dłużnik ma zarejestrowane samochody. Reasumując, komornicy nie dysponują odpowiednimi instrumentami prawnymi, które wpływałyby na skuteczność egzekucji, i moim zdaniem, wspomniana zmiana w art. 2 niczego nie zmieni.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Powrócę jeszcze raz do omawianej kwestii wysokich dochodów komorników. Nikt nie twierdzi, że są one małe, ale przecież ich wysokość jest pochodną wielkości ściąganych zadłużeń, a jednocześnie wskazują one na to, że jeszcze więcej pieniędzy z tytułu egzekucji wpływa do budżetu państwa. Proszę wziąć pod uwagę i ten aspekt sprawy. Można naturalnie zmniejszyć dochody komorników, a tym samym zlikwidować część rewirów, ale jednocześnie trzeba mieć świadomość, że w efekcie do kasy państwowej wpłynie mniej pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Jeszcze raz postuluję aby uważnie rozważyć wszystkie argumenty za i przeciw przy wprowadzaniu poszczególnych, zaproponowanych przez Komisję zmian w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Środowisko komorników jest gotowe służyć odpowiednimi analizami i symulacjami, które pomogą w wypracowaniu zmian w ustawie, które będą adekwatne do aktualnych potrzeb i zwiększą skuteczność egzekucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Proszę mi powiedzieć, jakie są koszty prowadzenia kancelarii komorniczej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">W drugiej połowie 1999 roku te koszty średnio wynosiły średnio 22.677 zł miesięcznie na kancelarię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Jaki to jest procent w stosunku do dochodów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Nie mam takich danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Pragnę poinformować, że zmniejszenie opłat do 10 proc. spowoduje spadek wpływów do budżetu państwa z tytułu egzekucji o połowę tj. o 23 mln. zł. Natomiast jeśli komornicy przestaną być opłacani z budżetu państwa, to zaoszczędzi on na tym ok. 28 mln. zł. Czyli w efekcie budżet na tym na pewno nie straci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Ale gdyby nie to, to przecież budżet mógłby zyskać jeszcze więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Takie rozumowanie nie ma sensu, gdyż można było by np. zwiększyć koszt egzekucji i w efekcie pomnożyć wpływy do budżetu. Proszę jednak mieć świadomość, że koszty egzekucji muszą być ustalone na rozsądnym poziomie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Wcale nie występuję o to, aby koszty egzekucji ustalić na wyższym poziomie. Proszę jednak zauważyć, że my ciągle operujemy sumami, które można by uzyskać jedynie w przypadku w pełni skutecznej egzekucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Dochody do budżetu, o których wspomniałem, są liczone od realnych, a nie zakładanych wpływów z egzekucji. Komisja dlatego zaproponowała obniżenie opłaty stosunkowej do 1 proc. egzekwowanego świadczenia, ponieważ bardzo często komornik nie wykonując żadnych czynności, pobierał jedynie za zarejestrowanie sprawy 3,5 proc.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełAleksanderBentkowski">W moim przekonaniu takie postępowanie ośmieszało zarówno instytucje egzekucji, jak i całe środowisko komorników w Polsce. Jestem przekonany, że właśnie obniżenie opłaty zdopinguje komorników do skutecznego działania, gdyż stworzy pewną rywalizację pomiędzy kancelariami komorniczymi. Sądzę, że polepszy to sytuację i dlatego nie ma co straszyć upadkiem kancelarii i tym, że zabraknie komorników do ściągania alimentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzedstawicielkaKRKIwonaKarpiukSuchecka">Nie straszę, ale ostrzegam, że po wejściu w życie zaproponowanej nowelizacji część kancelarii, która zajmuje się małymi roszczeniami, nie będzie w stanie pokryć kosztów swego utrzymania. Przedstawiciele samorządu komorników współpracując nad tworzeniem obecnie obowiązującej ustawy wcale nie zakładali, iż może dochodzić do sytuacji, że ktoś będzie brał pieniądze jedynie za zarejestrowanie sprawy. Gdyby były to przypadki nagminne, to na pewno wiedzielibyśmy o nich i kierowali sprawy do postępowania dyscyplinarnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosłankaTeresaLiszcz">Ta dyskusja przekonuje mnie o tym, że propozycja nowelizacji przygotowana przez podkomisję nie jest jeszcze ostatecznie gotowa i nie powinniśmy jej dzisiaj pod dawać pod głosowanie. Trzeba się przede wszystkim zastanowić, jakie zmiany powinny być dokonane w innych ustawach, aby komornicy mieli dostęp do informacji o dłużnikach, a tym samym mogli skutecznie działać. Bez stworzenia odpowiednich instrumentów prawnych sytuacja nie ulegnie poprawie.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosłankaTeresaLiszcz">Dzisiaj jednak nie jesteśmy w stanie dodać do nowelizacji odpowiednich przepisów, którymi trzeba byłoby dokonać zmian w wielu innych ustawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Zgadzam się z postulatem, że najpierw należy komorników wyposażyć w odpowiednie uprawnienia, a dopiero potem domagać się od nich dokonywania skutecznych egzekucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełLeszekPiotrowskiniez">Podzielam pogląd, że dziś nie powinniśmy rozstrzygać o ostatecznym kształcie nowelizacji. Mam jednak poważne pretensje do samorządu komorników, że nie wykorzystał możliwości, jaką daje im jeden z przepisów ustawy, zgodnie z którym mogą oni opiniować rozwiązania prawne dotyczące ich środowiska, w tym egzekucji. Niestety przedstawiciele KRK nie byli dzisiaj przygotowani nawet do udzielenia odpowiedzi na podstawowe pytania związane z wysokością ich zarobków i kosztami utrzymania kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełLeszekPiotrowskiniez">Z własnych doświadczeń wiem, że ustawa z 1997 r. jest zła i w praktyce na jej podstawie nie można rzetelnie wykonywać zawodu komornika. Przykładowo nie ma w niej ani słowa o odpowiedzialności dyscyplinarnej.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PosełLeszekPiotrowskiniez">Swojego czasu, gdy pełniłem funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości chciałem również dowiedzieć się, ile naprawdę komornicy zarabiają. Wysłałem w tej sprawie pisma do wszystkich biur. Niestety w kilkudziesięciu przypadkach otrzymałem odpowiedzi z kancelarii, że dane o dochodach nie zostaną mi podane, gdyż objęte jest to tajemnicą. Ostatecznie dopiero po udzieleniu nagan otrzymałem interesujące mnie wyjaśnienia. Wynikało z nich, że dochody komorników są tak duże, że trudno aż było mi w to uwierzyć. Byłem w tej sprawie u minister Hanny Suchockiej i oświadczyłem, że jest to wina ustawy i wymaga ona natychmiastowej zmiany. Powołany został wtedy w resorcie specjalny zespół, którego zadaniem było wypracowanie stosownych propozycji nowelizacji ustawy. Praca została wykonana, odpowiedni projekt był przygotowany, ale później nigdy nie doczekał się on wprowadzenia na ścieżkę legislacyjną. Można powiedzieć, że gdzieś się rozpłynął i nikt więcej o nim nie słyszał. Pomimo moich usilnych starań nie udało mi się ustalić, co się z nim stało. Jednak zarówno przy opracowywaniu tamtego projektu, jak i przy rozpatrywaniu obecnego przedłożenia komisyjnego, aktualne jest pytanie, czy w obecnej sytuacji prawnej komornik może posiadać status wolnego zawodu?</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PosełLeszekPiotrowskiniez">Po pierwsze, to my, posłowie musimy podjąć w tej sprawie decyzję. Po drugie, musimy zdeklarować czy chcemy coś zmienić w ustawie i uzdrowić sytuację, dokonując choćby cząstkowych zmian w ustawie. Zdaję sobie sprawę z oporu środowiska przeciwko tym zmianom i pragnienia, aby wszystko pozostało po staremu. Uważam jednak, że należy zrobić wszystko, aby ograniczyć najbardziej patologiczne zjawiska, choćby na krótki okres, do czasu przygotowania pełniejszej nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PosełLeszekPiotrowskiniez">Proponuję, aby na następne posiedzenie Biuro Legislacyjne KS przygotowało nową, propozycję zmiany nr 1 dotyczącej upoważnienia komornika do wglądu do dokumentów dotyczących majątku dłużnika. Na marginesie dodam, że nie można utrzymywać rozwiązań, które pod pozorem ochrony danych osobowych, chronią przestępców. Chciałbym także zobowiązać Krajową Radę Komorniczą do przedstawienia danych o średnich kosztach utrzymania kancelarii komorniczej.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#PosełLeszekPiotrowskiniez">Komisja zwróci się także do Biura Studiów i Ekspertyz o przygotowanie opinii na temat, czy komornik może posiadać status wolnego zawodu i nie być związany etatem sądowym oraz sporządzenie informacji o tym, jak problem ten jest rozwiązany w innych krajach europejskich. Chcielibyśmy także dowiedzieć się, jak, poza Polską, kształtuje się procentowy udział komorników w egzekucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sugeruję, aby BSE KS wypowiedziało się na temat możliwości wykonywania przez komorników wolnego zawodu w kontekście przepisów zawartych w projekcie z druku nr 3069. Chodzi o to, że w trakcie dzisiejszej dyskusji okazało się, że trudno choćby zdefiniować, jaka jest sytuacja aktualnie sytuacja prawna komorników, czy są oni na etatach ministerialnych, czy też sądowych.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli chodzi o kwestię dostępu komorników do informacji związanych z osobą dłużnika, które są w posiadaniu instytucji, organów, urzędów oraz osób prawnych i fizycznych to sądzę, że trzeba będzie to rozpisać na zmiany w poszczególnych obowiązujących ustawach i zawrzeć oddzielnym rozdziale. Mam nadzieję, że w pracach nad tymi zmianami będziemy mogli liczyć na pomoc samorządu komorniczego. Niech KRK wskaże chociaż ustawy, które powinno się nowelizować, aby stworzyć komornikom lepsze warunki wykonywania zawodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Proszę, aby KRK skorzystała z tej propozycji współpracy. Sądzę, że dzięki temu komornicy zostaną wyposażeni w uprawnienia zbliżone do tych, którymi dysponuje policja i prokuratura.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełAleksanderBentkowski">Zamykam posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>