text_structure.xml
39.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełMarekSawicki">Serdecznie witam gości przybyłych na posiedzenie Komisji oraz panie posłanki i panów posłów. Porządek obrad został paniom posłankom i panom posłom doręczony. Czy są do niego jakieś uwagi lub propozycje? Nie widzę. Skoro tak, uważam, że został on zaakceptowany. Wobec niewniesienia uwag do protokołu poprzedniego posiedzenia Komisji, protokół uważam za przyjęty. Na dzisiejszym spotkaniu rozpatrzymy dwa punkty: ocenę sytuacji w Hortex Holding SA z punktu widzenia producentów - dostawców oraz konsumentów, w świetle funkcjonowania rynku rolno-spożywczego. Drugi punkt to informacja na temat kierunków działania Inspekcji Handlowej w 1999 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełMarekSawicki">W związku z tym, iż nie ma uwag i propozycji do porządku dzisiejszego posiedzenia Komisji, przystępujemy do rozpatrywania punktu pierwszego. Sprawa przemysłu przetwórczego, w tym produkcji soków, mrożonek itp. jest bardzo istotna, szczególnie wobec sygnałów docierających od pracowników Hortexu, a także od producentów, na temat dokonujących się w przedsiębiorstwie dużych zmian. Chcielibyśmy dowiedzieć się bliżej, jakie to zmiany się dokonują i poznać sytuację holdingu. Zanim przystąpimy do omawiania tego punktu, pozwólcie państwo, że zarówno gościom, jak i członkom Komisji złożę serdeczne życzenia z okazji wczorajszego Dnia Konsumenta. Sądzę, że to, co robi Komisja w obecnej kadencji Sejmu, przyczyni się w niedługim czasie do poprawy pozycji konsumenta na naszym rynku.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełMarekSawicki">Przechodzimy do pierwszego punktu porządku, chciałem zapytać, czy jest na posiedzeniu pan Paweł Janda, który przygotowywał ekspertyzę na temat sytuacji Hortex Holding SA? Jeśli nie ma, to poproszę przedstawiciela holdingu o przedstawienie sytuacji w tym przedsiębiorstwie. Kto wystąpi w imieniu Hortexu? Proszę bardzo o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Mam przyjemność pełnić funkcję rzecznika prasowego firmy, zostałam upoważniona do przedstawienia sytuacji w Hortexie. Najkrócej rzecz ujmując: wobec narastającej konkurencji, wobec faktu, że Polska znajduje się w przededniu wstąpienia do struktur Unii Europejskiej oraz wobec zmian, które zachodzą w gospodarce, Hortex Holding SA stanął w obliczu konieczności przeformułowania swojej działalności po to, by ochronić to, co ma najcenniejszego, to znaczy logo i swój udział w rynku. Dlatego też została zatwierdzona ramowa strategia, o której można powiedzieć, że ma dwa podstawowe kierunki. Jednym z nich jest specjalizacja zakładów, która pozwoli na efektywne wykorzystywanie majątku Hortexu, czyli na przykład na planowanie inwestycji, wykorzystywanie posiadanego zaplecza maszynowego. Odniosę się tu do konkretnego przykładu: Hortex Holding SA planuje zlokalizowanie produkcji soków w dwóch lub w jednym zakładzie, a platformę do pakowania produktów chce zlokalizować w jednym miejscu po to, by w pełni sprawnie wykorzystywać posiadany park maszynowy. Z drugiej strony strategia obejmuje konsolidację zakładów, co spowoduje, że nie będą one rozproszonymi podmiotami. Rozproszenie to powodowało, iż trudno było nimi zarządzać. Strategia ta doprowadzi do sprawnego i efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem jako holdingiem po to, by sprostać wymogom rynku i konkurencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMarekSawicki">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyKoralewski">Chciałbym zapytać panią rzecznik o tę konsolidację. Czy to się wiąże z likwidacją lub sprzedażą konkretnych podmiotów? Jaki wówczas będzie los załóg i zakładów?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Hortex Holding SA miał poprzednio 10 zakładów, obecnie ma ich 8. W zakładach tych jest przewidziana realizacja strategii. Oczywiście będzie się to w jakimś stopniu wiązało ze zmianami także w zakresie zatrudnienia. Hortex w tej chwili dopiero pracuje nad tą koncepcją i nie mam tytułu ani koniecznej wiedzy, by mówić o szczegółach taktycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekSawicki">Chciałbym krótko wyjaśnić, dlaczego w ogóle zajęliśmy się tym tematem. W Hortex Holding SA następują teraz daleko idące zmiany i jest zagrożenie zwolnieniami z pracy pracowników, zagrożenie zerwaniem umów z producentami. Chcielibyśmy się dowiedzieć, czy rzeczywiście takie zagrożenia są realne. Chcielibyśmy też usłyszeć odpowiedź na pytanie, czy Hortex Holding SA będzie rozwijał produkcję, czy też będzie ją ograniczał. Jeśli bowiem będzie ją ograniczał, to wiadomo, że na jego miejsce wejdą na nasz rynek inne firmy. Załogi są zagrożone, bo zwolnienia już były i są zapowiadane następne. Zagrożeni są też producenci, jako dotychczasowi dostawcy surowców dla holdingu. Dlatego chcielibyśmy się dowiedzieć o tym wszystkim więcej. Z informacji, które do nas docierały wynika, że cały proces przekształceń, wcześniej w spółdzielniach ogrodniczych, później w spółce z o.o., a następnie także przejście do Hortex Holding SA budzi poważne obawy i zastrzeżenia. Nie chciałbym, aby odbywało się to sposób półjawny i niejasny. Chciałbym, abyśmy sobie o tym porozmawiali i zastanowili się, czy jako Komisja mamy prawo tej sprawie tak szczegółowo się wypowiadać i czy jesteśmy w prawie podjąć jakiekolwiek działania wobec bądź co bądź samodzielnego podmiotu gospodarczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełReginaPawłowska">Muszę powiedzieć, że jestem zdziwiona, iż na posiedzenie sejmowej komisji zarząd holdingu deleguje swojego rzecznika. Sądzę, że pani, przynajmniej dla mnie, nie jest osobą wiarygodną co do tego, jaką strategię przyjmie zarząd. W tym momencie pani nie powiedziała nam o żadnych konkretach. Znam trochę dokumenty tego przedsiębiorstwa i uważam, że jest to unik ze strony zarządu przed określeniem konkretnych decyzji, jakie będą podjęte w najbliższej przyszłości.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełReginaPawłowska">We wszystkich radomskich gazetach ukazały się dziś artykuły dotyczące Hortexu w Przysusze i zapowiadanej akcji strajkowej. W tym momencie pani informacja, że może pozostaną dwa zakłady, a może trzy, że będzie jedna rozlewnia soków - nie jest niewiarygodna. Uważam, że muszą być znane konkretne decyzje, skoro już ten temat wystąpił na Komisji. Poza tym, chciałabym wiedzieć, co znaczy przeformułowanie zakładów, bo dla mnie jest to niepokojące. Hortex został oddłużony przy okazji oddłużania BGŻ. W sytuacji, gdy 98% akcji miał Hortex, został sprzedany przez poprzedniego prezesa, a w tej chwili Hortex „przeformułowuje” pan, który już „przeformułował” nam Wedla. Jakie to przyniosło skutki dla Wedla, wszyscy raczej wiemy. Być może więc zgodzić się wypada z pierwszym zdaniem, że chodzi o zachowanie logo...</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejSkorulski">Trudno rozmawiać o ważnych konkretach dotyczących tej spółki akcyjnej, skoro dziś występuje przed nami pani rzecznik, do której, jako do osoby, nic oczywiście nie mam, ale jest to chyba nieporozumienie. Jeśli mamy poważnie rozmawiać, to proponowałbym, by po krótkich wyjaśnieniach, po ogólnym zapoznaniu się ze sprawą, odłożyć ten temat i ewentualnie spróbować później porozmawiać z ludźmi, którzy za to odpowiadają. Chciałbym, aby pani rzecznik odniosła się do tego, co jest napisane w opinii, czy prawdą jest, że następuje demontaż, wywóz i sprzedaż linii technologicznych, nawet tych, które otrzymały certyfikat ISO?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełBronisławDankowski">Dobrze się stało, że temat został wywołany, znajduje on bowiem odbicie w różnych publikacjach prasowych. Temat przekształcenia Hortexu w spółkę podnoszony jest na spotkaniach. Powstało wiele wątpliwości i pytań, które do dziś nie uzyskały wyczerpujących odpowiedzi. Jestem z Wielkopolski i chciałbym parę słów powiedzieć o Środzie Wielkopolskiej. To, co się dzieje w związku z likwidacją Hortexu w tej miejscowości, jest bulwersujące, wystarczy spotkać się z producentami owoców, którzy byli dostawcami Hotexu. Zakład ten został pozostawiony sam sobie. Część urządzeń została zdemontowana. Nie poinformowano w porę kontrahentów współpracujących z Hortexem o mających nastąpić zmianach. W rolnictwie cykl produkcyjny trwa nie pół roku, ale rok, dwa, a nawet trzy lata. Szczególnie ma to odniesienie do produkcji owoców, takich jak truskawki, porzeczki itp. Dlatego też uważam, że powinniśmy się sprawie przyjrzeć trochę bliżej, a nie poprzestać na kurtuazyjnym spotkaniu. Popieram to, co powiedziała pani posłanka Pawłowska, że ta prywatyzacja obnaży rzeczywisty cel działania poprzedniego zarządu i dowiemy się, o co chodziło w całym tym przekształceniu Hortexu, że chodziło tu tylko o znak towarowy, a nie o naszych rolników i ogrodników.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanOraniec">Mam pytanie do pani rzecznik. Na stronie drugiej materiałów wspomina się o koncepcji przekształcenia firmy Hortex Spółka z o.o. w Hortex Holding SA. Dlaczego dokonano tej zmiany, skoro de facto majątek pozostał ten sam, te same zobowiązania i należności?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełRyszardWawryniewicz">Chciałbym zapytać panią rzecznik, jaka jest strategia rozwoju przyjęta przez spółkę Hortex Holding SA? Mówię o strategii rozwoju, bo nie wyobrażam sobie, by następowała likwidacja zakładów, przemieszczanie ich, jeśli nie ma strategii przyjętej przez spółkę. Czy ta strategia została przyjęta przy zgodzie wszystkich współudziałowców, przy czym myślę tu o głównych współudziałowcach, takich jak EBOR, Bank of America, Bank Inwestment? Czy wszyscy akcjonariusze akceptują w pełni przyjętą strategię rozwoju? W mojej pracy poselskiej zetknąłem się z sygnałami, że nie do końca tak jest. Proszę o informację, jak wygląda współpraca z akcjonariuszami. I ostatnie pytanie, które pozwoliłoby rozwiać wiele wątpliwości: czy główni współudziałowcy Hortex Holding SA są w jakikolwiek sposób zaangażowani na rynku przetworów rolno-spożywczych w przedsiębiorstwa mogące być konkurencją dla Hortex Holding SA?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielzakładowychorganizacjizwiązkowychpracownikówHortexHoldingSASławomirJacewicz">Chciałbym, gwoli krótkiej informacji, przekazać państwu posłom stanowisko naszej związkowej strony, która z producentami doszła do jakiegoś porozumienia. Ciekawe, a zarazem dziwne jest działanie Zarządu spółki Hortex Holding SA, który twierdzi, że przyczyną konsolidacji produkcji jest konieczność poczynienia oszczędności ekonomicznych. Przewożenie surowca na odległość powyżej 200 lub 300 km - jakie to mogą być wyniki ekonomiczne, jeśli uwzględni się koszty transportu, nie mówiąc o stanie surowca do produkcji. Te same są linie technologiczne, te same warunki przerobu. Następnym elementem konsolidacji produkcji ma być planowana redukcja zatrudnienia. Niszczy się wydziały produkcji mrożonek. Z materiału, który otrzymaliśmy nieoficjalnie, bo oficjalnie nie mamy od dyrekcji żadnych danych, wynika, że w tej chwili zatrudnienie w spółce, na wydziałach produkcji mrożonek wynosi 1555 osób. Od nowego roku obrachunkowego, czyli od 1 czerwca br. ma zostać 261 osób. I tak, w zakładzie w Leżajsku obecnie pracuje 414 osób, a mają pozostać 62 osoby, w Płońsku zatrudnionych jest 150 osób, ma pozostać 5 osób, w Przysusze jest 252, a ma zostać 5 osób, w zakładzie Ryki pracuje 326 osób, ma zostać 46 pracowników, w Siemiatyczach jest 207 osób, ma pozostać 5 osób, w zakładzie Skierniewicach pracuje 206 osób, a ma pozostać 138 osób. Sezonowych pracowników będzie również odpowiednio mniej. Proszę sobie wyobrazić, że przy skupie owoców miękkich, takich jak na przykład truskawki, 46 osób ma przerobić 4000 ton truskawek. Czy to jest logiczne? Co z tych truskawek zostanie?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielzakładowychorganizacjizwiązkowychpracownikówHortexHoldingSASławomirJacewicz">Kolejna sprawa. Ten sam zarząd i jego doradcy zarządzają spółką Hortex Holding SA Są to przedstawiciele Bank of America i EBOR. Nie wiem, na jakich zasadach jest oparta taka kalkulacja, że pracownik na produkcji mrożonek zarabia 600–700 zł, a pan prezes 70 tys. zł. Gdzie więc są koszty? Zakłady są jednostkami kosztotwórczymi, a zarząd spółki jest czynnikiem zyskotwórczym?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMarekSawicki">Nie chciałbym, aby nasza dyskusja sprowadzała się do omawiania wewnętrznych spraw i decyzji gospodarczych w spółce Hortex Holding SA. Chciałbym natomiast uzyskać odpowiedź na kilka kwestii. Dlaczego w momencie, kiedy oddłużano spółkę z o.o., skarb państwa nie objął akcjami kapitału czy też swego udziału, wynikającego z wartości oddłużenia spółki? Z tego, co wywnioskowałem z dokumentów, wynika, że na jakimś etapie skarb państwa podarował te pieniądze. Dlaczego w momencie przekształcania spółki Hortex z o.o. w spółkę Hortex Holding SA, urząd skarbowy odstąpił od pobrania należnych opłat od tej transakcji, a są to spore kwoty? To są ważne sprawy. Nie chciałbym, jako poseł, zajmować się wewnętrznymi decyzjami firmy, która prowadzi własną politykę gospodarczą. Jestem przekonany, że wcześniejsze decyzje i te kwestie, na które zwróciłem uwagę, mają wpływ na politykę gospodarczą tej spółki, ale póki co, udziałowcami spółki są jeszcze Bank Handlowy i BGŻ. Z tego co wiemy, w BGŻ znaczący udział ma skarb państwa, i chociażby z tego tytułu, o te pieniądze i majątek skarbu państwa, jako posłowie powinniśmy dbać.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Jestem tu dzisiaj, bowiem, co już wyraził w swoim liście, skierowanym do przewodniczącego Komisji prezes Hortex Holding SA, gdy informacja o dzisiejszym posiedzeniu do nas dotarła, obowiązywały nas wcześniej podjęte inne zobowiązania, związane w tym terminem. Jeśli chodzi o współpracę z plantatorami, to Hortex Holding SA rozwija w tej chwili bardzo szeroki program stałej współpracy z plantatorami i rolnikami. Program ten zostanie przedstawiony na forum senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 20 kwietnia br. Jest to program zmierzający do tego, by z naszej strony, jako firmy przetwórczej, wspierać rolnictwo i rozwój technologii. Jest to program, który może być wzorem do naśladowania w tym sensie, że może stanowić pomysł na współpracę. Ostatnio mówi się wiele o grupach producenckich. Koncepcja programu „Agro” stawia właśnie na rozwój grup producenckich. Zapraszam państwa, o ile mam do tego tytuł, na posiedzenie senackiej komisji, gdzie program nasz będzie szczegółowo omówiony.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Jeśli chodzi o demontaż i sprzedaż linii produkcyjnych, to są one przenoszone w ramach holdingu, nie następuje zaś ich sprzedaż. Co do sytuacji w Środzie Wielkopolskiej, to informacja przestawiona przez pana posła jest chyba dość nieaktualna, bowiem konflikt wokół Środy zakończył się w styczniu br., zostały podpisane umowy kontraktacyjne, zakład nie został sprzedany, trwają tam prace organizacyjne. Nie prowadzono tam upraw owoców, zakład ten zajmuje się głównie produkcją warzywnych mrożonek. Ta sprawa została wiec pozytywnie rozwiązana, ku satysfakcji plantatorów ze Środy Wielkopolskiej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Co do planów przeformułowania holdingu przez bank i dlaczego doszło do zmiany spółki Hortex z o.o. w Hortex Holding. Stało się tak dlatego iż Hortex Holding zamierza w roku 2001 wejść na giełdę i ta zmiana była konieczna ze względów prawnych. Tak jak powiedziałam wcześniej, nadal trwają prace nad nadaniem ostatecznego kształtu strategii przedsiębiorstwa, dlatego też w tej chwili ograniczę się do tego komentarza.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Jeśli chodzi o to, czy udziałowcy holdingu zaangażowani są w przedsiębiorstwa konkurencyjne, to, jak rozumiem, pan poseł pytał o EBOR. To bank, który nie jest instytucją komercyjną i z natury rzeczy wspiera w krajach Europy Środkowej i Wschodniej istotne dziedziny gospodarki ulegające przekształceniom. Nie istnieje więc tu pojęcie konkurencyjności.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Co do wypowiedzi przedstawiciela związków zawodowych, to muszę powiedzieć, że trochę mnie ona zdziwiła, bowiem jutro w Hortex Holding SA odbędzie się spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych, więc ta skarga na brak informacji, w przeddzień tego spotkania, trochę mnie dziwi. Z drugiej strony zaś informacje, które zaprezentował przedstawiciel związków, pochodzą sprzed trzech miesięcy. W tej chwili nie ma ostatecznego kształtu strategii i nie mogę się odnosić do koncepcji, które istniały 3 miesiące temu.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Oddłużenie Hortexu nastąpiło w drodze ugodowego postępowania bankowego i było prowadzone przez BGŻ. W związku z tym nastąpiła częściowa zamiana wierzytelności na udziały. Jedynym bankiem, który nie zgodził się na objęcie bankowym postępowaniem ugodowym, był Polski Bank Kredytowy. Wierzytelność wobec tego banku została całkowicie spłacona do dnia 14 marca br. Nie jestem upoważniona do odpowiedzi na pytanie, dlaczego urząd skarbowy zaniechał poboru należności. Nie jest to pytanie adresowane do Hortexu, a raczej do urzędu skarbowego, skarbu państwa i ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Chciałam poinformować, że są obecni na tej sali przedstawiciele właścicieli Hortex Holding SA i ewentualnie można do nich skierować to zapytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyZając">Mam zasadniczą wątpliwość co do rangi przedstawicieli holdingu, którzy chcieli przyjść na naszą Komisję. To jest niepoważne, że - skądinąd przesympatyczna - pani rzecznik prasowa jest tu dziś najwyższą rangą przedstawicielką firmy. W świetle zadanych pytań przez komisję sejmową, mam prośbę, aby pan przewodniczący wraz z prezydium się naradził, czy mamy kontynuować rozmowę w tej sytuacji, bo ona mi się wydaje bezsensowna.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełMarekSawicki">Ponieważ jest to już drugi głos optujący za odłożeniem sprawy i zaproszeniem przedstawicieli Zarządu Hortex Holding SA oraz uzupełnieniem ekspertyz o tematy, które wskazywaliśmy, proponuję, abyśmy odłożyli dyskusję nad tym punktem do kolejnego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanOraniec">Chciałbym uzyskać odpowiedź na moje pytanie w sprawie umowy pomiędzy BGŻ i Bankiem Handlowym w Warszawie, dotyczącej inwestycji kapitałowej EBOR i Bank of America w Hortex SA Koncepcja tego przekształcenia zakładała sprzedaż nowo utworzonej spółce Hortex Holding SA przedsiębiorstwa Hortex spółka z o.o., w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego. Dlaczego całość przedsiębiorstwa została sprzedana, a nie część? Sądzę, że już na tym etapie pojawiają się niejasności, nie mówiąc już o innych faktach, takich jak na przykład ten, że nie pobrano należnego podatku. Ponawiam więc pytanie: dlaczego sprzedano całość zakładu w trybie art. 55 Kodeksu cywilnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RzeczniczkaprasowaHortexHoldingSAKajaSzwykowska">Muszę, niestety, jeszcze raz powtórzyć to, co już powiedziałam: sprzedaż ta była związana z koniecznym przekształceniem, warunkującym wejście na giełdę przedsiębiorstwa Hortex, właśnie jako całości, co nie byłoby możliwe w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełMarekSawicki">Ponawiam pytanie, czy są głosy przeciwne, aby sprawę odłożyć na kolejne posiedzenie Komisji, z ponownym zaproszeniem przedstawicieli Zarządu Hortex Holdig SA? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że wniosek został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, w związku z tym punkt uznaję za wyczerpany. Przechodzimy do drugiego punktu dzisiejszego posiedzenia Komisji. Proszę o przedstawienie nam informacji przez pana prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Zasadnicze zapisy dokumentu „Kierunki działań Inspekcji Handlowej w 1999 r.” wynikają z innego dokumentu: z rządowego projektu polityki konsumenckiej. Dokument ów zawiera zadania dla wszystkich instytucji zajmujących się ochroną konsumentów, w tym dla Inspekcji Handlowej. W oparciu o priorytety zawarte we wspomnianym dokumencie zostały przygotowane i zatwierdzone działania Inspekcji w bieżącym roku. Zasadniczo będą się one koncentrować w czterech płaszczyznach: kontrolnej, mediacyjnej i interwencyjnej, informacyjno-edukacyjnej oraz sądowej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Działania kontrolne będą służyły ujawnianiu takich zachowań przedsiębiorców, które godzą w interesy zdrowotne i ekonomiczne nabywców. Szczególny nacisk zostanie położony na kontrolę jakości i bezpieczeństwa produktów i usług oferowanych konsumentom oraz na zwalczanie nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy. Inspekcja w tym zakresie współpracuje bardzo ściśle z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sygnalizuje ujawnione nieprawidłowości, przekazuje Urzędowi dokumentację sprawców, umożliwia dalsze postępowanie, w tym występowanie przez prezesa Urzędu z powództwami przeciwko nierzetelnym firmom.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Mediacje i inne działania interwencyjne są podejmowane w imieniu i na rzecz indywidualnych konsumentów. Mają one na celu wsparcie nabywców w sprawach spornych z przedsiębiorcami. Chcę podkreślić, że Inspekcja Handlowa, podobnie, jak podległy mi Urząd, nie ma w tym zakresie uprawnień władczych, nie może więc nakazać przedsiębiorcy uznania reklamacji konsumenta. Można jednak sądzić, że mediacje te w wielu wypadkach okażą się skuteczne, szczególnie gdy spór wynikł na tle nieznajomości przepisów i uprawnień kupującego.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Działania informacyjno-edukacyjne to przede wszystkim prowadzenie poradnictwa konsumenckiego. Potrzeba ich prowadzenia wynika z ciągle niskiego poziomu wiedzy i świadomości konsumentów. Organizowanie i prowadzenie polubownego poradnictwa konsumenckiego na obszarach aktywności Inspekcji Handlowej w tym roku jest kontynuacją działalności, która zapoczątkowana została w latach poprzednich i naszym zdaniem utrwaliła się pozytywnie w świadomości nabywców.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Polubowne sądy konsumenckie spełniają istotną rolę w dochodzeniu roszczeń konsumenckich, stanowiąc drugą możliwość obok tradycyjnego postępowania sądowego.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Warto też wspomnieć o nowym, niezwykle ważnym zadaniu Inspekcji, jakim jest współpraca z powiatowymi rzecznikami konsumentów. Proces powoływania rzeczników powiatowych jest w toku, dlatego też trudno jest przesądzić w tej chwili konkretne formy i zakres współdziałania. Zarówno organy Inspekcji, jak i podległy mi Urząd, przygotowują się do tego. W dniu dzisiejszym, w Łodzi, odbywa się pierwsze spotkanie nowo powołanych rzeczników. Uczestniczą w nim zarówno przedstawiciele Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak i inspektoratów wojewódzkich Inspekcji Handlowej. Wnioski płynące z tego spotkania będą na pewno wykorzystane w dalszych kontaktach.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Jak powiedziałem na wstępie, przedstawiam w tej chwili, w sposób syntetyczny, główne kierunki działania Inspekcji. W przekonaniu Urzędu służą one realizacji celu podstawowego, jaki przyświeca działalności Inspekcji Handlowej, mianowicie ochronie interesów konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Sądzę, że właściwe będzie, jeśli, za państwa zgodą, o szczegółach powie główny inspektor, pan Andrzej Królikowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GłównyInspektorInspekcjiHandlowejAndrzejKrólikowski">Praktycznie biorąc, do tego, co już powiedział pan prezes Aziewicz, niewiele można dodać, a co najwyżej poinformować o szczegółach, o tym, jakie tematy kontrolne, dotyczące pewnych obszarów wyrobów będziemy podejmowali. Sądzę, że byłoby to trochę monotonne, ponadto państwo doskonale znacie temat z poprzednich informacji o naszych działaniach. Generalnie rzecz biorąc, będą one dosyć zbliżone. W związku z tym pozwolę sobie na kilka uwag natury ogólnej. Otóż, po pierwsze, kierunki działań Inspekcji Handlowej na rok 1999 r., zatwierdzone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są pierwszym tego typu dokumentem tej rangi, jakim możemy się pochwalić i jakim będzie się kierowała Inspekcja w najbliższych miesiącach roku bieżącego. Wprawdzie parę lat temu próbowaliśmy tworzyć tego typu dokumenty, ale to nie była ta ranga i nie były to materiały wynikające wprost z ustawowego obowiązku przygotowania takiego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#GłównyInspektorInspekcjiHandlowejAndrzejKrólikowski">Tak jak powiedział pan prezes, ten dokument zasadza się na trzech innych dokumentach: rządowej polityce konsumenckiej, przyjętej w ubiegłym roku przez Radę Ministrów, ustawie o Inspekcji Handlowej oraz na innych ustawach, które funkcjonują w obszarze ochrony konsumentów. Myślę tu przede wszystkim właśnie o nowej instytucji, jaka zaczęła się tworzyć o 1 stycznia br., tzn. o powiatowych rzecznikach konsumentów. Trzeci element to dotychczasowe doświadczenia Inspekcji i wyniki kontroli. Stąd wywodzą się podstawowe zadania, które w tym dokumencie są wymienione.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#GłównyInspektorInspekcjiHandlowejAndrzejKrólikowski">Wszystkie te cele będziemy realizowali przy pomocy takich sił, w jakie zostaliśmy wyposażeni przez ustawę budżetową; myślę tu o 1535 etatach kalkulacyjnych, którymi dysponujemy. Jest to ta armia ludzi, która będzie tę działalność prowadziła. To są również struktury 16 wojewódzkich inspektoratów i Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej. To jest także siedemnaście laboratoriów, zajmujących się wykonywaniem analiz artykułów spożywczych i jedno laboratorium, zajmujące się kontrolą wyrobów dziewiarskich, znajdujące się w Łodzi. To są te podstawowe instrumenty, którymi dysponujemy. Trzeba powiedzieć, że rok 1999 nie będzie na pewno rokiem łatwym, od stycznia br. weszliśmy w nowe struktury organizacyjne, tworzą się nowe, duże jednostki Inspekcji. Ten proces nie jest jeszcze zakończony. Jak państwo zapewne wiedzą, praktycznie większość wojewódzkich inspektoratów działa na podstawie tymczasowych dokumentów organizacyjnych. Wszystko to powoduje, że rok ten trzeba będzie poświęcić na stworzenie podstaw organizacyjnych Inspekcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiceprzewodniczącaStowarzyszeniaKonsumentówPolskichLilianaUstaborowiczJakimowicz">Chciałam zapytać, czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak również Inspekcja Handlowa, widzą rolę organizacji konsumenckich w wykonywaniu zadań, szczególnie na najbliższy rok? O ile w ubiegłym roku organizacje konsumenckie miały jakąś możliwość współpracy, współdziałania, na podstawie zadań zleconych, to w tym roku po prostu tej szansy chyba nie ma, gdyż wszelkie zapytania, na temat tego, w jakiej formie organizacje konsumenckie mogą włączyć się i pozyskać jedyne środki, jakie są możliwe do pozyskania - pozostaje bez odpowiedzi. Mówi się o zmianach w ustawie o finansach publicznych o przetargach, ustawie o zamówieniach publicznych. Rozumiemy, że główny wysiłek jest skierowany na organizację instytucji rzeczników powiatowych. To bardzo trudny okres dla wszystkich: i dla Urzędu, i dla Inspekcji Handlowej. Jest on też szczególnie trudny dla organizacji konsumenckich. W tym wypadku chodzi już po prostu o możliwość kontynuowania działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełMarekSawicki">Wobec tego jeszcze ja zapytam pana prezesa: czy pytanie, które zadała pani Liliana Ustaborowicz-Jakimowicz, nie jest związane z przyjętą przez nas polityką konsumencką i zapisami o współpracy z organizacjami konsumenckimi?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Oczywiście, że chcemy współpracować z organizacjami pozarządowymi, jest to zapisane w rządowym projekcie, jest to nasz obowiązek i nasza dobra tradycja, z której absolutnie nie chcemy rezygnować. Natomiast zmieniły się uwarunkowania prawne i na ich podstawie staramy się rozwiązywać problemy. Zwróciłem się do szefa Urzędu Zamówień Publicznych o to, aby, pomijając procedury przetargowe, można było zlecać bezpłatne poradnictwo dla konsumentów. Zespół, który u nas zajmuje się dystrybucją środków budżetowych dla organizacji konsumenckich, już się spotkał, jest wola współpracy, są konkretne zadania do realizacji, ale są też uwarunkowania prawne, których musimy przestrzegać. Nic się nie zmieniło w kontekście naszej woli współpracy, poza uwarunkowaniami prawnymi, które są od nas niezależne. Staramy się w tych nowych warunkach znaleźć dobre rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełReginaPawłowska">Chciałabym zapytać, jak przebiega proces powoływania rzeczników powiatowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrezesUrzęduOchronyKonkurencjiiKonsumentówTadeuszAziewicz">Zgłaszają się do nas pierwsi rzecznicy. Z dużym zainteresowaniem wysłucham sprawozdania z odbywanego dziś pierwszego spotkania i zarazem szkolenia rzeczników. Gminy i powiaty, mając ograniczone środki finansowe, są stosunkowo ostrożne z powoływaniem rzeczników. Jest to u nas nowa tradycja. Pojawiają się, być może słuszne sugestie, żeby może zaczynać od wspólnych rzeczników dla kilku powiatów, i z czasem, jeśli zaistnieje taka potrzeba, rozwijać tę działalność. Pojawiają się pomysły na utworzenie biura rzecznika w oparciu o struktury Urzędu, sugestie, aby radcy prawni Urzędu pełnili tę funkcję. Moje rodzinne miasto, Gdynia, posiada instytucję Rzecznika Praw Obywatelskich. Rozmawiałem z prezydentem Gdyni na ten temat, który widzi powołanie instytucji Powiatowego Rzecznika Konsumentów w ten sposób, że to Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymałby dodatkowe uprawnienia w tym zakresie. Sądzę, że tutaj należy pozostawić powiatom duży margines swobody, raczej tworzyć życzliwą atmosferę. Sądzę też, że warto chyba przyjąć założenie, iż jeśli chodzi o szczegóły konkretnych rozwiązań, to one w dużym stopniu powinny być uzależnione od lokalnej specyfiki. W tej chwili trudno mi przedstawić konkretną, kompleksową informację, ilu i gdzie rzeczników powołano. Raczej mogę powiedzieć ogólnie, że proces ich powoływania przebiega powoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełMarekSawicki">Dziękuje bardzo panu prezesowi. Czy jeszcze w tej sprawie ktoś chce zabrać głos? Jeśli nie, to zapytuję, czy są uwagi do przedłożonej informacji Jeśli nie ma uwag, uważam, że informacja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełMarekSawicki">Przechodzimy do punktu 3. Nie omawialiśmy zbyt wnikliwie planu pracy Inspekcji Handlowej, ponieważ, o czym chcę poinformować członków Komisji w punkcie 3., planujemy wyjazdowe posiedzenie Komisji na temat oceny pracy IH. Sądzę, że jako gospodarz, czy też współorganizator ewentualnego wyjazdowego posiedzenia, pan inspektor Królikowski poda nam kilka informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GłównyInspektorInspekcjiHandlowejAndrzejKrólikowski">Zgodnie z planem pracy sejmowej Komisji Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w uzgodnieniu z panem przewodniczącym, planujemy wyjazdowe posiedzenie Komisji zorganizować w dniach 14–16 kwietnia br. w Zakopanem. Posiedzenie jest trzydniowe dlatego, że organizujemy je w dość odległym miejscu i wiele czasu zajmie uczestnikom dojazd. Chcielibyśmy też mieć wystarczającą ilość czasu na omówienie działalności IH w roku 1998. Szczegółowy program pobytu jest w trakcie przygotowania i, jak sądzę, jutro, a najdalej pojutrze, przekażemy go panu przewodniczącemu jako projekt. Samo sprawozdanie z działalności IH za rok ubiegły jest w końcowym etapie przygotowań. W przyszłym tygodniu przekażemy je w ilości niezbędnej dla zaopatrzenia w nie wszystkich uczestników spotkania. Ze swojej strony chcielibyśmy, aby, jeśli pan przewodniczący wyrazi zgodę, w tym zakopiańskim spotkaniu uczestniczyli wojewódzcy inspektorzy i członkowie zespołu doradczego Głównego Inspektora. Zespół ten funkcjonuje od około półtora roku i miał dość aktywny udział w działaniach ubiegłorocznych. Chciałbym więc, aby członkowie tego zespołu również uczestniczyli w tym spotkaniu. Odbędzie się ono w Ośrodku Wypoczynkowym MSWiA, przy ul. Jagiellońskiej, w Zakopanym. Jest sala z nagłośnieniem, zapewniony jest nocleg i wyżywienie. Gospodarzem będzie Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Krakowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełMarekSawicki">Czy w sprawie wyjazdu są jeszcze jakieś pytania? Oczywiście, jest prośba do posłów, aby do końca bieżącego tygodnia złożyli w sekretariacie Komisji swoją deklarację co do wyjazdu, abyśmy wiedzieli, ilu członków Komisji zechce uczestniczyć w wyjazdowym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełMarekSawicki">Przechodzimy do punktu: sprawy różne i sprawy bieżące. Czy w tym punkcie ktoś z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos? Nadmieniam, że pan poseł Oraniec złożył wniosek w sprawie rynku żelatyny, z którym są nadal problemy. Pozwoliłem sobie przekazać dalej ten wniosek, celem uzyskania bardziej szczegółowych informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJanOraniec">Złożyłem interpelację do pana premiera i do ministra rolnictwa w sprawie przywrócenia sytuacji z roku 1997, odnośnie do wprowadzenia opłaty minimalnej na żelatynę sprowadzaną do Polski i przywrócenia poziomu cła na żelatynę. Plajtują zakłady utylizacyjne przerabiające odpady zwierzęce i zakłady produkujące żelatynę. Mamy napływ bezcłowej żelatyny, nie tylko konsumpcyjnej, ale i technicznej. Sprowadzane są kości, mogące być źródłem zarazków, w tym choroby „wściekłych krów”. Szacunkowo, straty dla skarbu państwa wyniosą w tym roku około 100 mln zł. Nasz przemysł musi zagospodarowywać odpady przemysłu garbarskiego, przemysłu mięsnego. Odpadów tych jest około 120 tys. ton. Na przykład do Cementowni Ożarów zwożone są z całej Polski odpady z różnych zakładów mięsnych i garbarskich, które są spalane w piecach cementowni. Robimy więc śmietnisko ze swojego kraju, tracimy na wpływach do budżetu, przedsiębiorstwa plajtują, a ludzie tracą pracę. Stajemy się wyłącznie rynkiem zbytu. Chciałbym, aby Komisja przyjrzała się tej sprawie, tak jak zajmujemy się przedsiębiorstwem Hortex Holding SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJerzyZając">Mam dużą wątpliwość, czy ten problem powinien być przedmiotem obrad naszej Komisji. Moim zdaniem, jeżeli powinien być dyskutowany, to na pewno nie w tej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełMarekSawicki">Pan poseł Oraniec, w sprawie, o której mówił, złożył interpelację. Jeśli odpowiedź na nią nie będzie wystarczająca, to wówczas ewentualnie prezydium Komisji zastanowi się i podejmie decyzję, czy zajmować się poruszonym problem, czy też przekazać go do właściwej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanOraniec">Przesłałem swój wniosek także do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zwróciłem się do państwa z apelem, ale nie żądam, aby sprawą zajęła się akurat nasza Komisja, choć wydawało mi się, że skoro zajmujemy się ochroną konkurencji, to zasadne jest, aby przyjrzeć się i tej sprawie. Jeśli członkowie Komisji uważają, że powinna tym się zająć inna Komisja, to proszę bardzo. Ja swoje działania już podjąłem, kierując pismo do pana premiera. Otrzymałem już na nie odpowiedź. Złożyłem interpelację do ministra rolnictwa i powiadomiłem przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Teraz czekan na efekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełMarekSawicki">Zgodnie z sugestią pana posła Zająca, prezydium zajmie się ewentualnie sprawą, jeśli pan poseł Oraniec nie uzyska wcześniej zadawalającej odpowiedzi. Czy są jeszcze inne sprawy? Jeśli nie ma, to zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>