text_structure.xml 10.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełPawełŁączkowski">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam na naszym posiedzeniu pana marszałka Jana Króla oraz pana ministra Macieja Granieckiego. Porządek dzienny został państwu doręczony w stosownym momencie. Przypomnę, iż przewiduje on pierwsze czytanie przedstawionego przez Prezydium Sejmu projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, druk nr 1715 oraz dyskusję nad projektem przepisów ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora, przygotowanego przez pana posła Piotra Miszczuka. W części drugiej posiedzenia naszej Komisji przewidujemy jako prezydium posiedzenie zamknięte. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Skoro nie ma, to przechodząc do realizacji tego porządku dziennego, bardzo proszę pana marszałka Jana Króla o przedstawienie projektu uchwały wraz z uzasadnieniem zgodnie z pismem pana marszałka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WicemarszałekSejmuRPJanKról">Szanowni Państwo! Nowelizacja uchwały Regulaminu Sejmu RP związana jest z wejściem w życie z dniem 6 stycznia 2000 r. ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka. W związku z postanowieniami ustawy dotyczącymi powoływania Rzecznika niezbędne jest odwołanie do Regulaminu Sejmu; stąd właśnie ta inicjatywa Prezydium Sejmu, która jest wymogiem koniecznym do tego, aby Rzecznik Praw Dziecka mógł być powołany. Przypomnę tylko, iż zgodnie z art. 4 ustawy Rzecznik Praw Dziecka ma być powołany przez Sejm za zgodą Senatu, na wniosek Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu, grupy co najmniej 35 posłów lub co najmniej 15 senatorów. Natomiast szczegółowy tryb zgłaszania kandydatów na Rzecznika ma określić Regulamin Sejmu. Regulamin Sejmu w rozdziale 4 w art. 25–28 reguluje wybór oraz powoływanie i odwoływanie organów państwowych, dlatego celowe wydaje się kompleksowe uregulowanie w tym rozdziale - trybu powoływania i odwoływania Rzecznika Praw Dziecka. W związku z tym projekt uchwały zawiera niezbędne uregulowania w tym zakresie, dotyczące art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 27a ust.1. Chodzi po prostu o dodanie w art. 27 w ust. 1 i 2, po wyrazach „Rzecznika Praw Obywatelskich” wyrazów: „, Rzecznika Praw Dziecka”, a w art. 27a w ust. 1 po wyrazach „50 posłów” dopisanie wyrazów: „, a na stanowisko Rzecznika Praw Dziecka - Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, grupa co najmniej 35 posłów lub co najmniej 15 senatorów”. Jest propozycja, aby uchwała ta wchodziła w życie z dniem ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełPawełŁączkowski">W zasadzie rzecz nie budzi żadnych wątpliwości poza jedną, mianowicie, iż stale jesteśmy zmuszeni do kombinowania - mówiąc nieładnie - przy Regulaminie Sejmu. Poprzez kolejne nowelizacje ten tekst staje się coraz bardziej skomplikowany, ale trudno podejmować dyskusje z koniecznością dokonania tej zmiany. Kto z państwa chciałby się wypowiedzieć w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyMadej">To, o czym przed chwilą mówił pan przewodniczący, jest to siła wyższa. Nawet, jeżeli będzie nowy regulamin, to i tak nie unikniemy takiej konieczności; jeżeli jakaś nowa ustawa zmieni albo stworzy nowy organ, który będzie powoływany przez parlament, to te zmiany będą konieczne. Na to chyba nie ma rady. Skoro ustawa jest, a Rzecznika trzeba wybrać, to Regulamin Sejmu trzeba do tego dopasować i tak trzeba na to popatrzeć. Ta nowelizacja jest krótka i prosta; jest to minimum tego, co musiałoby być, żeby można było wybrać Rzecznika Praw Dziecka zgodnie z nową ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełPawełŁączkowski">Zastanawiam się tylko nad możliwością przeciwdziałania takim właśnie częstym, doraźnym zmianom, bo skądinąd wiem, że przygotowywany jest projekt poselski, zmiany regulaminu w zakresie funkcjonowania komisji sejmowych. Należy się spodziewać w najbliższym czasie inicjatywy zmierzającej do przywrócenia Komisji Ustawodawczej, być może, iż pod nieco inną nazwą.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełPawełŁączkowski">Jak sygnalizuje mi też grupa posłów, przygotowywany jest projekt związany z porządkiem obrad i prowadzeniem posiedzeń plenarnych. Być może, iż w najbliższych miesiącach będziemy mieli, z grubsza rzecz biorąc, jedną nowelizację miesięcznie. Nie wiem, czy w imieniu naszej Komisji, korzystając z okazji, nie mógłbym zwrócić się do pana marszałka, aby może Prezydium Sejmu zechciało stworzyć jakąś szansę na zebranie tego rodzaju uwag poselskich i zaproponować jakiś termin, jako termin nieprzekraczalny. Mogłaby wystąpić przynajmniej taka sugestia, żeby zebrać te wszystkie, takie czy inne pomysły i zamknąć sprawę przynajmniej na jakiś czas. Nie mówię akurat o tej sprawie, bo ta jest szczególna, ale wspominam o tym na kanwie tej sytuacji. Jeżeli są dojrzewające pomysły wśród posłów, aby występować z inicjatywami zmian, to dobrze byłoby, gdyby jakiś termin ustalić i zachęcić, żeby przed tym terminem nastąpiły te wszystkie pomysły. Nie wiem, czy Komisja zechce mnie poprzeć w takim apelu, bo myślę, że to tylko w kategoriach apelu do pana marszałka moglibyśmy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJerzyMadej">Komisja stoi murem za panem przewodniczącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WicemarszałekSejmuRPJanKról">Ale rozumiem, że w pierwszej sprawie jest przy-zwolenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełPawełŁączkowski">Tak, oczywiście, zaraz to przegłosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WicemarszałekSejmuRPJanKról">Jest bowiem możliwość, żeby to uchwalić jeszcze na tym posiedzeniu Sejmu. Natomiast, jeżeli chodzi o drugą sprawę, to myślę, żeby to jednak - na wniosek pana przewodniczącego - sformalizować. Prezydium Sejmu jest też tym zainteresowane. Zresztą w Prezydium również rodzą się pewne pomysły dotyczące wielu spraw, chociażby w kwestii tej instytucji, która się wytworzyła, czyli zapytań w czasie pierwszych czy drugich czytań, przeradzających się w debatę. Jest to jeden z takich przykładów, który nam nieraz sprawia wiele kłopotów w prowadzeniu obrad. Myślę więc, że Komisja ma pewien rytm pracy i propozycja tego terminu powinna paść ze strony Komisji. Prezydium na pewno do tego się przychyli i poprzez Konwent, czy odrębnie zwrócimy się jakimś pismem do klubów, z załączonym wystąpieniem pana przewodniczącego, żeby wpłynęły te dojrzewające pomysły. A więc, jak najbardziej, podejmujemy tutaj pełną współpracę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WicemarszałekSejmuRPJanKról">Myślę, że szansa na zasadnicze zmiany w regulaminie jest pod koniec kadencji albo zaraz na początku kadencji następnej. To jest taka faktyczna politycznie możliwość. W trakcie kadencji jest z tym - okazuje się - bardzo trudno.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełPawełŁączkowski">Wracając do rozpatrzenia pierwszego punktu porządku dziennego pragnę zapytać, czy są jakieś uwagi lub poprawki do wniesionego projektu zmiany uchwały Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej? Skoro nie ma, rozumiem, że Komisja w pierwszym czytaniu przyjmuje przedłożony tekst bez poprawek. Czy ktoś z państwa jest odmiennego zdania? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WicemarszałekSejmuRPJanKról">Dziękujemy bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełPawełŁączkowski">Czy ktoś z państwa chciałby na ochotnika wystąpić w tej sprawie jako sprawozdawca, czy też poprosimy starym zwyczajem - bo wiemy, że nie odmówi, gdyż ma głęboko zakodowaną odpowiednią, obywatelską postawę - pana posła Jerzego Madeja, jako naszego wewnętrznego specjalistę od spraw regulaminowych. A więc możemy powierzyć panu posłowi Jerzemu Madejowi wystąpienie w roli posła sprawozdawcy, w tej sprawie, na najbliższym - sądzę - posiedzeniu Sejmu, czyli tym rozpoczynającym się jutro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyMadej">Nie wiem, panie przewodniczący, czy nie byłoby dobrze, aby od razu wnioskować o przeprowadzenie trzeciego czytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełPawełŁączkowski">Myślę, że jest to trafna uwaga. Proszę państwa, załatwijmy to wszystko w sposób formalny.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełPawełŁączkowski">Kto z państwa jest za przyjęciem bez poprawek przedłożonego tekstu, z druku 1715? Komisja przyjęła wniosek jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełPawełŁączkowski">Kto z państwa jest za tym, aby posłem sprawozdawcą w tej sprawie był pan poseł Jerzy Madej? Przy jednym głosie wstrzymującym się, Komisja przyjęła wyżej wymieniony wniosek.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełPawełŁączkowski">Kto jest za tym, aby poseł sprawozdawca złożył od razu, w imieniu Komisji rozpatrującej projekt uchwały w pierwszym czytaniu, wniosek o niezwłoczne przejście do trzeciego czytania? Komisja przyjęła propozycję jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełPawełŁączkowski">A więc Komisja przyjęła wszystkie poddawane pod głosowania wnioski.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełPawełŁączkowski">Proszę państwa, po krótkiej przerwie przejdziemy do drugiego punktu naszego porządku dziennego. Będzie to część zamknięta posiedzenia. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>