text_structure.xml
30 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Witam wszystkich przybyłych gości, a wśród nich prezesa Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, pana ministra Andrzeja Urbana oraz panią dyrektor Grażynę Grzyb reprezentującą ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełTadeuszBiliński">W programie dzisiejszego posiedzenia mamy dwa punkty. W punkcie pierwszym rozpatrzymy i - mam nadzieję - przyjmiemy plan pracy Komisji na I półrocze 2000 r. W drugim punkcie powołamy podkomisję stałą do spraw finansowania budownictwa mieszkaniowego. Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę, zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełTadeuszBiliński">Jeszcze przed zajęciem się pierwszym punktem mam przyjemność przedstawić państwu życzenia, jakie przesłał na nasze ręce marszałek Sejmu pan Maciej Płażyński. Pozwolę sobie na odczytanie listu, który przesłał na moje nazwisko. „Uprzejmie proszę o przyjęcie serdecznych życzeń z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku 2000. Życzę Panu oraz członkom Komisji dużo zdrowia, wielu radosnych spotkań przy świątecznym stole oraz wszelkiej pomyślności w działalności parlamentarnej i życiu osobistym”. Życzenia, aczkolwiek trochę spóźnione, są zawsze życzeniami, dlatego z przyjemnością je państwu przekazałem.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Przystępujemy do realizacji punktu I obrad - rozpatrzenia projektu planu pracy Komisji na pierwszych sześć miesięcy bieżącego roku. Chciałbym na początku poinformować państwa, że marszałek Sejmu zwrócił się tradycyjnie do Komisji z prośbą, aby zechciała do dnia 21 stycznia zechciała przedstawić propozycje planu pracy na I półrocze 2000 r. W związku z tym zwróciliśmy się do koleżanek i kolegów posłów z prośbą o sugestie dotyczące spraw, którymi Komisja powinna się zająć. Przeprowadziliśmy też pełną analizę wykonania planu pracy Komisji za II półrocze 1999 roku.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełTadeuszBiliński">Odbyliśmy także kilka rozmów z przedstawicielami rządu, od których otrzymaliśmy informacje o planowanych działaniach. W ten sposób został przygotowany projekt planu pracy, który państwu przedłożyliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełTadeuszBiliński">Chciałbym powiedzieć tylko kilka zdań charakteryzujących ten dokument. W minionym półroczu, niestety, nie udało się nam zakończyć wielu spraw, które zamierzaliśmy rozpatrzyć lub zainicjować. Proces legislacyjny był wydłużony, a w niektórych przypadkach nie mogliśmy go rozpocząć ze względu na brak projektów rządowych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełTadeuszBiliński">Podkreślam, że w ostatnim czasie udało się nam zakończyć prace legislacyjne nad niezwykle ważną ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym, ustawą o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych i refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. W ostatniej fazie prac legislacyjnych znajdują się dwie równie istotne ustawy: o gospodarce nieruchomościami orasz ustawę o własności lokali. Niemniej jednak pozostaje do rozpatrzenia przez Komisję jeszcze wiele ustaw, głównie z tak zwanego pakietu mieszkaniowego, które będą musiały być przez nas rozpatrzone, a cały proces mocno zintensyfikowany.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełTadeuszBiliński">Kilku spraw, niestety, nie udało się nam podjąć w ostatnich miesiącach. Nie było to winą Komisji ani konsekwencją zaniechania przez nas pewnych prac. Takim tematem jest polityka budowlana. Nie muszę państwa przekonywać, jak ważny to problem, który wymaga wszechstronnych dyskusji na różnych płaszczyznach. Drugim takim dokumentem jest koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełTadeuszBiliński">Mimo że wielokrotnie występowaliśmy do rządu o przesłanie nam końcowej wersji koncepcji, to dopiero w ostatnim czasie ją otrzymaliśmy. Niemożliwe jednak już było odbycie posiedzenia Komisji na ten temat. Nie zakończyliśmy również bardzo drażliwej sprawy mieszkań zakładowych, chociaż poświęciliśmy jej aż dwa, a może nawet trzy, posiedzenia Komisji i uchwaliliśmy dezyderat do pana premiera.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełTadeuszBiliński">Na zakończenie pragnę powiedzieć, że projekt, który państwu przedstawiliśmy, jest dokumentem otwartym. Oczekujemy zatem propozycji zmian lub uzupełnień planu tak ze strony posłów, jak i przedstawicieli strony rządowej. Nie oznacza to, że wszystkie sugestie zostaną uwzględnione.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełTadeuszBiliński">Zapewne zaszokuje państwa informacja, że w planie pracy przewidzieliśmy aż trzy posiedzenia wyjazdowe. Poprzednio posłowie oceniali dość krytycznie tego rodzaju formy pracy Komisji, jak i niektóre posiedzenia wyjazdowe. Powodem nie był zły dobór merytoryczny, ale zdecydowanie niska frekwencja posłów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PosełTadeuszBiliński">Wszystkie trzy propozycje posiedzeń wyjazdowych znajdują pełne uzasadnienie. I tak - otrzymaliśmy zaproszenia na otwarcie targów „BUDMA-2000” w Poznaniu,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PosełTadeuszBiliński">Mają one w tym roku charakter szczególny. Po raz pierwszy rozdzielone zostały targi instalacyjne od typowo budowlanych. W ramach targów przewidziano wiele spotkań, seminariów i dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PosełTadeuszBiliński">Środowisko posłów poznańskich włączyło się bardzo aktywnie do przygotowania posiedzenia. Przypomnę, że jego tematem będą lokalne strategie mieszkaniowe na przykładzie Poznania, ze szczególnym uwzględnieniem budownictwa czynszowego i działalności Towarzystw Budownictwa Społecznego. Poznań pod tym względem ma bogate i ciekawe doświadczenia, z którymi chętnie się zapoznamy. Korzystam z okazji, aby przypomnieć państwu, że posiedzenie wyjazdowe zostało zaplanowane na dni 17 i 18 stycznia br.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PosełTadeuszBiliński">Drugie posiedzenie wyjazdowe będzie miało inny charakter, ale kto wie, czy nie będzie jeszcze bardziej istotne. Chodzi przede wszystkim o dostosowanie przepisów prawa budowlanego do wymagań Unii Europejskiej. Nie jest to problem drażliwy, ale istotny dla polskiego prawodawstwa. Przewidujemy odbycie posiedzenia na ten temat w Mrągowie w dniach 24 i 25 maja.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PosełTadeuszBiliński">Przewidujemy udział przedstawicieli wszystkich instytucji odpowiedzialnych nie tylko za przygotowanie, ale przede wszystkim za wdrożenie przepisów dostosowanych do prawa obowiązującego w Unii. Głównym organizatorem posiedzenia będzie tym razem Instytut Techniki Budowlanej, przy czynnym udziale Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego oraz Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PosełTadeuszBiliński">Trzecie posiedzenie wyjazdowe zaplanowaliśmy w Kielcach. Dotyczyć będzie tematu niezwykle ważnego i pilnego, jakim jest przygotowanie projektu polityki budowlanej państwa. Ma to być pierwszy dokument tego rodzaju w historii Sejmu obejmujący politykę budowlaną w sposób kompleksowy. Mamy przyjętą przez parlament politykę rolną, przemysłową, mieszkaniową, racjonalizacji użytkowania energii w sektorze komunalno-bytowym, natomiast ciągle nie mamy polityki budowlanej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PosełTadeuszBiliński">Ostatnio sytuacja jeszcze bardziej się skomplikowała, ze względu na dokonany podział tematyki budowlanej i przestrzennej na osobne działy. Wiąże się to z podjęciem przez parlament ustawy o działach administracji państwowej. Część tematyki znalazła się w kompetencji ministra spraw wewnętrznych i administracji, część w gestii ministra gospodarki. Dlatego w wyniku rozmów rządowo-poselskich powstała myśl, aby przed przedłożeniem dokumentu sejmowego na temat polityki budowlanej, przeprowadzić głęboką dyskusję w formie seminarium. Chodzi o takie przygotowanie dokumentu, aby później nie natrafiał on na jakieś szczególne trudności w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PosełTadeuszBiliński">Było kilka propozycji odbycia wyjazdowego posiedzenia Komisji. Ostatnio chęć zorganizowania spotkania zadeklarował EXBUD oraz Krajowa Izba Budownictwa. Rozmawiałem na ten temat z jej przewodniczącym, panem Aleksandrem Paszyńskim.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PosełTadeuszBiliński">Posiedzenie Komisji odbędzie się zatem w Kielcach w marcu, ale jego formuła jest jeszcze otwarta. Przypomnę państwu, że podobne posiedzenie odbyło się w Kielcach w ubiegłej kadencji Sejmu i wszyscy uznali je za udane. Sądzimy, że kolejne też będzie do takich należało. Jak zatem państwo widzicie, pod względem merytorycznym wszystkie trzy posiedzenia wyjazdowe Komisji są głęboko uzasadnione. Czy wszystkie jednak się odbędą - trudno obecnie przewidzieć. Mamy jednak nadzieję, że tak będzie. W każdym razie liczymy bardzo na liczny udział pań posłanek i panów posłów we wszystkich trzech posiedzeniach wyjazdowych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PosełTadeuszBiliński">Otwieram dyskusje nad przedstawionym, może zbyt późno, za co przepraszam, projektem planu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PosełTadeuszBiliński">Czy są uwagi lub uzupełnienia do przedstawionego planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyJankowski">Proponuję go przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Pragnę zgłosić dwie uwagi do przedstawionego projektu planu pracy Komisji. Pierwsza uwaga dotyczy pozycji 6 i 7 planu. Pierwsza nich dotyczy rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Natomiast w punkcie 7 harmonogramu pracy Komisji znalazło się rozpatrzenie innego projektu rządowego ustawy o kasach oszczędnościowo-mieszkaniowych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Uważam, że należałoby zmienić kolejność rozpatrywania tych ustaw i zacząć od pozycji siódmej. Ustawa ta jest bowiem rozstrzygająca o losach projektu ustawy wymienionej w pozycji szóstej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Kształt ustawy o kasach oszczędnościowo-mieszkaniowych będzie decydował o tym, czy w ogóle będą kontynuowane prace nad projektem ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Druga uwaga wiąże się z zapisem pod numerami pozycji 9 i 10 planu pracy Komisji. Chodzi o projekt z tak zwanego pakietu mieszkaniowego. Jest to rządowy projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielonych na własne mieszkanie. Drugi projekt ustawy przedłożyli Sejmowi posłowie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Obydwa projekty pozostają w ścisłym związku z ostatecznym kształtem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Źródłem sfinansowania wydatków wynikających z tego przedłożenia byłyby oszczędności w budżecie uzyskane w wyniku likwidacji ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych. Chodzi o zakres tej likwidacji i czego ona będzie dotyczyć.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Zwracam uwagę, że w harmonogramie pracy Komisji z datą czerwcową zgłoszony został do rozpatrzenia projekt ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Wiąże się to bezpośrednio z ustawą o dodatkach mieszkaniowych. Obydwa projekty mają, zgodnie z propozycją prezydium Komisji, być rozpatrzone na jednym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Proszę jednak pamiętać, że projekt ustawy o dodatkach mieszkaniowych pozostaje w ścisłym związku z reformą systemu podatkowego.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Na pierwszy rzut oka taki związek wydaje się, być może, nieco dziwny, ale on wynika stąd, że w przyszłości, wedle ram przedłożenia rządowego, byłby to projekt zdecydowanie najbardziej kosztowny dla budżetu państwa. O tyle stać nas na taki projekt i taki kształt systemu dodatków mieszkaniowych, o ile zajdą zmiany w systemie podatkowym.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">W planie pracy zaplanowano rozpatrywanie pozycji 6 i 7 w lutym, a pozycji 9 i 10 w czerwcu. Nie miałabym uwag do tych terminów, gdyby nie fakt, że prace nad wspomnianymi projektami ustaw powinny przebiegać w ścisłej korelacji z postępami prac nad projektem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a właściwie pół kroku za tą ustawą. O tyle bowiem będziemy mogli określać zakres i kształt wspomnianych trzech projektów ustaw, o ile będziemy mieli świadomość, jak będzie wyglądał system podatków od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansówdyrektorGrażynaGrzyb">Jeszcze jedna drobna uwaga redakcyjna. W pozycji 14 planu pracy zostało wymienione sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prosiłabym dopisanie Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w pozycji „odpowiedzialny za przygotowanie materiałów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyJankowski">Bardzo przepraszam panią dyrektor, ale nie podzielam pani poglądu. Z tego, co pani powiedziała, wynika, że wszystko niemal będzie determinowane ustawami podatkowymi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJerzyJankowski">Wydaje się jednak, że zadaniem naszej Komisji jest działanie odwrotne. Najpierw trzeba ustalić zasady i formy dynamizowania budownictwa mieszkaniowego. Bo jego obecny stan jest znany.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJerzyJankowski">Obecny system wspierania budownictwa nie jest dobry, łącznie z systemem dodatków mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJerzyJankowski">Jeśli mamy dyskutować o systemie podatkowym, to nie na takiej zasadzie, że on determinuje kształt wszystkich ustaw. Nie byłaby to, moim zdaniem, dobra praktyka. Powinno być odwrotnie. To my najpierw powinniśmy określić zasady polityki mieszkaniowej i budownictwa mieszkaniowego, a dopiero potem trzeba pracować nad systemem podatkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Chciałbym wyjaśnić, dlaczego zaproponowaliśmy państwu zajęcie się poszczególnymi tematami czy ustawami w tej, a nie innej kolejności. Według oświadczenia rządu koncepcja systemu podatkowego od osób fizycznych będzie przedłożona Sejmowi nie później niż w marcu. W związku z tym zaplanowaliśmy posiedzenia Komisji w nieco późniejszych terminach. Mam nadzieję, że takie założenie zostanie utrzymane w mocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Rozumiem obawy pani dyrektor Grażyny Grzyb, ale zapis w naszym planie, że w lutym Komisja zamierza rozpatrzyć rządowy projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów udzielonych na remonty budynków mieszkalnych, wcale nie musi oznaczać, że w tym samym miesiącu będziemy mieli gotowe sprawozdanie z tej ustawy. Ale trzeba rozpocząć prace nad projektem.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKazimierzSzczygielski">W przypadku innych tematów, jak na przykład koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju, prace już się rozpoczęły w podkomisjach. W planie pracy staraliśmy się uwzględnić kolejność rozpatrywania poszczególnych ustaw, o czym mówił pan poseł Jerzy Jankowski. Trzeba rozróżnić moment rozpoczęcia prac nad projektem ustawy, od momentu złożenia gotowego sprawozdania Komisji. Nie mam obawy, że najpierw nastąpi przyjęcie konkretnej ustawy, a potem będą trudności ze znalezieniem środków budżetu państwa na jej realizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełPawełBryłowski">W pozycji 20 przewidziano w czerwcu rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie kilku ustaw dotyczących mieszkań zakładowych. Przypomnę, że pracuje nad tym już podkomisja. Z tego, co zorientowałem się do tej pory, wydaje się, że mimo kłopotów nie tylko natury społecznej, ale także legislacyjnej, sprawozdanie podkomisji będzie gotowe wcześniej niż w czerwcu. Ponadto sprawa ma taki charakter, jest tak pilna, że będziemy dopingowani przez ludzi do możliwie jak najszybszego zakończenia prac nad poselskim projektem ustawy dotyczącej mieszkań zakładowych. Im dłużej będą trwały prace nad tą ustawą, tym zaistnieje więcej nieodwracalnych, a wielce kłopotliwych faktów. Dlatego sprawa mieszkań zakładowych, moim zdaniem, może być przez komisje rozpatrzona wcześniej niż dopiero w czerwcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrezesGłównegoUrzęduNadzoruBudowlanegoAndrzejUrban">Mam nie tyle uwagi, co prośby. Dotyczą one polityki budowlanej, a dokładnie pozycji 11 planu pracy Komisji. Jedna prośba wynika z faktu, o którym wspomniał pan przewodniczący Tadeusz Biliński. Po zmianie ustawy o działach administracji rządowej nastąpiła zmiana zakresu opracowania dokumentu wstępnego polityki budowlanej. W ustawie znalazł się zapis mówiący, że właściwy minister odpowiedzialny za dział opracowuje politykę w zakresie tego działu. Dlatego tytuł proponowanego dokumentu pt. „Polityka budowlana” nie odpowiada w pełni zakresowi działu i polityki budowlanej, która jest opracowywana. W związku z powyższym warto byłoby się zastanowić nad zmianą czy korektą nazwy tego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrezesGłównegoUrzęduNadzoruBudowlanegoAndrzejUrban">Druga kwestia wiąże się z marcowym posiedzeniem wyjazdowym Komisji w Kielcach. Zrozumiałem z wypowiedzi pana przewodniczącego, że nie będzie to posiedzenie zamykające sprawę i że nie oczekujecie państwo dokumentu końcowego. Będzie to raczej posiedzenie seminaryjne, podczas którego przedyskutowane zostaną rożne koncepcje polityki budowlanej państwa. Takie rozwiązanie wydaje się najbardziej właściwe.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrezesGłównegoUrzęduNadzoruBudowlanegoAndrzejUrban">Jak państwo wiecie, dokument nt. polityki budowlanej jest w opracowaniu i czeka go jeszcze cała procedura uzgadniania, a następnie przedstawienie pod obrady Komitetowi Ekonomicznemu Rady Ministrów i samej Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrezesGłównegoUrzęduNadzoruBudowlanegoAndrzejUrban">Gdyby dokument miał być ostatecznie zatwierdzony przed posiedzeniem marcowym Komisji, to byłoby to niemożliwe. Dlatego formuła seminaryjnego posiedzenia Komisji w Kielcach wydaje się najbardziej właściwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Jeśli taki dokument zostanie przedstawiony Komisji na posiedzeniu w Kielcach, to bardzo dobrze, ale jeśli gotowe będą tylko tezy, to mogą stać się z powodzeniem podstawą dyskusji poselskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Czy dokonujemy zamiany punktów 6 i 7? Propozycja pani dyrektor Grażyny Grzyb ma pewną logikę systemową.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Zaraz to wyjaśnię.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Druga uwaga dotyczy wyjazdowego posiedzenia Komisji w maju. Dokładnie w tych dniach, czyli 24 i 25 maja będzie plenarne posiedzenie Sejmu i nie wiadomo, jak to pogodzić z naszym posiedzeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Spróbuję odnieść się do zgłoszonych uwag i propozycji. Zacznę od pozycji planu nr 6 i 7. W przypadku ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych pracuje już podkomisja. Dlatego musieliśmy do planu pracy najpierw wprowadzić rozpatrzenie rządowego projektu tej właśnie ustawy. Skoro jednak ustawa, o której mowa w punkcie 7, jest dalej idąca, to tej samej podkomisji przyporządkujemy rozpatrzenie tego projektu. Takie rozwiązanie będzie chyba najbardziej właściwe.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Jeśli chodzi o politykę budowlaną, to nie możemy tej sprawy odkładać na dalsze miesiące. Jest to problem zbyt ważny, by go odkładać w pracach Komisji. Przełożenie tego punktu planu pracy na późniejsze miesiące skazywałoby nas na niepowodzenie. Kolejny rok nie mielibyśmy dokumentu rządowego o polityce budowlanej państwa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełTadeuszBiliński">Jak wiemy z doświadczenia, proces uzgodnień resortowych jest żmudny i długotrwały. Jak to już podkreśliłem we wstępie „Polityka budowlana państwa” będzie pierwszym tego typu dokumentem.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Trudność w jego opracowaniu, z czego zdajmy sobie sprawę, wynika z podziału kompetencji. Dlatego nie wiemy, czy będzie to polityka budowlana i przestrzennego zagospodarowania kraju. Jeśli tak miałoby być, to nie wiadomo, który z dwóch resortów jest za nią odpowiedzialny - administracji i spraw wewnętrznych czy gospodarki. Bo gospodarka przestrzenna przeszła obecnie do ministra gospodarki. Wczoraj rozmawiałem na ten temat z panem ministrem Sławomirem Najnigierem, który mnie poinformował, że mimo wszystko w dalszym ciągu on sam podlega bezpośrednio panu premierowi, co zupełnie mnie zaskoczyło, bo z ustawy o działach wynika co innego. Ale to były jego słowa. Dlatego też brakuje jasności co do podziału kompetencji w łonie samego rządu. Dlatego dopiero w Kielcach na posiedzeniu Komisji rozstrzygniemy, jak nazwać dokument określający kształt polityki budowlanej państwa, jaki będzie jego zakres tematyczny i przez kogo będzie prowadzony.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrezesAndrzejUrban">Mnie chodziło trochę o co innego. Polityka przestrzenna i polityka mieszkaniowa znalazły się w odrębnym dziale. W swojej wypowiedzi chciałem zasugerować, choć nie wiem, czy jest to dobry pomysł, aby powstał dokument pod nazwą „Założenia polityki w zakresie działu budownictwo i architektura”, za który zgodnie z ustawą odpowiada minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrezesAndrzejUrban">Podjęte zostały prace poszerzające zakres dokumentu pod nazwą „Polityka budowlana” o nowe elementy, chociażby o sprawy geodezji i kartografii, które poprzednio w ogóle nie były brane pod uwagę. Uwzględniamy także pewne kwestie dotyczące architektury, które należałoby podjąć w tego rodzaju dokumencie. Najważniejsze jest, oczywiście, samo budownictwo. Chodzi mi zatem nie o połączenie problematyki dwóch działów w jednym dokumencie, ale określenie polityki wobec tych działów, za które odpowiada minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Sprawa nie jest jednak taka prosta. W trakcie dyskusji prowadzonej w ubiegłych latach także w Sejmie, okazało się, że oddzielenie polityki budowlanej od przestrzennego zagospodarowania kraju nie jest rozwiązaniem najlepszym. Dlatego próby łączenie tej tematy nadal są aktualne. Utrudnia to jednak podział kompetencji w ramach działów administracji rządowej. Problematyka budownictwa, gospodarki przestrzennej i architektury podlega obecnie dwóm ministrom.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJankowski">Najlepiej byłoby powołać znowu Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełTadeuszBiliński">To prawda i wtedy nie byłoby problemu. Ale zapewne do tego dojdzie nie w tej, to w następnej kadencji...</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Wróćmy do zasadniczego tematu posiedzenia, a więc do uwag zgłoszonych w trakcie dyskusji. Nie sądzę, aby były jakieś trudności z kolejnością rozpatrywania projektów ustaw mających związek z reformą systemu podatkowego. Dotyczy to zarówno ustaw o kasach oszczędnościowych, jak i ustaw z pakietu mieszkaniowego. Jeśli chodzi o przygotowanie sprawozdania o funkcjonowaniu ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, to słuszna jest uwaga pani dyrektor Grażyny Grzyb, aby obok Ministerstwa Finansów i Banku Gospodarstwa Krajowego dopisać Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Wiadomo jednak, że jak resort finansów nie da środków, to trudno będzie Urzędowi Mieszkalnictwa wywiązać się z obowiązków. Czy są inne uwagi do projektu planu pracy Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJankowski">Chyba nie ma już żadnych propozycji, pozostaje tylko przyjąć plan pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Ponieważ nie było w zasadzie uwag krytycznych, czy można przyjąć, że przedstawiony państwu plan pracy został akceptowany jako plan otwarty, to znaczy możliwy do skorygowania w trakcie realizacji. Uwag nie słyszę, a to oznacza aprobatę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Przed nami bardzo dużo trudnych zadań, dlatego serdecznie prosimy o współpracę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełTadeuszBiliński">Przystępujemy do rozpatrzenia II punktu porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji, którym jest powołanie podkomisji stałej do spraw finansowania budownictwa mieszkaniowego. Chciałbym przypomnieć, że od początku działania Komisji, nie tylko zresztą tej kadencji, uważaliśmy za niezbędne stałe funkcjonowanie podkomisji zajmującej się głównie sprawami związanymi z finansowaniem budownictwa i mieszkalnictwa, a nade wszystko projektem budżetu państwa i jego realizacją.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Dwukrotnie zwracaliśmy się do pana marszałka Macieja Płażyńskiego z prośbą o wyrażenia zgody na powołanie stałej podkomisji do spraw finansowania budownictwa mieszkaniowego i dwukrotnie otrzymywaliśmy odpowiedź negatywną. Ostatecznie nasz upór przyniósł efekt i taką zgodę otrzymaliśmy. W imieniu prezydium zwracam się do członków Komisji o powołanie stałej podkomisji w dotychczasowym składzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyJankowski">Skoro jednak takiej podkomisji nie było, to lepiej powołać ją od nowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Słuszna uwaga. Tą problematyką do tej pory zajmował się trzyosobowy zespół w składzie pani posłanka Barbara Blida, pan poseł Paweł Arndt oraz pan poseł Paweł Bryłowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełWłodzimierzWasiński">W imieniu klubu AWS chciałbym zaproponować zmianę w składzie podkomisji. Pan poseł Paweł Arndt wycofał się z pracy podkomisji ze względu na duże obciążenie pracą w Komisji Finansów Publicznych, w której pełni funkcję wiceprzewodniczącego. Klub AWS reprezentowałby w podkomisji pan poseł Mirosław Kukliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Propozycja jest konkretna. Rozumiem, że nadal pozostaje trzyosobowy skład stałej podkomisji. Czy pan poseł Mirosław Kukliński wyraża zgodę na kandydowanie do stałej podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMirosławKukliński">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Przystępujemy do głosowania. W pierwszej kolejności przegłosujemy skład podkomisji. Kto jest za zaproponowanym składem stałej podkomisji do spraw finansowania budownictwa mieszkaniowego?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Za powołaniem stałej podkomisji w proponowanym składzie głosowało 9 posłów, nikt nie był przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełTadeuszBiliński">Proszę członków podkomisji o dokonanie zaraz po zakończeniu posiedzenia Komisji wyboru przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Wobec wyczerpania porządku dziennego posiedzenia zamykam obrady Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>