text_structure.xml
18.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanWyrowiński">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanWyrowiński">Na ostatnim posiedzeniu trwała długa dyskusja dotycząca poprawki szóstej. Po konsultacjach doszliśmy do wniosku, że Komisje w głosowaniu muszą odnieść się do jej zasadności. Kwestionowany był fakt wyjścia przez Senat poza regulacje proponowane przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławStec">Nie rozumiem, dlaczego mamy wracać do tego tematu, jeśli Komisje stwierdziły, że ta poprawka jest niekonstytucyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanWyrowiński">Komisje nie podjęły decyzji w tej sprawie i dlatego musimy poddać pod głosowanie tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanWyrowiński">Kto z posłów opowiada się za tym, aby poprawkę szóstą uznać za niezgodną z zasadami procesu legislacyjnego?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedział się 1 poseł, 14 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SenatorJózefFrączek">Od kiedy Komisje uzyskały uprawnienia przysługujące Trybunałowi Konstytucyjnemu? Komisje mogły przyjąć lub odrzucić poprawkę, a nie orzekać o jej zgodności z konstytucją.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJanWyrowiński">Ta sprawa nie jest do końca uregulowana w regulaminie, jednak na podstawie dyskusji doszliśmy do takiego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławPawlak">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJanWyrowiński">Poprawka szósta wiąże się z poprawkami ósmą i dziewiątą, zatem odnieśliśmy się w głosowaniu do wszystkich trzech poprawek.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dziesiątej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Przyjęcie poprawki oznaczać będzie, że o przetargu ograniczonym będzie decydować izba rolnicza. Zwracam uwagę, że izba nie ponosi żadnej odpowiedzialności za realizację zadań Agencji z zakresu polityki państwa. Senatorowie zapomnieli o tym, że przetargi ograniczone są skierowane nie tylko do rolników ale do osadników w ramach realizacji rządowego programu osadnictwa oraz repatriacyjnego. W związku z tym wnosimy o odrzucenie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBogdanPęk">Sądzę, że w przypadku realizacji tych programów mogą się wypowiadać izby rolnicze, na terenie których odbywa się ten proces. Uważam, że odsuwanie izb rolniczych od podejmowania decyzji jest niezasadne, jeśli mamy mówić o samorządzie w interesie państwa i dlatego będę głosował za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanWyrowiński">Zwracam uwagę, że zgodnie z poprawką przetarg będzie można ogłosić, jeśli będzie wniosek właściwej terytorialnie izby rolniczej. Gdyby wprowadzono łagodniejszą formę opinii to mielibyśmy do czynienia z inną sytuacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławKalemba">Samorządy i izby rolnicze mają zbyt mało kompetencji. W moim przekonaniu izby rolnicze doskonale rozumieją interesy osadników i repatriantów i dlatego opowiadam się za poparciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 12 posłów, 13 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki jedenastej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławKopeć">Poprawka zmierza do tego, aby w przetargu mogły uczestniczyć tylko osoby zamieszkałe na terenie gminy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanWyrowiński">Istotą jest zawężenie grona osób, które mogą wziąć udział w przetargu ograniczonym.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Wprowadzenie tej poprawki wyeliminuje osadników, ponieważ istotą osadnictwa jest przemieszczenie mieszkańców oraz repatriantów.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełBogdanPęk">Od lat mówimy o potrzebie osadnictwa i sprowadzania repatriantów pochodzenia polskiego. Chciałbym się dowiedzieć ile osób skorzystało z takiej możliwości z zasobów Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">W przypadku repatriantów było to niewiele przypadków, jednak do tej pory jeśli repatrianci chcieli uzyskać dzierżawę, to musieli startować w przetargu nieograniczonym.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanWyrowiński">Jeśli przyjmiemy tę poprawkę, to praktycznie realizacja prawa wobec osób spełniających warunki osadnictwa i repatriacji jest niemożliwa, jeśli nie będą mieszkały w danych gminach.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełStanisławKalemba">Problem polega na tym, że chłopi są wyeliminowani z przetargów dotyczących terenów przyległych do ich własności tylko z tego powodu, iż w przetargu biorą udział osoby nie związane z rolnictwem i wykupują grunty. Poprawka daje szansę rolnikom.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJanWyrowiński">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 16 posłów, 10 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwunastej, która dotyczy normy powierzchniowej. Senat zaproponował zniesienie tej normy.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 14 posłów, 14 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki trzynastej, w której zaproponowano rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do udziału w przetargu ograniczonym o spółki utworzone przez pracowników byłych PGR.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W poprawce nie określono, jakie spółki mogą brać udział w przetargu. Mam nadzieję, że chodzi tylko o takie, które biorą udział w obrocie handlowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrezesAWRSPAdamTański">Z punktu widzenia równości stron nie mamy żadnych zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełAdamBiela">Niezależnie od typu spółki, ten przepis ma znaczenie ogólne.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka jednomyślnie uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki czternastej, polegającej na zmianie redakcyjnej. Ponieważ Komisje odniosły się pozytywnie do podobnej poprawki Senatu, to sądzę, że powinniśmy podjąć podobną decyzję.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka jednomyślnie uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki piętnastej, dotyczącej zasady ustalania oprocentowania należności, których spłata została odroczona lub rozłożona na raty.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrezesAWRSPAdamTański">Z trzech powodów jesteśmy przeciwni tej poprawce. Do tej pory Agencja stosowała stopę w wysokości L oraz 2-krotności stopy redyskonta. Dzięki temu dzierżawcy byli zainteresowani terminowym spłacaniem należności. W innym przypadku mogliśmy stosować większe oprocentowanie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrezesAWRSPAdamTański">Nabywcy mieszkań korzystali ze stopy w wysokości 1/5 stopy redyskonta. Jeśli nie zmienimy ustawy w tej części, to nabywcy mieliby podwyższoną stopę.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrezesAWRSPAdamTański">Nasi klienci rozliczają się często należnościami i mieliby prawo naliczać odsetki według wyższej stopy. Powstałaby nierówność stron ze stratą dla budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania. Poprawka piętnasta i szesnasta muszą być głosowane łącznie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełJanWyrowiński">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawki jednomyślnie nie uzyskały rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dziewiętnastej, dotyczącej wprowadzenia normy obszarowej dzierżawionego gruntu. Dla jednej osoby fizycznej wynosić ona będzie 500 ha, dla spółki prawa handlowego 1500 ha. Przedłużenie dotychczasowych umów najmu i dzierżawy będzie ograniczone do powierzchni ograniczonej w ust. 5.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PosełJanWyrowiński">Podobna poprawka poselska nie uzyskała poparcia.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 18 posłów, 12 było przeciw, nikt z posłów nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrezesAWRSPAdamTański">Zwracam uwagę, że przyjęta poprawka jest przeciwko rolnikom, ponieważ ograniczenie powierzchni dzierżawy dotyczy spółek i spółdzielni rolniczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanWyrowiński">Potwierdzam, że ta poprawka wprowadza ograniczenie tylko dla rolników. Daję ten argument do namysłu przed ostatecznym głosowaniem na forum Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">W poprawce napisano, że wypowiedzenie umowy dzierżawy dotyczącej części nieruchomości pociąga za sobą odpowiednie zmniejszenie czynszu. Nie wskazujemy jednak na jego wysokość.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania. Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 26 posłów, 2 było przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że poprawka uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej pierwszej, dotyczącej zmiany wysokości czynszu w przypadku znacznej zmiany warunków gospodarowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrezesAWRSPAdamTański">Wnosimy o odrzucenie tej poprawki ze względu na to, że warunki dzierżawy są wyznaczane na publicznym przetargu i dlatego wprowadzanie do tego systemu warunku uznaniowości jest niebezpieczne. Z jednej strony w przypadku depresji Agencja znajdowałaby się pod naciskiem, z drugiej strony w przypadku koniunktury musiałaby podwyższać czynsz. Te sprawy są elastycznie rozstrzygane w Kodeksie cywilnym. Agencja przesuwała już terminy płatności i umorzyła część czynszu, co miało miejsce w 1998. Nawet w przypadku załamania cen art. 357 dopuszcza możliwość renegocjowani czynszu. Wprowadzenie takiego szerokiego przepisu w tej ustawie podważa charakter przetargu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaKrzysztofŁaszkiewicz">Jesteśmy przeciwni tej poprawce także z tego względu, że może to doprowadzić do nieograniczonego negocjowania czynszu ustalonego w czasie przetargu. Nikt nie jest w stanie powiedzieć jakie straty osiągnie z tego powodu Agencja.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Ten zapis może prowadzić do sytuacji korupcyjnych. W ustawach musimy unikać przepisów, które mogą wywołać takie skutki.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełBogdanPęk">Ta poprawka nie ma charakteru nakazowego. Stwarza możliwość i bez zgody Agencji nie stwarza zagrożenia, natomiast jest gwarancją dla dzierżawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełJanWyrowiński">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedział się 1 poseł, 26 było przeciw, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki dwudziestej drugiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofŁaszkiewicz">W przypadku tej poprawki zdajemy się na decyzje posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Senat wykroczył poza swoje uprawnienia, ponieważ Sejm odnosił się do ustawy z 19 października 1991 r. natomiast Senat do jednej ze zmian tej ustawy z 29 grudnia 1993 r. Artykuł 17 ustawy ma brzmienie: „Do czasu uregulowania w odrębnej ustawie form zadość uczynienia z tytułu utraty mienia i zasad przywracania własności osobom, które na podstawie art. 81 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości, złożyły wnioski o zaliczenie wartości mienia nieruchomego pozostawionego poza granicami kraju w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r., nie zalicza się wartości tego mienia na pokrycie ceny sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład zasobów własności rolnej Skarbu Państwa.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzedstawicielkaAWRSPDanutaDemianiuk">Wykreślenie tego przepisu nic nie oznacza, ponieważ sprawa zadłużeń regulowana jest w ustawie o gospodarce nieruchomościami w art. 212 i 213.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Obecnie toczy się dyskusja nad zmianą ustawy o gospodarce nieruchomościami i rozszerzeniem zakresu wysokości rekompensaty osobom, które pozostawiły mienie poza granicami Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJanWyrowiński">Przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PosełJanWyrowiński">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem poprawki?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PosełJanWyrowiński">W głosowaniu za przyjęciem poprawki nie opowiedział się nikt z posłów, 26 było przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PosełJanWyrowiński">Stwierdzam, że poprawka nie uzyskała rekomendacji Komisji.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PosełJanWyrowiński">Proponuję, aby funkcję sprawozdawcy pełnił poseł Stanisław Kopeć. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#PosełJanWyrowiński">Dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>