text_structure.xml
48.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam posłów oraz gości. Proponowany porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu. Czy są wnioski lub uwagi dotyczące proponowanego porządku dziennego? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu proponowanego porządku dziennego? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przypomnę, że dzisiejszy porządek dzienny to kontynuacja posiedzenia, które odbyło się dwa tygodnie temu i na którym Komisja rozpoczęła rozpatrywanie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej. Kontynuujemy więc rozpoczęte prace. W związku z tym oddaję głos sprawozdawcy podkomisji nadzwyczajnej posłowi Markowi Markiewiczowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 5 dotyczącej art. 7 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">„Art. 7. Marszałek Sejmu kieruje wniosek do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">W zmianie nr 5 podkomisja nadzwyczajna proponuje, aby w art. 7 kropkę zastąpić przecinkiem i dodać wyrazy „która wszczyna postępowanie”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">W związku z tą zmianą chcę przypomnieć, że dotychczas bardzo trudno było ustalić moment, w którym rozpoczyna się pełne postępowanie określone przepisami nowelizowanej ustawy oraz przepisami Kodeksu postępowania karnego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">Dodam jeszcze, że konsekwencją zmiany nr 5 jest zmiana nr 6. Obie te zmiany porządkują procedurę.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">Ponadto warto zwrócić uwagę, że po wszczęciu postępowania procedura zmierzająca do zwrotu marszałkowi Sejmu wniosku wstępnego w celu jego uzupełnienia nie będzie miała sensu. Kończy się bowiem faza uzgadniania formalnych wymogów wniosku i rozpoczyna się właściwe postępowanie w Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 5? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 5? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6, dotyczącej art. 8, mającego brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">„Art. 8. Przewodniczący Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej przesyła osobie objętej wnioskiem odpis wstępnego wniosku, informując ją o prawie do złożenia pisemnych wyjaśnień i wniosków dowodowych w wyznaczonym terminie”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje, aby w art. 8 po wyrazie „przesyła” dodać wyraz „niezwłocznie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 6, o której poseł sprawozdawca mówił przy okazji prezentowania zmiany nr 5? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 6? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 7, dotyczącej art. 9, który ma brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 9.1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej może przesłuchiwać świadków i biegłych, żądać od instytucji państwowych i społecznych okazywania wszelkich akt i dokumentów. Osoba, której dotyczy wniosek, jest uprawniona do składania wyjaśnień i zgłaszania wniosków oraz do korzystania z pomocy obrońców. W postępowaniu przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się art. 21 ustawy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Komisja może zlecić prokuratorowi generalnemu lub Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego co do określonych okoliczności sprawy.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Komisja uchwala sprawozdanie o wystąpieniu do Zgromadzenia Narodowego z wnioskiem o postawienie Prezydenta w stan oskarżenia lub o umorzenie postępowania w sprawie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. W stosunku do osób wymienionych w art. 1 ust. 2 pkt 2–7 Komisja uchwala sprawozdanie o wystąpieniu do Sejmu z wnioskiem o pociągnięcie tych osób do odpowiedzialności konstytucyjnej lub o umorzenie postępowania w sprawie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">5. Wniosek o postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinien spełniać warunki wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia, a wniosek o umorzenie postępowania - zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne tego wniosku”.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje następujące zmiany w art. 9:</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">a/ w ust. 1 wyrazy „art. 21” zastępuje się wyrazami „art. 18 ust. 4”,</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">b/ w ust. 4 wyrazy „art. 1 ust. 2 pkt 2-7” zastępuje się wyrazami „art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2”,</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełMarekMarkiewicz">c/ po ust. 5 dodaje się ust. 6–9 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełMarekMarkiewicz">"6. Wnioski mniejszości mogą zawierać jedynie wnioski o umorzenie postępowania, postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PosełMarekMarkiewicz">7. Wnioski mniejszości do sprawozdań, o których mowa w ust. 3 i 4, zawierające wnioski o postawienie w stan oskarżenia lub o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinny spełniać warunki wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PosełMarekMarkiewicz">8. Jeżeli wnioski, o których mowa w ust. 5 i 6, nie odpowiadają warunkom określonym w ustawie, odpowiednio przewodniczący Zgromadzenia Narodowego lub Marszałek Sejmu, w uzgodnieniu z Prezydium Sejmu, wzywa reprezentanta wnioskodawców, o którym mowa w art. 6 ust. 4 do ich uzupełnienia w terminie 14 dni, wskazując niezbędny zakres uzupełnienia wniosku.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PosełMarekMarkiewicz">9. W przypadku nieuzupełnienia wniosku w terminie i w zakresie, o którym mowa w ust. 8, wniosek taki uznaje się za nieprzedstawiony przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej w jej sprawozdaniu”.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PosełMarekMarkiewicz">W zmianie nr 7 chcę szczególnie zwrócić uwagę na zaproponowane przez podkomisję dodanie nowych ust. 8 i 9.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PosełMarekMarkiewicz">Ponadto, jeżeli chodzi o ust. 8, to proszę o uwzględnienie poprawki zasygnalizowanej przez Biuro Legislacyjne. Chodzi o wniosek w sprawie rozpatrywanej przez Zgromadzenie Narodowe. Autopoprawka sprowadza się do przyjęcia formuły „wzywa wnioskodawców do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni”.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PosełMarekMarkiewicz">Jest to formuła opowiadająca innym przepisom ustawy. Chodzi więc o zachowanie jednolitości terminologii. Mówił o tym wcześniej poseł Kazimierz Działocha.</u>
<u xml:id="u-6.17" who="#PosełMarekMarkiewicz">Wydaje się ponadto, że rozpatrywana zmiana jest logiczną konsekwencją przyjętej już zmiany nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 7? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 7 wraz z autopoprawką? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 7 wraz z autopoprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 8, dotyczącej art. 10, mającego brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 10.1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przedstawia Zgromadzeniu Narodowemu sprawozdanie z przeprowadzonego postępowania wraz z wnioskiem, o którym mowa w art. 9 ust. 3. Uchwała Zgromadzenia Narodowego o postawieniu w stan oskarżenia powoduje, że Prezydent tymczasowo nie może sprawować urzędu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Podejmując uchwałę o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia, Zgromadzenie Narodowe wybiera spośród członków Zgromadzenia dwóch oskarżycieli, z których każdy powinien odpowiadać warunkom wymaganym do powołania na stanowisko sędziego.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Po podjęciu przez Zgromadzenie Narodowe uchwały, o której mowa w ust. 1, Marszałek Sejmu przesyła ją przewodniczącemu Trybunału Stanu. Uchwała ta przed Trybunałem Stanu stanowi akt oskarżenia”.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">W zmianie nr 8 podkomisja nadzwyczajna proponuje:</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">a/ w ust. 1 zdanie drugie skreśla się,</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">b/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">„1a. Z dniem podjęcia uchwały o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu sprawowanie urzędu przez Prezydenta ulega zawieszeniu”,</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">c/ ust. 3 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PosełMarekMarkiewicz">„3. Po podjęciu przez Zgromadzenie Narodowe uchwały o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia, Marszałek Sejmu przesyła, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 2b, przewodniczącemu Trybunału Stanu, uchwałę Zgromadzenia Narodowego wraz z uchwałą Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej albo wnioskiem mniejszości, które w dalszym postępowaniu przed Trybunałem Stanu stanowią akt oskarżenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 8? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 8? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 9, która dotyczy art. 11 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełMarekMazurkiewicz">"Art. 11.1. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przedstawia Sejmowi sprawozdanie z prac nad każdą przekazaną jej sprawą wraz z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej lub o umorzenie postępowania w sprawie. Uchwała Sejmu o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej powoduje zawieszenie w czynnościach osoby, której dotyczy. Jeżeli uchwała obejmuje także pociągnięcie do odpowiedzialności karnej osoby, która jest posłem lub senatorem, stanowi ona równocześnie wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego lub senatorskiego.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełMarekMazurkiewicz">2. Podejmując uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej Sejm wybiera spośród posłów dwóch oskarżycieli, z których przynajmniej jeden powinien odpowiadać warunkom wymaganym do powołania na stanowisko sędziego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełMarekMazurkiewicz">3. Po podjęciu przez Sejm uchwały, o której mowa w ust. 1, Marszałek Sejmu przesyła przewodniczącemu Trybunału Stanu uchwałę Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej lub wniosek mniejszości, które w dalszym postępowaniu przed Trybunałem Stanu stanowią akt oskarżenia. W wypadku konieczności uchylenia immunitetu poselskiego lub senatorskiego następuje to po wyrażeniu przez Sejm lub Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełMarekMazurkiewicz">4. Po przekazaniu uchwały o postawieniu w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu nie można wszcząć postępowania karnego o ten sam czyn, a postępowanie wcześniej wszczęte ulega zawieszeniu”.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Zmiana n r 9 przewiduje, że w art. 11:</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PosełMarekMazurkiewicz">a/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PosełMarekMazurkiewicz">"1a. Przepisy ust. 1 zdanie drugie nie stosuje się do mandatu poselskiego”,</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PosełMarekMazurkiewicz">b/ ust. 2 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#PosełMarekMazurkiewicz">"2. Po podjęciu uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej, Sejm wybiera, spośród posłów, w terminie 3 miesięcy, dwóch oskarżycieli, z których co najmniej jeden posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego. W razie utraty uprawnień przez oskarżycieli, ich obowiązki do czasu wyboru nowych oskarżycieli wykonuje Marszałek Sejmu”,</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#PosełMarekMazurkiewicz">c/ w ust. 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#PosełMarekMazurkiewicz">"Po wyborze oskarżycieli, o których mowa w ust. 2, Marszałek Sejmu przesyła, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3b, przewodniczącemu Trybunału Stanu uchwałę, o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej wraz z uchwałą Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej albo wnioskiem mniejszości, które w dalszym postępowaniu przed Trybunałem Stanu stanowią akt oskarżenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 9? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 9? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10, która dotyczy art. 13 mającego brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 13.1. Uchwałę o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia Zgromadzenie Narodowe podejmuje większością co najmniej 2/3 głosów ogólnej liczby członków Zgromadzenia. Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2–7, Sejm podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Jeżeli Zgromadzenie Narodowe nie podejmie uchwały o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia w trybie określonym w ust. 1, wówczas przewodniczący Zgromadzenia Narodowego stwierdza umorzenie postępowania w sprawie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Jeżeli Sejm nie podejmie uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2–7, w trybie określonym w ust. 1, wówczas Marszałek Sejmu stwierdza umorzenie postępowania w sprawie”.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje następujące zmiany w art. 13:</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">a/ ust. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">"1. Postawienie Prezydenta w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Zgromadzenia Narodowego, podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego”,</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">b/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">"1a. Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3–7 oraz ust. 2, Sejm podejmuje bezwzględną większością osób w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PosełMarekMarkiewicz">1b. Uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2, Sejm podejmuje większością 3/5 ustawowej liczby posłów”,</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PosełMarekMarkiewicz">c/ po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PosełMarekMarkiewicz">"2a. Niezależnie od treści wniosku, o którym mowa w art. 9 ust. 3, Zgromadzenie Narodowe głosuje nad postawieniem Prezydenta w stan oskarżenia.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PosełMarekMarkiewicz">2b. Jeżeli Zgromadzenie Narodowe podjęło uchwałę o postawieniu Prezydenta w stan oskarżenia, a Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej wnosiła o umorzenie postępowania wobec niego nie przedstawiając w swoim sprawozdaniu wniosku mniejszości o postawienie w stan oskarżenia, to aktem oskarżenia jest uchwała o postawieniu w stan oskarżenia wraz z wnioskiem wstępnym o postawienie w stan oskarżenia. Akt oskarżenia Marszałek Sejmu przesyła przewodniczącemu Trybunału Stanu”,</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#PosełMarekMarkiewicz">d/ w ust. 3 wyrazy „art. 1 ust. 2 pkt 2-7” zastępuje się wyrazami „art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2”,</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#PosełMarekMarkiewicz">e/ po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#PosełMarekMarkiewicz">"3a. Niezależnie od treści wniosku, o którym mowa w art. 9 ust. 4, Sejm głosuje nad pociągnięciem do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#PosełMarekMarkiewicz">3b. Jeżeli Sejm podjął uchwałę o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2–7 i ust. 2, a Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej wnosiła o umorzenie postępowania wobec nich nie przedstawiając w swoim sprawozdaniu wniosku mniejszości o pociągnięcie do odpowiedzialności, to aktem oskarżenia jest uchwała o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej wraz z wnioskiem wstępnym o pociągnięcie do odpowiedzialności. Akt oskarżenia Marszałek Sejmu przesyła przewodniczącemu Trybunału Stanu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 10? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 10? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 11, polegającej na dodaniu nowych art. 13a i 13b w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 13a.1. Jeżeli po nadaniu biegu przez Marszałka Sejmu wnioskowi wstępnemu, a przed podjęciem przez sejm uchwały o postawieniu w stan oskarżenia lub o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej albo stwierdzeniem umorzenia postępowania w sprawie upłynie kadencja Sejmu, postępowanie w danej sprawie toczy się nadal w Sejmie następnej kadencji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Marszałek Sejmu kieruje sprawę do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej nie jest związana uchwałami podjętymi przez komisję sejmową, która uprzednio rozpatrywała daną sprawę.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. Sejm nowej kadencji, wybiera posłów oskarżycieli.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 13b. W przypadku zakończenia kadencji Sejmu. postępowanie w sprawie odpowiedzialności posła, który nie uzyskał ponownie mandatu, określonej w art. 107 ust. 2 Konstytucji, ulega umorzeniu, które stwierdza Marszałek Sejmu nowej kadencji”.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">Chcę zwrócić uwagę na końcową część brzmienia art. 13b ujętą w sprawozdaniu: „ulega umorzeniu, które stwierdza Marszałek Sejmu nowej kadencji”.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">Chodzi o sytuację, w której toczy się postępowanie o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej posła za naruszenie art. 107 Konstytucji RP.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">Brzmienie pierwotne art. 13b przewidywało, że postępowanie kończy się z urzędu w momencie kiedy poseł nie został wybrany na następną kadencję. Nasuwało się jednak wówczas pytanie, kto i kiedy miał stwierdzić umorzenie postępowania w związku z rozpoczęciem nowej kadencji. Stąd właśnie proponowana formuła „ulega umorzeniu, które stwierdza Marszałek Sejmu nowej kadencji”.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PosełMarekMarkiewicz">Inaczej mówiąc chodzi o swego rodzaju deklarację marszałka Sejmu nowej kadencji stwierdzającą, że nastąpiło umorzenie postępowania w związku z tym, że poseł poprzedniej kadencji nie został wybrany na następną kadencję.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PosełMarekMarkiewicz">Należy dodać, że jest to czynność dość techniczna, a nawet powiem - kłopot dla marszałka Sejmu. Chodzi jednak o to, aby osoba, która już nie jest posłem, otrzymała stosowne stwierdzenie mówiące o umorzeniu postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy są wnioski lub uwagi dotyczące zmiany nr 11? Nie ma. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 11? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 12, dotyczącej art. 15 i art. 16 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 15.1. Trybunał Stanu składa się z przewodniczącego, dwóch jego zastępców oraz 21 członków i 5 zastępców członków.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Przewodniczącym Trybunału Stanu jest pierwszy prezes Sądu Najwyższego. Pozostałe osoby wchodzące w skład Trybunału Stanu wybiera Sejm spoza swego grona, w trybie regulaminowo określonym.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. W skład Trybunału Stanu mogą być wybrani obywatele polscy korzystający z pełni praw obywatelskich, nie karani sądownie, nie zatrudnieni w organach administracji państwowej. Co najmniej połowa członków Trybunału Stanu powinna składać się z osób posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. Osoby wybrane w skład Trybunału Stanu składają przed Marszałkiem Sejmu przyrzeczenie sędziowskie.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 16.1. Sędziowie wybrani w skład Trybunału Stanu w wykonywaniu swoich funkcji sędziowskich są niezawiśli i podlegają tylko ustawom. Nie mogą być ani pociągnięci do odpowiedzialności karnej, ani pozbawieni wolności bez uprzedniej zgody Trybunału Stanu. Dotyczy to również okresu po upływie kadencji w stosunku do czynów związanych z wykonywaniem funkcji w Trybunale Stanu.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Sędziowie Trybunału Stanu sprawują swe funkcje nieodpłatnie, z tym że zachowują prawo do diet i zwrotu poniesionych kosztów podróży”.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">W zmianie nr 12 podkomisja proponuje, aby art. 15 i 16 otrzymały brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 15.1. W skład Trybunału Stanu mogą być wybrani obywatele polscy korzystający z pełni praw obywatelskich, nie karani sądownie, nie zatrudnieni w organach administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Osoby wybrane w skład Trybunału Stanu składają przed Marszałkiem Sejmu przyrzeczenie sędziowskie.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 16. Sędziowie Trybunału Stanu sprawują swoje funkcje nieodpłatnie, z tym że zachowują prawo do diet i zwrotu poniesionych kosztów podróży”.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#PosełMarekMarkiewicz">Jeżeli chodzi o przedłożone brzmienie art. 15 ust. 1, to podkomisja proponuje, aby wyraz „państwowej” został zastąpiony wyrazem „rządowej”. Wydaje się bowiem rozwiązaniem nie do przyjęcia, aby sędzia Trybunału Stanu będący pracownikiem administracji rządowej uczestniczył w rozpatrywaniu wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej członka Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#PosełMarekMarkiewicz">Nie ma natomiast żadnych argumentów - w tym również konstytucyjnych - aby wyłączenie takie wyłączyło pracownika administracji sądowej czy publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 12?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przedłożone brzmienie art. 15 ust. 1 stanowi o prawach „obywatelskich”. Proponuję, aby zamiast tego pojęcia zastosować pojęcie praw „publicznych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przejmuję propozycję przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS jako swoją poprawkę.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki polegającej na zastąpieniu wyrazu „obywatelskich” wyrazem „publicznych”? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos w sprawie zmiany nr 12? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 12 wraz z poprawką? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 12 wraz z poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 13 dotyczącej art. 17 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">„Art. 17.1. Utrata stanowiska sędziego Trybunału Stanu następuje wskutek zrzeczenia się funkcji, trwałej utraty zdolności do wykonywania czynności albo skazania prawomocnym wyrokiem sądu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. W razie wygaśnięcia mandatu więcej niż trzech członków Trybunału Stanu lub ich zastępców Sejm dokonuje wyboru uzupełniającego”.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">W zmianie nr 13 podkomisja proponuje, aby wyrazy „więcej niż trzech członków Trybunału Stanu lub ich zastępców” zastąpić wyrazami „członka Trybunału Stanu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 13? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 13? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 14 dotyczącej art. 18–20 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 18.1. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu oraz Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego, chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej. Trybunał Stanu orzeka jako sąd w pierwszej instancji oraz jako sąd w drugiej instancji.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. W warunkach określonych w art. 2 Trybunał Stanu może:</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">1/ zlecić prokuratorowi generalnemu przeprowadzenie w określonym zakresie postępowania co do czynu wypełniającego znamiona przestępstwa, a w razie gdy postępowanie takie zostało już wszczęte - przedstawienie zebranych materiałów wraz z wnioskiem co do dalszego postępowania w sprawie,</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">2/ przejąć do łącznego rozpoznania sprawę, która toczy się już przed sądem.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 19.1. W pierwszej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 4 członków.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. W drugiej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 6 członków, z wyłączeniem sędziów, którzy uczestniczyli w rozpatrzeniu sprawy w pierwszej instancji. Jeżeli członek Trybunału Stanu nie może pełnić swych funkcji, w jego imieniu występuje najstarszy wiekiem zastępca członka.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Poza rozprawą główną Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 2 członków.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. Obsługę kancelaryjną Trybunału Stanu zapewnia Sąd Najwyższy.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 20. Trybunał Stanu rozpatruje sprawę w granicach określonych w uchwale Zgromadzenia Narodowego albo Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#PosełMarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje, aby art. 18–20 otrzymały brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 18.1. Trybunał Stanu jest sądem pierwszej instancji oraz sądem drugiej instancji.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu oraz Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego, chyba że niniejsza ustawa stanowi inaczej.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu powództwo cywilne jest niedopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#PosełMarekMarkiewicz">3a. W warunkach określonych w art. 2 Trybunał Stanu może zlecić Prokuratorowi Generalnemu przeprowadzenie w określonym zakresie postępowania co do czynu wypełniającego znamiona przestępstwa.</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. Osoby składające wyjaśnienia przed Trybunałem Stanu, jak również świadkowie i biegli zwolnieni są od obowiązku zachowania tajemnicy ustawowo chronionej.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 19.1. W pierwszej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 4 członków.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. W drugiej instancji Trybunał Stanu orzeka w składzie, przewodniczący i 6 członków, z wyłączeniem sędziów, którzy uczestniczyli w rozpatrywaniu sprawy w pierwszej instancji.</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. W sprawach pytań prawnych orzeka cały skład Trybunału Stanu z wyłączeniem sędziów, którzy w danej sprawie uczestniczyli w orzekaniu w pierwszej instancji.</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. Poza rozprawą Trybunał Stanu orzeka w składzie: przewodniczący i 2 członków.</u>
<u xml:id="u-22.20" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 20.1. Trybunał Stanu rozpatruje sprawę w granicach określonych w akcie oskarżenia.</u>
<u xml:id="u-22.21" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Oskarżyciel nie może zarzucić oskarżonemu innych czynów niż objęte aktem oskarżenia.</u>
<u xml:id="u-22.22" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Trybunał Stanu może przekazać sprawy Zgromadzeniu Narodowemu, Sejmowi albo Senatowi w celu uzupełnienia lub rozszerzenia przeprowadzonego postępowania”.</u>
<u xml:id="u-22.23" who="#PosełMarekMarkiewicz">Zwracam uwagę na proponowane nowe brzmienie art. 18 ust. 1, z którego jednoznacznie wynika, że Trybunał Stanu jest sądem pierwszej i drugiej instancji.</u>
<u xml:id="u-22.24" who="#PosełMarekMarkiewicz">Na uwagę zasługuje również proponowane brzmienie art. 18 ust. 3a. Jest to konsekwencja wprowadzenia orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności karnej przed Trybunałem Stanu.</u>
<u xml:id="u-22.25" who="#PosełMarekMarkiewicz">Oznacza to, że w stosunku do pierwotnego projektu konieczne stało się przywrócenie możliwości zlecenia Prokuratorowi Generalnemu przeprowadzenia postępowania co do czynu wypełniającego znamiona przestępstwa.</u>
<u xml:id="u-22.26" who="#PosełMarekMarkiewicz">Zwracam ponadto uwagę na proponowane brzmienie art. 20 ust. 2. Jest to również konsekwencja przyjęcia możliwości pociągania do odpowiedzialności karnej przed Trybunałem Stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie zmiany nr 14? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 14? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 14.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 15 polegającej na dodaniu nowych art. 30a-20e w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 20a. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu udział obrońcy jest konieczny.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 20b. Wykluczenie jawności rozprawy przed Trybunałem Stanu może uzasadnić wyłącznie wgląd na bezpieczeństwo państwa lub tajemnicę państwową.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 20c.1. Termin do wniesienia apelacji wynosi 30 dni i biegnie dla każdego uprawnionego od daty doręczenia mu odpisu wyroku z uzasadnieniem.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Termin do wniesienia zażalenia wynosi 14 dni.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Od wyroku Trybunału Stanu wydanych w drugiej instancji kasacja nie przysługuje.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 20d. Umorzenie albo warunkowe umorzenie postępowania przed Trybunałem Stanu może nastąpić jedynie na rozprawie.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 20e. Obsługę kancelaryjną Trybunału Stanu zapewnia Sąd Najwyższy”.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">Zwracam uwagę zwłaszcza na art. 20b. Chodzi o wyznaczenie wyraźnej granicy dla zamkniętych posiedzeń Trybunału Stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 15? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 15? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 16, która przewiduje skreślenie art. 21 i 22 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 21. Osoby składające wyjaśnienia przed Trybunałem Stanu, jak również świadkowie i biegli zwolnieni są od obowiązku zachowania tajemnicy państwowej.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 22. W postępowaniu przed Trybunałem Stanu powództwo cywilne jest niedopuszczalne”.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">Zmiana nr 16 jest oczywistą konsekwencją wcześniejszych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 16? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 16? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 17, która przewiduje skreślenie art. 24 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">„Art. 24. Wykluczenie jawności rozprawy przed Trybunałem Stanu może uzasadnić wyłącznie wzgląd na bezpieczeństwo Państwa lub tajemnicę państwową”.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">Jest to również konsekwencja wcześniejszych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 17? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 17? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 17.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 18, dotyczącej art. 25 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 25.1. Za czyny przewidziane w art. 2 ust. 1 i 4, o ile nie wypełniają znamion przestępstwa, Trybunał Stanu wymierza łącznie lub osobno następujące kary:</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">1/ utratę czynnego i biernego prawa wyborczego na urząd Prezydenta oraz do Sejmu, Senatu i rad gmin,</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">2/ zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych i w organizacjach społecznych,</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PosełMarekMarkiewicz">3/ utratę wszystkich lub niektórych orderów, odznaczeń i tytułów honorowych oraz utratę zdolności do ich uzyskania.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#PosełMarekMarkiewicz">2. Kary dotyczące utraty praw i zakazów, o których mowa w ust. 1, mogą być orzekane na czas od 2 do 10 lat, z tym że kara, o której mowa w ust. 1 pkt 2, może być orzekana na stałe.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#PosełMarekMarkiewicz">3. Trybunał Stanu może, z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, poprzestać na stwierdzeniu winy oskarżonego.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. W razie uznania przez Trybunał Stanu zawinionego popełnienia czynów przewidzianych w art. 2 ust. 1 i 4, Trybunał orzeka odpowiednio w odniesieniu do Prezydenta - złożenie go z urzędu, a w odniesieniu do pozostałych osób - utratę zajmowanego stanowiska, z którego pełnieniem związana jest odpowiedzialność konstytucyjna”.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#PosełMarekMarkiewicz">Podkomisja proponuje następujące zmiany w art. 25:</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#PosełMarekMarkiewicz">a/ ust. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#PosełMarekMarkiewicz">„1. Za czyny określone w art. 3, o ile nie wypełniają znamion przestępstwa, Trybunał Stanu wymierza łącznie lub osobno następujące kary:</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#PosełMarekMarkiewicz">1/ utratę czynnego i biernego prawa wyborczego na urząd Prezydenta, do Sejmu, do Senatu oraz do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego,</u>
<u xml:id="u-30.12" who="#PosełMarekMarkiewicz">2/ zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością w organach państwowych i w organizacjach społecznych,</u>
<u xml:id="u-30.13" who="#PosełMarekMarkiewicz">3/ utratę wszystkich lub niektórych orderów, odznaczeń i tytułów honorowych oraz utratę zdolności do ich uzyskania",</u>
<u xml:id="u-30.14" who="#PosełMarekMarkiewicz">b/ po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-30.15" who="#PosełMarekMarkiewicz">"1a. Za naruszenie zakazów, o których mowa w art. 107 ust. 1 Konstytucji, Trybunał Stanu orzeka pozbawienie mandatu poselskiego”,</u>
<u xml:id="u-30.16" who="#PosełMarekMarkiewicz">c/ w ust. 2 wyrazy „z tym że kara o której mowa w ust. 1 pkt 2, może być orzekana na stałe” skreśla się,</u>
<u xml:id="u-30.17" who="#PosełMarekMarkiewicz">d/ ust. 3 i 4 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-30.18" who="#PosełMarekMarkiewicz">„3. W razie uznania przez Trybunał Stanu chociażby nieumyślnego popełnienia czynów określonych w art. 2 ust. 1 i art. 3, Trybunał orzeka odpowiednio w odniesieniu do Prezydenta - złożenie z urzędu, a w odniesieniu do pozostałych osób, z zastrzeżeniem ust. 1a - utratę zajmowanego stanowiska, z którego pełnieniem związana jest odpowiedzialność konstytucyjna.</u>
<u xml:id="u-30.19" who="#PosełMarekMarkiewicz">4. Trybunał Stanu z uwagi na znikomy stopień społecznej szkodliwości czynu lub szczególne okoliczności sprawy może poprzestać na stwierdzeniu winy oskarżonego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 18? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 18? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 18.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 19, polegającej na dodaniu po art. 26 nowych art. 26a i 26b w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Art. 26a. Jeżeli po rozpoczęciu rozprawy, a przed wydaniem wyroku, zostanie wybrany nowy skład Trybunału, rozprawę prowadzi od początku Trybunał Stanu w nowym składzie.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">Art. 26b. Do senatorów, Senatu oraz jego organów stosuje się odpowiednio przepisy art. 5a, art. 6 ust. 3 i 4, art. 7 i 8, art. 9 ust. 1, 2 i 4–9, art. 11 ust. 1 zdanie 1, ust. 1a-3, art. 12, art. 13 ust. 1a, 3, 3a i 3b, art. 13a, 13b oraz art. 25 ust. 1a”.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 19? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 19? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 20 dotyczącej art. 28 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełMarekMarkiewicz">„Art. 28. Trybunał Stanu właściwy jest również w sprawach czynów popełnionych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, o ile w czasie popełnienia były one zabronione pod groźbą kary. Jeżeli czyn uprzednio popełniony polegał na zawinionym naruszeniu Konstytucji lub innej ustawy, Trybunał Stanu ogranicza się do stwierdzenia dokonanych naruszeń prawa”.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełMarekMarkiewicz">W zmianie nr 20 podkomisja proponuje, aby zdanie drugie otrzymało brzmienie następujące:</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PosełMarekMarkiewicz">"Jeżeli czyn uprzednio popełniony polegał na chociażby nieumyślnym naruszeniu Konstytucji lub ustawy, Trybunał Stanu ogranicza się do stwierdzenia dokonanych naruszeń prawa”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie zmiany nr 20? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Przystępujemy do głosowania. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu zmiany nr 20? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie zmiany nr 20.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PosełJerzyGwiżdż">Tym samym Komisja zakończyła rozpatrywanie poszczególnych zmian. Pozostaje zatem przeprowadzenie głosowania nad całością projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PosełJerzyGwiżdż">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie przedłożonego w sprawozdaniu podkomisji nadzwyczajnej projektu ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Stanu wraz z przyjętymi poprawkami. Kto opowiada się za tym wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam, że Komisja, przy 12 głosach za, braku przeciwnych i wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#PosełJerzyGwiżdż">Projekt zostanie teraz skierowany do Komitetu Integracji Europejskiej. Proponuję, aby Komitet Integracji Europejskiej wyraził opinię w ciągu 7 dni.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu terminu 7 dni? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam przyjęcie terminu 7 dni.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#PosełJerzyGwiżdż">Pozostaje jeszcze kwestia wybrania posła sprawozdawcy. Proponuję, aby sprawozdawcą był poseł Marek Markiewicz.</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy poseł Marek Markiewicz wyraża zgodę, aby być sprawozdawcą?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełMarekMarkiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełJerzyGwiżdż">Czy ktoś jest przeciwny, aby posłem sprawozdawcą był poseł Marek Markiewicz? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PosełJerzyGwiżdż">Stwierdzam, że Komisje wybrały na sprawozdawcę posła Marka Markiewicza.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PosełJerzyGwiżdż">Porządek dzienny został zatem wyczerpany. Czy ktoś chciałby zabrać głos przed zamknięciem posiedzenia? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PosełJerzyGwiżdż">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>