text_structure.xml 41.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanLityński">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich przybyłych na nasze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanLityński">W imieniu prezydium Komisji proponuję rozszerzyć porządek obrad o jeden punkt, który będzie rozpatrywany jako punkt pierwszy. Punkt ten jest następujący - rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanLityński">Rozumiem, iż przedstawiciel Senatu jest obecny na sali.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanLityński">Jest to dosyć klarowna ustawa i nie potrzebują państwo dodatkowego czasu, aby zaznajomić się z nią.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJanLityński">Nie widzę sprzeciwów, więc uważam, iż porządek obrad został rozszerzony.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJanLityński">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorGenowefaFerenc">Senat rozpatrując ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadził do jej tekstu dwie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SenatorGenowefaFerenc">Poprawka nr 1 - uzupełnia pierwsze zdanie w art. 1 pkt 1 o brakujące wskazanie, że chodzi o ust. 1 w art. 21 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SenatorGenowefaFerenc">Poprawka nr 2 - usuwa błąd polegający na użyciu niewłaściwej formy gramatycznej. Jest to poprawka porządkowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanLityński">Czy są uwagi do poprawki nr 1? Nie widzę. Uznaję, iż poprawka nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJanLityński">Czy są uwagi do poprawki nr 2? Widzę, iż zgłasza się przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Poprawka nr 1 jest ewidentnie naszym błędem, za który przepraszamy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W drugiej poprawce Senat zastąpił jeden imiesłów drugim imiesłowem - wyraz „wypłaconych” zastąpiono „wypłacone”.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne konsultowało to ze swoimi językoznawcami. Początek pierwszego ustępu brzmi: „Wolne od podatku dochodowego są kwoty finansowe”. Jest to najważniejsze stwierdzenie, że „kwoty są wolne”. Chodziło nam o podkreślenie sformułowania „ze środków pomocy społecznej wypłaconych”. Jeżeli użylibyśmy sformułowania „środków”, to wtedy można byłoby zastosować „wypłacone”.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Decyzja w tej kwestii należy do państwa. Proszę zauważyć, że nie popełniliśmy żadnego błędu gramatycznego. Przypominam, iż konsultowaliśmy to z sejmowymi językoznawcami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SenatorGenowefaFerenc">Chciałabym zwrócić uwagę, że rozpatrując tę poprawkę, pracownicy Ministerstwa Gospodarki poparli stanowisko Senatu, ponieważ przy rozliczeniach kwoty podatku chodzi o kwoty wypłacone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanLityński">Trudno jest dyskutować nad gramatyką. Proponuję, abyśmy przegłosowali tę kwestię, rozpatrując, do czego odnosi się imiesłów - czy do pierwszego rzeczownika, czy do drugiego.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanLityński">Kto z państwa opowiada się za poprawką Senatu?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanLityński">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 17 posłów, 2 było przeciwnych, a 10 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJanLityński">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PosełJanLityński">Przechodzimy do następnego etapu, do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMaciejManicki">Zgłaszam kandydaturę posła Lityńskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJanLityński">Przyjmuję kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełJanLityński">Czy ktoś jest przeciwny tej kandydaturze? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełJanLityński">Przechodzimy do punktu drugiego - pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górników i ich rodzin. Rozumiem, iż pan poseł Kisieliński jest gotów zreferować problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanKisieliński">Jak wszystkim wiadomo, wprowadzana jest reforma górnictwa węgla kamiennego w Polsce. Jednym z głównych założeń projektu jest zmniejszenie zatrudnienia w kopalniach węgla kamiennego o 118 tys. osób.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanKisieliński">Grupa parlamentarzystów wychodząc naprzeciw temu programowi postawiła znowelizować ustawę emerytalno-rentową górników i ich rodzin o kilka podstawowych spraw.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanKisieliński">Górnictwo jest jedyną branżą, w której służba wojskowa jest traktowana jako kara. Osoby pracujące pod ziemią, jako wybitni specjaliści musiały odrabiać służbę wojskową. Tak jest i obecnie.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełJanKisieliński">Górnictwo jest jedyną z branż, w której trzeba odpracowywać zwolnienia lekarskie powyżej 35 dni w roku. Nie chodzi tutaj o wypadki przy pracy i choroby zawodowe - mówimy tutaj np. o wrzodach. Jest to często spotykane w górnictwie. Wnosimy poprawki likwidujące ten stan rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełJanKisieliński">Kolejnym problemem w nowelizacji ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym górnictwa to kwestia mówiąca o tym, że osoby bezpośrednio dozorujące pracę w górnictwie na przodkach i w pewnym wymiarze godzin posiadają inny przelicznik, aniżeli osoby, które dozorują. Przelicznik pracownika fizycznego wynosi 1,8, a osoby dozorującej wynosi 1,5. Proponujemy podnieść ten wskaźnik do wysokości 2,8.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PosełJanKisieliński">Kolejny problem to zaliczenie jednej kadencji, 4 lat dla ludzi z wyboru, czyli związkowców na stanowiskach zakładowego społecznego inspektora pracy. Mówimy tutaj o możliwości zaliczenia tego okresu do emerytury bez względu na wiek.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PosełJanKisieliński">Kolejną sprawą jest zmiana przelicznika emerytalnego w kopalniach odkrywkowych siarki dla grupy 140 osób w ciągu technologicznym.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PosełJanKisieliński">Ostatnim problemem jest zaliczenie do pracy górniczej osób wykonujących roboty tunelowe oraz budowy głębinowe. Proponujemy dopisanie wyrazów „przy zastosowaniu techniki górniczej”.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PosełJanKisieliński">Gdyby Sejm uchwalił ten projekt, to ok. 1500 osób mogłoby skorzystać z możliwości odejścia na wcześniejszą emeryturę. Zmniejszyłoby to wielkość bezrobocia, które powstanie w kopalniach węgla kamiennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanLityński">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielZwiązkuZawodowegoSierpieńJanuszGańko">Dziękuję za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie. Do zaproszenia powinien być dołączony druk, który ma być konsultowany z nami, abyśmy mogli zapoznać się z tematem. Nie posiadamy do tej pory tej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanLityński">Zaznaczam, że nie mamy takiego obowiązku. Przy następnym zaproszeniu wyślemy taki druk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełHelenaGóralska">Moje pytanie kieruję do posła wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełHelenaGóralska">Niezrozumiałe są dla mnie niektóre kwestie. Pan poseł Kisieliński mówił, iż górnicy są jedyną grupą, która musi odpracowywać chorobę powyżej 35-dniowego zwolnienia, a także służbę wojskową. Proszę o wyjaśnienie o co tutaj chodzi, gdyż pierwszy raz słyszę, że górnicy muszą odpracowywać służbę wojskową lub 36-dniowe zwolnienie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełHelenaGóralska">Dlaczego pan uważa, że okres sprawowania mandatu posła powinien być zaliczany do okresu pracy górniczej stale w pełnym wymiarze godzin? Czy pan uważa, iż praca, którą wykonujemy, powinna być tak samo zaliczana jak praca górnicza pod ziemią? Proszę o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWładysławStępień">Chciałbym uzupełnić wypowiedź posła Kisielińskiego, w kwestii propozycji nowelizacji art. 5 ust. 7 pkt 4, związanego z rozstrzygnięciami emerytalnymi w górnictwie odkrywkowym siarki.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełWładysławStępień">Kopalnia siarki, w której pracownicy posiadają prawo do emerytur górniczych, znajduje się w stanie likwidacji, a ciąg technologiczny 140 osób, to ludzie z przeróbki, która nie istnieje. Osoby te wykonują prace związane z likwidacją kopalni i ten problem nigdy nie zostanie rozstrzygnięty, ponieważ zakład produkcji siarki i górnictwo odkrywkowe jest likwidowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełStanisławSzwed">Pytanie kieruję do posła sprawozdawcy. Czym pan poseł się kierował, że zapisano okres sprawowania mandatu posła lub senatora do 4 lat? Z czego to wynika? Od czego to zależy? Czy zależy to od kadencyjności?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanLityński">O ile pamiętam, pan poseł Kisieliński jest posłem trzecią kadencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Wydaje mi się, iż uzupełnienia są przekonujące. Wszystko wydaje mi się jasne, jeżeli chodzi o kadencyjność, prace tunelowe w metrze itd.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Niezrozumiałe jest dla mnie uzasadnienie związane z zasadniczą służbą wojskową. Nie znamy liczb, lecz wiadomo mi, iż niewielka liczba górników odbywała tę służbę, gdyż pozostała część była zwolniona. Nie jestem przekonany, czy należy zwolnić te osoby ze służby wojskowej, gdyż jest to zjawisko powszechne i obowiązkowe, z którego tylko wyjątkowo powinno się zwalniać osoby. Osoba ucząca się także traci kilka lat, zanim rozpocznie pracę w górnictwie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Czy nie lepiej pozostawić ten obowiązek w górnictwie, gdyż przez okres dwóch lat, podczas odbywania służby wojskowej, ten młody człowiek nie będzie przebywał w warunkach szkodliwych dla zdrowia. Problem ten wydaje mi się wątpliwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełPawełNowok">Pracownik wojskowy posiada ograniczony okres pracy i odchodzi na wcześniejszą emeryturę. Przyznaliśmy rewaloryzację wojsku, a teraz równamy wojsko ze szkołą. Niesprawiedliwością jest to, iż okres ten nie jest zaliczany do emerytury. Jest to pomylenie pojęć.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełPawełNowok">W uzasadnieniu rządu jest zapisane, iż jest opłacona jednostkowa składka ubezpieczeniowa. Niestety, nie jest tak, gdyż jest ona kilkakrotnie wyższa w górnictwie. Nie mówimy tutaj o procencie, tylko o składce, a nie jest ona jednakowa. Problem ten wygląda inaczej, aniżeli jest on przedstawiony.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełPawełNowok">Jeżeli chodzi o pierwszy punkt, to jest to przeoczenie w pierwszej ustawie i chodzi nam o skorygowanie poprzedniej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełPawełNowok">Drugi punkt powinien być poddany do dyskusji, a nie pierwszy. Bez przerwy poruszano temat dotyczący osób nadzorujących i przeliczników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanKisieliński">Nowelizacja tej ustawy ma na celu to, aby górnicy mogli skorzystać z możliwości odejścia na emeryturę bez względu na wiek. Sytuacja w tej chwili wygląda następująco. Zwykła osoba mogłaby być zwolniona przez reklamowanie poprzez kopalnie. Osoba ta po przepracowaniu 25 lat mogłaby ubiegać się o emeryturę bez względu na wiek.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełJanKisieliński">Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja wtedy, gdy był to specjalista technik, gdyż kopalnia nie mogła go wybronić i osoba ta odchodziła. Następowała luka czasowa i bez względu na wiek osoba ta musiała odpracować znowu 25 lat pracy stałej w pełnym wymiarze. Drugi pracownik musi odpracować dwa lata służby wojskowej i później odchodzi na emeryturę aniżeli pierwszy pracownik, o którym wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełJanKisieliński">Proszę zauważyć, iż w nauczycielstwie jest to rozwiązane w następujący sposób, że w momencie podpisania angażu i po przepracowaniu określonego czasu, przechodzimy na emeryturę. Wszystkie okresy, np. pobyt w wojsku, zwolnienie lekarskie, urlop zdrowotny nie muszą być odpracowane przez nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PosełJanKisieliński">Podobnie jest, jeżeli chodzi o kwestię zwolnień powyżej 35 dni. Paradoksem jest to, iż jeżeli porówna się dwóch górników - nieuczciwego i uczciwego, to dojdzie się do ciekawych wniosków. Nieuczciwy pracownik, który przez cały okres pracy co roku będzie korzystał z tych 35 dni, uzyska ok. dwa lata i trzy miesiące w całej pracy górniczej. Tego się nie odlicza. Pracownik uczciwy, który np. zachoruje na gościec itp. musi odpracować okres przebywania na dwóch zwolnieniach lekarskich. Tamten nie musi tego robić.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PosełJanKisieliński">Kolejny problem, dlaczego mówimy o zaliczeniu jednej kadencji, a nie dwóch czy trzech. Jest to spowodowane tym, że wcześniejsze uzgodnienia z ministrem pracy i polityki socjalnej zaznaczały, iż można zaliczyć jedną kadencję. Proponujemy to usankcjonować i nie traktować tego jako specjalny wyjątek, tylko jako normalną możliwość, która istnieje.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PosełJanKisieliński">Związki zawodowe nie wnosiły o poszerzenie tego na większą liczbę kadencji, dlatego utrzymaliśmy 4 lata.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PosełJanKisieliński">Podobnie jest w kwestii parlamentarzystów - nie próbujemy porównać pracy górników z pracą parlamentarzystów. Jest to możliwość zaliczenia kadencji poselskiej do wcześniejszej emerytury bez względu na wiek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanLityński">Jak wiadomo, ustawa o zaopatrzeniu emerytalnym górników przewiduje, iż górnicy mogą przechodzić na wcześniejszą emeryturę z większymi współczynnikami. Co to oznacza? Oznacza to, iż społeczeństwo zdecydowało się dać górnikom tego typu uprawnienia.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełJanLityński">Społeczeństwo płaci górnikom za pracę, natomiast nie płaci im za przebywanie w Sejmie, odbywanie służby wojskowej czy chorobę powyżej 35 dni, gdyż w tym okresie górnik nie wydobywa węgla. Społeczeństwo dało takie uprawnienie tym osobom, które wydobywają węgiel w trudnych warunkach. Uważam, że te uprawnienia się należą tym osobom, które wydobywają węgiel, natomiast nie należą się tym osobom, które tego nie dokonują. Pracując w Sejmie nie wydobywa się węgla.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMaciejManicki">Propozycje przedstawione przez posłów wnioskodawców są kontrowersyjne. Proponowałbym, abyśmy przejrzeli przepisy ustawy, a znajdziemy w nich przepisy podobne do tych, które dzisiaj proponujemy, poprzez nowelizację. Dla przykładu podam, iż przepis art. 2 ust. 2 pkt 4 mówi, że „zatrudnienie przy innych pracach, nie dłuższe niż pięć lat, do których pracownicy wykonujący prace określone w ust. 1 przeszli w drodze wyboru albo zlecenia jednostki nadrzędnej”.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełMaciejManicki">Niewątpliwie można byłoby dołączyć do tego funkcję posła, gdyby był zatrudniony, ale przypominam, iż posłowie nie mają stosunku pracy i ich status nie jest określony. Rozumiem, iż jest to pewnego rodzaju doprecyzowanie mówiące o tej funkcji. Nie wszyscy posłowie będą mogli z tego skorzystać np. posłowie ziemi szczecińskiej.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PosełMaciejManicki">Chodzi tutaj o zasadę, iż jeżeli ktoś jest zatrudniony i pracuje w kopalni pod ziemią, a zarazem został wybrany do pełnienia tej zaszczytnej funkcji poselskiej, to nie może on tracić ze swojego statusu zawodowego profitów, które posiada z zatrudnienia pod ziemią.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PosełMaciejManicki">Podobnie jest w kwestiach służby wojskowej.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PosełMaciejManicki">Niektóre z tych rozwiązań są mniej kontrowersyjne niż sprawa kopalni siarki. Myślę, iż w tym gronie i składzie liczebnym nie jesteśmy w stanie tych spraw przeanalizować, a także rozstrzygać.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PosełMaciejManicki">Proponuję powołanie podkomisji, która rozpatrzy te kwestie podczas dyskusji z ekspertami i stroną rządową i przygotuje ewentualne sprawozdanie na posiedzenie połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PosełMaciejManicki">Proszę to potraktować jako wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Przychylając się do stanowiska posła Manickiego, chciałabym zwrócić uwagę i wynika to z faktu, iż nie dalej jak wczoraj rozmawiałam z członkami Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, nie wdając się w merytoryczną zawartość projektu ustawy, tylko samego statusu posła, gdzie okazało się, iż poseł znajduje się w stosunku pracy.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Część posłów z Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich stwierdziła, iż tak jest, a inni że nie. Ta rozbieżność, która występuje wśród członków Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich jest bardzo istotna.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Tego typu opinia jest bardzo pomocna, gdyż nie zawieramy umowy o pracę, tylko obowiązuje nas ustawa o wykonywaniu obowiązków posła, natomiast nie posiadamy czegoś takiego jak „umowa o pracę”.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Do dzisiaj nie wiem, czy wybór posła jest określeniem stosunku pracy. Nie pobieramy wynagrodzenia, lecz uposażenie - są to dwie różne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełAlicjaMurynowicz">Dlatego przychylając się do wniosku, o powołanie podkomisji, wnoszę o zasięgnięcie opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, aby sprawa została wyjaśniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Niepotrzebnie skupiliśmy się na problemie związanym z funkcjonowaniem stanowiska posła - górnika, jego uprawnień do emerytury. Sądzę, iż pozostały nie rozstrzygnięte ważniejsze kwestie. Myślę, że kwestia poselska jest bardzo dobrze rozwiązana w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Tam te kwestie są dobrze opisane i nie powinno być żadnych problemów, jeżeli chodzi o przywileje wynikające z określonego zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Uważam, że w tej nowelizacji powinniśmy uregulować kilka nonsensów, które funkcjonują od wielu lat. Powinniśmy wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu społecznemu, polegającemu na tym, iż w procesie restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego istnieje potrzeba zagwarantowania przyszłości wielu tysiącom pracowników górnictwa. Osoby te będą mogły odejść na emeryturę, a to zaopatrzenie pozwoli im myśleć o przyszłości i zabezpieczy ich na poziomie minimalnym.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Sądzę, iż rząd zajmie pozytywne stanowisko w tej części nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Szczegółowy nacisk kładę na uregulowanie nonsensu, polegającego na tym, że górnicy wykonujący roboty terenowe przy budowie metra, mają uprawnienia do wcześniejszej emerytury, a górnicy wykonujący metro w Algierze nie posiadają takich uprawnień. Jest to nonsensowne i nie do przyjęcia w cywilizowanym świecie. Nie może być podziału na górników pracujących w kraju i za granicą.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Proszę o rozstrzygnięcie uregulowania kwestii zaliczania do 25 lat pracy pod ziemią robót tunelowych, w których zastosowana jest technika górnicza.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Powracając do górników odbywających służbę wojskową zaznaczam, iż faktem jest, iż te osoby powracają do kopalni, zachowując wszelkie inne uprawnienia wynikające ze stosunku pracy, oprócz uprawnienia do wcześniejszego odejścia na emeryturę poprzez zaliczenie tego okresu do stażu pracy.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Jest to kwestia, którą należałoby uregulować zgodnie z oczekiwaniami wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Nie wiem, czy konieczne jest powołanie podkomisji celem uregulowania tej ustawy, gdyż wydaje mi się, iż jest ona tak prosta, że powołanie podkomisji jest przesunięciem w czasie nowelizacji, która została przedłożona Komisji.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Jestem przeciwny powołaniu podkomisji. Proponuję, abyśmy przeszli do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaPracyiPolitykiSocjalnejPrzemysławŻółtowski">Problem uprawnień emerytalnych związanych ze szczególnymi warunkami pracy, jest problemem złożonym. Nie jest to prosta sprawa, gdyż nie dotyczy tylko jednej branży.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzedstawicielMinisterstwaPracyiPolitykiSocjalnejPrzemysławŻółtowski">Problem ten - zdaniem rządu - wymaga rozpatrzenia w ramach prac nad podjętą i zaawansowaną formą ubezpieczeń. W ocenie rządu, wycinkowe ograniczone decyzje utrudniają zrealizowanie w przyszłości założeń reformy.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzedstawicielMinisterstwaPracyiPolitykiSocjalnejPrzemysławŻółtowski">Istotnym założeniem jest powiązanie wysokości świadczenia z wysokością składki. Podejmowanie wyrywkowych decyzji nie jest właściwe. Rząd proponuje nie przyjmować projektowanych rozwiązań w formie wycinkowej nowelizacji branżowej ustawy emerytalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanLityński">Czy ktoś jeszcze chce złożyć jakiś wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJanKisieliński">Jestem zaskoczony postawą strony rządowej, gdyż proponowana reforma ma objąć osoby 30-letnie, natomiast my rozmawiamy o osobach, które nabyły prawa do emerytury - to są ludzie z 20-letnim stażem w górnictwie.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełJanKisieliński">Jeżeli przedstawiony zostaje program restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego, według którego mamy zwolnić 118 tys. osób, to twierdzę, iż gorzej będzie, jeżeli te osoby będą korzystały z zasiłków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanLityński">Rozumiem, iż pan poseł ustosunkowuje się do wniosków, które zostały postawione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełJanKisieliński">Ustosunkowując się do wniesionych wniosków, wnoszę o jak najszybsze rozpatrywanie tego problemu, gdyż wyhamowywanie prac do niczego nie doprowadza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMaciejManicki">Mój wniosek nie ma na celu hamowania tej sprawy. Jego przyjęcie oznacza przejście do procedury drugiego czytania, gdyż podkomisja pracuje w ramach drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełMaciejManicki">Ośmielam się stwierdzić, iż w czasie dzisiejszego posiedzenia nie jesteśmy w stanie zamknąć drugiego czytania, gdyż projekt posiada uchybienia od strony legislacyjnej. Nie wypowiadał się w tej kwestii przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PosełMaciejManicki">Pozostają pewne problemy. W uzasadnieniu mówi się o skreśleniu pkt. 1 ust. 2 w art. 5, a tekst tego nie obejmuje.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PosełMaciejManicki">Zagłębiając się w tekst dotyczący kopalni siarki można stwierdzić, iż wcinamy się w środek zdania w taki sposób, że jego dalsza część przestaje być sensowna. Tego typu kwestie powinny być rozstrzygnięte w procedurze, która to umożliwia.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PosełMaciejManicki">Mój wniosek dotyczący powołania podkomisji jest niczym innym, jak zamknięciem procedury pierwszego czytania, przejście do drugiego. Decyzja o powołaniu podkomisji będzie świadczyła o tym fakcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">Sądzę, iż decyzja o powołaniu podkomisji jest procedurą drugiego czytania. Nawoływałem do przejścia do drugiego czytania, a więc jest to słuszne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJanLityński">Powołanie podkomisji nie jest przejściem do drugiego czytania, gdyż po pracy podkomisji istnieje możliwość odrzucenia projektu ustawy w pierwszym czytaniu. To nie jest przejście do drugiego czytania, są to dwie różne procedury.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełJanLityński">Czy wycofuje pan swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełRyszardZbrzyzny">W takim przypadku nie wycofuję mojego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanLityński">W takim wypadku przejdziemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJanLityński">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem propozycji posła Zbrzyznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Drugie czytanie nie jest rozpatrywane w Komisji, jest sprawozdaniem do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanLityński">Przepraszam, zrobiłem błąd - jedyne, co możemy uczynić, to przejście do rozpatrywania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Pierwszym wnioskiem był wniosek posła Manickiego i to poddałbym pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Gdy wniosek nie uzyska poparcia, to Komisja przejdzie do rozpatrywania w pierwszym czytaniu artykułu po artykule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJanLityński">Pan poseł ma rację, przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełJanLityński">Kto opowiada się za wnioskiem posła Manickiego o powołanie podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PosełJanLityński">W głosowaniu za przyjęciem wniosku opowiedziało się 21 posłów, 5 było przeciwnych i 2 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PosełJanLityński">Stwierdzam, iż wniosek posła Manickiego został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PosełJanLityński">Pozostaje nam powołanie składu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Poseł wnioskodawca powinien zasugerować, iluosobowa ma być ta podkomisja.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Proponuję skład 5-osobowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanLityński">Uważam, iż powinna być parzysta liczba, gdyż z każdej Komisji powinno być tyle samo przedstawicieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełHelenaGóralska">Proponuję 8-osobowy skład podkomisji - 4 osoby z jednej Komisji i 4 z drugiej. Skład powinien być udzielony wedle parytetu klubowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJanLityński">Czy ktoś zgłasza inną propozycję? Nie widzę. Ustalamy skład podkomisji 8-osobowy. Trudno jest ustalić parytet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełHelenaGóralska">Proponuję więc po jednej osobie z klubu, lecz to już nie jest parytet. Wycofuję swoją prośbę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJanLityński">Do składu podkomisji zostali zgłoszeni następujący posłowie: Maciej Manicki, Zbigniew Senkowski, Kazimierz Milner, Jacek Swakoń, Stanisław Brzózka, Henryk Wujec i Ewa Tomaszewska. Zostało zgłoszonych 7 posłów.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełJanLityński">Czy chcą państwo zachować parytet Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełMaciejManicki">Sprawa parytetu podkomisji nie jest najistotniejsza, gdyż podkomisja przygotowuje wszystko w układzie wariantowym, a rozstrzygać będą Komisje.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PosełMaciejManicki">Nie ma sensu sztucznie dobudowywać, gdyż później powstanie problem związany z frekwencją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełRenataSzynalska">Jeżeli nie został zachowany parytet, to proponuję, by w tej podkomisji pracował poseł Marek Dyduch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełJanLityński">Zostało zgłoszonych 8 osób.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PosełJanLityński">Czy ktoś zgłasza dalsze kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PosełJanLityński">Kto opowiada się za powołaniem podkomisji w tym składzie?</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PosełJanLityński">W głosowaniu skład podkomisji został zatwierdzony jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PosełJanLityński">Zamykam drugi punkt porządku dziennego i przechodzimy do trzeciego punktu - sprawo-zdanie podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz zmianie niektórych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełHelenaGóralska">Proponuję zdjęcie tego punktu z porządku obrad, ponieważ wymaga on dopracowania w ramach koalicji. Składam taki wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełJanLityński">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie tego wniosku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełEwaTomaszewska">Jestem przeciwna temu wnioskowi, gdyż druki projektów i kolejnych zmian były dostępne, każdy, kto miał chęć, zainteresować się przebiegiem prac podkomisji, miał taką możliwość. Wydaje mi się, iż kiedy istnieje opracowanie podkomisji, składanie takiego wniosku przekreśla pracę tej podkomisji i jest to lekceważenie wszystkich, którzy zajmowali się tym problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przepraszam za spóźnienie, lecz zakończyłem przemawiać w debacie plenarnej.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Dwukrotnie rozmawiałem z premierem Balcerowiczem, który przekazał mi następującą informację, że pan premier Buzek uważa, iż powinniśmy uwzględnić w swoich rozważaniach stanowisko rządu, ponieważ podczas pracy podkomisji zaszły istotne zmiany. Stanowisko to zostanie przedstawione w ciągu tygodnia.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Apeluję do posłów ze sfery rządowej, że szacunek do premiera wymaga, aby wniosek dotyczący zawieszenia pracy do przyszłego tygodnia, został dzisiaj przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełMaciejManicki">Jestem sprawcą owego zamieszania, ponieważ wobec mojego wniosku, w sposób zasadniczy zmieniono tekst przedłożenia. Zaproponowałem, aby ustawa regulowała sposób kształtowania wynagrodzeń państwowej sfery budżetowej. Praca podkomisji ograniczyła się do kwestii technicznych - to zostało zawarte.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełMaciejManicki">Nie wiem, dlaczego mielibyśmy to opóźniać, wszak w pracach podkomisji uczestniczyła pani wiceminister finansów Halina Wasilewska-Trenkner, która przedstawiła stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PosełMaciejManicki">Stanowisko rządu było negatywne. Podkomisja miała świadomość, jakiego stanowiska rząd może się spodziewać.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PosełMaciejManicki">Tak, czy inaczej niczego nie rozstrzygniemy, gdyż dzisiaj zajmiemy się poprawkami legislacyjnymi, a resztą zajmie się Sejm na posiedzeniu plenarnym, podczas drugiego czytania, na którym będzie można zgłosić wniosek o wykreślenie art. 50. Tak czy inaczej sprawa ta zostanie rozstrzygnięta na posiedzeniu plenarnym.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PosełMaciejManicki">Doprowadzi to do tego, iż sprawę opóźnimy o dwa tygodnie, lecz nie uciekniemy przed problemem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełEwaTomaszewska">Nad tą ustawą pracujemy od połowy grudnia. Do dnia dzisiejszego rząd nie był w stanie zająć stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#PosełEwaTomaszewska">Moje pytanie kieruję do posła Goryszewskiego. Na ile miarodajne jest to zobowiązanie, że w ciągu tygodnia zostanie przedstawione nam stanowisko rządu?</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#PosełEwaTomaszewska">Na każdym posiedzeniu podkomisji przedstawiciel rządu informował, że stanowiska rządu w tej sprawie jeszcze nie ma. Nie mamy pewności, że to stanowisko zaistnieje. W tej sytuacji odrzucenie pracy nad tą ustawą jest działaniem negatywnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełHelenaGóralska">Przepraszam panią poseł Tomaszewską, iż w tym momencie składam taki wniosek, lecz żadną miarą nie jest to lekceważenie pracy, jaką wykonała podkomisja.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełHelenaGóralska">Proszę o ogłoszenie przerwy, byśmy mogli wyjaśnić pewne problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełJanLityński">Po wypowiedzi posła Goryszewskiego ogłaszam przerwę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Chciałem powiedzieć, że biorąc pod uwagę wpływy hierarchii AWS, to ja powinienem panią zapytać, na ile poważne są obietnice rządu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Sądzę, że jeżeli rozmawia ze mną w tej sprawie wicepremier, to jest to poważna obietnica.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Mam nadzieję, iż każdy obecny na tej sali członek AWS podziela moją opinię.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Gdybym był opozycyjnym przewodniczącym komisji sejmowej i gdyby zwrócił się do mnie z prośbą, np. premier Oleksy - to tak samo potraktowałbym go poważnie, gdyż tego wymaga szacunek dla premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełFranciszekPotulski">Proszę o przerwę, gdyż oszczędzi nam to sporo czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełJanLityński">Ogłaszam 10-minutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PosełJanLityński">Otwieram posiedzenie po przerwie. Obrady zakończyliśmy zamykając dyskusję nad wnioskiem poseł Góralskiej.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#PosełJanLityński">Czy ktoś zgłasza wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełEwaTomaszewska">Jeżeli istnieje zapewnienie pana premiera, że w ciągu tygodnia rząd zajmie stanowisko, to zgadzam się, by poczekać tydzień.</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#PosełEwaTomaszewska">Uważam, iż jest to ostatni tydzień, który możemy czekać, ponieważ ustawa jest opracowywana od połowy grudnia. Sądzę, że powinien to być termin nieprzekraczalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Podczas prac podkomisji cały czas informowałam panią przewodniczącą, że rząd podziela propozycję techniczną, która była początkowym przedmiotem wniosku posłów - wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Problemy z ustaleniem, z jednej strony zapewnienia pewnych warunków gwarancji wynagrodzeń dla pracowników objętych systemami mnożnikowymi, a z drugiej strony - przekształceń, jakie zachodzą w ustawie budżetowej, w związku z reformami wdrażanymi w służbie zdrowia w systemie ubezpieczeń emerytalno-rentowych oraz podział zadań pomiędzy administrację rządową a administrację samorządową, że nie było jednoznacznego stanowiska rządu, gdyż cały czas trwają prace, aby w jak najlepszy sposób sformułować zasady regulacji płac pracowników sfery budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Warto uświadomić sobie, że reformy, o których przed chwilą mówiłam, spowodują głębokie zmiany w proporcji i podziale pracowników między sferą samorządową, a sferą rządową w sferze budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">1,6 mln osób jest zatrudnionych w sferze budżetowej, a w sferze samorządowej pracuje 1,1 mln osób. Przesunięcie, o którym mówimy, spowoduje, że sfera rządowa zmaleje do 700 tys. osób. Nastąpi ogromny wzrost sfery samorządowej, a także sfery znajdującej się na pograniczu, gdyż zasady wynagradzania pracowników służby zdrowia będą nieco inne niż obecnie.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Ten układ powoduje zastanowienie się nad tym, jak kierować dalej dynamiką wzrostu wynagrodzeń w skali całego kraju. Na posiedzeniu podkomisji - zgodnie z wnioskiem posłów - przedstawiliśmy analizę dotyczącą globalnych wpływów rozwiązań zaproponowanych w nowelizowanym art. 5a. Była to analiza makroekonomiczna, gdyż takie było zapytanie posłów. Ograniczyliśmy się do przeniesienia związanego ze wzrostem wynagrodzeń w sferze budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Rząd rozważając możliwości sterowania gospodarką zastanawia się, czy nie powinna to być ustawa szersza, dotycząca nie tylko pracowników sfery budżetowej, lecz także całości, aby zapewnić zrównoważone zasady regulowania.</u>
          <u xml:id="u-59.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Zastanawialiśmy się, czy nie należałoby - zgodnie z postulatami wnoszony przez środowiska samorządowe - rozbudować kwestii negocjacji wynagrodzeń również na udział w Komisji Trójstronnej pracowników samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-59.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówHalinaWasilewskaTrenkner">Te wszystkie sprawy skłaniały do prośby o uwzględnienie czasu dla rządu na sformułowanie ostatecznych projektów i ostatecznego stanowiska do ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJanLityński">Rozumiem, iż pozostał wniosek pani poseł Góralskiej o przełożenie stanowiska do czasu otrzymania stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PosełJanLityński">Czy ktoś jest przeciwny temu wnioskowi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PosełJanLityński">Stwierdzam, iż wniosek został przyjęty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełMaciejManicki">W imieniu prezydium Komisji chciałbym prosić członków powołanej podkomisji, o zgłoszenie się w celu ukonstytuowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełJanLityński">Dziękuję wszystkim za przybycie.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#PosełJanLityński">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>